Halpa merkkiluokka

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 10.12.2004 11:05

Kannatan henk kohtaisesti sitä 1600 N luokkaa joka joissakin keskusteluissa ilmeisesti AKK:nkin puolella on vilahtanut.

Turvavarusteiden asennus, perävälityksen muutos, lukko ja iskareiden/jousien ja jarrujen parannus. Siinä ne muutokset ja eikun ajamaan. 1,6 :ssa liikutaan jo kuitenkin 100 hv:n paremmalla puolella vakionakin joten ihan kelpo kyytiä silläkin saa.

Avatar
Rallisatiainen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 238
Liittynyt: 06.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallisatiainen » 10.12.2004 13:21

Saku_Tiainen kirjoitti:Kannatan henk kohtaisesti sitä 1600 N luokkaa joka joissakin keskusteluissa ilmeisesti AKK:nkin puolella on vilahtanut.
Mielestäni 1600 N ei muuta tilannetta verrattuna nykyiseen pikkunasseen. Koska 1,6-litraisetkin ovat KV-luokiteltuja (siis uusia) on autojen hinnat varsin kovia (vert. vaikkapa Trophyn ännäläiset Polot). Pelkkä kuutiotilavuus ei tee autosta halpaa tai kallista. Tuollaiseen 16-sataseen kun laittelee laatikon, lukon, Öhläriä/Proflexiä/Protarckiä jne. ollaankin lähes samoissa hintaluokissa kuin 2-litraisten ännäläisten kanssa. Lisäksi noista 1,6 ännäläisistäkin valikoituu se kilpailukykyisin auto (vert. nykyisen ännän Civic) ja taas ollaan lähes merkkiluokassa.

Järkevämpää olisi perustaa luokka autoille, jotka ovat KV-vanhentuneita, jolloin perusauton hinta olisi edullinen. Tällä hetkellä ännäläisiä Astroja on Suomi täynnä ja käytännössä niillä ei paljoa kyläkisoja kummempia enää ajella. Tuollaisesta autosta kun poistettaisiin säädettävät/lisäsäiliölliset alustat ja suorakytkentälaatikot, oltaisiin välittömästi edullisemmassa hintaluokassa.

Mielestäni auton pitäisi olla vaikkapa tuollainen Astra tai Escort ja sallittaisiin vain seuraavat muutokset:

- Jouset ja vaimentajat (ei säädettävät/lisäsäiliölliset, ei muutoksia kiinnityksiin)
- Välitykset vakiot, mutta askin saisi vahventaa ja lukon asentaa.
- Kori saataisiin vahvistaa ja mahdollisesti keventää johonkin määrättyyn luokittelupainoon. Myös ei GSI Astran kori sallittu, mutta luokittelupainoissa pysyttävä.
- Jarrupalat ja letkut voisi vaihtaa (ei satuloita, levyjä tms.)
- Moottori täysin vakio myös ruisku/sytkäboxi vakio, ainoat sallitut muutokset pakoputkisto ja ilmansuodatin.

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

tämmöstä itsekkin aattelin...

Viesti Kirjoittaja peteracing » 10.12.2004 13:49

tämmöstä itsekkin aattelin mut meni vahingossa omax topikix ...merkkiluokat tylsiä..
tosiasiahan o se ett kyllä me harrastajat voidaan saada sellanen luokka ku halutaan,pitää vaan olla tarpeex porukkaa takana
power is nothing without control...

Avatar
Saku_Tiainen
B-junnu
B-junnu
Viestit: 30
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Saku_Tiainen » 11.12.2004 20:39

Se oli mun ajatun siitä ns. N:sestä että ne olis just noita luokitukseltaan vanhentuneita, mutta käytännössä just "N"ormaaleja. eli hyvin pienin muutoksin ja 1600:ia.

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 11.12.2004 20:57

No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 12.12.2004 20:16

VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 12.12.2004 20:37

Unto kirjoitti:
VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/
Mutta noillehan on jo 1400 Trophy!Ja siellä ei tulevaisuudessa halvalla voi pärjätä!

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 12.12.2004 22:27

Jos halutaan kulujen pysyvän kurissa niin autojen täytyisi olla juuri tuolla edempänä mainittuja esim. Golf mk2 , Kadett gsi , Bmw 320 tai 325 tai jokin muu vanha suhteellisen tehokas pikkusportti. Eikä saisi käyttää tosiaan mitään Öhlinssin alustoja eikä muita vastaavia kalliita osia eli tyyliin turvakaaret sisään ja menoksi. Etuvetoisessa pelkkä lukkokin nostaa nintaa äkkiä jo 1000 euroa. Se on sitten eri asia kuinka hurjaa kyytiä tuollaiset autot antavat mutta kaikki ajaisivat ainakin tasaisella kalustolla.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
tigru6
Yleinen
Yleinen
Viestit: 183
Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja tigru6 » 13.12.2004 07:02

VAZ-rallye kirjoitti:
Unto kirjoitti:
VAZ-rallye kirjoitti:No mitäs ne N 1600 autot käytännössä on ja mistä niitä löytyy?

Citika saxo, Peugeot 106...

Euroopassa noita on tallit väärällään. Oma mieleni olisi kallellaan enempi a1600:siin niitäkin kun löytyy vanhalta mantereelta joka makuun...

http://www.rallycarsforsale.net/
Mutta noillehan on jo 1400 Trophy!Ja siellä ei tulevaisuudessa halvalla voi pärjätä!
1400 Trophyyn menee esim. Peugeot 106 Rallye, Citroen AX GTI / Sport, VW Polo, Suzuki Swift ja kaikki luokitellut ALLE 1400 kuutioiset.

Taasen N1600 luokkaan menee Esim. Peugeot 106 Rallye S16, Citroen Saxo VTS, VW Polo GTI, Renault Clio S16, Opel Corsa, jne. Eli autot ovat 1600 kuutioisia ja EIVÄT mene 1400 trophyyn vaan kuuluvat omaan luokkaan.

Itse olen sitä mieltä että 1600 kuutioiset kuuluvat ralleihin siinä missä muutkin, ja pääseehän niillä ajamaan nytkin jos haluaa ei ole omaa luokkaa tällä hetkellä. Jos autoja tulee tarpeeksi niin eiköhän luokkakin tulisi, niinkuin 1400 luokka. Aluksi niilläkin ajettiin 2 litraisten kanssa samassa luokassa.

Avatar
VAZ-rallye
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 14.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja VAZ-rallye » 13.12.2004 12:26

Nuo listassa mainitut N 1600 autot ovat kaikki erikoismalleja, jotka on haettava kauempaa.Ja jokainen puskuri, listanpätkä ym. maksaa taas maltaita, joten se siitä "halpaluokasta".En väitä vastaan, etteikö noille autoille saataisi tasainen luokka, mutta tällä tapettaisiin 1400 trophy.Olen edelleen sitä mieltä, että "halpaluokan" autojen tulisi olla yleisiä malleja tehokkailla moottoreilla esim. alle 2l ja alle 130 tai 150 hp!Turha kai näistä on haaveilla, AKK:n kiinnostus taitaa olla MM-tason kalustossa.

Avatar
antti_paa
B-junnu
B-junnu
Viestit: 43
Liittynyt: 29.08.2004 00:00

menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja antti_paa » 20.12.2004 14:26

siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
ford escort rs2000

Vieras

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja Vieras » 20.12.2004 15:53

antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Mielestäni on mieluisampaa katsoa "nopeita vilahduksia", kuin rataa kiertäviä toinen toistaan hienompia jokamiesluokan autoja.

Katsojat varmaan menevät sinne mihin haluavat....

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja pete1 » 20.12.2004 16:55

antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Olen itse vastaan koko jokkis touhua. Aivan hirveän näköisiä autoja, savuttaa ja kestää pari kierrosta...

No niin, asiasta toiseen, eikös tuo 1600 luokkakin aika kalliiksi tule, kun autoina olisi Saxoa sun muuta?Tuollainen Saxo maksaa jo lähteissäkin jo kohtuullisen paljon.Eikös lähtökohta ollut, että auto saisi maksaa muutaman tuhannen euroa... :?
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
escortcosworth
WRC
WRC
Viestit: 905
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää
Viesti:

Re: menkää jokkikseen!!!!!!!!!

Viesti Kirjoittaja escortcosworth » 20.12.2004 17:03

pete1 kirjoitti:
antti_paa kirjoitti:siistiä ja halapaa touhua :lol: paras kilpailu luokka koko suomessa (src:n jälkeen)siellä ne oikiat kuskit on ja oikiat autot :!: 8O jokkis on katsojanki kannalta mukavampaa,koska rallissa ei nää ku yhen vilauksen, mutta jokkiksessa näkkee koko ajan. on se vaan niin rentoa ajaa toisiin pahki...kyllä rytisee.
Olen itse vastaan koko jokkis touhua. Aivan hirveän näköisiä autoja, savuttaa ja kestää pari kierrosta...

No niin, asiasta toiseen, eikös tuo 1600 luokkakin aika kalliiksi tule, kun autoina olisi Saxoa sun muuta?Tuollainen Saxo maksaa jo lähteissäkin jo kohtuullisen paljon.Eikös lähtökohta ollut, että auto saisi maksaa muutaman tuhannen euroa... :?
Kyllä se jokkiskin menee MINULLA siinä rallin sivussa hyvin, kun tutut ajeleepi... :wink: Jokaisella silti edelleen oma mielipide...

Ja asiasta viidenteen, kyllähän tuokin luokka mukana menisi, mutta meillähän on jo 1400-Trophy ja olkoonkin! Ja yhdyn Pete1:sen sanoihin, Saxo ei ole mikään maailman halvin auto + viritykset päälle... :wink:
http://www.rallizoom.net/

-Aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta.-

Vastaa Viestiin