Perhana, ja muuten unohtu multa noi turvavöiden aluslevytkin x 8 a' n 7€ = 56€, jos olkavyöt pujotetaan kaaren ympäri
Huomioita
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
[quote="markomartini"]varustelistasta päävirtakatkaisin puuttuu
Perhana, ja muuten unohtu multa noi turvavöiden aluslevytkin x 8 a' n 7€ = 56€, jos olkavyöt pujotetaan kaaren ympäri
Perhana, ja muuten unohtu multa noi turvavöiden aluslevytkin x 8 a' n 7€ = 56€, jos olkavyöt pujotetaan kaaren ympäri
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
luukkujen lukitussokat 4 kpl a 15= 60 e
vetolenkit 2kpl + merkkinuolet 15 e
ea laukun tarra 2e
päävirtakatkasintarra 2e
päävirran katkaisuvaijeri ulkopuolelle 15 e
vetolenkit 2kpl + merkkinuolet 15 e
ea laukun tarra 2e
päävirtakatkasintarra 2e
päävirran katkaisuvaijeri ulkopuolelle 15 e
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
Olisiko suunnilleen lista tuossa?markomartini kirjoitti:luukkujen lukitussokat 4 kpl a 15= 60 e
vetolenkit 2kpl + merkkinuolet 15 e
ea laukun tarra 2e
päävirtakatkasintarra 2e
päävirran katkaisuvaijeri ulkopuolelle 15 e
Täydennetään ja pannaan jonnekkin saataville niin ehkä olisi jollekkin apuja?
Pakolliset varusteet Liite J
Ea-laukku (sis tarran vas. takasivuikkuna) 1 67
Fia 6-piste vyöt 2 300
Vöiden aluslevyt 8 56
Kaaret asennettuna 1 1000
Kaarien FIA pehmuste 2 58
Istuimet 2 720
Istuimien sivukiinnikkeet 2 92
Istuimien kiinnitysraudat 40 x 40mm 2 40
Vyöleikkurit 2 15
Sammutin 1 20
Sammuttimen metallipannat 2 10
Päävirtakatkaisija 1 15
Päävirtakatkaisijan vaijeri ulos 1 15
Päävirtakatkaisijan tarra 1 5
Päävirtakatkaisijan johdot 1 20
Luukkujen lisälukitukset 2 60
Hinaussilmukat 2 10
Hinaussilmukoiden nuolet 2 5
pientarvikkeita vähintään 200 € 1 200
2708
- kappa12
- Yleinen

- Viestit: 270
- Liittynyt: 19.02.2005 00:00
- Paikkakunta: Seinäjoki
- Viesti:
Re: Huomioita
Tuohon vielä henkilökohtaiset varusteet n.1200€ x2(saa menemään paljon enemmänkin, jos vähemmällä saa uudet niin onnittelen), renkaat(pinnoitettu BR 175/70-15" 87€/kpl), aihio jne... Elikkä eiköhän se oo ne kustannukset mitkä tätä lajia ajaa alas...
Ei muakaan kukaan oo pakottanu panostamaan uudehkon pikkuauton hintaa -79 malliseen satakakseiskaan, oon sen tehny kyllä ihan omasta halusta ja rakkaudesta lajiin... En mäkään oo kaikkia romuja uutena ostanu, mutta osan tavaroista joutuu väkisinkin laittamaan uutena...
Ja vaikka tavaroita sais ostettua käytettynä niin että tuosta laskelmasta sais -25% niin silti hinta jää sinne n.4k€ tietämille, vaikka kuinka ajaisit ladalla...
Ei muakaan kukaan oo pakottanu panostamaan uudehkon pikkuauton hintaa -79 malliseen satakakseiskaan, oon sen tehny kyllä ihan omasta halusta ja rakkaudesta lajiin... En mäkään oo kaikkia romuja uutena ostanu, mutta osan tavaroista joutuu väkisinkin laittamaan uutena...
Ja vaikka tavaroita sais ostettua käytettynä niin että tuosta laskelmasta sais -25% niin silti hinta jää sinne n.4k€ tietämille, vaikka kuinka ajaisit ladalla...
Mikko Koivusalo
http://ralliseiska.suntuubi.com/
http://ralliseiska.suntuubi.com/
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Huomioita
Kyllä tuosta 2708€ listasta aika paljon lähtee pois kun ostaa ne kaikkein halvimmat mitä löytyy.
-Vöitä saa 129€/sarja
-penkit alkaen 185€/Kpl
-vöiden aluslevyt puoleen hintaan on normihinta ja jos nekin tekee mutterilla ja itse rälläköi 3 mm pellistä niin jää vieläkin halvemmaksi
- vyöleikkurit 5€
- päävirtakatkaisijan tarrat+vaijeri (yleismallin ryyppyvaijeri) 8€
- luukun lisälukitukset 15€/sarja => 30€
- hinaussilmukat tässä tapauksessa saisi puskurin kiinnikkeestä 2 minuutin rälläköinnillä 0,5€?
-nimitarrat+hinausnuolet 10€
Näillä pääsee johonkin 2170 paikkeille. Ja mitä tässä olen kesän aikana kaarien hintoja kuullut niin alle tonnillakin selviää. Eli aika lähellä ollaan 2k€ summaa. Mutta toisaalta tuosta puuttuu ainakin panssari mikä on ralliin pakollinen.
Ja nämä hinnat tarkistin parista kaupasta mitä tuossa nyt on itsekin tullut käytettyä, varmaan noissa pakollisissa ostoksissa jotain tinkivaraakin on jos kaiken keskittää samaan paikkaan?
Niin joo, pientarvikkeiden summa on kohtalaisen suuri jos vakioautoa tehdään eikä sitä rahaa käytetä perushuollon tekemiseen.
-Vöitä saa 129€/sarja
-penkit alkaen 185€/Kpl
-vöiden aluslevyt puoleen hintaan on normihinta ja jos nekin tekee mutterilla ja itse rälläköi 3 mm pellistä niin jää vieläkin halvemmaksi
- vyöleikkurit 5€
- päävirtakatkaisijan tarrat+vaijeri (yleismallin ryyppyvaijeri) 8€
- luukun lisälukitukset 15€/sarja => 30€
- hinaussilmukat tässä tapauksessa saisi puskurin kiinnikkeestä 2 minuutin rälläköinnillä 0,5€?
-nimitarrat+hinausnuolet 10€
Näillä pääsee johonkin 2170 paikkeille. Ja mitä tässä olen kesän aikana kaarien hintoja kuullut niin alle tonnillakin selviää. Eli aika lähellä ollaan 2k€ summaa. Mutta toisaalta tuosta puuttuu ainakin panssari mikä on ralliin pakollinen.
Ja nämä hinnat tarkistin parista kaupasta mitä tuossa nyt on itsekin tullut käytettyä, varmaan noissa pakollisissa ostoksissa jotain tinkivaraakin on jos kaiken keskittää samaan paikkaan?
Niin joo, pientarvikkeiden summa on kohtalaisen suuri jos vakioautoa tehdään eikä sitä rahaa käytetä perushuollon tekemiseen.
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Huomioita
Kiitoksia listan laatijoille.
Nythän tämä on varmaan uskottava kun sen on kirjoittanut joku muu kuin allekirjoittanut.
Tuon laskelman perusteella minäkin laskelmaa tein joskin sillä erotuksella että kaaret laskin ilman asennusta.
Kaarien asennus tai oikeammin taivutettu kaaripaketti itse asennettuna maksaa noin 500 vähemmin kuin laskelmassa ollut hinta.
Lopuille tavaroille hinnat muodostuminen on jonkin verran kiinni siitä hankkiiko yhdestä vai useasta paikasta ja onko kaikkien tarvikkeiden oikea ostopaikka autourheiluvarusteisiin keskittynyt liike.
Se että saadaanko auton hinnaksi viivalle valmiina 1999€ +auto tai 2700€+ auto ei liene tässä tärkeintä. Mielestäni tärkeämpää on se että missä esimerkin autolla olisi järkeä ajaa. Vaihtoehdoksi jää A tai F. Renkaan jäljet selässä, onko se väistämätön tosiasia.
Tässäkin ketjussa on esitetty aihioita olevan ja hintakaan ei ole hirvittävä jos katsoo niitä halvempia vaihtoehtoja. Jos käytetään tuota 2700€ hintaa ja noin tonnin aihiota niin hinta on siis 3700.
Ja nyt pitäisi sitten ostaa tuohon alle neljän tonnin kinneriin yli kahden tonnin varusteet kuskeille.
Tästä esimerkistä voisi heittää kysymyksen pitääkö ja onko hyötyä jos edellämainitulle ja vastaavanlaisille autoille määrittelisi kansallisen tason turvamääritelmät( ei fia leima pakkoa). Saadaanko ja miten paljon kulurakennetta alas.
Olen melko varma että jonkinlaisia muutoksia tarvitaan sensijaan että toistuvasti todetaan rallin olevan ja pysyvän kalliina lajina.
Mikä sitten olisi oikea foorumi jossa asioista voisi keskustella ilman että haukutaan hulluksi kuten edellä on asiaa kommentoitu.
Kansallisen tason rallikomitea miten ja missä?
Nythän tämä on varmaan uskottava kun sen on kirjoittanut joku muu kuin allekirjoittanut.
Tuon laskelman perusteella minäkin laskelmaa tein joskin sillä erotuksella että kaaret laskin ilman asennusta.
Kaarien asennus tai oikeammin taivutettu kaaripaketti itse asennettuna maksaa noin 500 vähemmin kuin laskelmassa ollut hinta.
Lopuille tavaroille hinnat muodostuminen on jonkin verran kiinni siitä hankkiiko yhdestä vai useasta paikasta ja onko kaikkien tarvikkeiden oikea ostopaikka autourheiluvarusteisiin keskittynyt liike.
Se että saadaanko auton hinnaksi viivalle valmiina 1999€ +auto tai 2700€+ auto ei liene tässä tärkeintä. Mielestäni tärkeämpää on se että missä esimerkin autolla olisi järkeä ajaa. Vaihtoehdoksi jää A tai F. Renkaan jäljet selässä, onko se väistämätön tosiasia.
Tässäkin ketjussa on esitetty aihioita olevan ja hintakaan ei ole hirvittävä jos katsoo niitä halvempia vaihtoehtoja. Jos käytetään tuota 2700€ hintaa ja noin tonnin aihiota niin hinta on siis 3700.
Ja nyt pitäisi sitten ostaa tuohon alle neljän tonnin kinneriin yli kahden tonnin varusteet kuskeille.
Tästä esimerkistä voisi heittää kysymyksen pitääkö ja onko hyötyä jos edellämainitulle ja vastaavanlaisille autoille määrittelisi kansallisen tason turvamääritelmät( ei fia leima pakkoa). Saadaanko ja miten paljon kulurakennetta alas.
Olen melko varma että jonkinlaisia muutoksia tarvitaan sensijaan että toistuvasti todetaan rallin olevan ja pysyvän kalliina lajina.
Mikä sitten olisi oikea foorumi jossa asioista voisi keskustella ilman että haukutaan hulluksi kuten edellä on asiaa kommentoitu.
Kansallisen tason rallikomitea miten ja missä?
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Huomioita
Ei kaikissa luokissa päävirtakytkin ole pakollinen. Tosin sitä suositellaan. Tieto löytyy kyllä sääntökirjasta, missä päävirtakytkintä ei tarvitse olla.markomartini kirjoitti:varustelistasta päävirtakatkaisin puuttuu
riitta hyvä anna poikien vastata kun kysytään, joillekkin se pitää oikein rautalangasta vääntää.
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
[quote="MJT"][quote="markomartini"]varustelistasta päävirtakatkaisin puuttuu
riitta hyvä anna poikien vastata kun kysytään, joillekkin se pitää oikein rautalangasta vääntää.[/quote]
Ei kaikissa luokissa päävirtakytkin ole pakollinen. Tosin sitä suositellaan. Tieto löytyy kyllä sääntökirjasta, missä päävirtakytkintä ei tarvitse olla.[/quote]
Oli puhe v1600 ja se on siellä pakollinen.
Sähköjärjestelmä tulee varustaa turvallisuussääntöjen
kohdan 253.13 mukainen päävirtakatkaisin. Ns.
kolariturvakytkimen saa poistaa.
Ja kuinka moni mahtuu halvimpaan penkkiin hanssien kanssa.
riitta hyvä anna poikien vastata kun kysytään, joillekkin se pitää oikein rautalangasta vääntää.[/quote]
Ei kaikissa luokissa päävirtakytkin ole pakollinen. Tosin sitä suositellaan. Tieto löytyy kyllä sääntökirjasta, missä päävirtakytkintä ei tarvitse olla.[/quote]
Oli puhe v1600 ja se on siellä pakollinen.
Sähköjärjestelmä tulee varustaa turvallisuussääntöjen
kohdan 253.13 mukainen päävirtakatkaisin. Ns.
kolariturvakytkimen saa poistaa.
Ja kuinka moni mahtuu halvimpaan penkkiin hanssien kanssa.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Huomioita
Voihan se niinkin olla et ei noi halvat kinnerit mahdu ralliin ollenkaan.
Mut onneksi suomi on vapaa maa ja yhdistyksiä saa perustaa aina sen mukaan mikä toimintamalli kellekkin sopii. Ja yhdistykset miksei yrityksetkin saa järjestää kisoja mille haluaa. Ja voihan sitä järjestää ilman mitään virallista tahoakaan. Mutta en oikein osaa päätellä kenen etua sekin sitten ajasi.
Sinisten autojen omistajat tekee sinisille autoille ja punaisten punaisille.
Ja aikansa kun kaikki hääräilee mitä sattuu niin kenenkään ei tarvi järjestää mitään.
Mut onneksi suomi on vapaa maa ja yhdistyksiä saa perustaa aina sen mukaan mikä toimintamalli kellekkin sopii. Ja yhdistykset miksei yrityksetkin saa järjestää kisoja mille haluaa. Ja voihan sitä järjestää ilman mitään virallista tahoakaan. Mutta en oikein osaa päätellä kenen etua sekin sitten ajasi.
Sinisten autojen omistajat tekee sinisille autoille ja punaisten punaisille.
Ja aikansa kun kaikki hääräilee mitä sattuu niin kenenkään ei tarvi järjestää mitään.
- MJT
- WRC

- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Re: Huomioita
Halvat Cobra Monaco ja Sparcon Sprint V käytössä. Hyvin tähän saakka sopinut Hansu kaulassa. Mikkihiiri penkkien kanssa voisi tulla ongelmia.markomartini kirjoitti:
Ja kuinka moni mahtuu halvimpaan penkkiin hanssien kanssa.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Huomioita
Olisi mielenkiintoista kuulla vanhoilta konkareilta mitenkä silloin kun rallissa suurinosa ei ollut nähnytkään rallirenkaita ,alustasarjoja yms. nykytekniikkaa,niin miten silloin ajettiin ja pysyttiin "hengissä".
Kuitenkin kaaret, vyöt ja penkit oli jotain ihan muuta kuin nyt.
Toki eipä ollut renkaita ja edes sitä tehoakaan jota piti tiehen välittää.
Reititkin oli aivan eriluokkaa kuin nyt.
Ehkä sieltä menneisyydestä voisi löytää ohjeita lajiin, uskoakseni se ei varmaankaan ole ralli johon tämän tiedon voisi välittää mutta ehkä sitten jokin aivan uusi tai olisiko sitten vanha joka olisi heräteltävissä henkiin.
Uskon ettei ne ajohalut ja miksei osittain panostaminen taloudellisestikkin ole mihinkään hävinneet, ralli on vaan yksinkertaisesti tiensä päässä jos ei kokonaan niin ainakin harrastelajina. Rallissa kehitys on ollut kokonaisuudessan liian voimakasta ,ei varmaankaan kärjen , mutta harrastamisen näkökulmasta kylläkin. Vaikeaa nähdä että tätä kehitystä millään saisi enää käännettyä takaisin.
Kuitenkin kaaret, vyöt ja penkit oli jotain ihan muuta kuin nyt.
Toki eipä ollut renkaita ja edes sitä tehoakaan jota piti tiehen välittää.
Reititkin oli aivan eriluokkaa kuin nyt.
Ehkä sieltä menneisyydestä voisi löytää ohjeita lajiin, uskoakseni se ei varmaankaan ole ralli johon tämän tiedon voisi välittää mutta ehkä sitten jokin aivan uusi tai olisiko sitten vanha joka olisi heräteltävissä henkiin.
Uskon ettei ne ajohalut ja miksei osittain panostaminen taloudellisestikkin ole mihinkään hävinneet, ralli on vaan yksinkertaisesti tiensä päässä jos ei kokonaan niin ainakin harrastelajina. Rallissa kehitys on ollut kokonaisuudessan liian voimakasta ,ei varmaankaan kärjen , mutta harrastamisen näkökulmasta kylläkin. Vaikeaa nähdä että tätä kehitystä millään saisi enää käännettyä takaisin.
-
AskoE
- A-Junnu

- Viestit: 144
- Liittynyt: 29.01.2012 10:11
Re: Huomioita
Ralli oli silloin ennen hauskaa. Ehkä tämä netti tekee valittamisen ja vertailun liian helpoksi, samoin se lisää mahdollisuuksia harrastaa vaikkapa rallia "virtuaali maailmassa". Helpompaa, ei tule edes hiki, eikä maksa mitään jos pistää autonsa päreiksi...
Ennen oli ennen ja nyt on nyt, todennäköisesti (ja valitettavasti) live rallille käy tosi huonosti muutaman vuoden kuluessa?
Ennen oli ennen ja nyt on nyt, todennäköisesti (ja valitettavasti) live rallille käy tosi huonosti muutaman vuoden kuluessa?
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Huomioita
Kun katsoo noita tuning lehtiä ja niissä olevia autoja, kireitämimmejä sekä loistavia runsaslukuisia tapahtumia, niin en ihmettele yhtään vaikka ralli ja paskaset äijät röpöttävine autoineen ei yksin kertaisesti enään vaan sytytä nuorisoo, eiväthän he edes tiedä noita meitin vanhoja automalleja nimeltään tai saatikka osaa korjata niitä, autotkin kun ovat sen 10 vuotta vanhempia kuin nyky nuoret ! Jos täällä kotona ei ajettais rallia! Niin kyllä toi meitin junnukin varmaan olis muusta kiinnostunut.
P.S. Ralli oli ennen kivaa ja se on sitä edelleen ! Siitä vaan puuttuu sosiaalinen yhdessä olo ja sehän me hoidetaan tällä netillä, mistä hyvin harvoin tulee hyvälle tuulelle
Ei ole Esson baareja eikä muitakaan saunailtoja, jokainen kyyrää omissa pajoissaan ja kaikki valittaa että on kallista ! Yksi mikä on kokoajan kasvanut on lähtemisen kynnys ja epäilen että sitä pitää vaan huilata jonkinaikaa ja kerätä voimia, niin kyllä sen yli sitten taas motivoituneena pääsee ilman itkuja.
P.S. Ralli oli ennen kivaa ja se on sitä edelleen ! Siitä vaan puuttuu sosiaalinen yhdessä olo ja sehän me hoidetaan tällä netillä, mistä hyvin harvoin tulee hyvälle tuulelle
-
autimies
- Viestit: 14
- Liittynyt: 15.07.2011 21:06
Re: Huomioita
Niin silloin ennen oli sentään tarroja ,joita liimattiin autoon.. Tosin ne piti itse ostaa..j67 kirjoitti:Olisi mielenkiintoista kuulla vanhoilta konkareilta mitenkä silloin kun rallissa suurinosa ei ollut nähnytkään rallirenkaita
-
AskoE
- A-Junnu

- Viestit: 144
- Liittynyt: 29.01.2012 10:11
Re: Huomioita
Kulu puolella rallin ajaminen maksoi esim ilmojen osalta vähemmän, kuin jos reitin olisi taksilla kiertänyt. Talvirallirenkaan hinnalla sai ajaa kaksi rallia, eli yli 200 ek-kilometriä, jne