Edullinen merkkiluokka?

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...

Olisiko tälle merkkiluokalle tarvetta?

Äänestys päättyi 01.10.2004 15:34

Kyllä
59
15%
Kyllä
59
15%
Kyllä
59
15%
Kyllä
59
15%
Kyllä
59
15%
ei
11
3%
ei
11
3%
ei
11
3%
ei
11
3%
ei
11
3%
ei kiinnosta pätkän vertaa
7
2%
ei kiinnosta pätkän vertaa
7
2%
ei kiinnosta pätkän vertaa
7
2%
ei kiinnosta pätkän vertaa
7
2%
ei kiinnosta pätkän vertaa
7
2%
 
Ääniä yhteensä: 385

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 13.09.2004 09:37

Eikö endurance luokka jääradalle,ralliin ja sprinttiin ois hyvä vaihto ehto halpaan harrastamiseen?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 13.09.2004 11:32

Ehkäpä halvin "merkkiluokka" tällä hetkellä Suomessa on ajaa Mini-tonni luokkaa radalla. Tai Lada/Saab/Uno -luokkaa.
Näissä luokissa kustannukset ovat suht siedettävissä rajoissa.
Jotenkin tuntuu, että rallin puolelle merkkiluokan synnyttäminen on aika vaikeeta.

laiska
Yleinen
Yleinen
Viestit: 217
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja laiska » 13.09.2004 13:04

Millonkahan ne oppii, ettei menestyvää autourheiluluokkaa tuosta vaan väkisin "perusteta", vaan sen pitää lähteä pikkuhiljaa harrastajien kautta muotoutumaan. Vrt. esim. sport2000, honda challenge vs. endurance, f-ryhmä.

Avatar
ETu
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 120
Liittynyt: 30.05.2004 00:00
Viesti:

Halpa ?

Viesti Kirjoittaja ETu » 13.09.2004 16:18

Kaikki on suhteellista toiselle halpa on kallis ja päin vastoin.
Kuitenkin voitaisiin ajetella auton olevan vakio osilla varustettu ei mitään viritysosia.
Hyväksytyt autot löytyy sääntökirjan takka osasta ryhmiin N ja A luokitellut autot.
Neliveto ja turpo suljetaan pois pelistä.
Kuutiotilavuuskin pitäs varmaan rajata mahdollisemman pieneksi ettei ketään vaan ostaisi liian tehokasta ja kallista kippoa. Tai sitten pidetään tilavuus vapaana ihan sama. Tärkeintähän ei ole voitto vaan osanotto, vai kuinka.
Jokaiselle varmaankin löytyisi kukkarolle sopiva harrastus väline.

Avatar
jarko
Yleinen
Yleinen
Viestit: 163
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jarko » 28.09.2004 10:13

kprt kirjoitti:No niin, käytetäänpä taas maalaisjärkeä. Milloin oltaisiin suomessa saatu uusista autoista " halpa " merkkiluokka, kun autojen maahantuojat ei kustannuksissa tule vastaan ? On tainnut olla viimeksi 70-luvulla kun Keimolassa ajettiin Fiat 126 merkkiluokkaa? Sehän jo tiedetään että AKK Suomessa ei järjestä merkkiluokkia kuin aina jostain uudesta automerkistä tai mallista ! Katsokaapa nyt tarkemmin minkä ikäisiä Volvoja siellä Ruotsissa on ! Ei taida olla suoraan kaupasta vedettyjä ? Eli olisko sittenkin helpompi tehdä se merkki luokka vanhoista autoista, jos sitä kiinnostusta nyt yleensäkkään on ? Ja pitääkö niillä autoilla voida aina ajaa vain jompaa kumpaa rataa tai rallia. Eikö olisi helpompi luoda auto jolla ajaa kumpaakin, niin tulisi se laajempi ajotaitokin ehkä ?
Tarkentaisin, että "AKK" ei järjestä yhtään mitään, eikä varmasti minkään muunkaan maan "AKK". Tämä nyt menee hiukkasen asiasta sivuun, mutta AKK, silloin kun puhutaan AKK-Motorsport ry:stä, on seurojen kattojärjestö. Sitä johtaa seurojen liittokokouksessa valitseman liittovaltuuston edelleen kokoama hallitus. Sekä liittovaltuustossa että hallituksessa on porukkaa ympäri Suomen, joten tulkoon nyt sekin sanotuksi, että jupinat "Helsingin herroista" menevät vähän hutiin (nimet ja paikkakunnat löytyvät Sääntökirjasta ja AKK-Motorsportin nettisivuilta, jos ette muuten usko).
Hämeentiellä työskentelevät virkamiehet hoitavat juoksevia asioita, mutta oikea ja todellinen valta on liittovaltuustolla, hallituksella ja sen muodostamalla urheiluvaliokunnalla, eli jokseenkin suoraan seuroilla - siis meillä lisenssin omistajilla ja kerhojen jäsenillä.
No niin, ja sitten vielä asiaan. Tällä hetkellä maassamme vallitsee sen verran demokraattinen ja järkevä ajattelutapa, että lähes mikä tahansa lain ja hyvän maun puitteissa harjoitettava toiminta sallitaan varmasti. Hoitaahan rata-autoiluakin käytännössä yksityinen taho.
Mm. rallin harrasteluokka on otettu uudelleen käsittelyyn ja siinä NIMENOMAAN haetaan edullisuutta siinä määrin, kuin se ikinä on rallissa mahdollista. Teknisiä sääntöjä pyritään soveltuvin osin lainaamaan Endurancesta.
Valitettavasti tämäkään harrasteluokka ei toteutuessaan tule olemaan ihan halpa. Johan pelkkiin turvakamppeisiin menee lajia aloittavalta väkisin n. 2000 euroa. Siihen sitten niitä iskareita, renkaita, yms. vielä päälle, ja taas ollan lähellä Trophyn kustannuksia. Lisäksi olemme sen joka lajissa (Sport 2000, historic, jokkis, endurance, jne jne...) nähneet, että aina kulut riistaytyvät ja aina sinne joku intomieli liittyy porukkaan, jolle tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivoimainen voitto. Näinhän se menee Suomessa, jossa ikämieshiihtäjätkin kuulemma käyttävät dopingia...

Avatar
MRH
B-junnu
B-junnu
Viestit: 49
Liittynyt: 27.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MRH » 29.09.2004 07:47

Soittelin tuossa vähän aikaa sitten Motorstarsille tuosta Sitikka-asiasta, ja lyhyesti sanottuna homma on kai vielä vähän auki, ja ymmärtääkseni tuo Citroen ei kai ole vielä varma merkki ko. luokkaan. Hommaa kuitenkin puuhataan siellä kovasti, ja täytyy vain odotella mitä siitä tulee. Varmasti tiedottavat kun jotain kerrottavaa on. Eriasia kuitenkin on, tuleeko luokasta miten edullinen, uudesta autosta rakennettaessa hinta varmasti karkaa useimpien ulottumattomiin. Itse veikkaisin hinnaksi 25-30 ke...?

Avatar
MTU
B-junnu
B-junnu
Viestit: 26
Liittynyt: 03.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MTU » 29.09.2004 10:03

Eikös meillä ole tämä Trophy luokka? Miksei siellä ole kilpailijoita?
Siksi että ikuinen ongelma on: Nälkä kasvaa syödessä ja tehokkaita autoja on mukavampi katsoa ja ajaa

Ja mikä on sitten halpaa? Merkkiluokkaa uusilla autoilla ei varmasti saada
halvaksi siinä mittakaavassa kuin ymmärrän sitä haluttavan. Kyllä siinä saa hakata rahaa kymmenestä kahteen kymppiä jo pelkkään autoon.

Mikä voi olla halvempaa kuin ajaminen vaikka F-ryhmän Escortilla?
Jos härveli ei nyt ihan viimeisen päälle ole rakennettu, niin ei sen halvempaa rlliautoilua olekkaan.
Eli, kyllä harrastamisen mahdollisuuksia löytyy tälläkin hetkellä

Avatar
Nikey
KV
KV
Viestit: 535
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nikey » 29.09.2004 13:31

Löytyy, löytyy. Mut asia kun on tosiaan noin, että nälkä kasvaa syödessä. Kovin kauaa ei kaikki jaksa kiertää numerolla 179 ajamassa täysin uritetuilla teillä ja kalustolla jolla hävii jo starttiviivalla valovuoden 20 000 erkkiä kalleemmille autoille.

Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 29.09.2004 13:53

Pohjimmiltaan ongelma taitaa olla että harrastamisen aloittamisen kynnys alkaa olemaan suht korkealla verrattuna tonne 80-90 luvun vaihteeseen jolloin esim. junnuSM:ään lähdettiin vetään 1300cc escortilla(n.15000mk)tai muulla edullisella autolla.Kun aloittaa ihan perusautolla ja sillä pärjää niin voi jopa saada sponsoreita joiden avulla taas voi hommata nopeampaa kalustoa.JunnuSM täytyisi muuttaa takaisin sinne vanhaan suuntaan,luokat pikkuN,iso ja pieni F sekä 1400trophyt+lisättynä alle1300F.Tulisi luokkakohtaisia kisoja itse kilpailun sisään kun pisteet jaettaisiin luokittain ja kiertävä lähtöjärjestys tasaisi reitin kunnon ettei aina samat joudu rypemään 20cm raiteissa...
-Taatusti olisi mielenkiintoisempia/kalustorikkaampia kisoja-

Avatar
lynx
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 111
Liittynyt: 25.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja lynx » 29.09.2004 14:22

Meillähän on Halpa luokka jo ---> Trophyt.

Jos jotain merkkiluokkaa perustetaisiin niin sitten nuo volvot ruotsin malliin.

Olen pitkälti samaa mieltä northwestin kanssa.
Esim juuri tuo junnuSM.
Mielestäni juuri nuo trophy autot pitäisi ottaa oikeaksi SM luokaksi mukaan.

Aloitus kynnys olisi parempi alle 27 vuotiaalle/puhumattakaan just kortin saaneista,ei vaadi älyttömiä panostuksia. Niinkuin nyt
(onhan se polo jo kalliimman puoleinen mutta ei ole ylivoimainen luokassa)

Jos sattuu että tulee peltihommia niin ei nuo osat/varakorit paljoa maksa.


Tuskin enään f-ryhmän autoilla ajetaa SM arvosta (itellä ei mitään sitä vastaan)

Avatar
Nikey
KV
KV
Viestit: 535
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Nikey » 29.09.2004 14:58

No sit vaan keräämään nimiä adressiin junnuSM:n palauttamiseks. Siinähän sen huomais, et tarttetaanko sellasta luokkaa. Mutta mitä tahansa tehäänkin, niin mä en usko että päästään 80-luvulle tasolle rallin saralla. :(

Avatar
SPH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 252
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja SPH » 29.09.2004 15:29

Tän tyyppisen harrastajaluokan suunnittelussa tärkein arvo tulee olla hauskuus. Trophy-luokan ongelma on, että tuskin voi hyvällä tahdollakaan kuvailla mitään Favorittia tai edes Poloa nautiskelijan autoksi!?

Niin, mikä voisi olla avainsana hauskuuden saavuttamiseksi alhaisen teholuokan autoille, ainakin mä koen että ehdottomasti takavetoisuus! Tässä on varmasti myös Volvo-luokan menestyksen avaimet...

Olen ajanut muutaman kisan täysin ännäläisellä GT Corollalla, ja puuha on halpaa ja hauskaa. Voimaa ei ole lainkaan, mutta aina kun mutka kirraa, pientä silmää ja hanaa, tollainen autohan menee sivuluisuun periaatteessa enemmän moottorijarrutuksella kuin teholla... Ja tässä on se merkittävä ero etuvetoisiin. Rallydrivers do it sideways, sanotaan.

Toki, kuten täällä on aiemmin kommentoitu, kilvanajossa voisi olla kiva päästä ajamaan myös tasaveroista kalustoa vastaan omassa luokassaan, nythän ännäläisellä Corollalla ajetaan tietysti äffässä.

Itse koen hyvin mielenkiintoiseksi historicien vakioluokat, jotka ovatkin saavuttaneet suosiota. Siellä lienee ratkaisu, sillä mitään uusien autojen merkkiluokkaa ei todellakaan koskaan saada edulliseksi ainakaan mun taloudellisista lähtökohdista!

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 29.09.2004 20:40

SPH kirjoitti:Tän tyyppisen harrastajaluokan suunnittelussa tärkein arvo tulee olla hauskuus. Trophy-luokan ongelma on, että tuskin voi hyvällä tahdollakaan kuvailla mitään Favorittia tai edes Poloa nautiskelijan autoksi!?

Niin, mikä voisi olla avainsana hauskuuden saavuttamiseksi alhaisen teholuokan autoille, ainakin mä koen että ehdottomasti takavetoisuus! Tässä on varmasti myös Volvo-luokan menestyksen avaimet...

Olen ajanut muutaman kisan täysin ännäläisellä GT Corollalla, ja puuha on halpaa ja hauskaa. Voimaa ei ole lainkaan, mutta aina kun mutka kirraa, pientä silmää ja hanaa, tollainen autohan menee sivuluisuun periaatteessa enemmän moottorijarrutuksella kuin teholla... Ja tässä on se merkittävä ero etuvetoisiin. Rallydrivers do it sideways, sanotaan.

Toki, kuten täällä on aiemmin kommentoitu, kilvanajossa voisi olla kiva päästä ajamaan myös tasaveroista kalustoa vastaan omassa luokassaan, nythän ännäläisellä Corollalla ajetaan tietysti äffässä.

Itse koen hyvin mielenkiintoiseksi historicien vakioluokat, jotka ovatkin saavuttaneet suosiota. Siellä lienee ratkaisu, sillä mitään uusien autojen merkkiluokkaa ei todellakaan koskaan saada edulliseksi ainakaan mun taloudellisista lähtökohdista!
Ilmeisesti sinäkään et ole istunut trophy auton kyytissä! Tekisi hyvää jokaiselle joka rupeaa arvostelemaan niiden vauhtia, istua sellaisen kyytissä kisa tai ajaa itse. Luulen että mielipiteet vaihtuisivat hyvin äkkiä. Mielestäni trophyssä meininki on rentoa, vaikka lujaa ajetaankin. Ja harrastaminen on halpaa, jos se tässä lajissa voi edes olla mahdollista...

Täällä moni on huutanut takavetoisten autojen perään. En käsitä mikä onni ja autuus takavetoisuus on... Pääsee etuvetoisellakin sivuluisussa jos haluaa. Totuus on vain se että yleensä auto kulkee nopeimmin nokka edellä. Sitäpaitsi kyllä nykyään uudet autot pääsääntöisesti on etuvetoisia, joten miksi ei harjoitella etuvetosen niksejä.

Yksi asia mihin pitäisi panostaa paljon enemmän on harjoittelupaikat/mahdollisuudet. Niitä on aivan liian vähän. Kyllä aloittelija pärjää halvemmallakin autolla junnuissa, kunhan vaan ajaa ja ajaa. vauhti nousee yleensä vain ajamalla. Ja tärkeintä ei ole ne viimeiset hevosvoimat vaan auton luotettavuus...

Avatar
SPH
Yleinen
Yleinen
Viestit: 252
Liittynyt: 22.06.2004 00:00
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja SPH » 30.09.2004 09:31

Rhmotor kirjoitti:
SPH kirjoitti:Tän tyyppisen harrastajaluokan suunnittelussa tärkein arvo tulee olla hauskuus. Trophy-luokan ongelma on, että tuskin voi hyvällä tahdollakaan kuvailla mitään Favorittia tai edes Poloa nautiskelijan autoksi!?

Niin, mikä voisi olla avainsana hauskuuden saavuttamiseksi alhaisen teholuokan autoille, ainakin mä koen että ehdottomasti takavetoisuus! Tässä on varmasti myös Volvo-luokan menestyksen avaimet...

Olen ajanut muutaman kisan täysin ännäläisellä GT Corollalla, ja puuha on halpaa ja hauskaa. Voimaa ei ole lainkaan, mutta aina kun mutka kirraa, pientä silmää ja hanaa, tollainen autohan menee sivuluisuun periaatteessa enemmän moottorijarrutuksella kuin teholla... Ja tässä on se merkittävä ero etuvetoisiin. Rallydrivers do it sideways, sanotaan.

Toki, kuten täällä on aiemmin kommentoitu, kilvanajossa voisi olla kiva päästä ajamaan myös tasaveroista kalustoa vastaan omassa luokassaan, nythän ännäläisellä Corollalla ajetaan tietysti äffässä.

Itse koen hyvin mielenkiintoiseksi historicien vakioluokat, jotka ovatkin saavuttaneet suosiota. Siellä lienee ratkaisu, sillä mitään uusien autojen merkkiluokkaa ei todellakaan koskaan saada edulliseksi ainakaan mun taloudellisista lähtökohdista!
Ilmeisesti sinäkään et ole istunut trophy auton kyytissä! Tekisi hyvää jokaiselle joka rupeaa arvostelemaan niiden vauhtia, istua sellaisen kyytissä kisa tai ajaa itse. Luulen että mielipiteet vaihtuisivat hyvin äkkiä. Mielestäni trophyssä meininki on rentoa, vaikka lujaa ajetaankin. Ja harrastaminen on halpaa, jos se tässä lajissa voi edes olla mahdollista...

Täällä moni on huutanut takavetoisten autojen perään. En käsitä mikä onni ja autuus takavetoisuus on... Pääsee etuvetoisellakin sivuluisussa jos haluaa. Totuus on vain se että yleensä auto kulkee nopeimmin nokka edellä. Sitäpaitsi kyllä nykyään uudet autot pääsääntöisesti on etuvetoisia, joten miksi ei harjoitella etuvetosen niksejä.

Yksi asia mihin pitäisi panostaa paljon enemmän on harjoittelupaikat/mahdollisuudet. Niitä on aivan liian vähän. Kyllä aloittelija pärjää halvemmallakin autolla junnuissa, kunhan vaan ajaa ja ajaa. vauhti nousee yleensä vain ajamalla. Ja tärkeintä ei ole ne viimeiset hevosvoimat vaan auton luotettavuus...
En epäile hetkeäkään, etteikö Pololla pääse lujaa, ja kyllähän muutamat noita kinnereitäkin vie näyttävästi. Ja kuten sanoit keula edellä pääsee kovempaa, ja tämä on juuri se pointti joka syö etuvedon mielekkyyttä.

Itselleni toi takavetoisuus on niin vahva fiksaatio, etten missään nimessä voi koskaan kuvitella ajavani rallia etuvetoisella, en vaikka ilmaiseksi tarjottaisiin. Piste.

Vastaa Viestiin