Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 12.08.2014 13:39
3.1. Moottori
3.1.1 Alkuperäinen sylinterilohko voidaan vaihtaa toiseen
seuraavin edellytyksin
• sylinterilohkon materiaalia ei saa vaihtaa
• luokiteltu sylinterinkansi pitää sopia käytettävään
sylinterilohkoon ilman sylinterilohkoon tai sylinterinkanteen
tehtäviä muutoksia
• luokiteltu kampiakseli pitää sopia käytettävään sylinterilohkoon
ilman sylinterilohkoon tai kampiakseliin
tehtäviä muutoksia
• sylinterilohko pitää olla sarjavalmisteisesta autosta
Sylinterilohkon kiinnityspisteitä koriin voidaan muuttaa
ja lisätä.
3.1.2 Mikäli ei käytetä autoon luokiteltua sylinterilohkoa,
niin autoon luokiteltua iskunpituutta ei saa muuttaa,
muuten alkuperäistä sylinteritilavuutta saa vapaasti
muuttaa putkittamalla, uudelleen putkittamalla, poraamalla
ja iskunpituutta pienentämällä.
3.1.3 Alkuperäistä iskunpituutta ei saa suurentaa. Muuten
kampiakseli on vapaa. Kiertokanget ovat vapaat.
3.1.4 Kampiakselin laakerien tyyppi ja lukumäärä on
säilytettävä, muuten ne ovat vapaat.
3.1.5 Sylinterinkansi on vapaa seuraavin rajoituksin:
A) Ainoastaan 2 venttiiliä sylinteriä kohti sallitaan,
paitsi niissä A-ryhmän autoissa, joihin on luokiteltu
moniventtiilimoottori. Venttiilien maksimilukumäärä
on korkeintaan neljä/sylinteri tai luokiteltu. Venttiilien
koko ja muoto on vapaa.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
D) Mikäli käytetään sylinterikantta (luokiteltuakin), jossa
on enemmän kuin 2 venttiiliä/sylinteri, korjaushitsaaminen
on sallittu, mutta aineen lisääminen alkuperäiseen
sylinterikanteen verrattuna kielletty.
E) Jos käytetään 2 venttiiliä/sylinteri sylinterikantta,
on aineen lisääminen sallittu ainoastaan imu- tai
pakokanaviin (venttiili-istukan ja kyseisen kanavan
sarjan liitostason väliselle alueelle, venttiili-istukka
mukaan lukien), palotilaan, vesikanaviin sekä kannessa
sijaitseviin nokkapukkeihin.
F) Imusarjan liitostason tulee olla sijainniltaan sylinterikannen
mukainen - alkuperäinen - joskin kanavien
paikkaa kyseisessä tasossa voidaan muuttaa edellä
mainittuja kohtia noudattaen. Imusarjan liitos sylinterikanteen
sekä mahdollinen imusarjan tiiviste
tulee olla tasomainen (ei ulko- tai sisämittoja liitoksessa)
tai sylinterikannen mukainen alkuperäinen.
Tasojen oikaisuhionta on sallittu.
G) Automalliin luokittelematonta sylinterinkantta
käytettäessä on kilpailijan pystyttävä osoittamaan
kyseinen automerkki- ja malli, josta sylinterikansi
on peräisin. Pyydettäessä on kilpailijan pystyttävä
todistamaan kohdan F) mukainen alkuperäinen
asennus.
H) Sylinterikannen tiiviste on vapaa.
Nuo kun lukee ja sisäistää, niin ei pitäs joutua hirveesti arpomaan. Sellanen kehitysidea mulla olis kuitenkin näihin keskusteluihin, että väitteet perusteltais jollakin. Jos sanotaan, että "saa laittaa 3tg" niin informaatioarvo on paljon isompi jos kerrotaan myös syy. Eli tähän tyyliin "saa laittaa, koska poraus ja kannen kiinnitys on sama kuin luokitellussa, tosin kampuran joutuu vaihtamaan koska 3-TG:ssä on pitempi isku". Tai jos ei saa, niin kerrotaan edes että miksi ei saa tai miksi luullaan ettei saa laittaa. Jooko?
Ei taitu!