Ralli sm 2013
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Ralli sm 2013
Ei tarvita kuin rallin perusajatus niin kisailijoita riittää.
Käsittääkseni rallin alkuperäinen tarkoitus on ollut verrata suorituksia erilaisilla autoilla ajavien kesken. Kaluston kehittymisen myötä luotiin eri luokkia, tehojen määrä oli kai jotenkin määrittelevä tässä jaossa.
Jos jako tehtäisiin tänä päivänä kaluston koko kirjo huomioon ottaen niin alkaisi olla tilanne jossa esitetyt sm-luokat ja cup -luokat yhdessäkään ei välttämättä täytä alkuperäistä ideaa. Mutta johonkin raja on kai vedettävä. Se että onko esitetyt sm-luokat yksistään riittävät jotta sarjasta saadaan aikaiseksi suurta yleisöä kiinnostava.
Vastaus on mielestäni nähty jo muutaman vuoden ajan hyvinkin selvästi.
Ratkaisuksi voisi ottaa sprintti ja jokkis pörssien tapaisen listauksen.
Se että saako ralliin ikinä vastaavaa listaa luotua on rallissa käytettävien erilaisten kilpailukohtaisten luokkajakojen myötä ehkä hieman hankalaa. Mutta ehkä tähän olisi löydettävissä jokin ratkaisu.
Itse nostaisin kyseisen pörssin voittajan jopa korkeammalle kuin nykyisten sarjojen voittajat.
Ja parasta olisi ettei menestyminen olisi välttämättä sidoksissa kalustoon vaan pitäisi olla aikamoinen rattimies jotta ajaisi koko vuoden tasaista sarjaa vielläpä jonkinmoisellla tulostasollakin.
Käsittääkseni rallin alkuperäinen tarkoitus on ollut verrata suorituksia erilaisilla autoilla ajavien kesken. Kaluston kehittymisen myötä luotiin eri luokkia, tehojen määrä oli kai jotenkin määrittelevä tässä jaossa.
Jos jako tehtäisiin tänä päivänä kaluston koko kirjo huomioon ottaen niin alkaisi olla tilanne jossa esitetyt sm-luokat ja cup -luokat yhdessäkään ei välttämättä täytä alkuperäistä ideaa. Mutta johonkin raja on kai vedettävä. Se että onko esitetyt sm-luokat yksistään riittävät jotta sarjasta saadaan aikaiseksi suurta yleisöä kiinnostava.
Vastaus on mielestäni nähty jo muutaman vuoden ajan hyvinkin selvästi.
Ratkaisuksi voisi ottaa sprintti ja jokkis pörssien tapaisen listauksen.
Se että saako ralliin ikinä vastaavaa listaa luotua on rallissa käytettävien erilaisten kilpailukohtaisten luokkajakojen myötä ehkä hieman hankalaa. Mutta ehkä tähän olisi löydettävissä jokin ratkaisu.
Itse nostaisin kyseisen pörssin voittajan jopa korkeammalle kuin nykyisten sarjojen voittajat.
Ja parasta olisi ettei menestyminen olisi välttämättä sidoksissa kalustoon vaan pitäisi olla aikamoinen rattimies jotta ajaisi koko vuoden tasaista sarjaa vielläpä jonkinmoisellla tulostasollakin.
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: Ralli sm 2013
Kun vingutaan pokaalien lisäksi tavarapalkintoja pitäisi huomioida sekin tosi, minkä osan mikäkin luokka rahoittaa kilpailua. Siis paljonko tuovat kilpailujen järjestäjille rahaa. Ja sitä rahaa he tuovat osallistumismaksuina.
Viimeisimmässä SM-rallissa suurimmat luokat olivat luokka 1, 23 osallistujaa ja luokka 7, 22 osallistujaa.
Luokka 1 oli SM-luokka ja luokka 7 ei. Ei voida kuvitellakkaan että ei SM luokat kustantaisivat SM luokkien palkintoja. Näin valitettavasti kyllä käy jo nytkin.
Viimeisimmässä SM-rallissa suurimmat luokat olivat luokka 1, 23 osallistujaa ja luokka 7, 22 osallistujaa.
Luokka 1 oli SM-luokka ja luokka 7 ei. Ei voida kuvitellakkaan että ei SM luokat kustantaisivat SM luokkien palkintoja. Näin valitettavasti kyllä käy jo nytkin.
- petepee
- KV

- Viestit: 707
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten tätä Sm-sarjan "kiinnostavuutta" aina välillä mittaillaan.Se että täällä foorumilla joku aina välillä ilmoittaa että on vaisu sarja niin se ei ihan varmasti hetkauta sarjajärjestäjää yhtään mitenkään.
Täällä on monta kertaa kirjoiteltu aiheesta ja todettu,että sarja on 99%-amatöörisarja.Tulee sellaisena säilymäänkin ja sarjaan pääsee mukaan todellakin amatööripohjalta ja hyvä niin.Ja sitten jos ajetaan vaikka yhdestä tai kahdesta mestaruudesta,niin se ei paranna urheilullista kilpailua yhtään mitenkään.Amatööreistä löytyy ne muutama toisia parempi jotka ajaa voitosta ja muut tulee sitten perässä.
Mielestäni Sm-sarjassa näkyy se,että laji on kallis ja kansallisella huipulla pyörii samat parit vuodesta toiseen.Ei ole niiden vika jotka rahat saavat kerättyä ja ranteet taipuu sen verran että vievät mitalit joka vuosi.Sitten voidaan kysellä vaikka täällä foorumilla että miksi Tv-lähetyksissä ei "meidän" autoa näkynyt.
Ja mitäs sitten tehdään että kilpailu olisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa?
-Onko näkyvyys sarjalle riittävää,että sarjaan kannattaa panostaa edes kärkikuskien.
-Olisiko liian nöyryyttävää kehitellä joku tasoitussysteemi(no olisi tietenkin kun jokainen voittaa mestaruuden jos olisi rahaa).
-Auttaisiko rahapalkinnot jos palkinto menee vaan sarjavoittajalle?
-Olisiko mahdottomuus näkyä ja kuulua ihan livenä rallia kun tekniikka on mennyt pikkuisen eteenpäin 70-luvusta.
Vai olisiko sittenkin järkevintä kysyä niiltä jotka koko lystin maksaa eli kilpailijoila,että millaisia kisoja haluatte ajaa.
Täällä on monta kertaa kirjoiteltu aiheesta ja todettu,että sarja on 99%-amatöörisarja.Tulee sellaisena säilymäänkin ja sarjaan pääsee mukaan todellakin amatööripohjalta ja hyvä niin.Ja sitten jos ajetaan vaikka yhdestä tai kahdesta mestaruudesta,niin se ei paranna urheilullista kilpailua yhtään mitenkään.Amatööreistä löytyy ne muutama toisia parempi jotka ajaa voitosta ja muut tulee sitten perässä.
Mielestäni Sm-sarjassa näkyy se,että laji on kallis ja kansallisella huipulla pyörii samat parit vuodesta toiseen.Ei ole niiden vika jotka rahat saavat kerättyä ja ranteet taipuu sen verran että vievät mitalit joka vuosi.Sitten voidaan kysellä vaikka täällä foorumilla että miksi Tv-lähetyksissä ei "meidän" autoa näkynyt.
Ja mitäs sitten tehdään että kilpailu olisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa?
-Onko näkyvyys sarjalle riittävää,että sarjaan kannattaa panostaa edes kärkikuskien.
-Olisiko liian nöyryyttävää kehitellä joku tasoitussysteemi(no olisi tietenkin kun jokainen voittaa mestaruuden jos olisi rahaa).
-Auttaisiko rahapalkinnot jos palkinto menee vaan sarjavoittajalle?
-Olisiko mahdottomuus näkyä ja kuulua ihan livenä rallia kun tekniikka on mennyt pikkuisen eteenpäin 70-luvusta.
Vai olisiko sittenkin järkevintä kysyä niiltä jotka koko lystin maksaa eli kilpailijoila,että millaisia kisoja haluatte ajaa.
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Ralli sm 2013
Ei palkinnot tee sarjasta yhtään kiinnostavampaa !
Sieltä puuttuu persoonat ! Tiukat ja runsaslukuiset kilpailut luovat persoonia. Nykyiset ja ehdotetut tulevat säännöt uusine luokkineen ei paranna asiaa mitenkään ! Kulut vain lisääntyy ja samat autot sekä kuskit ajelee edelleen samassa järjestyksessä ikävä kyllä.
Olisiko harrastaja kenttä valmis heivaamaan nelivetoiset kokonaan syrjään ? Sekä ajamaan sarjaa kaksivetoisilla mukana myös F
Vai ajammeko rallia nyt ja tulevaisuudessa yhä pienemmissä ympyröissä ? Jos Englanti on siirtynyt vain kaksivetoisiin niin ei se ainakaan RAC rallin osallistuneita lisännyt pätkän vertaa 30 autoo MM rallissa taitaa olla huolestuttavaa !
Suomeen vain kaksi sarjaa: SM kaikille kaksivetoautoille ja Historiikillä onkin jo oma, SM sarjaan 3-4 kisaa ilman nuottia lisää.
P.S. On huomioitava että joillakin yrityksillä SM sarjassa on kohtuu suurta liiketoimintaa joka muodostuu nykyautoista ja olemassa olevista säännöistä ! Ei sarjaa voi kovin paljoo rukana nopealla aika syklillä ! Kaiken kaikkiaan vaikeeta tulee olemaan tehtiin mitä vaan.
Sieltä puuttuu persoonat ! Tiukat ja runsaslukuiset kilpailut luovat persoonia. Nykyiset ja ehdotetut tulevat säännöt uusine luokkineen ei paranna asiaa mitenkään ! Kulut vain lisääntyy ja samat autot sekä kuskit ajelee edelleen samassa järjestyksessä ikävä kyllä.
Olisiko harrastaja kenttä valmis heivaamaan nelivetoiset kokonaan syrjään ? Sekä ajamaan sarjaa kaksivetoisilla mukana myös F
Vai ajammeko rallia nyt ja tulevaisuudessa yhä pienemmissä ympyröissä ? Jos Englanti on siirtynyt vain kaksivetoisiin niin ei se ainakaan RAC rallin osallistuneita lisännyt pätkän vertaa 30 autoo MM rallissa taitaa olla huolestuttavaa !
Suomeen vain kaksi sarjaa: SM kaikille kaksivetoautoille ja Historiikillä onkin jo oma, SM sarjaan 3-4 kisaa ilman nuottia lisää.
P.S. On huomioitava että joillakin yrityksillä SM sarjassa on kohtuu suurta liiketoimintaa joka muodostuu nykyautoista ja olemassa olevista säännöistä ! Ei sarjaa voi kovin paljoo rukana nopealla aika syklillä ! Kaiken kaikkiaan vaikeeta tulee olemaan tehtiin mitä vaan.
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Olisiko niin, että taas joillekin toisille yrityksille sopisi liiketoiminnan kannalta paremmin kaksivedot ja F-ryhmäläiset? :-)Frog kirjoitti:Ei palkinnot tee sarjasta yhtään kiinnostavampaa !
Sieltä puuttuu persoonat ! Tiukat ja runsaslukuiset kilpailut luovat persoonia. Nykyiset ja ehdotetut tulevat säännöt uusine luokkineen ei paranna asiaa mitenkään ! Kulut vain lisääntyy ja samat autot sekä kuskit ajelee edelleen samassa järjestyksessä ikävä kyllä.
Olisiko harrastaja kenttä valmis heivaamaan nelivetoiset kokonaan syrjään ? Sekä ajamaan sarjaa kaksivetoisilla mukana myös F
Vai ajammeko rallia nyt ja tulevaisuudessa yhä pienemmissä ympyröissä ? Jos Englanti on siirtynyt vain kaksivetoisiin niin ei se ainakaan RAC rallin osallistuneita lisännyt pätkän vertaa 30 autoo MM rallissa taitaa olla huolestuttavaa !
Suomeen vain kaksi sarjaa: SM kaikille kaksivetoautoille ja Historiikillä onkin jo oma, SM sarjaan 3-4 kisaa ilman nuottia lisää.
P.S. On huomioitava että joillakin yrityksillä SM sarjassa on kohtuu suurta liiketoimintaa joka muodostuu nykyautoista ja olemassa olevista säännöistä ! Ei sarjaa voi kovin paljoo rukana nopealla aika syklillä ! Kaiken kaikkiaan vaikeeta tulee olemaan tehtiin mitä vaan.
- hannulehessaari
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Ralli sm 2013
Sarjan näkyvyys on kiinni siitä onko sarja kiinnostava.petepee kirjoitti:Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten tätä Sm-sarjan "kiinnostavuutta" aina välillä mittaillaan.Se että täällä foorumilla joku aina välillä ilmoittaa että on vaisu sarja niin se ei ihan varmasti hetkauta sarjajärjestäjää yhtään mitenkään.
Täällä on monta kertaa kirjoiteltu aiheesta ja todettu,että sarja on 99%-amatöörisarja.Tulee sellaisena säilymäänkin ja sarjaan pääsee mukaan todellakin amatööripohjalta ja hyvä niin.Ja sitten jos ajetaan vaikka yhdestä tai kahdesta mestaruudesta,niin se ei paranna urheilullista kilpailua yhtään mitenkään.Amatööreistä löytyy ne muutama toisia parempi jotka ajaa voitosta ja muut tulee sitten perässä.
Mielestäni Sm-sarjassa näkyy se,että laji on kallis ja kansallisella huipulla pyörii samat parit vuodesta toiseen.Ei ole niiden vika jotka rahat saavat kerättyä ja ranteet taipuu sen verran että vievät mitalit joka vuosi.Sitten voidaan kysellä vaikka täällä foorumilla että miksi Tv-lähetyksissä ei "meidän" autoa näkynyt.
Ja mitäs sitten tehdään että kilpailu olisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa?
-Onko näkyvyys sarjalle riittävää,että sarjaan kannattaa panostaa edes kärkikuskien.
-Olisiko liian nöyryyttävää kehitellä joku tasoitussysteemi(no olisi tietenkin kun jokainen voittaa mestaruuden jos olisi rahaa).
-Auttaisiko rahapalkinnot jos palkinto menee vaan sarjavoittajalle?
-Olisiko mahdottomuus näkyä ja kuulua ihan livenä rallia kun tekniikka on mennyt pikkuisen eteenpäin 70-luvusta.
Vai olisiko sittenkin järkevintä kysyä niiltä jotka koko lystin maksaa eli kilpailijoila,että millaisia kisoja haluatte ajaa.
Jos televisio aikaa lisätään niin ei sarja sillä tule kiinnostavammaksi. Olisiko tämän vuoden sarja muutunut kiinnostavammaksi jos herroja Lappi ja Lindroos olisi seurattu enemmän tai niitä paria kolmea muuta jotka jotenkin pystyi antamaan vastusta.
Se että seurataan esimerkiksi kärki kymmenikköä jossa tasoerot on jo amatööriseuraajan kannalta katsottuna käsittömiä, eivät tee sarjasta kiinnostavampaa.
Väite ettei yksi mestari ole kiinnostavampi kuin useampi mestari on mielestäni hiukan metsässä amatoori seuraajan tasolta katsottuna. Moniko amatööri tietää edes nykyäänkään miten tai millä perusteella mestaruudet jaetaan. Ajatus jossa mestari on mestari on mielestäni selkeä eikä vaadi selvittelyä siitä mikä mestari on kyseesssä.
Mielestäni voitaisiin myös kysyä mitä yleisö haluaa seurata. Siis maksava yleisö. Ja toteuttaa vihdoinkin käytäntö jossa esimerkiksi SM-sarja näyttäisi mallia siitä että rallin seuraaminenkin on samalla tavalla maksullista kuin muukin urheilun seuraaminen paikanpäällä.
Tällöin pitäisi saada yhtenäinen käytäntö erikoiskokeiden pääsymaksuihin.
Ralli tule tarvitsemaan ulkopuolista rahoitusta ja se rahoitus olisi ensisijaisesti otettava sieltä jossa on se toinen rallin harrastajakunta eli katsojat.
Ralli sarjat varsinkin sm-sarja on 99% harrastajasarja mutta se 1% on sitten sitä joka saa tuon 99% näyttämään ei niinkään kiinnostavalta. Joten sm-sarjan pitäisi olla joko 100% harrastesarja tai 100% ammattisarja, ehkä tämän näkökannan huomioon ottaminen tekisi sarjasta kiinnostavan.
Ja kuten kaikessa muussakin niin terve kilpailu kyllä parantaa tuotteen laatua, jos laaditaan yksimestari sarja niin painetta tulee myös sm-sarjan media kiinnostavuuden kehittämiseen.
Edellä olevat kommentit eivät ole kuittailua petepeen näkemyksiin vaan ennemminkin näkökanta siihen miten asioita katsotaan eri näkökulmista.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Ralli sm 2013
Ja suomessahan on mahdotonta saada molemmat tahot saman asian taakse. Ajatuksen voisi kääntää ettei kaikki mikä on toiselle lisää olekkaan välttämättä itseltä pois. Kaiketi hyötyjiä voisikin olla enemmän kuin yksi.hannulehessaari kirjoitti:Olisiko niin, että taas joillekin toisille yrityksille sopisi liiketoiminnan kannalta paremmin kaksivedot ja F-ryhmäläiset? :-)Frog kirjoitti:Ei palkinnot tee sarjasta yhtään kiinnostavampaa !
Sieltä puuttuu persoonat ! Tiukat ja runsaslukuiset kilpailut luovat persoonia. Nykyiset ja ehdotetut tulevat säännöt uusine luokkineen ei paranna asiaa mitenkään ! Kulut vain lisääntyy ja samat autot sekä kuskit ajelee edelleen samassa järjestyksessä ikävä kyllä.
Olisiko harrastaja kenttä valmis heivaamaan nelivetoiset kokonaan syrjään ? Sekä ajamaan sarjaa kaksivetoisilla mukana myös F
Vai ajammeko rallia nyt ja tulevaisuudessa yhä pienemmissä ympyröissä ? Jos Englanti on siirtynyt vain kaksivetoisiin niin ei se ainakaan RAC rallin osallistuneita lisännyt pätkän vertaa 30 autoo MM rallissa taitaa olla huolestuttavaa !
Suomeen vain kaksi sarjaa: SM kaikille kaksivetoautoille ja Historiikillä onkin jo oma, SM sarjaan 3-4 kisaa ilman nuottia lisää.
P.S. On huomioitava että joillakin yrityksillä SM sarjassa on kohtuu suurta liiketoimintaa joka muodostuu nykyautoista ja olemassa olevista säännöistä ! Ei sarjaa voi kovin paljoo rukana nopealla aika syklillä ! Kaiken kaikkiaan vaikeeta tulee olemaan tehtiin mitä vaan.
- hannulehessaari
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Ralli sm 2013
[quote="hannulehessaari"]
Olisiko niin, että taas joillekin toisille yrityksille sopisi liiketoiminnan kannalta paremmin kaksivedot ja F-ryhmäläiset? :-)
- hannulehessaari[/quote
liiketoiminta on enempi harrastusta ja on ihan sama millä SM sarjaa ajetaan
ei vaikuta liikevaihtoon mitenkään ! Mutta parit "massi" herrat kun heivaa haalarit naulaan niin rupee muutkin harrastaa työntekoo
ja se on lähempänä kuin tajutaankaan.
Olisiko niin, että taas joillekin toisille yrityksille sopisi liiketoiminnan kannalta paremmin kaksivedot ja F-ryhmäläiset? :-)
- hannulehessaari[/quote
liiketoiminta on enempi harrastusta ja on ihan sama millä SM sarjaa ajetaan
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Vain pari täsmennystä:petepee kirjoitti:Olisi ihan mielenkiintoista tietää miten tätä Sm-sarjan "kiinnostavuutta" aina välillä mittaillaan.Se että täällä foorumilla joku aina välillä ilmoittaa että on vaisu sarja niin se ei ihan varmasti hetkauta sarjajärjestäjää yhtään mitenkään.
Täällä on monta kertaa kirjoiteltu aiheesta ja todettu,että sarja on 99%-amatöörisarja.Tulee sellaisena säilymäänkin ja sarjaan pääsee mukaan todellakin amatööripohjalta ja hyvä niin.Ja sitten jos ajetaan vaikka yhdestä tai kahdesta mestaruudesta,niin se ei paranna urheilullista kilpailua yhtään mitenkään.Amatööreistä löytyy ne muutama toisia parempi jotka ajaa voitosta ja muut tulee sitten perässä.
Mielestäni Sm-sarjassa näkyy se,että laji on kallis ja kansallisella huipulla pyörii samat parit vuodesta toiseen.Ei ole niiden vika jotka rahat saavat kerättyä ja ranteet taipuu sen verran että vievät mitalit joka vuosi.Sitten voidaan kysellä vaikka täällä foorumilla että miksi Tv-lähetyksissä ei "meidän" autoa näkynyt.
Ja mitäs sitten tehdään että kilpailu olisi tasaisempaa ja mielenkiintoisempaa?
-Onko näkyvyys sarjalle riittävää,että sarjaan kannattaa panostaa edes kärkikuskien.
-Olisiko liian nöyryyttävää kehitellä joku tasoitussysteemi(no olisi tietenkin kun jokainen voittaa mestaruuden jos olisi rahaa).
-Auttaisiko rahapalkinnot jos palkinto menee vaan sarjavoittajalle?
-Olisiko mahdottomuus näkyä ja kuulua ihan livenä rallia kun tekniikka on mennyt pikkuisen eteenpäin 70-luvusta.
Vai olisiko sittenkin järkevintä kysyä niiltä jotka koko lystin maksaa eli kilpailijoila,että millaisia kisoja haluatte ajaa.
SM-sarja on 100% harrastajasarja. Mukana ei ole yhtään ammatikseen kilpaa ajavaa tai sellaista, jolle maksettaisiin kilpailemisesta. Se, että joku on onnistunut rakentamaan elinkeinonsa tai leipätyönsä ralliharrastuksensa kupeeseen ei asiaa muuksi muuta. Itse rallin ja sarjankin järjestäminen tapahtuu sekin pääosin vapaaehtoisin harrastajavoimin. Sarjan pomo on AKK:n palkkalistoilla, mutta hänenkin päätyönsä on muualla eli Neste-rallin parissa.
Sarjan näkyvyys on heikohko. Kyllä kärkikuskit silti panostaisivat sarjaan, mutta heidän sponsorinsa eivät. Nyt sarjassa ajaa tosipaljon sellaisia, jotka ponostavat siihen itse (tai omien firmojensa kautta).
Rallissa on tasoitussysteeminä autojen ryhmät ja kuutiotilavuus luokat. Niistä voi yhdistella rajallisesti jotensakin tasapuolisia kilpailuluokkia, jolloin saadaan esiin kuskien väliset erot. Ja tämähän on koko kilpailun tarkoitus. Tekniikkasäännöissä on hieman pelivaraa, mutta koko rakennelma ja sen tarkoitus eli Liite J räjähtää käsiin ja menettää merkityksensä, jos siitä yritetään tehdä tasoitustaulukkoa. Jos kaksi ryhmää saadaan teknisillä rajoitteilla ja vapautuksilla samalle viivalle, niin ne yhdessä menevät kauemmaksi siitä kolmannesta, joka pitäisi myös saada samoihin. (Esim. 1 mm kuristimen lisäyksellä N ja R4 ovat ihan samalla viivalla suorituskyvyn suhteen (ainakin Subarun kohdalla). Me olemme tämän mitanneet eli ei perustu mutuun. Onnistunut tasoitus perustuu siihen, että molempien moottori pysyy ihan samana (vakiomoottpri) ja suorituskykyero tulee vain noin 45 kilon painonpudotuksesta).
Rahapalkinnot auttaisivat jos ne olisivat isoja ja tuntuvasti palkittavia olisi kolmekin. Miksei pelkkä voittajan palkitseminen riittäisi tuomaan enemmän kovia kilpailijoita viivalle. Mutta jos nuo palkinnot maksatetaan muilla kilpailijoilla edes välillisesti, kuten Pirelli-sopimuksen kohdalla, ei siitä lopulta kohene sarjan taso eikä osanottajamäärä. Olen itse joskus sponssannut F-cupin yhteydessä sen kustannustasoon nähden tuntuvillakin palkinnoilla, mutta ei kiinnostus ole niistä johtuen noihin oheiskilpailuihin niin järin isoa ollut. Parhaiten porukkaa tuntui tuovan mukaan se, että heidätkin oli huomattu. Jotkut sanoivatkin, että eivät usko voittavansa mitään, mutta on kiva, että joku kuitenkin voittaa ja heilläkin on onnistuessaan pieni mahdollisuus. F-cupin osanottajien määrä nousi kertalaakista, kun rahapalkinnot poistettiin ja sarjamaksuja laskettiin eikä kilpailijoiden tarvinnut enää maksaa rahapalkintoja muille kilpailijoille. Toki osansa asiassa oli myös sarjan saamilla sponsseilla kuten. Sebatiimillä reiluine Michelin -palkintoineen.
Radiota ja liikkuvaa kuvaa on kokeiltu monessakin paikassa. Tekniikka ei vaan aina tunnu toimivan ihan nappiin. Keravallakin kuuluvuus häipyi, jos meni seuraamaan kisaa metsäpätkille. No sekin olisi jotain, jos tulospalvelu netissä toimisi aina moitteetta ja nopeasti. Toki siinä on tapahtunut parannusta, mutta vieläkin se aina joskus tökkii.
Tässä vastauksia kysymyksiisi, mutta nämähän sinä tiesit kysymättäkin :-)
- hannulehessaari
- petepee
- KV

- Viestit: 707
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Vain pari täsmennystä:
Rallissa on tasoitussysteeminä autojen ryhmät ja kuutiotilavuus luokat. Niistä voi yhdistella rajallisesti jotensakin tasapuolisia kilpailuluokkia, jolloin saadaan esiin kuskien väliset erot. Ja tämähän on koko kilpailun tarkoitus. Tekniikkasäännöissä on hieman pelivaraa, mutta koko rakennelma ja sen tarkoitus eli Liite J räjähtää käsiin ja menettää merkityksensä, jos siitä yritetään tehdä tasoitustaulukkoa. Jos kaksi ryhmää saadaan teknisillä rajoitteilla ja vapautuksilla samalle viivalle, niin ne yhdessä menevät kauemmaksi siitä kolmannesta, joka pitäisi myös saada samoihin. (Esim. 1 mm kuristimen lisäyksellä N ja R4 ovat ihan samalla viivalla suorituskyvyn suhteen (ainakin Subarun kohdalla). Me olemme tämän mitanneet eli ei perustu mutuun. Onnistunut tasoitus perustuu siihen, että molempien moottori pysyy ihan samana (vakiomoottpri) ja suorituskykyero tulee vain noin 45 kilon painonpudotuksesta).
Okei
Nyt olette testanneet sillä teidän autolla mitä vaikuttaa auton muuttaminen R4-autoksi ihan kilometrivauhtiin?? Itse tiedän että on olemassa etuvetoja ja nelivetoja jne eikä tasoituksen ideana ollut lainkaan sellainen.
Autourheilussa on annettu jotain mystistä ikätasoitusta ja radalla on laitettu lisäpainoa paremmin pärjänneille.Ja radalla lähdetään toiseen lähtöön jossain ihmeellisessä käännetyssä järjestyksessä ja sillä tavalla tulee ohituksia.
Kuten aiemmin jo totesin,että eihän nyt se käy mitenkään laatuun,että annettaisiin jotain aikahyvitystä jos sinulla ei välttämättä ole kalusto eikä ranteet ihan samalla tasolla kuin kärjellä.Ehdottomasti pitää kaikkien rakentaa kallis moottori ja sen mukana tulee sitten ne ranteet optiona ja kenties 2 sm-pistettä ja on ne sen arvoiset ehdottomasti.
Ja mitä tulee rallin seuraamiseen metsässä ja sen maksullisuuteen,niin ehkä Kummola voisi toimia konsulttina tässäkin asiassa niin saadaan lipunhinnat oikealle tasolle?
Rallissa on tasoitussysteeminä autojen ryhmät ja kuutiotilavuus luokat. Niistä voi yhdistella rajallisesti jotensakin tasapuolisia kilpailuluokkia, jolloin saadaan esiin kuskien väliset erot. Ja tämähän on koko kilpailun tarkoitus. Tekniikkasäännöissä on hieman pelivaraa, mutta koko rakennelma ja sen tarkoitus eli Liite J räjähtää käsiin ja menettää merkityksensä, jos siitä yritetään tehdä tasoitustaulukkoa. Jos kaksi ryhmää saadaan teknisillä rajoitteilla ja vapautuksilla samalle viivalle, niin ne yhdessä menevät kauemmaksi siitä kolmannesta, joka pitäisi myös saada samoihin. (Esim. 1 mm kuristimen lisäyksellä N ja R4 ovat ihan samalla viivalla suorituskyvyn suhteen (ainakin Subarun kohdalla). Me olemme tämän mitanneet eli ei perustu mutuun. Onnistunut tasoitus perustuu siihen, että molempien moottori pysyy ihan samana (vakiomoottpri) ja suorituskykyero tulee vain noin 45 kilon painonpudotuksesta).
Okei
Nyt olette testanneet sillä teidän autolla mitä vaikuttaa auton muuttaminen R4-autoksi ihan kilometrivauhtiin?? Itse tiedän että on olemassa etuvetoja ja nelivetoja jne eikä tasoituksen ideana ollut lainkaan sellainen.
Autourheilussa on annettu jotain mystistä ikätasoitusta ja radalla on laitettu lisäpainoa paremmin pärjänneille.Ja radalla lähdetään toiseen lähtöön jossain ihmeellisessä käännetyssä järjestyksessä ja sillä tavalla tulee ohituksia.
Kuten aiemmin jo totesin,että eihän nyt se käy mitenkään laatuun,että annettaisiin jotain aikahyvitystä jos sinulla ei välttämättä ole kalusto eikä ranteet ihan samalla tasolla kuin kärjellä.Ehdottomasti pitää kaikkien rakentaa kallis moottori ja sen mukana tulee sitten ne ranteet optiona ja kenties 2 sm-pistettä ja on ne sen arvoiset ehdottomasti.
Ja mitä tulee rallin seuraamiseen metsässä ja sen maksullisuuteen,niin ehkä Kummola voisi toimia konsulttina tässäkin asiassa niin saadaan lipunhinnat oikealle tasolle?
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Kuule Ari, minä tajuan tuosta "läheisyydestä" jopa enemmän kuin tiedätkää. Omassakin tiimissäni on vielä jatko täysin auki ja vaihtoehto myydä koko kalusto ja päästä eroon kaikista säilytystiloista sun muista vähintäänkin yhtä suuri kuin ajaa ensi vuonna. Ja jos ajetaan, on SM-sarja vain yksi vaihtoehto. Joka vuosi meillä on syksyllä ollut seuraava kausi auki, mutta pillien pussiin laitto ei ole ollut koskaan näin lähellä. Ei tässä mitään niin erityisesti nykyisestä sarjan tilasta tai tilanteesta johtuvaa ole, pikemmin kuskin perheen kasvaminen vaikuttaa tilanteen puntarointiin ja joskus eteentulevan päätöksen ajoitukseen. Toki sarjan muotoutiminen vaikuttaa siihen mitä ajetaan, jos ajetaan. Tiedän myös muita, joilla on jo oikeastaan päätöskin tehtynä.Frog kirjoitti:hannulehessaari kirjoitti:
Olisiko niin, että taas joillekin toisille yrityksille sopisi liiketoiminnan kannalta paremmin kaksivedot ja F-ryhmäläiset? :-)
- hannulehessaari[/quote
liiketoiminta on enempi harrastusta ja on ihan sama millä SM sarjaa ajetaanei vaikuta liikevaihtoon mitenkään ! Mutta parit "massi" herrat kun heivaa haalarit naulaan niin rupee muutkin harrastaa työntekoo
ja se on lähempänä kuin tajutaankaan.
Aina joku välillä toteaa, etteihän siellä pysty ajamaan kuin rahamiehet, mutta jos ne lähtevät, niin siellä ei aja kohta moni muukaan. Nimittäin ihan tyhjin taskuin ei pysty sarjaa kukaan kiertämään. Moni ajaa tukijoiden rahoilla. Jotta tukija saa rahoilleen täyden katteen, on kilpailijan tehtävä siihen paljon työtä ja osa todella tekeekin. "Näkyvyys" on yksi osa tuota katetta, jolla maksaja voi perustella rahanmenoa itselleen. Mutta kovin monessa tapauksessa näkyvyyden tuttama hyöty on vain selitys ja kyse on ihan puhtaasti "taiteilija-apurahasta". Minä en muista EP:nkään autosta suoraan sanottuna yhtään tukijan mainosta. Juhan auto on Gulf, se on helppo muistaa. Pajusen autoa olen katsellut läheltä ja kaukaa monta kertaa, mutta mainostajien nimiä en jaksa muistaa. Nikon auto mainostaa Nikkoa ja Hämäläisen Karin rakennusliike K. Hämäläistä, Mattias on mukana Levi Spiritissä, mutta pääsponsori lienee Thermann:-) Ali-Rantalan auto erottuu helposti Wurthin sponssaamaksi. Meidän automme ei vissiin ainoana koko sarjassa mainosta mitää (järjestäjien mainosten lisäksi), kun Hannu's Rally Team ei myy eikä toimita kenellekkään mitään, joskin ostaa aika paljon ja maksaa minun tililtäni:-) Mutta vielä jää muutama kymmenen autoa, joiden mainokset/sponsorit ei palaudu mieleen, vaikka olen niitä huollossa katsellutkin. Television katsojalla ei isosta osasta autojen sponssaajia ole mitään käsitystä, kun ei autoja koskaan näy ruudussa.
Sarja vaatii pyöriäkseen aika paljon rahaa ja jos se alkaa häipyä, on huoltoaluekin kohta kuin romanien leiri Kalasatamassa. Ihan sama häipyvätkö siinä sarjassa ajelevat vaiko kuskien takana olevat massimiehet.
- hannulehessaari
Ps. Kirjoitin hieman laveammasti. Toki tiedän, että nämä jutut ovat sinulle läpikotaisin tuttuja, mutta tuntuu, ettei rallin talousnäkökohdat ja dynamiikka kokonaisuudessaan ole kaikille tänne kirjoittaville oikein auennut. No ei rallin olemuskaan aukea kuin niille, jotka joskus ovat seuranneet kisaa oman tuulilasinsa takaa eli olleet mukana. Ilman sitä voi vain arvailla, mikä kilpailijaa kiinnostaa ja motivoi ja miltä tuntuu ajaa nostamatta nypyn yli, kun ei tunne tietä. Vieläkin se kiehtoisi, mutta järki alkaa palata päähän, kun siihen ei laita muutamaan vuoteen kypärää. Jos sen tempun tekee, niin hulluus iskee heti :-)
-
Jyrki Koivula
- A-Junnu

- Viestit: 108
- Liittynyt: 17.08.2011 11:48
Re: Ralli sm 2013
Ehdottomasti b-junkkarit mukaan niin ainakin täs pohjanmaalla olis yksi ralli enempi aloittelijoille.Mä meen ny töihin, menkää teki! tai sit päikkyreille!
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Ralli sm 2013
Niin ikävää kuin onkin niin romaanien leiri kalasatamassa sai julkisuutta enmmän kuin koko sm-sarja vuoden aikana.
Ongelma lienee siinä ettei 50 samanlaista autoa ole millään tavalla herättävä kokemus.
En tiedä johtuuko hisse sarjan kilpailijoiden määrän väheneminen yhden mestarin sijaan kahden mestarin ajattamisesta vai mistä lie johtuukin ,mutta samoihin aikoihin väheneminen alkoi kun siirryttiin kahteen mestariin.
Yksi rallin suomen mestari olisi varmasti painoarvoltaan suurempi kuin usea mestari.
Itseasiassa en tiedä edes montako mestaria rallissa leivottiin tänä vuonna. Saatikaan sitä ketä kyseiset henkilöt on.
Jokainen tietysti miettii asioita omalta kannaltaan mutta onko ns. tusina mestari tavoiteltavampi kuin selkeä yksi ja ainut mestari.
Innostaako vetämään nypyn yli täyttä jos tietää saavansa mestaruuden jota ei juurikaan tunneta?
Vai pitääkö olla riittävä määrä sm viiden kärkeen sijoittuneita jotta taiteilija apurahoja riittää tai ainakin peruste niiden hakemiseen löytyy.
Jos rakennetaan sarja joka tuottaa riittävän määrän menestyjiä jotta voidaan antaa mahdollisuus rahoittaa (hakea rahoitusta menestyksen perusteella) niin eikö silloin olla rakennettu sarja jonka pitää ruokkia itse itseään. Ja ollanko silloin saavutettu tilannetta jossa sarjan pitäisi olla ulkopuoliselle kiinnostava. Ollaan lähellä tilannetta jossa sarja onkin sarjaa varten eikä niinkään antamassa sarjan voittajalle hyötyä sarjan voittamisesta.
Myös autojen rakentaminen ja niiden myötä useamman lajiin liittyvän yrityksen toimnnankin pitäisi käsittääkseni hyötyä yksi mestari ajattelusta. Jos ajettaisiin esim. kymmenessä luokassa niin pärjätäkseen kokonaiskilpailussa tulisi luokkien välinen kilpailu aiheuttamaan enemmän huippukalustoa kuin nykyisellä tavalla ajaessa. Jos edes 3 kilpailijaa luokassa olisi täysillä mukana niin periatteellisesti olisi 30 huippu autoa mukana kilpailussa.
Saavuttaakseen sijan 30 nykyisessä sm- sarjassa ei panostuksen tarvi olla aivan hirveä. Mutta yksi mestari järjestelmässä sijalla 30 pitäisi olla jo jonkinmoinen kippo alla. Vai olenko aivan väärässä?
Ongelma lienee siinä ettei 50 samanlaista autoa ole millään tavalla herättävä kokemus.
En tiedä johtuuko hisse sarjan kilpailijoiden määrän väheneminen yhden mestarin sijaan kahden mestarin ajattamisesta vai mistä lie johtuukin ,mutta samoihin aikoihin väheneminen alkoi kun siirryttiin kahteen mestariin.
Yksi rallin suomen mestari olisi varmasti painoarvoltaan suurempi kuin usea mestari.
Itseasiassa en tiedä edes montako mestaria rallissa leivottiin tänä vuonna. Saatikaan sitä ketä kyseiset henkilöt on.
Jokainen tietysti miettii asioita omalta kannaltaan mutta onko ns. tusina mestari tavoiteltavampi kuin selkeä yksi ja ainut mestari.
Innostaako vetämään nypyn yli täyttä jos tietää saavansa mestaruuden jota ei juurikaan tunneta?
Vai pitääkö olla riittävä määrä sm viiden kärkeen sijoittuneita jotta taiteilija apurahoja riittää tai ainakin peruste niiden hakemiseen löytyy.
Jos rakennetaan sarja joka tuottaa riittävän määrän menestyjiä jotta voidaan antaa mahdollisuus rahoittaa (hakea rahoitusta menestyksen perusteella) niin eikö silloin olla rakennettu sarja jonka pitää ruokkia itse itseään. Ja ollanko silloin saavutettu tilannetta jossa sarjan pitäisi olla ulkopuoliselle kiinnostava. Ollaan lähellä tilannetta jossa sarja onkin sarjaa varten eikä niinkään antamassa sarjan voittajalle hyötyä sarjan voittamisesta.
Myös autojen rakentaminen ja niiden myötä useamman lajiin liittyvän yrityksen toimnnankin pitäisi käsittääkseni hyötyä yksi mestari ajattelusta. Jos ajettaisiin esim. kymmenessä luokassa niin pärjätäkseen kokonaiskilpailussa tulisi luokkien välinen kilpailu aiheuttamaan enemmän huippukalustoa kuin nykyisellä tavalla ajaessa. Jos edes 3 kilpailijaa luokassa olisi täysillä mukana niin periatteellisesti olisi 30 huippu autoa mukana kilpailussa.
Saavuttaakseen sijan 30 nykyisessä sm- sarjassa ei panostuksen tarvi olla aivan hirveä. Mutta yksi mestari järjestelmässä sijalla 30 pitäisi olla jo jonkinmoinen kippo alla. Vai olenko aivan väärässä?
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Ralli sm 2013
Historiikkiä ajettiin nyt 11 luokassa ja leivottiin yksi mestari ! luokissa olevat satsaukset ovat kovastikkin erilaiset (rahallisesti) silti mestaruus voitettiin vakioluokan autolla, jollaisen kilpailupudjetti ei ole suurimmasta päästä. Pistelaskutavan ja viimeisestä kisasta 1.5 kertaiset pisteet tekivät kilpailun mestaruudesta todella tiukaksi ! vaikka nyt voittanut oli voittanut kaikki edelliset kilpailut ja haastajat olivat keskeyttäneet kukin yhden kisan vuoden aikana, piti nyt voittaneen mestarin voittaa myös viimeinen kilpailu 1.5 kertaisten pisteiden takia ! Mutta silti en usko että kilpailutapa muutti kalustokantaa juurikaan mihinkään suuntaan. Sen lisäksi että palkinto oli arvoltaan 80 Tuhatta euroo ei sarja ja siinä olevat ole saanut näkyvyyttä edes senkäänvertaa mitä aikaisemmin. Voiko tätä verrata esim SM sarjaan ja ehdotuksiin voi jokainen päättää itse.
- samberi
- Viestit: 10
- Liittynyt: 28.01.2007 00:00
Re: Ralli sm 2013
Sandbergien systeemejä 2013 kautta tarkasti silmällä pitäen:
Ajoimme 2012 SM-sarjan Mitsubishi Lancer EVO 9:llä SM1 luokassa. Talvella Mitsun pikkujarruilla (iso N) ja kesällä Alconin isoilla jarruilla (FIN R 4WD).
Olemme valmiita virittämään moottoria FIN R 4WD sääntöjen puitteessa kaudelle 2013, mikäli tulee AKK:n esityksen mukainen SM-sarja.
Mikäli tulee vakiomoottori -luokka (iso N, FIA R4 ja FIN R 4WD), teemme vain normihuollot ja ajamme siinä.
Mikäli tulisi iso N:lle oma luokka, myisimme Alconit (FIN R 4WD - 5000€) pois ja ostaisimme Brembot (Iso N - 11500€).
Tällä hetkellä emme ajaisi SM-sarjaa missään muussa luokassa kuin nelivetoluokassa.
Emme myöskään ajaisi 2013 SM-sarjaa millään muulla autolla, kuin juuri tuolla omalla EVO 9:llä.
Ajamme 2013 SM-sarjaa olipahan nelivetojen luokka-/ryhmäjako mikä hyvänsä, sillä emme ainakaan tämän kauden vauhdin perusteella ole taistelemassa (ajamalla) SM-pisteistä kaudella 2013.
Seuraava ei välttämättä, koske meitä amatöörirallaajia, vaan kärkikymmenikköä:
1. Olisi mukavaa, jos ensi kaudellakin nelivetoja olisi joka osakisassa 30-60.
2. Olisi mukavaa myös, jos ensi kaudella nelivetojen SM-kulta irtoaisi alle 100 000€:n kilpa-autohankinnalla ja alle 100 000€ juoksevilla kustannuksilla.
Mutta eipä taida saada kahta mukavaa samassa paketissa:
1. Jos SM1 jaetaan kahteen luokkaan, osanottajat saattavat kadota molemmista syntyneistä luokista.
2. Jos luokka tehdään AKK:n esityksen mukaisesti, autoja saattaa olla entiseen malliin tai jopa enemmän, mutta mestaruusauton hinta pompsahtaa taas arvoon arvaamattomaan; kärki on tällöin kapeaa, jonne ei alle 100 000€ budgeteilla ole asiaa. Eli toisin sanoen peli ei ole kovin reilu.
Kysymys kuuluukin: Missä kohtaa pikkubudjettimiehet kyllästyy ja jääkin kotiin? Tää on vaikea yhtälö ja näitä asioita pitäisi nyt puntaroida tarkaan, ettei 2013 nelari SM:stä tulisi sutta ja sekundaa...
Ajoimme 2012 SM-sarjan Mitsubishi Lancer EVO 9:llä SM1 luokassa. Talvella Mitsun pikkujarruilla (iso N) ja kesällä Alconin isoilla jarruilla (FIN R 4WD).
Olemme valmiita virittämään moottoria FIN R 4WD sääntöjen puitteessa kaudelle 2013, mikäli tulee AKK:n esityksen mukainen SM-sarja.
Mikäli tulee vakiomoottori -luokka (iso N, FIA R4 ja FIN R 4WD), teemme vain normihuollot ja ajamme siinä.
Mikäli tulisi iso N:lle oma luokka, myisimme Alconit (FIN R 4WD - 5000€) pois ja ostaisimme Brembot (Iso N - 11500€).
Tällä hetkellä emme ajaisi SM-sarjaa missään muussa luokassa kuin nelivetoluokassa.
Emme myöskään ajaisi 2013 SM-sarjaa millään muulla autolla, kuin juuri tuolla omalla EVO 9:llä.
Ajamme 2013 SM-sarjaa olipahan nelivetojen luokka-/ryhmäjako mikä hyvänsä, sillä emme ainakaan tämän kauden vauhdin perusteella ole taistelemassa (ajamalla) SM-pisteistä kaudella 2013.
Seuraava ei välttämättä, koske meitä amatöörirallaajia, vaan kärkikymmenikköä:
1. Olisi mukavaa, jos ensi kaudellakin nelivetoja olisi joka osakisassa 30-60.
2. Olisi mukavaa myös, jos ensi kaudella nelivetojen SM-kulta irtoaisi alle 100 000€:n kilpa-autohankinnalla ja alle 100 000€ juoksevilla kustannuksilla.
Mutta eipä taida saada kahta mukavaa samassa paketissa:
1. Jos SM1 jaetaan kahteen luokkaan, osanottajat saattavat kadota molemmista syntyneistä luokista.
2. Jos luokka tehdään AKK:n esityksen mukaisesti, autoja saattaa olla entiseen malliin tai jopa enemmän, mutta mestaruusauton hinta pompsahtaa taas arvoon arvaamattomaan; kärki on tällöin kapeaa, jonne ei alle 100 000€ budgeteilla ole asiaa. Eli toisin sanoen peli ei ole kovin reilu.
Kysymys kuuluukin: Missä kohtaa pikkubudjettimiehet kyllästyy ja jääkin kotiin? Tää on vaikea yhtälö ja näitä asioita pitäisi nyt puntaroida tarkaan, ettei 2013 nelari SM:stä tulisi sutta ja sekundaa...