KUPPI-ISTUIMIEN IKÄ

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
AJTP
Viestit: 8
Liittynyt: 26.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja AJTP » 10.09.2008 21:55

Simpson ei ole konkurssissa eikä kaatunut vaan voi ihan hyvin:
http://www.simpsonraceproducts.com/
Mutta yllättäen sieltä on varusteista hävinnyt FIA hyväksyntä, maksaako FIA hyväksyntä liikaa vai käyttikö edesmennyt Dale FIAn hyväksymiä varusteita ???
Miksi muuten AKK:n alainen kiihdytysautoporukka voi ajaa kilpaa SFI hyväksynnällä ja muut lajiryhmät ei ??? :oops:
Vaikuttaako asiaan kiihdytysautoilijoiden kuskien oma yhdistys asiaan, että mitä vaan sääntöjä ei saa runnottua läpi vaan ne pitää hyväksyttää ajaja yhdistyksellä ensin ????

PS. onko sprintti kilpailijat varautuneet jo HANS pakkoon 2012 :lol:
Oho saikohan tota kertoa vielä :oops:[/quote]

penkeissä fia hyväksyntä yleensä kaksinkertaistaa hinnan

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 11.09.2008 15:01

kprt kirjoitti: Simpson ei ole konkurssissa eikä kaatunut vaan voi ihan hyvin:
http://www.simpsonraceproducts.com/
Tiätääkseni Simpson on tuotemerkkinä vielä olemassa, mutta ei enään amerikkalaisomisteinen... Eli toiminta jatkuu, mutta omistajat vaihtui... tai jotain... Kuka näistä oikeasti ottaa selvää, yritysmaailman koukeloita!

Mut ongelmiin joutui ja jossain uutisoitiin et konkurssi tuli ja nykyiset Simpson tuotteet on made in Taivan tai jotain... Mut kait toi nashcar onnettomuus selittää osin sen miksi FIA leima on joistain tuotteista kadonnut, kait se velvottaa tuotevalmistajan liian kovaan vastuuseen ja sit tulee näitä max5.vuoden käyttöikiä kun tuotevalmistajat "pelaa varmanpäälle".

Näin olen luullut ja kuullut!

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Paljon korjattavaa..

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 11.09.2008 15:10

Et ole ensimmäinen joka ihmettelee Drag Racing turvamääräyksiä.
Näitä FIA juttuja alkaa olemaan ilmassa jo melkoisesti ja me puhutaan vain autourheilusta harrastustasolla Suomessa, joka ei kiinnosta FIA:ta ollenkaan. Joku on meillä unohtanut kokonaan, että SM- sarja ei ole KV autourheilua.

No mutta !

Sääntöjä on helppo tehdä kun tekee vain FIA:n kirjan mukaan, niin ei tarvitse luoda kahta säännöstöä, joka on yhtä kuin köyhät kyykkyyn ja rahattomat rähmälleen.
Autourheilua saa harrastaa vain rahalla, rahamiesten kalustolla ja välineillä.

Sellaista se on !

Ai niin se Leppiksen vene !
Melo sillä mutta älä viittä vuotta vanhalla kuppipenkillä !

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Asioista selvää ...

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 11.09.2008 15:32

Unto kirjoitti:
kprt kirjoitti: Mut kait toi nashcar onnettomuus selittää osin sen miksi FIA leima on joistain tuotteista kadonnut, kait se velvottaa tuotevalmistajan liian kovaan vastuuseen ja sit tulee näitä max5.vuoden käyttöikiä kun tuotevalmistajat "pelaa varmanpäälle".
FIA -leimalla ja tuotevastuulla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa eikä viiden vuoden käyttöiällä mitään tekemistä turvallisuuden tai kestävyyden tai tuotteen käyttökelpoisuuden kanssa. Ei tuo viisi vuotta ole edes penkin suunnittelutavoite tai tuotannon normi. Ihan samanlaisia penkkejä tehdään ilman FIA -leimoja ja niille sallitaan paljon pidempiaikainen käyttö ilman ongelmia. Koko viiden vuoden raja on täysin mielivaltainen ja kysymys onkin puhtaasti siitä, että istuimille saadaan enemmän kysyntää ja sitä klautta lisää tuloja, joista osa ohjautuu FIA:lle.

Olin muuten paikalla Daytonan ovaalilla tuolloin helmikuussa 2001, kun Dale Earnhardt ajoi valliin viimeisellä kierroksella yritettyään sitä ennen estellä muita ja varmistella poikansa voittoa ja miksei myös omaa kolmatta sijaansa. Vastaavanlaisia valliin ajamisia sattuu Nascar kisoissa jatkuvasti ilman loukkaantumisia. Tässä tapauksessa kuitenkin istuinvyö oli kiinnitetty vastoin valmistajan ohjeita kuljettajan kannalta "mukavammalla" tavalla. Siitä johtui vyön pettäminen, mikä yhdessä muiden tekijöiden kanssa aiheutti kuljettajan kuoleman onnettomuudessa. Päällepäin onnettomuus näytti tosi harmittomalta eikä sen vakavuutta kisan jälkitunnelmissa paikanpäällä olijat edes saaneet tietoonsa. Mekin saimme tiedon vasta uutisista illalla Palm Beachiin palattuamme.

Jos joku on kiinnostunut tästä onnettomuudesta ja Simpsonin osuudesta siihen, niin netistä löytyy hyvä lähtökohta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Death_of_Dale_Earnhardt

Tällä onnettomuudella ei ollut niinikään mitään tekemistä viiden vuoden leiman kanssa, vaan käytetyt varusteet olivat varmasti tuoreita.

- hannulehessaari

Ps. Vaikka viiden vuoden kalenteriaikainen käyttöraja onkin syvältä, olen sitä mieltä, että kilpailukatsastuksissa ja miksei vuosikatsastuksessakin, voidaan ja pitääkin vaatia huonokuntoiset penkit vaihdettaviksi ihan ikään katsomatta. Omasta turvallisuudestaan huolehtivat kilpailijat eivät aja kuin kunnossaolevilla välineillä.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

No niin...

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 11.09.2008 18:13

Tämän aihealueen alussa sanoin, että useimpien valmistajien penkit valmistetaan kaukoidässä. En kuitenkaan tarkoittanut että kaikki penkit valmistetaan kaukoidässä, varmasti on valmistajia, jotka hoitaa valmistuksen ihan omalla tehtaallaan. Toinen asia on sitten se, kuka vielä hoitaa niihin FIA testit jne.

No ostaisinko Italissa laminoidun veneen, mene ja tiedä ?

En myöskään ole tarkoittanut tätä keskustelua aiheeksi sen takia, että jonkin harrastajaryhmän pitäisi tinkiä turvallisuudesta vain siksi, että penkit, vyöt, Hans, kypärä jne ovat liian kalliita ja että markkinoille pitäisi saada edullisempia tuotteita, jotka ei ehkä olisi niin turvallisa.
Vanha viisaushan sanoo, että halpa ja hyvä pitää ostaa erikseen.

Näiden turvallisuuteen liittyvien tuotteiden käyttöiän suhteutuksella käytön määrään nähdään harrastajien piirissä epäsuhtaa ja siksi ollaankin nyt eri mieltä siitä, ovatko varusteet kalliita vai ei.
Jos laskee turvavarusteiden hinnan yhteen ja jakaa sen ajettujen kilpailujen määrällä viiden vuoden aikana, ovat lopputulokset täysin harrastajakohtaisia. Toisille todella edullisia ja toisille ihan tolkuttoman kalliita.

Olen silti edelleen sitä mieltä, että näiden turvavarusteiden osalta jokin penkin viisivuotis sääntö ei ole oikeudenmukainen kaikkia harrastajia kohtaan.
Ihan vain tiedoksi, meillä myös harrastetaan Suomeessa ainakin vielä autourheilua.
Jotta oikeudenmukaisuus toteutuisi, pitäisi pystyä valvomaan juuri esimerkiksi penkkien käyttöä ja kun lisätään näitä määräaikaisia turvallisuusvälineitä, sama koskee niitäkin.
Tulevaisuuden suunnitelmiin voisikin näin ollen kuulua eräänlainen mustalaatikko kilpa-autoihin, joka kertoo, onko auto kaadettu, kolaroitu jne. Mustanlaatikon omistaisi autourheilun sääntöjen laatia tai muu sellainen taho, joka rajattua käyttöikää määrättyihin asioihin autourheilussa kilpailukalustoon haluaa.

Penkkien osalta tuo mustalaatikko kertoisi totuuden, koska penkit ja tuo mustalaatikko voitaisiin blommata.

No niin tai näin, tulipahan tämäkin keskustelu täällä avettua ja toivottavasti karavaani kulkee edelleen ja koirat haukkuu...

Sen verran kuitenkin penkkien osalta haluan vielä sanoa, että kaikki penkkien maahantuojat / jälleenmyyjät voisivat varmaankin olla paljon tyytyväisempiä siihen ratkaisuun, että penkkien käytön alkaminen merkattaisiin jälleenmyyjän toimesta eli silloin, kun penkki on myyty asiakkaalle. Loppuisi ainakin tuo alennusten antaminen / katteiden menettäminen siinä kun nyt myydään ylivuotisia penkkejä ja olisi huomattavasti helpompaa määritellä varastoon otettavan tavaran määriä.

Timppa

www.timpparintanen.fi

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 11.09.2008 19:05

rallin harrastajien pitäisi yhä edelleen miettiä, onko tarpeellista perustaa omaa kansallista harrastaja ryhmää jonka ei tarvitse juosta näiden hulluuksien perässä,Mutta pidetäisi silti terve järki turvallisuus asioissa.Ei köyhän asiaa rikas ymmärrä.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 11.09.2008 20:44

151968 kirjoitti:rallin harrastajien pitäisi yhä edelleen miettiä, onko tarpeellista perustaa omaa kansallista harrastaja ryhmää jonka ei tarvitse juosta näiden hulluuksien perässä,Mutta pidetäisi silti terve järki turvallisuus asioissa.Ei köyhän asiaa rikas ymmärrä.
Jotenkin tuntuu mahdottomalta että esim. tätä penkkien 5.vuotis sääntöä noudatetaan vain ja ainoastaan AKK.n alaisuudessa?
Meinaan, että kyseessä on vissiin ihan yleismaailmallinen ilmiö, jota ei pääse virallisesti pakoon vaikka perustais kuinka monta katonkannattamis järjestöä!

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 11.09.2008 21:48

Vai vielä musta laatikko ralleihin, taas nousisivat ajajien kustannukset.
Riittää kun sääntöihin laitettaisiin, että kaikki jotka kilpailun keskeyttää niin auto varusteineen tarkistukseen, keskeyttämisen syystä huolimatta ja sillä selvä. Siinä katsottaisiin varusteet ja hylkyyn vialliset varusteet, samoin kilpailukatsastuksessa enne kilpailua sama kuntotarkistus, vialliset hylättäis. Jos nämä toimenpiteet suoritettais, niin ihme on jos joku voi suoriutua viallisilla varusteilla.
Ja ralliinhan ei pääse ilman katsastusta joten ei jäis porsaanreikiä eikä spekulointeja. Liian jyrkkä on AKK:n linja nykyään turvavarusteiden suhteen, ei penkit 5 vuodessa miksikään muutu muutamalla kilpailulla saatikka kypärät. Ps. Koska ajo puvut pitää uusia 3 pesukerran jälkeen tai jos jalkineissa tuoksuu jalkahiki, kengäthän voi jopa räjähtää kun oikein paljon kaasua lykkää...
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

timoantola
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 51
Liittynyt: 31.10.2004 00:00
Paikkakunta: alakylä
Viesti:

turvallisuus

Viesti Kirjoittaja timoantola » 11.09.2008 22:30

Tehkää niin kuin nuoriso tekee, tilataan evo mitsu tai M bemari ulkomailta ja kisataan kylän keskustassa vanhan poliisiaseman ympäri. Ei koske akk.n säännöt, mutta mummelit napisee.

Avatar
ErPe
Yleinen
Yleinen
Viestit: 202
Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ErPe » 11.09.2008 22:36

Nykyään järjenkäyttö korvataan rahankäytöllä.
Turvaudutaan FIA lippujen ja lappujen taakse, eikä yritetäkkään ajatella omilla aivoilla.
Turvallisuus antaa hyvän keppihevosen, johon voi aina vedota. Tällä päästään näennäiseen turvallisuudentunteeseen.
Tasalta ja puolelta vaihdettavat varusteet eivät auta, mikäli esim. kaaret eivät suojaa kuin minimin.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 11.09.2008 23:35

MrSpoon kirjoitti:Vai vielä musta laatikko ralleihin, taas nousisivat ajajien kustannukset.
Riittää kun sääntöihin laitettaisiin, että kaikki jotka kilpailun keskeyttää niin auto varusteineen tarkistukseen, keskeyttämisen syystä huolimatta ja sillä selvä. Siinä katsottaisiin varusteet ja hylkyyn vialliset varusteet, samoin kilpailukatsastuksessa enne kilpailua sama kuntotarkistus, vialliset hylättäis. Jos nämä toimenpiteet suoritettais, niin ihme on jos joku voi suoriutua viallisilla varusteilla.
Ja ralliinhan ei pääse ilman katsastusta joten ei jäis porsaanreikiä eikä spekulointeja. Liian jyrkkä on AKK:n linja nykyään turvavarusteiden suhteen, ei penkit 5 vuodessa miksikään muutu muutamalla kilpailulla saatikka kypärät. Ps. Koska ajo puvut pitää uusia 3 pesukerran jälkeen tai jos jalkineissa tuoksuu jalkahiki, kengäthän voi jopa räjähtää kun oikein paljon kaasua lykkää...
Et lukenut tuota minun kirjoitusta. Sanoin siinä että se maksaa joka sen vaatiikin, eli ei kustannuksia kilpailijoille.
Mustan laatikon idea olisi nimenomaan siinä, että se vahtii myös treeneissä, testeissä jne tapahtuneet vahingot, joissa ei ole virallista valvojaa paikalla.
Ja arvaa vaan miten usein kilpa-auto talutetaan kisan jälkeen koti talliin niin ettei kukaan tiedä mitä oikeasti tapahtui.

Ehkä yksi keskustelun aihe voisi olla kilpailijalisenssin vakuutukset. Oletteko koskaan kysyneet vakuutusyhtiöltä joka on lisenssin vakuutuksen takana, mitä vakuutus oikeasti korvaa. Ne jotka ovat sitä joutuneet käyttämään tietävät miten suppea lisenssin vakuutus on.
Jos vaaditaan lisää turvavarusteita, vakuutuksen hinnan tulisi olla edullisempi tai sen pitäisi korvata huomattavasti laajemmin ja enenmmän samaan hintaan.

TR

www.timpparintanen.fi

Avatar
heikkik
B-junnu
B-junnu
Viestit: 39
Liittynyt: 16.01.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja heikkik » 12.09.2008 00:25

Hohhoijaa vaan

Tällä tyylilläkö jatketaan ja hyväksytään kaikki kiristyvä luokittelu rakkaassa lajissamme niin eipä tartte miettiä ajeleeko siellä köyhä vanhalla penkillä....
Rokkiralli alakaakin kiinnostaan kummasti...
Tai saakai sitä f ryhmäläisellä mennä ajamaan jokkistakin.

Oottako muuten miettineet monastikko ootta oman pottanne puottannet autonne katolta maahan?? Oisko hyvä uuusia? Kuulemma kerta riittää.

Täällä foorumissa huomaa ketkä harrastaa lajia omillaan ja ketkä voi vähän sillä tienatakkin...

T. Orpo OOPPELISTI

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Pintajännitystä

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 12.09.2008 00:52

heikkik kirjoitti:.

Oottako muuten miettineet monastikko ootta oman pottanne puottannet autonne katolta maahan?? Oisko hyvä uuusia? Kuulemma kerta riittää.
T. Orpo OOPPELISTI
Ei kypärä millään pintajännityksellä kasassa pysy. Silloinhan ensimmäinen isku kaareen riittäisi siihen, että toisella pyörähdyksellä potta olisi hajalla. Aika lujaa saa kypärää kolhia, että sen kestävyyttä heikentävän vaurion siihen saa aikaiseksi. Itse olen luopunut yhdestä kypärästäni sen vuoksi, että siinä oli 2004 kaatoni jälkeen näkyvä jälki pintaa syvemmälle. Sekin kypärä mitä todennäköisemmin olisi suojannut päätä siinä kuin uusikin. Ei nimittäin muuttunut miksikään lekallakaan hakattaessa, mutta tulipahan kokeiltua :-)

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Köyhät kyykkyyn?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 12.09.2008 01:06

151968 kirjoitti:...Mutta pidetäisi silti terve järki turvallisuus asioissa.Ei köyhän asiaa rikas ymmärrä.
Ei tässä ole mitään vastakkainasettelua "köyhien ja rikkaiden välillä". Penkkien vanhenemissääntö on yhtä huono ja maksaa periaatteessa saman molemmille. Itse olen saanut sellaisen kasvatuksen ja muutenkin elämän mittaan oppinut, ettei käyttökelpoista tarvitse korvata uudella. Uudenveroisen tavaran poisheittäminen ei sovi sen paremmin omaan ajatteluuni kuin yleiseen kestävän kehityksen ajattelutrendiinkään. Oma talouteni sallisi tuollaisen tuhlauksen, mutta järkeni pitää sitä typeryytenä.

Minusta huonokuntoiset varusteet, jotka eivät enää vastaa sitä tarkoitusta, mikä niillä on, pitäisi ehdottomasti poistaa käytöstä, vaikkei niiden leimakaan olisi mennyt vanhaksi. Hylkäämisen pitäisi niinikään tapahtua katsastavan henkilön toimesta, koska niin moni on valmis ajamaan niillä varusteilla, joilla on aina ajanut ... jo 70-luvulta lähtien, vaikka niiden kunto olisi mikä,

Sääntöjä (penkkien vanheneminen) ei ole laadittu sen vuoksi, että joku lopettaisi kilpailemisen, vaan siksi, että tämä jatkaisi ja maksaisi aneensa vaikka viimeisistään. "Ei munivaa hanhea kannata tappaa", vai miten se oli.

- hannulehessaari

Avatar
Kupru
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 02.09.2004 00:00
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kupru » 12.09.2008 02:41

ASIA EI OLE NIIN YKSINKERTAINEN.

LOPETTAKAA JOMPI KUMPI, SÄÄNÖISTÄ RUTISEMINEN TAI AUTOURHEILU.

Vastaa Viestiin