F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
-
- A-Junnu
- Viestit: 57
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
Mitenhän käy sprintin? Onkohan sama homma sielläkin. Jos on niin kalusto EI uusiudu ainakaan minun kohdalla. Ennemmin loppuu harrastus. Tai sitten ulkomaille ajamaa niikuin joku jo mainitsikin. Muutama kisa vaikkapa jossain ulkomailla niin hinta on sama kuin ajaa paljon kisoja suomessa
Eli samalla budjetilla päästään ajamaan ulkomailla.
- kprt
- KV
- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
Ainahan joku ottaa herneen nenää :D En pahoita mieltäni, tuntuu vaan siltä että täällä tuntuu olevan aika paljon AKK:n toiminnan kannattajia ja sit kun kysellää asioita privaatisti ni asiat ovatkin toisin päin. Yritin vain saada teitä puhumaan mitä ajattelette eikä vain kuin se tuntuisi oikealta. Mikäli halutaan että asiat muuttuu tai pysyy ennallaan niin pitää saada kannatusta. Mutta olen hommannut tuolta ihanasta Brittein maalta yksityisen kuuvaman ralli DVD:n tän vuoden kisasta ja kuinkas ollakkaan autoina oli tietenkin WRC:t mutta mitäs niiden jälkeen tuli: BDA, Manta 400, Ascona 400, Corolla 1600 coupe, MK 1 esco, starlet ym. Hei ihan yllättäen samat autot kuin täällä harrastelijoilla eli sielläkin on ihmisiä jotka harrastaa :D Ei ne siellä ajaneetkaan kaikki 2000 tai uusimmilla autoilla kuten täällä nyt tavoitellaan, ollaanko täällä kännykkä hanuri maassa niin edistyksellisiä että kun on uusin kännykkä niin pitää olla uusi DKW ?henkka_ok kirjoitti:Mikähän ..ttu siinä on että samaa mieltä oleminen muuttaa kielen värin ruskeaksi. Tai no, sehän on aina niin että OMA mielipide on oikea.![]()


- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Edelleen täytyy edetä huhupohjalta kun AKK:n tiedotelehti ei ole ainakaan minun postilaatikkooni vielä ilmaantunut :)
Huhu Tästä F2 systeemistä on siis sellainen että tulee jo olemassaolevan F-ryhmän rinnalle. Tulevaisuudessa iso- ja pikkuluokka yhdistyy. Siis tommottii huhuja.
Tuskin noi lähtee mitään F-ryhmän sotaratsuja kieltämään. Ennemmin uskon tulevaisuudessa tuleviin sääntömuutoksiin, jotka noista autoista tekevät pikku hiljaa vielä vähemmän kilpailukykyisiä. Sitten odotellaan luonnollista poistumaa...
Huhu Tästä F2 systeemistä on siis sellainen että tulee jo olemassaolevan F-ryhmän rinnalle. Tulevaisuudessa iso- ja pikkuluokka yhdistyy. Siis tommottii huhuja.
Tuskin noi lähtee mitään F-ryhmän sotaratsuja kieltämään. Ennemmin uskon tulevaisuudessa tuleviin sääntömuutoksiin, jotka noista autoista tekevät pikku hiljaa vielä vähemmän kilpailukykyisiä. Sitten odotellaan luonnollista poistumaa...
- EscortBDA
- Yleinen
- Viestit: 275
- Liittynyt: 19.09.2005 00:00
Kyllähän se niin on kuten jo tuossa aikasemmassa viestissä oli et on ihan sama onko auto tehty 70-luvulla vai 90-luvulla niin jos kylki edellä törmää johonki niin yhtä huonosti siinä käy. Olihan Märtininki pösössä joka on vuosimallia 05, turvavälineet (kaaret,penkit,vyöt) viimeisen päälle tehdyt ja silti kävi kuten kävi..
- Unto
- KV
- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Ralliauton heikko kohta on ovi / kylkiosumat varsinkin puun olleesa vastassa, oli auto F tai WRC! Tämän on kait kaikki tajunneet viime aikoina. Väitän kuitenkin, että jos suoritetaan puolueettomat kolari testit F:läisellä Starletilla ja N:läisellä Civikillä, on Civicissä paremmat selviytymisen mahdollisuudet. Jos tuo autojen ikäero 25v saataisiin puolitettua, olisi varmasti kolaritestin tasoero pienempi. Eli vanhempaa autoa hieman uudistamalla lajimme turvallisuus kasvaisi!emk67 kirjoitti:Nythän on niin,että kun auto vahvistetaan ja laitetaan,niin sen kylkiosuman sattuessa se on yks ja sama oliko auto mk1 Escortti tai M3 Bemari.Se että näit sattuu vanhemmalle kalustolle enempi johtuu kaiketi siitä,et niitä vain on enempi.Aika yksinkertaista matematiikkaa.
Tämä on valitettavasti tulevaisuutta! Niinkuin jo sanoin ajan kulkua ei voi pysäyttää! AKK:lta kuitenkin positiivinen suuntaus kehittää uusia harraste luokkia (v1600) F ryhmä tulee kuolemaan autojen etuvetoistumisen ja hintatason nousun takia. Osa syy on nykyisten harrastajien "asenne" ja autoteollisuuden suuntautuminen aina vain hienompaan tekniikkaan!emk67 kirjoitti: Sitten kun nämä kaikkien vihaamat escortit,Asconat ja Starletit (70-80 luvun)saa näillä säännöillä historiikkiin,ni tervemenoa F ... Sieltä loppuu autot ja Historic on elämänsä suosiossa joskaan se ei nytkään ole huonosto arvostettu.Jos raaskisin tuon 12 vuotta palvelleen "vaarallisen" Starletin hävittää,niin tekisin/ostaisin Historic-auton ja taas olisi hauskaa![]()
Kunnes ilonpilaajat katsoisivat et noilla on liian hauskaa
![]()
Itsekkään en ymmärrä mitenkä vanhat autot on turvallisempia historic kilpailuissa? Hienot historic autot joilla käydään vähän kurvailemassa on varmasti ihan OK, mutta tulevaisuudessa (ja jo nyt) vedetään verenmaku suussa 400 ascoonalla... no tekniikka toivottavasti pysyy historic hengen mukaisena ja hillitsee nopeuksia (toivottavasti)!
.
En tiedä, mutta kuinka saarella ajellaan noilla vanhoilla ryhmä peleillä? Vedetäänkö kilderin metsissä vai noita puisto pyörityksiä? Sama juttuhan suomessa on sprintti kisat, kyllä siäläkin saa ajaa jos jonkin moisella katiskalla! En sitten tiedä mitenkä se on sen turvallisempaa kuin rallissa... no onhan siellä ensihoitajat nopeammin toteamassa vamman laadun.emk67 kirjoitti: Täällä tämä tinkaus on ilmiselvästi ikäluokkien välinen,nuoret haluaa oman ikäluokan kalustoa ja vanhemmat samoinJos osaisin Lontoota muuttaisin sinne,sielläkun saa edelleen ajaa "peetulla" ja "nelisatasella" ja Ykkös/kakkos-ryhmäläisillä.Miksei ne siellä ole vaarallisia ??? Kysyy hän
![]()
Ps.Toivottavasti en taas loukannut ketään :D :D
Ps2:Lisätään nyt tämä,kun Trophy oli toisaalle niin hienosti kirjoittanut ...
"ps. tänään ystäväni heitti aiheeseen liittyen hyvän jutun; "golfia saa harrastaa, mutta autourheilua ei..."
Kyllä minusta tässä on kyse mieltymyksistä ja asenteista! Toiset on kiintynyt hyvään vanhaan aikaan toiset taasen ei... Epäilen kuitenkin, että kustannuksia ei lisää se, että rakentaako kilpurin 88 vuoden koriin vai 78vuotiseen aihioon. Uudempia autoja saattaa olla jopa helpommin saatavilla!
Aika juoksee radallaan ja siihen pitää sopeutua, tai ajaa historiikkia
Ps: Ei kai tässä rakentavassa keskustelussa kukaan loukkaannu... (jos ei sormi venähdä näppäimistöä näpyttäessä)
- emk67
- KV
- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Eli lyhyesti sanottuna ... Ota autos ja mee ajaan jokkista

En nyt vain ymmärrä miten"vahvistettu" Civikki vois olla turvallisenpi kuin "vahvistettu" vanhempi äffän auto ?? Kun vahvistat esim Civikin keulan,jottei se notku,niin ei se ole enään sama kuin tehtaalta lähtiessä ... Eli kun vedät keula edellä esim. puuhun, ei se lähde taittuun sinne mihin tehdas on se ajatellut vaan ratti tulee kasvoille ja kone syliin,kuten se tulee muissakin autoissa ... Näin niinku liioiteltuna
Tuskin kukaan tekee autoaan sellaiseen koriin,joka on läpimätä ?? Mielestäni on aivan sama tekeekö auton vuosimallia 78 vai 88,koska sehän "tehdään" 98 on varmaan jo eri asia,mutta nehän ei vielä "pääse" äffään
Kuten ei tuo paljon puhuttu "Civikki"
Ainiin,piti kysymäni... Moniko mielipiteiden kirjoittelijoista on ns. "aktiiviharrastaja" ? Itse luen kuuluvani niihin.




En nyt vain ymmärrä miten"vahvistettu" Civikki vois olla turvallisenpi kuin "vahvistettu" vanhempi äffän auto ?? Kun vahvistat esim Civikin keulan,jottei se notku,niin ei se ole enään sama kuin tehtaalta lähtiessä ... Eli kun vedät keula edellä esim. puuhun, ei se lähde taittuun sinne mihin tehdas on se ajatellut vaan ratti tulee kasvoille ja kone syliin,kuten se tulee muissakin autoissa ... Näin niinku liioiteltuna


Ainiin,piti kysymäni... Moniko mielipiteiden kirjoittelijoista on ns. "aktiiviharrastaja" ? Itse luen kuuluvani niihin.


- PK1961
- KV
- Viestit: 331
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Kyllä ne siellä sumujen saarilla ihan Kielderin metsässä vetää niillä,jotenkin jäi mieleen keltasininen starletti,jossa pellin alla potki 2.4l talbot-lotus mylly(250hv),siinä sai 13" miniliten tykkivanne kyytiä...
Turvallisuusajattelun sai sitten konservatiivisesti kuntoon,kun viimeisenä luokkana tulee Land Roverit.
Turvallisuusajattelun sai sitten konservatiivisesti kuntoon,kun viimeisenä luokkana tulee Land Roverit.
- kprt
- KV
- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
- Viesti:
En tiedä mihin meikäläinen luokitellaan mutta tässä pari faktaa:emk67 kirjoitti:Ainiin,piti kysymäni... Moniko mielipiteiden kirjoittelijoista on ns. "aktiiviharrastaja" ? Itse luen kuuluvani niihin.![]()
Seurannut rallia, rataa ja jokkista vuodesta 1970
Ajanut kilpaa 8 vuotta rallia ja istunut kartanlukijana rallissa n 2 vuotta joista muutama yleisen SM osakilpailu nuoteilla. Eli 10 v. yht.
Kaippa kuulun nakkikioskin kiertäjiin ja penkalla puhuviin selvänä olleisiin niinku kilpailijoihin :)
-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
yksinkertainen selvitys
Jos sinulla on F ryhmän auto niin ole rauhassa ja pidä autostasi huolta, sillä saa ajaa kilpaa jos se läpäisee katsastuksen, SIIS EI KIELLETÄ.
jos haluat tehdä uudemman kilpurin jonka KV luokitus on päättynyt 95 - tulevaisuus, niin sen voit tehdä uuteen F 2 sääntöihin mitkä kilpailevat toistaiseksi alle ja yli 1600 luokissa nykyisten kanssa. mutta jos autosi luokitus vanhenee -06 alkaen niin silloin on pakko tehdä uuteen F 2 luokkaan joka tulee perustumaan pitkälti ryhmään n ja a . kaikki kit, super 1600 ja WRC luokitukset ovat kiellettyjä kokonaan ja osittain. SIIS HYVÄT HERRAT JA NEIDOT TEILLÄ ON ITSELLÄ VALINNAN VAPUS MILLÄ, MISSÄ JA MITEN RALLIA HARRASTATTE. ÄLKÄÄ HAUKKUKO KETÄÄN KUN ETTE TIEDÄ MISTÄ OLETTE VIHOITTUNUT. voin henkilö kohtaisesti kertoa että luokan F suosio on ja tulee pysymään. Mutta koittakaa olla enemmän yhtä suurta harrastaja ryhmää niin olette uskottavampia. P.S. mitenkähän teidän sarjat voi kun puuhailette itse kaikenmaailman eri versioita SE JOS JOKU TUNTUU OUDOLTA Olisitte ennemmin huolissaan siitä eikä millä ajetaan.
jos haluat tehdä uudemman kilpurin jonka KV luokitus on päättynyt 95 - tulevaisuus, niin sen voit tehdä uuteen F 2 sääntöihin mitkä kilpailevat toistaiseksi alle ja yli 1600 luokissa nykyisten kanssa. mutta jos autosi luokitus vanhenee -06 alkaen niin silloin on pakko tehdä uuteen F 2 luokkaan joka tulee perustumaan pitkälti ryhmään n ja a . kaikki kit, super 1600 ja WRC luokitukset ovat kiellettyjä kokonaan ja osittain. SIIS HYVÄT HERRAT JA NEIDOT TEILLÄ ON ITSELLÄ VALINNAN VAPUS MILLÄ, MISSÄ JA MITEN RALLIA HARRASTATTE. ÄLKÄÄ HAUKKUKO KETÄÄN KUN ETTE TIEDÄ MISTÄ OLETTE VIHOITTUNUT. voin henkilö kohtaisesti kertoa että luokan F suosio on ja tulee pysymään. Mutta koittakaa olla enemmän yhtä suurta harrastaja ryhmää niin olette uskottavampia. P.S. mitenkähän teidän sarjat voi kun puuhailette itse kaikenmaailman eri versioita SE JOS JOKU TUNTUU OUDOLTA Olisitte ennemmin huolissaan siitä eikä millä ajetaan.
"Tuhatsatayksitoista"
-
- KV
- Viestit: 754
- Liittynyt: 10.08.2004 00:00
Niin olisihan se tietysti ehkä joidenkin mielestä upeeta ja mahtavaa jos kaikki ajaisivat uudella ja mahdollisimman kalliilla mieluiten WRC kalustolla ja työnnettäisiin kaikki vanhat EF ryhmän autot mereen mutta taitaisi olla aika hiljaista ralleissa sen jälkeen sillä ehkä ihan kaikilla ei ole jostain kumman syystä mahdollisuutta hankkia sellaista kalustoa
Aika kulkee vääjäämättä eteenpäin ja maailma muuttuu sille ei kaiketi kukaan mitään voi mutta nämä "vanhat" ja perinteiset autot tulevat varmasti säilymään rallipoluilla harrastajien käytössä vielä pitkään jos niitä ei säännöillä tulla kieltämään sillä kaikilla kun ei ole tavoitteena päästä rallin ammattilaisiksi ja voittaa yhdeksää maailmanmestaruutta.
Nyt kun tämä uusi F2 luokka aikanaan tulee niin pitää myöntää että on siinä ainakin myönteistä se asia jos nämä uudemmat Kit Carit sun muut high tech autot rajataan sen ulkopuolelle sillä aivan varmasti niitäkin autoja joku raha asiansa hyvin hoitanut sinne hankkisi.
Kuitenkin se että autoista tulisi jotenkin edullisempia kuulostaa oudolta sillä onhan kyseessä uudemmat ja nykyaikaisemmat automallit.

Aika kulkee vääjäämättä eteenpäin ja maailma muuttuu sille ei kaiketi kukaan mitään voi mutta nämä "vanhat" ja perinteiset autot tulevat varmasti säilymään rallipoluilla harrastajien käytössä vielä pitkään jos niitä ei säännöillä tulla kieltämään sillä kaikilla kun ei ole tavoitteena päästä rallin ammattilaisiksi ja voittaa yhdeksää maailmanmestaruutta.
Nyt kun tämä uusi F2 luokka aikanaan tulee niin pitää myöntää että on siinä ainakin myönteistä se asia jos nämä uudemmat Kit Carit sun muut high tech autot rajataan sen ulkopuolelle sillä aivan varmasti niitäkin autoja joku raha asiansa hyvin hoitanut sinne hankkisi.
Kuitenkin se että autoista tulisi jotenkin edullisempia kuulostaa oudolta sillä onhan kyseessä uudemmat ja nykyaikaisemmat automallit.
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;
- PK1961
- KV
- Viestit: 331
- Liittynyt: 11.05.2004 00:00
Helposti on pääteltävissä,että F2 on esim. 10v päästä merkkiluokka,eli Civikeillä 240-260hv päästellään,miettikääpä noita sääntöjä ja autokantaa,mitkä 2006 jälkeen(KV) vanhenee ?? Minkä auton saat trimmattua tuolle asteelle,jos esim. imu/pakopuoli a-ryhmän sääntöjen mukaan,onnistuuko clio ragnotti omalla imu/pakosarjalla saada tarpeeksi tehoa???
Sehän on kuitenkin hyvä asia,että vuosien saatossa voidaan/saadaan sorvata sääntöjä aina kulloisenkin mielen mukaan,ja totta maar,saadaan passittomat 1600 autot siirrettyä kivuttomasti F2(tai F1 :) luokkaan
Sehän on kuitenkin hyvä asia,että vuosien saatossa voidaan/saadaan sorvata sääntöjä aina kulloisenkin mielen mukaan,ja totta maar,saadaan passittomat 1600 autot siirrettyä kivuttomasti F2(tai F1 :) luokkaan
- KIRVESMIES
- Viestit: 5
- Liittynyt: 03.07.2005 00:00
- Paikkakunta: Rovaniemi
Talkoohenki
Joo-o tuli tuon Arin jutun jälkeen mieleen, että semmostahan se tahtoo olla, et omina pikku porukoina pyöritään ja hakataan päätä pohjolan jäiseen mäntyyn eli hyviä ja kalliita yksilö suorituksia mutta mielekkyys ennenpitkää katoaa. Ne on vain ne puuhamiehet harvassa jotka saa harrastaja rivit kokoon ja sammaloituneet kivet pyörimään seuran sisällä. Yhdet ja samat ei jaksa iänkaiken. Hyviä ehdotuksia ja suunnitelmia on paljon mutta toteutus vaatii paljon aikaa ja työtä/euroja sekä kokemusta. Suuria henkilökohtaisia uhrauksia ja asennemuutoksia kaivaittaisiin ja sitä vetoapua. Mites nyt? Peiliin en ainaskaan henk.kohtasesti uskalla heti katsoa. Täytys varmaan tehdä jottain!!! 

- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
F2
imupuoli ja pakopuoli vapaa, nokkaakselit vapaat, että kyllä kaikista nyky autoista saa noilla säännöillä tasavertaisia älkää huolestuko. vakiota pitää olla. lohko, kansivalu venttiileineen ja mittoineen, kampiakseli, vaihteistonkuoret, sekventaali on sallittu jos on perusluokiteltu, välitykset omien kuorien sisällä vapaat, voitte edelleen olla ihan rennosti näistäkin autoista saa nopeita ja huom kalliita varustelemalla kun sitä rajaa ei ole vaikka olis mikä luokka. ja Saarelaisen Astra on esimerkki tämmöisestä F 2 autosta ja säännöistä, (näyttäs kerkeevän) minun mielestä kun ensimmäinen etuveto speciaali ottaa jonkun esim nyky golfin tai astran tai kadetin niin se pesee teidät vanhoilla autoilla ajavat ihan varmasti 6-0 esim Nikara, ja siitäkin n astra oli nopeempi kuin F kadetti, mutta minun mielestä siitä on ollu vasta pikku esimerkkejä ja toivon nuorison miettivän kun tekevät autovalintoja niin harkitsevan etuvetoista todella pitkään ja tarkasti, sille me vanhemmat takavetoisilla aloittaneet emme voi mitään että etuveto on etoveto. tämän uudistuksen on tarkoitus teroittaa sitä rakentelu tapaa jota nykyään monesti tehdään mutta toteutuksessa epäonnistutaan ja rahat tuhlataan, eli säännöt suojaa ehkä pikkusen mutta autot ovat silti nopeita. jos tunnette pikkusenkaan epävarmuutta niin aina voitte soittaa kerron mielellään tulevaisuuden vaihtoehdosta, ja kehoitan vielä kerran että Älkää rakentako jo nyt hajallaan olevalle F ryhmälle MITÄÄN kilpailevia sarjoja minun mielestä rikotte vaan omaa ryhmäänne, se että jos joku haluu ajaa nuottikisoja niin niitä meillä on ja ei kun ajamaan vaan, mutta F cup on hieno sarja älkää värväilkö sieltä tai toisinpäin kuljettajia se tuntuu minusta oudolta TE OLETTE KUITESKIN OMA RYHMÄ
"Tuhatsatayksitoista"
- gtdriver
- WRC
- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
Siis niinku...
...mikä ton Ahon heiton pointti oli? Turvallisuuden lisääminen? Kustannusten alentaminen? Vai jokin muu, mikä?
Jos turvallisuutta halutaan lisätä, tietysti helpoin (ja halvin) tapa on tehdä erilaisia teknisiä sääntömuutoksia ja sääntörajoituksia. Asenteiden muuttaminen onkin se vaikeampi (pitkäjänteisempi) tapa, mutta eipä se taida onnistua täällä jääräpäisten härmäläisten kesken.
Mitenkähän noi kustannusvaikutukset? Uusi luokka, uusi kalusto. Kaipa ne on AKK:ssa, ainakin toivon näin, laskeskelleet nuo uuden luokan kustannusvaikutukset. Tietysti ikääntyvän kaluston ylläpitäminen alkaa nostaa kustannuksia, kun osien saatavuus alkaa olla niin ja näin. Mutta onko kukaan oikeasti tutkinut mahdollisuutta vapauttaa F-ryhmän sääntöjä, joilla helpotettaisiin tavallisten harrastajien budjettipaineita? Eikö F-ryhmän alunperin pitänyt olla edullinen harrastajaluokka? Kaluston kirjo ko. luokassa on eräs parhaita luokan anteja. Tietysti on harrastajissakin eroa: toiset haluavat ajaa vain voitosta hinnalla millä hyvänsä, toiset vain haluavat ajaa ja rakennella autoaan. Veikkaanpa, että harvalla meistä harrastajista on sijoittaa omakotitalon verran harrastukseensa.
Jos turvallisuutta halutaan lisätä, tietysti helpoin (ja halvin) tapa on tehdä erilaisia teknisiä sääntömuutoksia ja sääntörajoituksia. Asenteiden muuttaminen onkin se vaikeampi (pitkäjänteisempi) tapa, mutta eipä se taida onnistua täällä jääräpäisten härmäläisten kesken.
Mitenkähän noi kustannusvaikutukset? Uusi luokka, uusi kalusto. Kaipa ne on AKK:ssa, ainakin toivon näin, laskeskelleet nuo uuden luokan kustannusvaikutukset. Tietysti ikääntyvän kaluston ylläpitäminen alkaa nostaa kustannuksia, kun osien saatavuus alkaa olla niin ja näin. Mutta onko kukaan oikeasti tutkinut mahdollisuutta vapauttaa F-ryhmän sääntöjä, joilla helpotettaisiin tavallisten harrastajien budjettipaineita? Eikö F-ryhmän alunperin pitänyt olla edullinen harrastajaluokka? Kaluston kirjo ko. luokassa on eräs parhaita luokan anteja. Tietysti on harrastajissakin eroa: toiset haluavat ajaa vain voitosta hinnalla millä hyvänsä, toiset vain haluavat ajaa ja rakennella autoaan. Veikkaanpa, että harvalla meistä harrastajista on sijoittaa omakotitalon verran harrastukseensa.