sprinttiautoon moottori

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 13.07.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 02.10.2008 19:43

Morjens! Tuo Hondan S2000 on todella hyvä vaihtoehto ja sen vakio 6-vaihteinen loota. Itse rakensin sellaisen Starlettiin(autolla ajettu junnuissa myös tulosta) VAKIO! Voi harrastella rauhassa ei ole tunnit niin rajatut!

Avatar
jjkoski2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 27.07.2006 00:00

8 venttiilistä voimaa?

Viesti Kirjoittaja jjkoski2 » 03.10.2008 11:42

tulipa tässä mieleen, että jos yritääisi pärjätä 8 venttiilillä, niin mistä saisi 1600cc:nä hyvin tehoa? Tietysti Fiat TC ja Golf, mutta muita?

Avatar
141697
Yleinen
Yleinen
Viestit: 161
Liittynyt: 20.11.2005 00:00
Viesti:

Re: 8 venttiilistä voimaa?

Viesti Kirjoittaja 141697 » 03.10.2008 11:50

jjkoski2 kirjoitti:tulipa tässä mieleen, että jos yritääisi pärjätä 8 venttiilillä, niin mistä saisi 1600cc:nä hyvin tehoa? Tietysti Fiat TC ja Golf, mutta muita?
Peugeotin XU koneet on paljon mahdollisuuksia yhdistellä kansia ja lohkoja.

Avatar
sergej
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 14.09.2008 00:00
Paikkakunta: Nakkila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sergej » 03.10.2008 13:37

Unto kirjoitti:
miq kirjoitti:Ihmettelempä minäkin tänne, jotain mikä on itelläkin pyörinut mielessä.. eli niinkuin tuolla jossain vaiheessa topikkia kysyttiin että olisiko olemassa jotain poikkeuksellisen lyhytiskuista konetta. Kun jos alkaa olla keinot lisätä tehoa niin sitähän saapi lisäämällä kierroksia, esim. mopot tai äärimallina F1. MUTTA: missä raja? Jos vähääkään oikein muistan niin jossain kohti tulee katto vastaan mäntänopeudellakin, itseasiassa F1 moottoreissa ymmärtääkseni mäntänopeus on kuitenkin yllättävän kohtuullinen johtuen lyhyestä iskusta. Missähän sitten mahtaa mennä raja ko. asiassa? En jaksa muistaa mistä olen joskus lukenut enkä nyt onnistu löytämään tätä tekstiä. Jos joku viisaampi osaisi kertoa taikka pistää linkkiä mistä löytyisi faktaa aiheesta..? Kyllä kuulostaisi komealta jokin 1600:nen kiertämässä vaikkapa aluksi 10000 rpm... :twisted:
Kyllä kai se tuola F1 tasolla kuin myös WRC moottoreissa, kehitys kehittyy pääosin materiaalitekniikan saralla. Näin ollen uusilla keveämmillä ja kestävämmillä materiaaleilla saadaan kierroksia ylöspäin... Vois helposti kuvitella, että muutoin mäntämoottori on aika kaluttu luu. Elektroniikka ja säätolaitteet tietenkin vielä menee eteenpäin... Mekaanisesti tuntuu hassulta ettei mäntämoottoria ole vielä syrjäytetty valtamoottorin asemasta. Tuntuu hassulta kun mäntä kuitenkin pysähtyy ylhäällä ja alhaalla...

Rintti autoon Mazdan Wankkeli kone... Olis ainakin erikoinen ja tois hieman väriä pikkuluokkaan! RX-7 hieno laite silloin B. aikakauelta! Rintissä vois jopa kestää ekan kierroksen loppuun... jos on lyhyt rata!

aikas hyvin näyttää kestävän Järvenpään krossi starletis
Toyota Starlet
Moottori: 2040cc mazdan wankel, 260hv ja 195nm
Alusta: Edessä: 40mm Bilstein
Takana: Proflex
Vaihdelaatikko: Sellholm 4-vaihteinen
Perä: Volvon Isoperä, SF-pyörän lukko ja 6,11-välitys
Polttoainejärjestelmä: Prospark suorasuihkutusjärjestelmä
Kytkin: Alcon 2-levyinen
Paino: 880kg tankki täynnä

ja aikas mahtava teho/painosuhde

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Re: 8 venttiilistä voimaa?

Viesti Kirjoittaja Jankos » 03.10.2008 13:41

141697 kirjoitti: Peugeotin XU koneet on paljon mahdollisuuksia yhdistellä kansia ja lohkoja.
ja kampuroita. XU10 lohko, mi16 kansi, 2.1td kampura, eli 92 mm iskulla ja 86 männällä 2138 kuutioinen kone. Kannelle ai juurikaan tarvii tehdä mitään ja kunnolliset sarjat tuohon niin aika paljon saa voimaa ulos.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 03.10.2008 16:19

veleho kirjoitti:ootkos kuullu koskaan 20-v 4a-ge ;stä ?vakiona 165 hv ,imupuolta parannellen ,kanteen koskematta se 180 hv ei liene mahdottomuus?
Olen kyllä, mutta ei sekään anna 190 hepoa vakiona - ja aika nihkeästi viritettynäkään.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 03.10.2008 16:21

sergej kirjoitti: aikas hyvin näyttää kestävän Järvenpään krossi starletis
Toyota Starlet
Moottori: 2040cc mazdan wankel, 260hv ja 195nm
Paino: 880kg tankki täynnä

ja aikas mahtava teho/painosuhde
Onkos tässä 2040 kuutioinen wankel, vaiko tuhat jotain kuutioinen? Eikö wankeleissa ole aika suuri kerroin (niin kuin turbo vehkeissä)?

Avatar
Peksi
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 03.09.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peksi » 03.10.2008 17:48

Kerroin 1,8. Tätä moottoria pienennetty tuon kertoimen takia, jotta mahtuu alle 2050cc, joka autocrossissa suurin sallittu tilavuus.

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 05.10.2008 18:27

kävin oulussa kattomassa autokrossia, siellä oli tuo wankeli ajamassa
omituisen kuuloinen moottori mutta potkua näky olevan
alusta vaikutti hyvin löysähköltä asvaltille tullessa, pomppi kuin kenguru muttei sentään kaatunu

Avatar
jjkoski2
B-junnu
B-junnu
Viestit: 36
Liittynyt: 27.07.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja jjkoski2 » 07.11.2008 18:10

päädyin nissaniin ,aihioita löytyy paljon ,vakiokone ei maksa juuri mitään,16-venttiilinen ketjukone,alumiinikansi ja lohko,ilmeisesti alakerta erittäin luja koska ahdettujakin löytyy tehtaan tekemänä,ja pääsyynä tähän päätymiseen on etten tiedä ketään joka ajaa/virittää näitä......ompahan haastetta löytää hevosia tuosta Laughing
Mites veleholla viritys? Missä vaiheessa?

Avatar
Kimple
B-junnu
B-junnu
Viestit: 22
Liittynyt: 23.05.2007 00:00
Paikkakunta: Piispanristi

Wankel

Viesti Kirjoittaja Kimple » 10.11.2008 11:45

Onhan tuossa wankelissa potentiaalia,, taitaa vaan olla suomessa vielä tieto taito näiden osalta lasten käsissä..
http://www.youtube.com/watch?v=0BGGBU2L ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=cIoEn6fG ... re=related
Noidenkin tehoista kun sais edes 1/3 osan käyttöön niin jo pärjäisi sprintissä :D

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 13.11.2008 22:44

Mites veleholla viritys? Missä vaiheessa?[/quote]

Mites tässä, hitaasti ja kankeasti edistyy
positiivista se että nokat ja nokkapyörät ja jotain muuta pientä on jo hyllyyn ilmestyny,alakerta täysin nipussa vielä ja kansi vasta pöyällä purettuna.....kun kerkeäis vain.......... :lol:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26.03.2009 01:11

Herätelläänhän hieman tätäkin aihetta!

Itseäni rupesi myös kiinnostamaan hieman Ohc:ta nykyaikaisempi tekniikka, joten pari päivää sitten tallin lattialle ilmestyi Hondan H22A Vtec mylly. Syitä miksi tähän päädyin:

- Täysalumiinimoottori
- Vakiona jo 185hv
- Aavan meren tuolta puolen saa aika edullisesti palikkaa tuohon
- ym.

Tuohon tirakammat nokat, kisaseetit, kanavien siistiminen, isot läppärungot ja kunnollinen peltisarja ja eiköhän siitäkin ihan kivasti tehoa irtoa. Suurin syy kuitenkin oli noitten "vakio" koneiden huolettomuus. Saa treenata ja kisata ilman sen suurempia huolia...

Toivottavasti ainakin? Jos jollain on kokemuksia noista moottoreista, niin ilolla otan tietoa vastaan.


Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 26.03.2009 19:30

onko tuo veetekki se väärinpäin pyörivä moottori, niinkuin vanhassa fiiatissa?

Vastaa Viestiin