pimeetä rallia..

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
WRF
Viestit: 3
Liittynyt: 01.09.2004 00:00

pimeetä rallia..

Viesti Kirjoittaja WRF » 03.09.2004 09:39

Avaan uuden keskusteluaiheen koskien VP-Service -rallia tai pikemminkin ralliharjoittelua ylipäätään.

Tervehdys kaikille foorumin lukijoille! Itse en yhtään ihmettele miksi tuolla VP-Service -rallissa ei tuomariston keskuudessa pystytty/haluttu tehdä vaadittavia toimenpiteitä. Nykyään puhutaan pelkästään kilpailijan oikeusturvasta, eikä sanallakaan toimitsijan oikeusturvasta.
Ensinnäkin sana ”oikeusturva” viittaa amerikkalaisiin TV-ohjelmiin, joissa voidaan keinoja kaihtamatta ajaa omia etujaan. Sama filosofia on pesiytynyt myös tänne ralliharrastuksen pariin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jos VP-rallin reitillä tavattuja kuljettajia olisi haluttu ”narauttaa”, järjestäjillä olisi pitänyt olla valvontavideolaitteisto ja puolueettomia silmäpareja. Ja kun isompi raha liikkuu, ei ole ennenkuulumatonta, että jopa asianajajat lähestyvät keskusjärjestöä tai järjestäjää käräjillä uhaten.

Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. AKK:n hallitus rankaisi viime vuonna salaharjoittelusta kiinnijääneitä kuljettajia ”ankaralla” n. 10 kk:n kilpailukiellolla. (Ref. 2003 Kaloppi). Voidaankin kysyä, onko harjoittelu sittenkään edes kovin moitittavaa? En muista mitä sanktiota saa kun JM-kisoissa törmää vahingossa liputettuun esteeseen.
Sääliksi vain käy niitä ratamestareita, jotka yrittävät parhaansa, että saisimme ajettavia teitä rallikäyttöön, tai niitä kilpailijoita, jotka haluavat vielä menestyä ilman ”harjoitteludoupinkia”.

Mikä on sitten ongelman laajuus? Viime vuonna Lammin F-cup -kilpailussa olin toimitsijatehtävissä, jonka takia sain kartan järjestäjältä laillisesti ennen aikojaan. Virallisesti karttojen myynti alkoi muistaakseni kello 9.00, olimme EK:lla neljä jo kello 7.30 toimitsijatehtävissä. Autoliikenne oli pätkän ajosuuntaan nähden jo lähes ruuhkautunut. On tietysti mahdollista, että osa ajajista oli vain rallifaneja, mutta epäillä sopii muutakin.
Osallistuin myös tuon sateisen kisan, kuten muidenkin kisojen nuottitarkastusten tekemiseen viime vuonna.
Kilpailijoiden reaktiot vaihtelivat puhtaasta kiitoksesta erään menestyvän Bemari-kuskin ilmeeseen, joka voisi tappaa.
Tänä vuonna Valkeakoskella hienon Savon EK:n jälkeen järjestyksenvalvoja löysi pätkän jälkeen ulosheitettyjä selviä nuotteja ja tarkastushan tehtiin vasta juuri tuon pätkän jälkeen.
Kyselin myös niin Alavuuden, Valkeakosken kuin VP-rallin reitin varrella asuvien mietteitä. Kaikki tavoittamani henkilöt kertoivat, että liikenne on todella vilkasta ennen rallia.

Aikaa noiden tarkastusten tekemiseen on vain muutamia sekunteja ja osaava ”douppaaja” pitääkin mukanaan kartturin ulottuvilla kaikki mahdolliset postimyyntiluettelot, käyttöohjeet yms., joiden väliin saa näppärästi mahtumaan tiemerkinnät. Douppaaja voi myös olla jo niin taitava, että osaa hyödyntää nykyaikaisia isonäyttöisiä puhelimia, jonne on talletettuna käytännöllisiä tekstiviestejä. Jos harjoittelu ei olekaan maistunut mukavalle tai siihen ei ole ollut aikaa, mutta joillekin on vielä yksi keino nauttia lisää. Siinä tapauksessa suosittelen pikkuiseen Starlet autoon äärimmäisen mustia takalaseja, sekä taka-tilaan ”vahingossa” rypistettyjä vaikka lottopapereita, voi sitten sitä riemua kun 55 vuotta täyttänyt isomahainen setä ähisee ja puhisee vesisateessa talkootehtävissänsä yrittäessään onkia tuota lappusta.


Johtopäätöksenä totean, että kun rallinsääntöihin ei haluta muutoksia, AKK:n hallitus tekee mitä tekee ja OSA kilpailijoista haluaa väkisin paskantaa omaan hattuunsa.
Näistä kokemuksista viisastuneena huomasin, että on olemassa paljon mukavampia ja halvempia tapoja harrastaa, kuin kiusata itseään yrittäessään palauttaa kuri ja tasapuolisuus pimeisiin ralleihin. Jos näitä asioita joudutaan joskus käsittelemään vetoomustuomioistuimessa, tulee oman kunnian puolustaminen maksamaan toimitsijaparalle rokulia töistä, matkoja Hämeentielle yms. Kiinnostaako?

ps. tämä kirjoitus ei koske niitä 90% kilpailijoista jotka olivat mielissään siitä, että jotain edes yritetään tehdä salaharjoittelun kitkemiseksi.


*Kalle*

Avatar
piippalakki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 210
Liittynyt: 26.07.2004 00:00

asiaa!!!

Viesti Kirjoittaja piippalakki » 03.09.2004 14:49

8) todellakin asiaa ja ei paljoa haittais vaikka kilpailijat lukis kans tän artikkelin ja funtsis pari kertaa!! 8O

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 03.09.2004 15:26

Jep hyvä kirjoitus.

Mun mielestä salaharjoitteluun pitäisi saada tiukemmat rangaistukset ja jotenkin kehittää tuota nähdyn henkilön rangaistavaksi saatavuutta. Rikoksiinkin riittää todistajien sana, miksei tälläseen sääntörikkomukseen? Tietysti nykypuhelimissa olevilla kameroilla ja digikameroilla yleensäkin vois ottaa kuvan kaikista epäilyttävistä liikkujista.

Mitä taas tulee tuohon liikenteeseen pätkällä ennen kisaa, niin lähes kaikki pätkällä liikkuvat on 99% katsojaporukkaa perjantaisin ja lauantaisin.

Ainakin itse tunnen paljon suuremman porukan katsojia, kuin kilpailijoita. Koko tuo porukka ajaa aamusta pätkät läpi ja hakee ne paikat. Lisäksi iso osa kilpailijoista ketkä eivät aja on myös katsomassa pätkät läpi/penkalla, ainakin minä olen ollut kohtuu usein penkalla.

Mielestäni on erittäin tärkeää että siellä reitin varrella on kaikissa pahemmissa paikoissa asiantuntevaa porukkaa hoitelemassa pusikkoon ajavia tielle ja varoittamassa muita. Ulosajoja tapahtuu aina ja ne kuuluu lajiin. Ilman varmuutta asiantuntevasta yleisöstä rytöpaikoissa pelkäisin paljon enemmän ulosajoa, yleisön ollessa satavarmasti tapahtumapaikoissa saadaan pahatkin tapaturmat nopeasti eteenpäin.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D

Avatar
Santtu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 127
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Turenki city

Viesti Kirjoittaja Santtu » 03.09.2004 17:41

Ei muutakuin tripin käyttö kieltoon. nuotti tarkastus ennen pätkää ja jokainen kuljettaja sitoutuu vaikka olemaan munasillaan tarkastuksen aikana jos on siihen tarve 8)ilmottautumisen yhteydessä. ja käsittääkseni pätkillä ei tarvi olla puhelinta mukana koska puhuminen pätkän aikana on muutenkin mahdotonta :lol:

Avatar
ctr
B-junnu
B-junnu
Viestit: 21
Liittynyt: 29.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ctr » 03.09.2004 18:28

ei kai salaharjoittelusta pääse eroon kuin lopettamalla "PIMEÄT" kisat ja sallimalla nuotituksen kaikissa kisoissa, moni sanoo että nuotitus nostaa kustannuksia mutta minun mielestä se on silloin reilupeli kun saa reittiin tutustua ennakkoon ja silloin voi kaikki turhat puheet ja huhut lopettaa.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 03.09.2004 19:46

ctr kirjoitti:ei kai salaharjoittelusta pääse eroon kuin lopettamalla "PIMEÄT" kisat ja sallimalla nuotituksen kaikissa kisoissa, moni sanoo että nuotitus nostaa kustannuksia mutta minun mielestä se on silloin reilupeli kun saa reittiin tutustua ennakkoon ja silloin voi kaikki turhat puheet ja huhut lopettaa.

... 100% samaa mieltä. Karrikoiden ajateltuna ainoastaan nuotittaminen pitkittää teiden saamista kisakäyttöön jatkossa, sillä se vähentäisi nyt käynnissä olevaa ennakkoliikennettäi. Pätkinä ajettavien teiden lukumäärä ei ole noususuunnassa.

Kustannuspuoli on yksi juttu. Jos vaihtoehtona on sijoittaa kisaan vähän enemmän tai ei ajaa ollenkaan kumman valitset ?

:roll:

Avatar
TienTukko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 276
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TienTukko » 03.09.2004 20:16

Tai aletaan käyttämään valmiita järjestäjän nuotteja. Toisaalta tämähän ei varmaan kokonaan lopettaisi "salaharjoittelua" koska eihän kaikki olisi kumminkaan tyytyväisiä niihin nuotteihin :x . Mutta laitettaisiin sitten kunnon sanktiot kiinnijäämisestä esim 4 vuotta kilpailukieltoa, 2 vuotta pakkotyötä vihreiden puoluetoimistossa :P tms.
TienTukko Racing, perinteinen autourheiluseura jo vuodesta 2008!

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 03.09.2004 20:20

Näin aktiivikatsojan kannalta ajatellen nuotitus olisi huono juttu. :roll:

Avatar
Cosworth
KV
KV
Viestit: 788
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Cosworth » 03.09.2004 21:31

Olen samaa mieltä GTEn kanssa.

Avatar
huhhuh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 206
Liittynyt: 08.06.2004 00:00
Viesti:

nuotitus

Viesti Kirjoittaja huhhuh » 03.09.2004 21:53

tet1991 kirjoitti:Olen samaa mieltä GTEn kanssa.
En ymmärrä laisinkaan sellaisia kannanottoja, missä nuotitus muka nostaa kilpailijan kustannuksia. Kun katsoo pimeitten rallien rysä paikkoja, romua on kuin raateentiellä, useita autoja aivan korinvaihto kunnossa pahimmissa paikoissa. Kyllä sittenkin nuotituskustannukset ovat suhteellisen pieniä korin vaihtojen rinnalla.
Toinen näkökulma Nu-Na-SM:stä ; eikö olisi parempi opetella nuotitus jo "teini-iässä" , osalla on kuitenkin päämääränä nousta yleisen SM:ään ja kenties maailmalle. Sen minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Kenen etua ajaa pimeät rallit ? kannatan ehdottomasti kaikkien rallien muuttamista nuotti-kisoiksi, tällöin nähdään kuka on vetomies ja kuka vain salaharjoittelun ja niin yleisten "etunuottimiesten" varjolla pärjäävä kuljettaja. Samalla tiestöt rauhoittuvat ennen kilpailuja ja tienvarsiasukkaat eivät sitten seuraavana vuonna kenties vastusta rallin saapumista kyläteillensä. Olen ajanut tänävuonna erään 0-autokeikan. Vuokra-auto oli senverran arvoklas, että pyysin kilpailunjohtajalta luvan käydä reitti läpi edellisenä päivänä. Tapasin reitillä useita autoilijoita jotka ajoivat seuraavana päivänä kilpailussa. Salaharjoittelua on ja tietääkseni paljon, miten ja kuka sen voi estää, se ei ole minun päätettävissäni

GTE
Yleinen
Yleinen
Viestit: 271
Liittynyt: 19.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTE » 03.09.2004 22:04

Nuotit kyllä vähentäisivät katsojamääriä rankalla kädellä, toisaalta känni-örveltäjät vähentyisivät.

Avatar
pekukopa
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 80
Liittynyt: 07.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja pekukopa » 03.09.2004 22:51

upeasti otettu kantaa ko asiaan ja muutenkin siihen kuinka asioihin puututaan viime aikaiset monet lajissa tapahtuneet väärinkäytökset ovat herättäneet kysymyksiä ja monille varmasti on jäänyt hampaankoloon että miksi hän saa tehdä noin ja minä en edes ajattele tekeväni ryömitään mudassa kehä 3 ulkopuolella jos sielä elämää edes joidenkin mielestä on tervetuloa esim pohjanmaalle vaihtamaan kuulumisia sieltä kehän sisältä

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 04.09.2004 11:36

Saa kyllä olla aikaa alhaalla jos vajoaa salanuottitamiseen! Laittakaa vaikka in-car kamerat voittaja suosikkien autoon, sillä voisi saada ehkä selville ketkä käyttävät kepulikonsteja. Myönnän että ralliautoilu on kallis harrastus (isä lopetti kun rahat ei riitänyt enää), mutta jos on niin tiukoilla että voittaakseen yrittää saada eroa nuotittamalla, niin kannattaisi siinä miettiä kannattaako enää ajaa vai lopettaisiko!

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 04.09.2004 12:08

GTE kirjoitti:Nuotit kyllä vähentäisivät katsojamääriä rankalla kädellä, toisaalta känni-örveltäjät vähentyisivät.
Mä en usko että sillä olisi vaikutusta katsojamääriin. Hyvä esimerkki oli Pirellin ykkösen toimintapaikka, pätkälle sentään oli lipunmyyntikin. En muutenkaan ymmärrä joidenkin "katsojat äänestää jaloillaan"-asennetta, suurin osa porukasta kun ei osta edes järjestäjän reittikarttaa.

Vastaa Viestiin