KUPPI-ISTUIMIEN IKÄ

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

KUPPI-ISTUIMIEN IKÄ

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 10.09.2008 11:44

KILPAPENKKIEN SÄÄNTÖMUUTOS SAATAVA AIKAAN !

Jos on keskusteluissa pinnalla parhaillaan autourheilun turvavarusteissa Hans, turvakaaret jne itsestään selvyys, sitä ei ole kuitenkaan penkit.
Kilpa-autoiluun tarkoitettuja FIA hyväksyttyjä penkkejä saa käyttää vain 5 viisi vuotta penkissä olevan valmistajan leimauksen mukaan.
Kysymyksiä tämä viisivuotis käytäntö on herättänyt jo melkoisesti, koska penkin käyttöönottoa määrittelevä ikämerkintä tehdään tehtaalla.
Eli penkin käyttäminen on tehtaan määrittelyn mukaan alkanut silloin, kun penkki on lähtenyt tehtaalta.

Heitänpä nyt sääntöjen laatijoille seuraavan määrityksen ja asiakokonaisuuden.

Lähes kaikkien kilpapenkkien valmistajien penkkirungot tehdään kaukoidässä. Penkin valmistumisesta siihen hetkeen että se on tehtaalla viimeistelyssä ja verhoilussa, voi kulua selkeästikin ainakin vuosi ellei kaksi. Tämän jälkeen kun penkki on saatu tehtaalla valmiiksi, se voi maata tehtaan varastossa vielä vaikka miten pitkään ja lähtiessään sieltä, tehdas laittaa leiman penkkiin, eli penkin käyttö määritellään siis tuolloin alkaneeksi.

Ostettaessa penkki jälleenmyyjältä, on sen käyttö alkanut jo, ja vaikka penkki makaisi seuraavat viisi vuotta käyttämättömänä ostajan tallissa pahvilaatikossa, on se käyttökelvoton kun viisivuotta penkin leimauksesta on kulunut.
Siis uusi penkki, täysin käyttämätön, mutta silti käyttökelvoton ???

Katsotaanpa asiaa toiselta kantilta.
Jos venetehdas valmistaa lasi- tai hiilikuituisen-, kevlarisen-, jne veneen, tehdään se useiden vuosien käyttöä varten. Tämä useiden vuosien käyttöä varten ei tarkoita seuraavaa viittä vuotta vaan esimerkiksi kolmeakymmentäviittä vuotta. Moottorivene joka kulkee nopeutta, jossa se on ns, noussut pintaan, eli merikielellä vene on plaanissa, saa veneen runko tuulisissa olosuhteissa satoja, ellei tuhansia kertoja kovempaa rasitusta kun kilpa-autoiluun tarkoitettu kuppi-istuin missään niissä olosuhteissa, joissa sillä ajetaan kilpaa niin Euroopassa, Suomessakin kuin muuallakin. Jos määritelmä penkin kestävyydestä on viisi vuotta, on kaiken suhteellisuus teorian- ja muun laskutoimituksen kautta, em, moottoriveneen käyttöikä korkeintaan yksi vuosi !

Heittäisinkin tästä nyt haasteen ja pallon juridiikan ammattilaiselle, joka ottaisi asian hoitaakseen, millä perusteella voidaan määritellä tämä viiden vuoden käyttöikä ja mikä on juridisesti katsottuna penkin oikea käyttöönotto ajankohta. Kenellä on lain mukaan oikeus määritellä penkin kestävyysaika viideksi vuodeksi, kun asiaa vertaa nyt vaikka edellä kerrottuun määritelmään moottoriveneestä.

Lopuksi voidaan todeta, että uudesta veneestä ei saa hinnasta pois 20% jos se on viime vuoden mallia tai jopa 40% pois jos se on edellisvuoden mallia.

Uudesta kuppi-istuimesta saa !

www.timpparintanen.fi


Siirretty -PMM-

Avatar
Rattikeisari
WRC
WRC
Viestit: 908
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rattikeisari » 10.09.2008 11:56

No heti ekanahan tää liittyy tietysti materiaalipaksuuksiin,vene on paljon paksumpaa kamaa,eikä näi ollen niin elastinen......

penkin kuuluukin hieman joustaa,tosin osa katsatusmiehistä yrittää parhaansa mukaan vääntää penkin solmuun.....

ja veneessähän kuuluu käyttää pelastusliivejä,joten mitä sitten jos vene sattuukin uppoamaan.....

Sitä en sitten osaa sanoa että kuinka paljon penkin kestoon vaikuttaa se että painaako kuljettaja 50 vai 150 kiloa.......

yli 5 vuotta vanhat autot voitais kyl kieltää,koska kyllähän metallikin väsyy,ja muovi jne.......

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 10.09.2008 12:41

Rattikeisari kirjoitti:No heti ekanahan tää liittyy tietysti materiaalipaksuuksiin,vene on paljon paksumpaa kamaa,eikä näi ollen niin elastinen......

penkin kuuluukin hieman joustaa,tosin osa katsatusmiehistä yrittää parhaansa mukaan vääntää penkin solmuun.....

ja veneessähän kuuluu käyttää pelastusliivejä,joten mitä sitten jos vene sattuukin uppoamaan.....

Sitä en sitten osaa sanoa että kuinka paljon penkin kestoon vaikuttaa se että painaako kuljettaja 50 vai 150 kiloa.......

yli 5 vuotta vanhat autot voitais kyl kieltää,koska kyllähän metallikin väsyy,ja muovi jne.......
Juu, ja kaikki yli viisi vuotta kilpaa ajaneet voitas kans sulkea pois kilpailuista! :lol:

Avatar
Matsku
KV
KV
Viestit: 500
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Matsku » 10.09.2008 13:08

Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin... :roll:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Ei tekemistä kestävyyden kanssa

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.09.2008 13:11

On turha etsiä mitään turvallisuuteen tai kestävyyteen liittyvää järkiperustetta penkkien vanhenemissäännöstä, koska sellaista ei ole.

Tehdas tai FIA ei anna suinkaan mitään viiden vuoden takuuta penkille, vaan kysymys on puhtaasti siitä, että penkeille voidaan tällätavoin saada enemmän kysyntää. Aika irvokasta nykyisten ilmastonmuutoksen ja kestävän kehityksen ilmapiirissä, että materiaaleja tuhlataan tarpeettomasti, mutta näin se vaan on, että rahaa yritetään kerätä kovin lyhyellä tähtäimellä.

Järki sanoisi, että penkin kunnon pitäisi ratkaista sen käyttökelpoisuus. Huonosti pidetty ja käsitelty penkki saattaa olla käyttöikänsä lopussa jo parissa vuodessa, kun taas vähällä käytöllä ollut ja huolella käsitelty penkki on täysin uudenveroinen vielä kymmenenkin vuoden jälkeen.

Penkeillehän saa kahden vuoden jatkoajan tehtaan suorittamalla tarkistuksella. Tehtaat eivät näitä tarkistuksia kuitenkaan käytännössä tee. Ne eivät myöskään anna oikeutta jatkoaikatarkistuksiin millekään muulle taholle. (Suomesta ainoastaan kalliimpien hiilikuitupenkkien lähettäminen tehtaan tarkistettavaksi tulisi rahtien, yms. jälkeen kannattavaksi.)

Prosessi, jolla tällaisten osien kunto tarkistetaan, ei ole kovin kummoinen. Se koostuu silmämääräisestä tarkistuksesta, koputtelusta ja vääntelystä sekä kiinnityksen kierteiden tarkistamisesta. Mitään sen kummempaa läpivalaisua tai ultraamista ei tarkistukseen käytetä. Ei uudellekaan, tuotannosta tulleelle penkille tehdä sen kummempia tarkistuksia.

Valmistaja ei siis anna mitään viiden vuoden takuuta penkeilleen, vaan sanoutuu irti kaikesta vastuusta penkkiä käytettäessä. USA:ssa on ollut tapauksia, joissa valmistaja on joutunut vastaamaan välineistään kilpailukäytössä tapahtuneiden onnettomuuksien yhteydessä. Mutta siellä pätevätkin eri lait ja määräykset kuin täällä.

Penkkisäännössä on kyse ennenkaikkea rahasta, vaikka sitä perustellaankin turvallisuudella. Aivan samoinhan yksityyppirengasta on perusteltu urheilullisuuden lisäämisellä. On sitä yritetty perustella kustannussäästöilläkin, mutta tosiasia on, että kilpailijoilta ohjataan aiempaa enemmän rahaa rengastoimittajalle ja kohteisiin, joilla ei ole merkitystä sille enemmistölle, joka joutuu leikin maksamaan. Yksinoikeudesta seuraa aina se, että kuluttaja (kilpailija) maksaa enemmän.

Jos turvallisuus olisi päättäjille todella tärkeä asia, olisi vaikkapa turvakaarisäännöissä parantamisen varaa, jolla on todellista vaikutusta turvallisuuteen. Paljon muutakin todellista voitaisiin tehdä, mutta nyt huomio on lähinnä kalsareiden punttien pituudessa. HANS tuen pakollisuus on kuitenkin mielestäni hyvä asia. Sen kohdalla kustannusten nousua vastaan turvallisuuskin lisääntyy.

- hannulehessaari

Avatar
TiM
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 60
Liittynyt: 13.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TiM » 10.09.2008 13:16

Huvittavintahan on, että myös putkirunkoisia koskee sama 5 vuotta, kuin noita kuitupenkkejä. Nyt vaan Fia:an vaatimus, että siihen toiseenkin putkirakenteeseen ohjaamossa saadaan kanssa sama turvallisuutta edistävä 5 vuoden voimassaolo, nimittäin turvakehikko... :wink:

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Penkkien aromit?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.09.2008 13:19

Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin... :roll:
Penkki voi väsyä kovassa käytössä, mutta ei se mihinkään haihdu sen paremmin viidessä kuin kymmenessäkään vuodessa. Pelkkää skeidaa tuollaiset haihtumispuheet. Lentokoneitakin tehdään nykyään melkein kokonaan erilaisista komposiiteista ja hiilikuiduista ja tuulivoimaloissa myllyjen siivetkin on jotain "muovia". Eivät nekään haihdu taivaan tuuliin, vaikka niitä käytetään ulko-olosuhteissa.

- hannulehessaari

Avatar
1403
Yleinen
Yleinen
Viestit: 273
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1403 » 10.09.2008 17:06

Entäpä jos tehtaat alkaisivat myymään vain uusia runkoja, johon wanhat penkinpäällysteet voisi vaihtaa???
Itse kyllä vaihdan penkin viidenvuoden välein, jos tehdas ei pysty lupaamaan kestoa sen jälkeen.

Nim.merk. Vuoden vanhan penkin kaadossa rikkonut.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 10.09.2008 17:22

Nykypäivänä mikään ei oikein onnistu ilman vakuutuksia joka asiaan "pitää" ottaa vakuutus ja vakuutus yrittää aina keplotella itsensä eroon korvauksista... Mun (pelkkään luuloon perustuva) mutu tuntuma on se, että kaikki nämä turvallisuus kustannuksien nousu on vakuutusyhtiöiden aikaansaannos! Amerikan yhdysvalloissa kun toi meno on aika hullunkurista (kaikki tietää tapauksia hampurilaisravintolan kahvin kuumuudesta jne... ) joka asiasta voidaan nostaa korvaushakemuksia, niin voidaan tehdä myös moottoriurheilussa mm. Dale Earnhardin kohtaloksi käynyt onnettomuus ajoi Simpson tuotevalmistajan konkurssiin, vain siksi että Dale sattui pitämään näitä tuotteita päällänsä onnettomuus hetkellä... (aika järjetöntä)
Nyt näiden tapahtumien kautta laitevalmistajat / vakuutusyhtiöt yrittävät turvata "selkänsä" ja kohta meidän "harrastajien" kilpa-autot täytetään jollain turvavaahdolla ääriäänmyöten jottei niillä vain loukkaa ketään!

Noh on mullakin kaksikappaletta OMP:n RST penkkejä varastossa vanhenemassa, Sabeltin kypärä jota ei ole kuin päähän kokeiltu (ilman Hans klipsejä) ja vöidenkin aika käy kohta vähiin... kunpa se kilpuri olisi kohta valmis... pakko ostaa nämä palikat pikku hiljaa, kun ei kerralla ole niin paljoa rahaa että voisi kaikki ostaa ronttina, mut ei valiteta, kaikki se on omaa turvallisuutta parantavaa... Enkä ole ollenkaan pahoillaan tuon Hanssin pakkokäytöstä jos markkinoille tulee sellainen malli joka sopii myös "sika niskalle"

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

HANS

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.09.2008 19:55

[quote="Unto]Enkä ole ollenkaan pahoillaan tuon Hanssin pakkokäytöstä jos markkinoille tulee sellainen malli joka sopii myös "sika niskalle"[/quote]

HANSin yksi ongelma tällä hetkellä on juuri sen sopivuus. "Sikaniska" joutuu ottamaan largen, jolloin rinnan päälle tulevat kapulat ovat tiiellä rattia pyöritettäessä. Schrothilta on tullut yksi malli, jossa niska on medium ja rintakapulat small. Olen ehdottanut tehtaalle myös sellaisen mallin tekemistä, jossa niska on large ja rintaosa medium, mutta vielä se ei ole ottanut tulta. Täytynee laittaa uusi kirje tehtaalle varsinaisesta sikaniska- eli XXL mallista.

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Jossittelua

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.09.2008 19:59

1403 kirjoitti:Entäpä jos tehtaat alkaisivat myymään vain uusia runkoja, johon wanhat penkinpäällysteet voisi vaihtaa???
Itse kyllä vaihdan penkin viidenvuoden välein, jos tehdas ei pysty lupaamaan kestoa sen jälkeen.

Nim.merk. Vuoden vanhan penkin kaadossa rikkonut.
Tehdas ei lupaa kestoa tuolle viidellekään vuodelle. Sääntö rajoittaa käyttöiän viiteen vuoteen, joten jossittelu tehtaan lupauksista on turhaa. Vaikka kesto olisi mitä, niin vaihdat penkin enintään viiden vuoden välein, jos haluat käyttää sitä kilpailussa. Eli ainoa jossittelu on: jos ajat, niin vaihdat, jos et vaihda, niin et aja.

- hannulehessaari

Avatar
AJTP
Viestit: 8
Liittynyt: 26.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja AJTP » 10.09.2008 21:07

Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin... :roll:
tuskin ne pölyttyä kerkeää,onnistuu se verhoilu siellä lähi idässä siinä missä italiassakin. :)

Avatar
AJTP
Viestit: 8
Liittynyt: 26.06.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja AJTP » 10.09.2008 21:08

Matsku kirjoitti:Kun tämä penkkisääntö tuli puhuttin siitä että vaikka penkkiä ei käytettäisi, niin se heikkenee kun siitä haihtuu ainesosia pois tms.
Eli meille myydään siis valmiiksi vaarallisia penkkejä jos ne parikin vuotta saattaa pölyttyä varastossa enen verhoilua, voipi olla että piempäänkin... :roll:
tuskin ne pölyttyä kerkeää,onnistuu se verhoilu siellä lähi idässä siinä missä italiassakin. :)

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 10.09.2008 21:08

..

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 10.09.2008 21:39

Penkki voi väsyä kovassa käytössä, mutta ei se mihinkään haihdu sen paremmin viidessä kuin kymmenessäkään vuodessa. Pelkkää skeidaa tuollaiset haihtumispuheet. Lentokoneitakin tehdään nykyään melkein kokonaan erilaisista komposiiteista ja hiilikuiduista ja tuulivoimaloissa myllyjen siivetkin on jotain "muovia". Eivät nekään haihdu taivaan tuuliin, vaikka niitä käytetään ulko-olosuhteissa.

- hannulehessaari

Olen 23 vuotta myynyt mm. muovia ammatissani. Nyt sekoaa kaksi eri asiaa.
"Ämpärimuovi", jota on moni muovilaatu, kovettuu vanhetessaan, eikä lopuksi kestä omaa olomuotoan, vaan murenee, kun siitä haihtuu ne liuottimet. Eli se muovintuoksu, joka on muovikaupassa.
Komposiitti, hiilikuitu jne. ovat kehittyneitä versioita, eikä niistä tietääkseni haihdu mitään, kuten Hannu toteaa.
Minulla on 40 vuotta vanha lasikuituvene, eikä se uutta häpeä,
mutta 30 vuotta vanhat sälekaihtimien nupit ovat murentuneet käsiin.

Vastaa Viestiin