sprinttiautoon moottori

Ralli- ja sprint autojen moottoriin ja voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

sprinttiautoon moottori

Viesti Kirjoittaja veleho » 05.10.2006 22:31

antakaas ehotuksia mistä moottorista kannattaa alkaa rakentaan kisakonetta? ts.osien saatavuus/hinta/teho ym.kerrottakoon että lähdetään tyhjästä eli ei oo koria eikä tekniikkaa joten ei merkkiuskollisuuttakaan joten mikä ois hyvä mmttorimerkki/aihio josta lähtä suunnitteleen?

Avatar
1834
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 20.05.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja 1834 » 05.10.2006 22:40

Kori ford focus moottori kossu ja siitä lähtee

Avatar
PORTTIKIVI
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 64
Liittynyt: 13.07.2004 00:00
Paikkakunta: Huittinen

Viesti Kirjoittaja PORTTIKIVI » 05.10.2006 22:48

Kannattaa harkita näitä nykyaikaisia moottoreita, joissa päästään hyviin tehoihin jo tehtaalla. Tai tarkemmin sanottuna sulla on tuota aluetta moottorissa ja se on helppo ajettava...

Minä ainakin olen luottanut näihin "vakio" moottoreihin ja eikä ole moottori rikkoja tullut. Lisäksi näillä ei ole ne tunnit niin rajatut niin voi antaa "rallikyydityksiä" tai treenata vapaasti!

Enkä puhu nyt ainoastaan BMW M3 moottorista vaan niitä on muitakin...esim.Honda...Suzuki...Daihatsu...nissan...jne.

Moottorit tietenkin maksaa usein paljon, mutta ei niihin paljon tarvi tehdä kun saa ajettavan pelin varsinkin Sprinttiin!

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Moottori

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 06.10.2006 08:13

Honda Civic type R 230 hp vakiosta

Corolla T-sport 180 hp vakiona

Alltenza (lexus) 215 heppaa vakiona

Renault Clio SPORT 200 heppaa vakiosta

Peugeot 206 RC 180 heppaa vakiona

Tässä vain joitain esimerkkiä joita ei tarvii virittää yhtään

Teetpä sitten etu tai takavetoisen
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
MT1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 52
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MT1 » 06.10.2006 09:19

Jos ison luokan auto rakenteilla niin eiköhän se perinteinen volvon 2,5-2,8 litrainen ole järkevin vaihtoehto. Uskoisin löytyvän valmiita paketteja hintaluokassa 5-10 tuhatta euroa. Meillä on autossa 2,5l 240hv/28kg moottori käytössä joka on todettu erittäin kilpailukykyiseksi ja kestäväksi

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 06.10.2006 10:21

takavetoistahan minä oon kaavaillu kun välitetyt laatikot ja perät on kohtuuhintaisia enkä oikein etuvetoisen käyttäytymistä vieläkään ymmärrä.....tuo valmiiksi tehokas kone on kyllä järkevä ajatus mutta taitaa täällä autoverotuksen luvatussa maassa olla niin harvinaisia malleja ettei niitä juuri ole tai sitte hinnat on reilusti yläkanttiin..mitä mootoreita daihatsulta ja suzukilta löytyy kun ensimmäisestä tulee mieleen kolmipyttyinen tiisseli ja jälkimmäisestä pakettiauto jota kävellen suojatietä ylittäessä varoa ettei se jää alle :D volvoa mitenkään väheksymättä (meriittejähän kyllä löytyy viime vuosilta)tekisi mieli hieman nykyaikaisempaa tekniikkaa

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 06.10.2006 10:43

Miksi kukaan ei tee sprintti autoa nykyajan turbodiesel koneella :?: Esim 530 BMW kone,tuossa tutulla oli semmoisessa sivilli autossa pelkällä lastun laitolla 600nm VÄÄNTÖÄ 8O ja veto koko alueella :!: Paljonko pitää bensa moottoria virittä että saa yhtä paljon tehoa ja kestoa :D Huom.pienet polttoainekulut 8)

Avatar
1834
B-junnu
B-junnu
Viestit: 42
Liittynyt: 20.05.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja 1834 » 06.10.2006 13:29

nuilla väännöillä teho olis jotain 600-800 kaakkia vaimitä?

Avatar
Rhmotor
Yleinen
Yleinen
Viestit: 266
Liittynyt: 16.06.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Rhmotor » 06.10.2006 14:14

1834 kirjoitti:nuilla väännöillä teho olis jotain 600-800 kaakkia vaimitä?
E60 530d 160 kW (218 PS) 160 kW/218 PS 500 Nm ja boksin optimoinnin jälkeen 191 kW/260 PS 580 Nm

Noilla väännöillä vaan rupeaa olemaan jo voimansiirto kohtuu kovilla...
RH-Motorsport
www.rhmotorsport.fi

Avatar
Ketzi
KV
KV
Viestit: 801
Liittynyt: 09.08.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ketzi » 06.10.2006 14:14

1834 kirjoitti:nuilla väännöillä teho olis jotain 600-800 kaakkia vaimitä?
Eihän se tiisselissä lastulla aivan samaten taas meno. Vääntyä tuloo kyllä, mutta ei tehot aivan samassa suhteessa kasva. Tuossa Bemarin koneessahan on 218hv/500nm.. Veikkaisin että konit nousi lastulla n. 250 tietämille..?

Edit.. Jaaha Rhmotor ehti ensin. :)

Avatar
PPiironen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 03.05.2004 00:00
Paikkakunta: kajaani

Viesti Kirjoittaja PPiironen » 06.10.2006 17:17

Tarkennusta vielä asiaan,prokkolan penkissä olivat säätäneet tehot ensin 290hv ja 600nm vääntöjä :D Automaatti loota ei ollu suostunu enää pykältämään isoimpia vaihteita päälle joten olivat joutuneet laskemaan tehoa 225hv ja 490nm :cry: Mutta kyllä liikkuu tuollakin teholla. 8O Koneita apulaitteineen saa tonnilla saksasta :o Ja autoja muutamalla tonnilla :D Vertaa kunnollinen volvon kone maksaa 10-20000 egee :twisted:

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 06.10.2006 17:19


Avatar
udo
Yleinen
Yleinen
Viestit: 208
Liittynyt: 01.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja udo » 06.10.2006 18:04

PPiironen kirjoitti:Miksi kukaan ei tee sprintti autoa nykyajan turbodiesel koneella :?: Esim 530 BMW kone,tuossa tutulla oli semmoisessa sivilli autossa pelkällä lastun laitolla 600nm VÄÄNTÖÄ 8O ja veto koko alueella :!: Paljonko pitää bensa moottoria virittä että saa yhtä paljon tehoa ja kestoa :D Huom.pienet polttoainekulut 8)
Pitäs vissiin sovittaa panssarivaunun runkoon toi moottori.Turbokerroin nostaa minimipainon tollases pannus aika korkeeks?

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 06.10.2006 19:14

ss säännöillä 1941.4 kg sprintissä ,vastaavankokoinen ahtamaton 2-venttilikone sais olla....niin.....no....taulukko loppui..kai siihen saa laittaa vaikka veturin moottorin :D

Avatar
veleho
Yleinen
Yleinen
Viestit: 153
Liittynyt: 12.11.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja veleho » 06.10.2006 19:25

PPiironen kirjoitti:Miksi kukaan ei tee sprintti autoa nykyajan turbodiesel koneella :?: Esim 530 BMW kone,tuossa tutulla oli semmoisessa sivilli autossa pelkällä lastun laitolla 600nm VÄÄNTÖÄ 8O ja veto koko alueella :!: Paljonko pitää bensa moottoria virittä että saa yhtä paljon tehoa ja kestoa :D Huom.pienet polttoainekulut 8)
on tullu ihmeteltyä tuota samaa..mitä sääntökirja sanoo tiisselistä,keventääkö autoa kun ahtamiskerroin on ainakin pienempi ku pensavehkeissä 1.7--1.5

Vastaa Viestiin