Ralliluokat

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 26.11.2012 20:37

Jaa mun mielestä juuri tässä ketjussa se kympin Astra mainittiin joka vei kuljettaja parinsa b-junnujen sarjamestaruuteen! Ja silloin kun Anssi Tawast ajoi yleisen sarjamestaruudesta ni samat vastustajat oli esteenä kuin tämän päivän yleisen kärkikin! Nuorala,Salminen,Rekola ja muutama muu! Tosin onhan herrojen autoja sen jälkeen kehitetty lisää. Mut eipä ole juuri viime vuosina junnuista noussu ketään yleisen kärkeen vaikka olis mitä tahansa autoja käytettävissä! Tai jos on kyyti riittäny ni tie vieny sm-ralleihin! Esim, Jaro Kinnunen,Andreas Amberg.

M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 26.11.2012 20:54

Ja jos vielä hiukan hämmennetään soppaa ni minkäs hintaisessa Escortissa herra Markus Salo istui kun b ja a junnujen sarjoja voitettiin!? Ja taidettiin siinä talvi cupissa jossa ura yleisen puolella alkoi tulla merkintä pohja-aika tilastoon jopa!? Todellisella huippu "hitekki" voortilla vaan joutus ajamaan vähän jopa riskillä!?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.11.2012 20:56

Nikara, Tawast, Pajunen, Kaikki ajoi tavan Opelilla ! Viimevuoden A junnu mestari Luotonen, tämänvuoden B junnumestari Talgreen ajoivat myös tavan Opeleilla ! Kyllä niissä jotain ihmeellistä on ?
P.S. Rampanen ja Kallio myös tavan Opeleilla hyville sijoille.
Mikko T. ainut ei keski-suomesta :mrgreen:

M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 26.11.2012 21:19

No perhana Ari. Mää luulin että menestys johtuikin kaikkien kohdalla ylivoimaisista autoista! Mut nyt sitte murensit mun ajatusmaailman kertomalla että huippukuskin onkin pakko olla keskisuomesta!?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.11.2012 21:31

M.Sport kirjoitti:No perhana Ari. Mää luulin että menestys johtuikin kaikkien kohdalla ylivoimaisista autoista! Mut nyt sitte murensit mun ajatusmaailman kertomalla että huippukuskin onkin pakko olla keskisuomesta!?
Hirvosen Mikkokin ajoi itsensä ylös tavan Opelilla ! Jotkut on kyllä pärjänny sekä saavuttanut mestaruuksia ilman Opelia jopa Toyotalla tai Mitsulla. Ei keski-suomi välttämättömyys ole mutta näyttää kuiteskin toimivan aika hienosti :lol:

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.11.2012 21:36

Voi eipäs juupas :lol:

Ilman ranteita ei mistään tule mitään, mutta onneksi meillä kirjottelijoilla ei ole siitä pula.

Nikaran "tavan" astra on ruotsin maahantuojan tallin aikanaan tekemä yksilö, nykyään E.Wirtasen tallissa.
Todella kevyt yksilö ja ajatuksella tehty, Varmasti ei ollut aikoinaan 60000mk:n tai 10k€ auto.

Tawastinkaan auton hinta.. no kommentoikoon Anssi itse jos haluaa.

Pajusesta ei ole mitään hajua.

Luotosenkaan auto ei ollut alle 200hp "peruspirssi" sekin oli tehty ajatuksella..

Keskisuomessa on luonnostaan meitä muita paremmat harjoittelumahdollisuudet, onko sillä väliä niin ei voi tietää..

Kuka käski ralli-ihmisten muuttaa ruuhkasuomeen? Eikös muuan Alen ole jostakin "keski" Helsingistä ainakin täältä landelta katsottuana? Jos onkin vaan se KESKI mikä pitää olla.. Ei oikee tai vasenlaita..

Jos joku autokaupoissa onnistuu rahapulassa olevan harrastajan kanssa niin hienoa. Se ei silti tee realismia tietyistä asioista.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.11.2012 21:43

ltr kirjoitti:Voi eipäs juupas :lol:

Ilman ranteita ei mistään tule mitään, mutta onneksi meillä kirjottelijoilla ei ole siitä pula.

Nikaran "tavan" astra on ruotsin maahantuojan tallin aikanaan tekemä yksilö, nykyään E.Wirtasen tallissa.
Todella kevyt yksilö ja ajatuksella tehty, Varmasti ei ollut aikoinaan 60000mk:n tai 10k€ auto.

Tawastinkaan auton hinta.. no kommentoikoon Anssi itse jos haluaa.

Pajusesta ei ole mitään hajua.

Luotosenkaan auto ei ollut alle 200hp "peruspirssi" sekin oli tehty ajatuksella..

Keskisuomessa on luonnostaan meitä muita paremmat harjoittelumahdollisuudet, onko sillä väliä niin ei voi tietää..

Kuka käski ralli-ihmisten muuttaa ruuhkasuomeen?

Jos joku autokaupoissa onnistuu rahapulassa olevan harrastajan kanssa niin hienoa. Se ei silti tee realismia tietyistä asioista.
Mikä siinä on ettei niitä kevyitä autoja voi täällä tehdä ? Tehoista en viitsi kirjoittaa mitään kun se ei johda mihinkään ja siksi käytän sanaa "Tavan" koska nuo kaikki oli Ihan tavallisia perusautoja, yhtään mitään extraa tai kallista osaa ! Kadetit maksoi tai olivat myynnissä 10 tonnilla ! Rakentaminen on tietysti pikkusen kalliimpaa.
Kun meidän maassa on tietoo ja ammattilaisia, niin en tajua miksi neuvojen kysyminen on lähes kaikille vieras käsite ? Minä ainakin voin kertoo joka äijälle peruspaketin sisällön ja loppu onkin sitten kiinni siitä joka on penkin ja ratin välissä.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.11.2012 21:45

JEPJEP ja nou hätä.

Kaikille halukkaille vaan hitosti intoa niin kyllä se sieltä lähtee :P

Siksihän minäkin Ari soittelen sinulle ja kyselen tyhmiä :roll:

Täytyy sitäpaitsi muistaa tarjota sinulle ainakin lounas kun on seuraavat kisat. Sillä ihan vaan perustiedolla jonka joku viitsii kertoa eteenpäin kun nätisti kysyy voi säästää niin pirusti euroja ettei ihan yht'äkkiä tajuakkaan. Niitä "neutraaleja" neuvoja kaikki vaan eivät anna vaikka pyytääkin..
Myös siksi omassa opelissa on Salosen laatikko ja Luotosta on kiittäminen siitä vinkistä. Joka kerta maaliin ja ykköspytty kotiin sen jälkeen :twisted:

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Kollo » 26.11.2012 22:03

M.Sport kirjoitti:Ja jos vielä hiukan hämmennetään soppaa ni minkäs hintaisessa Escortissa herra Markus Salo istui kun b ja a junnujen sarjoja voitettiin!? Ja taidettiin siinä talvi cupissa jossa ura yleisen puolella alkoi tulla merkintä pohja-aika tilastoon jopa!? Todellisella huippu "hitekki" voortilla vaan joutus ajamaan vähän jopa riskillä!?
No olihan siinä kaikki hienoudet hei, Bilsteinitkin joka nurkassa junnuaikoina. Ei rullakantta, 4-lovinen loota jne. Ja mikä parasta, minä repsikan penkillä neuvomassa.

Toiset on kovia ajaan ja toiset kovia neuvoon! :lol:

M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 26.11.2012 22:32

Pakko vielä mainita yks asia tähän ketjuun että 2005 Jarkko Nikara ajoi f-cupin a-junnujen voittoon hyvällä mut ei kitti kadetilla! Samana vuonna lohkesi junnusarjan kutossija yhellä voitolla astralla joka piti niihin aikoihin olla kaiketi sääntöjen mukaan ännäläinen!? Seuraavan vuoden mestaruus poimittiinkin jo Hondalla! Ja sillä ännän astralla ajettiin sarjassa kilpaa Joonaksen Hondaa ja Pinokallen Rellua vastaan muita Honda miehiä unohtamatta! Eli edelleen ranteet ratkaisee!!!

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.11.2012 23:47

2005 tuli meidän teamille Pronssia Rellulla Nuorista. 2006 alkoi voitolla mutta seuraavat kolme kisaa keskeytyi juurikin sen takia että moottoria käytettiin liian suurella teholla! Myös Dani Sordo ajoi autolla yhden voiton ja seuraava itsensä julkisuuteen ajanut kuski oli Ott Tanak.
Tanak voitti kaikki kilpailut kyseisellä autolla vaikka moottorin tehot oli säädetty vakioksi !

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 27.11.2012 00:09

ltr kirjoitti:Niin en sitten ihan ymmärtänyt tuota tulee oudosta suunnasta kallista vinkkiä, mutta eipä ole tapana jäädä märehtimään..

Oman auton kun itse tekee ja maksaa puhtaasti nollasta niin silloin voi mielestäni olla jotakin mieltä. Ostin halvalla ja säästin on tullut ainakin meille kalliiksi. Piti olla hyviä kilpaosia, vaan ei ollut. Tolkuton määrä romua poistuttamatta autoa tieltä.

Tuota jos nyt katsoo cupin tuloslistaa parilta kuluneelta vuodelta niin sekä b että a-junnuissa on päättynyt omat kisat osakilpailun luokkajohdosta erilaisiin opelin teknisiin jekkuihin. Toki nyt kun syy on tiedossa ovat viime kisoissa myös ruutuliput viuhuneet..

Ainakaan kausilla 2010-11 ei Ännän ooppelilla ilman lottovoittajan tuuria ole/ olisi ollut mahdollisuuksia kärkeen. Sen verran hätäsiä ukkoja ja autoja siellä siellä on ollut.
Cuppi viisi vuotta sitten ei ole enää cuppi tänä saati ensivuonna. Taso on todella kova ja sekös on kivaa.
Niin sitä mää sillä tarkotin että sääkin kun oot cupissa ajellu ja pallosalamoiden kans pelannu. Yleensä ne "ilman kolmenkympin autoo ei voi pärjätä" -mutut tulee ihan jostain muualta kun aktiivikuskeilta. Tuo beejunnujen sarjataulukko vaan tällä hetkellä on sellanen, että 2. ja 3. sarjassa ajaneet autot saa yhteensä alle sun Astran hinnalla. Sarjaykkösen hintaa tai tekniikkaa en tiedä sen enempää mitä Evanssi tuossa aiemmin kirjotteli.

Eikä tällä ole tarkotus mollata kallista Astraa, kisaosat maksaa eikä siitä pääse mihinkään. Toistaseks kuitenkin beejunnuissa pystyy sijottumaan halvemmalla. En minä, mutta Rytkönen ja Koskinen ainakin.
Ei taitu!

Avatar
Isoreisi
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 81
Liittynyt: 07.02.2005 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Isoreisi » 27.11.2012 00:20

Mielenkiintoisia näkemyseroja menestyksen avaimista F-Cupin B-junnuissa. Joku vetää ihan omaa äärilaitaansa ja toiset yrittävät toisin todistaa.
Toivottavasti harrastusta aloittelevat ralliperunat ymmärtävät lukea tämän topicin tekstejä suodattaen ja ymmärtävät annetuin esimerkein, että ilman hitec -osia olevalla kinnerillä voit todistetusti pärjätä jos vain itseluottamus omaan tekemiseen ja tiesilmään on kohdillaan.

Olisi jännä kuulla mitä vaaditaan yleisen luokan F-Cupissa pärjäämiseen, ihan ajatuksen tasolla, jos kerta B-junnuissa pärjäämisen edellytys on jo huippuauto? Vai tuliko se jo... uudet misukat... :lol:

M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 27.11.2012 18:51

Kannattais varmaan hankkia Rytkösen Starletti hintaan 13000 euroa ku se on kaiketi niin hyvä että ilman ranteitakin ajettiin Nilsiän cupin lentokentillä jopa yleisenkin kärkivauhtia! Tai sitte on kuljettaja erityisen hyvä ilman sitä "kolmenkympin"autoa! Samalla hintaa voi myös hankkia Esa Ruotsalaisen Astran jolla otettiin junnu-sm sarjasta mitali ja on ajettu monissa eri sarjoissa aina kärkivauhtia! Huh näitä esimerkkejä tuntuu olevan näemmä ihan loputtomiin! Täytyy kyllä lopettaa tää spekulointi ku Suomi on täynnä hyviä kuskeja liaan halvoilla autoilla!!!

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 27.11.2012 19:09

100A Datsunillakin on ajettu parempia pätkäaikoja cupissa kuin samassa b-jun luokassa vedelleet m3 bemarit. Eikä ole montaa vuotta aikaa. Kuskilla kuitenkaan ei ollut eikä ole ranteita. Mutta ukoista tai akoista se varmasti on aina viimekädessä kiinni. Jotkut ajavat kaikella lujaa ja toiset eivät.

Kaikki vaan viivalle pilke silmäkulmassa, kello sen kertoo. Ja tammikuussahan sen sitten näkee.

Kallis on suhteelista. Viiden vuoden aikana kun haalii leegoja kasaan ja rikkookin matkalla jotakin ehkä hivenen harmittaa miksi ei itse kuunnellut niitä neuvoja aikanaan. Ja jos "kolmenkympin" auton myynti-ilmoituksen lukee ja huomaa että siellä on uusia 16" piikkimichelinejä 16kpl vanteineen ja 10kpl vastaavia kesätassuja mukana niin auton hinta on mikä?

Itse ostaisin edelleen sen hondan jos saisin nyt valita uudestaan.

Vastaa Viestiin