Ralli sm 2013
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Ralli sm 2013
Mitä mieltä olette jos ralli sm ajettaisiin siten että sarjatyöryhmän esittämät sm luokat ja suomi cup luokat ajaisivat vain yhdestä sm mestaruudesta.
Kiinnostavuuden pitäisi ainakin olla suurempaa kuin tämän vuoden sarjassa.
Eikä tarvitsisi jakaa kallista tv aikaa muiden lajien mestareille.
Edellä mainitulla jaolla tulisi yli kymmenen luokkaa jossa kussakin olisi tasaisella jaolla noin 10-15 autoa joten kilpailua olisi ainakin enemmän kuin nykyisellä ehdotuksella.
Toki onhan tässä se vaara että tulisi vääriä mestareita.
Kilpailun voisi myös vapautta kaikille lisenssi tasoille jolloin b-junioreiden mukaan tulo olisi mahdollista ja turha merkintälinja pimeeseen ajavien osalta poistuisi.
Kiinnostavuuden pitäisi ainakin olla suurempaa kuin tämän vuoden sarjassa.
Eikä tarvitsisi jakaa kallista tv aikaa muiden lajien mestareille.
Edellä mainitulla jaolla tulisi yli kymmenen luokkaa jossa kussakin olisi tasaisella jaolla noin 10-15 autoa joten kilpailua olisi ainakin enemmän kuin nykyisellä ehdotuksella.
Toki onhan tässä se vaara että tulisi vääriä mestareita.
Kilpailun voisi myös vapautta kaikille lisenssi tasoille jolloin b-junioreiden mukaan tulo olisi mahdollista ja turha merkintälinja pimeeseen ajavien osalta poistuisi.
- gianni
- Yleinen

- Viestit: 222
- Liittynyt: 20.08.2005 00:00
Re: Ralli sm 2013
Toivottavasti ei tosiaankaan käy noin!
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Ralli sm 2013
Huomioitavaa että Turbodiiselillä voi nyt lähtee SM jahtiin ja etuvetoluokkaan !!
halpaa voimaa !!!!
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Ralli sm 2013
Lähinnä tuo ehdotus perustaa siihen että ei aktiivisena sm-sarjan seuraajana omakohtainen tietoni sm menestyjiin on luokkaa, Lappi ja Lindroos veti muita 6-0 pataan ja cuppi miehistä ei ole tietoakaan.
Väittäisin että Lappikin on viellä vähemmän aktiiviselle vieras nimi, joten ollaanko tilanteessa joka tyydyttää sm-sarjaan lähteviä.
Väittäisin että Lappikin on viellä vähemmän aktiiviselle vieras nimi, joten ollaanko tilanteessa joka tyydyttää sm-sarjaan lähteviä.
- ltr
- A-Junnu

- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Ralli sm 2013
Muutamia tehokkaita kisaturbodieseleitä ruuvanneena voin kyllä lohduttaa että ei ole mitään väliä millä sopalla kilpa-auto käy. Aina maksaa oikea osakasa ennen kun rupeaa ruutulippu viuhumaan pyttyvauhdista..
Kärjen hajonta oli tänäkin vuonna suurta. Niin kaluston kuin ukkojenkin välillä.
Jollakin pitäisi saada sarja yksinkertaisesti kiinnostavammaksi eikä siihen varmasti muuta tietä ole kuin tuoretta ja kilpailukykyistä sekä laajan merkkivalikoiman kalustoa lisää jostain kohtuu hinnalla.
Rallihemmo on aina rallihemmo. Ei ole mitään väliä mitä sarjaa liputat niin kuitenkin ajat kaikkien etua.
Kärjen hajonta oli tänäkin vuonna suurta. Niin kaluston kuin ukkojenkin välillä.
Jollakin pitäisi saada sarja yksinkertaisesti kiinnostavammaksi eikä siihen varmasti muuta tietä ole kuin tuoretta ja kilpailukykyistä sekä laajan merkkivalikoiman kalustoa lisää jostain kohtuu hinnalla.
Rallihemmo on aina rallihemmo. Ei ole mitään väliä mitä sarjaa liputat niin kuitenkin ajat kaikkien etua.
-
j_heinonen
- B-junnu

- Viestit: 36
- Liittynyt: 30.08.2011 21:59
Re: Ralli sm 2013
Entäs jos SM-sarja muutettaisiin kokonaan 2-vetoisille (etuveto R1, R2, R3) suunnatuksi? Niin kuin nyt on tehty Britannian Mestaruussarjassa ja ilmeisesti hyvällä menestyksellä kun kustannukset on tippuneet roimasta ja osanottajat lisääntyneet reilusti.
- ltr
- A-Junnu

- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Ralli sm 2013
Tällaista taikoo jopa FIA:
"To limit costs and encourage participation, from 2013.."
Tällaisella menttaliteetilla ajetaan Suomi takaisin maailmankartalle.
To encourage more competitors to participate, cars with national homologations will be permitted to take part in FIA[/u] African, Asia-Pacific, Middle East, NACAM and CODASUR Championship events. To address safety requirements, National Technical Regulations will be linked to the FIA’s Appendix J and the FIA Technical Department will be responsible for performance equity.
Loppupärinä:
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... 80912.aspx
"To limit costs and encourage participation, from 2013.."
Tällaisella menttaliteetilla ajetaan Suomi takaisin maailmankartalle.
To encourage more competitors to participate, cars with national homologations will be permitted to take part in FIA[/u] African, Asia-Pacific, Middle East, NACAM and CODASUR Championship events. To address safety requirements, National Technical Regulations will be linked to the FIA’s Appendix J and the FIA Technical Department will be responsible for performance equity.
Loppupärinä:
http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/pr ... 80912.aspx
- emk
- KV

- Viestit: 773
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ralli sm 2013
Ottamatta muuten tuohon kantaa, mutta ei kai tuo osallistujamäärältään mikään varsinainen huippumenestys ole ollut jos viimeisessä kisassa mukana oli 12 paria? Jos en ihan väärin muista niin alkukaduesta oli mukana kilpailijoita parisenkymmentä.j_heinonen kirjoitti:Entäs jos SM-sarja muutettaisiin kokonaan 2-vetoisille (etuveto R1, R2, R3) suunnatuksi? Niin kuin nyt on tehty Britannian Mestaruussarjassa ja ilmeisesti hyvällä menestyksellä kun kustannukset on tippuneet roimasta ja osanottajat lisääntyneet reilusti.
- 2310
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 29.10.2005 00:00
- Viesti:
Re: Ralli sm 2013
Tärkeitä olisi mielestäni että luokat olisivat kaluston puitteissa mahdollisimman tasavertaisia, ei niin kuin tänävuonna että N-ryhmän autot ja S-2000-ryhmän autot ajavat samassa luokassa..Suurin osa katsojista ja rallia seuraavista tavallisista ihmisistä ei varmaan ole edes huomannut asiaa, ihmettelevät vain kun aikaerot pätkillä ovat niin suuria.. Palkinnot voisivat olla myös jotain muuta kuin kelloliikkeen pyttyjä.. Bonuspalkintona voisi olla vaikka seuraavan kisan ilmoittautumismaksu tai jotain mikä olisi kuitenkin rahan arvoista ja motivoisi tulemaan seuraavaan kisaan. Sama vaikka palkinto arvottaisiin luokkiin osallistujien kesken, niin että sitä voisi tavoitella kaikki kisassa mukana olevat kilpailijat.
- lynx
- A-Junnu

- Viestit: 111
- Liittynyt: 25.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Sm pelkästää 2-vetoisille ja annetaan 1400 trophylaisille sm arvo vihdoinkin.
- micco
- B-junnu

- Viestit: 48
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
kuristimet pois, pienemmille teille ettei käy vaaralliseksi, pätkän pituudet min 5km, max 50km. Joka rallissa oltava vähintään 2kpl yli 40km pätkää. Myös yövedot mukaan. Kaikille autoille SM-arvo ja nopein voittaa siis 2 wd ja 4wd. ei mitään luokkia..et silleen! Urheilussa voittaa se kuka on nopeimmin lipulla/maalissa. Pätkät kun pitenee niin ei ole tehoilla ja selityksille aikaa!
- ltr
- A-Junnu

- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Ralli sm 2013
Parasta SM 2012 sarjassa on ylivoimaisesti se, että kun ajat kuin EP olet nopea hiukan muuallakin kuin suomessa. Siinä meille muille hiukan tavoitetta..
Se että nelivedosta luovuttaisiin kokonaan kotimaisessa kuninkuussarjassa tekee sen että SM-arvo olisi pakko myöntää F-cupille vaikka joskus onkin päätetty jotain ihan muuta ja nyt sitä päätöstä sitten jatkuvasti kunnioitetaan.
Virheet pitää pystyä korjaamaan, joko ennemmin tai myöhemmin eikös?
Vai haluaako joku sijoittaa R3 autoon sellaisia summia kuin kauppamiehet niistä pyytävät..?
Olisi kilpailutkin muuten hiukan lähtijälistaltaan täydemmän näköisiä kenties. Tai ehkä kaikki ei edes mahdu sarjaan..
Palkintojen suhteen ottakaamme mallia AKTIIVISESTA vanhan kilpa-auton kunnioittamisesta harrastusmielessä niin palkintonakin voi olla vaikka 80000€ autotalli tms.. Tällä varmistetaan se että kukaan ei ainakaan palkinnoista aja kilpaa..
Se että nelivedosta luovuttaisiin kokonaan kotimaisessa kuninkuussarjassa tekee sen että SM-arvo olisi pakko myöntää F-cupille vaikka joskus onkin päätetty jotain ihan muuta ja nyt sitä päätöstä sitten jatkuvasti kunnioitetaan.
Virheet pitää pystyä korjaamaan, joko ennemmin tai myöhemmin eikös?
Vai haluaako joku sijoittaa R3 autoon sellaisia summia kuin kauppamiehet niistä pyytävät..?
Olisi kilpailutkin muuten hiukan lähtijälistaltaan täydemmän näköisiä kenties. Tai ehkä kaikki ei edes mahdu sarjaan..
Palkintojen suhteen ottakaamme mallia AKTIIVISESTA vanhan kilpa-auton kunnioittamisesta harrastusmielessä niin palkintonakin voi olla vaikka 80000€ autotalli tms.. Tällä varmistetaan se että kukaan ei ainakaan palkinnoista aja kilpaa..
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ralli sm 2013
No tuolla ekassa topicissa tuli juuri tuo asia että jaetaan vain yhdet mitalit SM sarjassa. Pisteiden perusteena varmaan luokan lähtijämäärä eiks je?lynx kirjoitti:Sm pelkästää 2-vetoisille ja annetaan 1400 trophylaisille sm arvo vihdoinkin.
Olin pitkästä aikaa katsomassa SM osakisaa tuolla Keravalla ja parasta antia esittivät ehdottomasti Junnu SM miehet ja suurin osa kaksivetohemmoista luokkaan katsomatta, joten jotain perustelua tuolle "j".n esitykselle on, tuli vähän se kuuluisa hyvinmenestynyt perinteinen Junnu SM mieleen, kannatan
Toki nyt pitäisi tehdä se asia mikä on AKK:lta usein unohtunut;
Ensi vuosi nykyisellään ja sitten vuoden 2014 alusta uusilla kujeilla vaikka nykyisillä luokilla ja sitten se että kuinka kauan silein vähintään ajetaan?
Itekkin tässä zoomailen eri V1600 vaihtoehtoja, jotta voisi lähteä taas ensi vuonna nuotista "kiskaisemaan". Olishan se kiva että ensi vuoden voisi poistella ranneruostetta ja keskittyä toden teolla luokkavoitosta ja vaikka mitalista ajamiseen 2014 ja ostaa vaikka kuusi uutta piikkipyörää
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Sarja kiinnostaa kilpailijoita, jos heilä on kalustollaan mahdollisuus menestyä. Jos kalusto on riittävän tasapuolista tai ei ainakaan kohtuuttoman epätasapuolista, niin kuskien ero ratkaisee sijoituksen.ltr kirjoitti:Muutamia tehokkaita kisaturbodieseleitä ruuvanneena voin kyllä lohduttaa että ei ole mitään väliä millä sopalla kilpa-auto käy. Aina maksaa oikea osakasa ennen kun rupeaa ruutulippu viuhumaan pyttyvauhdista..
Kärjen hajonta oli tänäkin vuonna suurta. Niin kaluston kuin ukkojenkin välillä.
Jollakin pitäisi saada sarja yksinkertaisesti kiinnostavammaksi eikä siihen varmasti muuta tietä ole kuin tuoretta ja kilpailukykyistä sekä laajan merkkivalikoiman kalustoa lisää jostain kohtuu hinnalla.
Rallihemmo on aina rallihemmo. Ei ole mitään väliä mitä sarjaa liputat niin kuitenkin ajat kaikkien etua.
Yleisöä (sitä palvelevaa mediaa) kilpailut kiinnostavat, jos siellä on kovia nimiä tai kuuluisuuksia ajamassa. Esim. Tunturissa oli kolmisen vuotta sitten iso joukko F1 kuskeja mukana ja mediaväkeä satapäin. Tai Mikkelissa 2010 (?) oli Kimi ajamassa SM-kisassa. Väkeä oli ainakin huoltoparkissa niin ettei kertaakaan sen jälkeen. Valitettavasti tuo kiinnostus ei kohdistunut SM-kisaan, jonka parhaatkin saivat olla aika rauhassa. SM:n ongelma on siinä, että Suomen parhaat kuskit eivät aja sarjassa, vaan kuka missäkin (MM:ssä, IRCissä, Euroopanmestaruuskisoissa, ..) tai sitten odottelevat rahoitusta voidakseen yrittää antaa näyttöä jälleen kerran.
Tämän hetken tilanne on se, ettei Hirvosta, Latvalaa, Hännistä ja kumppaneita saada mukaan SM-sarjaan, jolloin nimikaarti muodostuu sellaiseksi kuin muodostuu. (Kyllähän Esapekka ajoi kuin peijooni, mutta ei hän ole sillälailla nimi ainakaan vielä, kuin ovat nuo KV-mestaruuksista ajelevat).
Niinpä tämän päivän haaste onkin, miten saadaan sarjaan enemmän autoja. Nimittäin ei sitä muutakaan kiinnostusta tule ainakaan siinä tapauksessa, etti kisassa ole kilpailijoitakaan.
- hannulehessaari
- homer
- KV

- Viestit: 545
- Liittynyt: 17.06.2004 00:00
Re: Ralli sm 2013
Sellainen tilanne että mm-sarjaa kiertävät kaverit olivat mukana sm-sarjassa taisi olla (muutamaa kertaluontoista poikkeusta lukuunottamatta) viimeksi vuonna 1978 kun Alen ja Salonen ajoivat sm-sarjaa maahantuojan (?) Fiateilla ja taisi se Vatanenkin ajaa muutaman kisan Fordilla. Parhaimmillaan rallin sm-sarja oli ehkä vuonna 1989 jolloin voitosta (iso A) ajeli liki kymmenkunta miestä.