Rallisprint apuja.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Rallisprint apuja.
Hei, eli olen 16 -vuotias poika rallia aloittelemassa ihan harrastuksena pikku budjetilla.
Eli nuorten luokkaan sprinttiä ajamaan trophy 1400 autolla ajattelin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin trophy 1400 autot ovat lähellä vakiota? Tai ainakin aloittelijan auto.
Eli noin 100hp ja muutama kymppi päälle.
Nyt voisin käyttää <1000e pelkän auton ostoon. Ja autoksi ajattelin ihan Daihatsu Charade 1.3(i).
Onko hyväkin vaihto ehto ensimmäiseksi autoksi?
Ja mitä osia tuohon ensimmäiseen autoon pitäis vaihella, esim. jouset, renkaat, jarrut ja jotain virittelyä mm. vapaavirtaus suodatin?
Jos olen aivan väärässä kaikessa kertokaa toki kokeneemmat miten tätä rallia tulisi aloittaa.
Valaiskaa minua myös noilla trophy autojen tehoilla? onko ne jotain 120hp?
P.S. Tiedän että turvakaaret tulee maksamaan 400e ja ajopuvut sun muut päälle 1000e...
Eli nuorten luokkaan sprinttiä ajamaan trophy 1400 autolla ajattelin. Jos olen oikein ymmärtänyt niin trophy 1400 autot ovat lähellä vakiota? Tai ainakin aloittelijan auto.
Eli noin 100hp ja muutama kymppi päälle.
Nyt voisin käyttää <1000e pelkän auton ostoon. Ja autoksi ajattelin ihan Daihatsu Charade 1.3(i).
Onko hyväkin vaihto ehto ensimmäiseksi autoksi?
Ja mitä osia tuohon ensimmäiseen autoon pitäis vaihella, esim. jouset, renkaat, jarrut ja jotain virittelyä mm. vapaavirtaus suodatin?
Jos olen aivan väärässä kaikessa kertokaa toki kokeneemmat miten tätä rallia tulisi aloittaa.
Valaiskaa minua myös noilla trophy autojen tehoilla? onko ne jotain 120hp?
P.S. Tiedän että turvakaaret tulee maksamaan 400e ja ajopuvut sun muut päälle 1000e...
- pete1
- WRC
- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Rallisprint apuja.
Trophy autoja on monenlaisia.. Osa niistä ei todellakaan ole lähellekkään vakioo.. Tehoeroja noissa taitaa olla melkoisesti.. Olisiko tehohaarukka kokoluokkaa 90hv-180hv eli aika laaja.
Kyllähän noita Daihatsujakin siellä on ja kyllä niilläkin hyviä tuloksia osaava kuljettaja saa aikaiseksi.
Parhaimmat 1400-luokan kamppeet taitavat olla Polo ja Micra. Noista kun on olemassa vielä KitCar versiot..
Kyllähän noita Daihatsujakin siellä on ja kyllä niilläkin hyviä tuloksia osaava kuljettaja saa aikaiseksi.
Parhaimmat 1400-luokan kamppeet taitavat olla Polo ja Micra. Noista kun on olemassa vielä KitCar versiot..
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Eli onko tietoa mitä kaikkea autoon tulisi ainakin vaihtaa, kuten jouset, mitä muuta? :)
Ja miten tuolla <1000e auto budjetilla?
Kiitos tiedosta!
Ja miten tuolla <1000e auto budjetilla?
Kiitos tiedosta!
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Rallisprint apuja.
Nettiautossa skoda 3000 e halvempi ostaa valmis kuin rakentaa uusi.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Kyllähän tuo skoda ihan siisti ja hieno peli on. Mutta luulen, että ehtii mennä kaupaksi ennen kuin ehdin saada 3000e...
Ja olisi kovasti innostusta rakentaa omaa autoa ja nähdä oman käden tuotosta :)
Ja olisi kovasti innostusta rakentaa omaa autoa ja nähdä oman käden tuotosta :)
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Jos tonni on aloitusbudjetti niin saat keskittyä aluksi lähinnä koritöihin sekä yleiseen huoltoon (nesteet-puslat-laakerit-muut kuluvat osat) ja unohtaa kaiken virittämisen. Hyvin vakiolla Daihatsulla mennään varsin kovaa Trophyssä nytkin, eli ei sitä tehoa tarvita välttämättä juurikaan.
Iskunvaimentimien uusinta lienee tärkein muutos korin vahvistamisen, kunnollisten penkin paikkojen ja kaarien jälkeen. Vakioilla jousilla ja jarruilla pääsee aika pitkälle, ja jarruista kun alottaa päivittämisen laittamalla kisapalat eteen niin luulis ajavan jo hyvinkin.
Seuraava ongelmakohta on vaihteiston välitykset, mutta niiden muutteluun se tonnin budjetti käy hyvin nopeasti ahtaaks.
Tuolta löytyy tarinaa ja kuvia Daihatsun kanssa turaamisesta: http://tumpelorallysport.blogspot.fi/
Edit. Niin ei se Daihatsu toki ainoa mahdollinen ole. Skodillacit on jo mainittu, AX - 205 - 106 kalustoa saa myös siviiliautoina ja jopa kaarellisina varsin edullisesti, jos TU-moottori ja vääntösauvajousitus ei ajatuksena hirvitä liikaa.
Iskunvaimentimien uusinta lienee tärkein muutos korin vahvistamisen, kunnollisten penkin paikkojen ja kaarien jälkeen. Vakioilla jousilla ja jarruilla pääsee aika pitkälle, ja jarruista kun alottaa päivittämisen laittamalla kisapalat eteen niin luulis ajavan jo hyvinkin.
Seuraava ongelmakohta on vaihteiston välitykset, mutta niiden muutteluun se tonnin budjetti käy hyvin nopeasti ahtaaks.
Tuolta löytyy tarinaa ja kuvia Daihatsun kanssa turaamisesta: http://tumpelorallysport.blogspot.fi/
Edit. Niin ei se Daihatsu toki ainoa mahdollinen ole. Skodillacit on jo mainittu, AX - 205 - 106 kalustoa saa myös siviiliautoina ja jopa kaarellisina varsin edullisesti, jos TU-moottori ja vääntösauvajousitus ei ajatuksena hirvitä liikaa.
Ei taitu!
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Kiitos paljon henkka!
Tuo <1000e oli kyllä pelkän auton osto, ei mitään virityksiä sun muuta iskareita. Rahaa hankin ajan myötä esim kesätöistä 800e.
Ja osaisiko joku kertoa enemmän noista vaihteiston välityksistä?
Mitä se tarkoittaa?
Tuo <1000e oli kyllä pelkän auton osto, ei mitään virityksiä sun muuta iskareita. Rahaa hankin ajan myötä esim kesätöistä 800e.
Ja osaisiko joku kertoa enemmän noista vaihteiston välityksistä?
Mitä se tarkoittaa?
- Marko Tähkä
- KV
- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Mene paikallisen mootoriurheilu kerhon kerhoiltaan ja kerro että olet kiinnostunut lajista sieltä saat varmasti jonkunlaista opastusta miten auto kannattaa rakentaa. Osta sellainen auto joka ei ainakaan päältä näytä ruosteiselta niin säästyt liialta työltä ja aloita ilman muuta korin vahvistamisella(kaaret,ruostepaikat pois)ja sen jälkeen iskarit ja jouset sitten käyt ajamassa vaikka yhden kilpailun niin huomaat mitä pitää muuttaa todennäköisesti se vaihteisto tulee ekana mieleesi ja silloin ne välitykset voi ja kannattaa kysyä näiltä kilpavaihteistojen tekijöiltä(Hermansson,lampola,sf pyörä,ja mitä näitä on)
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 16.07.2013 22:47
Re: Rallisprint apuja.
Korjatkaa toki jos neuvon väärin..
V1600 luokan auto olisi ehkä sopiva aloitusauto.
Jos valitset aihioksi esim. Opel Astra G vm.2000 niin hinnat alkaa n.300€ ja kaarien jälkeenkin jää vielä hieman rahaa turvavarusteisiin.
V1600 luokan auto olisi ehkä sopiva aloitusauto.
Jos valitset aihioksi esim. Opel Astra G vm.2000 niin hinnat alkaa n.300€ ja kaarien jälkeenkin jää vielä hieman rahaa turvavarusteisiin.
- PVF240
- Viestit: 7
- Liittynyt: 03.01.2012 00:26
Re: Rallisprint apuja.
Itsekkin olisin tässä sillä kannalla, että johonkin autourheiluseuraan jäseneksi ja keskustelemaan harrastajien kanssa. V1600 -luokkaa ehdotan minäkin. Vaikka siinä ei virittämään pääse, niin olisi trophylaisenkin kanssa puuhaa, kun tehtyjen muutosten pitäisi sitten olla FIN-R, N tai A -ryhmien luokitusten mukaisia. Vakioautolla pääsisi hankkimaan kokemusta pienemmällä budjetilla.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Onko tietoa paljonko on perus V1600 ryhmäläisellä autolla tehoja. Niin tietäis mihin pitää tähdätä.
Ainoa ongelma ryhmässä on että pitää olla -00 tai uudempi.
Muuten kuin minulle suunniteltu :) Kiitos tuosta neuvosta!
Ainoa ongelma ryhmässä on että pitää olla -00 tai uudempi.
Muuten kuin minulle suunniteltu :) Kiitos tuosta neuvosta!
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Tuossa onkin jo topicci tuo V1600 bmw. Siinä näyttää olevan jotain infoa.
- jesse
- B-junnu
- Viestit: 44
- Liittynyt: 17.01.2005 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Hommaa B mallin corsa. Pienellä vaivalla huippu kampe niin äffään kuin mihintahansa muuhun. Sihen saa hyvän laatikon tehtyä halvalla ja ihan vakio osilla. Isoja jarruja esim astrasta. Niitä rakennetaan tälläkin hetkellä esim F-ryhmään 1,6 16v koneisena Gsi mallina. Mutta saatavana on myös 1.4 16v. Tosta rakennat pikku budjetilla hyvän ja kestävän kulkineen. Eikä pelti osat ole kiven alla kuten esim Daihatsun korit alkaa olee jo aika moro :)
Jos jotain kiinnostusta heräsi niin: jniini86@gmail.com
Jos jotain kiinnostusta heräsi niin: jniini86@gmail.com
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Rallisprint apuja.
V1600 tehot on melko tarkalleen luokkaa vakio + mahdolliset boksin muutokset, eli tuskin vaparibensaan paljon yli 20 konia saa lisää. Haitari taitaa olla viivalla olevissa n. 85-125 vakiotehot. V1600-luokan painotaulukko kompensoi eroja melko hyvin, vakiona tehokkaammalle tulee isompi minimipaino.puupelikuski kirjoitti:Onko tietoa paljonko on perus V1600 ryhmäläisellä autolla tehoja. Niin tietäis mihin pitää tähdätä.
Ainoa ongelma ryhmässä on että pitää olla -00 tai uudempi.
Muuten kuin minulle suunniteltu :) Kiitos tuosta neuvosta!
Ei nuo vuosituhannen vaihteen autot enää hinnan kiroissa ole, tonnilla pääsee jo pitkälle jos viitsii katsella AVK:n valikoimat ja pikkuvikaset. Rallissa mallivalikoima on ainakin kirjavaa eikä mitään tiettyä "voittopeliä" ole vielä tainnut muodostua.
Ei taitu!
- JoneLampinen
- KV
- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Hakisin tuossa tilanteessa ehdottomasti tämän http://www.nettiauto.com/lada/samara/5763970
Uskoisin että tästä saisit pienillä päivityksillä loistavan harrasteauton.
Uskoisin että tästä saisit pienillä päivityksillä loistavan harrasteauton.