Opel manta,historiikkiin
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Ymmärsiköhän vastaaja kysymyksesi? Uudessa korinvaihdossa, totta, vaihto aiheuttaa uudet verot. Nyt kun vaihto on kuitenkin joskus taannoin tehty ja hyväksytty, asia on eri. 'Automaattisesti' koko korikehikko on 34 prossaa ( http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5 ... 0/C115.pdf ), mahtuuko muine osineen alta viidenkymmenen nyt uudelleen laskettaessa?
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
Näin sanoi katsastus setä,joka itsekkin ajelee historikkiä.-AP- kirjoitti:Ymmärsiköhän vastaaja kysymyksesi? Uudessa korinvaihdossa, totta, vaihto aiheuttaa uudet verot. Nyt kun vaihto on kuitenkin joskus taannoin tehty ja hyväksytty, asia on eri. 'Automaattisesti' koko korikehikko on 34 prossaa ( http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5 ... 0/C115.pdf ), mahtuuko muine osineen alta viidenkymmenen nyt uudelleen laskettaessa?
nykyäänhän tuo korinvaihto ei ole enää mahdollista.
Mutta jos se on mahdollista,niin ilma muuta historikkiin.
Paha sanoa että,mitä osia on vaihdettu,kun ei rek:otteessa luo muutakun että,vaihdetut osat yhteensä 46%
Mutta tuohan on alkuperäinen sr.ja koneena on 2.0i cih.laatikko on,4v,ja perä lukoton(joku vaihtanut sen)sisusta SR:än oma,eli recarot ja mittaristo.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
Tuossa aken linkissä näkyy olevan korikehikko itse kantava 46%.-AP- kirjoitti:Ymmärsiköhän vastaaja kysymyksesi? Uudessa korinvaihdossa, totta, vaihto aiheuttaa uudet verot. Nyt kun vaihto on kuitenkin joskus taannoin tehty ja hyväksytty, asia on eri. 'Automaattisesti' koko korikehikko on 34 prossaa ( http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5 ... 0/C115.pdf ), mahtuuko muine osineen alta viidenkymmenen nyt uudelleen laskettaessa?
olisiko näin että tuohon on vain vaihdettu pelkkä kori,ja ei muuta.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- 1770
- A-Junnu

- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
En ole ihan pro tason rakentaja mutta jotain ymmärrän noista.Juke kirjoitti:Eikös historicissa pidä auto olla suomen kilvissä ?
Tuo 46% tarkoittaa käytännössä sitä, että kun menet ja otat sisustan pois, niin prosentit pompsahtaa yli viidenkymmenen ja maksat autoveron ! tai viet kilvet pois ja teet käyttötarkoituksen muutosilmoituksen AKE:lle, niin kuin minäkin jouduin jo vuosia sitten tekemään omasta Mantasta...
( ei ollut prosentteja otteessa, mutta silti katsoivat että muutoksia oli enemmän kuin 50 % !!! )
Eli tuon käyttötarkoituksen muutoksen jälkeen auto onkin tarra-kilvillä eikä kelpaa historiciin mikäli muistikuvani pitää paikkansa.
Toinen asia minkä luulisin haittaavan tuota historic käyttöä, on se, että kori on "liian" uusi, en ole kyllä varma vaikuttaako asiaan...
Perus äffäläisen siitä tietysti saa tehtyä, mutta korinvaihdon takia kannattaa varautua siihen että kilvet saa viedä pois.
Annan mielellään vinkkejä Mantan rakentamisesta F:läiseksi, jos tarvetta on...
Kaikki vinkit otetaan vastaan.mitäs tuolle korille kannattaa tehdä ja missä on mantassa ne heikot paikat?mitäs konneelle kannattaa tehdä,nyt on nuo luettelemani virit.perus huolot teen ainakiin.hoonaus,rengastus laakereointi ym.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- Juke
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
- Viesti:
Omassa tapauksessa oli siis kyseessä -76 Asconan papereilla oleva Manta, ja muutoksia riittävästi... Meni monta vuotta läpi heittämällä useammallakin asemalla, mutta sitten "virkaatekevä" katsastusmiehen alku keksi, että kun on taka-akselin tuentojakin muutettu, niin ei voi riittää prosentit yli viittäkymmentä alkuperäisiä osia.
Eli moottori lasketaan vaihdetuksi jos sinne on vaihdettu osia, taka-aksila on vaihdettu jos tukivarsia on muutettu, sisusta on vaihdettu kokonaan, jos lattiaverhoilu on poistettu, jne...
Todellisuudessa, jos tarkkoja ollaan, ei monikaan 70-80 luvun siviiliautokaan välttämättä pysy rajoissa, ainakaan jos on kolaroitu !
Mantan kriittiset paikat on ehdottomasti etuaisat, omaani leikkautin molemmin puolin aisoja vahvikepalat tukemaan niitä hypyissä ja röykyissä. Kaikki korin hitsisaumat mentiin vahvistushitsaten läpi. Takapää toimii hienosti, kun laitettiin Escortin linkkisarja + holkkisarja ja 120 lipsin kynäjouset Bilsteinin päälle Lautamäeltä. Edessä on Gaz;in napsusäädettävät iskarit ja Egegrenin "rallijouset". Toki monet tykkäävät että takapää toimii vakiotuennoilla ja gsi;n vakiojousilla riittävän hyvin Bilsteinien kanssa. Powerflexin puslat on etuakselilla, paitsi takimmainen iso pusla alumiinista sorvattu.
Oman autoni voisin kyllä myydäkin jos kiinnostuneita sattuisi olla, mutta eipäs nyt mainosteta enempää tällä foorumilla.
Eli moottori lasketaan vaihdetuksi jos sinne on vaihdettu osia, taka-aksila on vaihdettu jos tukivarsia on muutettu, sisusta on vaihdettu kokonaan, jos lattiaverhoilu on poistettu, jne...
Todellisuudessa, jos tarkkoja ollaan, ei monikaan 70-80 luvun siviiliautokaan välttämättä pysy rajoissa, ainakaan jos on kolaroitu !
Mantan kriittiset paikat on ehdottomasti etuaisat, omaani leikkautin molemmin puolin aisoja vahvikepalat tukemaan niitä hypyissä ja röykyissä. Kaikki korin hitsisaumat mentiin vahvistushitsaten läpi. Takapää toimii hienosti, kun laitettiin Escortin linkkisarja + holkkisarja ja 120 lipsin kynäjouset Bilsteinin päälle Lautamäeltä. Edessä on Gaz;in napsusäädettävät iskarit ja Egegrenin "rallijouset". Toki monet tykkäävät että takapää toimii vakiotuennoilla ja gsi;n vakiojousilla riittävän hyvin Bilsteinien kanssa. Powerflexin puslat on etuakselilla, paitsi takimmainen iso pusla alumiinista sorvattu.
Oman autoni voisin kyllä myydäkin jos kiinnostuneita sattuisi olla, mutta eipäs nyt mainosteta enempää tällä foorumilla.
- BD-48
- Viestit: 10
- Liittynyt: 03.03.2007 00:00
Opel manta Ruotsin rekisteriin.
Minulla olisi Opel Mantan ruotsalaiset paperit.
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
No enhän minä enää uskalla käyttää konttorilla,edes vuosikatsastuksessa.Koneeseen tulee tuplat tai säädettävä ruisku.siinähän menee prosentit ihan samantien yli?
ja autovero maksuun?
Vai kahtoovatko ne nuita niin tarkkaan sitten että ei saa olla mitään muutettu,noissa prosentti vehkeissä.varsinkin kun on 46%nytten.
ja autovero maksuun?
Vai kahtoovatko ne nuita niin tarkkaan sitten että ei saa olla mitään muutettu,noissa prosentti vehkeissä.varsinkin kun on 46%nytten.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
Re: Opel manta Ruotsin rekisteriin.
Laitoin yv.BD-48 kirjoitti:Minulla olisi Opel Mantan ruotsalaiset paperit.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- Juke
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 04.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Ilmajoki
- Viesti:
Sehän on oikeastaan siitä kiinni, mitä siihen 46%;iin on laskettu,
lista pitäis olla arkistossa sillä konttorilla, jolla aikanaan %;it on merkitty.
Siviiliautossa se varmaan on aika lailla onnessaan huomioidaanko lisämuutoksia koskaan, mutta riski on aika iso, kun on noin isot prosentit ennestään. Jo kerran vaihdettuja osia saa tietysti vaihtaa uudestaan ilman että prosentit lisääntyy...
Ainakin osalla konttoreista tuntuu olevan sellainen linja että kilpa-autot pitää saada pois normaali kilvistä jos vain vähänkin syytä löytyy.
Konttorilta saa valmista lomaketta AKE:lle lähetettäväksi, nimi oli muistaakseni
" ajoneuvon käyttötarkoituksen muutos veroseuraamuksen vuoksi" tai jotain sinne suuntaan. Se lappunen pitää sitten säilyttää auton papereiden mukana.
lista pitäis olla arkistossa sillä konttorilla, jolla aikanaan %;it on merkitty.
Siviiliautossa se varmaan on aika lailla onnessaan huomioidaanko lisämuutoksia koskaan, mutta riski on aika iso, kun on noin isot prosentit ennestään. Jo kerran vaihdettuja osia saa tietysti vaihtaa uudestaan ilman että prosentit lisääntyy...
Ainakin osalla konttoreista tuntuu olevan sellainen linja että kilpa-autot pitää saada pois normaali kilvistä jos vain vähänkin syytä löytyy.
Konttorilta saa valmista lomaketta AKE:lle lähetettäväksi, nimi oli muistaakseni
" ajoneuvon käyttötarkoituksen muutos veroseuraamuksen vuoksi" tai jotain sinne suuntaan. Se lappunen pitää sitten säilyttää auton papereiden mukana.
- ripeka
- Yleinen

- Viestit: 164
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Nuo Ruotsin paperithan siinä todella toimisi. Silloin veroseuraamuksen aiheuttavat prosentit alkaisivat todellakin nollasta, vaikka auton identiteetti on jotain muuta.
Muuten voi olla, että saattaa joku katsastusmies kiinnostua asiasta, jos tarjoaa 46 prosentin siviili korinvaihtoa ralli varusteilla vuosikatsastukseen. Ne kun tuppaa olemaan niin tiukkapipoja nuo katsurit....
Se kun oikeasti on niin, että vanhoihinkin vehkeisiin tehtäessä uusia muutoksia, pitää (pitäisi) prosentit laskea kokonaan uuden taulukon mukaan. Näin sanoo AKE. Ja uudessa pelkkä kori varusteineen on 58 prosenttia.
Muuten voi olla, että saattaa joku katsastusmies kiinnostua asiasta, jos tarjoaa 46 prosentin siviili korinvaihtoa ralli varusteilla vuosikatsastukseen. Ne kun tuppaa olemaan niin tiukkapipoja nuo katsurit....
- Jantzu84
- A-Junnu

- Viestit: 64
- Liittynyt: 23.03.2006 00:00
- Paikkakunta: pmk
otin selville,että mitä osia on vaihdettu vuonna 96.ja vastaus oli että pelkkä kori.kone,sisusta ym on kaikki alkuperäisiä.ja näin olle prosentteja on 46%
Mites ruotsi papereiden verohomma menee?paljonkahan on autovero mantassa,jos se on tuotu ruotsista niinkuin paperit väittää.
Vai tarviiko mantaa edes tullata?vaikka tekis ruotsinpapereilla historic auton.
Mites ruotsi papereiden verohomma menee?paljonkahan on autovero mantassa,jos se on tuotu ruotsista niinkuin paperit väittää.
Vai tarviiko mantaa edes tullata?vaikka tekis ruotsinpapereilla historic auton.
Tuleva wrc kuljettaja :)
- pete1
- WRC

- Viestit: 992
- Liittynyt: 03.05.2004 00:00
- Viesti:
Varmaksi en osaa sanoa, mutta veikkaisin että autovero Mantassa on vain muutaman sata euroa.. 
Lappu lattiaan ja NIMI LEHTEEN... www.kortesuo.com