Penkkien käyttöikä 59 kk vaiko 5 vuotta?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Penkkistandardista...

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 17.12.2009 15:13

Penkkapelle kirjoitti:Pari pikku juttua
Ensiksikin, tämä uusi standardi 8862-2009 on eri asia kuin standardi 8855-1999. Kyseisen uuden standardin vaatimukset eivät koske jonkin muun standardin mukaista tuotetta.
Toiseksi, uudessa 8862-2009 standardissa on myös käyttöiän merkintä muuttunut vastaavaksi kuin turvavöissä, eli siihen merkitään "Not valid after"-päivämäärä. Tällä ei ole mitään tekemistä standardin 8855-1999 luvun 7 speksin kanssa, eikä se mitenkään selitä jonkun muun standardin vaatimusta. Standardeja ei voi yhdistää, ellei sitä ole erikseen niin määritelty.
Voisikohan uuden standardin mukaisen penkin hinta koostua osin siitä, että se valmistetaan kestämään tuplaten sen mikä tuo vanhempikin...?

Pahoittelen, että oli taas avattava sanainen arkku. Laatupäällikön aivovamma, nääs...

Meillä kaikilla on omat vammamme. Standardit ovat erillisiä ja se on ihan selvä se, mutta siitä tässä ei ole kysekään. Kyse on standardien kielellisestä konsistenttiudesta. Eli onko ilmaisu "5 years from date on manufacture" semanttisesti kokonaan eri asia kuin "10 years from the year of manufacture". Tai jos asiaa korostetaan mittayksikön muutoksella: "60 months from the month of manufacture". Uudemmassa standardissa ilmaisu on täsmennetty laskuesimerkillä niitä varten, joilla on ollut vaikeuksia ymmärtää vanhempaa, joskin ihan vakiintunutta ilmaisua. Ja se kertoo, että kyse on valmistusajanjakson lisäksi 5 tai 10 vuodesta. Se, miten käyttöikä merkitään istuimeen ei muuta itse asiaa, merkintään liittyvä luokituksen voimassaolo on kerrottu tekstiosassa.

Ajtellaanpa, että vyöt ovat tyttöjä ja penkit poikia. Silloin tyttöihin pätisi standardin mukaan se, että vuonna 2005 syntyneet tytöt täyttävät 5 vuotta vuonna 2010. Vanhan standardin mukaan vuonna 2005 tammikuussa syntyneillä pojilla 5 vuotta tulisi täyteen viiden vuoden kuluttua eli tammikuussa 2010, paitsi joidenkin tulkinnan mukaan jo 31.12.2009. No nyt uusi standardi sanoo, että vuonna 2005 syntyneillä pojilla 10 vuotta tulisi täyteen 10 vuoden kuluttua eli vuonna 2015 eli sovellettuna 5 vuoteen ja tammikuussa syntyneisiin vuonna 2010 tammikuuhun loppuun mennessä, jonka jälkeen kaikki tammikuussa 2005 syntyneet olisivat 5 vuotta täyttäneitä. Väärässä käsityksessä ollut, mutta ajatteleva ihminen äkkää viimeistään silloin, että viisi vuotta jostakin kuukaudesta ylettyy sille samalle (syntymä)kuukaudelle ja ryhtyykin viettämään tammikuisen lapsensa synttäreitäkin tammikuussa. Toki voi löytyä sellaisiakin, jotka arvelevat, että tämä ilmaisu koskeekin vain nyttemmin syntyneitä ja niistäkin vain ensisynnyttäjiä ja jatkaa lapsien tekoa ja heidän synttäreidensä viettoa entiseen malliin.

Eivät perusteluni vanhan standardin oikealle tulkinnalle aukottomat ole. Mistä sitä kukaan tietää, mitä toinen tarkoittaa, kun asia ilmaistaan luonnillisella kielellä. Ja aina on sellaisia, jotka eivät ymmärrä mitään lukemastaan tai mitä heille sanotaan. Mutta perusteluni ovat varmasti paremmat kuin se, että joku on päättänyt, että "vuoden mittaiseen ajanjaksoon ei voi sisältyä kuin yksi tammikuu".

Kenenkään aiemmilla mielipiteillä ei ole merkitystä, enkä niistä juuri ole tietoinenkaan. Mutta toivoisin Penkkapellen näkemystä siitä, mikä ”tulkinta” hänestä on itse tässä asiassa oikein ja miten perusteltuna. Toki sekin käy, että kysyt FIA-kontakteiltasi, ymmärretäänkö sielläkin sama asia kahdella eri tavalla. Eli puhuttaisiin aidasta pikemmin kuin sen seipäistä. Minä voin sitten lähettää YV:llä diagnoosin vammojesi laadusta ja siitä, johtuvatko ne mahdollisesti liiallisesta ”laatuajattelusta”. :D :D .

-hannulehessaari

Ps. Olen toimittanut tuon aloitusviestin myös ”virallista tietä” eteenpäin, mutta avasin kuitenkin julkisen keskustelunkin asiasta, jotta saisin kuvan, miten asiaan on mahdollisesti törmätty ja miten asia nähdään eri tahoilla.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Pieni lisäkaneetti

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 17.12.2009 16:30

Sain juuri tietää eräältä maahantuojalta, että penkkivalmistajien OMPin ja Momon kanta asiaan on ihan selvä eli JAN2005 penkin leima vanhenee vasta JAN2010 lopussa. Eikä asiassa pitäisi olla mitään epäselvää.

Mitä penkkeihin tulee, niin vasta suunnilleen kolmannes myytävistä penkeistä on korvallisia. Osittain tämä johtuu hieman korkeammasta hinnasta ja osittain siitä harhakäsityksestä, ettei korvallinen pankki mahdu autoon. Ralliautojen kohdalla pitäisi mielestäni päästä uusien korvallisten penkkien kohdalla 100% ihan hetimiten. Jos joku ajaa Goggomobililla, niin uskon tuon mahtumisongelman, mutta muut löytävät mahtuvan penkin, jos vaan etsivät. Autoon menoa ja siitä poistumista saattavat korvat haitata, mutta eivät ne sitä estä, jollei ajoasento ole "todella läheltä". Silloin apuja voi etsiä irrotettavasta ratista.

Kun korvia ei ole vanhassa standardissa mukana, voi olla vaikeaa määrätä tällaisia penkkejä pakollisiksikaan. Mutta kai tämäkin käy, jos luetellaan ne standardin mukaiset penkkimallit, jotka kelpuutetaan. Johonkin F-ryhmän sääntöhin on helppo tehdä kansallinen lisäys. Eli tällä haluan vain "pelotella", että ei kannata ostaa korvatonta, kun ei tiedä milloin se ei enää kelpaakaan. Vastapainoksi voin "lohduttaa", että eivät nuo uuden standardin mukaiset penkit ihan kohta ole tulossa pakollisiksi perusharrastajien autoihin.

- hannulehessaari

Avatar
Keitele
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Keitele » 18.12.2009 22:32

Mitä kemikaalia on sekoitettu FiA:n hyväksymiin turvavöihin ja istuimiin kun niitä ei voi käyttää valmistajan niihin laittamien ( 5 vuotta ) merkintöjen jälkeen?
Jos ko:t tuotteet on säilytetty valmistajien vaatimissa olosuhteissa ja alkuperäisissä avaamattomissa pakkauksissa niin miten ne voivat tuhoutua käyttökelvottomiksi 5 vuoden aikana:?:

Mikä on se ihmekemikaali joka tuhoaa ne????

Karra
B-junnu
B-junnu
Viestit: 29
Liittynyt: 30.07.2005 00:00
Paikkakunta: Twin Peaks
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Karra » 19.12.2009 15:41

Sikainfluenssa! kaikki roviolle...ei ei sittenkään, ilmasto lämpenee :wink:

Avatar
E__R
Yleinen
Yleinen
Viestit: 187
Liittynyt: 24.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja E__R » 19.12.2009 18:16

Kyllä sen täytyy olla joku meidän ilmassa olevista aineista joka ne tuhoaa eli ei varmaan itse tuotteessa ole mitään ainetta.

Eli joko typpi, happi, vesi(ilman kosteus) tai sitten joku niistä muista aineista mitä on marginaalisesti ilmassa mukana.

Eihän ne muuten voi tuhoutua, eihän?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Miten sääntöjä toimeenpannaan?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 19.12.2009 20:43

Keitele kirjoitti:Mitä kemikaalia on sekoitettu FiA:n hyväksymiin turvavöihin ja istuimiin kun niitä ei voi käyttää valmistajan niihin laittamien ( 5 vuotta ) merkintöjen jälkeen?
Jos ko:t tuotteet on säilytetty valmistajien vaatimissa olosuhteissa ja alkuperäisissä avaamattomissa pakkauksissa niin miten ne voivat tuhoutua käyttökelvottomiksi 5 vuoden aikana:?:

Mikä on se ihmekemikaali joka tuhoaa ne????
Kyllä niitä voisi kuntonsa puolesta käyttääkin, mutta säännöt (ks. esim. Liite J III (artikla 253) Turvallisuusmääräykset, kohta 16 istuimet) kieltävät istuimen käytön kilpailuissa, niihin merkityn FIA hyväksynnän päättyttyä. Vyöt tai penkki voi vaurioitus ulosajossa tai kovan käytön ja huonon huolenpidon johdosta niin, että niiden käyttö ei ole sallittua

Huolellisesti varastoituna käyttämätön istuin tai turvavyö säilyy kunnoltaan uudenveroisena pidempäänkin kuin 5 vuotta. Tosin joskus melko kauan sitten oli sellaisia "vaahtomuoveja", jotka ikäänkuin hapetuivat ikääntyessään etenkin, jos niitä säilytetiin huonoissa olusuhteissa. Eli jos istuimen pehmusteet ovat alilaatua, niin silloin voi pelkkä ikääntyminen vaikuttaa käyttäkuntoon. Tämä ei kuitenkaan ole peruste viidelle vuodelle, vaan siinä on ajateltu, että viiden vuoden normaalikäyttö kuluttaa varusteita niin paljon, että ne alkavat olla tiensä päässä. Ja kyllähän tavara kuluu ja käytössä (eräissä tilanteissa esitetyistä vastakkaisista väitteistä huolimatta). Onko tuo viisi vuotta ihan kohdallaan on eri juttu, kun varusteen kuntoon vaikuttavat tekijät vaihtelevat varsin suuresti.

Varusteiden kunnon tarkistaminen ja varusteen salliminen sen perusteella olisi oikeudenmukaisin ratkaisu, mutta siinä on ongelmansa. Suurin ongelma eivät ole vähänkäytetyt hyväkuntoiset yli viisivuotiaat varusteet, vaan tuoreemmatkin mutta heikkokuntoiset vermeet, jotka käyttäjänsä mielestä ovat kuitenkin täysin priimaa. Viiden vuoden aikaraja antaa mahdollisuuden saada ne pois käytöstä. Eli "pahisten" takia "hyvät" joutuvat ikäänkuin kaltoin kohdelluiksi.

Kyllä tälle asialle voisi jotain tehdä, mutta siihen ei ole halukkuutta niillä, jotka asioista kansallisesti ratkaisun tekevät. Siihen puolestaan vaikuttaa varmaan osittain se, ettei päätösten toimeenpanon resurssejakaan katsota olevan tarpeeksi. Onhan se toki isompi juttu tehdä perinpohjainen tarkistus kuin katsoa vain leima ja "todeta" kunto. Eli ei se välttämättä penkkien ja niihin liittyvien juttujen kokonaiskustannuksiin juuri vaikuttaisi, mutta ne saattaisivat jakautua oikeudenmukaisemmin. En sano, että asia on juuri näin, mutta näin sen haluaisin nähdä. Voihan olla, että koko juttua ei ole edes mietitty sen kummemmin, vaan todettu että FIA:n mukaan mennään.


Tässä aiheessa ei kuitenkaan ole kysymys tuosta asetetusta viiden vuoden voimassaolosta sinänsä. Sääntö on sääntö ja sen mukaan mennään. Kysymys onkin siitä, että sääntöä tulkitaan väärin eli sen tarkoitutetun sisällön vastaisesti. En kertaa asiaa tässä, koska se on edempänä jo käsitelty.

Asia ei ole ensimmäistä kertaa esillä, mutta tekniikan lajipäällikkö lajiryhmineen (tai kenen vastuulla asia nyt onkaan) ei ole siihen puuttunut. Minusta tulkinnan pitäisi olla julkinen ja selkeästi perusteltu. Jos se on ollut aiemmin säännön vastainen, niin se pitää korjata säännön mukaiseksi. Jos taas katsotaan, että tulkinnan voi tehdä mielivaltaisesti ja ilman kunnon perusteita, rikkoo se sääntökirjan kolmannen pykälän (Autourheilun kansallinen johto) toisen kappaleen kirjainta ja kolmannen kappaleen henkeä. Ja jos näin tapahtuu, on se paljon isompi juttu kuin koko päiväys konsanaan.

- hannulehessaari

Avatar
Keitele
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Keitele » 19.12.2009 23:40

Jos maailmanlaajuinen tai Suomen Valtakunnallinen järjestö laatii "sääntöpykäliä" niin sen kyettävä perustelemaan mihin seikkoihin ne perustuvat.
Nämä 5 vuoden turvavyö, istuin ja muutkin ajovarustesäännöt (UUDET, KÄYTTÄMÄTTÖMÄT varusteet) eivät perustu mihinkään todellisuuteen eikä niille ole minkäänlaisia lainvoimaisia perusteita.

Ainoa perusteltu sääntömuutos voi olla esim. JM-luokan istuinsääntömuutos jonka perusteella saadaan vanhat hengenvaaralliset istuimet pois käytöstä kun ratoja ei saada turvallisemmiksi kuljettajan kannalta poistamalla kaatoja aiheuttavat penkat radan vierustoilta ( monellako F1 radalla olette nähneet vastaavanlaisia penkkoja ) :?: :?:

5 vuoden säännölle ei ole mitään todellisia perusteita kun kyseessä on täysin käyttämättömät ja asentamattomat tuotteet joita on säilytetty valmistajien vaatimissa säilytyspaikoissa.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2009 00:02

Keitele kirjoitti:Jos maailmanlaajuinen tai Suomen Valtakunnallinen järjestö laatii "sääntöpykäliä" niin sen kyettävä perustelemaan mihin seikkoihin ne perustuvat.
...
5 vuoden säännölle ei ole mitään todellisia perusteita kun kyseessä on täysin käyttämättömät ja asentamattomat tuotteet joita on säilytetty valmistajien vaatimissa säilytyspaikoissa.
Tältä sinun esiintuomaltasi kannalta asiasta on kirjoiteltu esim.http://www.ralli.net/rnet/modules.php?n ... sc&start=0 .

Tässä ketjussa ei ole tarkoitus ruotia penkkisääntöä eikä järin paljon standardiakaan, vaan pikemmin sitä, että sääntö pannaan täytäntöön oikein eikä virheellisesti tulkittuna. Eli jos mahdollista, niin nuo muut näkökulmat vaikka tuohon edellä mainittuun ketjuun.

- hannulehessaari

Avatar
Keitele
B-junnu
B-junnu
Viestit: 44
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Keitele » 20.12.2009 00:35

Olen täysin lukutaitoinen sillä opin lukemaan jo 4 vuotiaana, ilman tavaamista.
Kirjoitukseni kuuluu tähän ketjuun eikä minulla ole mitään tarvetta siirtää sitä muualle :D

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 20.12.2009 10:50

Huomenna 18 vuotta täyttävä henkilö saa syntymäpäivänään ostaa Alkosta vaikka 4 pulloa Koskenkorvaa, mutta tänään ei saa ostaa huoltikselta pulloakaan keskiolutta.

Mitähän tapahtuu yhdessä yössä?

Vai johtuukohan tämäkin siitä, että näin on asianmukaisesti päätetty ja sen mukaan kaikki toimivat. Jos ei miellytä, täytyy yrittää muuttaa päätös lain/sääntöjen sallimalla tavalla. :wink:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Lakiko niin kuin se luetaan?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2009 13:45

RossRauni kirjoitti:Huomenna 18 vuotta täyttävä henkilö saa syntymäpäivänään ostaa Alkosta vaikka 4 pulloa Koskenkorvaa, mutta tänään ei saa ostaa huoltikselta pulloakaan keskiolutta.

Mitähän tapahtuu yhdessä yössä?

Vai johtuukohan tämäkin siitä, että näin on asianmukaisesti päätetty ja sen mukaan kaikki toimivat. Jos ei miellytä, täytyy yrittää muuttaa päätös lain/sääntöjen sallimalla tavalla. :wink:
Kuten olen yrittänyt sanoa, tääsä ei käsitellä sääntöä, vaan sen "tulkintaa". Jos tuo "täysi-ikäiseksi tuleminen" tulkittaisiin kuten penkkisäännössä, niin silloin voisi jo tänään käydä hakemassa mäyriksen. Toki joku alko voisi tulkita senkin asian niinkin, että vasta ylihuomenna myydään pojalle vinetot. Mutta tässäkin on oikea lain toimeenpano sellainen, että poika on elänyt 18 vuoden ajan huomenna syntymäpäivänään ja on tasan 18 vuotta koko sen päivän ihan aamusta iltaan. Edellisenä päivänä hän on alle 18 vuotias ja seuraavana jo yli 18 vuotta vanha. Näin se menee JAN2005 penkilläkin eli 2009 joulukuussa alle 5 vuotias ja tammikuussa penkki on tasan viisi vuotta ihan ekasta päivästä kuun viimeiseen sekä sen jälkeen yli 5 vuotias ja "NOT VALID".

Laki on laki ja sääntö on sääntö, miellytti tai ei. Täytäntöönpano onkin sitten eri juttu. Jos käräjäoikeuden tuomio ei miellytä, voi valittaa hoviin. Sinne ei valiteta laista, vaan sen täytäntöönpanosta.

Tässäkin on kysymys täytäntöönpanosta. Säännöt päättää hallitus, mutta niitä panevat täytäntöön lähes kaikki aktiiviharrastajat ja palkatut toimihenkilötkin. Nyt täytyy kyllä myöntää, että järjestön säännöt ovat vasta lukulistalla, joten en tiedä ihan tarkkaan näistä päätösvaltasuhteista AKK:n sisällä, mutta se ei ole tässä oleellista. Olen edellä esittänyt ihan riittävästi perusteita väittääkseni, että nykyinen tulkinta on virheellinen ja KV-käytännön vastainen. Tuota tulkintaa ei ole julkaistu minun tietääkseni missään tiedotteessa tai katsastusmateriaaleissa, mutta virheellisenä pitämäni tulkinnan puolesta olen kuitenkin nähnyt yhden perustelun. En laita sitä sitaattina tänne, koska sen julkaiseminen voisi nolata perustelun esittäjän. Se on kuitenkin lähellä tuota "yhden vuoden jaksoon voi sisältyä vain 12 eri kuukautta eikä siihen mahdu mikään kuukaisi kahteen kertaan".

Kun RossRauni ottaa kantaa säännön puolesta, niin eikä samalla voisi ottaa kantaa asiaan, josta tässä on kyse eli säännön toimeenpanoon?

(Tai oikeastaan tässä on perimmiltään kyse siitä, toimiiko järjestelmä niin, että edes havaitut ja osoitetut virheet korjataan eikä virheistä jatkossa ole haittaa kenellekkään harrastajalle. Eli perimmiltaan tässä on kyse niiden periaatteiden noudattamisesta, jotka järjestö on säännöissään itselleen asettanut. Tämä on minusta aivan keskeinen asia. Jos perusta on mätä, ei sen varaan kannata kehitystä laskea.)

- hannulehessaari

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 20.12.2009 14:16

"Tai oikeastaan tässä on perimmiltään kyse siitä, toimiiko järjestelmä niin, että edes havaitut ja osoitetut virheet korjataan eikä virheistä jatkossa ole haittaa kenellekkään harrastajalle."

Onkos tästä aikuisten oikeasti kenellekään ollut haittaa? Jos säännöt kirjoitettaisiin aukottomasti, siitä tulisi Päätalon Iijoki-sarjaakin suurempi kokoelma. Toki niitä on vuosittain pyritty selkeyttämään niiltä osin, kuin niistä Kellokukantielle asiallisesti ilmoitellaan.

Käsittääkseni 99,99% autourheilua Suomessa harrastavista kilpailijoista ja toimitsijoista ovat pystyneet toimimaan sääntöjen ja niiden hengen mukaisesti. Olen mainostanut itseäni "absoluuttisen pilkun*****jan silmän haltijaksi", mutta näitä jorinoita lukiessani voin todeta olevani vain harjoittelija. :evil:

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErPe » 20.12.2009 15:13

[quote="RossRauni"]Huomenna 18 vuotta täyttävä henkilö saa syntymäpäivänään ostaa Alkosta vaikka 4 pulloa Koskenkorvaa, mutta tänään ei saa ostaa huoltikselta pulloakaan keskiolutta.



Siis MITÄ?
Suomessa mietojen alkoholijuomien (2,9%-22%-vol) hankkimisen edellytyksenä on 18 vuoden ikä. Väkeviä alkoholijuomia (>22%-vol) myydään Alkossa vain 20 vuotta täyttäneille.

Tavallaan kommentti sopii hyvin keskusteluun. Säännöt on selvät, tulkinta oma.

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 20.12.2009 15:36

"Väkeviä alkoholijuomia (>22%-vol) myydään Alkossa vain 20 vuotta täyttäneille."

OHO! Kun tuolla Alkossa en ole asioinut tällä vuosituhannella, tuli suusta sammakko. Vaihdetaan ne synttäreitten 4 pulloa Koskenkorvaa 4:ään isoon pulloon Karpalettia. Pahaa se on sekin. Muistaakseni.

RossRauni, 61 v. :oops:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2009 16:18

RossRauni kirjoitti:"Tai oikeastaan tässä on perimmiltään kyse siitä, toimiiko järjestelmä niin, että edes havaitut ja osoitetut virheet korjataan eikä virheistä jatkossa ole haittaa kenellekkään harrastajalle."

Onkos tästä aikuisten oikeasti kenellekään ollut haittaa? Jos säännöt kirjoitettaisiin aukottomasti, siitä tulisi Päätalon Iijoki-sarjaakin suurempi kokoelma. Toki niitä on vuosittain pyritty selkeyttämään niiltä osin, kuin niistä Kellokukantielle asiallisesti ilmoitellaan.

Käsittääkseni 99,99% autourheilua Suomessa harrastavista kilpailijoista ja toimitsijoista ovat pystyneet toimimaan sääntöjen ja niiden hengen mukaisesti. Olen mainostanut itseäni "absoluuttisen pilkun*****jan silmän haltijaksi", mutta näitä jorinoita lukiessani voin todeta olevani vain harjoittelija. :evil:
Oli joku joutunut jo kärsimään tai ei, ei ole merkittävää. Ei turvavarusteitakaan vaadita kuskilta enää, jos on sattunut henki lähtemään. Asioiden vähättely on yleensä merkki, että henkilölle itselleen ei voi koitua asiasta vahinkoa tai henkilö on jollain tavalla itse ollut osallisena vaikuttamaan asioiden tilaan. Minä olen tässä asiassa riippumaton tällaisista seikoista ja siksi en vähättele, vaan katson asioita yleisesti sekä myös sellaisten näkökulmasta, jotka niihin saattavat törmätä.

Olen edellä kuvannut, millaisissa tapauksissa jokun kilpailijan osallistumiselle säännön nykytulkinta aiheuttaisi virheellisenä haittaa. Samalla rikottaisiin, kuten olen yrittänyt kertoa, Autourheilun sääntöjen yleisten määräysten 3. kohdaan toisen kappaleen (Lyhennettynä: AKK huolehtii kansainvälisten ja kansallisten sääntöjen noudattamisesta Suomessa.) ja kolmannen kappaleen (Alkaa: AKK.n tehtävänä on edistää autourheilua Suomessa eikä sääntöjä panna täytäntöön siten että niillä ... lyh ... haitattaisiin jonkun kilpailijan osallistumista ... lyh.) Minusta nämä asiat ovat fundamentteje, joiden päällä AKK rakentuu. Minusta on todella ihan pikkujuttu koko 59/60 -kysymys, vaikka se saattaa jotakuta kirpaista kovastikin. Mutta jos asia on tiedossa ja sen annetaan kokonaisuuden kannalta vähämerkityksellisenä olla sillänsä, on kyse asiasta, joka liittyy järjestön perimmäiseen tehtävään ja siinä omien sääntöjen noudattamiseen.

Minusta vähättely on vaarallista, koska silloinhan voisimme mm. todeta, ettei muutaman sadan gramman pellinkäikäleiden leikkaamisella F-ryhmäläisestä ole mitään käytännön hyötyä leikkelijälle eikä "aikuisen oikeasti haittaa kenellekkään". Eli ei se mitään, jos leikkaa vähän ... kerrallaan. Sama pätee siihen, että joku käy salaharjoittelemassa kisan reitin ja keskeyttää viimeisellä pätkällä konerikkoon. Eihän siitä pidä rangaista, vaikka olisi näyttöjäkin, kun kukaan ei hyötynyt eikä kärsinyt. Ei siitäkään kukaan joudu kärsimään, jos kaverit käyvät katsomassa pahat paikat ennen kisaa ja kertovat ne kuskillensa. Siviilipuolella saisi varastaakin, jos uhri ei huomma, että haneltä on viety rahat nukkuessa. Mihin sitä raja vedetään, jos säännöt ovat kuin purukumia, jonka venyttäjiä löytyy joka nurkalta.

Se, että säännöt tehdään kattaviksi, yksikäsitteisiksi ja selkeiksi ei tee niistä sen pidempiä. Päinvastoin, moni sääntö voitaisiin sanoa lyhyemminkin.

Otan esimerkin: Liite J:n turvakaarisääntöjen kansallisissa lisäyksissä sanotaan: Ryhmän F autoissa ovat oviputket auton molemmilla
puolilla pakolliset.
Tarkoittaako tämä kahta vai yhtä oviputkea kummallakin puolella. Jos se tarkoittaa yhtä, niin silloin tuon pakollisen kehikon osan voisi sanoa täsmällisesti: Ryhmän F autoissa on oviputki auton molemmilla puolilla pakollinen. Jos taas tarkoitetaan vähintään kahta pakollista oviputkea sen voisi muotoilla: Ryhmän F autoissa on kaksi oviputkea auton molemmilla puolilla pakollisia.

Sama sääntö jatkuu: Lisäksi tulee pääkaaret kiinnittää A- ja B-pilareihin pilarin ylä- ja alaosasta joko hitsaamalla tai vähintään .... Tämä suomenkielinen lause tarkoittaa, että pääkaaret tulee kiinnittää sekä A- että B-pilariin. Aika vähän on tosin näkynyt sellaisia autoja, joissa B-pilarin kohdalla poikkisuuntainen kaari olisi kiinnitetty A-pilariin sen paremmin hitsaamalla kuin pulttaamallakaan. Asian voisi ilmaista vaikka: Lisäksi tulee pääkaaret kiinnittää A- tai B-pilareihin kaarten ylä- ja alaosasta joko hitsaamalla tai vähintään ...

Mielestäni täsmällisempi ilmaisu on vielä kaukana Päätalon tuotannon mitoista. Päätalo kirjoittaa 50 sivua siitäkin, kun joku käy nurkan takana heittämässä kaaren, mutta hän ei ole tarkoittanutkaan teoksiaan oppaiksi tai säännöiksi. Ei noiden kaarikiinnitysten käytännössä muutosta tapahtuisi, vaikkei yksikään auto tänään täytäkään sääntöä, mutta kaikkinainen rapautuminen alkaakin "merkityksettömän pienistä" muutoksista. Eikä asioiden tekeminen kerralla kuntoon ole sen isompi homma kuin hutiloimalla ja myöhemmin paikkailemalla. Jos säännöt ovat selkeät ja ymmärrettävissä vain yhdellä tavalla, vältytään tulkinnoilta ja loputtomalta kinaamiselta silloin, kun sääntöä sovelletaan. Noista kinaamisista voisi koota kaksikin Päätalon tuotantoa.

Edelleenkin on kyse säännön "tulkinnasta ja soveltamisesta". Suoriin kysymyksiin suorat vastaukset, onko "59 kuukauden tulkinta" mielestäsi oikea ja miten perusteltuna? Ja jos se on mielestäsi oikea, mitkä minun esittämäni "60 kuukauden tulkinnan" perusteluista ovat vääriä?

Kunhan olet tuohon vastannut, niin me Penkkapellen kanssa ehkä harkitsemme, josko sinua voi ylipäänsä kelpuuttaa Suomen pilkunnu******den yhdistyksen jäseneksi :D

- hannulehessaari

Ps. Liiottelu on samaa sukua kuin vähättelykin. Sääntöjen kirjain ja henki eivät ole lähellekään 99.99% noudatettuja. Pelkästään AKK:n langettamat rangaistukset vetävät luvun alemmas. Erinäisiä määräyksiä ja sääntöjä rikotaan aivan jatkuvasti. En siltikään sanoisi, että kilpailijoiden ja kisajärjestäjien moraali se heikoin lenkki tässä koko kentässä on.

Vastaa Viestiin