Sierra...

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 28.01.2009 19:18

Whiz kirjoitti:
E__R kirjoitti:No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.

Kyllä nyt sun muisti pettää pahan kerran. :wink:
Sierralla on kiertänyt rallin MM-sarjaa Carlos Sainz ja Didier Auriol. Suurajot -87 tai -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin.
Suomessa muutama harva on ajanut Sierralla rallia/sprinttiä, mm Juha Miettinen, Juha Hämäläinen ajoivat rallin SM- sarjaa. Radalla oli aikanaan muutama RS 500:nen, ja useita crossissa.
Viimeiseksi rallissa nähdyn Sierran ratin takana oli Petri Stranden F-ryhmässä.
Eli kyllä Sierra on luokilteltu Cosworth, Sapphire, ja mainitsemmallasi XR4i
versioina...ainakin noilla.

By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen... 8O
Viimeksi oli Jyrki Aalto Orimattila-rallissa 17.tammikuuta 2009. Sekin aito alkuperäinen Borehamin tehdaspeli. Muutettu tosin kaksivetoiseksi.

Avatar
rop
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 28.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rop » 28.01.2009 19:40

Joo mielellään autoa näkisi myös rallin puolella.
Näyttävää menoa Sierralla nähty ainakin rallisprintin puolella. Tyylinäytteen antaa Ville Komppa.
Millainen peli tekniikaltaan tuo sitten onkaan?

Aikoinaan kun Blomqvist ja Vatanen ajoivat Jyväskylän Suurajoissa Sierroilla...
muistaako kukaan tapausta kun televisio-toimittaja alusti ek:n maaliin saapuvaa kuljettajaa puhuen kokoajan Vatasesta...toimittajalta meni ilmeisesti kieli solmuun, kun viimeisiksi sanoiksi jäivät: "No, niin Ari, miten pätkä meni?" ja kypärän alta paljastuikin itse Stig Blomqvist. :D
http://www.valokuu.com" onclick="window.open(this.href);return false; | Facebook

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 28.01.2009 21:47

Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a :?:[/quote]

Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001

Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.

Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.

Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.


Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.[/quote]


Kertookaapa miten sen voi akk luokitella kun tänään kysyin sitä jos ei ole vanhoja luokituksia niin eipä onnistu.
Vai eikö säännöt kaikille ole samat. :?: :?:

Avatar
SierraBAR
Yleinen
Yleinen
Viestit: 181
Liittynyt: 06.05.2004 00:00
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja SierraBAR » 28.01.2009 22:01

markomartini kirjoitti:Ei muuten voi pitää olla jonkillainen päättynyt luokitus 1, 2 n, tai a :?:
Valtaalan Lexus on AKK:n luokittelama luokitustodistus numero tais olla AKK-001

Billet kansilla 8-venttiilisinä 2000 luvun alus
94 männällä vähä reilu 240hv,mut nykyään ottavat jo saman rautakannella.

Ja olihan noita Billet kansia F-ryhmän Escorteis 2000 luvun alus ja sit ne kiellettiin,Matalamäki käytti Roadsportis samanlaista ja Leppälahti käytti sprintissä EX Kamila kantta.

Sääntökirjasta
C) Sylinterikannen (-kansien) tulee olla sarjavalmisteisesta
autosta.


Vai mahtaiskos minkään mallin Foortista löytyä alumiinikantta joka olis hyvä aihio 8-venttiilisenä:?: Sellanen OHC on tullu vastaan jossa oli 8-venttiilinen bemarin kansi.[/quote]


Kertookaapa miten sen voi akk luokitella kun tänään kysyin sitä jos ei ole vanhoja luokituksia niin eipä onnistu.
Vai eikö säännöt kaikille ole samat. :?: :?:[/quote]

Cosworth luokiteltu, jossa 16v alukansi ---> tilalle saa vaihtaa ohc:n rautakannen? miksei myös täysin vastaavan alukannen.

Eikös karsikon entisessä escort cosworthissa ollut ihan aluksi billet kansi, ennenkuin vaihtoi siihen vaparicossun koneen. Vai muistankohan ihan väärin? jos oli niin miksiköhän ei sierrassakin voisi olla.

EDIT: http://www.winhunters.fi/images/esco7. ... lan kansi?

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 28.01.2009 22:15

huhhu mitä keskustelua, toivottavasti kukaan cosworth rs clubilta ei lue tätä. :D

eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.

sehän näissä on että kukaan ei oo strandenin jälkee pärjänny näillä vehkeillä joten ei siitä ole mitään muoti-ilmiötä valitettavasti tullu vaikka maailmalla on vaikka mitä palikkaa tohon ja varmasti vakio-osatkin kestää noi alle 300hp tehot. se että noi xr4 kutoskoneiset ei oo yleistyny on se että niissä on kannetkin valurautaa joten tollane mylly on erittäin painava ja tosi vanhanaikainen.

eli sama homma näitten sierrojen kanssa on käynyt kuten ehkä käy ton 16v rs2000:kin kanssa että kun sillä ei oo pärjätty niin ei sitä kukaan haluakkaan vaikka auto ois kuin potentiaalinen.

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 28.01.2009 22:51

Selvitin oman kysymyksen vähän väärin.

Eli miten voi joku saada luokituksen autoon jos sellaista ei ole :?:
Kysyin sitä tänään Saariolta ,vastaus että vanha luokitus täytyy olla 1,2 n, tai a. Koska uusia ajatuksia mielessä tämä tieto kiinnostaisi.

Ex clupilaisena ja foortia taivaspaikanverran harrastaneena .Näiden luokkarit joteskin selvillä niihin en ota kantaa.

Ja tuulta lähdetään halkomaan oikein urakalla mäntsälään Eka kisa etuvetosella ei muotiautolla eli ESCORT RS 16v varokaa penkalla.

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 29.01.2009 00:12

kprt kirjoitti:Voi ristus unohtakaa nyt Cosworthi...
XR4Ti luokkarit käy, koska siinä on Amerikkalainen 8 venttiilinen 2.3 OHC moottori ja samaa autoa myytiin Euroopassa 2.1 OHC 8 venttiilisenä.
Tällöin saa asentaa Sierraan 2.0 OHC moottorin autoon ihan laillisesti.
Eiköhän ne ameriikan sierrat ole Pinto moottorilla, ja se taasen on ihan eri kun ohc. Kyllähän pintoonkin maailmalta osia saa, joten miksi edes laittaa ohc, jos tuollaisesta valmiiksi 2,3 litraisesta tekee. Eli suomeksi, ohc:n lohkosta EI saa tehtyä identtistä pinton lohkoon verrattuna. Se on perusmitoiltaan täysin eri moottori, vaikka vähän samaa näköä on.

Avatar
acm
Viestit: 9
Liittynyt: 05.11.2005 00:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja acm » 29.01.2009 17:50

A-5261 Sierra XR4Ti (2303*1.7= 3915 cc) 92f Pinton kone turbo pois ja F:ään

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 29.01.2009 19:46

MJT kirjoitti:
Whiz kirjoitti:
E__R kirjoitti:No eikös se ole niin että kun sierraa ei ole luokiteltu koskaan joten ei sillä voi
ajaa kilpaa. Jos ei ole ollut luokituksia koskaan niin ei se kelpaa edes F-ryhmään. Jos oikein muistan niin ainoastaa sierran xr4i vai mikä se on on luokiteltu joskus.

Kyllä nyt sun muisti pettää pahan kerran. :wink:
Sierralla on kiertänyt rallin MM-sarjaa Carlos Sainz ja Didier Auriol. Suurajot -87 tai -88 Vatanen veti kolmanneksi RS 500:lla cossulla, ja Blomqvist tais olla viides, molemmat oli mustia ja Texacon tarrat kyljessä, samanvärisenä niillä kierrettiin DTM-sarjaa noihin aikoihin.
Suomessa muutama harva on ajanut Sierralla rallia/sprinttiä, mm Juha Miettinen, Juha Hämäläinen ajoivat rallin SM- sarjaa. Radalla oli aikanaan muutama RS 500:nen, ja useita crossissa.
Viimeiseksi rallissa nähdyn Sierran ratin takana oli Petri Stranden F-ryhmässä.
Eli kyllä Sierra on luokilteltu Cosworth, Sapphire, ja mainitsemmallasi XR4i
versioina...ainakin noilla.

By the way, jos en vallan väärin muista niin tuo Vatasen ajama RS 500 jäi Suomeen... 8O
Viimeksi oli Jyrki Aalto Orimattila-rallissa 17.tammikuuta 2009. Sekin aito alkuperäinen Borehamin tehdaspeli. Muutettu tosin kaksivetoiseksi.
Näyttipä vajaa viikko sitten Artic rallyssakin joku sellaisella ajelevan.

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 29.01.2009 20:08

markomartini kirjoitti:Selvitin oman kysymyksen vähän väärin.

Eli miten voi joku saada luokituksen autoon jos sellaista ei ole :?:
Kysyin sitä tänään Saariolta ,vastaus että vanha luokitus täytyy olla 1,2 n, tai a. Koska uusia ajatuksia mielessä tämä tieto kiinnostaisi.

Ex clupilaisena ja foortia taivaspaikanverran harrastaneena .Näiden luokkarit joteskin selvillä niihin en ota kantaa.

Ja tuulta lähdetään halkomaan oikein urakalla mäntsälään Eka kisa etuvetosella ei muotiautolla eli ESCORT RS 16v varokaa penkalla.
ARTIC RALLY LEHDESTÄ, linkki lehteen kisan sivuilta.

Auton luokitus mietitytti ja pitkän pohdinnan jälkeen päädyttiin luokitella
Toyota Altezza RS200. Auto on koriltaan sama kuin Lexus IS200, mutta
moottori on erilainen.
Lexus IS200:n moottori on 6 sylinterinen ja Altezza RS200:n moottori on
4 sylinterinen.
ToyotaAltezza päätettiin hankkia Japanista, josta auto sitten netin kautta
ostettiin.Autosaapui 5kk:nkuluttua Jari Valtaalanollessatiiminsäkanssa
tekemässä vuoden 2007 NesteOil –Rallin Lautaperän EK:ta.
Auto rakennettiin F2 –sääntöjen mukaiseksi, auton rakentaminen kesti
kuitenkin niin kauan, että F2 –ryhmä ehti sulautua F –ryhmäksi. Auto on
mahdollista rakentaa myös uusien FINR -sääntöjen mukaiseksi. Auton
korimalli on ollut tehdastuotannossa vuoteen 2005 saakka.
Luokitustodistuksen numeroksi tuli AKK -001.
Auton tekniikka on pyörän ripustuksien osalta ja korirakenteeltaan nykyaikainen.
Moottori on douple VVT-I, mikä tarkoittaa sekä imu- että pakoventtiilien
ohjattua säätöä. Auton moottorin on rakentanut A-P Häkkilä,
vaihdelaatikko on Lampola –tekniikkaa ja turvakaarien valmistamisesta
on vastannut KBT.Autossa on myösReiger –alusta, sekä Motec’n moottorinohjausjärjestelmä.

Tästä sain käsityksen et vois luokitella :roll:

Avatar
Peke
KV
KV
Viestit: 316
Liittynyt: 13.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Peke » 29.01.2009 20:24

[quote="ariwalk"]huhhu mitä keskustelua, toivottavasti kukaan cosworth rs clubilta ei lue tätä. :D

eli cosworthissa on identtinen lohko ton ohc:n koneen kanssa nmro on 205 tosin ohc:ssä on käytetty myös erilohkonumeroita ja toi 205 on aika harvinainen joten nykyisten f-ryhmän sääntöjen avulla sen ohc:n kannen saa laittaa vaikka cossuescoon.. huomatkaahan nytte että tääl suomes tuskin montaa escort mk1 ja mk2 ois rs2000 jos tota sääntöä ei ois.

Aika seikka peräinen toi sun selitys, mut eiköhän kaks tonniset escortit oo ihan luokiteltuja 2,0 numeroisella lohkolla(löytyy esim.Taunus) ja niissä saa käyttää vastaavaa esim 205/207 jne.

ja cossu escossa ym.
B) Moniventtiilisylinterikannen saa korvata kannella,
jossa on korkeintaan vastaava määrä venttiilleitä/
sylinteri kuin alkuperäisessä.
Mut täytyy olla sarjavalmisteisesta autosta.

Eikai 205 kovin harvinainen oo löytyy jopa bensa transiteista :wink: Ja eiköhän aika mones hyväs OHC.ssä 200 lohko :?:

Avatar
kprt
KV
KV
Viestit: 735
Liittynyt: 09.05.2004 00:00
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kprt » 29.01.2009 21:00

....

Avatar
mikahele
Yleinen
Yleinen
Viestit: 237
Liittynyt: 29.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja mikahele » 29.01.2009 21:29

kprt kirjoitti:
mikahele kirjoitti:Eiköhän ne ameriikan sierrat ole Pinto moottorilla, ja se taasen on ihan eri kun ohc. Kyllähän pintoonkin maailmalta osia saa, joten miksi edes laittaa ohc, jos tuollaisesta valmiiksi 2,3 litraisesta tekee. Eli suomeksi, ohc:n lohkosta EI saa tehtyä identtistä pinton lohkoon verrattuna. Se on perusmitoiltaan täysin eri moottori, vaikka vähän samaa näköä on.
Voin mä viel yksinkertaistaa tän asian jos haluaa...
Mul on valmis auto tallissa ja jotkut tietää netti sivutkin missä on kuvia autosta.... Niin meinaan Sierrasta....
Ja lohko on 205 ja kansi OHC 8 venttiilinen.
Ja laillinen F-ryhmäläinen, sääntöjen mukaan joka löytyy AKK:n sivuilta jos sitä viitsii vaivautuu lukemaan.

Toiset kuulemma eivät osaa sitoa kengän nauhojakaan, kun armeijaan menee :roll:
Yritetään nyt sitten vaikka rautalangalla... En todellakaan väittänyt ettei ohc kantta saisi sierrassa käyttää, vaan sitä että tuossa XR4TI:ssä, jos käytetään sen luokkaria, ei saa käyttää OHC konetta, koska siihen on luokiteltu ainoastaan Pinto. Pinto ja OHC ovat aivan eri moottorit. Vaikka sitä olisi tehty OHC:llä, niin sitä EI SAA käyttää, koska sitä ei ole luokiteltu ko. XR4TI:hin.
Ite kirjoitit että:
"kprt kirjoitti:
Voi ristus unohtakaa nyt Cosworthi...
XR4Ti luokkarit käy, koska siinä on Amerikkalainen 8 venttiilinen 2.3 OHC moottori ja samaa autoa myytiin Euroopassa 2.1 OHC 8 venttiilisenä.
Tällöin saa asentaa Sierraan 2.0 OHC moottorin autoon ihan laillisesti."

Eli siis tarkoitit että XR4TI:n papereilla voi ajaa OHC koneella...??
Ja minä taas tuossa ylhäällä olevassa lainauksessa kirjoitin että sääntökirjan mukaan Pinton tilalle EI saa laittaa OHC:tä.
Onko asia nyt ymmärretty??
Ja on niitä täysin sääntöjen vastaisia autoja nähty esittelyineen nettisivuilla, ja niillä on vielä ajettukin... En väitä että autosi on sääntöjen vastainen, koska siitä en mitään tiedä.

Toiset ei osaa edes lukea, vaikka ovat käyneet kouluja... :lol:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 30.01.2009 00:03

Spoileri kirjoitti:
KMP kirjoitti:
RALLY kirjoitti: No minä en tierä mistään mitään mutta olen kuullut huhua että käyttävät sierrassa volvon erillistuentaisen perää kun siihen sopisi jäykän hilut sisään ja loppu on sitte kyläsepän aikaan saannoksia ja huom tämä ei välttämättä ole faktaa vaan huhu!!!!! :wink:


Nimenomaan näin on toteutettu tämä Lappeenrannan Sierran takamus! Kattokaapas myynti-ilmotus,sieltä pääsee pällistelemään lisäkuvia esim. miten se peppu on toteutettu. dana lukko ja 5,43 välitys ja natsaa hyvin volvon 5v suorakytkyn kanssa.
Jep. 960 Volvon perä muistaakseni, mutta kuulin joskus sellaista, että takageometriat on niin huonot, ettei sillä taho keretä. Että pitäis pykätä koko systeemi uusiks. Tämä siis vaan kuulopuheita. Komeahan se auto on, mutta näytöt aika vähissä.

Vai on niin huonot geometriat ja näytöt puuttuu??? Olisko ollut 2005 Kymen Jääralli yleisen y-kisan 2 ja f-ryhmän voitto ja silloin oli vielä 203hv OHC moottori kiinni. Ei se nyt ihan pielessä voi olla! Kannattas varmaan ite käydä toteamassa asia kun noin lähellä asut eikä kuunnella hevosmiehiä!!
Eikös se jotenkin niin mene et "Koirat haukkuu mutta karavaani kulkee" !!! :lol:

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 30.01.2009 08:18

Soitin Jarille ja asia selvisi miten luokitus on olemassa.

Vastaa Viestiin