Sierra...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Hene
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 16.09.2008 00:00
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Sierra...

Viesti Kirjoittaja Hene » 27.01.2009 22:39

Minkäs takia sierroja ei pahemmin rallissa näy? :?: halvat pelti ym. vakio osat, eikä koneen viri osatkaan kauhean kalliita ole... (ohc) :roll: ihan vaan mielenkiinnosta tällästä kyselen :lol:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 27.01.2009 23:04

Samaa asiaa ihmetellyt itekkin esimerkkinä voi käyttää tuota tutun kaverin kauppaamaa sierraa Lappeenrannassa. Auto on ihan viimeisen päälle hienosti tehty,todella tehokkaalla moottorilla ja kunnon välityksillä ja turvavarusteilla. tepalmeti penkissä yli 160 kw akseleista eli ihan mistään lelusta ei ole kyse. Hintapyynti pyörii noiden keskiverto Corollien kanssa samoissa mut ketään ei tunnu auto kiinnostavan. Mutta väittäisin näin et eka TOSI ostaja kun käy paikanpäällä toteamassa laitteen ja koeajamassa niin auto kyllä vaihtaa omistajaa välittömästi! Tää nyt on vaa tätä bemari aikaa mut ei niilläkään tosiaan pärjää kun muutama heppu????

Avatar
Hene
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 16.09.2008 00:00
Paikkakunta: jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hene » 27.01.2009 23:23

KMP kirjoitti:Samaa asiaa ihmetellyt itekkin esimerkkinä voi käyttää tuota tutun kaverin kauppaamaa sierraa Lappeenrannassa. Auto on ihan viimeisen päälle hienosti tehty,todella tehokkaalla moottorilla ja kunnon välityksillä ja turvavarusteilla. tepalmeti penkissä yli 160 kw akseleista eli ihan mistään lelusta ei ole kyse. Hintapyynti pyörii noiden keskiverto Corollien kanssa samoissa mut ketään ei tunnu auto kiinnostavan. Mutta väittäisin näin et eka TOSI ostaja kun käy paikanpäällä toteamassa laitteen ja koeajamassa niin auto kyllä vaihtaa omistajaa välittömästi! Tää nyt on vaa tätä bemari aikaa mut ei niilläkään tosiaan pärjää kun muutama heppu????

nii, halutaan vaan saada se "nykyajan ralliauto" alle.... ei jakseta alkaa laittamaan rahaa ns. "vanhaan vessaan" :?: ja sierra oisi minun mielestäni loppujen lopuksi aika halpa auto rakentaa :?: HYVÄ kuntoisen kopankin löytää n.400e... ja jos sattuu vaikka joku kulma ottamaan kipeetä niin ei paljoa uudet pelti-osat maksa... korjatkaa jos oon ihan väärässä :lol:

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 27.01.2009 23:35

No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.

Avatar
mese
Viestit: 5
Liittynyt: 06.02.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja mese » 27.01.2009 23:40

Sierassa hinnan varmaan tekee kuka rakenanu (tehdas) (yksityise) (m-sport) yn mitä niitä nyt oli. ikävä kyllä hienoja laitteita on tuhottu kotimaan kamarallakin. oliko aikanaan esim. standeenin ja jokun letokapeenin eninen kanpetenin eniset coccuja. Hienoja laitteieta olivat "itse näin -87 kun Vatanen laski lajavuorta mustalla texaco cossulla ylös"

Avatar
mese
Viestit: 5
Liittynyt: 06.02.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja mese » 27.01.2009 23:52

sorry kirjoitus virheet edelliseen :oops:

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 27.01.2009 23:59

E__R kirjoitti:No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.

Kyllä nyt sun muisti pettää pahan kerran. :wink:
Sierralla on kiertänyt rallin MM-sarjaa Carlos Sainz ja Didier Auriol. Suurajot -87 tai -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin.
Suomessa muutama harva on ajanut Sierralla rallia/sprinttiä, mm Juha Miettinen, Juha Hämäläinen ajoivat rallin SM- sarjaa. Radalla oli aikanaan muutama RS 500:nen, ja useita crossissa.
Viimeiseksi rallissa nähdyn Sierran ratin takana oli Petri Stranden F-ryhmässä.
Eli kyllä Sierra on luokilteltu Cosworth, Sapphire, ja mainitsemmallasi XR4i
versioina...ainakin noilla.

By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen... 8O

PetriH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 274
Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Viesti:

sierra

Viesti Kirjoittaja PetriH » 28.01.2009 00:01

E__R on oikias, sierroja ei oo luokiteltu, paitsi cossut ja tuo XR.

Tarkoittivat nuota 1,6, 2,0 jne..... varmaankin.

Sierrat käy kaikkiin niihin luokkiin, missä ei luokkaria tarvita ja onhan niitäkin luokkia olemassa...

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: sierra

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 28.01.2009 00:18

PetriH kirjoitti:E__R on oikias, sierroja ei oo luokiteltu, paitsi cossut ja tuo XR.

Tarkoittivat nuota 1,6, 2,0 jne..... varmaankin.

Sierrat käy kaikkiin niihin luokkiin, missä ei luokkaria tarvita ja onhan

niitäkin luokkia olemassa...



esim Jokamiesluokka ja rokkiralli,tai sprinttien SS-LUOKKA,mut ei mulla ainakaan rallin puolelta tule mieleen......

Avatar
mese
Viestit: 5
Liittynyt: 06.02.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja mese » 28.01.2009 00:19

missä lie söödrlundin Matin entinen sierra onko tuhoutunut

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 28.01.2009 00:32

Whiz kirjoitti: -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin..

By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen... 8O
Olenko minä ymmärtänyt nyt jotain väärin kun olen aina ollut siinä luulossa et nämä A ryhmän ralli Sierrat olivat "tavallisia" RS Cosworth'eja ja sit nämä DTM ja rallicross sierrat tuota 500 mallia jossa oli tehokkaampi moottori ja nämä "500 luokitukset" koski rata-autojen A ryhmää?

Ja nyt kun asiaa yötämyöten tutkin niin 500.ssa on avarampi maski ja taka siiven reunassa erillinen lippa sekä ison siiven alla pienempi "lippa" takarontin kannessa...
Loistavista KP-rallikuvista Vatasen 87 Texaco sierrasta nuo yksityiskohdat puuttui ja näytti internetin "historia sivut" sen että lähtöluettelossa Vatasen auto oli Ford Sierra RS Cosworth.


Niin ja vähän epäilen etteikö Sierra sovi F.ryhmän sääntöihin OHC koneella varustettuna, Jos näin on niin muutama laiton auto on rakennettu ja muutamalla jopa ajettu!

Avatar
Whiz
KV
KV
Viestit: 315
Liittynyt: 19.10.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Whiz » 28.01.2009 07:48

No ristus...taisin olla väärässä :oops: 8)

Tai ainakin jossain kohdassa, eli korjataas vähän.

Minua lähestyi sähköpostilla eräs arvostettu auton rakentaja joka hieman konsultoi tätä asiaa, siis lainaus mailista "nykyään voi ralliauton rakentaa vaikka ei olis minkäänlaisia FIA luokituksia, esim. Valtaalan Lexus"

Stranden voitti F-cupin kait kaksi kertaa riesalla, olis kait siitä jo aiemmin meteli nostettu jos OHC koneinen Sierra olis jollain tavalla ollut laiton??
Kuten Unto epäilee.

Sinänsä Unto on varmaan oikeassa tuosta RS 500 asiasta, en ole kuvia, tai edes luokkareita vaivautunut tutkimaan miten ne on luokiteltu ralliin ja radalle.

Pitäisköhän meidän lukea sääntökirjaa ennekuin arvuutellaan enempää? 8)

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 28.01.2009 09:06

....

KTM
Viestit: 19
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja KTM » 28.01.2009 09:44

Sääntökirjastahan nuo löytyy:

N,A-5323 Sierra RS Cosworth (1993*1.7= 3390 cc) (1130kg) 92f
N,A-5370 Sierra Cosworth 4doors (1993*1.7= 3390 cc) (1150kg) 95f
N,A-5414 Sierra Cosworth 4x4 (1994*1.7= 3390 cc) (1180kg) 99f
N,A-5238 Sierra XR4i (2792 cc) (1140kg) 91f
N,A-5285 Sierra XR 4x4 (2795 cc) (1215kg) 96f
A-5261 Sierra XR4Ti (2303*1.7= 3915 cc) 92f

eli 6 kpl ähvään .

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 28.01.2009 09:57

No ristus...taisin olla väärässä

Tai ainakin jossain kohdassa, eli korjataas vähän.

Minua lähestyi sähköpostilla eräs arvostettu auton rakentaja joka hieman konsultoi tätä asiaa, siis lainaus mailista "nykyään voi ralliauton rakentaa vaikka ei olis minkäänlaisia FIA luokituksia, esim. Valtaalan Lexus"



Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a :?:

Vastaa Viestiin