Ensimmäisen f-kilpurin teko
- riitta
- KV
- Viestit: 456
- Liittynyt: 21.01.2004 00:00
- Paikkakunta: Vesilahti
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Yksi hyvä tiedonkeruutapa on myös ennen kisaa (hyvissä ajoin tai pitkässä huollossa) kiertely kisapaikalla ja keskustelu autojen omistajien kanssa. Suurin osa on ihan mukavaa porukkaa (jos et ihan paniikkiaikaan koita keskustelua avata), rohkeasti vaan kysymään. Lähtöluetteloista näkee myös luokkajakoja ja siltä osin voi kanssa fiilistellä että minkäs laitteen tekoon sitä lähtisi ja mihin ryhmään se kannattaisi tehdä.
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Kappa taitaa unohtaa, että ens vuonna f-cupissa junnujen luokkajako on alle ja yli 1400cc. A-ryhmän Swift GTI on vallan mainio laite molempiin. Tietoa kyseisestä laitteesta löytyy suomen kielellä useastakin paikasta.kappa12 kirjoitti:Jos lähdet Suzukia tekemään niin tee n- tai a- ryhmäläinen 1400trophyyn... Saa ajella samanlaisten autojen kans niin ei mielenkiinto lopahda niin äkkiä kun vois käydä äffäläisenä ja saa ajella yleensä pienemmillä numeroilla(tiet paremmas kunnos)...Duron kirjoitti:itelläni pyörii 2 vaihtoehtoa josta kiinnostaisi alkaa tekemään, eli suzuki swift ja mitsun colt olisko noissa mitään ideaa..
Kyläkisojen luokkajaon muovautumista en lähe ees ennakoimaan.
Ei taitu!
- Group4
- KV
- Viestit: 394
- Liittynyt: 21.02.2009 00:00
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Bmw 325 todellakin hyvä vaihtoehto. Onko se muuten tosiaan niin kuin olen joskus kuullut että jotkut ajavat noilla bimmereillä ihan vakioalustalla?GreenSlide kirjoitti:..aloittelijalle hyvä neuvo liity johonkin paikkakunnan seuraan, auttavat ja neuvovat varmasti kun kysyt..Duron kirjoitti:Dodiin nyt tuli jo hyviä ohjeita ja tulipa yksi auton myynti viestikin kiitos siitä, tarkoituksena tosiaan olisi rakentaa itse, lähinnä noita amerikan ihmeitä rakennellu yms koneita ja laitteita, mutta tää ralli tosiaan on uusi tuttavuus. tuota sääntö kirjaa olen lueskellut useampana päivänä ja sielä on välistä kyllä sellasta virkamies selityksiä että huh, ja mahdollisimman halvoilla palikoillahan olisi nyt ainakin näin aluksi tarkoitus pikkuhiljaa kasata autoa, keksis nyt vain mihin alkas tekemään, pitääs kumminkin saada osia ihan hyllystä yms kyseiseen pirssiin. tuo kaasutin homma oli jostain syystä jääny kummittelemaan mieltä ja luulin jotta se on ehdoton ei, jotta ruiskua ei saisi olla f-läises, mutta nytpä sekin homma aukes...
eikös noita 325 bemareita saa jo ihan polkuhintaan vaikka ihan kotosuomesta?, kaaret sisään,turvavarusteet kuntoon ja baanalle räppäämään..sitä mukaan kun lompakko ja into antaa myöden parantelemaan? vakio lootalla ja moottorilla kyllä kerkee..nopeeta ohjausta ja vaihdelyhennintä vaan niin avot..vielä jos löydät lukkoperäisen ja jonkun näkösillä reisinki tolpilla varustetun niin helpottaa jo huomattavasti ajamista..kyllähän noihinkin saa rahaa uppoomaan mutta aihiona varmasti äffään yksi parhaista?
- Duron
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11.12.2011 16:08
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana? jotenkin tuo mitsu näyttää ehkä enempi ralliautolta, kun soi swift mitä oon kans ajatellut, eikä suzukikaan nyt ihan vielä pois suljettu ole. miten tuon nopean ohjauksen kans saako mitsuun esim sen suoraan hyllystä? mitähän ohjauksen palikat yleensä maksaa?
Kahta en vaihda chevyä ja vaihdetta
- kappa12
- Yleinen
- Viestit: 270
- Liittynyt: 19.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Niin tais ollakkin... Mutta kyläkisois joutuu ajamaan yleensä bemarien kans samas luokas...henkka_ok kirjoitti:Kappa taitaa unohtaa, että ens vuonna f-cupissa junnujen luokkajako on alle ja yli 1400cc
Asiasta mitään tietämättömänä väittäisin että suzukiin saa paremmin osia... Mitsuihin sitten nelikkona löytyy osaa...Duron kirjoitti:Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana?
Ite just tehny auton johon pitää kaikki kattella ympäri eurooppaa tai tehdä itte, ja voin kertoa ettei oo kaikkein helpoin/halvin tie...
Mikko Koivusalo
http://ralliseiska.suntuubi.com/
http://ralliseiska.suntuubi.com/
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Nopean ohjauksen saanee mihin tahansa autoon Karpiolalta, omaani se oli viime vuonna n. 300€ + alv .
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
- Yleinen
- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Yllätysten välttämiseksi kannattanee kysellä myös vakio-osien saatavuutta. Huomattavasti mukavampi on harrastaa, jos 'lähikaupasta' löytyy tarvittaessa moottorinosia ja lokasuojia ym. Olikohan se Daihatsu, halpa pikku kilpuri, jonka osasaatavuutta moitittiin, laakereita ja moottorin tiivisteitä mm. hankala löytää varaosaliikkeistä?
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Kannattanee keskittyä ulkonäön sijaan siihen, mitkä mallit on luokiteltu ja millä koneella. Se kun on edellytys äffäläisen rakentamiselle. Lisäksi rallissa on hirmusen yhdentekevää, miltä se auto näyttää. Tulokset määritellään käytetyn ajan perusteella.Duron kirjoitti:Mitäs porukka täälä sanoo mitsun lancerista jostain about vm 89-91 1.6 tai 1.3 litrasesta, olisko noihin saatavilla kisaosaa ihan hylly tavarana? jotenkin tuo mitsu näyttää ehkä enempi ralliautolta, kun soi swift mitä oon kans ajatellut, eikä suzukikaan nyt ihan vielä pois suljettu ole.
Rupesinpa kuitenkin mielenkiinnosta tutkimaan ja tulin siihen tulokseen, että eka 90-luvulla luokiteltu Lancer on -93 eka evo-Lancer. Siitäkään ei tarvii äffää varten kun vähentää 2 vetoakselia ja ahdin. Neljännen sukupolven Colt on sentään luokiteltu 1600cc koneella, kuten myös -89 Mirage (eli Colt/Lancer eri nimellä). Niiden luokitusten sisällöstä kannattanee kysellä joltain Mitsumieheltä.
Ei taitu!
- TeemuPetteri
- A-Junnu
- Viestit: 94
- Liittynyt: 19.02.2010 00:00
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Terve tuloa harrastamaan ja vain tekemällä oppii!
Itse aikanaan ostin auton, ja sain 15000mk:lla kakkaaa! jotenka pakonomaisesti rakensin kilpurin uudestaan.
Mieti myös tarkoin luokkaa mihin auton teet, ettei tarvitse liittyä näillä foorumeilla itkevien ihmisten joukkoon. Jos teet auton pikkuluokkaan ajaminen tulee edullisemmaksi. Rakennus hinnoissa ei suuria eroja tule, jos pysytään samalla vaatimus tasolla.
BMW:n nimeen huutaa moni, mutta kokonaiskustannukset karkaa. B-juniorina ajat viimeisten joukossa kuluneilla teillä, jolloin kärsii nastat ja muut alustan osat. Näistä kaikista syntyy kustannuksia.
Vähemmän äijjämäinen vaihtoehto on esittämäsi pikkuluokan auto. Ei samanlaista status arvoa kuin edellisellä, mutta kilpaa niilläkin ajetaan. Opettavaisempi auto, vähien voimavarojensa johdosta. Jos on tarkoitus kehittyä kuljettajana. Käyttökulut on tyyliin puolet isonluokan autosta.
Itse aikanaan ostin auton, ja sain 15000mk:lla kakkaaa! jotenka pakonomaisesti rakensin kilpurin uudestaan.
Mieti myös tarkoin luokkaa mihin auton teet, ettei tarvitse liittyä näillä foorumeilla itkevien ihmisten joukkoon. Jos teet auton pikkuluokkaan ajaminen tulee edullisemmaksi. Rakennus hinnoissa ei suuria eroja tule, jos pysytään samalla vaatimus tasolla.
BMW:n nimeen huutaa moni, mutta kokonaiskustannukset karkaa. B-juniorina ajat viimeisten joukossa kuluneilla teillä, jolloin kärsii nastat ja muut alustan osat. Näistä kaikista syntyy kustannuksia.
Vähemmän äijjämäinen vaihtoehto on esittämäsi pikkuluokan auto. Ei samanlaista status arvoa kuin edellisellä, mutta kilpaa niilläkin ajetaan. Opettavaisempi auto, vähien voimavarojensa johdosta. Jos on tarkoitus kehittyä kuljettajana. Käyttökulut on tyyliin puolet isonluokan autosta.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Muutaman "valmiin auton " ostaneena yleensä jotain joutuu uusimaan ,helppo tie aloittaa.
Yhden rakentaneena aikaa ja rahaa kuluu saa mieleisen.
Mutta monia projekteja netis myynnis kun jääny kesken,
mutta uudet merkit aina suola kilpailuille.
Jos rakentamis intoa niin kannatan ja siisti auto aina mukavampi katella.
Yhden rakentaneena aikaa ja rahaa kuluu saa mieleisen.
Mutta monia projekteja netis myynnis kun jääny kesken,
mutta uudet merkit aina suola kilpailuille.
Jos rakentamis intoa niin kannatan ja siisti auto aina mukavampi katella.
- Duron
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11.12.2011 16:08
- Paikkakunta: Ylistaro
- Viesti:
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
Taas aikaa enemmän perehtyä tähä äffälääsen rakentamiseen kun tuli töitä ja satuimpa tuossa ostaa tommosen halvan käyttöauton, joka on citroen zx 1.4i vm 93, mitenköhän saako tuosta tehtyä f-ryhmäläistä. katsoin akk:n raamatusta jotta zx kelpaisi mutta ne oli isommilla 2.0 koneella varustettuja. miten citroenin osien kanssa saako palikkaa muualta kun ranskan päästä tilaamalla.valmista autoa olen vielä kattellu mutta tää citikka nyt vaan herättää kysymyksen......
Kahta en vaihda chevyä ja vaihdetta
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Ensimmäisen f-kilpurin teko
2-litranen 16-venttiilipata on luokiteltu joo, ja 1,9 Volcane. Koneet ja laatikothan näissä on samoja kuin Pösön sporttimalleissa (205, 309, 306), joten osia ja tietoutta luulis löytyvän kotomaastakin. Ranskasta ja Englannista sitten lisää, vaan netin päässähän nekin on. Kisaisen vehkeen siitäkin saa halutessaan. ;) http://www.rally24.com/rally-cars-for-s ... 21721.html" onclick="window.open(this.href);return false;Duron kirjoitti:Taas aikaa enemmän perehtyä tähä äffälääsen rakentamiseen kun tuli töitä ja satuimpa tuossa ostaa tommosen halvan käyttöauton, joka on citroen zx 1.4i vm 93, mitenköhän saako tuosta tehtyä f-ryhmäläistä. katsoin akk:n raamatusta jotta zx kelpaisi mutta ne oli isommilla 2.0 koneella varustettuja. miten citroenin osien kanssa saako palikkaa muualta kun ranskan päästä tilaamalla.valmista autoa olen vielä kattellu mutta tää citikka nyt vaan herättää kysymyksen......
1,4-litrainen on kokonaan eri moottorimallisarjaa, joten tuskinpa onnistuu edes keplottelemalla. Isommissa koneissa on muutenkin sitä virittämisen tarvetta vähän vähemmän ainakin aluksi.
Ei taitu!