Rallisprint apuja.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Tuosta en tienytkään. Ilmeisesti noita toimivia viistoperä charadeja ei saakaan tällä hetkellä alle 1000e.
pitääpä sitten katsella joku muu.
pitääpä sitten katsella joku muu.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Miten ois renu clio:
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Re ... m?ca=2&w=1
Pitäis kyllä muutama 100kg saada pois, mutta miten?...
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Re ... m?ca=2&w=1
Pitäis kyllä muutama 100kg saada pois, mutta miten?...
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Ekan kopan Cliosta luokiteltu 1.2, 1.8 16V ja 2.0 16V. Eli tuolla ei pääse Trophyyn. SS / F taitaa onnistua, voin selvittää tarvittaessa. Jossain määrin tuttuja sattumalta nuo kotterot.
Jos Clio niin kannattaa ehtiä ennen faceliftiä oleva malli niin välttyy esimerkiksi airbagien kanssa säätämiseltä. Toisaalta tuo 1.4 8v kone ja JB1-laatikko ei lähtökohtaisesti ole mikään ihanuus kilpurin lähtökohdaksi.
Clio II 1.6 16v sen sijaan on melko lailla valmis kampe V1600-luokkaan. Ostohinta on vielä hivenen korkeampi (tonnista ylöspäin), mutta toisaalta se on luokkaan valmiiksi voittajakampe.
Jos aiot ihan vakavissaan rakentaa alusta asti itse kesätyörahoilla, niin 1.8 16V Clioja saa melko halvalla ja sillä pääsee äffään tai SS:ään sprinttiin (ei toki nuortenluokkaan). Ei välttämättä mikään voittajakampe, mutta ei ole kyllä kalliskaan.
Jos Clio niin kannattaa ehtiä ennen faceliftiä oleva malli niin välttyy esimerkiksi airbagien kanssa säätämiseltä. Toisaalta tuo 1.4 8v kone ja JB1-laatikko ei lähtökohtaisesti ole mikään ihanuus kilpurin lähtökohdaksi.
Clio II 1.6 16v sen sijaan on melko lailla valmis kampe V1600-luokkaan. Ostohinta on vielä hivenen korkeampi (tonnista ylöspäin), mutta toisaalta se on luokkaan valmiiksi voittajakampe.
Jos aiot ihan vakavissaan rakentaa alusta asti itse kesätyörahoilla, niin 1.8 16V Clioja saa melko halvalla ja sillä pääsee äffään tai SS:ään sprinttiin (ei toki nuortenluokkaan). Ei välttämättä mikään voittajakampe, mutta ei ole kyllä kalliskaan.
Ei taitu!
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Jaa-a, miten sitten olis halppis charade:
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Da ... m?ca=2&w=3
Ihastuin charadeihin...
http://www.tori.fi/pohjois-pohjanmaa/Da ... m?ca=2&w=3
Ihastuin charadeihin...
- henkka_ok
- WRC
- Viestit: 1187
- Liittynyt: 12.01.2005 00:00
Re: Rallisprint apuja.
En ala autoyksilön tarkkuudella opastamaan (ja hyvä niin), mutta sen verran sanon että maltti on valttia. Aihion valintaa ei välttämättä kannata tehdä esimerkiksi sen mukaan, mitä sattuu tänään löytämään netistä, vaikka into kova olisikin. Se kun vaikuttaa osien hankintaan myöhemmin ja varsinkin siinä vaiheessa, jos (kun) nälkä kasvaa syödessä ja pitää alkaa virittää.
Toisaalta, jos intoa on oikein kovasti niin tuon halvan Charaden kopasta ja sen konttiperäsen tekniikastahan pääsee jo alkuun. Tulee heti muutama käypäinen peltiosa ja muu varaosa odottelemaan ensimmäisiä autourheilun jälkiä.
Toisaalta, jos intoa on oikein kovasti niin tuon halvan Charaden kopasta ja sen konttiperäsen tekniikastahan pääsee jo alkuun. Tulee heti muutama käypäinen peltiosa ja muu varaosa odottelemaan ensimmäisiä autourheilun jälkiä.
Ei taitu!
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Eikös täällä:
http://www.mister-auto.fi/fi/daihatsu-c ... v4400.html
niitä osia tuohon daihatsuun löydy, esim tuo jarrusylinteri maksais 45e.
Ilmeisesti tossa autossa seuraava ongelma olis tuo kytkin...
Kunhan ei menis kokonaan vaihtoon.
http://www.mister-auto.fi/fi/daihatsu-c ... v4400.html
niitä osia tuohon daihatsuun löydy, esim tuo jarrusylinteri maksais 45e.
Ilmeisesti tossa autossa seuraava ongelma olis tuo kytkin...
Kunhan ei menis kokonaan vaihtoon.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Vai mitä mieltä olette noista Ford Ka autoista. Niitä näyttäisi löytyvän n. 500e ihan kunnossa. Ei tosin ole heppoja liikaa, mutta kai sillä ajamaan pääsee.
Esim. tässä: http://www.nettiauto.com/ford/ka/6166582
Mutta tuossa yksilössä näyttäisi olevan vähän ruostetta. Mutta onhan niitä fordeja.
Ei olisi ainakaan liikaa kunnostus töitä...
Esim. tässä: http://www.nettiauto.com/ford/ka/6166582
Mutta tuossa yksilössä näyttäisi olevan vähän ruostetta. Mutta onhan niitä fordeja.
Ei olisi ainakaan liikaa kunnostus töitä...
- MasaLe
- KV
- Viestit: 305
- Liittynyt: 21.01.2011 21:00
- Viesti:
Re: Rallisprint apuja.
Kaverille, jolle tämä laji, maailma ja etenkin sen säännöt ovat täysin vieraita, en missään nimessä lähtisi suosittelemaan rakentaa itse autoa käytännössä tyhjästä. Sen sijaan suosittelisin lyöttäytymään oman kylän autourheiluseuran ja sen aktiivien pariin. Sieltä löytyy varmasti parempaa tietoa, kokemusta, apua kasvotusten kuin foorumilta tulet koskaan saamaan. http://www.autourheilu.fi/seurat/seurojenyhteystiedot/puupelikuski kirjoitti:Hei, eli olen 16 -vuotias poika rallia aloittelemassa ihan harrastuksena pikku budjetilla.
Eli nuorten luokkaan sprinttiä ajamaan trophy 1400 autolla ajattelin...... Nyt voisin käyttää <1000e pelkän auton ostoon. Ja autoksi ajattelin ihan Daihatsu Charade 1.3(i).
Näkisin yhtenä vaihtoehtona alkaa selvittelemään josko löytyisi joku junnu tai yleisen kuski, joka ajaa sprinttiä trophy 1400:lla tai V1600:lla, ja olisi halukas tarjoamaan autonsa käyttöösi samoissa sprinteissä missä hän ajaa. Eli ajaisitte samalla autolla, mutta eri luokissa. Jos ajamaan mielii, niin ehdottomasti se edullisin vaihtoehto.
Toinen mahdollisuus olisi kimppaan ostettava auto, eli jos sinulla sattuisi olemaan joku tuttu luotettava kaveri, joka olisi myös innostunut lajista. Esim. valmiita V1600-autoja saa alk. 5000€ eli 2500€/mieheen.
Ihan vaan esimerkkinä: http://www.jm-motormedia.com/jm-motorsport
Kolmas mahdollisuus on odottaa pari vuotta, että täytät 18v ja saat ajokortin, ja aloittaa harrastus kartanlukijana. Sitä varten sinun tarvitsee vain suorittaa tutkinto, maksaa lisenssi, hankkia/lainata/vuokrata ajovarusteet, ja yleensä maksaa osa kilpailukuluista (ilmoittautuminen, bensat, yms.).
Tällä tavoin pääset lajiin paremmin sisään. Mikä tahansa näistä vaihtoehdoista on mielestäni parempi, kuin se että kiroat kuukausia tai jopa vuosia sen Charaden parissa tallissa sääntökirjan koukeroita tulkiten. Siinä touhussa menee äkkiä mielenkiinto kokonaan, ja totuus on myös se että rahaa menee joka tapauksessa paljon enemmän kuin noihin esittämiini vaihtoehtoihin. MUTTA jos kuitenkin päädyt oman auton rakentamiseen niin tee kaikki voitavasi, että saat kaveriksi sellaisen tyypin, jolla on kokemusta kilpureista. Silloin kun on asioista tietävä vieressä apuna neuvomassa en näe etteikö se mahdotonta olisi.
- markomartini
- KV
- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Rallisprint apuja.
Jm-evk auto ja sillä harrasterallisprint halvin tapa harjoitella ajamista sprint kilpailuissa.
Ja vanhansäännön ajopuvun /kypärän voin lainata ilmatteeksi eka kertaan.
Nettiautossa jm autoja alkaen 250 eur. Lisennsiä ei tarvita ja kilpailuihin opastetaan.Lisätietoja harrasteralli@harrasteralli.net
Ja vanhansäännön ajopuvun /kypärän voin lainata ilmatteeksi eka kertaan.
Nettiautossa jm autoja alkaen 250 eur. Lisennsiä ei tarvita ja kilpailuihin opastetaan.Lisätietoja harrasteralli@harrasteralli.net
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Tämä fiat:
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Fiat_Pu ... m?ca=2&w=2
vai tämä ford ka:
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Ford_ka ... m?ca=2&w=2
Kumpi parempi?
Siis yleisesti, ei kyseiset yksilöt.
Fiatissa enempi tehoja, Fordissa parempi ohjattavuus?
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Fiat_Pu ... m?ca=2&w=2
vai tämä ford ka:
http://www.tori.fi/pohjois-savo/Ford_ka ... m?ca=2&w=2
Kumpi parempi?
Siis yleisesti, ei kyseiset yksilöt.
Fiatissa enempi tehoja, Fordissa parempi ohjattavuus?
- A5-Kit
- A-Junnu
- Viestit: 114
- Liittynyt: 13.10.2004 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Ka on hyvä lelu trophyyn, mutta kannattaa hankkia valmiina. Rakentamaan ei kannata alkaa, tarvitset lisää rahaa melkein kympän..puupelikuski kirjoitti:Vai mitä mieltä olette noista Ford Ka autoista. Niitä näyttäisi löytyvän n. 500e ihan kunnossa. Ei tosin ole heppoja liikaa, mutta kai sillä ajamaan pääsee.
Esim. tässä: http://www.nettiauto.com/ford/ka/6166582
Mutta tuossa yksilössä näyttäisi olevan vähän ruostetta. Mutta onhan niitä fordeja.
Ei olisi ainakaan liikaa kunnostus töitä...
Suosittelen kanssa harkitsemaan V1600 autoa vaikkapa Focusta.
- TimoSvanberg
- A-Junnu
- Viestit: 66
- Liittynyt: 13.03.2008 00:00
Re: Rallisprint apuja.
Varmasti halvin ja helpoin auto rakentaa luokassaan on v1600 samara. Saa ilman penkkejä ja vöitä tehtyä jopa alle tonnilla. Toki työlle ei voi laskea hintaa. Voi ajaa jopa vakio alustalla kilpaa, ja kun saa rahaa ostaa siihen vaikka bilsteinit. Tämän voi teoriassa pitää myös suomenkilvissä. Aihion saa olutlaatikonhinnalla.
Kuitenkin minäkin suosittelen valmista autoa tai sellaisen vuokrausta. Tekeminen maksaa ja vaatii osaamista ja aikaa. Joten jos haluat ajaa niin vuokraa sillä tonnilla auto pariin kisaan.
Kuitenkin minäkin suosittelen valmista autoa tai sellaisen vuokrausta. Tekeminen maksaa ja vaatii osaamista ja aikaa. Joten jos haluat ajaa niin vuokraa sillä tonnilla auto pariin kisaan.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Selväksi on tullut ainakin se, että rakentaminen maksaa enemmän.
Mutta se ei tunnu lopulta niin pahalta, jos ostan nyt vakio Ford Ka:n.
Rakentelen sitä vuoden ajan ja rahaa kuluu pikku hiljaa muutama tonni.
Kuin että alan keräämään rahaa muutaman tonnin ja vuoden kuluttua ostan valmiin auton...
Ja jos ostan nyt vakio Ka:n voin sillä harjotella ja oppisin siinä rakentelun aikana vähän autoista.
Juu-u....
Mutta se ei tunnu lopulta niin pahalta, jos ostan nyt vakio Ford Ka:n.
Rakentelen sitä vuoden ajan ja rahaa kuluu pikku hiljaa muutama tonni.
Kuin että alan keräämään rahaa muutaman tonnin ja vuoden kuluttua ostan valmiin auton...
Ja jos ostan nyt vakio Ka:n voin sillä harjotella ja oppisin siinä rakentelun aikana vähän autoista.
Juu-u....
- Ketzi
- KV
- Viestit: 801
- Liittynyt: 09.08.2004 00:00
- Paikkakunta: Oulu
Re: Rallisprint apuja.
Moi,
Joskut itsekin hieman vastaavassa tilanteessa olleena voisin heittää muutaman ajatuksen.
Tämä on hieno laji, mutta keskivertoharrastajelle ajaminen on vain pieni osa sitä. Kustannukset ovat varsin korkeat, mutta jos asennoituu harrastamaan niin kohtuullisilla menoilla voi selviytyä.
Jotta pääset ajamaan nuortenluokkaan, sinulla täytyy olla:
-Tutkinto
-Seuran jäsenyys
-Lisenssi
-Henkilökohtaiset turvavarusteet
En ole hintoja viime aikoina seurannut, mutta veikkaan että näistä saadaan jo ainakin 1000e lasku.
Tietenkin tarvitset myös sääntöjen mukaisen auton. Auto voi olla:
-Oma
-Isomman porukan yhteinen
-Vuokrapeli
Mikäli aiot hankkia oman auton, niin suosittelen kyllä valmista tai ainakin viimeistelyä vaille valmista kampetta ensimmäiseksi kilpuriksi. Semmoinen paketti missä tulisi vähän varaosia ja rengasta/vannetta mukaan. Matalaviritteinen Trophy tai V1600 kalusto on varmasti ylläpidoltaan edullisin vaihtoehto. Rengasta eivät niin syö ja tekniikkakin yleensä kestää. Tämä ratkaisu tulee halvemmaksi, eikä sinun tarvitse odottaa hiljalleen valmistuvaa projektia. Yllätysmenoja tulee aina. Valmistakin voi tarpeen mukaan aina parannella.
En tunne taustojasi auton rakentamisesta, mutta jonkinmoiseen kilpailukuntoon kelpaavan auton rakennus on ainakin ensikertalaiselle "työläs" juttu. Mikäli sinulla on taustaporukkaa mukana ja porukasta löytyy sääntökirjaa tuntevaa väkeä, joilla hitsit ja työkalut pysyy käsissä, niin homma tietysti helpottuu. Autoon pitää vähintään tehdä laadukkaat turvakaaret ja investoida penkki, vyöt ja ainakin yksi satsi renkaita. Uskoisin, että näistä tulee ainakin 1500e kustannukset. Jos ostat aihioksi jonkun vanhan siviiliauton, niin voit olla myös varma että kaikenlaista kulutusosaa joutuu vaihtamaan. Autoja rakentaneet kertokoot asiasta enemmän. Ja kannattaa selailla rallitiimien nettisivuja, joskus niissä on tullut vastaan kuvamateriaalia ja tarinaa kilpa-auton rakentamisesta.
Kuluja syntyy lisäksi auton ylläpidosta ja huoltamisesta. Bensat, öljyt, varaosat yms.
Kilpailuun osallistuminen ja siirtovakuutuksen yhteishinta lienee keskimäärin noin 100e/kisa.
Auto pitää myös saadakisapaikalle. Onko teillä traileria? Omaa ei tietysti ole pakko omistaa, mekin vuokrasimme aina kisaan sellaisen. Auton siirtäminen kisapaikalle vaatii myös sellaisen auton, jolla voi traileria vetää. Jos kisat on kaukana, niin pelkästään "huoltoauton" bensoista voi tulla sopivan kokoinen potti.
Kisojen välissä kalusto pitää myös huoltaa ja säilyttää jossain. Sopivat tilat ja työkalut helpottavat huomattavasti harrastusta, jotta ei tarvitse taivasalla räpeltää. Joskus se kilpuri menee kuitenkin metsään, niin silloin varsinkin korjaushommia tekee mieluumimn sisällä.
Lajia voi harrastaa ykskinkin, mutta huomattavasti se helpottuu jos on taustajoukoissa henkilöitä jotka ovat myös lajista itse kiinnostuneita (tai muuten vaan haluavat olla harrastustasi tukemassa). Talli-illat menevät mukavammin, kun ei tarvitse yksin kaikkea tehdä.
Suosittelen, että otat yhteyttä lähimpään autourheiluseuraan tai kyselet kotiseutusi muilta harrastajilta, josko hommaa voisi tulla seuraamaan sivusta. Ehkäpä voisit lähteä "huoltoon" mukaan johonkin kilpailuun. Saat varmasti vastauksia moniin kysymyksiisi ja moni asia hahmottuu paremmin.
Joskut itsekin hieman vastaavassa tilanteessa olleena voisin heittää muutaman ajatuksen.
Tämä on hieno laji, mutta keskivertoharrastajelle ajaminen on vain pieni osa sitä. Kustannukset ovat varsin korkeat, mutta jos asennoituu harrastamaan niin kohtuullisilla menoilla voi selviytyä.
Jotta pääset ajamaan nuortenluokkaan, sinulla täytyy olla:
-Tutkinto
-Seuran jäsenyys
-Lisenssi
-Henkilökohtaiset turvavarusteet
En ole hintoja viime aikoina seurannut, mutta veikkaan että näistä saadaan jo ainakin 1000e lasku.
Tietenkin tarvitset myös sääntöjen mukaisen auton. Auto voi olla:
-Oma
-Isomman porukan yhteinen
-Vuokrapeli
Mikäli aiot hankkia oman auton, niin suosittelen kyllä valmista tai ainakin viimeistelyä vaille valmista kampetta ensimmäiseksi kilpuriksi. Semmoinen paketti missä tulisi vähän varaosia ja rengasta/vannetta mukaan. Matalaviritteinen Trophy tai V1600 kalusto on varmasti ylläpidoltaan edullisin vaihtoehto. Rengasta eivät niin syö ja tekniikkakin yleensä kestää. Tämä ratkaisu tulee halvemmaksi, eikä sinun tarvitse odottaa hiljalleen valmistuvaa projektia. Yllätysmenoja tulee aina. Valmistakin voi tarpeen mukaan aina parannella.
En tunne taustojasi auton rakentamisesta, mutta jonkinmoiseen kilpailukuntoon kelpaavan auton rakennus on ainakin ensikertalaiselle "työläs" juttu. Mikäli sinulla on taustaporukkaa mukana ja porukasta löytyy sääntökirjaa tuntevaa väkeä, joilla hitsit ja työkalut pysyy käsissä, niin homma tietysti helpottuu. Autoon pitää vähintään tehdä laadukkaat turvakaaret ja investoida penkki, vyöt ja ainakin yksi satsi renkaita. Uskoisin, että näistä tulee ainakin 1500e kustannukset. Jos ostat aihioksi jonkun vanhan siviiliauton, niin voit olla myös varma että kaikenlaista kulutusosaa joutuu vaihtamaan. Autoja rakentaneet kertokoot asiasta enemmän. Ja kannattaa selailla rallitiimien nettisivuja, joskus niissä on tullut vastaan kuvamateriaalia ja tarinaa kilpa-auton rakentamisesta.
Kuluja syntyy lisäksi auton ylläpidosta ja huoltamisesta. Bensat, öljyt, varaosat yms.
Kilpailuun osallistuminen ja siirtovakuutuksen yhteishinta lienee keskimäärin noin 100e/kisa.
Auto pitää myös saadakisapaikalle. Onko teillä traileria? Omaa ei tietysti ole pakko omistaa, mekin vuokrasimme aina kisaan sellaisen. Auton siirtäminen kisapaikalle vaatii myös sellaisen auton, jolla voi traileria vetää. Jos kisat on kaukana, niin pelkästään "huoltoauton" bensoista voi tulla sopivan kokoinen potti.
Kisojen välissä kalusto pitää myös huoltaa ja säilyttää jossain. Sopivat tilat ja työkalut helpottavat huomattavasti harrastusta, jotta ei tarvitse taivasalla räpeltää. Joskus se kilpuri menee kuitenkin metsään, niin silloin varsinkin korjaushommia tekee mieluumimn sisällä.
Lajia voi harrastaa ykskinkin, mutta huomattavasti se helpottuu jos on taustajoukoissa henkilöitä jotka ovat myös lajista itse kiinnostuneita (tai muuten vaan haluavat olla harrastustasi tukemassa). Talli-illat menevät mukavammin, kun ei tarvitse yksin kaikkea tehdä.
Suosittelen, että otat yhteyttä lähimpään autourheiluseuraan tai kyselet kotiseutusi muilta harrastajilta, josko hommaa voisi tulla seuraamaan sivusta. Ehkäpä voisit lähteä "huoltoon" mukaan johonkin kilpailuun. Saat varmasti vastauksia moniin kysymyksiisi ja moni asia hahmottuu paremmin.
-
- B-junnu
- Viestit: 21
- Liittynyt: 03.02.2014 10:35
Re: Rallisprint apuja.
Kyllä, kyllä... Olen perillä nuista pennki, vyö, ajopuku kuluista, Kepposesti yli 1000e.
Auton rakentamista olen ja ajattelen vieläkin. Jos joku sopiva valmis kilpuri tulee vastaan, tottakai sen ostan.. :)
Ei ole porukkaa joka tuntisi rallin sääntöjä, mutta on paljonkin porukkaa ketkä tietää autoista enemmänkin :)
Eli apua ja huoltomiehiä kyllä löytyy omasta takaa.
Traileria ei löydy, mutta vetoauto ja muut löytyy. Ja autotalli mahdollisesti kohta rakenteilla.
Auton rakentamista olen ja ajattelen vieläkin. Jos joku sopiva valmis kilpuri tulee vastaan, tottakai sen ostan.. :)
Ei ole porukkaa joka tuntisi rallin sääntöjä, mutta on paljonkin porukkaa ketkä tietää autoista enemmänkin :)
Eli apua ja huoltomiehiä kyllä löytyy omasta takaa.
Traileria ei löydy, mutta vetoauto ja muut löytyy. Ja autotalli mahdollisesti kohta rakenteilla.