Sierra...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Viesti Kirjoittaja peteracing » 28.01.2009 10:32

eiköhän noissa se retkuperä ratkasu lyö useimpia kynsille..
power is nothing without control...

ksi
KV
KV
Viestit: 360
Liittynyt: 10.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ksi » 28.01.2009 10:50

taitaa löytyä se retku perä bemaristakin.. sierra nyt vaan ei ole ns.muoti-aihio.samaten esim: dx-corolla ois kelpo aihio mut eipä oo näkyny pahemmin viivoilla..
kirraa,kirraa..... OSU!!!

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 28.01.2009 11:20

peteracing kirjoitti:eiköhän noissa se retkuperä ratkasu lyö useimpia kynsille..
niin ertillisjousitettu taka-akseli on nykypäivää, ja jos tuohon edes hieman paneutuisi niin luulisi siittä saavan helpommin toimivan kun esim mk2 taka-akselista jossa täytyy koko paletti muuttaa ja sit jättää ne lehtijouse lerputtimet...

Ainakin A.ryhmässä tuo Sierran taka-akseli käsitteli +300hv.aa ihan menestyksekkäästi?

Enempi pistäisin siarrattomuutta ennakkoluulojen ja muoti-ilmiöiden piikkiin, Vanha välikoppa Escortit oli niin kauan ehdoton juttu kunnes kaikkien oli saatava e36 m3 siinä jäi väliin mm. sierra ja e30 bmw. no luulisin näiden autojen tulevan "takautuvasti" F.ryhmään kun noi takavetoiset rupaa, muutoin olemaan katoava luonnonvara.

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PetriH » 28.01.2009 11:47

kprt kirjoitti: Autolla saa myös ajaa millä Sierran korilla tahansa yhdistettynä mikä kone vaa, olen asian kysynyt Saariolta.
OHO, ompas saario taas luvannu rallihin vaikka mitä, vai lupasko SS luokkaan??

F ryhmän säännöistä poimittua:
Vain ryhmiin 1,2 tai A luokiteltua autoa saa käyttää.
Ryhmään kelvolliset automallit on merkitty sääntökirjan
luokituslistaan merkinnällä (F)
3.1. Moottori
3.1.1 Sylinterilohkon tulee olla alkuperäinen
3.4 Kori
3.4.1 Korirakenteen on oltava terästä. Vain perusluokitellut
muut materiaalit ovat korirakenteessa sallittuja.

Kannattaas joskus lukia sääntöjä, eikä aina soittaa Saariolle. :wink:

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 28.01.2009 11:52

...

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 28.01.2009 11:58

Lähinnä muistelin viestissäni juuri tätä mitä sääntökirjasta löytyy Sierran kohdalta:

N,A-5323 Sierra RS Cosworth (1993*1.7= 3390 cc) (1130kg) 92f
N,A-5370 Sierra Cosworth 4doors (1993*1.7= 3390 cc) (1150kg) 95f
N,A-5414 Sierra Cosworth 4x4 (1994*1.7= 3390 cc) (1180kg) 99f
N,A-5238 Sierra XR4i (2792 cc) (1140kg) 91f
N,A-5285 Sierra XR 4x4 (2795 cc) (1215kg) 96f
A-5261 Sierra XR4Ti (2303*1.7= 3915 cc) 92f

Nykyäänhän säännöt ovat muuttuneet ja varmaan näistä yllä olevista muokkaamalla saa 2litrasen OHC:n rakennettua F-ryhmään tai suoraankin NYKYSÄÄNNÖILLÄ.

Mutta miten oli ennen vaikka 5-15vuotta taaksepäin. Oliko edes mahdollista tehdä silloin sierraa F-ryhmään takavetoisena ja 2.0 OHC:llä, koska ei löytynyt luokiteltuna. Ja ajatellaanpa sitten, että Cosworth sierroja ja xr4i:tä ei varmaan joka ladon takaa ole löytynyt joten ehkä siksi jäänyt vähäiseksi tuo määrä rallissa varsinkin siis kansallisesti.

Itse ollut vasta kuin autourheiulussa mukana vuodesta 2000 joten en kyllä ole varma onko ennen voinut sierraa tehdä F:ään, mutta jotenkin epäilen että se ei ole aikanaan ollut mahdollista(johtuen kun ei ole luokiteltu). Tästä johtuen sierrojen määrä rallissa olisi jäänyt vähäiseksi.

ps. Ja edelleen lähinnä tarkoitan sitä perus sierraa 2.0OHC ja takavetosena. Ja luulen että viestin aloittajakin on asian niin ajatellut, että miksi tämä perus sierra ei ole yhtä yleinen rallissa(F-ryhmässä) kuin esim. välikoppa escort.

Avatar
jahnu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 53
Liittynyt: 04.05.2004 00:00

sierra

Viesti Kirjoittaja jahnu » 28.01.2009 12:02

niin. otetaan siis yksi kappale sierraa ja tehdään se cosworthin koneella ilman turboo=F ryhmä.No nyt joku sanoo että ei kossuna.Tehdään siis 8 venttiilinen.F;n sääntö sanoo jotta moniventtiili kannen saa muuttaa 8 venttiiliseksi.Lohkohan on ulkoisesti saman näköinen sekä cossussa että taunuksessa.Sitten se volvon laatikko niin kuin escorttiinkin, perä voi hieman teettää mutta ajettavuus on varmaan parenpi kuin jäykkäperäsessä.Ja autohan on hieno. Vanha kaarti varmaan muistaa neliovisen sinivalkosen .oisko ollu Hiltusen.Oli komee ja kohtuu toimiva.eikä se strandenin autokaan mikään hidas ollu.......................
ystävät voi valita mutta autoni on FORD

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 28.01.2009 12:51

....

Avatar
SierraBAR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja SierraBAR » 28.01.2009 13:10

F-ryhmään aloin pari vuotta sitten sierraa tekemään, mutta hyvän taka-akseliratkaisun löytämiseen kohtuu hinnalla homma kaatui. Heitin puhaltimen kylkeen ja SS-pelihän siitä sitten tuli.

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 28.01.2009 13:35

....

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 28.01.2009 14:39

markomartini kirjoitti:No ristus...taisin olla väärässä

Tai ainakin jossain kohdassa, eli korjataas vähän.

Minua lähestyi sähköpostilla eräs arvostettu auton rakentaja joka hieman konsultoi tätä asiaa, siis lainaus mailista "nykyään voi ralliauton rakentaa vaikka ei olis minkäänlaisia FIA luokituksia, esim. Valtaalan Lexus"



Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a :?:
Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001

Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.

Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.

Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.


Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.

Avatar
Hene
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 16.09.2008 00:00
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hene » 28.01.2009 15:27

E__R kirjoitti: ps. Ja edelleen lähinnä tarkoitan sitä perus sierraa 2.0OHC ja takavetosena. Ja luulen että viestin aloittajakin on asian niin ajatellut, että miksi tämä perus sierra ei ole yhtä yleinen rallissa(F-ryhmässä) kuin esim. välikoppa escort.

juu tuotahan minä meinasin :D

Avatar
RALLY
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 24.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja RALLY » 28.01.2009 15:47

SierraBAR kirjoitti:F-ryhmään aloin pari vuotta sitten sierraa tekemään, mutta hyvän taka-akseliratkaisun löytämiseen kohtuu hinnalla homma kaatui. Heitin puhaltimen kylkeen ja SS-pelihän siitä sitten tuli.
No minä en tierä mistään mitään mutta olen kuullut huhua että käyttävät sierrassa volvon erillistuentaisen perää kun siihen sopisi jäykän hilut sisään ja loppu on sitte kyläsepän aikaan saannoksia ja huom tämä ei välttämättä ole faktaa vaan huhu!!!!! :wink:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 28.01.2009 16:07

RALLY kirjoitti:
SierraBAR kirjoitti:F-ryhmään aloin pari vuotta sitten sierraa tekemään, mutta hyvän taka-akseliratkaisun löytämiseen kohtuu hinnalla homma kaatui. Heitin puhaltimen kylkeen ja SS-pelihän siitä sitten tuli.
No minä en tierä mistään mitään mutta olen kuullut huhua että käyttävät sierrassa volvon erillistuentaisen perää kun siihen sopisi jäykän hilut sisään ja loppu on sitte kyläsepän aikaan saannoksia ja huom tämä ei välttämättä ole faktaa vaan huhu!!!!! :wink:


Nimenomaan näin on toteutettu tämä Lappeenrannan Sierran takamus! Kattokaapas myynti-ilmotus,sieltä pääsee pällistelemään lisäkuvia esim. miten se peppu on toteutettu. dana lukko ja 5,43 välitys ja natsaa hyvin volvon 5v suorakytkyn kanssa.

Avatar
Spoileri
KV
KV
Viestit: 523
Liittynyt: 24.02.2011 18:58
Paikkakunta: Lemi

Viesti Kirjoittaja Spoileri » 28.01.2009 17:15

KMP kirjoitti:
RALLY kirjoitti:
SierraBAR kirjoitti:F-ryhmään aloin pari vuotta sitten sierraa tekemään, mutta hyvän taka-akseliratkaisun löytämiseen kohtuu hinnalla homma kaatui. Heitin puhaltimen kylkeen ja SS-pelihän siitä sitten tuli.
No minä en tierä mistään mitään mutta olen kuullut huhua että käyttävät sierrassa volvon erillistuentaisen perää kun siihen sopisi jäykän hilut sisään ja loppu on sitte kyläsepän aikaan saannoksia ja huom tämä ei välttämättä ole faktaa vaan huhu!!!!! :wink:


Nimenomaan näin on toteutettu tämä Lappeenrannan Sierran takamus! Kattokaapas myynti-ilmotus,sieltä pääsee pällistelemään lisäkuvia esim. miten se peppu on toteutettu. dana lukko ja 5,43 välitys ja natsaa hyvin volvon 5v suorakytkyn kanssa.
Jep. 960 Volvon perä muistaakseni, mutta kuulin joskus sellaista, että takageometriat on niin huonot, ettei sillä taho keretä. Että pitäis pykätä koko systeemi uusiks. Tämä siis vaan kuulopuheita. Komeahan se auto on, mutta näytöt aika vähissä.
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)

Vastaa Viestiin