Hyvin on perusteltu miten kilpa-autoilu on maksanut takavuosina ja miten se maksaa tänään. Pitää varmasti paikkansa, sitä ei voi kieltää.Rallimax kirjoitti:Tikulla silmään ketä vanhoja muistelee, vaikka niin kovin moni tämän vielä muistaa.
Kun vuonna 86 työnnettiin Imppi talliin, purettiin osiksi ja oltiin sitä mieltä, että vuosien saatossa on tallin nurkat niin väärällään Hartwell:n moottoria ja muuta osaa Imppiin, ettei juuri mitään tarvitse ostaa, niin ennen kun auto oli kunnossa ja valmiina viivalla, oli rahaa tuolloin palanut 27.000 markkaa, kumma juttu, kun kaikki osat piti jo olla nurkissa.
No hyvä puoli tässä asiassa oli se, että autosta tuli voittaja peli mutta huonoa oli se, että rahat kaivettiin oamasta taskusta.
Kahdeksankymmentäluvulla ralliauto oli vielä helppo rakentaa, koska niin kuin em, kakkosryhmän imppi, niin myös silloin lähes kaikki muutkin ralliautot olivat Suomen kilvissä, koska silloin ei ollut vielä käytössä niin sanottuja muutosveroprosentteja autoverotuskäytännössä.
Se että autoverotukseen tuli muutosverotus osien vaihtamaisen perusteella, sillä asialla ei ole mitään tekemistä kilpa-autojen kanssa, vaan sen teki Valtiovalta 90 luvun laman keskellä, kun päätettiin että aletaan verottamaan kaikki Amerikkalaiset Stracraft Chevroletit sekä jenkki farmarit, joita muutettiin tuolloin kaksipaikkaisiksi ja vältettiin näin autoverot.
( Veromuutos josta muuten Valtiovalta ei hyötynyt markkaakaan vaan päin vastoin, tuli paljon työttömiä ja yrityksiä meni konkurssiin )
Samaan aikaan meillä jäi kiinni erilaisia ns, autoliigoja jotka tekivät mitä ihmeellisimpiä korivaihdoksia kun vanhasta ambulanssimersusta tuli avo 500 SEL "ihan laillisesti".
Näiden asioiden jälkeen alkoi osien vaihtamisen seuraaminen katsastuksessa ja kun kilpa-autoista vielä tuolloin valtaosa oli ihan Suomenkilpisiä pelejä, alkoi katsastuskonttori puuttumaan kilpa-autojen muutos osiin ja niistä laskettaviin muutosverotusprosentteihin, jonka jälkeen meinasi jäädä kilpurit talliin, kun ei ollut enää kilpiä millä ajaa.
Tämän jälkeen tehtiin suomalaisen autourheilun yksi suurimmista virheistä kun perustettiin ryhmä F ja sen perään tehtiin kaikki nykyisen F-ryhmän sääntöjen muotoiset muutos säännöt, joka tarkoitti sitä, että F-ryhmäläisiin oli vaihdettu jo niin paljon osia, että hyvä kun auton alkuperän pystyi jostain tunnistamaan.
Heti perään tuhottiin Suomen menestynein ralliautoilusarja Junnu Sm ja siitä alkoi AKK:n tekemän päätöksen mukainen tie lähteä viemään Suomalaista autourheilua PRO tasoisella periaatteella ja loppu on historiaa.
Näin syntyi pitkäksi aikaa tie, jossa varsinkin ralliautoilun harrastamisen kulukokonaisuus nousi pilvii ja jopa harrastajatasollekin tarkoitetti F-ryhmä kutistui kahteen luokkaan ja autoista tuli melkoisia evoluutio pelejä, joihin hakattiin rahaa ihan tolkuttomasti.
Tuolloin myös hävisi autourheilusta sellainen päämäärä kun luokkavoitosta ajaminen.
Esimerkiksi koko F-ryhmä perustui siihen, että aina vain keskusteltiin kuka on nopein eli voittaa yleiskkilpailun, luokkatuloksilla ei ollut enää mitään merkitystä.
Nyt on AKK vihdoin lähtenyt uudelle tielle ja meillä on oikeasti kuunneltu kentän- / harrastajien ääntä.
Kilpaluokkia on taas monta, autourheilun suunta on viety takaisin harrastustasosuuntaiseksi autourheilun rakentamiseksi jne.
Punakilpi asiakin on saatu järjestykseen ja katsastuskonttoreiden kanssa ollaan hyvissä väleissä.
Miten tämän kirjoituksen Imppi ja sen rakentamiseen tuolloin mennyt 27.000 markkaa kuuluu tähän juttuun.
No sillä, että vuonna 86 pystyi rakentamaan samalla rahalla myös tuon ajan yhden suosituimman kilpa-auton, ryhmän 2:n 1300cc Escortin ja kun nykypäivänä voi rakentaa V1600 auton joidenkin mukaan 5000.00 eurolla, ihan omilla rahoilla, ja kun ennenkin piti ostaa penkit ja vyöt, ajoasut ja kypärät ym, silloinkin jouduttiin pitämään kilpa-auto säilössä jossain tai vuokraamaan tilat jossa niitä rakennettiin, niin mikä meillä nyt sitten loppujen lopuksi tekee kalliimmaksi tämän rakkaan harrastuksemme ?
Tässä tulee vastaus !
ASENTEET JA PERIAATTEET !
Terveisin
Timppa Rintanen
Ongelma on siinä että tulokehitys ja vastaavasti normaali elämiseen menevät kulut ovat eri suuntaiset.
Tulojen kehitys normi palkkatyössä on tänä vuonna tuo 20€ kuukaudessa. Elämiseen menevät kulut nousevat noin 2-3% inflaation myötä.
Keskiverto taloudessa tuo inflaation synnyttävä kulujen nuosu on siis suurempi kuin tulojen kehitys. Näin päästään siihen että tuloista kun maksaa normaali menot niin harrastamiseen jää vähemmän.
Jos tuo imppi maksoin noin 30000mk eli noin 5000€ ollaan tilanteessa jossa harrastaminen onkin kalliimpaa kuin impin rakentamisen aikoihin.
Vaikka itse harrastus ei ole kalliinpaa niin suhteessa käytettävään rahamäärään ollaan tilanteessa jossa harrastus on "kalliimpaa"
Tämä on se perusongelma johon autourheilun lajien on pystyttävä vastaamaan.
Esim. AS- Halmeen toteama seikka että V-1600 säännöt estää tieliikenne kelpoisen Vee auton rakentamisen on yksi esimerkki siitä ettei syynä ole ulkoiset tekijät vaan esteenä on lajin sisäiset määräykset.
Näillä muutoksilla joita lajin sisällä voisi tehdä ei varmaankaan saada satoja tai kymmeiä autoja liikkeelle.
Mutta ne muutamatkin autot olisivat varmasti tervetulleita järjestäjien kassaa kasvattamaan.
Hyvänä esimrkkinä näistä muutoksista on historic auton osallistuminen f-ryhmään. Historic kisassa voi ajaa yhdellä oviputkella, äffässä vaaditaan samaan autoon kaksi putkea. Samanaikaisesti auto säilyy muiltaosin täysin samana. Mitä järkeä?