KUPPI-ISTUIMIEN IKÄ
- Rallimax
- Yleinen

- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
KUPPI-ISTUIMIEN IKÄ
KILPAPENKKIEN SÄÄNTÖMUUTOS SAATAVA AIKAAN !
Jos on keskusteluissa pinnalla parhaillaan autourheilun turvavarusteissa Hans, turvakaaret jne itsestään selvyys, sitä ei ole kuitenkaan penkit.
Kilpa-autoiluun tarkoitettuja FIA hyväksyttyjä penkkejä saa käyttää vain 5 viisi vuotta penkissä olevan valmistajan leimauksen mukaan.
Kysymyksiä tämä viisivuotis käytäntö on herättänyt jo melkoisesti, koska penkin käyttöönottoa määrittelevä ikämerkintä tehdään tehtaalla.
Eli penkin käyttäminen on tehtaan määrittelyn mukaan alkanut silloin, kun penkki on lähtenyt tehtaalta.
Heitänpä nyt sääntöjen laatijoille seuraavan määrityksen ja asiakokonaisuuden.
Lähes kaikkien kilpapenkkien valmistajien penkkirungot tehdään kaukoidässä. Penkin valmistumisesta siihen hetkeen että se on tehtaalla viimeistelyssä ja verhoilussa, voi kulua selkeästikin ainakin vuosi ellei kaksi. Tämän jälkeen kun penkki on saatu tehtaalla valmiiksi, se voi maata tehtaan varastossa vielä vaikka miten pitkään ja lähtiessään sieltä, tehdas laittaa leiman penkkiin, eli penkin käyttö määritellään siis tuolloin alkaneeksi.
Ostettaessa penkki jälleenmyyjältä, on sen käyttö alkanut jo, ja vaikka penkki makaisi seuraavat viisi vuotta käyttämättömänä ostajan tallissa pahvilaatikossa, on se käyttökelvoton kun viisivuotta penkin leimauksesta on kulunut.
Siis uusi penkki, täysin käyttämätön, mutta silti käyttökelvoton ???
Katsotaanpa asiaa toiselta kantilta.
Jos venetehdas valmistaa lasi- tai hiilikuituisen-, kevlarisen-, jne veneen, tehdään se useiden vuosien käyttöä varten. Tämä useiden vuosien käyttöä varten ei tarkoita seuraavaa viittä vuotta vaan esimerkiksi kolmeakymmentäviittä vuotta. Moottorivene joka kulkee nopeutta, jossa se on ns, noussut pintaan, eli merikielellä vene on plaanissa, saa veneen runko tuulisissa olosuhteissa satoja, ellei tuhansia kertoja kovempaa rasitusta kun kilpa-autoiluun tarkoitettu kuppi-istuin missään niissä olosuhteissa, joissa sillä ajetaan kilpaa niin Euroopassa, Suomessakin kuin muuallakin. Jos määritelmä penkin kestävyydestä on viisi vuotta, on kaiken suhteellisuus teorian- ja muun laskutoimituksen kautta, em, moottoriveneen käyttöikä korkeintaan yksi vuosi !
Heittäisinkin tästä nyt haasteen ja pallon juridiikan ammattilaiselle, joka ottaisi asian hoitaakseen, millä perusteella voidaan määritellä tämä viiden vuoden käyttöikä ja mikä on juridisesti katsottuna penkin oikea käyttöönotto ajankohta. Kenellä on lain mukaan oikeus määritellä penkin kestävyysaika viideksi vuodeksi, kun asiaa vertaa nyt vaikka edellä kerrottuun määritelmään moottoriveneestä.
Lopuksi voidaan todeta, että uudesta veneestä ei saa hinnasta pois 20% jos se on viime vuoden mallia tai jopa 40% pois jos se on edellisvuoden mallia.
Uudesta kuppi-istuimesta saa !
www.timpparintanen.fi
Siirretty -PMM-
Jos on keskusteluissa pinnalla parhaillaan autourheilun turvavarusteissa Hans, turvakaaret jne itsestään selvyys, sitä ei ole kuitenkaan penkit.
Kilpa-autoiluun tarkoitettuja FIA hyväksyttyjä penkkejä saa käyttää vain 5 viisi vuotta penkissä olevan valmistajan leimauksen mukaan.
Kysymyksiä tämä viisivuotis käytäntö on herättänyt jo melkoisesti, koska penkin käyttöönottoa määrittelevä ikämerkintä tehdään tehtaalla.
Eli penkin käyttäminen on tehtaan määrittelyn mukaan alkanut silloin, kun penkki on lähtenyt tehtaalta.
Heitänpä nyt sääntöjen laatijoille seuraavan määrityksen ja asiakokonaisuuden.
Lähes kaikkien kilpapenkkien valmistajien penkkirungot tehdään kaukoidässä. Penkin valmistumisesta siihen hetkeen että se on tehtaalla viimeistelyssä ja verhoilussa, voi kulua selkeästikin ainakin vuosi ellei kaksi. Tämän jälkeen kun penkki on saatu tehtaalla valmiiksi, se voi maata tehtaan varastossa vielä vaikka miten pitkään ja lähtiessään sieltä, tehdas laittaa leiman penkkiin, eli penkin käyttö määritellään siis tuolloin alkaneeksi.
Ostettaessa penkki jälleenmyyjältä, on sen käyttö alkanut jo, ja vaikka penkki makaisi seuraavat viisi vuotta käyttämättömänä ostajan tallissa pahvilaatikossa, on se käyttökelvoton kun viisivuotta penkin leimauksesta on kulunut.
Siis uusi penkki, täysin käyttämätön, mutta silti käyttökelvoton ???
Katsotaanpa asiaa toiselta kantilta.
Jos venetehdas valmistaa lasi- tai hiilikuituisen-, kevlarisen-, jne veneen, tehdään se useiden vuosien käyttöä varten. Tämä useiden vuosien käyttöä varten ei tarkoita seuraavaa viittä vuotta vaan esimerkiksi kolmeakymmentäviittä vuotta. Moottorivene joka kulkee nopeutta, jossa se on ns, noussut pintaan, eli merikielellä vene on plaanissa, saa veneen runko tuulisissa olosuhteissa satoja, ellei tuhansia kertoja kovempaa rasitusta kun kilpa-autoiluun tarkoitettu kuppi-istuin missään niissä olosuhteissa, joissa sillä ajetaan kilpaa niin Euroopassa, Suomessakin kuin muuallakin. Jos määritelmä penkin kestävyydestä on viisi vuotta, on kaiken suhteellisuus teorian- ja muun laskutoimituksen kautta, em, moottoriveneen käyttöikä korkeintaan yksi vuosi !
Heittäisinkin tästä nyt haasteen ja pallon juridiikan ammattilaiselle, joka ottaisi asian hoitaakseen, millä perusteella voidaan määritellä tämä viiden vuoden käyttöikä ja mikä on juridisesti katsottuna penkin oikea käyttöönotto ajankohta. Kenellä on lain mukaan oikeus määritellä penkin kestävyysaika viideksi vuodeksi, kun asiaa vertaa nyt vaikka edellä kerrottuun määritelmään moottoriveneestä.
Lopuksi voidaan todeta, että uudesta veneestä ei saa hinnasta pois 20% jos se on viime vuoden mallia tai jopa 40% pois jos se on edellisvuoden mallia.
Uudesta kuppi-istuimesta saa !
www.timpparintanen.fi
Siirretty -PMM-
- Rattikeisari
- WRC

- Viestit: 908
- Liittynyt: 12.05.2004 00:00
No heti ekanahan tää liittyy tietysti materiaalipaksuuksiin,vene on paljon paksumpaa kamaa,eikä näi ollen niin elastinen......
penkin kuuluukin hieman joustaa,tosin osa katsatusmiehistä yrittää parhaansa mukaan vääntää penkin solmuun.....
ja veneessähän kuuluu käyttää pelastusliivejä,joten mitä sitten jos vene sattuukin uppoamaan.....
Sitä en sitten osaa sanoa että kuinka paljon penkin kestoon vaikuttaa se että painaako kuljettaja 50 vai 150 kiloa.......
yli 5 vuotta vanhat autot voitais kyl kieltää,koska kyllähän metallikin väsyy,ja muovi jne.......
penkin kuuluukin hieman joustaa,tosin osa katsatusmiehistä yrittää parhaansa mukaan vääntää penkin solmuun.....
ja veneessähän kuuluu käyttää pelastusliivejä,joten mitä sitten jos vene sattuukin uppoamaan.....
Sitä en sitten osaa sanoa että kuinka paljon penkin kestoon vaikuttaa se että painaako kuljettaja 50 vai 150 kiloa.......
yli 5 vuotta vanhat autot voitais kyl kieltää,koska kyllähän metallikin väsyy,ja muovi jne.......
- gtdriver
- WRC

- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
Juu, ja kaikki yli viisi vuotta kilpaa ajaneet voitas kans sulkea pois kilpailuista!Rattikeisari kirjoitti:No heti ekanahan tää liittyy tietysti materiaalipaksuuksiin,vene on paljon paksumpaa kamaa,eikä näi ollen niin elastinen......
penkin kuuluukin hieman joustaa,tosin osa katsatusmiehistä yrittää parhaansa mukaan vääntää penkin solmuun.....
ja veneessähän kuuluu käyttää pelastusliivejä,joten mitä sitten jos vene sattuukin uppoamaan.....
Sitä en sitten osaa sanoa että kuinka paljon penkin kestoon vaikuttaa se että painaako kuljettaja 50 vai 150 kiloa.......
yli 5 vuotta vanhat autot voitais kyl kieltää,koska kyllähän metallikin väsyy,ja muovi jne.......
- Matsku
- KV

- Viestit: 500
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Ei tekemistä kestävyyden kanssa
On turha etsiä mitään turvallisuuteen tai kestävyyteen liittyvää järkiperustetta penkkien vanhenemissäännöstä, koska sellaista ei ole.
Tehdas tai FIA ei anna suinkaan mitään viiden vuoden takuuta penkille, vaan kysymys on puhtaasti siitä, että penkeille voidaan tällätavoin saada enemmän kysyntää. Aika irvokasta nykyisten ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen ilmapiirissä, että materiaaleja tuhlataan tarpeettomasti, mutta näin se vaan on, että rahaa yritetään kerätä kovin lyhyellä tähtäimellä.
Järki sanoisi, että penkin kunnon pitäisi ratkaista sen käyttökelpoisuus. Huonosti pidetty ja käsitelty penkki saattaa olla käyttöikänsä lopussa jo parissa vuodessa, kun taas vähällä käytöllä ollut ja huolella käsitelty penkki on täysin uudenveroinen vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.
Penkeillehän saa kahden vuoden jatkoajan tehtaan suorittamalla tarkistuksella. Tehtaat eivät näitä tarkistuksia kuitenkaan käytännössä tee. Ne eivät myöskään anna oikeutta jatkoaikatarkistuksiin millekään muulle taholle. (Suomesta ainoastaan kalliimpien hiilikuitupenkkien lähettäminen tehtaan tarkistettavaksi tulisi rahtien, yms. jälkeen kannattavaksi.)
Prosessi, jolla tällaisten osien kunto tarkistetaan, ei ole kovin kummoinen. Se koostuu silmämääräisestä tarkistuksesta, koputtelusta ja vääntelystä sekä kiinnityksen kierteiden tarkistamisesta. Mitään sen kummempaa läpivalaisua tai ultraamista ei tarkistukseen käytetä. Ei uudellekaan, tuotannosta tulleelle penkille tehdä sen kummempia tarkistuksia.
Valmistaja ei siis anna mitään viiden vuoden takuuta penkeilleen, vaan sanoutuu irti kaikesta vastuusta penkkiä käytettäessä. USA:ssa on ollut tapauksia, joissa valmistaja on joutunut vastaamaan välineistään kilpailukäytössä tapahtuneiden onnettomuuksien yhteydessä. Mutta siellä pätevätkin eri lait ja määräykset kuin täällä.
Penkkisäännössä on kyse ennenkaikkea rahasta, vaikka sitä perustellaankin turvallisuudella. Aivan samoinhan yksityyppirengasta on perusteltu urheilullisuuden lisäämisellä. On sitä yritetty perustella kustannussäästöilläkin, mutta tosiasia on, että kilpailijoilta ohjataan aiempaa enemmän rahaa rengastoimittajalle ja kohteisiin, joilla ei ole merkitystä sille enemmistölle, joka joutuu leikin maksamaan. Yksinoikeudesta seuraa aina se, että kuluttaja (kilpailija) maksaa enemmän.
Jos turvallisuus olisi päättäjille todella tärkeä asia, olisi vaikkapa turvakaarisäännöissä parantamisen varaa, jolla on todellista vaikutusta turvallisuuteen. Paljon muutakin todellista voitaisiin tehdä, mutta nyt huomio on lähinnä kalsareiden punttien pituudessa. HANS tuen pakollisuus on kuitenkin mielestäni hyvä asia. Sen kohdalla kustannusten nousua vastaan turvallisuuskin lisääntyy.
- hannulehessaari
Tehdas tai FIA ei anna suinkaan mitään viiden vuoden takuuta penkille, vaan kysymys on puhtaasti siitä, että penkeille voidaan tällätavoin saada enemmän kysyntää. Aika irvokasta nykyisten ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen ilmapiirissä, että materiaaleja tuhlataan tarpeettomasti, mutta näin se vaan on, että rahaa yritetään kerätä kovin lyhyellä tähtäimellä.
Järki sanoisi, että penkin kunnon pitäisi ratkaista sen käyttökelpoisuus. Huonosti pidetty ja käsitelty penkki saattaa olla käyttöikänsä lopussa jo parissa vuodessa, kun taas vähällä käytöllä ollut ja huolella käsitelty penkki on täysin uudenveroinen vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.
Penkeillehän saa kahden vuoden jatkoajan tehtaan suorittamalla tarkistuksella. Tehtaat eivät näitä tarkistuksia kuitenkaan käytännössä tee. Ne eivät myöskään anna oikeutta jatkoaikatarkistuksiin millekään muulle taholle. (Suomesta ainoastaan kalliimpien hiilikuitupenkkien lähettäminen tehtaan tarkistettavaksi tulisi rahtien, yms. jälkeen kannattavaksi.)
Prosessi, jolla tällaisten osien kunto tarkistetaan, ei ole kovin kummoinen. Se koostuu silmämääräisestä tarkistuksesta, koputtelusta ja vääntelystä sekä kiinnityksen kierteiden tarkistamisesta. Mitään sen kummempaa läpivalaisua tai ultraamista ei tarkistukseen käytetä. Ei uudellekaan, tuotannosta tulleelle penkille tehdä sen kummempia tarkistuksia.
Valmistaja ei siis anna mitään viiden vuoden takuuta penkeilleen, vaan sanoutuu irti kaikesta vastuusta penkkiä käytettäessä. USA:ssa on ollut tapauksia, joissa valmistaja on joutunut vastaamaan välineistään kilpailukäytössä tapahtuneiden onnettomuuksien yhteydessä. Mutta siellä pätevätkin eri lait ja määräykset kuin täällä.
Penkkisäännössä on kyse ennenkaikkea rahasta, vaikka sitä perustellaankin turvallisuudella. Aivan samoinhan yksityyppirengasta on perusteltu urheilullisuuden lisäämisellä. On sitä yritetty perustella kustannussäästöilläkin, mutta tosiasia on, että kilpailijoilta ohjataan aiempaa enemmän rahaa rengastoimittajalle ja kohteisiin, joilla ei ole merkitystä sille enemmistölle, joka joutuu leikin maksamaan. Yksinoikeudesta seuraa aina se, että kuluttaja (kilpailija) maksaa enemmän.
Jos turvallisuus olisi päättäjille todella tärkeä asia, olisi vaikkapa turvakaarisäännöissä parantamisen varaa, jolla on todellista vaikutusta turvallisuuteen. Paljon muutakin todellista voitaisiin tehdä, mutta nyt huomio on lähinnä kalsareiden punttien pituudessa. HANS tuen pakollisuus on kuitenkin mielestäni hyvä asia. Sen kohdalla kustannusten nousua vastaan turvallisuuskin lisääntyy.
- hannulehessaari
- TiM
- A-Junnu

- Viestit: 60
- Liittynyt: 13.09.2004 00:00
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Penkkien aromit?
Penkki voi väsyä kovassa käytössä, mutta ei se mihinkään haihdu sen paremmin viidessä kuin kymmenessäkään vuodessa. Pelkkää skeidaa tuollaiset haihtumispuheet. Lentokoneitakin tehdään nykyään melkein kokonaan erilaisista komposiiteista ja hiilikuiduista ja tuulivoimaloissa myllyjen siivetkin on jotain "muovia". Eivät nekään haihdu taivaan tuuliin, vaikka niitä käytetään ulko-olosuhteissa.Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin...
- hannulehessaari
- 1403
- Yleinen

- Viestit: 273
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- Unto
- KV

- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Nykypäivänä mikään ei oikein onnistu ilman vakuutuksia joka asiaan "pitää" ottaa vakuutus ja vakuutus yrittää aina keplotella itsensä eroon korvauksista... Mun (pelkkään luuloon perustuva) mutu tuntuma on se, että kaikki nämä turvallisuus kustannuksien nousu on vakuutusyhtiöiden aikaansaannos! Amerikan yhdysvalloissa kun toi meno on aika hullunkurista (kaikki tietää tapauksia hampurilaisravintolan kahvin kuumuudesta jne... ) joka asiasta voidaan nostaa korvaushakemuksia, niin voidaan tehdä myös moottoriurheilussa mm. Dale Earnhardin kohtaloksi käynyt onnettomuus ajoi Simpson tuotevalmistajan konkurssiin, vain siksi että Dale sattui pitämään näitä tuotteita päällänsä onnettomuus hetkellä... (aika järjetöntä)
Nyt näiden tapahtumien kautta laitevalmistajat / vakuutusyhtiöt yrittävät turvata "selkänsä" ja kohta meidän "harrastajien" kilpa-autot täytetään jollain turvavaahdolla ääriäänmyöten jottei niillä vain loukkaa ketään!
Noh on mullakin kaksikappaletta OMP:n RST penkkejä varastossa vanhenemassa, Sabeltin kypärä jota ei ole kuin päähän kokeiltu (ilman Hans klipsejä) ja vöidenkin aika käy kohta vähiin... kunpa se kilpuri olisi kohta valmis... pakko ostaa nämä palikat pikku hiljaa, kun ei kerralla ole niin paljoa rahaa että voisi kaikki ostaa ronttina, mut ei valiteta, kaikki se on omaa turvallisuutta parantavaa... Enkä ole ollenkaan pahoillaan tuon Hanssin pakkokäytöstä jos markkinoille tulee sellainen malli joka sopii myös "sika niskalle"
Nyt näiden tapahtumien kautta laitevalmistajat / vakuutusyhtiöt yrittävät turvata "selkänsä" ja kohta meidän "harrastajien" kilpa-autot täytetään jollain turvavaahdolla ääriäänmyöten jottei niillä vain loukkaa ketään!
Noh on mullakin kaksikappaletta OMP:n RST penkkejä varastossa vanhenemassa, Sabeltin kypärä jota ei ole kuin päähän kokeiltu (ilman Hans klipsejä) ja vöidenkin aika käy kohta vähiin... kunpa se kilpuri olisi kohta valmis... pakko ostaa nämä palikat pikku hiljaa, kun ei kerralla ole niin paljoa rahaa että voisi kaikki ostaa ronttina, mut ei valiteta, kaikki se on omaa turvallisuutta parantavaa... Enkä ole ollenkaan pahoillaan tuon Hanssin pakkokäytöstä jos markkinoille tulee sellainen malli joka sopii myös "sika niskalle"
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
HANS
[quote="Unto]Enkä ole ollenkaan pahoillaan tuon Hanssin pakkokäytöstä jos markkinoille tulee sellainen malli joka sopii myös "sika niskalle"[/quote]
HANSin yksi ongelma tällä hetkellä on juuri sen sopivuus. "Sikaniska" joutuu ottamaan largen, jolloin rinnan päälle tulevat kapulat ovat tiiellä rattia pyöritettäessä. Schrothilta on tullut yksi malli, jossa niska on medium ja rintakapulat small. Olen ehdottanut tehtaalle myös sellaisen mallin tekemistä, jossa niska on large ja rintaosa medium, mutta vielä se ei ole ottanut tulta. Täytynee laittaa uusi kirje tehtaalle varsinaisesta sikaniska- eli XXL mallista.
- hannulehessaari
HANSin yksi ongelma tällä hetkellä on juuri sen sopivuus. "Sikaniska" joutuu ottamaan largen, jolloin rinnan päälle tulevat kapulat ovat tiiellä rattia pyöritettäessä. Schrothilta on tullut yksi malli, jossa niska on medium ja rintakapulat small. Olen ehdottanut tehtaalle myös sellaisen mallin tekemistä, jossa niska on large ja rintaosa medium, mutta vielä se ei ole ottanut tulta. Täytynee laittaa uusi kirje tehtaalle varsinaisesta sikaniska- eli XXL mallista.
- hannulehessaari
- hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Jossittelua
Tehdas ei lupaa kestoa tuolle viidellekään vuodelle. Sääntö rajoittaa käyttöiän viiteen vuoteen, joten jossittelu tehtaan lupauksista on turhaa. Vaikka kesto olisi mitä, niin vaihdat penkin enintään viiden vuoden välein, jos haluat käyttää sitä kilpailussa. Eli ainoa jossittelu on: jos ajat, niin vaihdat, jos et vaihda, niin et aja.1403 kirjoitti:Entäpä jos tehtaat alkaisivat myymään vain uusia runkoja, johon wanhat penkinpäällysteet voisi vaihtaa???
Itse kyllä vaihdan penkin viidenvuoden välein, jos tehdas ei pysty lupaamaan kestoa sen jälkeen.
Nim.merk. Vuoden vanhan penkin kaadossa rikkonut.
- hannulehessaari
- AJTP
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.06.2007 00:00
tuskin ne pölyttyä kerkeää,onnistuu se verhoilu siellä lähi idässä siinä missä italiassakin. :)Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin...
- AJTP
- Viestit: 8
- Liittynyt: 26.06.2007 00:00
tuskin ne pölyttyä kerkeää,onnistuu se verhoilu siellä lähi idässä siinä missä italiassakin. :)Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin...
- leppis
- WRC

- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
Penkki voi väsyä kovassa käytössä, mutta ei se mihinkään haihdu sen paremmin viidessä kuin kymmenessäkään vuodessa. Pelkkää skeidaa tuollaiset haihtumispuheet. Lentokoneitakin tehdään nykyään melkein kokonaan erilaisista komposiiteista ja hiilikuiduista ja tuulivoimaloissa myllyjen siivetkin on jotain "muovia". Eivät nekään haihdu taivaan tuuliin, vaikka niitä käytetään ulko-olosuhteissa.
- hannulehessaari
Olen 23 vuotta myynyt mm. muovia ammatissani. Nyt sekoaa kaksi eri asiaa.
"Ämpärimuovi", jota on moni muovilaatu, kovettuu vanhetessaan, eikä lopuksi kestä omaa olomuotoan, vaan murenee, kun siitä haihtuu ne liuottimet. Eli se muovintuoksu, joka on muovikaupassa.
Komposiitti, hiilikuitu jne. ovat kehittyneitä versioita, eikä niistä tietääkseni haihdu mitään, kuten Hannu toteaa.
Minulla on 40 vuotta vanha lasikuituvene, eikä se uutta häpeä,
mutta 30 vuotta vanhat sälekaihtimien nupit ovat murentuneet käsiin.
- hannulehessaari
Olen 23 vuotta myynyt mm. muovia ammatissani. Nyt sekoaa kaksi eri asiaa.
"Ämpärimuovi", jota on moni muovilaatu, kovettuu vanhetessaan, eikä lopuksi kestä omaa olomuotoan, vaan murenee, kun siitä haihtuu ne liuottimet. Eli se muovintuoksu, joka on muovikaupassa.
Komposiitti, hiilikuitu jne. ovat kehittyneitä versioita, eikä niistä tietääkseni haihdu mitään, kuten Hannu toteaa.
Minulla on 40 vuotta vanha lasikuituvene, eikä se uutta häpeä,
mutta 30 vuotta vanhat sälekaihtimien nupit ovat murentuneet käsiin.