Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 13.09.2012 09:40
henkka_ok kirjoitti:jb1966 kirjoitti:Elikkä maailma muuttuu ja nuorten kiinnostus on muualla kun autourheilussa.
Kyllä niitä autourheilusta kiinnostuneita kloppejakin vielä on. Joskus jopa sellasia, kenen iskä ei oo ajanu rallia. Mutta harva sellanen on niin itepäinen että rupee 15veenä ehtimään rinttiautoo itelleen jos kaikki muut edellytykset, neuvot ja esimerkki puuttuu.
Ja mitenkäkö semmosia sitten saa mukaan? Seura esille koululla vaikkapa liikennekasvatuksen kautta, mopopoijjat tallille ja testeihin mukaan, kisoihin huoltoon ja sitä tehen. Käytännössä tietysti vaatii hitosti enemmän vaivaa ja kärsivällisyyttä.
Mihinkä pohjaan tämän toimintakaavion? Siihen, että teinit pörrää vaikka ABC:n kahviossa kun siellä nyt sattuu olemaan ovet auki 24h. Taikka seurakunnan biljardipöydän äärellä, vaikkei jeesustelu ketään kiinnostaisikaan. Ja siihen, että crossipuolella tästä mopopoikien haalimisesta harrastuksen pariin on ilmeisesti ihan toimivia kokemuksia.
Ootko henkka miettinyt mikä niitä mopopoikia sinne ABC:lle vetää?
Mopo ikäiset tytöt.
-
jaki
- Yleinen

- Viestit: 197
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jaki » 13.09.2012 12:03
j67 kirjoitti:
Jotenkin tulee vaan pakostakin mieleen että mitä nykyiseen kilpailuun pitää kilpailijan panostaa rahallisesti ja mitä taas sen kuuluisan aidan takana on tarjolla vastaavalla summalla.
Vaikka itse olenkin ratapuolella, uskon, että samojen asioiden kanssa painitaan. Muistan, kun n 10 vuotta sitten ajoin Senior100-karting sarjaa, alkoi siitäkin kuskit lopetella. Koitin aina radalla ollessa houkutella uusia mukaan, mutta asenne oli, että maksaa ihan liikaa. Niin maksaakin, jos aina pitää olla uutta osaa ja pyörää alla. Tämä vain on asenne nykyään, että, jos ei ole parhaimpia vehkeitä (vaikkei taitoja olisikaan) ajamaan ei lähdetä. Eli harrastamisesta on tullut aivan liian vakavaa. Veikkaan, että oli laji sitten mikä tahansa (Golf, juoksu jne) sama virsi.
Autourheilu vaan eroaa muista lajeissa siinä, että kustannusero euroissa harrastamisen ja huipun välillä on tajuttoman iso.
PS mielenkiintoinen havainto, kun siivosin laatikoista vanhoja papereita: vuonna 1996 slick-sarja renkaita F4:een maksoi muutaman kymmenen euron tarkkuudella saman silloin kuin nyt (n 700 eur). Eli renkaat ovat olleet silloin todella kalliita verrattuna nykypäivään. Silti kuskien määrä on romahtanut...
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 13.09.2012 12:36
j67 kirjoitti:Ootko henkka miettinyt mikä niitä mopopoikia sinne ABC:lle vetää?
Mopo ikäiset tytöt.
Kyllä tervettä nuorta miestä moponrassauskin sen verran kiinnostaa, että malttaa jättää tytöt keskenään hetkeks.
Tai sitten otettava eri taktiikka, muutama 15-kesänen tyttö sprinttiin viivalle ni johan on kuolaava jono tallin ovella?

Ei taitu!
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Viesti
Kirjoittaja Frog » 13.09.2012 18:11
henkka_ok kirjoitti:j67 kirjoitti:Ootko henkka miettinyt mikä niitä mopopoikia sinne ABC:lle vetää?
Mopo ikäiset tytöt.
Kyllä tervettä nuorta miestä moponrassauskin sen verran kiinnostaa, että malttaa jättää tytöt keskenään hetkeks.
Tai sitten otettava eri taktiikka, muutama 15-kesänen tyttö sprinttiin viivalle ni johan on kuolaava jono tallin ovella?

Tässä on suunta mikä imee kaikenikäistä sukupuoleen katsomatta:
http://www.tuning.fi/arkisto/tytot" onclick="window.open(this.href);return false;" aluksi noille tuninki äijille naurettiin mutta nyt ne on niin paljon ralliukkojen yläpuolella autojen ja koko shown kanssa

-
saana
- KV

- Viestit: 420
- Liittynyt: 13.12.2010 00:00
Viesti
Kirjoittaja saana » 13.09.2012 18:46
Itse uskon että työ mikä Rallin esiin tuomiseksi olisi tehtävä, on vain tekemättä.Tai sitten puikoissa ovat vain ihmiset jotka eivät sitä osaa tehdä.Tarkoitan siis nuorten mukaan tulemista.Missä ovat ilmoitukset koulujen ilmoitustauluilta ja lehdistä että paikallinen Autourheiluseura järjestää Ralliin tutustumispäivän koeajoineen ja kyydityksineen.Huippu bändi soittamaan ja se ABC sponsoriks.Paljonko pitäs ilmottautumis maksun kisoihin olla että onnistus?Ja jos AKK:lla olis pikkusen antaa niin voishan sekin osallistua.Töitä se vaatii mutta muut lajit on sen tehny.Päätä raapimalla saa vaan tikkuja sormiin....
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 14.09.2012 14:16
Täytyy kyllä sanoo et nykynuorten tietojen hankinta nykyisestä virtuaalitodellisuudesta on sitä luokkaa et jollei kertakaikkiaan keksi mistä löytyy tietoo ralliautoilusta niin on kyllä kaveri aika hukassa.
Toinen asia jota mietin on se, et en keksisi kyllä mitään kerrottavaa jota ei 5 minuutin googlettamisella löydä.
Ja kaiketi hyvin moni on myöntänyt et ralli on vaan liian kallista nykyiseen taloustilaanteeseen nähden( ei tahdo löytyy edes niitä ostettavia tarroja) niin mitenkä jostain mopoikäisistä yhtäkkiä löytyis porukka jolle tää touhu ei oo liian kallista.
Toki jos joku osaa kertoo et mitä faktoja sinne kouluihin pitäis mennä esittään niin kannattais esittää ne täällä. On varmaa jokaisessa seurassa hiukan toi homma hakusessa. Mutta jos sitä tietoo on niin jakoon vaan.
Mun esittämät ehdotukset jolla olen yrittänyt saada joitain luokkia halvemmiksi( tai edes olemassa oleviksi) on ammuttu alas. En meinaan lähde mihinkään ammattikouluun esitelmöimään,et ala harrastaa, halvimmillaankin maksaa vain kymppitonnin luokka.
Joten kertokaa miten ammattikoulussa markkinoidaan noin kympin lajia.
(auto,varusteet,traileri,huoltoauto)
Jos joku osaisi vastata niin ei niistä koulujen kiertäjistä sitten enää pulaa olisi,ainakin luulen näin
-
henkka_ok
- WRC

- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja henkka_ok » 14.09.2012 16:48
j67 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoo et nykynuorten tietojen hankinta nykyisestä virtuaalitodellisuudesta on sitä luokkaa et jollei kertakaikkiaan keksi mistä löytyy tietoo ralliautoilusta niin on kyllä kaveri aika hukassa.
Toinen asia jota mietin on se, et en keksisi kyllä mitään kerrottavaa jota ei 5 minuutin googlettamisella löydä.
Ja kaiketi hyvin moni on myöntänyt et ralli on vaan liian kallista nykyiseen taloustilaanteeseen nähden( ei tahdo löytyy edes niitä ostettavia tarroja) niin mitenkä jostain mopoikäisistä yhtäkkiä löytyis porukka jolle tää touhu ei oo liian kallista.
Toki jos joku osaa kertoo et mitä faktoja sinne kouluihin pitäis mennä esittään niin kannattais esittää ne täällä. On varmaa jokaisessa seurassa hiukan toi homma hakusessa. Mutta jos sitä tietoo on niin jakoon vaan.
Mun esittämät ehdotukset jolla olen yrittänyt saada joitain luokkia halvemmiksi( tai edes olemassa oleviksi) on ammuttu alas. En meinaan lähde mihinkään ammattikouluun esitelmöimään,et ala harrastaa, halvimmillaankin maksaa vain kymppitonnin luokka.
Joten kertokaa miten ammattikoulussa markkinoidaan noin kympin lajia.
(auto,varusteet,traileri,huoltoauto)
Jos joku osaisi vastata niin ei niistä koulujen kiertäjistä sitten enää pulaa olisi,ainakin luulen näin
Voi j******* sun kanssas. Maksaako se tallille ropailemaan tuleminen kymppitonnin? Taikka rinttiauton vuokraaminen nuortenluokkaan, jos "oppi-isä" ajaa sillä yleisessä tms? Taikka jos oikeen innostuu niin kartturiks ja taas palo kymppitonni?
En minä ainakaa alottanu harrastamista ostamalla kaikkee köntässä. Tietty jos on pinkka kunnossa ni voi kai niinkin tehä.
Ps. löytää kai 5min googlauksella vaikka suhteellisuusteorian, mutta ei se sitä tarkota että sitä kokis tarpeelliseks alkaa lukemaan.
Ei taitu!
-
e-p
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 11.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja e-p » 14.09.2012 16:57
j67 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoo et nykynuorten tietojen hankinta nykyisestä virtuaalitodellisuudesta on sitä luokkaa et jollei kertakaikkiaan keksi mistä löytyy tietoo ralliautoilusta niin on kyllä kaveri aika hukassa.
Toinen asia jota mietin on se, et en keksisi kyllä mitään kerrottavaa jota ei 5 minuutin googlettamisella löydä.
Ja kaiketi hyvin moni on myöntänyt et ralli on vaan liian kallista nykyiseen taloustilaanteeseen nähden( ei tahdo löytyy edes niitä ostettavia tarroja) niin mitenkä jostain mopoikäisistä yhtäkkiä löytyis porukka jolle tää touhu ei oo liian kallista.
Toki jos joku osaa kertoo et mitä faktoja sinne kouluihin pitäis mennä esittään niin kannattais esittää ne täällä. On varmaa jokaisessa seurassa hiukan toi homma hakusessa. Mutta jos sitä tietoo on niin jakoon vaan.
Mun esittämät ehdotukset jolla olen yrittänyt saada joitain luokkia halvemmiksi( tai edes olemassa oleviksi) on ammuttu alas. En meinaan lähde mihinkään ammattikouluun esitelmöimään,et ala harrastaa, halvimmillaankin maksaa vain kymppitonnin luokka.
Joten kertokaa miten ammattikoulussa markkinoidaan noin kympin lajia.
(auto,varusteet,traileri,huoltoauto)
Jos joku osaisi vastata niin ei niistä koulujen kiertäjistä sitten enää pulaa olisi,ainakin luulen näin
Resepti sille että saadaan mahdolliset uudet potenttiaaliset harrastajat mukaan moottoriurheilun pariin on aika yksin kertainen kaava
Väitän että jos seura ylläpitää jonkinlaista pientä tilaa taikka hallia jossa olisi mopokerho jossa on myös tyyliin kerhohuone ja siinä kunnon vetäjä/vetäjiä niin kylän nuorison keskuudes leviäis tieto kun kulovalkia siitä,se tila pitää olla sellainen että sinne sopii pari jokkisautoa jota myös ruuvataan siinä mopon ja mopoauton lomassa,muutamat vanhat sohvat ja nettiyhteys,ja ne vanhatkin konkarit jotka ajavat jokkista/rallia käyvät myös säännöllisesti sielä kerhotilois piipahtamassa vaikka kahvilla jotta nuorisolle tulee yhteenkuuluvuus tunne,joka kylässä on joku nuori joka tietää jonkun aktiivi harrastajan mutta ei edes välttämättä uskalla moikata kun pitää itseään eri planeetalta,ja kaikkein tärkeintä,ilmapiiri pitää olla sellainen että sinne voi se moponuoriso tulla ilman häpeää että onko jäsenmaksu maksettu,kyllä ne sen sitten maksaa kun ne on hyvin otettu vastaan ja he kokevat kuuluvansa johonkin mahtavaan,ja huomioikaa jos se moottoriurheilu kipinä pääsee syttymään riittävän nuorena hyvässä seurassa niin todennäköisesti edes kerran kokeilaan jotain lajia vaikka laina vermeilä josta voi seurata ikuinen kipinä,ja jos seuran jäsenet on yhteenkuuluvaista porukkaa niin ne vermeet löytyy myös kun vaan se kontakti näihin nuoriin este on saatu.tämä kaava on nuorisolle matala kynnys moottoriurheiluun.se on vaan seuroista kiinni koko juttu
-
markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja markomartini » 14.09.2012 17:12
e-p hienoehdotus eikä turhia vuodatusta ja spekulontia kuten täällä yleensä. peukut
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 14.09.2012 17:30
Tuohon e-p:n ehdotukseen vois viellä lisätä yhden asian johon me kaikki voitais olla antamassa panoksemme.
Foorumi jolla vois ihan oikeesti kysyy auton rakentamisesta, myöskin siitä et onko joku halvempi ratkaisu olemassa.
Tietoo ja taitoo kyllä löytyy siitä olen varma.
Mut ei sen junnun alotuskynnys nouse jos se kysyy vaikka alustasta ,et mitä mieltä ootte jostain "pilsteinistä" ja jo kolmas vastaus on osta v...u " öölinssi" tai et voi ajaa ollenkaan.
Tuotakin on täällä nähty.
-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 14.09.2012 17:44
Kyllähän se nuori vois sitten siellä kerholla kysellä onko muita vaihto ehtoja kyllä toi kerho ehdotus on hyvä se pitäsi vaan olla tarpeeksi rennolla oteella ettei heti tule sellaista natsileiri tunnelmaa.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Viesti
Kirjoittaja j67 » 14.09.2012 17:50
Lähinnä tuota tarkoitin se seuratoiminnan lisäksi. Antais aloituskynnysta alaspäin niillekkin joilla ei välttämättä oo sitä tekniikkaguruu kerhossa.
-
Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Viesti
Kirjoittaja Marko Tähkä » 14.09.2012 18:07
Joo ja saataahan se tekniikka guru olla juuri sellainen joka sanoo että vain kallein on parasta mutta toivottavasti ei kävisi näin huonosti.
-
e-p
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 11.01.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja e-p » 14.09.2012 18:25
Sekin on seuran vastuu ketkä sitä mopokerhoa vetää,itse olen kuulunut muutamaan seuraan vuosien varrella,ja tietäisin nyt tasan tarkkaan kuka sopii ja kuka ehdottomasti ei sopisi niistä vahvuuksista kyseiseen tehtävään,yleensä tällaisen kerhon vetäminen vaatisi lapsenmielisyttä että osaa samaistua siihen teiniin,no se ominaisuus taitaa olla jo kadonnutta kauraa joka tilanteeseen ehdottaa vain sitä kalleinta ja helpointa vaihtoehtoa,itse näkisin että keskikastin alapuolelta tai kekikastiin kuuluva oleva aktiivi harrastaja on mitä parhain hyvä vetäjä,se painii samojen ongelmien kanssa kun tuleva harrastaja,mutta jotta mielenkiinto pysyisi sillä nuorella, on sillä/niillä kerhon kestomenestyjillä isoo rooli näihin uusiin harrastajiin varsinkin jos saa tuntea ne kaveriksein.
-
JM
- WRC

- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja JM » 14.09.2012 18:38
Asiallisia ideoita. Tarvitaan kuitenkin esikuvia. Suomalaisia rallisankareita. Isoja persoonia jotka vetävät ihmisiä puoleensa.
Anteeks nyt vaan, mutta nykyiset huipulla ajavat suomalaiset on kyllä aika tylsiä ja värittömiä persoonia, vaikkakin kovia ajomiehiä.
Entäpä Suomessa ajavat SM sarjaa vuosia höylänneet sankarit. Moniko lajia ei niin läheltä seuraava tunnistaa heitä nimeltä tai kasvoilta?
Houkuttelevatko nämä meidän kuskit nuoria samaistumaan heihin ja sitä kautta lajin pariin?
Ja paskat.
Nykyään... ei rallimiehet yleisesti ottaen taida saada erikoisen paljoo pimppiä. Ei ralli silloin houkuttele. Väitän että puuhelmiä kaulassaan pitävät salibändiheebotkin saavat huomattavasti paremmin :D
Suomalainen ralli tarvitsee kipeästi omia Pettereitä ja Blockeja. Showmiehiä. Kimissä oli kyllä persoonana ainesta. Sääli että rallihommat ovat häneltä toistaiseksi jäissä.
Ja paaljon mediatyötä. Media suomessa rakentaa sankaritarinoita nykyään ihan muista urheilijoista kuin ralliautoilijoista.