Viimeksi oli Jyrki Aalto Orimattila-rallissa 17.tammikuuta 2009. Sekin aito alkuperäinen Borehamin tehdaspeli. Muutettu tosin kaksivetoiseksi.Whiz kirjoitti:E__R kirjoitti:No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.
Kyllä nyt sun muisti pettää pahan kerran.![]()
Sierralla on kiertänyt rallin MM-sarjaa Carlos Sainz ja Didier Auriol. Suurajot -87 tai -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin.
Suomessa muutama harva on ajanut Sierralla rallia/sprinttiä, mm Juha Miettinen, Juha Hämäläinen ajoivat rallin SM- sarjaa. Radalla oli aikanaan muutama RS 500:nen, ja useita crossissa.
Viimeiseksi rallissa nähdyn Sierran ratin takana oli Petri Stranden F-ryhmässä.
Eli kyllä Sierra on luokilteltu Cosworth, Sapphire, ja mainitsemmallasi XR4i
versioina...ainakin noilla.
By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen...
Sierra...
- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
- rop
- KV
- Viestit: 308
- Liittynyt: 28.07.2004 00:00
- Viesti:
Joo mielellään autoa näkisi myös rallin puolella.
Näyttävää menoa Sierralla nähty ainakin rallisprintin puolella. Tyylinäytteen antaa Ville Komppa.
Millainen peli tekniikaltaan tuo sitten onkaan?
Aikoinaan kun Blomqvist ja Vatanen ajoivat Jyväskylän Suurajoissa Sierroilla...
muistaako kukaan tapausta kun televisio-toimittaja alusti ek:n maaliin saapuvaa kuljettajaa puhuen kokoajan Vatasesta...toimittajalta meni ilmeisesti kieli solmuun, kun viimeisiksi sanoiksi jäivät: "No, niin Ari, miten pätkä meni?" ja kypärän alta paljastuikin itse Stig Blomqvist. :D
Näyttävää menoa Sierralla nähty ainakin rallisprintin puolella. Tyylinäytteen antaa Ville Komppa.
Millainen peli tekniikaltaan tuo sitten onkaan?
Aikoinaan kun Blomqvist ja Vatanen ajoivat Jyväskylän Suurajoissa Sierroilla...
muistaako kukaan tapausta kun televisio-toimittaja alusti ek:n maaliin saapuvaa kuljettajaa puhuen kokoajan Vatasesta...toimittajalta meni ilmeisesti kieli solmuun, kun viimeisiksi sanoiksi jäivät: "No, niin Ari, miten pätkä meni?" ja kypärän alta paljastuikin itse Stig Blomqvist. :D
http://www.valokuu.com" onclick="window.open(this.href);return false; | Facebook
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a
[/quote]
Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001
Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.
Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.
Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.[/quote]
Kertookaapa miten sen voi akk luokitella kun tänään kysyin sitä jos ei ole vanhoja luokituksia niin eipä onnistu.
Vai eikö säännöt kaikille ole samat.


Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001
Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.
Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.
Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.[/quote]
Kertookaapa miten sen voi akk luokitella kun tänään kysyin sitä jos ei ole vanhoja luokituksia niin eipä onnistu.
Vai eikö säännöt kaikille ole samat.


- SierraBAR
- Yleinen
- Viestit: 181
- Liittynyt: 06.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Savitaipale
Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001markomartini kirjoitti:Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a
Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.
Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.
Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.
Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.[/quote]
Kertookaapa miten sen voi akk luokitella kun tänään kysyin sitä jos ei ole vanhoja luokituksia niin eipä onnistu.
Vai eikö säännöt kaikille ole samat.


Cosworth luokiteltu, jossa 16v alukansi ---> tilalle saa vaihtaa ohc:n rautakannen? miksei myös täysin vastaavan alukannen.
Eikös karsikon entisessä escort cosworthissa ollut ihan aluksi billet kansi, ennenkuin vaihtoi siihen vaparicossun koneen. Vai muistankohan ihan väärin? jos oli niin miksiköhän ei sierrassakin voisi olla.
EDIT: http://www.winhunters.fi/images/esco7. ... lan kansi?
- ariwalk
- KV
- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
huhhu mitä keskustelua, toivottavasti kukaan cosworth rs clubilta ei lue tätä. :D
eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.
sehän näissä on että kukaan ei oo strandenin jälkee pärjänny näillä vehkeillä joten ei siitä ole mitään muoti-ilmiötä valitettavasti tullu vaikka maailmalla on vaikka mitä palikkaa tohon ja varmasti vakio-osatkin kestää noi alle 300hp tehot. se että noi xr4 kutoskoneiset ei oo yleistyny on se että niissä on kannetkin valurautaa joten tollane mylly on erittäin painava ja tosi vanhanaikainen.
eli sama homma näitten sierrojen kanssa on käynyt kuten ehkä käy ton 16v rs2000:kin kanssa että kun sillä ei oo pärjätty niin ei sitä kukaan haluakkaan vaikka auto ois kuin potentiaalinen.
eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.
sehän näissä on että kukaan ei oo strandenin jälkee pärjänny näillä vehkeillä joten ei siitä ole mitään muoti-ilmiötä valitettavasti tullu vaikka maailmalla on vaikka mitä palikkaa tohon ja varmasti vakio-osatkin kestää noi alle 300hp tehot. se että noi xr4 kutoskoneiset ei oo yleistyny on se että niissä on kannetkin valurautaa joten tollane mylly on erittäin painava ja tosi vanhanaikainen.
eli sama homma näitten sierrojen kanssa on käynyt kuten ehkä käy ton 16v rs2000:kin kanssa että kun sillä ei oo pärjätty niin ei sitä kukaan haluakkaan vaikka auto ois kuin potentiaalinen.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Selvitin oman kysymyksen vähän väärin.
Eli miten voi joku saada luokituksen autoon jos sellaista ei ole
Kysyin sitä tänään Saariolta ,vastaus että vanha luokitus täytyy olla 1,2 n, tai a. Koska uusia ajatuksia mielessä tämä tieto kiinnostaisi.
Ex clupilaisena ja foortia taivaspaikanverran harrastaneena .Näiden luokkarit joteskin selvillä niihin en ota kantaa.
Ja tuulta lähdetään halkomaan oikein urakalla mäntsälään Eka kisa etuvetosella ei muotiautolla eli ESCORT RS 16v varokaa penkalla.
Eli miten voi joku saada luokituksen autoon jos sellaista ei ole

Kysyin sitä tänään Saariolta ,vastaus että vanha luokitus täytyy olla 1,2 n, tai a. Koska uusia ajatuksia mielessä tämä tieto kiinnostaisi.
Ex clupilaisena ja foortia taivaspaikanverran harrastaneena .Näiden luokkarit joteskin selvillä niihin en ota kantaa.
Ja tuulta lähdetään halkomaan oikein urakalla mäntsälään Eka kisa etuvetosella ei muotiautolla eli ESCORT RS 16v varokaa penkalla.
- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Eiköhän ne ameriikan sierrat ole Pinto moottorilla, ja se taasen on ihan eri kun ohc. Kyllähän pintoonkin maailmalta osia saa, joten miksi edes laittaa ohc, jos tuollaisesta valmiiksi 2,3 litraisesta tekee. Eli suomeksi, ohc:n lohkosta EI saa tehtyä identtistä pinton lohkoon verrattuna. Se on perusmitoiltaan täysin eri moottori, vaikka vähän samaa näköä on.kprt kirjoitti:Voi ristus unohtakaa nyt Cosworthi...
XR4Ti luokkarit käy, koska siinä on Amerikkalainen 8 venttiilinen 2.3 OHC moottori ja samaa autoa myytiin Euroopassa 2.1 OHC 8 venttiilisenä.
Tällöin saa asentaa Sierraan 2.0 OHC moottorin autoon ihan laillisesti.
- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
Näyttipä vajaa viikko sitten Artic rallyssakin joku sellaisella ajelevan.MJT kirjoitti:Viimeksi oli Jyrki Aalto Orimattila-rallissa 17.tammikuuta 2009. Sekin aito alkuperäinen Borehamin tehdaspeli. Muutettu tosin kaksivetoiseksi.Whiz kirjoitti:E__R kirjoitti:No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.
Kyllä nyt sun muisti pettää pahan kerran.![]()
Sierralla on kiertänyt rallin MM-sarjaa Carlos Sainz ja Didier Auriol. Suurajot -87 tai -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin.
Suomessa muutama harva on ajanut Sierralla rallia/sprinttiä, mm Juha Miettinen, Juha Hämäläinen ajoivat rallin SM- sarjaa. Radalla oli aikanaan muutama RS 500:nen, ja useita crossissa.
Viimeiseksi rallissa nähdyn Sierran ratin takana oli Petri Stranden F-ryhmässä.
Eli kyllä Sierra on luokilteltu Cosworth, Sapphire, ja mainitsemmallasi XR4i
versioina...ainakin noilla.
By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen...
- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
ARTIC RALLY LEHDESTÄ, linkki lehteen kisan sivuilta.markomartini kirjoitti:Selvitin oman kysymyksen vähän väärin.
Eli miten voi joku saada luokituksen autoon jos sellaista ei ole![]()
Kysyin sitä tänään Saariolta ,vastaus että vanha luokitus täytyy olla 1,2 n, tai a. Koska uusia ajatuksia mielessä tämä tieto kiinnostaisi.
Ex clupilaisena ja foortia taivaspaikanverran harrastaneena .Näiden luokkarit joteskin selvillä niihin en ota kantaa.
Ja tuulta lähdetään halkomaan oikein urakalla mäntsälään Eka kisa etuvetosella ei muotiautolla eli ESCORT RS 16v varokaa penkalla.
Auton luokitus mietitytti ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin luokitella
Toyota Altezza RS200. Auto on koriltaan sama kuin Lexus IS200, mutta
moottori on erilainen.
Lexus IS200:n moottori on 6 sylinterinen ja Altezza RS200:n moottori on
4 sylinterinen.
ToyotaAltezza päätettiin hankkia Japanista, josta auto sitten netin kautta
ostettiin.Autosaapui 5kk:nkuluttua Jari Valtaalanollessatiiminsäkanssa
tekemässä vuoden 2007 NesteOil –Rallin Lautaperän EK:ta.
Auto rakennettiin F2 –sääntöjen mukaiseksi, auton rakentaminen kesti
kuitenkin niin kauan, että F2 –ryhmä ehti sulautua F –ryhmäksi. Auto on
mahdollista rakentaa myös uusien FINR -sääntöjen mukaiseksi. Auton
korimalli on ollut tehdastuotannossa vuoteen 2005 saakka.
Luokitustodistuksen numeroksi tuli AKK -001.
Auton tekniikka on pyörän ripustuksien osalta ja korirakenteeltaan nykyaikainen.
Moottori on douple VVT-I, mikä tarkoittaa sekä imu- että pakoventtiilien
ohjattua säätöä. Auton moottorin on rakentanut A-P Häkkilä,
vaihdelaatikko on Lampola –tekniikkaa ja turvakaarien valmistamisesta
on vastannut KBT.Autossa on myösReiger –alusta, sekä Motec’n moottorinohjausjärjestelmä.
Tästä sain käsityksen et vois luokitella

- Peke
- KV
- Viestit: 316
- Liittynyt: 13.03.2005 00:00
[quote="ariwalk"]huhhu mitä keskustelua, toivottavasti kukaan cosworth rs clubilta ei lue tätä. :D
eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.
Aika seikka peräinen toi sun selitys, mut eiköhän kaks tonniset escortit oo ihan luokiteltuja 2,0 numeroisella lohkolla(löytyy esim.Taunus) ja niissä saa käyttää vastaavaa esim 205/207 jne.
ja cossu escossa ym.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
Mut täytyy olla sarjavalmisteisesta autosta.
Eikai 205 kovin harvinainen oo löytyy jopa bensa transiteista
Ja eiköhän aika mones hyväs OHC.ssä 200 lohko 
eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.
Aika seikka peräinen toi sun selitys, mut eiköhän kaks tonniset escortit oo ihan luokiteltuja 2,0 numeroisella lohkolla(löytyy esim.Taunus) ja niissä saa käyttää vastaavaa esim 205/207 jne.
ja cossu escossa ym.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
Mut täytyy olla sarjavalmisteisesta autosta.
Eikai 205 kovin harvinainen oo löytyy jopa bensa transiteista

- mikahele
- Yleinen
- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Yritetään nyt sitten vaikka rautalangalla... En todellakaan väittänyt ettei ohc kantta saisi sierrassa käyttää, vaan sitä että tuossa XR4TI:ssä, jos käytetään sen luokkaria, ei saa käyttää OHC konetta, koska siihen on luokiteltu ainoastaan Pinto. Pinto ja OHC ovat aivan eri moottorit. Vaikka sitä olisi tehty OHC:llä, niin sitä EI SAA käyttää, koska sitä ei ole luokiteltu ko. XR4TI:hin.kprt kirjoitti:Voin mä viel yksinkertaistaa tän asian jos haluaa...mikahele kirjoitti:Eiköhän ne ameriikan sierrat ole Pinto moottorilla, ja se taasen on ihan eri kun ohc. Kyllähän pintoonkin maailmalta osia saa, joten miksi edes laittaa ohc, jos tuollaisesta valmiiksi 2,3 litraisesta tekee. Eli suomeksi, ohc:n lohkosta EI saa tehtyä identtistä pinton lohkoon verrattuna. Se on perusmitoiltaan täysin eri moottori, vaikka vähän samaa näköä on.
Mul on valmis auto tallissa ja jotkut tietää netti sivutkin missä on kuvia autosta.... Niin meinaan Sierrasta....
Ja lohko on 205 ja kansi OHC 8 venttiilinen.
Ja laillinen F-ryhmäläinen, sääntöjen mukaan joka löytyy AKK:n sivuilta jos sitä viitsii vaivautuu lukemaan.
Toiset kuulemma eivät osaa sitoa kengän nauhojakaan, kun armeijaan menee
Ite kirjoitit että:
"kprt kirjoitti:
Voi ristus unohtakaa nyt Cosworthi...
XR4Ti luokkarit käy, koska siinä on Amerikkalainen 8 venttiilinen 2.3 OHC moottori ja samaa autoa myytiin Euroopassa 2.1 OHC 8 venttiilisenä.
Tällöin saa asentaa Sierraan 2.0 OHC moottorin autoon ihan laillisesti."
Eli siis tarkoitit että XR4TI:n papereilla voi ajaa OHC koneella...??
Ja minä taas tuossa ylhäällä olevassa lainauksessa kirjoitin että sääntökirjan mukaan Pinton tilalle EI saa laittaa OHC:tä.
Onko asia nyt ymmärretty??
Ja on niitä täysin sääntöjen vastaisia autoja nähty esittelyineen nettisivuilla, ja niillä on vielä ajettukin... En väitä että autosi on sääntöjen vastainen, koska siitä en mitään tiedä.
Toiset ei osaa edes lukea, vaikka ovat käyneet kouluja...

Spoileri kirjoitti:Jep. 960 Volvon perä muistaakseni, mutta kuulin joskus sellaista, että takageometriat on niin huonot, ettei sillä taho keretä. Että pitäis pykätä koko systeemi uusiks. Tämä siis vaan kuulopuheita. Komeahan se auto on, mutta näytöt aika vähissä.KMP kirjoitti:RALLY kirjoitti: No minä en tierä mistään mitään mutta olen kuullut huhua että käyttävät sierrassa volvon erillistuentaisen perää kun siihen sopisi jäykän hilut sisään ja loppu on sitte kyläsepän aikaan saannoksia ja huom tämä ei välttämättä ole faktaa vaan huhu!!!!!
Nimenomaan näin on toteutettu tämä Lappeenrannan Sierran takamus! Kattokaapas myynti-ilmotus,sieltä pääsee pällistelemään lisäkuvia esim. miten se peppu on toteutettu. dana lukko ja 5,43 välitys ja natsaa hyvin volvon 5v suorakytkyn kanssa.
Vai on niin huonot geometriat ja näytöt puuttuu??? Olisko ollut 2005 Kymen Jääralli yleisen y-kisan 2 ja f-ryhmän voitto ja silloin oli vielä 203hv OHC moottori kiinni. Ei se nyt ihan pielessä voi olla! Kannattas varmaan ite käydä toteamassa asia kun noin lähellä asut eikä kuunnella hevosmiehiä!!
Eikös se jotenkin niin mene et "Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee" !!!

- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti: