Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
escortcosworth
- WRC

- Viestit: 905
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja escortcosworth » 10.09.2004 21:21
mulla ei oo asiasta mitään tietoa, mutta olishan se kiva jos tänne koti suomeen tulis sellanen luokka sais nähä miten ne kopat kulkee

ja jos kulkis hyvin ni luultavasti nähtäs enemmän kaatoja ja sepä ois mukavaa

-
kprt
- KV

- Viestit: 735
- Liittynyt: 09.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Vaasa
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja kprt » 10.09.2004 21:40
No niin, käytetäänpä taas maalaisjärkeä. Milloin oltaisiin suomessa saatu uusista autoista " halpa " merkkiluokka, kun autojen maahantuojat ei kustannuksissa tule vastaan ? On tainnut olla viimeksi 70-luvulla kun Keimolassa ajettiin Fiat 126 merkkiluokkaa? Sehän jo tiedetään että AKK Suomessa ei järjestä merkkiluokkia kuin aina jostain uudesta automerkistä tai mallista ! Katsokaapa nyt tarkemmin minkä ikäisiä Volvoja siellä Ruotsissa on ! Ei taida olla suoraan kaupasta vedettyjä ? Eli olisko sittenkin helpompi tehdä se merkki luokka vanhoista autoista, jos sitä kiinnostusta nyt yleensäkkään on ? Ja pitääkö niillä autoilla voida aina ajaa vain jompaa kumpaa rataa tai rallia. Eikö olisi helpompi luoda auto jolla ajaa kumpaakin, niin tulisi se laajempi ajotaitokin ehkä ?
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 10.09.2004 21:59
Niin kauan kun moottoriurheilussa otetaan kellolla aikaa ja sen perusteella ratkotaan paremmuus, niin halpaa siitä ei yksinkertaisesti saa tekemälläkään. Hyviä esimerkkejä entinen sport 2000 ja hondat. Lopettakaa hyvät ihmiset se halvasta autourheilu luokasta puhuminen ku sellasta ei oo eikä tuu!!
-
escortcosworth
- WRC

- Viestit: 905
- Liittynyt: 21.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Hyvinkää
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja escortcosworth » 10.09.2004 22:10
niin, onhan se totta että siitä ei tekemälläkään saa halpaa kun kilpaa ajetaan

parempi lause/sana vois olla mielummin suomeen on ehkä tulossa "HALVEMPI" merkkiluokka eikä halpa ja kun autot viritetään kaikin mahdollisin keinoin niin siinä kuluu rahaa niin hemmetisti.Kun autourheilusta on kysymys ja täysillä mennään kun voitosta taistellaan

-
JM
- WRC

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja JM » 11.09.2004 08:24
Uusi ei ole halpaa. Toki varmaan tuommoisen Citikan käyttökustannukset moottoriurheilun mittapuussa sitä olisivat.
Ihan pelkällä intuitiolla tulis mieleen, että onhan meilläkin Volvo merkkisiä autoja ja saa niitä ruotsistakin. Ruotsin Suzuki Swift sarjassa kisattiin tosi kovaa. Ja jotenkin tulee mieleen myös, että joku BMW 316 sarja vakiovehkeillä ja nimenomaan näillä vanhemmilla malleilla vois olla ihan hauska. Ja tämä Bemari juttu nyt ihan heittona vaan ilman parempaa tietoa autosta jne.
Mutta minun mielestäni nimenomaan EDULLISELLE luokalle olisi tarvetta rallin puolella.
Edullisesti voi saada f-ryhmän auton, mutta harvoin sillä pyttyjä pääsee pokkaamaan kun saa antaa autolla tasoitusta kalliimmille, ellei sitten ole tosi vetomies :)
-
jiihoo1
- Yleinen

- Viestit: 152
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja jiihoo1 » 11.09.2004 11:31
Ruotsissa ajetaan Volvo Original luokassa sekä rallia,rataa että crossia, ja tekniset säännöt on kaikissa lajeissa samat joten yhdellä autolla pääsee kokeilemaan aika laajan kirjon autourheiluluokkia.. Myös Ekonomi luokka on varsin suosittu, auton ikä ja tehopainosuhde on tarkasti rajattu, kuten myös viritys joten älyttömän kalliiksi tällaista autoa ei saa oikein millään...
Saksassa ajetaan jo toista vuotta BMW 318iS cuppia, n.150hp vakioautoilla, aihion saa 2000¤...
Ihmetyttää AKK:n kanta siihhen etteikö halvalle(halvemmalle kuin nykyiset) lluokalle ole kiinnostusta, en ole ainakaan huomannut minkäänlaista kyselyä/kartoitusta aiheesta, vai onko sellainen järjestetty vain Hämeentien porukan kesken.... tiedä häntä mutta selvää kai kaikkien HARRASTAJIEN mielestä että kulut ja harrastuksen kynnyksen aloittaminen olisi saatava alemmas, Takuujuttu on että mikäli aloitat lajin luokassa jossa on 20 samantasoista autoa ja opit voittamaan siellä, kynnys voittaa isommissakin piireissä on matalampi, ja oppirahat tulee maksettua halvemmalla kalustolla kuin esim. puun ympärille kietoutunut Type R...
Keskustelua peliin ....
-
Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Mopoilija » 11.09.2004 17:17
Eikös se sitten olisi Escort/Stralet cuppi. Siinä voitaisiin määrätä autolle tarkka tehorajoitus, tai jotenkin määrättäisiin autojen myyntihinta. Silloin kukaan tuskin viittii laittaa autoihin mitään kovin ihmeellistä jos hinta katto olisi esim. 7000e.
-
voittaja1
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja voittaja1 » 11.09.2004 20:54
Oma mielipiteeni on, että AKK:lta on vähän karannu mopo käsistä näiden uusien ns."halpojen luokkien" osalta. Ei taida todellakaan kuulua ruohonjuuri tason harrastajien ääni siellä missä näistä asioista oikein päätetään. vai voiko joku tosissaan väittää että voisi ajaa kilpaa jossain näissä "halvoissa luokissa" ihan normaalia työtä tekevän ihmisen palkalla(ja siinä sivussa vaikka laittaa leivän päälle muutakin kuin ylähuulen)? Eli jos haluttaisiin luokka missä olisi paljon niin autot pitäisi olla hintaluokassa 2-5000e. Vaikka monet hyvät luokat onkin pilattu juuri harrastajien toimesta kun kaikkki eivät tunne sanaa kohtuus. (vrt.rallin F-ryhmä ja JM)
Kirjoitus virheitä

-
northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » 12.09.2004 10:22
Entäpä jos...
Luokka x ,jossa ajaisi esim. vm.82-95 gti/sportautot 2wd.(golf,kadett,astra,bmw318-320,pösö 205/309,alle 2L)
Moottoriin saisi vaihtaa lastun ja nokka-akselin,muuten vakio(pakoputkisto/pakosarja vapaa äänirajoittein,poraus maksimi toiseen ylikokoon).Vaihteisto vakio(kepin saa muuttaa lyhytväliseksi),lukon asennus sallittu.Korin kevennys kuten ännäläisissä,eli verhoiluja saa poistaa,siipi/levikesääntö äffästä.
-lukko talvikisoissa ehdoton,ajamiseen tulisi meininkiä eikä joku automalli pääsisi hyötymään vakiolukosta,lastun ja nokanvaihto estäisi turhat jupinat siitä että jollain on lastu/nokka vaihdettu.Lisäksi olisi idea että kaikki kilpailevat automallit olisi erikseen akk:ssa hyväksytty tähän luokkaan,ei tulisi mitään eksoottisia kaukoidän erikoismalleja.Uusia automalleja voisi rakentajat anoa lisää akk:sta kirjallisesti ennen rakentamista.
Autot voisivat ajaa mahdollisesti naisten ja nuorten kisojen yhteydessä oman "trophynsa".
-
voittaja1
- Viestit: 12
- Liittynyt: 11.07.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja voittaja1 » 12.09.2004 15:41
northwest kirjoitti:Entäpä jos...
Luokka x ,jossa ajaisi esim. vm.82-95 gti/sportautot 2wd.(golf,kadett,astra,bmw318-320,pösö 205/309,alle 2L)
Moottoriin saisi vaihtaa lastun ja nokka-akselin,muuten vakio(pakoputkisto/pakosarja vapaa äänirajoittein,poraus maksimi toiseen ylikokoon).Vaihteisto vakio(kepin saa muuttaa lyhytväliseksi),lukon asennus sallittu.Korin kevennys kuten ännäläisissä,eli verhoiluja saa poistaa,siipi/levikesääntö äffästä.
-lukko talvikisoissa ehdoton,ajamiseen tulisi meininkiä eikä joku automalli pääsisi hyötymään vakiolukosta,lastun ja nokanvaihto estäisi turhat jupinat siitä että jollain on lastu/nokka vaihdettu.Lisäksi olisi idea että kaikki kilpailevat automallit olisi erikseen akk:ssa hyväksytty tähän luokkaan,ei tulisi mitään eksoottisia kaukoidän erikoismalleja.Uusia automalleja voisi rakentajat anoa lisää akk:sta kirjallisesti ennen rakentamista.
Autot voisivat ajaa mahdollisesti naisten ja nuorten kisojen yhteydessä oman "trophynsa".
Kannatetaan :D

:D
-
ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja ariwalk » 12.09.2004 21:09
northwest kirjoitti:Entäpä jos...
Luokka x ,jossa ajaisi esim. vm.82-95 gti/sportautot 2wd.(golf,kadett,astra,bmw318-320,pösö 205/309,alle 2L)
Moottoriin saisi vaihtaa lastun ja nokka-akselin,muuten vakio(pakoputkisto/pakosarja vapaa äänirajoittein,poraus maksimi toiseen ylikokoon).Vaihteisto vakio(kepin saa muuttaa lyhytväliseksi),lukon asennus sallittu.Korin kevennys kuten ännäläisissä,eli verhoiluja saa poistaa,siipi/levikesääntö äffästä.
-lukko talvikisoissa ehdoton,ajamiseen tulisi meininkiä eikä joku automalli pääsisi hyötymään vakiolukosta,lastun ja nokanvaihto estäisi turhat jupinat siitä että jollain on lastu/nokka vaihdettu.Lisäksi olisi idea että kaikki kilpailevat automallit olisi erikseen akk:ssa hyväksytty tähän luokkaan,ei tulisi mitään eksoottisia kaukoidän erikoismalleja.Uusia automalleja voisi rakentajat anoa lisää akk:sta kirjallisesti ennen rakentamista.
Autot voisivat ajaa mahdollisesti naisten ja nuorten kisojen yhteydessä oman "trophynsa".
Lukko on kohtalaisen arvokas etuvetosee, joten senki vois unohtaa(kielletää sitte vaikka valmiikstasauspyörästönlukolliset autot. Mites iskarit? tollasissa autoissa niihi o pakko panostaa jos meinas pärjätä. Aivan varmasti joku hommais Öhlärin uusimmat. Varsinkin kun todennäkösesti menee sekunti peliks tollasessa luokassa. Siitäki pitäis kieltää, esim. että iskareiden kuuluu olla lisäsäiliöttömät.
-
northwest
- KV

- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja northwest » 12.09.2004 21:52
Lukko vaan tekee ajamisesta paljon vauhdikkaampaa ja mielekkäämpää,onhan sillä väkisinkin hintaa.Iskarit tietenkin vakiolle paikalle sopivat(eli ei lisäsäiliöllisiä),jouset alkuperäiselle paikalle.
Toi mun idea vaan oli suuntaa-antava,mutta esim.vanhentuneille ännäläisille toi olisi järkevämpi(ja halvempi)käyttö kuin äffä,ei ihan hirveästi taida jäädä ännän vireeseen äffässä
Luokassa menisi hyvin juuri astra ja rs2000 escortti sekä mk2 golffi.Lisänä sitten takatuupparikuskeille bemari

.Perusautot ei maksaisi hirveitä,ja löytyy euroopasta aihioiksi.Porausvaran takia voisi lohkot kunnostaa vaikka menisi hiukan yli 2litran.
Eli sellainen nuukan miehen N+ :),ja sprintissä sopisi hyvin nuortenluokkaan.
-
jiihoo1
- Yleinen

- Viestit: 152
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja jiihoo1 » 12.09.2004 23:26
northwest kirjoitti:Lukko vaan tekee ajamisesta paljon vauhdikkaampaa ja mielekkäämpää,onhan sillä väkisinkin hintaa.Iskarit tietenkin vakiolle paikalle sopivat(eli ei lisäsäiliöllisiä),jouset alkuperäiselle paikalle.
Toi mun idea vaan oli suuntaa-antava,mutta esim.vanhentuneille ännäläisille toi olisi järkevämpi(ja halvempi)käyttö kuin äffä,ei ihan hirveästi taida jäädä ännän vireeseen äffässä
Luokassa menisi hyvin juuri astra ja rs2000 escortti sekä mk2 golffi.Lisänä sitten takatuupparikuskeille bemari

.Perusautot ei maksaisi hirveitä,ja löytyy euroopasta aihioiksi.Porausvaran takia voisi lohkot kunnostaa vaikka menisi hiukan yli 2litran.
Eli sellainen nuukan miehen N+ :),ja sprintissä sopisi hyvin nuortenluokkaan.
Verrattuna esim Ruotsin malliin Astra/Golf/RS menee kalliiksi, Sikäläisillä säännöillä jossa teho/painosuhde on määrätty esim 8V Kadett menee läpi, 16V ei, samin Golfeista GT ja GTi 8V, muttei 16v..
Luokan ideana on oikeasti Edullinen hintataso, kilpailukykyisen valmiin auton saa 20000 SEK, eli rapia 2000¤, Astrat ym liikkuu kuitenkin kympin tietämissä, ja varustetaso nykyisissä peleissä on jo ajatellun luokan ulkopuolella...