Rallisprint apuja.

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
kim75
Yleinen
Yleinen
Viestit: 213
Liittynyt: 21.07.2011 15:06

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja kim75 » 04.02.2014 11:32

Katso www.V1600.com
Sieltä löytyy aika hyvin tietoa tuosta V1600 ryhmästä.
Suosittelen myös, että otat yhteyttä lähellä olevaan autourheilukerhoon. Neuvoja tulet saamaan monenlaisia joista toinen kumoaa toisen. Näissä(kin) asioissa kun on mielipide-eroja. Toinen tykkää etuvetoisesta ja toinen takavetoisesta ja kolmas ei osaa päättää ja laittaa nelivetoisen ;). Netistä lukemalla ja kyselemällä saa paljon perustietoa, mutta ehdottomasti järkevää on lisäksi olla henkilökohtaisessa yhteydessä kasvotusten alan harrastajaan tai harrastajiin. Jollei muuta kontaktia ole niin sitten se kerho.

Itse aloitin ralliharrastuksen n. 2 vuotta sitten 36 vuotiaana. Hommasin historic -auton jolla ajettiin alkuun. Sen ylläpito osoittautui työlääksi ja vaikeaksi. Vaihdoimme viime vuonna V1600 Bemariin. Tuntuu olevan kahden kisan jälkeen arvioituna vähemmän stressaava kuin tuo historic. Trophy -autoista en tiedä juurikaan, mutta olettaisin kuitenkin tuon V1600 auton olevan helpompi rakentaa kilpailukykyiseksi. Trophy autoja saa kyllä valmiina todella edullisesti, että ei sekään huono vaihtoehto ole. Jos rakentamaan rupeaa ihan siviiliaihiosta niin arvelisin, ettei välttämättä kannata rakentaa Trophyä. Niiden rakentaminen maksaa suuruusluokkanan saman verran, mutta jos ajattelee joskus myyvänsä auton, niin nyt nousussa olevan ryhmän (V1600) auton myyntitappio ei ehkä niin suuri kuin mielestäni laskussa olevan (Trophy) ryhmän auton. Näistäkin ehdottomasti kannattaa kuunnella muitakin mielipiteitä. Voi olla, että olen ihan väärässäkin noissa arveluissani. Ota kaikki hyvässä tarkoituksessa annetut ohjeet ja mielipiteet vastaan ja sitten kun sulla alkaa olemaan muistissa paljon erilaisia ohjeita ja mielipiteitä niin valkkaat niistä itsellesi parhaat ja kehität/sovellat niistä oman ratkaisun.

Jos oikeasti halvalla haluaa päästä ajamaan niin silloin ei rakentaminen kannata. Valmiin auton ostaminen on halvempaa kuin tehdä itse vastaava auto. Eli omalle työlle laskettu palkka on negatiivinen. Voisi jopa ajatella, että menetät 10-20 euroa jokaiselta tunnilta minkä auton rakentamiseen käytät. Näin on käynyt kun on ostajan markkinat. Eli autoja on myynnissä enemmän kuin ostajia.

Mainitsit, että haluat tehdä itse oman autosi. Se on tosi hienoa jos on viitseliäisyyttä ja rohkeutta. Taloudellisessa mielessä tulee kalliiksi, mutta ei kaikkea rahassa voi, eikä kannata mitata. Autoa rakentaessa oppii omasta autosta ja yleensäkin työnteosta paljon. Näitä ei voi heti rahassa mitata, mutta kun nuorena opettelee ahkeraksi niin kyllä se työmarkkinoilla aikanaan palkitaan.

Uskaltaisitkohan laittaa kotipaikkakuntasi näkyviin niin joku saattaisi osata ehdottaa sopivaa autourheilukerhoa ja yhteyshenkilöä?

Itselläni oli nuorena metsästysharrastusta pystymetsästä aloittaessa "eräkummina" eläkeläinen kylältä joka opetti kuin omaa poikaansa. Tällaisen kun saisit vaikka sen autokerhon kautta niin olis varmaan tosi hieno juttu.

Kim

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.02.2014 13:07

JoneLampinen kirjoitti:Hakisin tuossa tilanteessa ehdottomasti tämän http://www.nettiauto.com/lada/samara/5763970

Uskoisin että tästä saisit pienillä päivityksillä loistavan harrasteauton.
Tuohan yksilö olisi mitä parhain vaihtoehto, mutta ei ehkä kysyjälle kun sillä ei pääse ilman tekniikan vaihtoa nuorten luokkaan. Ja V1600:ksi muuttaminenkin saattaa olla melko työläs tuosta.

Toki mikään ei estä rakentamasta Samaraa, joko 1.3 tai 1.5 tekniikalla. 1.3:sta saat Trophyn joko A tai FIN-R ryhmään. 1.5 tekniikalla sitten 2000-lukulaisesta V1600 auton.

Tosiaan jos haluat rakentaa niin V1600 on fiksumpi vaihtoehto ja niitä halpoja aihio vaihtoehtoja löytyy kyllä. Valmiissa autoisa Trophyt on yleensä halvempia vielä mitä V1600.

En halua yhtää latistaa, mutta olen kokeillut mitä käytännössä auton rakentaminen maksaa: http://skodarallyteam.blogspot.fi/2011/ ... -268h.html . Tuo auto oli rullaava ja kaaret siinä jo oli. Moottoria ei avattu rakennusvaiheessa (eikä muuten kertaakaan sen jälkeenkään...). Varmasti oli huonoa tuuria jne. mutta parempi ainakin varautua siihen, että budjetti paukkuu kovin.

Nykyään on alla sitten sellainen Daihatsu, mistä linkkiä jo aikaisemmin laitettiin.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 04.02.2014 14:06

mun mielipide on kans et hakee ton samaran ja koppuloi sitä ja mitä ajamiseen tulee niin kuulostais aika tiukalta toi budjetti. ajelee aluks jäällä,radoilla ym omaks iloks ja pian se ajokortti on taskussa niin voi ko.laitoksella ajaa oikeeta rallia. ja mites se olis tommosella autolla 16 vuotiaana harrasterallissa,onko luokkaa?

Pihku
B-junnu
B-junnu
Viestit: 35
Liittynyt: 07.02.2007 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Pihku » 04.02.2014 14:13

Ei muuta ku läheiseen seuraan yhteyttä siel on varmasti joku joka alkaa mentoriksi ja itekki suosittelen tuota v1600 luokkaa..
Ojan pohjalta ruoskitaan sitte viiden sakkii =)

Avatar
Attu
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 19.10.2008 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Attu » 04.02.2014 14:58

Yhtään V1600 autoja väheksymättä, trophy pelit on kuitenkin kilpa-autoja, laatikko ja lukko - ne tekee kilpurin.
Eikä nämä ole häviämässä mihinkään. Peurungassa viivalla enemmän kuin vuosiin.

Hyvää ja halpaa tuskin löytyy, kaks joudut ostaan.

puupelikuski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 03.02.2014 10:35

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja puupelikuski » 04.02.2014 16:50

En tarvii mitään voitto peliä, vaan semmosen että pääsee ajamaan ja maaliin asti. Ei kai sellaisen pelin tekemine pitäisi yli 3 tonaa maksaa?
Pitää tässä katsella mitä tekee kun rahaa alkaa kassaan kertymään vähän lisää.

puupelikuski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 03.02.2014 10:35

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja puupelikuski » 04.02.2014 18:03

Mitä mieltä olette noista Ladoista. Onko kellään kokemusta?
Niitä näyttäisi löytyvän melko monta. Tommonen vakio 78hv, mutta miten se kori... Onkos se noissa ladoissa kovin hyvä?

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja 1403 » 04.02.2014 18:43

Ennenkuin annatte hyviä ja vielä parempia neuvoja, muistakaa että kysyjä on lähdössä ajamaan nuortenluokkaa rallisprintiin! Eli 1500cc Lada Samara ei kelpaa, vaan moottoritilavuus täytyy olla alle 1400cc tai sitten tuo V1600.

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.02.2014 19:31

1403 kirjoitti:Ennenkuin annatte hyviä ja vielä parempia neuvoja, muistakaa että kysyjä on lähdössä ajamaan nuortenluokkaa rallisprintiin! Eli 1500cc Lada Samara ei kelpaa, vaan moottoritilavuus täytyy olla alle 1400cc tai sitten tuo V1600.
1500cc Samarasta saat tehdä V1600, kunhan auto vastaa vuosimallia 2000 (= keulan pellit + katalysaattori). Mutta kuten sanottu tuossa linkissä olevassa on varmasti muutakin tehtävää jotta täyttäisi V1600 säännöt.

Samara on ihan hyvä harrastekilpuriksi, osat on halpoja ja sit jos virittämään innostuu niin ne viritysosatkin on halpoja ja naapurimaa pullollaan niitä. Ainoa miinuspuoli on paino, sillä kevyestä raudasta näitä ei itänaapuri valmistanut...
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

puupelikuski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 03.02.2014 10:35

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja puupelikuski » 04.02.2014 20:31

Pitääkö v1600 auton vain vastata >2000 mallivuotta?
Eli auto voi olla esim v1996, mutta "näyttää" v2000? :)

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.02.2014 20:50

Pitää sen myös teknisesti vastata ja se on monissa hyvin iso urakka. Siksi helpommalla pääsee kun on valmiiksi vähintään vm. 2000. Samarassa se ei ole niin iso kun on muuttumattomana valmistettu monia vuosia peräkkäin.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
HBRteam
KV
KV
Viestit: 329
Liittynyt: 14.06.2004 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja HBRteam » 04.02.2014 21:31

http://www.youtube.com/watch?v=QHNUm-nZ ... 4-overview

kyllä sillä suht vakiolla daihatsullakin kerkee kun on ranteita..

Avatar
BLUEORANGE
KV
KV
Viestit: 362
Liittynyt: 20.10.2010 00:00

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja BLUEORANGE » 04.02.2014 21:44

JoneLampinen kirjoitti:Hakisin tuossa tilanteessa ehdottomasti tämän http://www.nettiauto.com/lada/samara/5763970

Uskoisin että tästä saisit pienillä päivityksillä loistavan harrasteauton.
Toihan nyt on melkein pakko ostaa jo pelkkien penkkien takia :P

puupelikuski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 03.02.2014 10:35

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja puupelikuski » 04.02.2014 22:05

Miten ois trophy 1400 tuo Daihatsu:
http://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/Daih ... m?ca=2&w=3

Menee tuulilasi remonttiin muutama saturainen, mutta muuten suht kunnossa. Kaaret ja korin osien kohennusta...

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: Rallisprint apuja.

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.02.2014 22:42

Muuten hyvä, mutta sedan mallisesta ei voi tehdä. Ainoastaan hatchback on luokiteltu.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin