Sivu 12/12
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 18.11.2011 20:03
Kirjoittaja markokal
hyvä että toipuu ,vaikka hitaastikin. voimia toipumiseen.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 18.11.2011 21:08
Kirjoittaja saana
Markokal puhuu totta.Nopeuden nousu tekee ajovirheet entistä enemmän vaarallisemmaksi.Autojen ajettavuus nostaa nopeutta ja uskon ettei keskituntinopeus säännöstä pidetä KIINNI!Tutkikoon ken tahtoo mutta minä toivon että ralli tuodaan pienemmlle teille ja sillekin työlle on tekijänsä.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 06.12.2011 19:25
Kirjoittaja Rutger
Joo,aiheellista keskustelua kieltämättä! Itse hieman lajin kiehtovassa maailmassa aikaa viettäneenä näkisin tekniikan kehittymisen olevan eräs tekijä; kuka tahansa aloittelija voi rahalla hankkia autoonsa, oli se sitten -70 tai -00 vuosikymmeniltä esim. hyvän moottoriohjauksen, lisäsäiliöalustan, pirun kalliit huippurenkaat, (muutamia yksityiskohtia mainitakseni), niin saatetaan joissain tapauksissa olla niiden rajojen lähellä, jolloin ei edes AKK:n määräämät hienot FIA- hyväksytyt varusteetkaan poista luokkaantumisriskiä.
Toinen seikka johon huomioni kiinnittyy on rallissa käyttetty tiestö. Pienille teille viety kisa laskee selvästi riskikynnyksiä, mutta harrastajakunta on osin itse aiheuttanut nykykäytännön. Nyt kun muistetaan että myös kilpailunjärjestäjät tekevät kisoja harrastuksenaan, niin eiväthän he kovin pitkään kuuntele jokapuolelta tulevaa v####ilua tiestön kunnosta, niin saattaa olla kiusaus viedä seuraavalla kerralla pätkät kovapohjaisemmille (lue nopeimmille) teille. Ja ainahan pienen tien kunnostaminen vie huomattavasti enemmän rahaa kuin isontien. Se kun on kisan menopuolelta suht'helposti siirrettävissä pois.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 26.07.2012 11:25
Kirjoittaja petepee
Siis tänään !!!!!!!
Rallin vaaralliset vuodet
YLE TV2 20.55 - 21.50
1980-luvulla säännöt vapauttivat valmistamaan yhä nopeampia ralliautoja. Rallista tuli vaarallinen laji sekä kuljettajille että katsojille. Yksi tuon ajan pahimmista kolareista vei suomalaisen Henry Toivosen hengen.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 26.07.2012 19:38
Kirjoittaja Marko Tähkä
Kuinka noi nyky huippukaarten materiaalit kun tuntus taipuvan aika helposti ja sitten toi autojen niin sanottu nyky pelti kun on niin ohutta että läpi näkee,siihen kun lisätään nää nyky renkaat ja alustat olisko siinä vika kun tulee ruumiita.Kaiteen sisään tuleminen ainakin hidastuu jos autossa on ihan oikeaa peltiä eikä tommosta kaks maalia vastakkain peltiä.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 26.07.2012 19:56
Kirjoittaja Wandal
151968 kirjoitti:Kuinka noi nyky huippukaarten materiaalit kun tuntus taipuvan aika helposti ja sitten toi autojen niin sanottu nyky pelti kun on niin ohutta että läpi näkee,siihen kun lisätään nää nyky renkaat ja alustat olisko siinä vika kun tulee ruumiita.Kaiteen sisään tuleminen ainakin hidastuu jos autossa on ihan oikeaa peltiä eikä tommosta kaks maalia vastakkain peltiä.
se kaari ottaa iskua vastaan (joustaa) jolloin kehoon kohdistuvat voimat pienenevät verrattuna äkkipysähdykseen.. eli pehmentää iskua.
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 26.07.2012 20:31
Kirjoittaja ignis
151968 kirjoitti:Kaiteen sisään tuleminen ainakin hidastuu jos autossa on ihan oikeaa peltiä eikä tommosta kaks maalia vastakkain peltiä.
Se kaide on kuin keihäs. Lopputuloksen kannalta on aivan sama onko se rintapelti 0.5 vai 2mm paksua. Merkittävää hyötyä keihästämistä vastaan löytyy vasta kun paksuus on jotain 15mm ja ylöspäin...
Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei
Lähetetty: 27.07.2012 18:07
Kirjoittaja Marko Tähkä
Ei kai kaikki tämän vuoden puolella sattuneet onnettomuudet ole tapahtuneet juuri kaiteen sisään tulemisella, tajuan kyllä sen ettei aivan ohut materiaali estä "keihästystä"mutta hidastaa mitä paksumpi on vai kuinka,ja se mitä jostavampaa kaariteräs on aiheuttaa vähemmän kipua äkkipysäyksessä mutta missä se raja kulkee kun joustavuudesta tulee vaarallista.