Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?
-
markokal
Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?
Viime vuosina pahat loukkaantumiset ,jopa kuolema on varjostanut lajista "nauttimista" .
Mikä on pielessä vauhti,vai mikä ...
Varusteista ehkä vähiten on vaadittu kehikoilta?
mielipiteitä.....
wery slippery
Mikä on pielessä vauhti,vai mikä ...
Varusteista ehkä vähiten on vaadittu kehikoilta?
mielipiteitä.....
wery slippery
- Kollo
- KV

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Ehkä kalsarisäännön tiukentaminen on oikeesti tärkeämpää kuin kaarisääntöjen tiukentaminen. En vain ymmärrä miksi...
-
Jamoke
Wrc-tuki olis hyvä tulla pakolliseksi, ehkäpä noille vauhdeille olis kanssa hyvä tehdä jotain ainakin pimeissä kisoissa!
- hataki
- KV

Ennen oli gladiaattorit nyt on rallikuskit.
Sitähän se jengi siellä metsässä katsellessaan haluaa ja sitten vielä lisää kaikenmaailman kaatofilmeiltä, ei ole pahemmin näkynyt hienoja filmejä siitä kun vedetään hienosti eikä mene mettään.
Tuollakin kun katsoo netistä esim. Jämirallista videoita youtubesta, niin jengi meluaa ei mitään varoituksia äkkiä pois sieltä ja äkkiä se vanha auto pellolle, että saadaan lisää romua. Sitähän ne siellä kattelevat suurimmaksi osaksi.
Niin sattuuhan sitä, mutta jos olis vaikka niin että siinä missä eka menee nurin niin ois vaikka kolmio että paha paikka sen jälkeen varmaan sattus vähemmän pahoja ulosajoja.
Onhan se niin että aina tulee sattumaan ja sattuu.
Mutta voidaan sitä vähän vähentää oikealla asenteellakin.
Sitähän se jengi siellä metsässä katsellessaan haluaa ja sitten vielä lisää kaikenmaailman kaatofilmeiltä, ei ole pahemmin näkynyt hienoja filmejä siitä kun vedetään hienosti eikä mene mettään.
Tuollakin kun katsoo netistä esim. Jämirallista videoita youtubesta, niin jengi meluaa ei mitään varoituksia äkkiä pois sieltä ja äkkiä se vanha auto pellolle, että saadaan lisää romua. Sitähän ne siellä kattelevat suurimmaksi osaksi.
Niin sattuuhan sitä, mutta jos olis vaikka niin että siinä missä eka menee nurin niin ois vaikka kolmio että paha paikka sen jälkeen varmaan sattus vähemmän pahoja ulosajoja.
Onhan se niin että aina tulee sattumaan ja sattuu.
Mutta voidaan sitä vähän vähentää oikealla asenteellakin.
- japa66
- A-Junnu

Niin, en ainakaan itse tiedä että kuinka paljon ja onko ollenkaan, ikävät tapahtumat rallissa jotka aiheuttaa loukkaantumisen tai jopa kuoleman lisääntyneet. Voiko olla että tapahtumista uutisointi on lisääntynyt? Väitän että esim. maraton juoksussa, mitä Suomessa järjestetään kuolee enemmän harrastajia verrattuna tapahtumien määrään. Ralli mielestäni on vaan jotenkin median "hampaissa" täten uutiskynnyskin on matala ja saadaanhan siitä myyvempää juttuakin kun on romua mitä näyttää kuvallisesti. Toki kyllähän rallissa on nopeudet kasvaneet mutta myöskin turvallisuus asiat parantuneet.....
"Kun henki on vahva niin vähäkin työ, riittää maailman luomiseen" Juice Leskinen
- janne70
Tämä kysymys laittoi oikein miettimään ja vaikka asiaa kuinka kääntää ja vääntää, vastauksen antaminen ei ole ollenkaan helpoimmasta päästä. Paljon on lajissa ehtinyt muuttua ja tapahtua parin vuosikymmenen aikana, jonka ajan olen itse lajia seurannut ja harrastanut. Moottoritehot, alusta ja renkaat ovat menneet eteenpäin jättimäisin harppauksin, joka tietysti mahdollistaa huimat nopeudet myös pimeisiin ralleihin. Mikä on sitten totuus pahoista onnettomuuksista..kummassa sattuu suhteessa enemmän lääkäri- tai sairaalakäyntiä vaativia ulosajoja, nuotti- vai pimeissä kisoissa ? Faktatietoa on vaikea saada, nuottikisoja kun on niin paljon vähemmän. Vaikea on myös löytää tietoa siitä, mikä oli tilanne pimeissä ralleissa 10-15 vuotta sitten, jokaisesta onnettomuudesta kun ei varmasti tiennyt samalla tavalla kuin nykyään netin aikakaudella. Jotenkin vaan tuntuu, että riskinotto on lisääntynyt vuosien varrella tavoiteltaessa mainetta ja kunniaa. Tottahan ralli on nopeuslaji mitä suuremmissa määrin ja sitäkautta kisojen vieminen pienille teille ei hurraa-huutoja herätä sekään harrastajaporukassa, eikä teknisissäkään asioissa helppoa ole ottaa takapakkia, joten kaikki mahdollinen kannattaa jokaisen tehdä oman turvallisuuden eteen, on se sitten muutama metri lisää kaariputkea tai panostaminen omiin henkilökohtaisiin ajovarusteisiin. Silloin, kun oikein huono tuuri (kiinteä este) osuu kohdalle, ei tarvitse ainakaan jälkeenpäin miettiä, olisivatko nämä toimeenpiteet auttaneet selviämään pienemmillä vammoilla. Enkä tarkoita missään nimessä tätä viime viikonlopun tapausta vaan ihan yleisellä tasolla.
- Ketzi
- KV

Jokainen satsattu sentti turvavarusteisiin on tärkeä ja on tärkeää että varusteet on ajan myötä kehittyneet..
Mutta voisko olla, että myös kehittyneet ja hyvät varusteet luovat "liiallista" turvallisuuden tunnetta? Joka sitten lisää riskinottoa.. Josta seuraa ruttuja.. Josta seuraa kohonnut riskiä käydä kipiästi..
(Ja edeltävä ajatus ei tarkoita, että turvavarusteista pitäisi edelleenkään tinkiä, että niitä olisi liikaa tai että ne olisivat vakavien onnettomuuksien syynä.)
Mutta voisko olla, että myös kehittyneet ja hyvät varusteet luovat "liiallista" turvallisuuden tunnetta? Joka sitten lisää riskinottoa.. Josta seuraa ruttuja.. Josta seuraa kohonnut riskiä käydä kipiästi..
(Ja edeltävä ajatus ei tarkoita, että turvavarusteista pitäisi edelleenkään tinkiä, että niitä olisi liikaa tai että ne olisivat vakavien onnettomuuksien syynä.)
- Marko Tähkä
- KV

Onko näissä viimmeksi tapahtuneissa onnettomuuksissa kaaret antaneet periksi ja miten jos ovat, olisi hyvä saada onnettomuus autoista kehikoiden osalta kuvia näkyviin että voisi vähän päätellä mitä lisä putkia vois laittaa kun olis itsellä toi kehikon teko juuri alkamassa.
-
toyota a
- B-junnu

Terve!!
mun mielestä se on se että kuskeilla rupiaa olemaan paineita
nyky ralleissa vähän liikaa
Jaa saatta se olla sekin kun varusteet tuntuu olevan tarkeämmät kun ite auton kunto kautta kaaret

mun mielestä se on se että kuskeilla rupiaa olemaan paineita
nyky ralleissa vähän liikaa
-
Foxhole Racing Team
- A-Junnu

Ainakin jämirallin ulosajossa taisi kaaret pettää kartturin etunurkasta.
-Foxhole Racing Media-
- JM
- WRC

Uskon ettei pahat loukkaantumiset ole juurikaan lisääntyneet rallissa. Näen ennemminkin asian niin, että kännyköiden ja netin aikaan tieto yksinkertaisesti liikkuu niin paljon helpommin. Samalla vielä keltainen lehdistö nostaa kaikki onnettomuudet uutisiinsa.
Ei tainnut kestää montaakaan minuuttia Jämin onnettomuudesta kun tieto oli jo täällä Ralli.netissä kaikkien luettavissa...
Ei tainnut kestää montaakaan minuuttia Jämin onnettomuudesta kun tieto oli jo täällä Ralli.netissä kaikkien luettavissa...
- pete05
- Yleinen

Jos katselee ulkomaisia ralli kilpailuja niin ajetaan aikapaljon pienemmillä teillä ja paljon ns. mikki hiiri pätkiä.mun mielestä aivan liian nopeita teitä mitä suomessa ajetaan.
KIMI ON KINGI
- asunmaat
- B-junnu

kyllähän se niin on ,, et heinolan ja jämin loukkaantumisissa ns:wrc tuki olis melkoisesti auttanut,, ite viimesyksynä tuli testattua se, et tuskinpa enää ite rallia ajaisin jos wrc tukea ei olisi tuolloin ollut
- TienTukko
- Yleinen

- Viesti:
Kyllähän vauhdit ovat varmasti nousseet tekniikoiden ja autojen kehittyessä. Eihän se vauhti tapa, vaan se äkkipysähdys. Eli jotain varmasti pitäisi miettiä vauhtien tiputtamiseksi. Tässä esimerkkejä F-cupin Kaavin kisan keskinopeuksista EK1 120,3km/h, EK2 120,0km/h, EK6 124,4km/h. Ja vertailun vuoksi Iisalmi-rallin: EK1 127,1km/h, EK2 130,3km/h, EK3 114.9 km/h, EK4 123.0 km/h. 
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!
- Unto
- KV

- Viesti:
Tekniikka kehittyy! Nykypäivän ralli-harrastajan kilpurin alusta on useinmiten kehittyneempi kun Tommi Mäkisen mestaruus mitsussa... Renkaat samoiten pitää paremmin... Ihmisen rakenteet kehittyy huomattavasti hitaammin.
Kuljettaja ja kartanlukija varmasti itse päättävät minkälaisten kaarien / penkkien / vöiden suojattavana istuvat! Kuljettajat päättää sen minkälaisella riskikynnyksellä ek.lla liikutaan! Kartturi saa itse arvioida istuuko hullun vai täysin mielipuolisen ihmisen kyydissä!
Oma mielipiteeni on se että säännöt sallivat aivan liian "heikot" "turvattomat" turvakaari rakennelmat. Mutta toisaalta tuskin kukaan minua pakottaa istumaan kilpa-autoon jonka turvavarustelu ei minua miellytä! Totta on myös se että parhaatkaan turvarakennelmat tuskin pelastaa ihmishenkeä silloin kun kaikki menee pieleen ja se pahin tapahtuu... Ihminen itsessään kun ei kestä äkkipysähdystä (G-voimia)
Rallin erikois kokeiden nopeutta on vaikea mennä muuttamaan. Hitaaltakin tieltä löytyy se suora jolla saadaan hengelle vaarallisia nopeuksia aikaan... Pienet tiet menee nopeesti urille ja isot tiet liian nopeita tai täynnä hidastin paaleja! Ralliin kuuluu molemman sottisia teitä!! ja molemmilla teillä pitää osata ajaa mikäli haluaa olla tulosluettelon kärkipäässä!
Omasta mielestäni paras tapa estää vakavia onnettomuuksia olisi pienentää kaarrenopeuksia. Parastapa olisi määrätä kaikille jokkut yksityyppi renkaat mitkä ei pitäisi niin paljoa! Renkaille tietty kovuus ja leveys!
Sinäänsä paska sääntö et menee paljon jo olemassa olevia rallirenkaita haaskuuseen! täten en myöskään itse tätä kannata! Mut muita konsteja en keksi! Paitsi jokaisen omakohtainen valinta riskitasosta ym. turvallisuuteen vaikuttavista seikoista!
Kuljettaja ja kartanlukija varmasti itse päättävät minkälaisten kaarien / penkkien / vöiden suojattavana istuvat! Kuljettajat päättää sen minkälaisella riskikynnyksellä ek.lla liikutaan! Kartturi saa itse arvioida istuuko hullun vai täysin mielipuolisen ihmisen kyydissä!
Oma mielipiteeni on se että säännöt sallivat aivan liian "heikot" "turvattomat" turvakaari rakennelmat. Mutta toisaalta tuskin kukaan minua pakottaa istumaan kilpa-autoon jonka turvavarustelu ei minua miellytä! Totta on myös se että parhaatkaan turvarakennelmat tuskin pelastaa ihmishenkeä silloin kun kaikki menee pieleen ja se pahin tapahtuu... Ihminen itsessään kun ei kestä äkkipysähdystä (G-voimia)
Rallin erikois kokeiden nopeutta on vaikea mennä muuttamaan. Hitaaltakin tieltä löytyy se suora jolla saadaan hengelle vaarallisia nopeuksia aikaan... Pienet tiet menee nopeesti urille ja isot tiet liian nopeita tai täynnä hidastin paaleja! Ralliin kuuluu molemman sottisia teitä!! ja molemmilla teillä pitää osata ajaa mikäli haluaa olla tulosluettelon kärkipäässä!
Omasta mielestäni paras tapa estää vakavia onnettomuuksia olisi pienentää kaarrenopeuksia. Parastapa olisi määrätä kaikille jokkut yksityyppi renkaat mitkä ei pitäisi niin paljoa! Renkaille tietty kovuus ja leveys!
Sinäänsä paska sääntö et menee paljon jo olemassa olevia rallirenkaita haaskuuseen! täten en myöskään itse tätä kannata! Mut muita konsteja en keksi! Paitsi jokaisen omakohtainen valinta riskitasosta ym. turvallisuuteen vaikuttavista seikoista!