UUSI 1600 luokka

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
paavoh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 151
Liittynyt: 20.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja paavoh » 04.03.2005 22:49

Alkujaanhan N-ryhmä luotiin ns. vakioautoryhmäksi, mutta esim. pikku-n on mielestäni suistunut tavoitteesta, kun on valmistettu esim. näitä Type R:iä joista jo vakiomoottorista revitään reilusti yli 200 hv. Halpaa ralliluokkaa ei varmasti voida luoda (tästähän on keskusteltu kai ennenkin...), mutta nykyään on 1400 Trophy (ja n-ryhmäläiset) hyvä luokka ns. normaaleille liikenneautoille. Hinnat eivät kai ole vielä karanneet kai kovin mahdottomiksi. Tosin nykypäivän alustat maksaa, joten ne joilla rahaa on, tekevät myös parhaat autot! Ranteet onkin sitten eri juttu...
Keskustelu "halvasta" ja joka pojan luokasta jatkuukin varmasti ikuisesti, mutta vaikeaa sellaisen luominen, turvallisuudesta tinkimättä on.

Avatar
emk
KV
KV
Viestit: 773
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja emk » 04.03.2005 22:52

Ja tästä ikärajasta vielä... Jos pistetään ikärajaksi esim 8v ja uudemmat, joka tekisi aihioista paljon halvempia, mitä tapahtuu luokan autoille niistä tullessa yli 8v vanhoja?

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 04.03.2005 23:15

Voi penteleen pentele! Harmittaa kovasti kun tuli aikoinaan hankittua F:läinen harraste projekti, ja nyt tulee luokka joka on juuri minulle räätälöity!

Mielestäni kaikki säännöt on kohdillaan, ainoa muutos jonka tekisin olisi voimansiirron vapauttaminen. Auton rakentamis kustannuksia se kyllä lisäisi, mutta kunnon laatikko kevyessä ja pienitehoisessa autossa on varmaankin varsin pitkäikäinen.

Kaikki lisäsäiliölliset alustat ja muut "Pro tavarat" on mielestäni OK. Autot on kuitenkin sen verran pieni tehoisia, että mitään järkyttäviä nopeus eroavaisuuksia tuskin saadaan Öhlinseillä aikaiseksi ja kyllähän kilpa-auton rakentaminen pitää aloittaa ajo-ominaisuuksista = hyvä alusta.

2000 ikä sääntö kiehtoo ainakin minua, eipähän kukaan luule kilpuria F:läiseksi :wink: Vanhemmat autot menevät kohta f ryhmään missä niille on jo oma cm.luokka.

Vielä lopuksi väitän että 20000€ maksavalla Gt corollalla ajat 3 rallia ja huollat / korjaat autoa, samalla rahalla kun 20000€ maksavalla 1600:sella ajat koko vuoden ja huollat autoa!

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Re: 1600 luokka

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 05.03.2005 02:11

saxspeed kirjoitti:vielä pikku selvennyksiä auton voit tehdä vaikka trofy autosta tai mistä pikku kirpusta vaan ei sen tartte olla alkuperäinen vti tai gti kunhan korimalli on toi 2000 tai uudempi. kattokaas noita printtien luetteloita millä noi nuoret ajaa jo nyt on integraa gt corollaa civiccä ja muita paljon kalliimpia autoja uusi huom uusi siis 2005 mallin 1600 auto maksaa ehkä noin 20 tuhatta eli korostan uusi ja pikku ännän uusi maksaa 50 tuhatta ja puhutaan edelleen UUSISTA kattokaa tota Nikaraa se näyttää mallia että auton saa kulkeen myös edullisesti ei kaikkien tartte tehdä uusia eikä ole mahdollisuuksiakaan mutta jos jos niitä uusia ei tehdä niin mites noi vanhat liipit sitten viiden tai kymmenen vuoden päästä mihinkä on laitettettu tämän luokan tavoite
Ja minä kehtaan epäillä että monellakaan ei ole edes tota 20 tuhatta euroa laittaa alussa autoon.. Saisi minusta olla autot vielä "hieman" edullisempia..
Ellei sitten osta jotain vanhempaa.. mutta tuskin vielä 2000 autoja kovin halvalla saa.. Ja että niillä olis vielä järkeä kilpailla..

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 05.03.2005 07:35

Harrastajista kumminkin 90% on tava duunareita ,joten auton hinta ei saisi nousta yli 10000e.Jos ajatellaan että sulla on poika tai tyttö (tai itse)joka haluaa ruveta ajamaan kyseistä luokkaa ja alat hankkimaan autoa. Jos auton hinta valmiina on jo melkein vuosipalkan verran niin kun ne nykyään on,se homma tukehtu siihen :evil: Eli luokan suosio on taattu jos sen auton hinta on 5000-10000 egeä :D vielä varusteista Lisäsäiliöiskarit ehdottomasti pois,laatikkoon saa vain laittaa lukon ,oma boxi ,rengasmäärän rajoitus :oops:

Avatar
SN
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 147
Liittynyt: 10.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SN » 05.03.2005 11:11

mun mielestä vois olla hyvä tehdä harrasteluokka ralliin, joka on nojaisi mahdollisimman paljon endurance luokkaan. Ne ei oo ainakaan järin hintavia laitteita.
"Se on hianoo kun pojat soittaa pianoo"

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1403 » 05.03.2005 12:27

En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, mutta mielestäni missään ei ole sanottu, että jatkossa nuortenluokkalaiset (16v >) saisivat ajaa VAIN tämän uuden luokan autoilla... Eiköhän siellä saisi jatkossakin sprinttejä ajaa vaikka vanhalla fso polonezilla??? 8O
Mielestäni vuosimalli raja on erittäin hyvä, lisäsäiliölliset ok, eihän niilläkään ole pakko ajaa... Vaihteistoonkin voisi jotain erityislupia antaa, siviililaatikothan eivät tunnetusti kovin kestäviä ole...
Ja jos edullisesti edelleen haluaa ajaa ja vielä voitosta, onhan tuolla historiicin puolella aika edullisen oloisia luokkia??? h1, h2.......

Avatar
MT1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MT1 » 05.03.2005 14:01

Luokka on varmaankin ihan ok mutta noin yleisesti olen sitä mieltä ettei kansallisissa kilpailuissa (sarjat poislukien) kannata ajattaa autoja muuten kuin moottorikoon mukaan esim. alle 1400cc, alle 1600cc ja yli 1600cc sekä nelikoille tietysti oma luokkansa. Näin saataisiin rajattua kilpailijat neljään luokkaan. Taistelu sijoituksista on aina kovempaa/mukavampaa kun ajajia on enemmän. Joku kirjoittaa kohta ettei n,a ja f ryhmän autoja voi ajattaa sekaisin mutta kun katsoo tuloksia niin yllättävän tasaisesti ne menee. Nykyjaossakin luokkien sisällä on suuria nopeuseroja eri automerkkien/mallien välillä.

Avatar
pete1
WRC
WRC
Viestit: 992
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pete1 » 05.03.2005 14:16

Mielestäni tässä olisi,kuten jo ovat sanoneet muutama hyvä ehdotus sääntöihin:

-Elikkä auto tulisi olla vm -95 tai uudempi
-lisäsäiliöt kielletty muuten vapaa
-vakio jarrut, jarrupalat olisi vapaat
-moottori tulisi olla enintään 1600cc, vapaavirtaus suodatin ja ruiskun ohjain boxi olisivat sallittuja
-pakoputkisto vapaa
-laatikko tulisi olla vakio,paitsi lukko olisi sallittu

Tässä olisi mielestäni muutama kohta joita tulisi käyttää uusissa säännöissä, laskemassa kustannuksia! :D
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 05.03.2005 14:26

Mun mielestä aivan loistoidea. Aihio ei euroopasta hirveitä kustanna, ja noilla tehoilla valtaosaan pirsseistä huoltomanöövereiksi riittää öljynvaihto ja jarrujen uusiminen silloin tällöin.

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 05.03.2005 15:05

pete1 kirjoitti:Mielestäni tässä olisi,kuten jo ovat sanoneet muutama hyvä ehdotus sääntöihin:

-Elikkä auto tulisi olla vm -95 tai uudempi
-lisäsäiliöt kielletty muuten vapaa
-vakio jarrut, jarrupalat olisi vapaat
-moottori tulisi olla enintään 1600cc, vapaavirtaus suodatin ja ruiskun ohjain boxi olisivat sallittuja
-pakoputkisto vapaa
-laatikko tulisi olla vakio,paitsi lukko olisi sallittu

Tässä olisi mielestäni muutama kohta joita tulisi käyttää uusissa säännöissä, laskemassa kustannuksia! :D

Petellä on ihan varteen otettavia ideoita esim, boxi vapaa koska on vaikea selvittää kuinka vakiota on lastutettu..

Lisäksi ehdotus..
- Suomessa pinnoitetut renkaat.
- Moottoria saa porauttaa millin alkuperäisestä isommaksi ettei aina uutta lohkoa tarvitse hankkia kun menee vähän yli 1600cc

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 05.03.2005 16:35

...Ehdottomasti tuo suomessa pinnoitetut renkaat on hyvä idea. Säästää siinäkin pitkän pennin!

Avatar
vth
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja vth » 05.03.2005 17:38

pete1 kirjoitti:Mielestäni tässä olisi,kuten jo ovat sanoneet muutama hyvä ehdotus sääntöihin:

-Elikkä auto tulisi olla vm -95 tai uudempi
-lisäsäiliöt kielletty muuten vapaa
-vakio jarrut, jarrupalat olisi vapaat
-moottori tulisi olla enintään 1600cc, vapaavirtaus suodatin ja ruiskun ohjain boxi olisivat sallittuja
-pakoputkisto vapaa
-laatikko tulisi olla vakio,paitsi lukko olisi sallittu

Tässä olisi mielestäni muutama kohta joita tulisi käyttää uusissa säännöissä, laskemassa kustannuksia! :D
Olen joskus ajanut pitkällä välityksellä kilpaa,se ei ollut mukavaa,ehkä tää pelaa uusille harrastajille jotka ei tiedä kuin auto voi pelata.Mun mielestä kilpa-auton pitää toimia eli tykkään akressiivisesta ajamisesta.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 07.03.2005 00:35

MrSpoon kirjoitti:
pete1 kirjoitti:Mielestäni tässä olisi,kuten jo ovat sanoneet muutama hyvä ehdotus sääntöihin:

-Elikkä auto tulisi olla vm -95 tai uudempi
-lisäsäiliöt kielletty muuten vapaa
-vakio jarrut, jarrupalat olisi vapaat
-moottori tulisi olla enintään 1600cc, vapaavirtaus suodatin ja ruiskun ohjain boxi olisivat sallittuja
-pakoputkisto vapaa
-laatikko tulisi olla vakio,paitsi lukko olisi sallittu

Tässä olisi mielestäni muutama kohta joita tulisi käyttää uusissa säännöissä, laskemassa kustannuksia! :D


Petellä on ihan varteen otettavia ideoita esim, boxi vapaa koska on vaikea selvittää kuinka vakiota on lastutettu..

Lisäksi ehdotus..
- Suomessa pinnoitetut renkaat.
- Moottoria saa porauttaa millin alkuperäisestä isommaksi ettei aina uutta lohkoa tarvitse hankkia kun menee vähän yli 1600cc
Moottorin ohjain boxin vakiona pitäminen on mielestäni kustannuksien takia välttämätöntä (säännön valvominen on kyllä vaikeaa). Vakio boxilla varustettua auton moottoria kun ei ole mitään hyötyä "virittää". Vaihde laatikon vapauttaminen tekisi autosta miellyttävämmän välitys suhteiltansa, sekä tasoittaisi autokohtaisia eroavaisuuksia ja pitkässäjuoksussa saattaa tulla edullisemmaksi kuin heikompi vakiolaatikko.
Mielestäni moottorin tehoja rajoittamalla saadaan suurimmat kustannussäästöt kun taas ajo-ominaisuuksiin vaikuttavilla osilla (alusta, vaihdelaatikko, renkaat) tehdään autosta kilpa-auto.

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 07.03.2005 09:44

Untolle:Olen samaa mieltä että kilpa autossa pitää olla väl.loota,mutta näihin 1.6 nykyautoihin ei tahdo saada kuin tehtaan lootia ja maksaa auton hinnan.Esim:citroen saxo 1.6 ,tehtaan suorakytky 5000e ilman lukkoa, siihen SF-lukko 1500e.Siihen vaikka vielä öhlärit ympäriinsä 4000e niin jopa auton hinta pompsahti :(

Vastaa Viestiin