Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
-
j67
- KV

Viesti
Kirjoittaja j67 » 21.05.2013 19:05
Joox kirjoitti:Viikonlopun valitettavaan onnettomuuteen johtaneessa harjoituksessa ei ollut kaiketi mitään lupia.
Tätäkö Korkki60 ja j67 haluaa, ettei mitään lupia ja niiden myötä tulevia vaatimuksia-ohjeistuksia toiminnoista tarvita?
En väitä ettei turvallista harjoitusta pystyisi tekemään ilman lupia, mutta väitän että jos luvat on, riski onnettomuuteen paljon pienempi.
Luvatkaan ei takaa ettei onnettomuutta tapahtuisi, mutta jos lupia ja ohjeita noudatetaan....riski on silloin pienempi.
Ihan vaan niinkin vähäpätöinen asia kuin melu(lupa) on yksi asia mihin voisi vaikuttaa.
Tämä paperi maksaa törky paljon ja on oltava olemassa jos kyseessä on "virallinen" harjoitus.
Tämän paperin puuttuminen ei kuitenkaan tee tapahtumaa yhtään vaarallisemmaksi kuin kyseisen paperin omaava kisa on.
Joten olisiko tuossa jotain jota voisi alkuun käsitellä jos mitään ei itse keksi.
-
Marko Tähkä
- KV

Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 21.05.2013 21:36
Ei kai se ole aik:n vika jos yksityisharjoituksissa sattuu onnettomuus mutta seurakilpailun järjestäminen on tänä päivänä liian vaikeaa, johtuen käsittääkseni siitä että kun on kyse kilpailusta niin seurat joutuvat anomaan luvat aik:sta kilpailun järjestämiseen ja kun kilpailupäivä koittaa seuralle on tullut kuluja tulee kilpailijoita tai ei. 15 vuotta sitten oma seurani järjesti joka tavikauden tiistai testipätkän jos tuli testaajia, mutta kun testipätkä muuttui kilpailuksi homma loppui siihen kuulemani mukaan meni hankalaksi, en tiedä. Ikäviä tapauksia nämä mutta olisi mielestäni hyvä saada tietoon jos mahdollista tapahtuneeseen johtaneet syyt.
-
korkki60
- B-junnu

Viesti
Kirjoittaja korkki60 » 21.05.2013 22:41
Eihän se akk:n vika voi olla millään tavalla kun eivät edes auta MILLÄÄN tapaan että tämmönen olisi mahdollista (siis harjoittelu)
Ehdottomasti kaikki viranomaisluvat kuntoo ym ym ym...
Akk:n pitäisi rakentaa SELVÄT säännöt tämmösille harjotuspäiville, ei siellä tarvii olla mitään p******n seurakilpailu statusta lukemassa (sen liikennevakuutuksen saa muutenki)
teeär:lle niin punakilvet sitä ja tätä plaa plaa plaa
käytetäähän tota "seurakilpailu" statusta junnuvalmennuksessa treenipätkällä, että pojat saa kilpensä sinne. Kyllä olen perillä siitä minkä takia näin toimitaan kuten nyt toimitaan, vähän kun vaan viittisi niin asioista tulisi niin paljon helpompia meille kaikille eikä vaan pienelle ryhmällä..
Vielä kerran, alkakaa tekee jotain asioitten eteen ja lopettakaa se tyhjäntoimittaminen!!! (siis akk)
-
2310
- B-junnu

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja 2310 » 21.05.2013 22:48
Jokainen pystyy sanomaan että alkakaa tekeen jotain mutta ketä osaa sanoa että mitä???
Ainakin itse oon oppinut varmistamaan turvavarusteet ennen lähtöä.. Lähes aina jotain, milloin hans,n klipsit auki, välillä kypärän hihna huonosti ym.. Pieniä asioita mutta iso merkitys jos jotain sattuu.
-
rutja
- Yleinen

Viesti
Kirjoittaja rutja » 21.05.2013 23:02
Niin. Vähäpätöisenkin harkkapätkän tekeminen vaatii lupapuolelta nuo ympäristöluvat (joku voi kokea testipätkän järjestämisen haitantekona tai esteenä vapaalle liikkumiselle), poliisi myöntää itse tien sulkemisluvan haetun ympäristöluvan jälkeen. SIinä on jo 700 - 800 euroa selällään. Paljonkos ottais päivystävä ea ryhmä tai ambulanssi??
Raivauskalustolla varustettu sinivilkkuautot (kun en muista millä nimellä pitäis kutsua, niitä mitä entisaikaan sanottiin palokuntalaisiksi :) )
Mutta valvotut yhdesä tehdyt harjoitukset ovat mielestäni aina turvallisimmat.
Ohan näitä onnettomuuksia sattunut ennenkin ja on niitä sattunut seurakilpailuissakin. Että ei se virallinen seurakilpailu ole aina se autuaaksi tekevä juttu.
-
ignis
- KV

Viesti
Kirjoittaja ignis » 22.05.2013 06:01
korkki60 kirjoitti:(sen liikennevakuutuksen saa muutenki)
Vakuutuksen saa mutta verovapaasti kilpailukäyttöön maahantuotujen autojen tullipapereissa lukee että auton käyttö on luvallista vain kilpailuissa ja kilpailureitillä. Ja jos autoa käytetään muuten kun luvassa on määritelty voi joutua maksamaan autoverot plus muut mahdolliset rangaistusseuraamukset... Ja juuri siksi seurakilpailu on kilpailu että näilläkin autoilla on mahdollisuus harjoitteluun ja testaukseen...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
-
Arcos
- A-Junnu

Viesti
Kirjoittaja Arcos » 22.05.2013 09:33
Nythän on valtaisia ongelma kun ei mihkään pääse luvallisesti kunnollista tietä harjoittelemaan. Ainakaan etelä suomessa ei kesäaikaan ole juurikaan tiestöä jossa voi ajaa.
Seurakisoja kesällä onnistuu järjestämään ainoastaan Urjalan ua joka suoritti sen mallikkaasti esim viikko sitten, lyhyt pätkä mutta sen pystyy suht pienellä porukalla toteuttaa ja sulkuriskit ym pienenee kun ajetaan vain 3km kylätietä.
-
tertsi
- A-Junnu

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja tertsi » 22.05.2013 12:46
kyllä nämä on ikäviä uutisia ja kun kyseessä on meidän kaikkien rakastama laji autourheilu, ei varmaan voida jatkossakaan välttyä tälläisisltä vakavilta tapaturmilta on noi luvat kunnossa tai ei.
Kyllä lupakäytäntö on ainoa oikea tapa koska se edellyttää miettimään asioita myös turvaallisuus näkökulmasta. Yhtenä suurimpana puutteenna koen kuitenkin AKK:n tiedotuspotiliikkan. Muutamavuosi sitten oli UKI:ssa vakava onnettomuus jolloin myös lahjakas nuori menehtyi ja silloin tuli AKK:lta ilmoitus että se tutkii mitä on tapahtunut mutta ei siitä sen enempää mitään kuultukkaan. Kyllä meidän kaikkien aktiivi harrastajien tulisi saada virallinen tiedote AKK:lta millaisilla toimenpiteillä olisi joko voitu estää tai pienentää loukkaatumis astetta. Niin kauan kuin näistä asioista ei tiedoteta kentää, porukat käyttää rahat muuhun kuten kalliisiin renkaisiin jne. kuin turvallisuuteen ja loputon valitus ajovehkeiden turhasta hankinnasta jatkuu kuten oli hanssin kanssa.
-
Ralleyz
- KV

Viesti
Kirjoittaja Ralleyz » 22.05.2013 16:24
Jos Korkki 60 ja J67 on oikeasti akk:n toiminnasta tuota mieltä, ni tehkää itse tuommoinen seurakilpailu ja kokeilkaa kuinka paljon akk yrittää projektia kampittaa.
Jos ajatusmallinne on noin suppea mitä teksteistä voi lukea ni veikkaan et tekeminen ei ole teidän homma, vaan pelkkä paskanpuhuminen.
Ja jos rallin tekeminen kiinnostaa ni minulle voi laittaa viestiä. Lupaan että arvostus lajiliittoa kohtaan alkaa mukanani jo ensi viikonloppuna...
t: Jussi Perälä, Ovisepät ralli, kilpailunjohtaja.
-
Mopoilija
- WRC

-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mopoilija » 22.05.2013 17:19
tertsi kirjoitti:Yhtenä suurimpana puutteenna koen kuitenkin AKK:n tiedotuspotiliikkan. Muutamavuosi sitten oli UKI:ssa vakava onnettomuus jolloin myös lahjakas nuori menehtyi ja silloin tuli AKK:lta ilmoitus että se tutkii mitä on tapahtunut mutta ei siitä sen enempää mitään kuultukkaan. Kyllä meidän kaikkien aktiivi harrastajien tulisi saada virallinen tiedote AKK:lta millaisilla toimenpiteillä olisi joko voitu estää tai pienentää loukkaatumis astetta. Niin kauan kuin näistä asioista ei tiedoteta kentää, porukat käyttää rahat muuhun kuten kalliisiin renkaisiin jne. kuin turvallisuuteen ja loputon valitus ajovehkeiden turhasta hankinnasta jatkuu kuten oli hanssin kanssa.
Aamen. Näistä onnettomuuksista kuitenkin tehdään tarkat raportit mitä ja miksi tapahtui. Ei luulisi olevan mahdotonta tehdä tiivistelmää.
-
hämis
- B-junnu

Viesti
Kirjoittaja hämis » 22.05.2013 19:04
Terve kaikille. Tuon tässä vain yhden näkökulman keskusteluun testeistä / reeneistä ja miten kuljettaja ajattelee huonoimmassa tapauksessa. Seuraavassa itse olin mukana. Kaksi kuljettajaa, minulla uusi suht nopea auto, tuntematon yksityistie. Kuljettajat sopivat keskenään ajovuoroista. Adrenaliini sumensi molempien kuljettajien huomiokyvyn. Lopputulos oli pimeen mutkamäen takaa täyskeulatörmäys ja jälki oli rumaa . Kerroin tästä siksi, että jokainen tämän lukenut seuraisi ainakin tarkemmin ja pahinta ajatellen omaa tai muiden ajoharjoittelua.
-
valmet
- B-junnu

Viesti
Kirjoittaja valmet » 22.05.2013 20:18
mitenkäs se on sitten noi muutamat tahot jotka tarjoaa mahdollisuuden harjoitella ja testata autoa eteläsuomen alueella niin onkohan se sitten täysin laitonta toimintaa sekin verovapailla autoilla kun ei niissä vissiin seurakilpailuja järjestetä jokaiselle testaajalle erikseen..
-
BLUEORANGE
- KV

Viesti
Kirjoittaja BLUEORANGE » 22.05.2013 20:21
hämis kirjoitti:Terve kaikille. Tuon tässä vain yhden näkökulman keskusteluun testeistä / reeneistä ja miten kuljettaja ajattelee huonoimmassa tapauksessa. Seuraavassa itse olin mukana. Kaksi kuljettajaa, minulla uusi suht nopea auto, tuntematon yksityistie. Kuljettajat sopivat keskenään ajovuoroista. Adrenaliini sumensi molempien kuljettajien huomiokyvyn. Lopputulos oli pimeen mutkamäen takaa täyskeulatörmäys ja jälki oli rumaa . Kerroin tästä siksi, että jokainen tämän lukenut seuraisi ainakin tarkemmin ja pahinta ajatellen omaa tai muiden ajoharjoittelua.
Tässä korostuu sulkuporukankin hereilläolo ja se että jos ajetaan yhtä pätkää niin ajetaan edestakasin ja koskaan ei lähdetä liikkeelle ennenkun kaikki kilpurit on lähtöpäässä...
Itse olen sitä mieltä että aina kun ihmiset on jotain tekemässä niin joskus sattuu vaikka oltais kuinka huolellisia...
Ei tietenkään saisi sattua.
Olen tällä hetkellä töissä semmosella kemikaalilaitoksella että mitä vaan voi sattua.Turvallisuuskoulutuksessa sanottiin että tämä ei ole pelottelukoulutus ja normaali tilanteessa vaaraa/vuotoja ei ole..Laitoksen käyttömiehet sano että pomot ei uskalla tulla laitokselle kun kerran kuussa koska vuotoja on vähän väliä ja on semmosia myrkkyjä et henki pois.
-
AskoE
- A-Junnu

Viesti
Kirjoittaja AskoE » 22.05.2013 20:37
BLUEORANGE kirjoitti:hämis kirjoitti:Terve kaikille. Tuon tässä vain yhden näkökulman keskusteluun testeistä / reeneistä ja miten kuljettaja ajattelee huonoimmassa tapauksessa. Seuraavassa itse olin mukana. Kaksi kuljettajaa, minulla uusi suht nopea auto, tuntematon yksityistie. Kuljettajat sopivat keskenään ajovuoroista. Adrenaliini sumensi molempien kuljettajien huomiokyvyn. Lopputulos oli pimeen mutkamäen takaa täyskeulatörmäys ja jälki oli rumaa . Kerroin tästä siksi, että jokainen tämän lukenut seuraisi ainakin tarkemmin ja pahinta ajatellen omaa tai muiden ajoharjoittelua.
Tässä korostuu sulkuporukankin hereilläolo ja se että jos ajetaan yhtä pätkää niin ajetaan edestakasin ja koskaan ei lähdetä liikkeelle ennenkun kaikki kilpurit on lähtöpäässä...
Itse olen sitä mieltä että aina kun ihmiset on jotain tekemässä niin joskus sattuu vaikka oltais kuinka huolellisia...
Ei tietenkään saisi sattua.
Olen tällä hetkellä töissä semmosella kemikaalilaitoksella että mitä vaan voi sattua.Turvallisuuskoulutuksessa sanottiin että tämä ei ole pelottelukoulutus ja normaali tilanteessa vaaraa/vuotoja ei ole..Laitoksen käyttömiehet sano että pomot ei uskalla tulla laitokselle kun kerran kuussa koska vuotoja on vähän väliä ja on semmosia myrkkyjä et henki pois.
Sori nyt offtopic. Itse työskentelen laitoksella missä käytetään vaaralliseksi luokiteltavia kemikaaleja. Toimin kemikaalien ja painelaitteiden käytönvalvojana, eli laitos toimii minun valvonnassani ja vastuulla, siitä ei sen enempää. Mutta, mikäli työskentelet oikeasti tuollaisiissa olosuhteissa, niin ilmoita ihmeessä Tukesille ennenkuin sattuua jotakin. Jos et itse löydä oikeita henkilöitä, niin autan erittäin mieleläni. Muista kuitenkin, että faktaa on ilmoituksiin (ja puheisiinkin) on sitten löydyttävä.
- Asko -
-
JiiKoo
- A-Junnu

Viesti
Kirjoittaja JiiKoo » 23.05.2013 10:46
valmet kirjoitti:mitenkäs se on sitten noi muutamat tahot jotka tarjoaa mahdollisuuden harjoitella ja testata autoa eteläsuomen alueella niin onkohan se sitten täysin laitonta toimintaa sekin verovapailla autoilla kun ei niissä vissiin seurakilpailuja järjestetä jokaiselle testaajalle erikseen..
Syy niihin seurakilpailuihin on siinä, että punakilpisiin autoihin saisi kilvet hankittua, jotta niillä sitten saa ajettua sen mahdollisen
siirtymän takaisin lähtöön.