Autourheilu

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2014 12:21

Kovin samankaltaiset on ongelmat rallin ja autosuunnistuksen puolella.
Uudessa hanaa-lehdesä oli juttua as- väen vähentymisestä ja kitistä voi todeta saman ongelman olevan rallin puolella. Noin 100-150 autoa tulee viivalle ralleihin kilpailun tasosta riippumatta.

Yksi tekijä tähän vähenemiseen on yksinkertaisesti AUTO.

Kuullostaa varmasti hullulta.
Jos hakee asiaan vastausta pidemmältä ajanjaksolta, 60-luku -nykypäivä.
Yksi ryhmittymä vähenee tultaessa nykypäivään.

Ne joilla tuo KILPA-AUTO olikin perheen kakkosauto,työmatkan kulkuvaline.

Oman osan tämän ryhmän häviämiseen on aiheuttanut eri lait ja asetukset jotka estävät näiden kauppakassi-kilpaautojen olemassa olon.

Toisaalta osan ongelmista on tuonut lajien omat säännöt.
Helposti ollaan tilanteessa jossa tuo kilpa-auto, olkoon sitten as-kilpuri tai ralli-auto, tuo ongelmia kilpailujen välissäkin.
Jos autolla ei ole käyttöä kilpailujen välissä niin jossain sen on oltava. Missä?
Tälläkin sivustolla on käyty keskustelua kilpailujen hinnoista. Eri ryhmien ja luokkien edullisuudesta.

On esitetty esim. v-1600 autolle kuluerittelyä sm-rallin osalta.
Jos oikein muistan niin taisi olla jotain kymppitonnin luokkaa tuo sm-sarja.
AS puolella tuo summa on varmaan joitain tonneja.

Samanaikaisesti tuo auto aiheutaa kuluja niinkin yksinkertaisesta syystä kuin siitä että jossain sen on oltava.
Jokin tallipaikka, siis varastointitila saattaa maksaa satasia kuussa.
Esim. 400€ kuussa onkin 4800€ kaudessa.
Kohtuullinen summa tuon kymppitonnin rinnalla.
AS-puolella saattaa olla suurin kulu.

On tietysti mahdollista korvata tämä kauppakassi kilpailija ryhmä jollain toisella,mutta millä.
Tähän mennessä ei korvaavaa porukkaa ole löytynyt.

Tämä on vain yksi näkemys siitä miksi ja mihin häviää kilpailijoita.
Turhaa on kehittää nippeli muutoksia lajien parissa jos kokonaiskuva ei muutu.

AP

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja AP » 25.01.2014 15:04

j67 kirjoitti:Kovin samankaltaiset on ongelmat rallin ja autosuunnistuksen puolella.
Uudessa hanaa-lehdesä oli juttua as- väen vähentymisestä ja kitistä voi todeta saman ongelman olevan rallin puolella. Noin 100-150 autoa tulee viivalle ralleihin kilpailun tasosta riippumatta.

Yksi tekijä tähän vähenemiseen on yksinkertaisesti AUTO.

Kuullostaa varmasti hullulta.
Jos hakee asiaan vastausta pidemmältä ajanjaksolta, 60-luku -nykypäivä.
Yksi ryhmittymä vähenee tultaessa nykypäivään.

Ne joilla tuo KILPA-AUTO olikin perheen kakkosauto,työmatkan kulkuvaline.

Oman osan tämän ryhmän häviämiseen on aiheuttanut eri lait ja asetukset jotka estävät näiden kauppakassi-kilpaautojen olemassa olon.

Toisaalta osan ongelmista on tuonut lajien omat säännöt.
Helposti ollaan tilanteessa jossa tuo kilpa-auto, olkoon sitten as-kilpuri tai ralli-auto, tuo ongelmia kilpailujen välissäkin.
Jos autolla ei ole käyttöä kilpailujen välissä niin jossain sen on oltava. Missä?
Tälläkin sivustolla on käyty keskustelua kilpailujen hinnoista. Eri ryhmien ja luokkien edullisuudesta.

On esitetty esim. v-1600 autolle kuluerittelyä sm-rallin osalta.
Jos oikein muistan niin taisi olla jotain kymppitonnin luokkaa tuo sm-sarja.
AS puolella tuo summa on varmaan joitain tonneja.

Samanaikaisesti tuo auto aiheutaa kuluja niinkin yksinkertaisesta syystä kuin siitä että jossain sen on oltava.
Jokin tallipaikka, siis varastointitila saattaa maksaa satasia kuussa.
Esim. 400€ kuussa onkin 4800€ kaudessa.
Kohtuullinen summa tuon kymppitonnin rinnalla.
AS-puolella saattaa olla suurin kulu.

On tietysti mahdollista korvata tämä kauppakassi kilpailija ryhmä jollain toisella,mutta millä.
Tähän mennessä ei korvaavaa porukkaa ole löytynyt.

Tämä on vain yksi näkemys siitä miksi ja mihin häviää kilpailijoita.
Turhaa on kehittää nippeli muutoksia lajien parissa jos kokonaiskuva ei muutu.
Et sitte muuta miettimistä keksiny :lol: :lol:

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2014 15:27

AP kirjoitti:
j67 kirjoitti:Kovin samankaltaiset on ongelmat rallin ja autosuunnistuksen puolella.
Uudessa hanaa-lehdesä oli juttua as- väen vähentymisestä ja kitistä voi todeta saman ongelman olevan rallin puolella. Noin 100-150 autoa tulee viivalle ralleihin kilpailun tasosta riippumatta.

Yksi tekijä tähän vähenemiseen on yksinkertaisesti AUTO.

Kuullostaa varmasti hullulta.
Jos hakee asiaan vastausta pidemmältä ajanjaksolta, 60-luku -nykypäivä.
Yksi ryhmittymä vähenee tultaessa nykypäivään.

Ne joilla tuo KILPA-AUTO olikin perheen kakkosauto,työmatkan kulkuvaline.

Oman osan tämän ryhmän häviämiseen on aiheuttanut eri lait ja asetukset jotka estävät näiden kauppakassi-kilpaautojen olemassa olon.

Toisaalta osan ongelmista on tuonut lajien omat säännöt.
Helposti ollaan tilanteessa jossa tuo kilpa-auto, olkoon sitten as-kilpuri tai ralli-auto, tuo ongelmia kilpailujen välissäkin.
Jos autolla ei ole käyttöä kilpailujen välissä niin jossain sen on oltava. Missä?
Tälläkin sivustolla on käyty keskustelua kilpailujen hinnoista. Eri ryhmien ja luokkien edullisuudesta.

On esitetty esim. v-1600 autolle kuluerittelyä sm-rallin osalta.
Jos oikein muistan niin taisi olla jotain kymppitonnin luokkaa tuo sm-sarja.
AS puolella tuo summa on varmaan joitain tonneja.

Samanaikaisesti tuo auto aiheutaa kuluja niinkin yksinkertaisesta syystä kuin siitä että jossain sen on oltava.
Jokin tallipaikka, siis varastointitila saattaa maksaa satasia kuussa.
Esim. 400€ kuussa onkin 4800€ kaudessa.
Kohtuullinen summa tuon kymppitonnin rinnalla.
AS-puolella saattaa olla suurin kulu.

On tietysti mahdollista korvata tämä kauppakassi kilpailija ryhmä jollain toisella,mutta millä.
Tähän mennessä ei korvaavaa porukkaa ole löytynyt.

Tämä on vain yksi näkemys siitä miksi ja mihin häviää kilpailijoita.
Turhaa on kehittää nippeli muutoksia lajien parissa jos kokonaiskuva ei muutu.
Et sitte muuta miettimistä keksiny :lol: :lol:
Ei tämä ollut mikään uusi asia mikä tuli mieleen Hanaa lehteä lueskellessa.

Joskus kymmenisen vuotta takaperin yksi nykyisistä ralli tuomariston pj hommia tekevistä esitti tuon vision.

Ei ollut kaveri kovin väärässä :lol:


j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2014 16:35

Ja onhan tässä sellainenkin puoli asiassa että mitä pienempi porukka autourheilua harrastaa niin sitä pienemmät on mahdollisuudet puolustaa tarvittavia erivapauksia.

Moniko tiedostaa sen että nämä OIKEAT kilpa-autot ovat täysin lainsuojattomia. Esim. joku F-ryhmän auto ei menisi ikinä läpi tieliikenne katsastuksesta niin että erivapauksia ei olisi käytössä.
Nämä laitteet kulkee erivapauksilla joita on sorvattu asetuksiin.
Ilman tarrakilpi vapautta ei tarvitsisi paljon ajella. Tämä on kansallinen vapaus joten myös kansallisesti kumottavissa.

Onhan asiasta malli esimerkki miten helposti erivapaudet kaatuu.
Eräs ryhmittymä käytti tarrakilpiä, ei käytä enää. Tämä saatiin aikaan tietyn tahon painostuksella.
Olisi aika lapsellista olettaa ettei oikean rallin tai as:n taholla olisi samaa riskiä. Kun sopiva taho alkaa ajaa asiaa niin ei jonkun sadan harrastajan ääni paljon paina.

Tätä on vaan eräiden vaikea myöntää, oma etu on tärkeämpi tai oikestaan en edes tiedä mikä ajaa vastustamaan lajin harrastaja määrien kasvua.
Näyttäisi ainakin alkuvuoden osalta siltä että väheneminen jatkuu. Paljon toivottu ja odotettu junnu äs ämmä ei saanut satoja liikkeelle vaikka etukäteen tuntui olevan kovinkin suosittu.

Muutama vuosi eteenpäin tällä tahdilla, ja sitten löytyy taho jonka tarmokkuus on yhtä suuri kuin tuon em. tarrakilpiasian kohdalla, mitä mahtaa tapahtua. Mitkä on ministeriön vaakakupissa painamassa?
Muutama sata harrastajaa, paljonko on painoarvoa? Kyllä ne tarrakilvet saattaa olla yhtä löysässä kuin tässä taannoin oli tietyllä ryhmittymällä.

Miltä näyttäisi kilpailu ilman tarrakilpiä? Moniko olisi mukana?

Toki asioihin kannatta otta katsantokantaa sieltä oman kilpurin jakkaralta, mutta ei taida olla pahasta katsoa asiaa jonkin muun tahon suunnalta. Se on vaan sitten eri asia osaako ottaa katsantokantaa jonkun muun suunnasta vai onko hanssi narut niin tiukalla ettei pää käänny muualle kuin oman kilpurin keulaan.

Jyrki Koivula
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 108
Liittynyt: 17.08.2011 11:48

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Jyrki Koivula » 25.01.2014 17:21

Lainattua tekstiä...
Moniko tiedostaa sen että nämä OIKEAT kilpa-autot ovat täysin lainsuojattomia. Esim. joku F-ryhmän auto ei menisi ikinä läpi tieliikenne katsastuksesta niin että erivapauksia ei olisi käytössä.
Nämä laitteet kulkee erivapauksilla joita on sorvattu asetuksiin.
Ilman tarrakilpi vapautta ei tarvitsisi paljon ajella. Tämä on kansallinen vapaus joten myös kansallisesti kumottavissa.

Taitaa ne f-ryhmäläiset oikeat kilpa-autot olla ainoita joilla voi hissejen ohella ajaa valkokilpisenä ja käydä katsastamassa ihan normi konttorilla, ilman mitään erivapauslappuja, monissa katuautoissa on enempi muutosprosentteja kun esim. valkokilpisessä gt-corollassa. itse olen ajanut kolmella eri f-ryhmäläisellä jossa on valkoiset kilvet, yhden muutin sprinttiautosta takaisin ralliautoksi, sillä olis saanu ajaa normaali liikenteessä jos olis ollu siviilirenkaat alla. Nytkin mietinnässä tekiskö valkokilpisen 5K starletin, muutosprosentteja tulis noin 20% eli vähemmän kun kolariautossa joita jotkut tekevät.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 25.01.2014 19:28

j67 kirjoitti:Ja onhan tässä sellainenkin puoli asiassa että mitä pienempi porukka autourheilua harrastaa niin sitä pienemmät on mahdollisuudet puolustaa tarvittavia erivapauksia.

Moniko tiedostaa sen että nämä OIKEAT kilpa-autot ovat täysin lainsuojattomia. Esim. joku F-ryhmän auto ei menisi ikinä läpi tieliikenne katsastuksesta niin että erivapauksia ei olisi käytössä.
Nämä laitteet kulkee erivapauksilla joita on sorvattu asetuksiin.
Ilman tarrakilpi vapautta ei tarvitsisi paljon ajella. Tämä on kansallinen vapaus joten myös kansallisesti kumottavissa.

Onhan asiasta malli esimerkki miten helposti erivapaudet kaatuu.
Eräs ryhmittymä käytti tarrakilpiä, ei käytä enää. Tämä saatiin aikaan tietyn tahon painostuksella.
Olisi aika lapsellista olettaa ettei oikean rallin tai as:n taholla olisi samaa riskiä. Kun sopiva taho alkaa ajaa asiaa niin ei jonkun sadan harrastajan ääni paljon paina.

Tätä on vaan eräiden vaikea myöntää, oma etu on tärkeämpi tai oikestaan en edes tiedä mikä ajaa vastustamaan lajin harrastaja määrien kasvua.
Näyttäisi ainakin alkuvuoden osalta siltä että väheneminen jatkuu. Paljon toivottu ja odotettu junnu äs ämmä ei saanut satoja liikkeelle vaikka etukäteen tuntui olevan kovinkin suosittu.

Muutama vuosi eteenpäin tällä tahdilla, ja sitten löytyy taho jonka tarmokkuus on yhtä suuri kuin tuon em. tarrakilpiasian kohdalla, mitä mahtaa tapahtua. Mitkä on ministeriön vaakakupissa painamassa?
Muutama sata harrastajaa, paljonko on painoarvoa? Kyllä ne tarrakilvet saattaa olla yhtä löysässä kuin tässä taannoin oli tietyllä ryhmittymällä.

Miltä näyttäisi kilpailu ilman tarrakilpiä? Moniko olisi mukana?

Toki asioihin kannatta otta katsantokantaa sieltä oman kilpurin jakkaralta, mutta ei taida olla pahasta katsoa asiaa jonkin muun tahon suunnalta. Se on vaan sitten eri asia osaako ottaa katsantokantaa jonkun muun suunnasta vai onko hanssi narut niin tiukalla ettei pää käänny muualle kuin oman kilpurin keulaan.


No voi hyvää päivää taas, onkohan jollain jäänyt taas jotku lääkkeet ottamatta ?

Tiesitkö, että meillä ajetaan tarrakilvillä ihan vain sellaisen asian kun autoveron takia.

Enkä edes ymmärrä mistä kirjoitat taas kun sinun em kirjoituksilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Onhan se varmaan ihan päivän selvää, että jokaisen autourheilun harrastajaperheen kakkos auto voi olla AS auto ja sillä sitten ajellaan myös siviilissä, kaikki pohjapanssarit, lisävalot ja vehkeet paikoillaan.
Enkä ole ikinä vielä kenenkään nähnyt kirjoittavan täällä niin turhasta asiasta kun että onko varaa säilyttää kilpa-autoa.

Ihan vain tiedoksi !

Olen työmatkalla Ruotsissa lähes joka viikko ja tapaan työmatkoillani paljon Ruotsalaisia autourheilun harrastajia.
Arvaa miten paljon näitä J67 kirjoitamistyylisiä aiheita siellä nauretaan / ihmetellään, että onko tämä Suomen autourheilu yhtä tappelemista ja pahan hengen luontia, joten kannattaa ihan miettiä mitä kirjoittaa täällä, näitä kun lukee myös Ruotsin harrastajien lisäksi Viron- ja muidenkin maiden harrastajat.

Terveisin
Timppa Rintanen

Avatar
hhf
Viestit: 9
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja hhf » 25.01.2014 21:13

Rallin puolella harrastajamäärien vähenemisen suurin syy lienee varmaan raha. Se nyt vaan on raaka tosiasia, että monelta lahjakkaalta kilpailijalta homma kaatuu rahanpuutteeseen. Eikä sitä ralliharrastuksen aloittamistakaan ainakaan helpotettu ole viimeisen parinkymmenen vuoden aikana.
Oman lajini as:n puolella taas suurin syy harrastajamäärien putoamiseen on se, että lajista on tullut liian vaikea. Ekan rallin jälkeen ei varmasti hävetä vaikka olisi tullut keskeytyskin, mutta autosuunnistuskisassa on noloa todeta ettei vaan osannut ja oli keskeytettävä kun ei tiennyt minne jatkaa tai missä on :lol: . As. harkkareissa voi käydä koettamassa, se ei vaan onnistu kaikilta. Ja eipä näillä nykyautoilla oikein voi metsäpoluilla ja peltopyörityksillä rymytä.
Yhteistä näillä lajeilla on tosiaan se, että ajokalusto ei sovi siviilikäyttöön. Meidän pihassa on tuo Suzuki Alto jolla voitettiin as-cup 2012 ja Subaru Impreza jolla ei pitänyt ajaa kuin ratamestarikeikkoja. No onhan sillä ajettu muutama kansallinenkin kisa, pari jopa voitettu A-luokassa. Jäljet kyllä näkyy kyljissä ja helmoissa eli en suosittele "äiteen" kauppakassia tähänkään lajiin.
Rallissa on homma vielä selvempi. Kisa autolla ei vaan voi ajaa siviiliajoja. Eikä sillä ABC:n pihan näyttävimmin "driftaavalla" Volvolla, Bemarilla tai Toyotalla voi oikeaa rallia ajaa.( Luojan kiitos :roll: ).
Eli ajat muuttuvat eikä "vanhat hyvät" ajat enää koskaan palaa. Mielestäni suurempi ongelma on se, että kohta ei enää ole rallien tekijöitä edes sille vähenevälle harrastajajoukolle. As-puolella tilanne on ollut jo vuosia se, että kilpailijat tekevät itse kisat muuten ei kisoja olisi. Herrasmies-sopimuksella on sovittu, ettei oman paikkakunnan ja seuran kisoissa ajeta. Olisihan se melkoinen etu jos olet itse piirtänyt kartan alueesta ja sitten ajat siellä kisan.
Rallissakin tekisi hyvää kilpailijoille olla välillä toimitsijahommissa. Voisi sen jälkeen jotkut sääntöjututkin avautua ihan erilailla...

Tälläsiä mietti as-autoilija ja penkkapelle H.Halme

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2014 21:45

Rallimax kirjoitti:
j67 kirjoitti:Ja onhan tässä sellainenkin puoli asiassa että mitä pienempi porukka autourheilua harrastaa niin sitä pienemmät on mahdollisuudet puolustaa tarvittavia erivapauksia.

Moniko tiedostaa sen että nämä OIKEAT kilpa-autot ovat täysin lainsuojattomia. Esim. joku F-ryhmän auto ei menisi ikinä läpi tieliikenne katsastuksesta niin että erivapauksia ei olisi käytössä.
Nämä laitteet kulkee erivapauksilla joita on sorvattu asetuksiin.
Ilman tarrakilpi vapautta ei tarvitsisi paljon ajella. Tämä on kansallinen vapaus joten myös kansallisesti kumottavissa.

Onhan asiasta malli esimerkki miten helposti erivapaudet kaatuu.
Eräs ryhmittymä käytti tarrakilpiä, ei käytä enää. Tämä saatiin aikaan tietyn tahon painostuksella.
Olisi aika lapsellista olettaa ettei oikean rallin tai as:n taholla olisi samaa riskiä. Kun sopiva taho alkaa ajaa asiaa niin ei jonkun sadan harrastajan ääni paljon paina.

Tätä on vaan eräiden vaikea myöntää, oma etu on tärkeämpi tai oikestaan en edes tiedä mikä ajaa vastustamaan lajin harrastaja määrien kasvua.
Näyttäisi ainakin alkuvuoden osalta siltä että väheneminen jatkuu. Paljon toivottu ja odotettu junnu äs ämmä ei saanut satoja liikkeelle vaikka etukäteen tuntui olevan kovinkin suosittu.

Muutama vuosi eteenpäin tällä tahdilla, ja sitten löytyy taho jonka tarmokkuus on yhtä suuri kuin tuon em. tarrakilpiasian kohdalla, mitä mahtaa tapahtua. Mitkä on ministeriön vaakakupissa painamassa?
Muutama sata harrastajaa, paljonko on painoarvoa? Kyllä ne tarrakilvet saattaa olla yhtä löysässä kuin tässä taannoin oli tietyllä ryhmittymällä.

Miltä näyttäisi kilpailu ilman tarrakilpiä? Moniko olisi mukana?

Toki asioihin kannatta otta katsantokantaa sieltä oman kilpurin jakkaralta, mutta ei taida olla pahasta katsoa asiaa jonkin muun tahon suunnalta. Se on vaan sitten eri asia osaako ottaa katsantokantaa jonkun muun suunnasta vai onko hanssi narut niin tiukalla ettei pää käänny muualle kuin oman kilpurin keulaan.


No voi hyvää päivää taas, onkohan jollain jäänyt taas jotku lääkkeet ottamatta ?

Tiesitkö, että meillä ajetaan tarrakilvillä ihan vain sellaisen asian kun autoveron takia.

Enkä edes ymmärrä mistä kirjoitat taas kun sinun em kirjoituksilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Onhan se varmaan ihan päivän selvää, että jokaisen autourheilun harrastajaperheen kakkos auto voi olla AS auto ja sillä sitten ajellaan myös siviilissä, kaikki pohjapanssarit, lisävalot ja vehkeet paikoillaan.
Enkä ole ikinä vielä kenenkään nähnyt kirjoittavan täällä niin turhasta asiasta kun että onko varaa säilyttää kilpa-autoa.

Ihan vain tiedoksi !

Olen työmatkalla Ruotsissa lähes joka viikko ja tapaan työmatkoillani paljon Ruotsalaisia autourheilun harrastajia.
Arvaa miten paljon näitä J67 kirjoitamistyylisiä aiheita siellä nauretaan / ihmetellään, että onko tämä Suomen autourheilu yhtä tappelemista ja pahan hengen luontia, joten kannattaa ihan miettiä mitä kirjoittaa täällä, näitä kun lukee myös Ruotsin harrastajien lisäksi Viron- ja muidenkin maiden harrastajat.

Terveisin
Timppa Rintanen
Saattaa tämä suomen autourheilu olla yhtä tappelemista. Jos muistelee sitä et mikä taho oli syynä tuohon tarrakilpi episodiin. Niinpä, autourheilu sisältä sekin sai voimansa ja toteutuksensa.Ja autourheilua vastaan toimittiin.

Luulisi näinkin pienellä harrastaja piirillä olevan yhteen hiileen puhaltamisen taito.
Onneksi on rallimax:in kaltaisia totuuden torvia kertomassa miten asiat todellisuudessa on. Veemäisin asia vaan on se ettei tuo totuus toteudu kentällä. Harmi.
Mutta edistää tuo varmasti jonkun asioita kun kertoo miten hyvin kaikki on.
Edelleenkin harmi, kun ei osu suomalisen autourheilun hyväksi tuo totuus vaikka kuinka tahtoisi.

Rallimax:in kirjoituksista olen saanut sen kuvan että suomessa on erittäin helppoa valitta sopiva luokka kilpailemiseen, jopa halpa tai ainakin edullinen.
Mahdollisuuksia on, se on kuultu monissa kirjoituksissa.
Niinpä päätelmänä on kai oltava se ettei suomalaiset harrastajat halua piruuttaakseenkaan olla mukana tässä monien mahdollisuuksien harrastuksessa. Siis ihan vaan piruuttaan, kaiketi ärsyttäkseen tiettyjä tahoja. Koska muuta syytä ei tunnu olevan. :twisted:

AS autoilija Halme vois tarkentaa miksi se "vanhat hyvät" ajat ei palaa. Eikö haluta et se palaa, lienee enemmin siitä kysymys.
Liene sekin koko totuus ettei Halme voi ajaa rallia äiteen kauppakassilla niin ei sitä voi silloin sallia muiltakaan.
Vai löydätkö tähän jonkun sääntömääräisen perusteen. On kaiketi jokaisen oma asia millä ajaa, ei kannata kuuluttaa että EI VOI.

tgb
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 28.07.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja tgb » 25.01.2014 22:02

Kyllä on vaikeaa.Voisiko rallinetin nimen muuttaa porunetiksi.

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja j67 » 25.01.2014 22:36

Mikä mahtaa virolaisia naurattaa? Se että niillä on kv-,kansallista ralli toimintaa ja rahvaralli. Vai se että meillä on näivettyvä kv sekä kansallinen toiminta ja rahvarallia sivuavaa toimintaa ei sallita ollenkaan.
Että mikähän mahtaa naurattaa?

Avatar
MasaLe
KV
KV
Viestit: 305
Liittynyt: 21.01.2011 21:00
Viesti:

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja MasaLe » 26.01.2014 01:26

j67 kirjoitti:Plaah,plaah,plaaplaplaaplaa...
Vaihda jo levyä! Okei, on kallista, liian vähän luokkia, ja sitä ja tätä. Tallitilat maksaa 8O. Nykyaikana vaan tuntuu olevan muodissa ainainen valittaminen ihan joka asiasta, ikinä ei mikään ole hyvin - ja vaikka olisikin niin silti valitetaan!

Itse olen vahvasti sitä mieltä, että tämän lajin harrastaminen on mahdollista lähes kelle vaan. Toki säännölliset palkkatulot ja muuten hyvä elämäntilanne edesauttaa asiassa. Oikeanlaisella priorisoinnilla, eli panostamisella siihen mitä oikeasti haluaa eniten se on mahdollista. Suurin ongelma monilla lienee se, että kaikkea ei voi saada (jos ei ole syntynyt se kuuluisa kultainen aterin persiissä). Pitää tehdä valintoja. Niin niitä valintoja uskoakseni tehtiin jo 80-luvullakin!

En väitä, että tilanne on tällä hetkellä ideaali, mutta uskon että kehitysideoita löytyy ja keskustelua käydään jatkuvasti siitä mitä esim. seuraavan viiden vuoden aikana tehdään. Mutta ei se täällä foorumilla sen tuhannessa eri topicissa parkumalla miksikään muutu! Nyt eletään tässä hetkessä ja mennään näillä. Kukin harrastakoon lajia omien resurssiensa ja halujensa mukaan.

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja saana » 26.01.2014 10:10

MasaLe on oikeassa.En ymmärrä mitkä "kiksit" toiset saa koko ajan hokemalla että kaikki on pielessä eikä ajatuksena ole koko lajin kanssa olla edes tekemisissä , niinkuin j67.Mutta harrastuksensa kullakin..... :roll:

Avatar
hhf
Viestit: 9
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja hhf » 26.01.2014 11:23

No ne "hyvät ajat" ei palaa esimerkiksi ympäristömääräysten vuoksi. Jäällä ja maastossa ajaminen on kielletty. Lähipaikkakunnalla on ollut jo monena talvena pellolle jäädytetty rata. Paikallinen kulttuuripersoona(mökkiläinen) on tehnyt kaikkensa tämänkin kieltämiseksi. Jopa järvestä pumpattu vesi muuttuu vaaralliseksi, kun se on ollut moottoriurheilukäytössä jäädytettynä. Suomeen on tullut tämä "kieltokulttuuri" eli vaikka sata henkilöä haluaa jotain niin yksi voi sen kieltää.
Ja kyllähän totuus on se, ettei sillä ralliautolla siviiliajoa voi ajaa. Jopa V1600-autoissa on jo sellaisia muutoksia, että lainkin mukaan ei käy. Pitää aina muistaa se, että moottoriurheilun harrastajien on noudatettava lakeja ja sääntöjä. Muuten tämä touhu loppuu pahan onnettomuuden jälkeen kokonaan.
Edustamani autourheiluseura tekee tänäkin vuonna kolme as-kisaa. Jopa niiden luvituksessa joutuu selittelemään erinäisiä melu-ja ympäristöasioita vaikka ajetaankin vain sillä "Daihatsunpaskalla" pitkin soramonttuja. Jos kilpailuja järjestää sääntöjen ja lakien mukaan niin homma ei nykyään ihan helppoa ole. Mutta jos ei säännöistä ja luvista välitä ja tekee mitä haluaa niin jossain vaiheessa sekin "kusee kintuille". Yleensä siinä kyllä kärsii ne jotka yrittävät tehdä jotain sääntöjen mukaan.
Täällä Suomessa on pikku vika tässä harrastamisessa: täällä pitää aina menestyä. Tänne lanseerattiin hieno BMW-sarja, joka nyt näivettyy kun sillä ei pärjääkään yleiskilpailussa. Trophy-autoihin pitää saada lukot ja välitetyt laatikot kun ei niillä voi muuten ajaa kilpaa. Historikin pikkuluokat ovat hävinneet kun ei pärjää 1300-kuutioisille. V1600-autolla ei "kehtaa" ajaa kun se ei pidä kunnon ääntä. Jokkistakaan ei voi ajaa kuin "vinkami-Fiiatilla" kun ei pärjää.
Ehkä ne virolaiset ja ruotsalaiset ei ole vielä ymmärtäneet tuota kilpailemista ja pitävät vain hauskaa :lol: .

Vastaa penkkapelle H.Halme

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: Autourheilu

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 26.01.2014 12:47

Tikulla silmään ketä vanhoja muistelee, vaikka niin kovin moni tämän vielä muistaa.

Kun vuonna 86 työnnettiin Imppi talliin, purettiin osiksi ja oltiin sitä mieltä, että vuosien saatossa on tallin nurkat niin väärällään Hartwell:n moottoria ja muuta osaa Imppiin, ettei juuri mitään tarvitse ostaa, niin ennen kun auto oli kunnossa ja valmiina viivalla, oli rahaa tuolloin palanut 27.000 markkaa, kumma juttu, kun kaikki osat piti jo olla nurkissa.
No hyvä puoli tässä asiassa oli se, että autosta tuli voittaja peli mutta huonoa oli se, että rahat kaivettiin oamasta taskusta.

Kahdeksankymmentäluvulla ralliauto oli vielä helppo rakentaa, koska niin kuin em, kakkosryhmän imppi, niin myös silloin lähes kaikki muutkin ralliautot olivat Suomen kilvissä, koska silloin ei ollut vielä käytössä niin sanottuja muutosveroprosentteja autoverotuskäytännössä.

Se että autoverotukseen tuli muutosverotus osien vaihtamaisen perusteella, sillä asialla ei ole mitään tekemistä kilpa-autojen kanssa, vaan sen teki Valtiovalta 90 luvun laman keskellä, kun päätettiin että aletaan verottamaan kaikki Amerikkalaiset Stracraft Chevroletit sekä jenkki farmarit, joita muutettiin tuolloin kaksipaikkaisiksi ja vältettiin näin autoverot.
( Veromuutos josta muuten Valtiovalta ei hyötynyt markkaakaan vaan päin vastoin, tuli paljon työttömiä ja yrityksiä meni konkurssiin )
Samaan aikaan meillä jäi kiinni erilaisia ns, autoliigoja jotka tekivät mitä ihmeellisimpiä korivaihdoksia kun vanhasta ambulanssimersusta tuli avo 500 SEL "ihan laillisesti".
Näiden asioiden jälkeen alkoi osien vaihtamisen seuraaminen katsastuksessa ja kun kilpa-autoista vielä tuolloin valtaosa oli ihan Suomenkilpisiä pelejä, alkoi katsastuskonttori puuttumaan kilpa-autojen muutos osiin ja niistä laskettaviin muutosverotusprosentteihin, jonka jälkeen meinasi jäädä kilpurit talliin, kun ei ollut enää kilpiä millä ajaa.

Tämän jälkeen tehtiin suomalaisen autourheilun yksi suurimmista virheistä kun perustettiin ryhmä F ja sen perään tehtiin kaikki nykyisen F-ryhmän sääntöjen muotoiset muutos säännöt, joka tarkoitti sitä, että F-ryhmäläisiin oli vaihdettu jo niin paljon osia, että hyvä kun auton alkuperän pystyi jostain tunnistamaan.

Heti perään tuhottiin Suomen menestynein ralliautoilusarja Junnu Sm ja siitä alkoi AKK:n tekemän päätöksen mukainen tie lähteä viemään Suomalaista autourheilua PRO tasoisella periaatteella ja loppu on historiaa.
Näin syntyi pitkäksi aikaa tie, jossa varsinkin ralliautoilun harrastamisen kulukokonaisuus nousi pilvii ja jopa harrastajatasollekin tarkoitetti F-ryhmä kutistui kahteen luokkaan ja autoista tuli melkoisia evoluutio pelejä, joihin hakattiin rahaa ihan tolkuttomasti.
Tuolloin myös hävisi autourheilusta sellainen päämäärä kun luokkavoitosta ajaminen.
Esimerkiksi koko F-ryhmä perustui siihen, että aina vain keskusteltiin kuka on nopein eli voittaa yleiskkilpailun, luokkatuloksilla ei ollut enää mitään merkitystä.

Nyt on AKK vihdoin lähtenyt uudelle tielle ja meillä on oikeasti kuunneltu kentän- / harrastajien ääntä.
Kilpaluokkia on taas monta, autourheilun suunta on viety takaisin harrastustasosuuntaiseksi autourheilun rakentamiseksi jne.

Punakilpi asiakin on saatu järjestykseen ja katsastuskonttoreiden kanssa ollaan hyvissä väleissä.

Miten tämän kirjoituksen Imppi ja sen rakentamiseen tuolloin mennyt 27.000 markkaa kuuluu tähän juttuun.
No sillä, että vuonna 86 pystyi rakentamaan samalla rahalla myös tuon ajan yhden suosituimman kilpa-auton, ryhmän 2:n 1300cc Escortin ja kun nykypäivänä voi rakentaa V1600 auton joidenkin mukaan 5000.00 eurolla, ihan omilla rahoilla, ja kun ennenkin piti ostaa penkit ja vyöt, ajoasut ja kypärät ym, silloinkin jouduttiin pitämään kilpa-auto säilössä jossain tai vuokraamaan tilat jossa niitä rakennettiin, niin mikä meillä nyt sitten loppujen lopuksi tekee kalliimmaksi tämän rakkaan harrastuksemme ?

Tässä tulee vastaus !
ASENTEET JA PERIAATTEET !

Terveisin
Timppa Rintanen

Lukittu