Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 07.10.2011 19:31
Hyvä keskustelun aihe !
Kiitos topicin aloittajalle.
Kun vahingot ja tapaturmat ovat sitä mitä parin viimeisen vuoden aikana on nähty ja koettu, ihmettelen suuresti, montako loukkaantunutta tai kuollutta vielä tarvitaan lisää.
On totta että autojen turvallisuutta ei voi koskaan lisätä- tai yleensäkään tehdä liikaa ja niin kuin aiemminkin olen sanonut, ""ettei turvallisuus ja edullisuus kuulu motorsportissa koskaan samaan lauseeseen".
Vauhtien laskeminen on ainoa asia millä onnettumuuksia voidaan vähentää.
Vauhdin hiljentäminen ei onnistu rajoituksilla kuten renkaat tms, koska renkaita-, alustoja ym asioita myy liikeyritykset ja kilpailun rajoittaminen on lainsäädännön mukaan kiellettyä.
Yksi tie voisi olla, että ajettaisiin vain ruiskukoneisilla autoilla ja rajoitetaan tehot AKK:n valvonnassa moottorinohjausjärjestelmän kautta.
Niin tai näin, ehkä minua taas tuikataan tikulla silmään kun vanhoja muistelen, mutta kun aikanaan ajettiin pimeässä ja pienemmillä teillä, silloin vauhdit eivät vain nousseet.
Allekirjoittanut ajoi autolla, jossa oli nelosella huiput n, 145km/t:ssa ja aika harvoin piti ajaa kaasupohjassa nelosella ja rajoittaa moottorin ylikierroksia jarrulla, koska tiet olivat vain niin paljon hitaampia ja useimmiten vielä pimeys rajoitti paljon vauhtia.
Nyt tulee tietysti purnausta pienistä teistä, ettei niitä ole kiva ajaa kun ei ole vauhtia.
Oikeasti pienellä tiellä ja nimenomaan teknisesti vaikealla tiellä oppii ajamaan ja käsittelemään autoa. Eiköhän Mikkola, Vatanen, Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, Rovanperä ja useat muut ole sen näyttäneet mitä oppii kun ajetaan kaikilla Teillä ja kaikilla keleillä ja vielä pimeällä.
Seuraavaksi varmaan purnataan siitä, että pienet tiet menevät huonoon kuntoon ja esimerkiksi B- juniorit joutuu kahlaamaan spooreissa.
Arvatkaa mitä ?
B- junioreiden kuulukin kahlata siellä boorissa ja oppia ajamaan huonoissa olosuhteissa, koska siten oppii taitavaksi kilpa-auton käsittelijäksi.
Tiet paranevat, kun sijoitusten paranemisen myötä nousee A- junnuksi ja yleiseen, näin se vain menee kilpa-ajamisen oppikoulu.
Ei oikeasti ole tarkoitettu, että alkava kilpa-autoilija ajaa 320 hevosvoimaisella autolla 230 km / t:ssa heti ensimmäisessä kilpailussa jos ei ihan ekana vuonnakaan.
Runsas vuosi sitten mm, Juha Kankkunen sanoi radiohaastattelussa, ettei vauhti ole vaarallista vaan Suomessa pitäisi jo luopua pimeistä kilpailuista ja siirtyä samaan kun useat muutkin maat, eli ajettaisiin vain nuottikilpailuja.
Juhan lausuma on ihan totta ja itse muokkaisin vielä tuota Juhan lausumaa, ”ettei vauhti ole vaarallista” vaan vauhdin tekee vaaralliseksi se kuka istuu ratin takana tekemässä yksin päätöksen pimeän kilpailun tiestä ja sen muodoista jne, jolloin me ei vain yksikertaisesti voida jatkaa näillä vauhdeilla pimeitä kisoja.
Kilpailujen järjestäjät puhuvat kaiken aikaa kilpailujen järjestämisen nykyisistä kuluista, niiden noususta ja siitä miten kilpailut kärsivät kilpailijakatoa ja sitä kautta talous jää vajaaksi.
Kukaan ei kuitenkaan muista sitä, että artisti maksaa oman harrastuksensa pääsääntöisesti omasta lompakostaan ja jos nyt lasketaan vaikka Teijo-Talot rallin nelos Ek:n maalin kaatomutka, 15 ulos x vahingot minimissään per auto 3000 euroa = 45.000 euroa, tästä ei kukaan välitä, eli jos on kuluja järjestelypuolella niin on niitä artisteillakin.
Kuulostaa myös kummalliselta, että itse kilpailujen järjestäjät eivät halua järjestää ralleja niin, että ensimmäinen auto lähtisi kello 15.00 tai 16.00, kun nyt keskustellaan turvallisuuden parantamisesta.
Esimerkiksi eri rallien ratamestareilta on saanut kuulla, että teitä saisi paljon paremmin käyttöön jos rallit alkaisivat myöhemmin ja silloin nimenomaan saisi teknisiä hitaampia Teitä käyttöön. Teiden omistajilla on aamulla ja päivällä omat menonsa ja Teitä käytetään maatalouden- ym asioiden pakollisiin asioihin päiväaikaan, lauantai-iltana teidän käyttö vapautuu siviilikäytöstä ja näin ne saataisiin rallin erikoiskokeeksi.
Rallin henkilökuntaakin voisi saada helpommin kun ei tarvitse lähteä kukonlaulun aikaan liikkeelle ja monet kilpailijatkin ovat varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että jos startataan vasta loppupäivästä liikkeelle, silloin on mielekkäämpää lähteä kauemmaskin ajamaan kun voi lähteä aamulla, ei siis tuntia kahta ennen kun kukko kiljaisee aamuyöstä.
Huono peruste on sekin että kivempi on startata aamulla liikkeelle niin pääsee aikaisemmin kotimatkalle, (tai aikaisemmin baariin ) kyllä se kisalauantaina on aivan sama kilpailun järjestäjälle tai kilpailijoille milloin ralli päättyy, jos hintana on turvallisuuden parantaminen sillä, että ajetaan illalla, pimeässä jne.
Keskinopeuksista kertoo jonkinlaista totuutta myös seuraava.
Suomen MM rallia sanotaan maailman nopeimmaksi MM- ralliksi.
Kun Neste Oil Rallyssa ajettiin viimeksi vetomieskisa ja jos se olisi samalla ollut F- Cupin osakilpailu, olisi se ollut ylivoimaisesti sarjan hitain kisa keskituntinopeuksilla verrattuna, eli kyllä meillä ajetaan rallissa hirvittävän kovaa.
Lopuksi voidaan todeta, että sen jälkeen kun aloitettiin rallit aamulla kello 10.00, on vauhdit nousseet ja onnettomuudet lisääntyneet ralleissa, eli ei edellä kerrottu ole ihan perusteetonta.
T: Timppa Rintanen
Kiitos topicin aloittajalle.
Kun vahingot ja tapaturmat ovat sitä mitä parin viimeisen vuoden aikana on nähty ja koettu, ihmettelen suuresti, montako loukkaantunutta tai kuollutta vielä tarvitaan lisää.
On totta että autojen turvallisuutta ei voi koskaan lisätä- tai yleensäkään tehdä liikaa ja niin kuin aiemminkin olen sanonut, ""ettei turvallisuus ja edullisuus kuulu motorsportissa koskaan samaan lauseeseen".
Vauhtien laskeminen on ainoa asia millä onnettumuuksia voidaan vähentää.
Vauhdin hiljentäminen ei onnistu rajoituksilla kuten renkaat tms, koska renkaita-, alustoja ym asioita myy liikeyritykset ja kilpailun rajoittaminen on lainsäädännön mukaan kiellettyä.
Yksi tie voisi olla, että ajettaisiin vain ruiskukoneisilla autoilla ja rajoitetaan tehot AKK:n valvonnassa moottorinohjausjärjestelmän kautta.
Niin tai näin, ehkä minua taas tuikataan tikulla silmään kun vanhoja muistelen, mutta kun aikanaan ajettiin pimeässä ja pienemmillä teillä, silloin vauhdit eivät vain nousseet.
Allekirjoittanut ajoi autolla, jossa oli nelosella huiput n, 145km/t:ssa ja aika harvoin piti ajaa kaasupohjassa nelosella ja rajoittaa moottorin ylikierroksia jarrulla, koska tiet olivat vain niin paljon hitaampia ja useimmiten vielä pimeys rajoitti paljon vauhtia.
Nyt tulee tietysti purnausta pienistä teistä, ettei niitä ole kiva ajaa kun ei ole vauhtia.
Oikeasti pienellä tiellä ja nimenomaan teknisesti vaikealla tiellä oppii ajamaan ja käsittelemään autoa. Eiköhän Mikkola, Vatanen, Kankkunen, Mäkinen, Grönholm, Rovanperä ja useat muut ole sen näyttäneet mitä oppii kun ajetaan kaikilla Teillä ja kaikilla keleillä ja vielä pimeällä.
Seuraavaksi varmaan purnataan siitä, että pienet tiet menevät huonoon kuntoon ja esimerkiksi B- juniorit joutuu kahlaamaan spooreissa.
Arvatkaa mitä ?
B- junioreiden kuulukin kahlata siellä boorissa ja oppia ajamaan huonoissa olosuhteissa, koska siten oppii taitavaksi kilpa-auton käsittelijäksi.
Tiet paranevat, kun sijoitusten paranemisen myötä nousee A- junnuksi ja yleiseen, näin se vain menee kilpa-ajamisen oppikoulu.
Ei oikeasti ole tarkoitettu, että alkava kilpa-autoilija ajaa 320 hevosvoimaisella autolla 230 km / t:ssa heti ensimmäisessä kilpailussa jos ei ihan ekana vuonnakaan.
Runsas vuosi sitten mm, Juha Kankkunen sanoi radiohaastattelussa, ettei vauhti ole vaarallista vaan Suomessa pitäisi jo luopua pimeistä kilpailuista ja siirtyä samaan kun useat muutkin maat, eli ajettaisiin vain nuottikilpailuja.
Juhan lausuma on ihan totta ja itse muokkaisin vielä tuota Juhan lausumaa, ”ettei vauhti ole vaarallista” vaan vauhdin tekee vaaralliseksi se kuka istuu ratin takana tekemässä yksin päätöksen pimeän kilpailun tiestä ja sen muodoista jne, jolloin me ei vain yksikertaisesti voida jatkaa näillä vauhdeilla pimeitä kisoja.
Kilpailujen järjestäjät puhuvat kaiken aikaa kilpailujen järjestämisen nykyisistä kuluista, niiden noususta ja siitä miten kilpailut kärsivät kilpailijakatoa ja sitä kautta talous jää vajaaksi.
Kukaan ei kuitenkaan muista sitä, että artisti maksaa oman harrastuksensa pääsääntöisesti omasta lompakostaan ja jos nyt lasketaan vaikka Teijo-Talot rallin nelos Ek:n maalin kaatomutka, 15 ulos x vahingot minimissään per auto 3000 euroa = 45.000 euroa, tästä ei kukaan välitä, eli jos on kuluja järjestelypuolella niin on niitä artisteillakin.
Kuulostaa myös kummalliselta, että itse kilpailujen järjestäjät eivät halua järjestää ralleja niin, että ensimmäinen auto lähtisi kello 15.00 tai 16.00, kun nyt keskustellaan turvallisuuden parantamisesta.
Esimerkiksi eri rallien ratamestareilta on saanut kuulla, että teitä saisi paljon paremmin käyttöön jos rallit alkaisivat myöhemmin ja silloin nimenomaan saisi teknisiä hitaampia Teitä käyttöön. Teiden omistajilla on aamulla ja päivällä omat menonsa ja Teitä käytetään maatalouden- ym asioiden pakollisiin asioihin päiväaikaan, lauantai-iltana teidän käyttö vapautuu siviilikäytöstä ja näin ne saataisiin rallin erikoiskokeeksi.
Rallin henkilökuntaakin voisi saada helpommin kun ei tarvitse lähteä kukonlaulun aikaan liikkeelle ja monet kilpailijatkin ovat varmaan kanssani samaa mieltä siitä, että jos startataan vasta loppupäivästä liikkeelle, silloin on mielekkäämpää lähteä kauemmaskin ajamaan kun voi lähteä aamulla, ei siis tuntia kahta ennen kun kukko kiljaisee aamuyöstä.
Huono peruste on sekin että kivempi on startata aamulla liikkeelle niin pääsee aikaisemmin kotimatkalle, (tai aikaisemmin baariin ) kyllä se kisalauantaina on aivan sama kilpailun järjestäjälle tai kilpailijoille milloin ralli päättyy, jos hintana on turvallisuuden parantaminen sillä, että ajetaan illalla, pimeässä jne.
Keskinopeuksista kertoo jonkinlaista totuutta myös seuraava.
Suomen MM rallia sanotaan maailman nopeimmaksi MM- ralliksi.
Kun Neste Oil Rallyssa ajettiin viimeksi vetomieskisa ja jos se olisi samalla ollut F- Cupin osakilpailu, olisi se ollut ylivoimaisesti sarjan hitain kisa keskituntinopeuksilla verrattuna, eli kyllä meillä ajetaan rallissa hirvittävän kovaa.
Lopuksi voidaan todeta, että sen jälkeen kun aloitettiin rallit aamulla kello 10.00, on vauhdit nousseet ja onnettomuudet lisääntyneet ralleissa, eli ei edellä kerrottu ole ihan perusteetonta.
T: Timppa Rintanen