Kiitokset kaikille minua ymmärtäneille kirjoittajille. Tuli hyviä kommentteja!
Tarkennan vielä muutamaa näkökohtaa. Kuten muutamasta kirjoituksesta ilmenee, järjestäjien resurssit ovat jo nyt alimitoitettuja. Jopa niin, että nykyään ei ole harvinaista, että kilpailusta joudutaan peruuttamaan erikoiskokeita tai jopa lopettamaan kokonaisia ralleja, kuten Mäntässä.
Tänä päivänä rallikilpailun järjestäminen on jo tarpeeksi työlästä ilman ylimääräisiä valvontatehtäviäkin, ja kuten todettu, voi jälkipyykki olla raskasta.
Lisäksi jo AKK.n hallitus on viitoittanut viime vuonna linjan, jolla tähän salaharjoitteluun on syytä suhtautua
(
http://www.akk-motorsport.fi/tiedotteet/2539.html).
Mutta ei huolta, sillä jos pimeät rallit onnistutaan ryssimään, aina löytyy fiinimpiä lajeja kuten Ralli-SM, Super 2000, SRC, yms.
Mutta jotta ei menisi aivan pelkäksi narinaksi, tässä on muutama idea:
- Pimeissä ralleissa rajoitetaan kilpa-autossa olevien papereiden määrää aivan minimiin.
- Rangaistus muutetaan kiinteäksi, vähintään kolme vuotta ja välittömästi tapahtumahetkestä, ei jostain epämääräisen kaukaisesta hallituksen kokouksesta.
- Voisi myös harkita uudentyyppistä ”follow me” –autoa, jonka perässä ajetaan yhden kerran reitti läpi kilpailun aamupäivänä. Järjestäjän turvanuoteista on karmeita kokemuksia, joten niihin ei ole paluuta.
- Sokerina pohjalla; jokainen menee itseensä ja toimii sitten sen mukaan.
Jotta ennakkoon tutustumattomat rallit saadaan edes jokseenkin tasapuolisiksi, tässä voisi olla puolestaan yksi porkkana.
Ulkopuolista rahaa voisi (ehkä) saada ottamalla käyttöön maksullinen ns. palkintopuhelin, johon soittamalla tai tekstaamalla rallia seuraavat koti- ja aktiivikatsojat voisivat palkita menestyvät kuljettajat sarjassaan. Potti koottaisiin yhteen ja jaettaisiin kauden päätteeksi. Numerot löytyisivät alan lehdistä ja painetuista reittikartoista. Ehkä joskus jopa alan TV-ohjelman yhteydessä.
Kilpailijat saisivat potista 70 %. Loput saisivat rallien tekemiseen osallistuneet seurat. Sain tämän idean –02 F-cupin viimeisessä kilpailussa, jossa yleisöä oli todella paljon. Onhan sitä nykyään myös kaiken maailman ääliö Idols-äänestyksiä ja tv-chatteja.
Jos idea tuntuu hyvältä, niin onko vapaaehtoisia viemään asiaa käytäntöön?
Kirjoittajalle ralliautoilu on ollut elämän suola jo pikkupojasta asti, eli viimeiset 30 vuotta on ralli ollut osana elämää tavalla sekä toisella. Nyt elämässäni on kääntynyt uusi lehti, ja olen hurahtanut tuonne moottoripyöräenduron pariin (tuo nimimerkki on lyhenne uudesta pyörästäni). Päätän kirjoituksen kuten konstaapeli Reinikainen aikanaan: ”Sopikaa välinne sano varpaat toisilleen”.
Se on moro.
*Kalle*