Autourheilu

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 26.01.2014 14:08

Rallimax kirjoitti:Tikulla silmään ketä vanhoja muistelee, vaikka niin kovin moni tämän vielä muistaa.

Kun vuonna 86 työnnettiin Imppi talliin, purettiin osiksi ja oltiin sitä mieltä, että vuosien saatossa on tallin nurkat niin väärällään Hartwell:n moottoria ja muuta osaa Imppiin, ettei juuri mitään tarvitse ostaa, niin ennen kun auto oli kunnossa ja valmiina viivalla, oli rahaa tuolloin palanut 27.000 markkaa, kumma juttu, kun kaikki osat piti jo olla nurkissa.
No hyvä puoli tässä asiassa oli se, että autosta tuli voittaja peli mutta huonoa oli se, että rahat kaivettiin oamasta taskusta.

Kahdeksankymmentäluvulla ralliauto oli vielä helppo rakentaa, koska niin kuin em, kakkosryhmän imppi, niin myös silloin lähes kaikki muutkin ralliautot olivat Suomen kilvissä, koska silloin ei ollut vielä käytössä niin sanottuja muutosveroprosentteja autoverotuskäytännössä.

Se että autoverotukseen tuli muutosverotus osien vaihtamaisen perusteella, sillä asialla ei ole mitään tekemistä kilpa-autojen kanssa, vaan sen teki Valtiovalta 90 luvun laman keskellä, kun päätettiin että aletaan verottamaan kaikki Amerikkalaiset Stracraft Chevroletit sekä jenkki farmarit, joita muutettiin tuolloin kaksipaikkaisiksi ja vältettiin näin autoverot.
( Veromuutos josta muuten Valtiovalta ei hyötynyt markkaakaan vaan päin vastoin, tuli paljon työttömiä ja yrityksiä meni konkurssiin )
Samaan aikaan meillä jäi kiinni erilaisia ns, autoliigoja jotka tekivät mitä ihmeellisimpiä korivaihdoksia kun vanhasta ambulanssimersusta tuli avo 500 SEL "ihan laillisesti".
Näiden asioiden jälkeen alkoi osien vaihtamisen seuraaminen katsastuksessa ja kun kilpa-autoista vielä tuolloin valtaosa oli ihan Suomenkilpisiä pelejä, alkoi katsastuskonttori puuttumaan kilpa-autojen muutos osiin ja niistä laskettaviin muutosverotusprosentteihin, jonka jälkeen meinasi jäädä kilpurit talliin, kun ei ollut enää kilpiä millä ajaa.

Tämän jälkeen tehtiin suomalaisen autourheilun yksi suurimmista virheistä kun perustettiin ryhmä F ja sen perään tehtiin kaikki nykyisen F-ryhmän sääntöjen muotoiset muutos säännöt, joka tarkoitti sitä, että F-ryhmäläisiin oli vaihdettu jo niin paljon osia, että hyvä kun auton alkuperän pystyi jostain tunnistamaan.

Heti perään tuhottiin Suomen menestynein ralliautoilusarja Junnu Sm ja siitä alkoi AKK:n tekemän päätöksen mukainen tie lähteä viemään Suomalaista autourheilua PRO tasoisella periaatteella ja loppu on historiaa.
Näin syntyi pitkäksi aikaa tie, jossa varsinkin ralliautoilun harrastamisen kulukokonaisuus nousi pilvii ja jopa harrastajatasollekin tarkoitetti F-ryhmä kutistui kahteen luokkaan ja autoista tuli melkoisia evoluutio pelejä, joihin hakattiin rahaa ihan tolkuttomasti.
Tuolloin myös hävisi autourheilusta sellainen päämäärä kun luokkavoitosta ajaminen.
Esimerkiksi koko F-ryhmä perustui siihen, että aina vain keskusteltiin kuka on nopein eli voittaa yleiskkilpailun, luokkatuloksilla ei ollut enää mitään merkitystä.

Nyt on AKK vihdoin lähtenyt uudelle tielle ja meillä on oikeasti kuunneltu kentän- / harrastajien ääntä.
Kilpaluokkia on taas monta, autourheilun suunta on viety takaisin harrastustasosuuntaiseksi autourheilun rakentamiseksi jne.

Punakilpi asiakin on saatu järjestykseen ja katsastuskonttoreiden kanssa ollaan hyvissä väleissä.

Miten tämän kirjoituksen Imppi ja sen rakentamiseen tuolloin mennyt 27.000 markkaa kuuluu tähän juttuun.
No sillä, että vuonna 86 pystyi rakentamaan samalla rahalla myös tuon ajan yhden suosituimman kilpa-auton, ryhmän 2:n 1300cc Escortin ja kun nykypäivänä voi rakentaa V1600 auton joidenkin mukaan 5000.00 eurolla, ihan omilla rahoilla, ja kun ennenkin piti ostaa penkit ja vyöt, ajoasut ja kypärät ym, silloinkin jouduttiin pitämään kilpa-auto säilössä jossain tai vuokraamaan tilat jossa niitä rakennettiin, niin mikä meillä nyt sitten loppujen lopuksi tekee kalliimmaksi tämän rakkaan harrastuksemme ?

Tässä tulee vastaus !
ASENTEET JA PERIAATTEET !

Terveisin
Timppa Rintanen
Hyvin on perusteltu miten kilpa-autoilu on maksanut takavuosina ja miten se maksaa tänään. Pitää varmasti paikkansa, sitä ei voi kieltää.
Ongelma on siinä että tulokehitys ja vastaavasti normaali elämiseen menevät kulut ovat eri suuntaiset.
Tulojen kehitys normi palkkatyössä on tänä vuonna tuo 20€ kuukaudessa. Elämiseen menevät kulut nousevat noin 2-3% inflaation myötä.
Keskiverto taloudessa tuo inflaation synnyttävä kulujen nuosu on siis suurempi kuin tulojen kehitys. Näin päästään siihen että tuloista kun maksaa normaali menot niin harrastamiseen jää vähemmän.

Jos tuo imppi maksoin noin 30000mk eli noin 5000€ ollaan tilanteessa jossa harrastaminen onkin kalliimpaa kuin impin rakentamisen aikoihin.
Vaikka itse harrastus ei ole kalliinpaa niin suhteessa käytettävään rahamäärään ollaan tilanteessa jossa harrastus on "kalliimpaa"

Tämä on se perusongelma johon autourheilun lajien on pystyttävä vastaamaan.


Esim. AS- Halmeen toteama seikka että V-1600 säännöt estää tieliikenne kelpoisen Vee auton rakentamisen on yksi esimerkki siitä ettei syynä ole ulkoiset tekijät vaan esteenä on lajin sisäiset määräykset.
Näillä muutoksilla joita lajin sisällä voisi tehdä ei varmaankaan saada satoja tai kymmeiä autoja liikkeelle.
Mutta ne muutamatkin autot olisivat varmasti tervetulleita järjestäjien kassaa kasvattamaan.

Hyvänä esimrkkinä näistä muutoksista on historic auton osallistuminen f-ryhmään. Historic kisassa voi ajaa yhdellä oviputkella, äffässä vaaditaan samaan autoon kaksi putkea. Samanaikaisesti auto säilyy muiltaosin täysin samana. Mitä järkeä?

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 26.01.2014 19:34

Nyt tuli todistettua, että et J67 oikeasti tiedä näistä asioista juurikaan mitään.
Koitin ihan piruuttaan, saada sut retkuun ja onnistuin siinä täydellisesti.
Kun aikanaan teimme tuon impin, siihen paloi rahaa 27.000 euroa mutta jotain jäi sinulta huomaamatta ?
Meillä oli se tärkein eli noin 30.000 markan Hartwell:n moottori, välitetty laatikko jne valmiina varastossa, eli todellisuudessa tuo imppi oli paljon kalliimpi auto.
Laitoin tuon kakkosryhmän 1300cc Escortin kirjoitukseen esimerkiksi koska se oli tosiaan se suosituin auton tuolloin ja hyvin pitkälle verrattavissa kaikilta osin nykyajan V1600 autoon.
Escortin teki tuolloin 15000 markalla, jos käytti vakioaskia ja teki moottorin 1600cc:n kannella olevan version, josta oli joku tehnyt vähän reikiä ja seetejä, kisa nokka, perävälitys ja lukko, tehoa noin 130 heppaa.
Näihin autoihin pystyi tuolloin ihan perus työssä käyvä harrastaja ja mikä kummalisinta, silloin näillä 1300cc kakkosryhmän Escorteilla vedettiin välillä yleiskilpailun voittovauhtia By Mika Korhonen ja Ari Mökkönen ja pistettiin turpaan BDA Escortteja, joissa niissäkin oli kovia kuskeja, kavereita jotka ajaa vieläkin, eikä vieläkään hiljaa.
Toi meidän imppi oli auto, jonka onnistuimme tekemään ihan siksi että meillä oli osia siihen kertynyt jo vuosien ajan, mutta jos sen olisi joutunut tekemään ostamalla kaiken mitä siinä oli, sillä rahalla olisi saanut aika kovankin vehkeen tuolloin.
Jostain syystä meillä ei enää tule mukaan uusia kuskeja siten että autoja tehtäisiin samalla tavalla kun me teimme impin, eli otetaan tallista ihan hyllyltä osia, kun perheessä on harrastettu niin kauan.

Miksi näin, siihen on syynä niin monta asiaa, ettei niiden luettelemiseen ole nyt aikaa eikä oikeastaan aihettakaan.

Meillä ei ole autourheilussa minkäänlaista ongelmaa, mihin pistäisi pystyä vastaamaan, koska me elämme tässä ajassa tämän ajan ehdoilla, eikä Suomalainen autourheilu voi muuttaa ajan globaalisuutta, se on ja pysyy, tahdomme tai ei.
Meidän autourheilulajit elää ja voi erittäin hyvin ja kokoajan rakennetaan oikeasuuntaista kehitystä, harrastajalähtöiseen suuntaan.

En mitenkään ymmärrä mitä voidaan tarkoittaa sillä, että V1600 auton säännöt estää tieliikenne kelpoisen auton rakentamisen koska sellaista estettä ei todellakaan ole, joten älä kaiva tyhjästä olemattomia syitä.
Todellisuudessa V1600 auto menee ihan suomenkilpisenä suoraan katsastuksesta läpi, koska autosta ei ole muutettu mitään sellaista, joten opiskele asiat oikein ennen kun puhut perättömiä julkisesti.
Tähän liittyen en edes ymmärrä mitä tarkoitat, koska syy että kisoissa on tällä hetkellä vähemmän autoja kun ennen johtuu ihan muista syistä kun autourheiluun liittyvistä säännöistä tai mistään mikä liittyy autourheiluun.

Historic autot ovat Historic autoja ja niillä ajetaan omassa luokassa. Ei niitä tarvitse edes saada mukaan F-ryhmään koska ei tämä laji sillä mihinkään muutu.
Ja tiesitkö että ne oviputket ei ole ainoa asia, lue säännöt turvakaarista, niin sieltä löytyy se suurempi asia kuten kaarien kiinnitys koriin.

Nyt lopuksi ihan vain neuvoksi sinulle J67.
Älä lietso täällä tuollaista lajin kalleutta ja AKK:n vääriä tekoja koko ajan, koska ihan oikeasti et tunnu tietävän mistä todellisuudessa on kysymys.
Maailmassa on erilaisia harrastusmuotoja ja lajeja, joista toiset ovat jo lähtökohtaisesti sellaisia, että joudun toteamaan hieman pahasti sanomalla, että niitä ei ole tarkoitettu "persaukisille" !
Tämä lausumani ei suinkaan tarkoita nyt sitä, että alat sitä vääristelemään vaan sitä, että autourheilukin on laji, jossa lähtökohta maksaa, otetaan nyt sitten esimerkiksi vaikka ralli ja V1600 auto sillä paljon puhutulla 5000 euron hankintahinnalla.
Jokkisauto on paljon halvempi kun sen voi ostaa runsaalla tonnilla ja muut lajit onkin sitten jo niin paljon kalliimpia että ne vaativat asioita, joista en ala nyt tässä luennoimaan, koska ne on ihan eri asioita.

Autourheilu on tällä hetkellä Suomessa sillä tasolla, että jos haluaa olla mukana kilpa-ajajana, alaraja kustannustasossa on nyt löydetty ja jos nykyinen kustannusraja on liian korkealla, silloin taloudelliset varat eivät vain yksikertaisesti riitä siihen, että voi tulla kilpakuljettajaksi mukaan.
Kimppa-autolla pääsee muuten jo puolet lähemmäksi.

Kilpailuissa mukana olevien kilpailijoiden määrä perustuu nykyiseen koko maailmanlaajuiseen taloustilanteeseen, joten me emme voi vaikuttaa tähän asiaan mitenkään, ei vaikka muutettaisiin autourheilun sääntöjä tai kisojen, kilpa-autojen tekotapoja ihan mihin tahansa.

Tämä sama kilpailijamäärien taantuma on koettu ihan viime laman yhteydessä, joten siinä mennään kun ennenkin, vaikka aurinko nousisi lännestä ja laskisi itään.

T: Timppa Rintanen

Avatar
Masa
KV
KV
Viestit: 345
Liittynyt: 14.01.2005 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Masa » 26.01.2014 20:03

Miten V1600 autosta poistettavat airbagit vaikuttaa siihen, että saadaan pidettyä auto kilvissä?

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 26.01.2014 21:42

Rallimax kirjoitti:Nyt tuli todistettua, että et J67 oikeasti tiedä näistä asioista juurikaan mitään.
Koitin ihan piruuttaan, saada sut retkuun ja onnistuin siinä täydellisesti.
Kun aikanaan teimme tuon impin, siihen paloi rahaa 27.000 euroa mutta jotain jäi sinulta huomaamatta ?
Meillä oli se tärkein eli noin 30.000 markan Hartwell:n moottori, välitetty laatikko jne valmiina varastossa, eli todellisuudessa tuo imppi oli paljon kalliimpi auto.
Laitoin tuon kakkosryhmän 1300cc Escortin kirjoitukseen esimerkiksi koska se oli tosiaan se suosituin auton tuolloin ja hyvin pitkälle verrattavissa kaikilta osin nykyajan V1600 autoon.
Escortin teki tuolloin 15000 markalla, jos käytti vakioaskia ja teki moottorin 1600cc:n kannella olevan version, josta oli joku tehnyt vähän reikiä ja seetejä, kisa nokka, perävälitys ja lukko, tehoa noin 130 heppaa.
Näihin autoihin pystyi tuolloin ihan perus työssä käyvä harrastaja ja mikä kummalisinta, silloin näillä 1300cc kakkosryhmän Escorteilla vedettiin välillä yleiskilpailun voittovauhtia By Mika Korhonen ja Ari Mökkönen ja pistettiin turpaan BDA Escortteja, joissa niissäkin oli kovia kuskeja, kavereita jotka ajaa vieläkin, eikä vieläkään hiljaa.
Toi meidän imppi oli auto, jonka onnistuimme tekemään ihan siksi että meillä oli osia siihen kertynyt jo vuosien ajan, mutta jos sen olisi joutunut tekemään ostamalla kaiken mitä siinä oli, sillä rahalla olisi saanut aika kovankin vehkeen tuolloin.
Jostain syystä meillä ei enää tule mukaan uusia kuskeja siten että autoja tehtäisiin samalla tavalla kun me teimme impin, eli otetaan tallista ihan hyllyltä osia, kun perheessä on harrastettu niin kauan.

Miksi näin, siihen on syynä niin monta asiaa, ettei niiden luettelemiseen ole nyt aikaa eikä oikeastaan aihettakaan.

Meillä ei ole autourheilussa minkäänlaista ongelmaa, mihin pistäisi pystyä vastaamaan, koska me elämme tässä ajassa tämän ajan ehdoilla, eikä Suomalainen autourheilu voi muuttaa ajan globaalisuutta, se on ja pysyy, tahdomme tai ei.
Meidän autourheilulajit elää ja voi erittäin hyvin ja kokoajan rakennetaan oikeasuuntaista kehitystä, harrastajalähtöiseen suuntaan.

En mitenkään ymmärrä mitä voidaan tarkoittaa sillä, että V1600 auton säännöt estää tieliikenne kelpoisen auton rakentamisen koska sellaista estettä ei todellakaan ole, joten älä kaiva tyhjästä olemattomia syitä.
Todellisuudessa V1600 auto menee ihan suomenkilpisenä suoraan katsastuksesta läpi, koska autosta ei ole muutettu mitään sellaista, joten opiskele asiat oikein ennen kun puhut perättömiä julkisesti.
Tähän liittyen en edes ymmärrä mitä tarkoitat, koska syy että kisoissa on tällä hetkellä vähemmän autoja kun ennen johtuu ihan muista syistä kun autourheiluun liittyvistä säännöistä tai mistään mikä liittyy autourheiluun.

Historic autot ovat Historic autoja ja niillä ajetaan omassa luokassa. Ei niitä tarvitse edes saada mukaan F-ryhmään koska ei tämä laji sillä mihinkään muutu.
Ja tiesitkö että ne oviputket ei ole ainoa asia, lue säännöt turvakaarista, niin sieltä löytyy se suurempi asia kuten kaarien kiinnitys koriin.

Nyt lopuksi ihan vain neuvoksi sinulle J67.
Älä lietso täällä tuollaista lajin kalleutta ja AKK:n vääriä tekoja koko ajan, koska ihan oikeasti et tunnu tietävän mistä todellisuudessa on kysymys.
Maailmassa on erilaisia harrastusmuotoja ja lajeja, joista toiset ovat jo lähtökohtaisesti sellaisia, että joudun toteamaan hieman pahasti sanomalla, että niitä ei ole tarkoitettu "persaukisille" !
Tämä lausumani ei suinkaan tarkoita nyt sitä, että alat sitä vääristelemään vaan sitä, että autourheilukin on laji, jossa lähtökohta maksaa, otetaan nyt sitten esimerkiksi vaikka ralli ja V1600 auto sillä paljon puhutulla 5000 euron hankintahinnalla.
Jokkisauto on paljon halvempi kun sen voi ostaa runsaalla tonnilla ja muut lajit onkin sitten jo niin paljon kalliimpia että ne vaativat asioita, joista en ala nyt tässä luennoimaan, koska ne on ihan eri asioita.

Autourheilu on tällä hetkellä Suomessa sillä tasolla, että jos haluaa olla mukana kilpa-ajajana, alaraja kustannustasossa on nyt löydetty ja jos nykyinen kustannusraja on liian korkealla, silloin taloudelliset varat eivät vain yksikertaisesti riitä siihen, että voi tulla kilpakuljettajaksi mukaan.
Kimppa-autolla pääsee muuten jo puolet lähemmäksi.

Kilpailuissa mukana olevien kilpailijoiden määrä perustuu nykyiseen koko maailmanlaajuiseen taloustilanteeseen, joten me emme voi vaikuttaa tähän asiaan mitenkään, ei vaikka muutettaisiin autourheilun sääntöjä tai kisojen, kilpa-autojen tekotapoja ihan mihin tahansa.

Tämä sama kilpailijamäärien taantuma on koettu ihan viime laman yhteydessä, joten siinä mennään kun ennenkin, vaikka aurinko nousisi lännestä ja laskisi itään.

T: Timppa Rintanen
Oletko vähän yksinkertainen kirjoituksissasi.
Tuohon imppiin meni 27000mk.
Eli noin 5000€.
Mitä ne hyllyssä olevat osat tähän kuuluu.
Jos ne oli silloin niin kai ne voivat olla nytkin.
Rahaa siis paloi 27000mk rakentamiseen +ne osat varastosta. Niin kaiketi nyt menisi 5000€+osat varstosta. EIKÖ?

Vastaa viisaana Masan kysymykseen. JOS OSAAT!

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 26.01.2014 21:53

Aikoinaan näin tarran missä luki : Parempi raha impissä kuin naisen pi***ssä

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Frog » 26.01.2014 21:57

Masa kirjoitti:Miten V1600 autosta poistettavat airbagit vaikuttaa siihen, että saadaan pidettyä auto kilvissä?
Otteeseen merkintä nopeuskilpailussa käytettävä ajoneuvo !
P.S. Mun Imppi maksoi 1983 vuonna 10.000,- mk ja sillä ajo junnucupissa hyviä luokkasijoituksia sekä Ahveniston rallicrossissa A finaalissa. Ei ollut Hartwellia mutta Hartwallia kylläkin ! :lol:

Jukkiz
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 73
Liittynyt: 01.03.2011 02:55

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Jukkiz » 26.01.2014 22:09

Asiahan ei minulle kuulu, mutta vuoden 1986 27,000mk on nyky päivän 8,500€. Ostovoima indeksillä katsottuna.

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 26.01.2014 23:23

Olkoot mikä indeksi tahansa markkoja ja euroja EI VOI VERRATA keskenään. Euron myötähän monien tuotteiden osalta lähinnä muutettiin yksikkö, jätettiin se noin kuudella jakaminen vallan pois! Eli voi hyvinkin olla, että vastaavan Impin rakentaminen maksaakin tänä päivänä jopa yli 20k€...

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 27.01.2014 00:13

Hintoihin vaihdettiin vain yksikkö mutta palkat jaettiin vajaalla kuudella 8O

Ari: Eiks se sit oo käytännössä ihan sama vaikka muuttaa punakilpiseks kun pitää suomen kilvissä ? Kummillakin saa ajaa vain kilpailukäytössä.

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 27.01.2014 00:22

Minkälainen systeemi esim ruotsissa on?Katellu niin niissä on ainakin kiinteät kilvet.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Frog » 27.01.2014 08:27

BLUEORANGE kirjoitti:Hintoihin vaihdettiin vain yksikkö mutta palkat jaettiin vajaalla kuudella 8O

Ari: Eiks se sit oo käytännössä ihan sama vaikka muuttaa punakilpiseks kun pitää suomen kilvissä ? Kummillakin saa ajaa vain kilpailukäytössä.
Sen päätöksen jokainen tehköön itse ! Minun mielstä on mielekkäämpää kun on kilvet. voit katsastaa missä haluut, ei tarvii käydä konttorilla hakeen kilpiä, voi kotona tehdä käyttöön otot ja poistot ja katsastus on halvempi.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja mikahele » 27.01.2014 13:16

Frog kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:Hintoihin vaihdettiin vain yksikkö mutta palkat jaettiin vajaalla kuudella 8O

Ari: Eiks se sit oo käytännössä ihan sama vaikka muuttaa punakilpiseks kun pitää suomen kilvissä ? Kummillakin saa ajaa vain kilpailukäytössä.
Sen päätöksen jokainen tehköön itse ! Minun mielstä on mielekkäämpää kun on kilvet. voit katsastaa missä haluut, ei tarvii käydä konttorilla hakeen kilpiä, voi kotona tehdä käyttöön otot ja poistot ja katsastus on halvempi.
Missä konttorilla saa katsastettua -03 mallisen auton valkokilpiseksi, jos mallia ei ole tehty ilman Bäggejä ja abs jarruja?

'Ei ainakaan onnistunut Tampereen ympäristössä. Ensin sanottiin normaali konttorilla että pitää mennä kilpa-auto katsastuksia tekevälle asemalle. Siellä eka ukko sanoi että onnistuu, sitten kun menin aikaa varaamaan toinen ukko kertoi että ei onnistu. Akesta oli tullut noottia että ei saa valkokilpiseen muita vapauksia kun päästöt. Eli ainoastaan niiden takia voi saada otteeseen merkinnän kilpailukäytöstä.
Ja ei auttanut konttorin vaihtokaan kun kaikilla oli samat kommentit. Kysyin miten on mahdollista että 2000 luvun EY-tyyppihyväksyttyjä autoja on kuitenkin kilvissä, niin kertoi että on tehty virkavirhe niiden osalta. Noissahan pitää penkin kiinnityksiä myöden olla kaikki tyypitettyjä..
Tämä reilu vuosi sitten.

Eli jos jossain IHAN OIKEASTI onnistuu, niin tietoa tänne niin pääsen hakemaan kilvet.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 27.01.2014 14:11

BLUEORANGE kirjoitti:Minkälainen systeemi esim ruotsissa on?Katellu niin niissä on ainakin kiinteät kilvet.

Ajavat ihan normikilvillä, kun Ruotsi on ajassa meitä Suomalaisia niin paljon edellä, että ne poisti maasta autoveron hieman ennen kun liittyivät EU:n, toisin kun meillä Suomessa.
Näin Ruotsissa ei ole autojen osien vaihdosta tulevaa muutosverotusta, siksi siellä voi harrastaa autoja, muitakin kun kilpa-autoja.

Onko kukaan huomannut hakea ralliautosta autoveron palautusta, jos auto on on alunperin ollut autoverollinen auto ja normi kilvissä Suomessa ja sitten poistanut sen rekisteristä ja siirtynyt punakilpiin ?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja MJT » 27.01.2014 21:13

[quote="mikahele"EY-tyyppihyväksyttyjä autoja on kuitenkin kilvissä, niin kertoi että on tehty virkavirhe niiden osalta. Noissahan pitää penkin kiinnityksiä myöden olla kaikki tyypitettyjä..
Tämä reilu vuosi sitten.

Silloin kun ajattelin tehdä V 1600 auton suomenkilpisenä, olisin jättänyt AIR BAGin, jonka olisin poistanut kisojen aikana. ( käytössä normaali ohjauspyörä, kuten minulla A-ryhmän autossa nyt) Samoin olisin käyttänyt normaalikiinnityspisteitä penkkien kanssa, kuten käytän niitä myös nyt A.ryhmän autossa. Ei tarvitse mitään muutoksia kuin vaihtaa penkit ja laittaa Bagin mennessään leimalle. Mielestäni näin on tehty ainakin yhden Focus Fordin kanssa mahdollisesti muidenkin. Jarrujärjestelmistä poistettu sulake , jotta ABS ei pelitä, sulake tietysti myös paikalle. Ehkä onnistuisi?

Avatar
Powerslide
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Powerslide » 28.01.2014 10:36

Rallimax kirjoitti:
BLUEORANGE kirjoitti:Minkälainen systeemi esim ruotsissa on?Katellu niin niissä on ainakin kiinteät kilvet.

Ajavat ihan normikilvillä, kun Ruotsi on ajassa meitä Suomalaisia niin paljon edellä, että ne poisti maasta autoveron hieman ennen kun liittyivät EU:n, toisin kun meillä Suomessa.
Näin Ruotsissa ei ole autojen osien vaihdosta tulevaa muutosverotusta, siksi siellä voi harrastaa autoja, muitakin kun kilpa-autoja.

Onko kukaan huomannut hakea ralliautosta autoveron palautusta, jos auto on on alunperin ollut autoverollinen auto ja normi kilvissä Suomessa ja sitten poistanut sen rekisteristä ja siirtynyt punakilpiin ?
Voi olla, että Ruotsissa ajetaan myös normikilvillä, mutta suurin osa ralliautoista (kaikki?) ovat liikkeellä vain kilpailukäyttö- rajoituksella. Kilvet ovat ihan samanlaiset, rajoitus on rekisteriotteessa.

Kisakaluston katsastukset, erittäin perusteellisesti, tehdään muutaman kerran vuodessa. Vähän samaan tyyliin kuin meillä historic-passien teko. Tapahtuman nimi Ruotsissa oli muistaakseni Tuss

Lukittu