Huomioita

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.09.2012 20:47

AskoE kirjoitti:Kulu puolella rallin ajaminen maksoi esim ilmojen osalta vähemmän, kuin jos reitin olisi taksilla kiertänyt. Talvirallirenkaan hinnalla sai ajaa kaksi rallia, eli yli 200 ek-kilometriä, jne
Ralliauto maksoi 10 x kk palkka samoin nyt
Piikipyöriä meni ennen 120 talvessa nyt 12 kpl
Palkinnot oli pilkkejä samoin nyt
Ralliautolla usein ajettiin työvälit nyt jollain muulla
Harrastus muuttui työksi jota se on edelleen
1986 ajettiin ralliautolla Englantiiin ja RAC ralli päälle ja takas kotiin :mrgreen: mukana oli 6 kpl nokian 09 talvirenkaita ja erikoiskokeita oli 52 kpl ralli kesti Ma - Su reitti kierti koko saaren, pisin siirtymä oli 280 mailia ! Nyt ei puhettakaan moiselle konseptille. Jyväskylästä Lahteen 170 km tuntuu utopialta.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja markomartini » 12.09.2012 21:05

Moniko seura panostaa juniorityöhön tai kalusto esittelyyn. Alakouluikäisenä se suurin palo syttyy jos on haluaa rallin pariin.

Ajoitko frog itse vai olitko Veskun kyydissä.

-95 auto maksoi 9000 ilmoittautuminen 350
samat nyt mutta euroissa.

kk palkka oli silloin 8000 mutta ei enää sama euroissa nyt

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.09.2012 21:15

markomartini kirjoitti:Moniko seura panostaa juniorityöhön tai kalusto esittelyyn. Alakouluikäisenä se suurin palo syttyy jos on haluaa rallin pariin.

Ajoitko frog itse vai olitko Veskun kyydissä.

-95 auto maksoi 9000 ilmoittautuminen 350
samat nyt mutta euroissa.

kk palkka oli silloin 8000 mutta ei enää sama euroissa nyt
Vesku ajoi näppulähanskat kourassa ja kaivoi nenää pätkillä, minä ajelin sitten pisempiä siirtymiä ja näitä valtakunnan välejä, pätkät oli sen verran huonossa kunnossa että joillakin erikoiskokeilla ei päästy alle maksimi ajan ja siitä tuli AT pisteitä mitkä vähenti päivän viimeisen huollon aikaa ! Luokan toisesta sijasta saatiin muuten silloin useampi tonni :mrgreen:
P.S. Huollossa oli teidänkylän Matti ja yks englantilainen liftarilikka joka huolti oikeen hyvin hommat koko viikon 8)

Avatar
saana
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 13.12.2010 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja saana » 12.09.2012 21:32

j67:lle.Semmonen kansallinen rallikomitea on jo olemassa.Alkaa A:lla ja päättyy K:lla.Sinne vaan sanomaan että laettakaapa asijat kuntoon.kerta sanonta riittänee niin ei tarvii enää kirjottaa täällä.Heleppoo kuin heinänteko.Ja käyp noppeesti.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Trophy » 12.09.2012 21:41

markomartini kirjoitti:Moniko seura panostaa juniorityöhön tai kalusto esittelyyn. Alakouluikäisenä se suurin palo syttyy jos on haluaa rallin pariin.

Ajoitko frog itse vai olitko Veskun kyydissä.

-95 auto maksoi 9000 ilmoittautuminen 350
samat nyt mutta euroissa.

kk palkka oli silloin 8000 mutta ei enää sama euroissa nyt
Suurin syy on jo tullut esille; on niin paljon muutakin 18 vuotiaan elämässä kuin ralli. Tässäkin foorumissa on moni kisoja ajanut kirjoittanut ja hyvä niin. Miettikääs seuraavaa asiaa: vuonna -85 aloin rakentaa ekaa kilpuria lattiasta kattoon ja ajelin Esson baariin kyselemään neuvoja ja ajelin takaisin talliin toteuttamaan näitä hyviä vinkkejä. Ja sain ekan 127 Fiatin viivalle Tapiola Ralliin -85 lokakuussa. Moni asia on muuttunut sen jälkeen mutta mulla on samat kaverit vieläkin olemassa!

Ei tarvittu nettiä, Rallinettiä, Fuckbookkia sun muuta "sosiaalista media paskaa" että saisi tietää mitä "isot" pojat tekee. Nyt voi jo etukäteen "itkeä" kun ei oo rahaa, ei osaa, mutta olis kiva ajaa, kun vaan se ei mitään maksaisi.

Eli, onko asenteessa kuitenkin se suurin vika, niinkuin nykyään on työnteon moraallissakin, mene ja tiedä...

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja j67 » 12.09.2012 22:23

Tässä alkaa hiljalleen tuleen yks perusasia esille. Ralli silloin -85 oli aikamoinen suuri seikkailu. Voin olla väärässäkin mutta muistaakseni joskus noihin aikoihin pääkaupunkiseudullakin oli ralleja joissa oli pätkiä helposti 8-10 ja reitit muutenkin aika pitkiä. Kilpailut alko joskus iltapäivällä ja maali häämötti niille jotka sinne pääsi ,joskus aamuyöllä.

Huoltoukotkin sai siinä sivussa oman seikkailunsa kun hakivat huoltopaikkoja ja miksei joskus sitä huollettavaa autoakin.

Nykyisin reitillä ollaan kilometreissä lähes sama kuin ennen ajettiin pätkiä. Samoin itse kilpailutapahtuma, se kun ollaan siellä autossa on monesti hyvinkin lyhyt ajallisesti.

Tiedän, niin tietää kaikki muutkin, että rallista kun tekee sen suuren seikkailu niin kulut on sen mukaiset.
Jotenkin tulee vaan pakostakin mieleen että mitä nykyiseen kilpailuun pitää kilpailijan panostaa rahallisesti ja mitä taas sen kuuluisan aidan takana on tarjolla vastaavalla summalla.
Mutta niin kuin edellä esitin ehkä se vastaus pitää hakea jostain muusta autolla harrastettavasta asiasta.

Frog heitä kommentti et moniko nyky kilpureista kestäis tuon rac keikan? Monikaan täällä olevista ei kuitenkaan omaa moista kokemusta.

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Trophy » 12.09.2012 22:25

[quote="markomartini"]Moniko seura panostaa juniorityöhön tai kalusto esittelyyn. Alakouluikäisenä se suurin palo syttyy jos on haluaa rallin pariin.

Otan tähänkin kantaa vaikka se kaikkia harmittaisikin...

Tapiolan UA on ollut yksi suomen suurimmista ja kilpailullisesti menestyksellisimmistä seuroista rallin saralla. Jäseneistöömme kuuluu ja on kuulunut mm. Marcus Grönholm ja muistaakseni Henri Toivonen, Saku Vierimaa, jne jne

Mutta suurin ongelma on se että vaikka järjestetään tapahtumia, koulutusta aiheilla; ek henkilöstön toiminta, ralliauton rakentaminen ja huvittavinta kaikesta, Testi EK. Arvatkaa mikä on ilmoittautuneiden lukumäärä, jep tasan 0

Elämme ruuhkasuomen sydämessä kaikien houkuttimien keskellä ja kun uusi jäsen liittyy seuraamme saattaa tulla kysymys mitä tällä maksulla saa?.
Vastaus: EI mitään...
Olemme päättäneet että seuramme muuttuu pelkäksi lisennsivälittäjäksi, koska muu toiminta ei jäsenistöä kiinnosta, paitsi ehkä pikkujoulut :)

Terveisin
Tapiolan Ua:n hallituksen jäsen
Petteri Koskenala
(isäni veli perustajajäsen, 1964, Kivi Koskenala)

j67
KV
KV
Viestit: 721
Liittynyt: 19.09.2011 18:56

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja j67 » 12.09.2012 22:44

Petteri painit juuri samojen ongelmien kanssa seurasi kanssa kuin niin moni muukin seurojen hallituksissa istuva.

Ei mitään.. Siinä on se ongelma jonka kanssa itsekkin muutama vuosi takaperin olin ihmettelemässä aivan samaa.
Erikoiskokeen hoitamista ei kukaan halunnut opetella koska sinne joutui muutenkin. Ja jos opetteli niin kas kummaa oli se reppana joka keräsi porukan.
Meillä ei ole mitään tarjottavaa sille parikymppiselle kaverille joka omistaa auton, siis siviiliauton. Kerro kaverille paljonko pitäisi laittaa rahaa likoon jotta pääsisi ralliin mukaan ajamaan niin et varmasti näe kaveria uudestaan.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Frog » 12.09.2012 22:47

j67 kirjoitti:

Frog heitä kommentti et moniko nyky kilpureista kestäis tuon rac keikan? Monikaan täällä olevista ei kuitenkaan omaa moista kokemusta.
Auto oli Pösö 205 Gti jolla oli just ajettu tuulilasin 50 tuhannen/km kestotesti 8O kyllä varmaankin aika monella nyky vakioautolla vois ajella jos rohkeus riittää. On sitä oltu Starletilla Australiassakin :lol: Ex jyväskylän ratamestari ajoi

Minunkin kerholla vain lisenssin välittäjän rooli ! Kerho hoitaa kaikki Paviljongin pysäköintiasiat messujen osalta, muttei rallin ! Mopo ja fillarikisoja järjestetään sekä virkistys matkoja erilaisiin tapahtumiin Blues, ralli, rata etc,,,

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Trophy » 12.09.2012 22:54

j67 kirjoitti:Petteri painit juuri samojen ongelmien kanssa seurasi kanssa kuin niin moni muukin seurojen hallituksissa istuva.

Ei mitään.. Siinä on se ongelma jonka kanssa itsekkin muutama vuosi takaperin olin ihmettelemässä aivan samaa.
Erikoiskokeen hoitamista ei kukaan halunnut opetella koska sinne joutui muutenkin. Ja jos opetteli niin kas kummaa oli se reppana joka keräsi porukan.
No, olen ollut muutaman kerran aikaisemminkin hallituksessa kun ajoin aktiivisesti itsekin ja silloin mm. testi ek:lle tullut kuskiporukka (-89 -91) tuli pyydettäessä auttamaan EK:n järjstelyissä!. Niin se maailma muuttuu!. Vanhin poikani on jo 20v ja ei puhettakaan että "huoltoon tai siimalle", "runki "on päivän sana, ei muuten aja mun autolla ikinä :)

AskoE
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 144
Liittynyt: 29.01.2012 10:11

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja AskoE » 12.09.2012 23:00

Trophy kirjoitti:
markomartini kirjoitti:Moniko seura panostaa juniorityöhön tai kalusto esittelyyn. Alakouluikäisenä se suurin palo syttyy jos on haluaa rallin pariin.

Otan tähänkin kantaa vaikka se kaikkia harmittaisikin...

Tapiolan UA on ollut yksi suomen suurimmista ja kilpailullisesti menestyksellisimmistä seuroista rallin saralla. Jäseneistöömme kuuluu ja on kuulunut mm. Marcus Grönholm ja muistaakseni Henri Toivonen, Saku Vierimaa, jne jne

Mutta suurin ongelma on se että vaikka järjestetään tapahtumia, koulutusta aiheilla; ek henkilöstön toiminta, ralliauton rakentaminen ja huvittavinta kaikesta, Testi EK. Arvatkaa mikä on ilmoittautuneiden lukumäärä, jep tasan 0

Elämme ruuhkasuomen sydämessä kaikien houkuttimien keskellä ja kun uusi jäsen liittyy seuraamme saattaa tulla kysymys mitä tällä maksulla saa?.
Vastaus: EI mitään...
Olemme päättäneet että seuramme muuttuu pelkäksi lisennsivälittäjäksi, koska muu toiminta ei jäsenistöä kiinnosta, paitsi ehkä pikkujoulut :)

Terveisin
Tapiolan Ua:n hallituksen jäsen
Petteri Koskenala
(isäni veli perustajajäsen, 1964, Kivi Koskenala)

Avatar
Trophy
KV
KV
Viestit: 450
Liittynyt: 05.05.2004 00:00
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja Trophy » 12.09.2012 23:03

Minunkin kerholla vain lisenssin välittäjän rooli ! Kerho hoitaa kaikki Paviljongin pysäköintiasiat messujen osalta, muttei rallin ! Mopo ja fillarikisoja järjestetään sekä virkistys matkoja erilaisiin tapahtumiin Blues, ralli, rata etc,,,[/quote]


Ja arvatkaa missä mun intressit on olleet jo lähes syntymästä asti, niinkuin Jyskäläkin :)
http://www.lohjanlaivurit.net/" onclick="window.open(this.href);return false;" on-click="window.open(this.href);return false; > perheveneily

Terveisin

Petteri

Avatar
jb1966
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 124
Liittynyt: 25.02.2006 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja jb1966 » 13.09.2012 00:06

Niinpä, minunkin nuorenpi poika 14 v. ja pelaa kiekkoo koska se on kivaa.
Ralleihin ei ees lähde penkalle koska ei kiinnosta ja muutama vuosi sitten puhuttiin kartingista, auto oli tarjolla ja rahoitustakin olis jonkun verrankin löytyny oman kartturi uran jäänteistä mut ei luvannu ees kokeilla sitä härveliä.
Elikkä maailma muuttuu ja nuorten kiinnostus on muualla kun autourheilussa.

Avatar
henkka_ok
WRC
WRC
Viestit: 1187
Liittynyt: 12.01.2005 00:00

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja henkka_ok » 13.09.2012 00:22

jb1966 kirjoitti:Elikkä maailma muuttuu ja nuorten kiinnostus on muualla kun autourheilussa.
Kyllä niitä autourheilusta kiinnostuneita kloppejakin vielä on. Joskus jopa sellasia, kenen iskä ei oo ajanu rallia. Mutta harva sellanen on niin itepäinen että rupee 15veenä ehtimään rinttiautoo itelleen jos kaikki muut edellytykset, neuvot ja esimerkki puuttuu.

Ja mitenkäkö semmosia sitten saa mukaan? Seura esille koululla vaikkapa liikennekasvatuksen kautta, mopopoijjat tallille ja testeihin mukaan, kisoihin huoltoon ja sitä tehen. Käytännössä tietysti vaatii hitosti enemmän vaivaa ja kärsivällisyyttä.

Mihinkä pohjaan tämän toimintakaavion? Siihen, että teinit pörrää vaikka ABC:n kahviossa kun siellä nyt sattuu olemaan ovet auki 24h. Taikka seurakunnan biljardipöydän äärellä, vaikkei jeesustelu ketään kiinnostaisikaan. Ja siihen, että crossipuolella tästä mopopoikien haalimisesta harrastuksen pariin on ilmeisesti ihan toimivia kokemuksia.
Ei taitu!

Avatar
kappa12
Yleinen
Yleinen
Viestit: 270
Liittynyt: 19.02.2005 00:00
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: Huomioita

Viesti Kirjoittaja kappa12 » 13.09.2012 08:28

Kovasti on yritetty saada nuorempia polvia kiinnostumaan lajista, hankala on vaan 15 kesäisen omin päin aloitella harrastamaan jos ei oo taustajoukoilla mitään kiinnostusta... Sen verran kuitenkin vaatii oravannahkoja harrastamisen aloittaminen...
Tälläiset lajista kiinnostuneet nuoret pitäis saada toimitsijatyön kautta mukaan toimintaa ja sieltä sitten mukaan ajamaan... Jonkin verran kisoja tehneenä voisin pitää huolestuttavana asiana että oon edelleen nuorimpia jotka sielä on mukana, ja kuitenkin pian alkaa olla 30v rikki...

Jossain on onnistuttukin... Kaveri istui yhden illan fiatin vieres ja toimiteltiin tästä ihanan edulisesta harrastuksesta, lopputuloksena se haki charaden ja ajaa ensimmäisen rallinsa loppukuusta...

Vastaa Viestiin