keskustelu haavereista
-
valmet
- B-junnu

- Viestit: 25
- Liittynyt: 12.04.2011 21:57
Re: keskustelu haavereista
joo tiedetään ku sellanen itelläkin on,tarkotinkin noita Saukkolaa ym jos kerta ei saa ajaa kun kilpailuissa ja kilpailureitillä..Kun ei o vissii AKK-alaista se toiminta noissa paikoissa ellei joku seura niissä kisaa järjestä..eli ajellaa vaa niillä itsesuljetuilla pikkuteillä tienomistajan luvalla ja toivotaan parasta,näinhän se menee.
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: keskustelu haavereista
Veroa ei ole suoritettava, jos:
1) muu kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö tuo ajoneuvon maahan väliaikaisesti ainoastaan huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten, eikä silloinkaan, kun ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden suorittamiseksi maassa lyhyitä matkoja;
2) väliaikaisesti 2 §:n 2 momentin nojalla maahan tuotua ajoneuvoa siirretään 1 kohdassa mainitussa tai muussa vastaavassa tarkoituksessa lyhyitä matkoja, eikä 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö voi tilapäisesti itse kuljettaa ajoneuvoa;
3) ajoneuvo, jota ei rekisteröidä Suomessa, tuodaan maahan tai otetaan käyttöön väliaikaisesti ja sen käyttö on yksinomaan kokeilu, tutkimuskäyttö tai tyyppikatsastus, tyyppihyväksyntä tai lyhytaikainen esittely;
4) maahan tuotu ajoneuvo siirretään rekisteröimättä sitä Suomessa veroviranomaisen luvalla tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle;
5) ajoneuvoa käytetään rekisteröimättä sitä Suomessa liikenteeseen ainoastaan maasta vientiä varten tapahtuvaan siirtoon luovutuspaikalta vientipaikalle tai edellä mainittuun siirtoon merkittynä vientirekisteriin sekä vientirekisteriin merkityn ajoneuvon tilapäiseen käyttöön Suomessa pakottavaksi katsotun syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta, ei kuitenkaan maasta muuttoa välittömästi seuraavan tai maahan muuttoa välittömästi edeltävän kuukauden aikana; (7.5.1997/413)
6) ulkomailla rekisteröity ajoneuvo tuodaan väliaikaisesti maahan yksinomaan kilpailukäyttöön enintään 30 päivän ajaksi ja viedään tämän jälkeen maasta; (7.5.1997/413)
7) ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään siirtokilvillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsemän päivän ajan; (7.5.1997/413)
ajoneuvoa koenumerotodistuksen saajan tai hänen edustajansa ollessa ajoneuvossa siirretään koenumerokilvillä varustettuna sellaisessa tarkoituksessa, joka liittyy välittömästi koenumerotodistuksen saajan ajoneuvon tai sen laitteiden tutkimus- tai tuotekehitystä varten suoritettuun kokeeseen, ajoneuvon koeajoon sen teknisen toimivuuden varmistamiseksi, lyhytaikaiseen myyntitarkoituksessa tapahtuvaan esittelyyn muualla kuin Suomessa vakinaisesti asuvalle ostajalle taikka muuhun ajoneuvon valmistukseen, myyntiin varustamiseen, maasta vientiin, korjaukseen tai katsastukseen välittömästi kuuluvaan siirtoon; tai (7.5.1997/413)
9) 33 §:n 2 momentissa tarkoitettu opiskelija, joka on oleskellut ulkomailla vähintään 185 päivää kalenterivuodessa, käyttää muualla kuin Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa tilapäisesti täällä olosuhteet huomioon ottaen pakottavaksi katsottavan syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta. (7.5.1997/413)
Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä 1 momentin 2, 8 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (16.12.2011/1316)
L:lla 1316/2011 muutettu 2 momentti tulee voimaan 1.4.2012. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä tämän pykälän 1 momentin 2 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (9.1.2009/5)
1) muu kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö tuo ajoneuvon maahan väliaikaisesti ainoastaan huoltoa, korjausta tai muuta käsittelyä varten, eikä silloinkaan, kun ajoneuvoa siirretään näiden toimenpiteiden suorittamiseksi maassa lyhyitä matkoja;
2) väliaikaisesti 2 §:n 2 momentin nojalla maahan tuotua ajoneuvoa siirretään 1 kohdassa mainitussa tai muussa vastaavassa tarkoituksessa lyhyitä matkoja, eikä 2 §:n 2 momentissa tarkoitettu henkilö voi tilapäisesti itse kuljettaa ajoneuvoa;
3) ajoneuvo, jota ei rekisteröidä Suomessa, tuodaan maahan tai otetaan käyttöön väliaikaisesti ja sen käyttö on yksinomaan kokeilu, tutkimuskäyttö tai tyyppikatsastus, tyyppihyväksyntä tai lyhytaikainen esittely;
4) maahan tuotu ajoneuvo siirretään rekisteröimättä sitä Suomessa veroviranomaisen luvalla tuontipaikalta muualle maahan tai vientipaikalle;
5) ajoneuvoa käytetään rekisteröimättä sitä Suomessa liikenteeseen ainoastaan maasta vientiä varten tapahtuvaan siirtoon luovutuspaikalta vientipaikalle tai edellä mainittuun siirtoon merkittynä vientirekisteriin sekä vientirekisteriin merkityn ajoneuvon tilapäiseen käyttöön Suomessa pakottavaksi katsotun syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta, ei kuitenkaan maasta muuttoa välittömästi seuraavan tai maahan muuttoa välittömästi edeltävän kuukauden aikana; (7.5.1997/413)
6) ulkomailla rekisteröity ajoneuvo tuodaan väliaikaisesti maahan yksinomaan kilpailukäyttöön enintään 30 päivän ajaksi ja viedään tämän jälkeen maasta; (7.5.1997/413)
7) ajoneuvoa, jota ei rekisteröidä Suomessa, käytetään siirtokilvillä varustettuna yksinomaan kilpailutarkoituksiin yhtäjaksoisesti enintään seitsemän päivän ajan; (7.5.1997/413)
9) 33 §:n 2 momentissa tarkoitettu opiskelija, joka on oleskellut ulkomailla vähintään 185 päivää kalenterivuodessa, käyttää muualla kuin Suomessa rekisteröityä ajoneuvoa tilapäisesti täällä olosuhteet huomioon ottaen pakottavaksi katsottavan syyn taikka tavanomaisen lomamatkan tai siihen verrattavan lyhyehkön oleskelun johdosta. (7.5.1997/413)
Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä 1 momentin 2, 8 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (16.12.2011/1316)
L:lla 1316/2011 muutettu 2 momentti tulee voimaan 1.4.2012. Aiempi sanamuoto kuuluu:
Muissa kuin 2 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa väliaikaisesta maahantuonnista ja käytöstä on heti ilmoitettava veroviranomaiselle. Edellä tämän pykälän 1 momentin 2 ja 9 kohdassa tarkoitetusta käytöstä ei tehdä ilmoitusta, 5 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvoa maasta vietäessä rajanylityspaikan tulliviranomaiselle ja 7 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa ilmoitus tehdään vain ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta. Veroviranomainen voi määrätä 1 momentissa tarkoitetun käytön muista ehdoista ja rajoituksista tai antaa rekisteröidylle asiamiehelle yksittäistapauksessa oikeuden erityisestä syystä muuhunkin kuin tässä pykälässä tarkoitettuun tilapäiseen käyttöön verotta. (9.1.2009/5)
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: keskustelu haavereista
Harjoittelun käytäntöä.
-Liikennevakuutuksen saa aina(vakuuttamis velvoite).
-Verottomalla autolla voi ajaa suljetulla alueella
-Yksityisen alueen sisällä olevalla tiellä voi ajaa/sulkea tieosuuden omistajan luvalla (ei tiehoitokunnan alue)ilman Poliisin sulkulupaa.
- Meluilmoitusta ei tarvitse tehdä jos auto täyttää tieliikennekatsastuksen äänirajat. (sakot kai saa jos ei täytä).
-yleisötapahtumalupaa ei tarvitse jos harjoittelu/kokeilu ei ole sellainen.
Eli yksittäiset harjoittelut ovat LAILLISIA jos sen ehdot täyttää vai olenko kamalasti väärässä.
-Liikennevakuutuksen saa aina(vakuuttamis velvoite).
-Verottomalla autolla voi ajaa suljetulla alueella
-Yksityisen alueen sisällä olevalla tiellä voi ajaa/sulkea tieosuuden omistajan luvalla (ei tiehoitokunnan alue)ilman Poliisin sulkulupaa.
- Meluilmoitusta ei tarvitse tehdä jos auto täyttää tieliikennekatsastuksen äänirajat. (sakot kai saa jos ei täytä).
-yleisötapahtumalupaa ei tarvitse jos harjoittelu/kokeilu ei ole sellainen.
Eli yksittäiset harjoittelut ovat LAILLISIA jos sen ehdot täyttää vai olenko kamalasti väärässä.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: keskustelu haavereista
Ainakin omasta puolesta voin vastata.Ralleyz kirjoitti:Jos Korkki 60 ja J67 on oikeasti akk:n toiminnasta tuota mieltä, ni tehkää itse tuommoinen seurakilpailu ja kokeilkaa kuinka paljon akk yrittää projektia kampittaa.
Jos ajatusmallinne on noin suppea mitä teksteistä voi lukea ni veikkaan et tekeminen ei ole teidän homma, vaan pelkkä paskanpuhuminen.
Ja jos rallin tekeminen kiinnostaa ni minulle voi laittaa viestiä. Lupaan että arvostus lajiliittoa kohtaan alkaa mukanani jo ensi viikonloppuna...
t: Jussi Perälä, Ovisepät ralli, kilpailunjohtaja.
Tein omasta mielestäni aivan riittävästi jotta tietäisin mistä puhua.
Esim. tuo mainitsemani melulupa. Maksaa ihan oikeesti niin paljon ettei parin persaukisen pertti b-junnun budjetti sellaista kestä harjoitus tarkoituksissa.
Mitenhän tuo suuri ja mahtava AKK on mahtanut asiaan reakoida, siis tuohon luvan kalleuteen ja siihen että se tarvitaan jokaiseen tapahtumaan.
Työryhmiä kyllä on nimetty monenmoisia joten luulisi edes jollekkin kuuluvan moinen asia.
Ja jos jotain on tehty niin kannattaisiko alkaa sitten kehittämään tiedotusta kun kentälle ei ainakaan ole tietoa kuulunut.
-
korkki60
- B-junnu

- Viestit: 41
- Liittynyt: 11.04.2011 15:34
Re: keskustelu haavereista
Et oo! Se on juuri noin! Mut täällä jotkut nyt vaan yrittää sotkee tahallaan näitä pykäliä. Jos akk haluaa käyttää seurakilpailu nimikettä, niin ei se tarkoita sitä että kaikkien sitä pitää käyttäämarkomartini kirjoitti:Harjoittelun käytäntöä.
-Liikennevakuutuksen saa aina.
-Verottomalla autolla voi ajaa suljetulla alueella
-Yksityisen alueen sisällä olevalla tiellä voi ajaa/sulkea tieosuuden omistajan luvalla (ei tiehoitokunnan alue)ilman Poliisin sulkulupaa.
- Meluilmoitusta ei tarvitse tehdä jos auto täyttää tieliikennekatsastuksen äänirajat. (sakot kai saa jos ei täytä).
-yleisötapahtumalupaa ei tarvitse jos harjoittelu/kokeilu ei ole sellainen.
Eli yksittäiset harjoittelut ovat LAILLISIA jos sen ehdot täyttää vai olenko kamalasti väärässä.
Ja saukkola on loistava paikka harjoitella, ei sieltä kellekkään tuu mitään veroja maksettavaksi tai muuta diipa daapaa mitä täällä nyt on huudeltu.
Perälälle: sinunkin rallissa oon pari kertaa siiman takana seissy, se että on pirun aktiivinen kilpailunjärjestäjä (perälä) niin ei sais sumentaa sitä todellisuudentajuu missä jamassa laji on ja kuinka himskutin päättömiä juttuja tuolla tornissa tehään ;) ei pahalla! arvostan suuresti sitä että olet niin monessa mukana.
-
j67
- KV

- Viestit: 721
- Liittynyt: 19.09.2011 18:56
Re: keskustelu haavereista
Yksityisen alueen sisällä olevaa tietä ei voi sulkea jos ko. tiellä on muita käyttöoikeuden haltioita kuin kyseinen yksityisalueen omistaja.
Kannattaa huomioida.
Ainakin muutama vuosi takaperin oli poliisilla tämäntapainen kanta.
Kannattaa huomioida.
Ainakin muutama vuosi takaperin oli poliisilla tämäntapainen kanta.
- Unto
- KV

- Viestit: 728
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakiski
- Viesti:
Re: keskustelu haavereista
markomartini kirjoitti:Harjoittelun käytäntöä.
-Liikennevakuutuksen saa aina(vakuuttamis velvoite).
-Verottomalla autolla voi ajaa suljetulla alueella
-Yksityisen alueen sisällä olevalla tiellä voi ajaa/sulkea tieosuuden omistajan luvalla (ei tiehoitokunnan alue)ilman Poliisin sulkulupaa.
- Meluilmoitusta ei tarvitse tehdä jos auto täyttää tieliikennekatsastuksen äänirajat. (sakot kai saa jos ei täytä).
-yleisötapahtumalupaa ei tarvitse jos harjoittelu/kokeilu ei ole sellainen.
Eli yksittäiset harjoittelut ovat LAILLISIA jos sen ehdot täyttää vai olenko kamalasti väärässä.
Suljettaessa karttaanmerkitty tieosuus on tien sulkemisesta tehtävä tiedoksianto aluehälytyskeskukseen / paikalliseen pelastuslaitokseen! Tämä pätee niin yleisillä kuin yksityisillä tieosuuksilla riippumatta pääseekö tietäpitkin mihinkään vai onko se "umpiperä" Sama juttu kuin mökkitielle asennettu portti!
Täysin eriasia kuinka tätä valvotaan ja kuka näin tekee. Aikoinaan kun näitä testierikoiskokeita olin sulkemassa oli joka sulkuautossa useampi kopioitu A4 eri viranomaisilta hankittuja lupia, mutta asiat hoidettiin silloin viimistä piirtoa myöden oikein!!
Tästä toki on aikaa!!!
- E__R
- Yleinen

- Viestit: 187
- Liittynyt: 24.11.2005 00:00
Re: keskustelu haavereista
Tuosta UKI:ssa tapahtuneesta onnettomuudesta sen verran että en minäkään ole siitä mitään virallista paperia missään nähnyt, mutta mielestäni jonkin aikaa tapahtuneen jälkeen akk julkaisi tiedotteen liittyen tiettyjen kypärämallien hihnoihin ja solkiin.tertsi kirjoitti:kyllä nämä on ikäviä uutisia ja kun kyseessä on meidän kaikkien rakastama laji autourheilu, ei varmaan voida jatkossakaan välttyä tälläisisltä vakavilta tapaturmilta on noi luvat kunnossa tai ei.
Kyllä lupakäytäntö on ainoa oikea tapa koska se edellyttää miettimään asioita myös turvaallisuus näkökulmasta. Yhtenä suurimpana puutteenna koen kuitenkin AKK:n tiedotuspotiliikkan. Muutamavuosi sitten oli UKI:ssa vakava onnettomuus jolloin myös lahjakas nuori menehtyi ja silloin tuli AKK:lta ilmoitus että se tutkii mitä on tapahtunut mutta ei siitä sen enempää mitään kuultukkaan. Kyllä meidän kaikkien aktiivi harrastajien tulisi saada virallinen tiedote AKK:lta millaisilla toimenpiteillä olisi joko voitu estää tai pienentää loukkaatumis astetta. Niin kauan kuin näistä asioista ei tiedoteta kentää, porukat käyttää rahat muuhun kuten kalliisiin renkaisiin jne. kuin turvallisuuteen ja loputon valitus ajovehkeiden turhasta hankinnasta jatkuu kuten oli hanssin kanssa.
Luki muistaakseni jotenkin niin, että hihnan kiinnitys on aina varmistettava vetämällä hihnaa alaspäin tms..
Huhujen mukaan UKI:n onnettomuudessahan kuljettajalta olisi kypärä irronnut päästä ja se ei olisi ollut kiinnitettynä ollenkaan tai puutteellisesti. Akk:n tiedotteessa ei puhuttu mitään että tämä liittyisi ko.tapaukseen, mutta huhujen mukaan yhdistäisin tämän kuitenkin siihen tapaukseen.
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: keskustelu haavereista
Kypärä oli kiinni, mutta hihna olettettavasti kierrossa eikä ollut "hihnannappi" kiinni. Näiden takia olisi hihna lähtenyt auki ja sitä kautta kypärä irti. Ikinähän ei voida varmaksi sanoa, että mitä tapahtui.E__R kirjoitti:Huhujen mukaan UKI:n onnettomuudessahan kuljettajalta olisi kypärä irronnut päästä ja se ei olisi ollut kiinnitettynä ollenkaan tai puutteellisesti. Akk:n tiedotteessa ei puhuttu mitään että tämä liittyisi ko.tapaukseen, mutta huhujen mukaan yhdistäisin tämän kuitenkin siihen tapaukseen.
Tiedot on peräisin siitä selvitysryhmästä, jonka raportista olisi ollut hyvä tiivistelmä tulla.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
jabajee
- A-Junnu

- Viestit: 90
- Liittynyt: 30.06.2011 22:21
Re: keskustelu haavereista
Älkää suotta pelätkö mahdollisia autovero-seuraamuksia...
Sanotte vain, kuten ministeri Niinistö, että ette tienneet autoverolain olevan niin tiukka ja selviätte vähäisen rikkomuksenne kanssa kuin koira veräjästä.
Lakihan on sama meille kaikille
Sanotte vain, kuten ministeri Niinistö, että ette tienneet autoverolain olevan niin tiukka ja selviätte vähäisen rikkomuksenne kanssa kuin koira veräjästä.
Lakihan on sama meille kaikille
- Kollo
- KV

- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: keskustelu haavereista
Olen käyttänyt kolmea Sparcon kypärää ja kahden kanssa on ollut semmoinen ongelma, että remmin saa kiristettyä väärin. Ei kuitenkaan kierteelle, vaan niin ettei sitä huomaa muuta kuin remmiä tempasemalla, jolloin se löystyy.Mopoilija kirjoitti:Kypärä oli kiinni, mutta hihna olettettavasti kierrossa eikä ollut "hihnannappi" kiinni. Näiden takia olisi hihna lähtenyt auki ja sitä kautta kypärä irti. Ikinähän ei voida varmaksi sanoa, että mitä tapahtui.E__R kirjoitti:Huhujen mukaan UKI:n onnettomuudessahan kuljettajalta olisi kypärä irronnut päästä ja se ei olisi ollut kiinnitettynä ollenkaan tai puutteellisesti. Akk:n tiedotteessa ei puhuttu mitään että tämä liittyisi ko.tapaukseen, mutta huhujen mukaan yhdistäisin tämän kuitenkin siihen tapaukseen.
Tiedot on peräisin siitä selvitysryhmästä, jonka raportista olisi ollut hyvä tiivistelmä tulla.
Tämä johtuu juurikin siittä nepparista, joka kiilautuu soljen väliin. Yksi kypäristä oli nepparin sijasta varustettu tarralla eikä siinä ollut ikinä moista vaivaa.
"Väärää" kiristystapaa ei huomaa siis kuin remmiä tempaisemalla. Aika petollista... Asian kanssa tulee toimeen kun joka kerralla repäsee kunnolla hihnaa niin huomaa kyllä pysyykö se kireällä.
Ihminen on ihmeellinen kun kuitenkin suostuu moista päässään pitämään. Mutta kun oli kiire hommata eikä siinä kerinny testaileen jne jne selityksiä.
- Kollo
- KV

- Viestit: 351
- Liittynyt: 02.05.2004 00:00
Re: keskustelu haavereista
Palataanpas vielä tähän solkiasiaan, jonkin verran olen kysellyt mutta jostain syystä en ole löytänyt kohtalotovereita tähän ongelmaan. Toki nepparin voi laittaa kiinni ja siten varmistua että homma on bueno, mutta kyllä remmi näyttää muillakin heiluvan neppari auki. Tässä vielä linkki kuviin mistä asia selviää:Kollo kirjoitti:Olen käyttänyt kolmea Sparcon kypärää ja kahden kanssa on ollut semmoinen ongelma, että remmin saa kiristettyä väärin. Ei kuitenkaan kierteelle, vaan niin ettei sitä huomaa muuta kuin remmiä tempasemalla, jolloin se löystyy.Mopoilija kirjoitti:Kypärä oli kiinni, mutta hihna olettettavasti kierrossa eikä ollut "hihnannappi" kiinni. Näiden takia olisi hihna lähtenyt auki ja sitä kautta kypärä irti. Ikinähän ei voida varmaksi sanoa, että mitä tapahtui.E__R kirjoitti:Huhujen mukaan UKI:n onnettomuudessahan kuljettajalta olisi kypärä irronnut päästä ja se ei olisi ollut kiinnitettynä ollenkaan tai puutteellisesti. Akk:n tiedotteessa ei puhuttu mitään että tämä liittyisi ko.tapaukseen, mutta huhujen mukaan yhdistäisin tämän kuitenkin siihen tapaukseen.
Tiedot on peräisin siitä selvitysryhmästä, jonka raportista olisi ollut hyvä tiivistelmä tulla.
Tämä johtuu juurikin siittä nepparista, joka kiilautuu soljen väliin. Yksi kypäristä oli nepparin sijasta varustettu tarralla eikä siinä ollut ikinä moista vaivaa.
"Väärää" kiristystapaa ei huomaa siis kuin remmiä tempaisemalla. Aika petollista... Asian kanssa tulee toimeen kun joka kerralla repäsee kunnolla hihnaa niin huomaa kyllä pysyykö se kireällä.
Ihminen on ihmeellinen kun kuitenkin suostuu moista päässään pitämään. Mutta kun oli kiire hommata eikä siinä kerinny testaileen jne jne selityksiä.
http://www.nummelarallyteam.com/albumi/solki/
- massa
- A-Junnu

- Viestit: 54
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
Re: keskustelu haavereista
Kyllä tämä on aivan todellinen ongelma Sparcon kypärässä eli puhut asiaa.
Kaikki joilla on kyseisen valmistajan kypärä kannattaa olla todella tarkkana sen kanssa ja joka kerran kun kypärän laittaa päähänsä tarkastaa kireys laittamalla sormi hihnan ja leuan väliin ja kokeilla onko kireällä.
Ostin kypärän euroRacingistä aikanaan ja olin sinne yhteydessä ja vastaus oli että lähetetään Italiaan ja kestää kuukausia.
Eli saattaa olla että seuraavaksi sekä kypärän valmistaja että osto paikka vaihtuu. Sen verran vaarallinen kyseinen ongelma on käytössä.
Tälläinen ei saisi olla mahdollista tai kutsutaan niitä autojakin korjaukseen jos ratit irtoo.
Olen itse pitänyt huolta tiedottaa tästä ongelmasta kun koulutan noita uusia/uusijoita noihin rallitutkinoihin niin käyn aina porukan kanssa tämän ongelman läpi kyseisen valmistajan tuotteessa. Tässä ei narista turhista vaan on todellinen ongelma.
Terveisin
Simo Rantanen
Kaikki joilla on kyseisen valmistajan kypärä kannattaa olla todella tarkkana sen kanssa ja joka kerran kun kypärän laittaa päähänsä tarkastaa kireys laittamalla sormi hihnan ja leuan väliin ja kokeilla onko kireällä.
Ostin kypärän euroRacingistä aikanaan ja olin sinne yhteydessä ja vastaus oli että lähetetään Italiaan ja kestää kuukausia.
Eli saattaa olla että seuraavaksi sekä kypärän valmistaja että osto paikka vaihtuu. Sen verran vaarallinen kyseinen ongelma on käytössä.
Tälläinen ei saisi olla mahdollista tai kutsutaan niitä autojakin korjaukseen jos ratit irtoo.
Olen itse pitänyt huolta tiedottaa tästä ongelmasta kun koulutan noita uusia/uusijoita noihin rallitutkinoihin niin käyn aina porukan kanssa tämän ongelman läpi kyseisen valmistajan tuotteessa. Tässä ei narista turhista vaan on todellinen ongelma.
Terveisin
Simo Rantanen
-
Frog
- WRC

- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: keskustelu haavereista
Minulla on radalla Sparcon kypärä ja Rallissa Peltor. Molemmissa kypärissä on ihan samanlainen kiinnitys ja neppari systeemi ! Jollei neppari mene kiinni, niin silloin remmi on väärin kiinnitetty !! Siis varmistakaa aina remminkiinnitys kiinnittämällä neppari.
P.S. Kyseessä ei ole valmistusvirhe vaan käyttäjän oma "moka"
P.S. Kyseessä ei ole valmistusvirhe vaan käyttäjän oma "moka"
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: keskustelu haavereista
Sabeltistani vaihdettiin remmi kun siihen laitettiin tehtaalla HANS-clipsit aikoinaan. Ei se tuota ongelmaa täysin poistanut, eli tarkkana saa olla.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli