Ralliluokat

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
RACE
Viestit: 2
Liittynyt: 20.09.2012 12:52
Viesti:

Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja RACE » 23.11.2012 23:02

Eli mitä eri luokkia rallissa pääpiirteittäin Suomessa on?
Tarkoituksena olisi aloittaa ralli, mutta kun luokasta ei ole vielä oikein tietoa. Luokan auton pitäisi olla kohtuu halpa ja luokasta pitäisi saada pisteet A-junnuihin ja yleiseen nopeasti täyteen joten osallistujiakin pitäisi olla yleisesti paljon.
V1600-luokkaa olen ajatellut, mutta mitä muita samankaltaisia luokkia mahtaa olla?

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Trophy » 24.11.2012 00:51

[quote="RACE"]

ja luokasta pitäisi saada pisteet A-junnuihin ja yleiseen nopeasti täyteen

Mihin on kiire saada noi täyteen ????

Avatar
junde
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.05.2005 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja junde » 24.11.2012 16:15

varmaa siks ettei tartte käydä uusinta kursseilla

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 24.11.2012 17:41

Eniten osallistujia on F-Cupin junnuissa ja sieltä nopeasti (vuodessa) nouseminen yleiseen on mahdollista.
Halpaa se ei kyllä ole.

Kun vedät vaan kokoajan kovempaa kuin muut niin silloin nouset ylemmäs ennen kuin huomaatkaan.

Nopeista perusautoista type R Civic on tällä hetkellä oikestaan ainoa vaihtoehto. Hyvä äffä maksaa sitten jo tuplat tai trippelit..

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Masa » 25.11.2012 08:28

Hyvä perus Astra myös hyvä auto aloittaa, jos vaan etuveto taittuu.

Pienillä muutoksilla moottorista 200hv. Hyvä vaihteisto+lukko ja bilsteinin alusta. Tällä pitäisi junnuissa ehtiä ja auton kustannukset ei nouse aloittuksessa liian korkeaksi.

Pääset ajamaan autolla isossa luokassa, missä on yleensä paljon osallistujia ja jos menestystä tulee saat pisteet nopeasti täyteen

Autossa riittää myös kehityspotentiaali, jos haluat ajaa yleisessä ja menestyä.

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 25.11.2012 10:14

Ainakin ensi vuonna voi tulla B-junnuissa 200heppasella perus-astralla tiukkaa..

Vaihteistovaihtoehtoja on tasan yksi, lukkoja on toimivia ainakin neljä, kustannus min n.5000€.
Tukivarret on paperia ja pyöränkulmat soutaa, kunnon kilpaosat ~1000euroa.
Jarrut tarvitset jos meinnat nopeille takapotkuille pärjätä 1500egeä eteen sovitteineen muutoksineen, takana menee vakiot todella pitkälle. Vetoakselit, kytkinhökötys, nokat, läppärungot, pakosarja, alusta jne. Autokin vielä uupuu. Iso lähtönumero käy kärkivauhtia vakio-opelille hiukan rankaksi.

Osta se Honda. Ei tarvitse sitten autoa heti vaihtaa. Ja maksaa todennäköisesti saman kuin se perusastra.
Itse olemme ajelleet vain astralla joten mitäs minä siitä tiedän..

Sitten renkaina jos voittaa meinaat niin black rocketilla misukan rungossa pyristeltiin Opelilla muuan Rautavirran vanhan Vw:n kanssa pari talvea sitten ja koko ajan hiukan jäätiin..
Misukat seuraavaan kisaan alle ja ajat pomppasivat sinne yleisen kympin sakin vauhtiin. Eihän niissä mitään eroa ole.

Mutta 2000euroa minimissään, jos siis mitään ei mene rikki menee per rallin b-junnujen voittamiseen Cupin puolella. Onnenkantamoisia ei ole laskettu mukaan. Ja jos tuleva talvi on leuto tämän laskelman voit unohtaa;-)

Avatar
Kollo
KV
KV
Viestit: 351
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Kollo » 25.11.2012 10:37

ltr kirjoitti:Ainakin ensi vuonna voi tulla B-junnuissa 200heppasella perus-astralla tiukkaa..

Vaihteistovaihtoehtoja on tasan yksi, lukkoja on toimivia ainakin neljä, kustannus min n.5000€.
Tukivarret on paperia ja pyöränkulmat soutaa, kunnon kilpaosat ~1000euroa.
Jarrut tarvitset jos meinnat nopeille takapotkuille pärjätä 1500egeä eteen sovitteineen muutoksineen, takana menee vakiot todella pitkälle. Vetoakselit, kytkinhökötys, nokat, läppärungot, pakosarja, alusta jne. Autokin vielä uupuu. Iso lähtönumero käy kärkivauhtia vakio-opelille hiukan rankaksi.

Osta se Honda. Ei tarvitse sitten autoa heti vaihtaa. Ja maksaa todennäköisesti saman kuin se perusastra.
Itse olemme ajelleet vain astralla joten mitäs minä siitä tiedän..

Sitten renkaina jos voittaa meinaat niin black rocketilla misukan rungossa pyristeltiin Opelilla muuan Rautavirran vanhan Vw:n kanssa pari talvea sitten ja koko ajan hiukan jäätiin..
Misukat seuraavaan kisaan alle ja ajat pomppasivat sinne yleisen kympin sakin vauhtiin. Eihän niissä mitään eroa ole.

Mutta 2000euroa minimissään, jos siis mitään ei mene rikki menee per rallin b-junnujen voittamiseen Cupin puolella. Onnenkantamoisia ei ole laskettu mukaan. Ja jos tuleva talvi on leuto tämän laskelman voit unohtaa;-)
Olipas kannustava kirjotus, ei kannata edes yrittää vai?

Ei junnuissa tartte millään avaruusraketilla ajaa, kyllä siellä pärjää ihan perusautolla ja vakiojarruilla jne. En tarkoita että se kauheen halpaa olis, mutta ei moottoriurheilussa menestyminen voi kovin halpaa ollakaan?

Renkaat kirpasee eniten jo junnuaikana ja se on kyllä harmi. Mieluusti olisi osan siitä rahasta laittanut auton kehittämiseen.

Mutta enivei, miehet siellä auton sisällä vaikuttaa vauhtiin enemmän kun se auto. Oli sitten 10k€ Astra tai 50k€ M3.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Frog » 25.11.2012 10:48

Astra tai kadetti on hyvä vaihtoehto aloittaa. Vakiokone riittää, Kimtec loota, Sff lukko, Bilsain alusta, Alcon jarrut eteen ja pakolliset turvavarusteet + joka kisaan hyvät renkaat, niillä pärjää ja jollei pärjää niin sit pitää harjoitella. Mutta moottorin virittäminen kannattaa unohtaa alkuun, koska silloin pitää päivitää myös Jousitus ja kustannukset nousee ja pääkipu kasvaa. Hondan ostaisin ihan viimeisenä !

valmet
B-junnu
B-junnu
Viestit: 25
Liittynyt: 12.04.2011 21:57

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja valmet » 25.11.2012 10:58

onks pakko ajaa cuppii et saa noukkareita..kyläkisojakin viellä on ja kuskeja,eritasoisiakin viellä,niissäkin..Osta trophy laite jos haluat kisaa halvalla ja siellä voit mitata sen vauhdin heti yleisen miesten kanssa :P

Avatar
Evanssi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 05.06.2009 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja Evanssi » 25.11.2012 11:28

Kysyjä haluaa nopeasti yleiseen omasta syystään. Silloin on pakko valita luokka jossa on aina 9-15 osallistujaa minimissään = trophyt voi unohtaa. Esim kova jätkä jolla ranteet ei ole kipsissä nousee nyky sääntöjen mukaan alle vuodessa yleiseen pystyttyään ajamaan viisi luokkavoittoa. Se onnistuu 10K Astralla helposti. .... jos osaa...
Hyvänä esimerkkinä tämänvuotinen cupin B-junnujen voittaja. Vakio jarrut hyvillä paloilla, välitetty laatikko ja kunnollinen lukko. Huokea, mutta toimiva jousitus oikein simmattuna. Uretaanihelat vakio tukivarsissa. Mieto kone jossa kilpamännät, sorkittu kansi ja kunnollinen hyvin säädetty Ecu = n.180 hp. Sillä vietiin suurinta osaa B-junnuista kuin litran mittaa. Voittaakseen valitettavasti ei voi talvella säästää renkaista joten rahhoo tarvitaan, mutta sen puutettahan ei meillä kellään olekkaan. :mrgreen:

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja 1403 » 25.11.2012 11:43

Jos kiire yleiseenluokkaan on, kannattaisi sitten ajaa rataleima ja käydä vaikka yhden viikonlopun aikana ajamassa 5 ratalähtöä, niin kas, saat hakea yleisen lisenssiä ralliin....

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 25.11.2012 12:02

Aika erikoisesta suunnasta tulee kalliit ennakkoluulot cupin beejunnujen kärkipäästä. Nyt jos kahtoo viime vuoden kärkipäätä niin siellä on edellä kerrotun kaltainen perus-Astra, vajaalla kymppitonnilla kaupan oleva Integra ja Starlet, jossa on pyynti 13. Osakilpailuvoitot on viety Starletilla ja parilla eri Astralla. Eli ei siihen todistettavasti tarvii miljonääri olla. Ranteista ja järkevästä ajosta sen sijaan on etua.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaten ja karkeasti yleistäen halvimmasta kalleimpaan edeten:

V1600: lisenssiluokat samassa ja lähtijämäärätkin valitettavasti vielä pieniä, nousupisteitä ei maha tulla kovin kovalla tahilla vaikka pärjäiskin.

Trophy (N&A alle 1400cc): kuten yllä, tosin lähtijöitä ainakin Rally Trophyssa ollut mukavasti.

F-ryhmä: Usein kisan kuin kisan isoin luokka, siis beejunnujen iso F (yli 1600cc). Nousupisteitä tulee, tosin tarvii ensin voittaa ne muut.

Historicin eri luokat: Lisenssiluokat samassa, luokittain vähän lähtijöitä. Kokonaisuutena iso ryhmä, mutta nousupisteet lasketaan luokittain.

N/A/R2/R3 alle 2000cc: Kyläkisoissa luokat kovin pieniä, 1-4 autoa beejunnuissa. Auton hankintahinta pompsahtaa jonkun verran muiden luokkien halvimpiin verrattuna.
Ei taitu!

JTH Racing Team
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 15.09.2011 09:13

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja JTH Racing Team » 26.11.2012 16:11

Pikku-n.. Pitemmän aikavälin sijotus, ehtii oppia auton niksit ja kattoo mihin asti vauhti nousee. Riippuen haluaako hakea menestystä, vai haluaako harrastaa. Jos haluaa ihan harrastaa niin trophy. B-junnuna voi ajella nykyisin pimeenä myös SM-kisoja, siinä aikamoinen vauhtimittari ja jos säväyttää nii näkyvyyttä tulee. FIN-R vehkeet ei mun mielestä oo kovin kestäviä, niihin en lähtis.

Kaluston suhteen oon vähä skeptinen F-ryhmään.. Että onko vehkeet tosiaan miten kestäviä, jos on viritetty tappiin nii aina joku pettää ja ei tuu kaivattuja kilometrejä. Oishan jollain kit car:illa aika näyttävää vetää, vissii F-ryhmään vihdoin sallittiin seqventaali vaihdelaatikot. Harvalla on vaa massii laittaa sellasii vehkeisiin.

Moottorista sen verran että ihan n-ryhmän vakiokone kuhan on kunnon alusta.. Alustassa ei oo musta kovin paljoa järkeä säästellä, siitähän sä sen vauhdin saat. Hyvästä ajettavuudesta. Lisäksi aina ku hommaa kilpuria, kantsii tarkastella miten sillä on joku muu pärjänny. Jos ei oo paljoa hyviä sijotuksia, nii voi olla ettei tuu itellekkään. Vaikka paperilla auto ois Suomen paras.

M.Sport
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 27.02.2011 21:19

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja M.Sport » 26.11.2012 18:52

Asioista mitään enämpi tietämättä mut tuloksia tulkitsemalla olen ymmärtänyt että tässä maassa on niitetty mainetta ja kunniaa roppakaupalla n. kympin kadeteilla ilman mitään hitekkiä/tölkki-iskareita herrojen Tawast/Pajunen toimesta! Kaikki sarjaportaat huomioiden ja Pajunen jopa pisti vanhat starat ojennukseen nuotistakin sm-rallien ähvässä! Kyllä se on ranteet jotka ratkaisee! Mr frog tietää varmaan käytännössäkin mitä nämä kuuluisat "kitti" Kadetit pitivät sisällään kun ajettiin jäljet varakkaampien harrastajien/autojen selkään! Pinnoja saa millä laitteella tahansa jos pää kestää lasketella! Mut ralli on siitä kiva harrastus että siinä pärjää rahalla niinku toi surkeahko sm-sarja on tänäkin vuonna näyttänyt!

Avatar
ltr
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 139
Liittynyt: 08.02.2007 00:00

Re: Ralliluokat

Viesti Kirjoittaja ltr » 26.11.2012 19:26

Niin en sitten ihan ymmärtänyt tuota tulee oudosta suunnasta kallista vinkkiä, mutta eipä ole tapana jäädä märehtimään..

Oman auton kun itse tekee ja maksaa puhtaasti nollasta niin silloin voi mielestäni olla jotakin mieltä. Ostin halvalla ja säästin on tullut ainakin meille kalliiksi. Piti olla hyviä kilpaosia, vaan ei ollut. Tolkuton määrä romua poistuttamatta autoa tieltä.

Tuota jos nyt katsoo cupin tuloslistaa parilta kuluneelta vuodelta niin sekä b että a-junnuissa on päättynyt omat kisat osakilpailun luokkajohdosta erilaisiin opelin teknisiin jekkuihin. Toki nyt kun syy on tiedossa ovat viime kisoissa myös ruutuliput viuhuneet..

Ainakaan kausilla 2010-11 ei Ännän ooppelilla ilman lottovoittajan tuuria ole/ olisi ollut mahdollisuuksia kärkeen. Sen verran hätäsiä ukkoja ja autoja siellä siellä on ollut.
Cuppi viisi vuotta sitten ei ole enää cuppi tänä saati ensivuonna. Taso on todella kova ja sekös on kivaa.

Nämähän sepustuksethan täällä ovat vain mielipiteitä, eikös?

Eikä missään nimessä ole tarkoitus masentaa ketään! Lisää kovaa työtä niin kyllä se siitä :P
Ja jos omaa Lapin ranteet niin ei muuta kun suoraan MM-sarjaan!

On ne pelit mitkä vaan niin kyllä sieltä joku aina onnistuu päätään nostamaan.

Jos yleiseen on todella kiire niin tuo ratahomma pääsi tosiaan unohtumaan. Se on varmasti edullisinta ja nopein tie.

Kulut per kisa ilman suhteita kuten me:

-Ilmo 320€
-Löpöt kuljetus ja kilpuri keskimäärin 320€
-Ruoat ja juomat 100€
-Piikkarit(olettaen että aloitat heti nyt talvella) 360€/418€ kappale. ainakin neljä tarvitaan jottei yksi kulma roiku maassa.

Vastaa Viestiin