Huomioita
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Huomioita
Muutama huomio tämän vuoden kirjoittelusta rallinetin eri viestiketjuissa.
Corollan moottorit.
Milloin ja minkä takia gt.ssä käytetään fx:sän konetta tai yleensäkään miksi koneiden pitää olla jotain muuta kuin alkuperäisesti automalliin tarkoitettuja.
Sama koskee kaikki eri osakokonaisuuksia.
Koska kalusto on niin vanhaa ettei kyseisiä moottoreita ole enää saatavissa.
Valkokilpiset ralli autot.
Onko joku yrittänyt saada vaikka V-1600 autoa valkokilpiseksi siis yli 2000 vuosimallia olevaa autoa.
Sama koskee myös muita ryhmiä.
Yrittää kyllä saa mutta yritykseksi jää mikäli katsastaja osaa asetukset ja lait.
Luokat ja niiden määrät.
Löytyykö mistään tietoa kuinka paljon lähtijä määrissä on ollut eroja eri kilpailuiden suhteen jos luokkamäärät on poikenneet ja tarjontaa kilpailuista on ollut. Siis siten ettei osallistumisiin ole vaikuttanut "kun muutakaan ei ole tarjolla".
Ajovaruste muutokset.
Paljonko vaikutti lähtijämääriin? Ja miten paljon on yksitäisten kilpailuja ajavien kilpailijoiden määrä kehittynyt.
Ajaako harvempi joukko enemmän per kilpailija vai onko suurempi joukko niitä jotka ajaa vain yksittäisen kilpailun.
Mahtaneeko löytyä vastausta.
Harvakseltaan esiin tuleva mutta vuosia jatkunut ihmettely hisse luokkien ikäkausien mukaan tulosta.
Siis tuleeko ja miksi ei ikäkaudet tule automaattisesti esim. 25 vuoden viiveellä automaattisesti.
Tähän lienee vastauksena se että hisset olisi uudempia kuin nykyinen "uusi" kalusto.
Reittien osalta on ikuisuus aiheena ollut merkintälinja.
Pitääkö kilpailijan ajaa sen mukaan mitä näkee vai merkiltä merkille.
Onko ulosajon sattuessa syy kuljettajan vai jonkun muun.
Renkaat.
Miksi etelä euroopasta ostetaan huonommin pitäviä renkaita suomesta heidän sarjoihin kun paremmin pitäviä valmistettaisiin lähempänä.
Meillä kuitenkin suunta on aina vaan pitävämpiin ja kalliinpiin.
Akk:n rooli lajien kehittämisessä ja sääntömuutoksissä.
Moneen kertaan on todettu että "metsään meni" ja p...a päätös.
Voisikohan syynä olla se ettei kentältä tule ehdotuksia akk:n suuntaan, vai muistaako joku milloin kentältä olisi lähtenyt viestiä akk:lle. Ainakaan mitään "kansalaisaloitetta" en muista tapahtuneen isomman ryhmän ajamana.
Se että miksi tähän muutaman esimerkin kirjoitin johtuu siitä että mielestäni kannattaisi herätellä keskustelua siitä onko "mopo lähtenyt käsistä" . Eli onko ralli enää rallia vai jotain muuta.
Saisiko koko pakan levittämällä ja alusta asti uudelleen kasaamalla paremman lopputuloksen?
Lienee kaikkien lajien osalta sama tilanne?
Corollan moottorit.
Milloin ja minkä takia gt.ssä käytetään fx:sän konetta tai yleensäkään miksi koneiden pitää olla jotain muuta kuin alkuperäisesti automalliin tarkoitettuja.
Sama koskee kaikki eri osakokonaisuuksia.
Koska kalusto on niin vanhaa ettei kyseisiä moottoreita ole enää saatavissa.
Valkokilpiset ralli autot.
Onko joku yrittänyt saada vaikka V-1600 autoa valkokilpiseksi siis yli 2000 vuosimallia olevaa autoa.
Sama koskee myös muita ryhmiä.
Yrittää kyllä saa mutta yritykseksi jää mikäli katsastaja osaa asetukset ja lait.
Luokat ja niiden määrät.
Löytyykö mistään tietoa kuinka paljon lähtijä määrissä on ollut eroja eri kilpailuiden suhteen jos luokkamäärät on poikenneet ja tarjontaa kilpailuista on ollut. Siis siten ettei osallistumisiin ole vaikuttanut "kun muutakaan ei ole tarjolla".
Ajovaruste muutokset.
Paljonko vaikutti lähtijämääriin? Ja miten paljon on yksitäisten kilpailuja ajavien kilpailijoiden määrä kehittynyt.
Ajaako harvempi joukko enemmän per kilpailija vai onko suurempi joukko niitä jotka ajaa vain yksittäisen kilpailun.
Mahtaneeko löytyä vastausta.
Harvakseltaan esiin tuleva mutta vuosia jatkunut ihmettely hisse luokkien ikäkausien mukaan tulosta.
Siis tuleeko ja miksi ei ikäkaudet tule automaattisesti esim. 25 vuoden viiveellä automaattisesti.
Tähän lienee vastauksena se että hisset olisi uudempia kuin nykyinen "uusi" kalusto.
Reittien osalta on ikuisuus aiheena ollut merkintälinja.
Pitääkö kilpailijan ajaa sen mukaan mitä näkee vai merkiltä merkille.
Onko ulosajon sattuessa syy kuljettajan vai jonkun muun.
Renkaat.
Miksi etelä euroopasta ostetaan huonommin pitäviä renkaita suomesta heidän sarjoihin kun paremmin pitäviä valmistettaisiin lähempänä.
Meillä kuitenkin suunta on aina vaan pitävämpiin ja kalliinpiin.
Akk:n rooli lajien kehittämisessä ja sääntömuutoksissä.
Moneen kertaan on todettu että "metsään meni" ja p...a päätös.
Voisikohan syynä olla se ettei kentältä tule ehdotuksia akk:n suuntaan, vai muistaako joku milloin kentältä olisi lähtenyt viestiä akk:lle. Ainakaan mitään "kansalaisaloitetta" en muista tapahtuneen isomman ryhmän ajamana.
Se että miksi tähän muutaman esimerkin kirjoitin johtuu siitä että mielestäni kannattaisi herätellä keskustelua siitä onko "mopo lähtenyt käsistä" . Eli onko ralli enää rallia vai jotain muuta.
Saisiko koko pakan levittämällä ja alusta asti uudelleen kasaamalla paremman lopputuloksen?
Lienee kaikkien lajien osalta sama tilanne?
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
Onhan kisoissa näkynyt valkokilpisiä V-1600 autoja, eli ei ole mahdotonta. Se, että ovatko ne leimattu "vain kilpailukäyttöön" on asia erikseen, mutta veikkaan että löytyy muutama automerkki/malli jonka pystyisi ihan siviiliautonakin leimaamaan... Ihan kaikkien pykälien mukaisesti.j67 kirjoitti:Valkokilpiset ralli autot.
Onko joku yrittänyt saada vaikka V-1600 autoa valkokilpiseksi siis yli 2000 vuosimallia olevaa autoa.
Sama koskee myös muita ryhmiä.
Yrittää kyllä saa mutta yritykseksi jää mikäli katsastaja osaa asetukset ja lait.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- 2000
- Yleinen

- Viestit: 262
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: Huomioita
Ei taida pystyä pykälien mukaan koska turvatyynyt poistettava kilpakäytössä! Ja myös abs pitää pelata siviilikatsastuksessa!Mopoilija kirjoitti:Onhan kisoissa näkynyt valkokilpisiä V-1600 autoja, eli ei ole mahdotonta. Se, että ovatko ne leimattu "vain kilpailukäyttöön" on asia erikseen, mutta veikkaan että löytyy muutama automerkki/malli jonka pystyisi ihan siviiliautonakin leimaamaan... Ihan kaikkien pykälien mukaisesti.j67 kirjoitti:Valkokilpiset ralli autot.
Onko joku yrittänyt saada vaikka V-1600 autoa valkokilpiseksi siis yli 2000 vuosimallia olevaa autoa.
Sama koskee myös muita ryhmiä.
Yrittää kyllä saa mutta yritykseksi jää mikäli katsastaja osaa asetukset ja lait.
- ltr
- A-Junnu

- Viestit: 139
- Liittynyt: 08.02.2007 00:00
Re: Huomioita
Vain Kilpailukäyttöön saat vaikka 2013 vuosimallin auton, mutta vaikka siinä olisi valkoiset kilvet niin sillä ei sitten ajeta perjantaina grillirinkiä.
Lisäksi muistelisin että valkokilpisestä autosta pitää olla autovero maksettu eli senkin rahan saa punakilpisessä laittaa tekniikkaan kiinni. Korjatkaa mikäli meni metsään.
Kaksi vuotta sitten ei ainakaan F-ryhmän kutakuinkin tappiin rakennetun 90-luvun auton(suomimopo) katsastuksessa tullut muuta estettä eteen kuin päästöt, ABS ja hydraulinen käsijarru. Rasti ruutun että oli kilpailukäytössä käytettävä ajoneuvos ja leimat paperiin.
Renkaissa auttaa hintaan ainoastaan kilpailu, niinkuin aivan kaikessa muussakin. Jos ollaan jossain kohtaa siinä tilanteessa kuin melkein jo olemme on kotimaan rallisarjoihin olemassa jo kilpailukykyisiäkin ja kalleimpia selvästi "edullisempiakin" rengasvaihtoehtoja.
Ratapuolelle on kattojärjestömme luonut uuden FinR1400T luokan.
Nyt sille puolelle uutisoinnista päätellen viilataan sääntöjä ensikaudeksi siten että kaluston hinnaksi tulisi max.30000€
Säännöissä pitäisi ehdottomasti määrätä yksityyppiahdin. Tällä saadaan Fiatin lisäksi muutkin perheautomoottorilliset kisakoneet samalle viivalle.
Ja kun säännöt ovat valmiit niin sama luokka ralliin myös samalla hintakatolla.
Rallin puolella rata-ajoa tiukempien sääntöjen ja kansainvälisen luokittelun vähentymisen takia kalusto alkaa lähitulevaisuudessa käymään jopa kenties harvemmaksi kuin nykyään.
Tuoreita vehkeitä tarvitaan näkyviin joka lajiin, toki jollain järkevällä siirtymäajalla. Ja se varsinainen järki tulee siitä että miksi ajaa 80-luvun kinnerillä jos 2010-luvun vekottimella maksaa leikkiminen ihan saman verran?
Ja kumpaan on sen paikallisen rahtigrillin tarra helpompi saada..
Lisäksi muistelisin että valkokilpisestä autosta pitää olla autovero maksettu eli senkin rahan saa punakilpisessä laittaa tekniikkaan kiinni. Korjatkaa mikäli meni metsään.
Kaksi vuotta sitten ei ainakaan F-ryhmän kutakuinkin tappiin rakennetun 90-luvun auton(suomimopo) katsastuksessa tullut muuta estettä eteen kuin päästöt, ABS ja hydraulinen käsijarru. Rasti ruutun että oli kilpailukäytössä käytettävä ajoneuvos ja leimat paperiin.
Renkaissa auttaa hintaan ainoastaan kilpailu, niinkuin aivan kaikessa muussakin. Jos ollaan jossain kohtaa siinä tilanteessa kuin melkein jo olemme on kotimaan rallisarjoihin olemassa jo kilpailukykyisiäkin ja kalleimpia selvästi "edullisempiakin" rengasvaihtoehtoja.
Ratapuolelle on kattojärjestömme luonut uuden FinR1400T luokan.
Nyt sille puolelle uutisoinnista päätellen viilataan sääntöjä ensikaudeksi siten että kaluston hinnaksi tulisi max.30000€
Säännöissä pitäisi ehdottomasti määrätä yksityyppiahdin. Tällä saadaan Fiatin lisäksi muutkin perheautomoottorilliset kisakoneet samalle viivalle.
Ja kun säännöt ovat valmiit niin sama luokka ralliin myös samalla hintakatolla.
Rallin puolella rata-ajoa tiukempien sääntöjen ja kansainvälisen luokittelun vähentymisen takia kalusto alkaa lähitulevaisuudessa käymään jopa kenties harvemmaksi kuin nykyään.
Tuoreita vehkeitä tarvitaan näkyviin joka lajiin, toki jollain järkevällä siirtymäajalla. Ja se varsinainen järki tulee siitä että miksi ajaa 80-luvun kinnerillä jos 2010-luvun vekottimella maksaa leikkiminen ihan saman verran?
Ja kumpaan on sen paikallisen rahtigrillin tarra helpompi saada..
- ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Huomioita
Näinhän se mutta muistaakseni joku Skoda Felician malli on sellainen jota on tehty ilman turvatyynyjä ja ABS:a joten sen vissiin saa ihan laillisestikin kilpiin. Matti J. voinee vahvistaa asian. Tässä lienee se poikkeus joka vahvistaa säännön. Muita autoja en tiedä jotka laillisesti kilpiin saisi...2000 kirjoitti:
Ei taida pystyä pykälien mukaan koska turvatyynyt poistettava kilpakäytössä! Ja myös abs pitää pelata siviilikatsastuksessa!
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
Lada Samara, Lada 110/112, Lada 2105... Ja Felicia tosiaan on myös.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- jaki
- Yleinen

- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Re: Huomioita
Yksi syy rakentaa vanhemmasta saattaa juuri olla säännöt, jotka suosivat (erityisesti painot) vanhempia autoja. Ongelma onkin siinä, että säännöille ei ole tehty mitään vuosi(kymmeniin)in! Esim A-ryhmän painot radalle ovat ihan naurettavan pienet. Eikä muissakaan luokissa paljon tarvitse vanhoihin autoihin lyijyä latoa. Nykyisiä autoja ei saisi minimiin, vaikka poistaisi kaikki luukut ja ovet kokonaan...kera lasien.ltr kirjoitti: Tuoreita vehkeitä tarvitaan näkyviin joka lajiin, toki jollain järkevällä siirtymäajalla. Ja se varsinainen järki tulee siitä että miksi ajaa 80-luvun kinnerillä jos 2010-luvun vekottimella maksaa leikkiminen ihan saman verran
Fiksut sääntöjen tekijät ovat vähän niin kuin fiksut liiketoiminnan pyörittäjät: kannibalisoivat koko ajan hieman nykyistä businesta, jotta tulevaisuus on koko ajan turvattuna. Tässähän se jokkiksenkin ongelma on, että tekniikkasäännöt pidetään muutaman jäärän avulla vuosista toiseen samana, kun äänekkäimmät mesovat niistä. Parempi, vaikka että pari isoa nimimiestä lopettaa ajamisen/tiimien pyörittämisen, kun että kato käy suuressa massassa. Näin silti laji säilyy ja valtaosa on tyytyväisiä.
Positiivisena esimerkkinä HRF, jossa uuten Roadsport-luokkana tuotiin 90-luvun autotkin sinne. Vaarana tuollakin muuten olisi se, että kun jossakin vaiheessa nuo historic-ikäisillä ajelevat RS-kuskit lopettavat, loppuu koko luokka.
Hintakilpailusta:
totta, että kilpailu pudottaa hintaa, mutta kilpailun pitää olla todellista. Huonona esimerkkinä on päivittäistavarakauppa, jossa kaksi valtatoimijaa määrää jo kolmannenkin hintatasoa (kolmannen ei kannata myydä liian paljon halvemmalla, koska markkinaosuus ei silti kasva vastaavasti). Siksi renkaissa erityisesti ostopaikka ja maa pitää olla aina vapaa (näin ilmeisesti rallissa taitaa ollakin). Näin hinnat pysyvät kurissa, kun sekä valmistajan, että jakelukanavan katteet pidetään kurissa. Tästä hyötyy aina kilpailija. Ymmärrettävästi myyjät ovat näreissään. Radallahan osassa luokista renkaat on pakko ostaa yhdeltä jakelijalta, joka on erittäin huono asia kilpailijan kannalta.
- saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Re: Huomioita
J67.Kirjoitat aina ns."Keskustelun aiheita",MIKSI??Et nähtävästi ole Autourheilussa Aktiivisesti toimiva henkilö etkä myöskään omaa positiivista ajattelutapaa Rallin kehittämiseksi,joten en lakkaa ihmettelemästä miksi kirjoitat samoja asioita jotka varmasti lukutaitoiset lukijat ovat jo monta kertaa saaneet lukea!!! Joten toivoisin sinulta ehdotuksia eikä ylenkatsontaa jostain Kiikkutuolista,että kyllähän minä,mutta kun ei ne muut! 
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Re: Huomioita
Ei taida onnistua. -90 luvulla tuli autoihin pakolliseksi EY-tyyppihyväksyntä joka pitää sisällään tyyppihyväksytyt istuimet, istuimien kiinnitykset, turvavyöt, turvavöiden kiinnitykset ja kaikkea muuta mukavaa. Eli pitää käyttää kyseiseen autoon tyypitettyjä osia eikä mitään muuta.ignis kirjoitti: Näinhän se mutta muistaakseni joku Skoda Felician malli on sellainen jota on tehty ilman turvatyynyjä ja ABS:a joten sen vissiin saa ihan laillisestikin kilpiin. Matti J. voinee vahvistaa asian. Tässä lienee se poikkeus joka vahvistaa säännön. Muita autoja en tiedä jotka laillisesti kilpiin saisi...
Tosin meinaan omanikin 2003 mallisen auton suomikilpiseksi katsastaa, mutta siihen tulee otteeseen merkintä kaikesta "laittomasta".
- ignis
- KV

- Viestit: 656
- Liittynyt: 18.12.2005 00:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Huomioita
Voi olla noinkin, en tunne niin hyvin tieliikenne lakia tuon asia osalta mutta olen kuitenkin nähnyt V1600 Skodan Suomen kilvissä joten jotenkin se onnistuu. Tai sitten katsastaja ei ole osannut hommiaan...mikahele kirjoitti:
Ei taida onnistua...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Huomioita
Jos nuo rodit saa kilpiin 8 litrasilla moteilla ja ilman mitään turvavöitä tai varusteita niin kyllä ralliautonkin saa vaikka olis mallia 2012
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: Huomioita
saana kirjoitti:J67.Kirjoitat aina ns."Keskustelun aiheita",MIKSI??Et nähtävästi ole Autourheilussa Aktiivisesti toimiva henkilö etkä myöskään omaa positiivista ajattelutapaa Rallin kehittämiseksi,joten en lakkaa ihmettelemästä miksi kirjoitat samoja asioita jotka varmasti lukutaitoiset lukijat ovat jo monta kertaa saaneet lukea!!! Joten toivoisin sinulta ehdotuksia eikä ylenkatsontaa jostain Kiikkutuolista,että kyllähän minä,mutta kun ei ne muut!
Kerro mikä on aktiivinen toimia. Pitääkö olla penkalla kerran vai kaksi.
Istua sulkumiehenä tai muissa toimitsia tehtävissä kerran vuodessa? Se on ilmeisesti aktiivisuutta.
Positiivisesta asenteesta sen verran että oletko kuullut sanontaa, iloinen ilme korvaa puuttuvan älyn.
Esimerkiksi tuo valkokilpi asia taitaa olla muutamille tahoille arka asia. Toki voihan asioita viedä eteenpäin tai olla paikoillaan ,mutta kylmä tosiseikka on ettei vanhoja autoja ole määräänsä enempää.
Mielestäni sitä että kalusto vanhenee ja sitä kautta myös loppuu, ei kai voi olla toistamatta. En ainakaan ole nähnyt tai kuullut sille mitään tehtävän.
Jos minulta on mennyt ohi kyseinen asia niin voisitko kertoa miten vähenevät luokitukset ja niiden kanssa erisuuntaan kehittyvä automallien lisääntyminen on otettu huomioon "positiivisessa aktiivi toimijoiden" keskuudessa
En myöskään tiedä ja tuskin kovin moni muukaan tietää miten viimeaikaiset sääntö muutokset ovat harrastajakuntaa muokanneet. Kuitenkin kehityksen lähtökohdaksi olisi kaiketi hyvä tietää edes missä ollaan lähtötilanteessa.
Se minkä katsot ylenkatsonnaksi on kylläkin omasta mielestäni laiskuutta, en todellakaan lähde tekemään asioita joilla ei ole mitään suuntaa.
Sen olen jo tässä oppinut että tekemätöntä työtä kyllä löytyy aina jostain,mutta kannattaako kaikkeen lähteä mukaan, onkin eri asia.
ps. lueppa omat kirjoituksesi ja katso löytyykö toistoa.
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
[quote="ltr"]Ratapuolelle on kattojärjestömme luonut uuden FinR1400T luokan.
Nyt sille puolelle uutisoinnista päätellen viilataan sääntöjä ensikaudeksi siten että kaluston hinnaksi tulisi max.30000€
Säännöissä pitäisi ehdottomasti määrätä yksityyppiahdin. Tällä saadaan Fiatin lisäksi muutkin perheautomoottorilliset kisakoneet samalle viivalle.
Ja kun säännöt ovat valmiit niin sama luokka ralliin myös samalla hintakatolla.
Jaa, että lisää luokkia... EI KIITOS
_
-montakos autoa siinä uudessa Rata SM pääsarjassa olikaan?
-millä vahtisitte 30 000 € hintakattoa?
-miten ihmeessä sinne rallipuolelle tulisi tunkua kun luette alla olevan:
Muistatteko VARMASTI kaikki kun V1600 luokkaa oltiin tuomassa mukaan Suomalaiseen Autourheiluun?, enpä usko !
Silloin melkein "vannottiin" sen pelastavan Suomalaisen Autourheilun Harrastamisen.
Muumeissakin sanottiin; "vaan kuinkas kävikään?"
V1600 Episodi:
-autoja passitettiin ihan "hullun lailla", liekö nyt varmaan vajaa 100 autoa olemassa; MISSÄ NE ON????
-radalle tuli tänä vuonna hienosti autoja eli melkein puolet siitä mitä uhottiin (40 / 20)
-katsojat "inhoavat" rallissakin niitä joten onko kuskeilla suorituspaineita ?, tosin niillä on vedetty kuonoon isompiaan mennentulleen monen kuljettajan toimesta (mm Tuomisto)
-ajaako kuljettajat katsojien vai omaxi iloxi?
-autoja joilla voi ajaa SM-sarjan yhteydessä (SC 6) nuotista tosi kovaa n 10000 € vuosibudjetilla (tänä vuonna n.3 autoa per kisa)
-autoja joita saa ostaa alkaen n 4000 €
-autoja joihin saa lähes kaikki osat paikallisen varaosaliikkeen tai M...netin tiskiltä
-aloittelevalle ralli-, sprint- tai ratakuskille VARMASTI järkevin ja kustannuksiltan edullisin kapistus aloittaa mihin riittää ehkä jopa omat ja faijan rahat yhdessä tuettuna sillä tärkeällä Paikallisen Grillin sponssilla :)
1400 Episodi
-aika lähellä em kirjoitettua, mutta löytyy vehkeitä 2000 € - ääretön, joilla ei silti ole pärjätty
-voi ajaa SM sarjan yhteydessä nuotista (SC 5)
-moni auto halpa harrastaa ja ylläpitää
En vaan ymmärrä mitä luokkia vielä kaivataan tähän valitettavasti hiipuvaan hommaan, kertokaa viisaammat
Molemmissa luokissa ajaneena voin sanoa että kivaa oli ja se lienee tärkeintä harrastuksessa!
Terveisin ei maailmalle mennyt....
Nyt sille puolelle uutisoinnista päätellen viilataan sääntöjä ensikaudeksi siten että kaluston hinnaksi tulisi max.30000€
Säännöissä pitäisi ehdottomasti määrätä yksityyppiahdin. Tällä saadaan Fiatin lisäksi muutkin perheautomoottorilliset kisakoneet samalle viivalle.
Ja kun säännöt ovat valmiit niin sama luokka ralliin myös samalla hintakatolla.
Jaa, että lisää luokkia... EI KIITOS
-montakos autoa siinä uudessa Rata SM pääsarjassa olikaan?
-millä vahtisitte 30 000 € hintakattoa?
-miten ihmeessä sinne rallipuolelle tulisi tunkua kun luette alla olevan:
Muistatteko VARMASTI kaikki kun V1600 luokkaa oltiin tuomassa mukaan Suomalaiseen Autourheiluun?, enpä usko !
Silloin melkein "vannottiin" sen pelastavan Suomalaisen Autourheilun Harrastamisen.
Muumeissakin sanottiin; "vaan kuinkas kävikään?"
V1600 Episodi:
-autoja passitettiin ihan "hullun lailla", liekö nyt varmaan vajaa 100 autoa olemassa; MISSÄ NE ON????
-radalle tuli tänä vuonna hienosti autoja eli melkein puolet siitä mitä uhottiin (40 / 20)
-katsojat "inhoavat" rallissakin niitä joten onko kuskeilla suorituspaineita ?, tosin niillä on vedetty kuonoon isompiaan mennentulleen monen kuljettajan toimesta (mm Tuomisto)
-ajaako kuljettajat katsojien vai omaxi iloxi?
-autoja joilla voi ajaa SM-sarjan yhteydessä (SC 6) nuotista tosi kovaa n 10000 € vuosibudjetilla (tänä vuonna n.3 autoa per kisa)
-autoja joita saa ostaa alkaen n 4000 €
-autoja joihin saa lähes kaikki osat paikallisen varaosaliikkeen tai M...netin tiskiltä
-aloittelevalle ralli-, sprint- tai ratakuskille VARMASTI järkevin ja kustannuksiltan edullisin kapistus aloittaa mihin riittää ehkä jopa omat ja faijan rahat yhdessä tuettuna sillä tärkeällä Paikallisen Grillin sponssilla :)
1400 Episodi
-aika lähellä em kirjoitettua, mutta löytyy vehkeitä 2000 € - ääretön, joilla ei silti ole pärjätty
-voi ajaa SM sarjan yhteydessä nuotista (SC 5)
-moni auto halpa harrastaa ja ylläpitää
En vaan ymmärrä mitä luokkia vielä kaivataan tähän valitettavasti hiipuvaan hommaan, kertokaa viisaammat
Molemmissa luokissa ajaneena voin sanoa että kivaa oli ja se lienee tärkeintä harrastuksessa!
Terveisin ei maailmalle mennyt....
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Huomioita
Radalla on vain yksi SM luokka ja se on Formula Ford !
Tuo uusi 1400 luokka on kaikista järjettömin idea mitä he ovat keksineet pitkään aikaan, nyt kun just V-1600 nostaa suosioo ! Viime viikonlopun ratakisoissa oli 170 kilpailijaa ja rinteet täynnä yleisöö ! Mutta kisahan olikin Granrace 2012 jossa oli hienoja ja nopeita autoja sekä paljon erilaisia lähtöjä.
Tuo uusi 1400 luokka on kaikista järjettömin idea mitä he ovat keksineet pitkään aikaan, nyt kun just V-1600 nostaa suosioo ! Viime viikonlopun ratakisoissa oli 170 kilpailijaa ja rinteet täynnä yleisöö ! Mutta kisahan olikin Granrace 2012 jossa oli hienoja ja nopeita autoja sekä paljon erilaisia lähtöjä.
- Trophy
- KV

- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
Re: Huomioita
[quote="Frog"]Radalla on vain yksi SM luokka ja se on Formula Ford !
Tuo uusi 1400 luokka on kaikista järjettömin idea mitä he ovat keksineet pitkään aikaan, nyt kun just V-1600 nostaa suosioo !
Tätähän mä juuri ajoin takaa, saamatta kiinni
Tuo uusi 1400 luokka on kaikista järjettömin idea mitä he ovat keksineet pitkään aikaan, nyt kun just V-1600 nostaa suosioo !
Tätähän mä juuri ajoin takaa, saamatta kiinni