F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja numppa » 22.10.2005 10:44

emk67 kirjoitti:Eli lyhyesti sanottuna ... Ota autos ja mee ajaan jokkista :lol: :lol: :lol:

En nyt vain ymmärrä miten"vahvistettu" Civikki vois olla turvallisenpi kuin "vahvistettu" vanhempi äffän auto ?? Kun vahvistat esim Civikin keulan,jottei se notku,niin ei se ole enään sama kuin tehtaalta lähtiessä ... Eli kun vedät keula edellä esim. puuhun, ei se lähde taittuun sinne mihin tehdas on se ajatellut vaan ratti tulee kasvoille ja kone syliin,kuten se tulee muissakin autoissa ... Näin niinku liioiteltuna :lol: Tuskin kukaan tekee autoaan sellaiseen koriin,joka on läpimätä ?? Mielestäni on aivan sama tekeekö auton vuosimallia 78 vai 88,koska sehän "tehdään" 98 on varmaan jo eri asia,mutta nehän ei vielä "pääse" äffään :lol: Kuten ei tuo paljon puhuttu "Civikki"

Ainiin,piti kysymäni... Moniko mielipiteiden kirjoittelijoista on ns. "aktiiviharrastaja" ? Itse luen kuuluvani niihin. :roll: :roll:
Kyllä olen aktiiviharrastaja.
Olen siinä mielessä hyvässä asemassa koska kilpuri (luokiteltu -82) jolla ajan niitä valmistetaan vieläkin. Tarkoitus oisi hankkia uusi raakakori ja tehdä kilpuri 2005 valmistetusta korista.
Tuskin sen turvallisuus on siitä parantunut mutta on se kumminkin uusi kori 8)
Ja menisin ajamaan historikkiä heti jos autoni sinne huolittaisiin.
F-ryhmässä kun tolla ei tahdo pärjätä kuin b-junnuissa kun ei ole öhlinssiä eikä muuta hi-tec osaa,toisaalta eipä ole kauheasti ollut tekniikkaan keskeyttämisiäkään. :wink:
En vastaa foorumin kuvakyselyihin,ota yhteyttä s-postilla
rallyphotofinland@gmail.com
www.rally-media.com

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 22.10.2005 11:10

Tarkoitus ei ollut,et takerrutte tuohon kysymykseen :lol: :lol: Sen tarkoitus oli herättää vain ne jotka tinkaavat vain tinkaamisen ilosta :lol: :lol: (Tuntuu löytyvän joka palstalta) Oliko niitä tässä keskustelussa?? Sitä en tiedä.
Hitekistä puheenollen,ei sitä ole minunkaan autossa,ellei suorakytkentää lasketa ja pulloiskarit voin laittaa,jos joku ne ostaa ja säätää :lol: :lol:

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 22.10.2005 23:21

Täällä kun joku on kirjoittanut siitä että nykyäffäläisiä siirrettäisiin historiikkiin niin eipä taitaisi kovinkaan moni kelvata sinne ainakaan tämänpäivän historik säännöillä.
Eipä taideta siellä sallia esim. Starlettia missä on Volvon taka-akseli, Carinan vaihteisto ja kaikkien muiden vieras osien lisäksi keulalla mylvii tavarankuljetus auton 5k moottori :D
Pikku muutoksia tarvitaan sääntöihin tai autoihin että sinne pääsee mutta koska aika monella muutoksia asioihin vaativalla on tavalla tai toisella oma lehmä ojassa ja syvällä niin voisihan niitä sääntöjä muuttaa pikaisesti sen verran että edes Lada VFTS kelpaisi sinne :lol:
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja JM » 23.10.2005 08:08

Olen syyllistynyt vertaamaan F-ryhmää ja historicia noin kilpailuissa käytettävien autojen iän puolesta. Kylmä tosiasia on se, että historicciin kelpaa (tosin hiukan eri säännöillä) uudempiakin autoja, kuin millä ajetaan F-ryhmää.
Näen tämän asian huvittavana kun kyseessä on kuitenkin ns. tämän päivän rallisarja ja historic sarja, jossa vaalitaan vanhojen autojen henkeä ja perinteitä.
Luulen, että AKK ja moni muukin ovat tämän paradoksin tiedostaneet.
Tässä vielä, että itse en siis ole siirtelemässä mitään autoja mihinkään historiciin. Päin vastoin olen tyytyväinen tämän päivän F-fyhmään, tosin pienin varauksin.

Tästä F2:sta vielä, niinkuin yllä mainittu on. Eihän tuo paljoakaan asioita muuttaan tule. Nythän jo semmottisilla peleillä voi ajaa ja pärjätäkin kuten esim Raision säväyttäjä Saarelainen.

Avatar
Unto
KV
KV
Viestit: 728
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Valkeakiski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unto » 23.10.2005 23:30

emk67 kirjoitti:Tarkoitus ei ollut,et takerrutte tuohon kysymykseen :lol: :lol: Sen tarkoitus oli herättää vain ne jotka tinkaavat vain tinkaamisen ilosta :lol: :lol: (Tuntuu löytyvän joka palstalta) Oliko niitä tässä keskustelussa?? Sitä en tiedä.
Hitekistä puheenollen,ei sitä ole minunkaan autossa,ellei suorakytkentää lasketa ja pulloiskarit voin laittaa,jos joku ne ostaa ja säätää :lol: :lol:
No oliskos siinä sivullisesti viitattu meikäläiseen... ken ties :P

Nuoresta iästäni ja isäni varattomuudesta johtuen olen ajanut vain yhden rallin (escort mk2:lla) Muutama kilpuri on kototallissa rakentunut ja naapuri talleissa ollaan oltu monesti auttamassa. Sinäänsä tämä aihe on omaltakohdaltani mielenkiintoinen, että tallissa olisi syntymässä yksi kappale F: harraste pelejä... Tunnustan olen näissä asioissa vähän vihreä :oops:

Se minkätakia mielipiteeni useasti poikkeavat valtavirrasta on se, että yritän tarkistella asioita monelta eri kantilta, En useastikkaan ajattele ensimmäiseksi "v*tu että on tyhmä" pikemminkin "mitä se tuolla tarkoittaa" ja koetan ymmärtää... (Tällä päällä useasti vain tuo ymmärtäminen on niin vaikeaa) Se miksi mielipiteitäni tänne naputtelen on tuoda toisen suuntaisia näkökohtia tähän keskusteluun ja pitää sitä yllä. Vänkääminen on kyllä kivaa, mutta ei se ole se syy!

Asiaan asiaan... Aikoinaan kun Sierra vapautui F ryhmään lailliseksi laitteeksi luulin, että kyseinen malli tulee olemaan harrastajien suosiossa kun vanhoista escorteista tekniikkan siirrolla saa sierrasta täysin soivan pelin jossa auton alusta, akselit ja kori on "päivittyneempää" mallia. Syvästi ihmettelen edelleen miksi näin ei ole käynyt? Onko syynä Cossun 16v varjo "ei haluta huonompaa kuin olisi mahdollista" joten pitäydytään vanhassa??? Sama juttu on e30 BMW:ssä M3:sia kyllä löytyy, mutta missä on normaalit harraste pelit?? Autojen rakentamisen ei luulisi olevan sen kalliimpaa kuin viäläkin vanhempien autojen rakentaminen. Aihiot rupee olemaan jo aika edullisia.
Syy lienee (oma päätelmä) ettei kukaan ole tehnyt pioneeri työtä kyseisten autojen saralla, F.ryhmäläisissä on tapana mennä muoti-ilmiöiden perässä, autoihin jolla joku rattimies on sattunut menestymään. Esim. starlet...GT corolla... ja nykyään BMW M3 E36.

Avatar
J_Mantyla
KV
KV
Viestit: 685
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja J_Mantyla » 24.10.2005 10:43

Mä ymmärrän tämän 06-luokiteltujen auton irroittamisen nykyäffästä aivan täysin. Seuraava äffän superauto olisi ollut Honda Integra, joka sekin vakiona naukuu jo ihan mukavasti. Tästä kun sitten aletaan nykyäffäsäännöillä ruuvaamaan nokkien ajoituksia ja kehittämään imu-pakopuolta kustannusten määrää voinee arvailla. Kuten aina on nähty joku käyttää sääntöjen sallimat muutokset (ja vähän ylikin) täysimääräisinä.

06-lopussa vanhenevien luokituksien kieltäminen äffässä on kyllä jossain esillä, vai olenko hakoteillä ?

Avatar
robu84
Yleinen
Yleinen
Viestit: 172
Liittynyt: 22.04.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja robu84 » 24.10.2005 10:59

Saakohan siinä tulevassa äffä systeemissä sitten alkaa vetelemään ikääntyvillä nelikoilla? olisihan se ihan kivaa jos olisi joku luokka näillekkin (olen jossain kilpailuissa nähnyt, esim nuutajärven lasiarallissa taisko olla 2003 sellasen luokan) jossa esim -96 ja vanhemmat nelikot saisivat ryömiä, esim vanhalla mazda 323 4wd turbo tai celicalla 80 luvun lopulta vois olla kiva ajaa sellasessa ryhmässä/luokassa jossa olisi tasaväkisempää? vai olisko ihan turha lisä?

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja emk67 » 24.10.2005 11:03

Eikö tässä olisi helppo ratkaisu ?? (lainattu toisesta aiheesta)

saxspeed kirjoitti:
Ja auton rakentaminen ryhmään F oletteko tosiaan sitä mieltä että autolla jolla voi ajaa historiikissä niin sen rakentaminen on järkevää ryhmään F ja tarkoitan uusia projekteja en niiden muuttamista?


Tuossa ois hyvä pointti tuonne F2 juttuun.Eli uutta katsastuskorttia ei myönnetä ryhmään F,jos autosta voi tehdä Historiikin.Tulisi se joidenkin haluama "luonnollinen" poistuma.Vaikken itse ajatuksesta olekaan samaa mieltä

Avatar
markomartini
KV
KV
Viestit: 803
Liittynyt: 29.03.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markomartini » 25.10.2005 20:54

Kaikki vanhat luokitukset 1, 2 ja 4-ryhmän ajokit historickiin vain.
n ja a vanhentuneet luokitukset omaavat f-ryhmään.
Ja iso N ja iso A vanhentuneilla 4 wd luokituksille oma luokka .

sps1
KV
KV
Viestit: 754
Liittynyt: 10.08.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja sps1 » 28.10.2005 16:22

No nythän ne oli akk:n lehdessä uudet F2 säännöt kokonaisuudessaan. Noissako on salaisuus kustannusten laskuun sen vain aika näyttää. Sinänsä hauska vaikkakin täysin mitätön yksityiskohta osui heti silmään eli se että koska Kit Carit on kielletty niin eipä tainnut jutun yhteyteen muuta kuvaa löytyä kuin neloskoppanen Golf Kit Car :lol:
http://www.youtube.com/user/rallyfin?ob=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Sammy
Yleinen
Yleinen
Viestit: 207
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Sammy » 28.10.2005 16:44

markomartini kirjoitti:Kaikki vanhat luokitukset 1, 2 ja 4-ryhmän ajokit historickiin vain.
n ja a vanhentuneet luokitukset omaavat f-ryhmään.
Ja iso N ja iso A vanhentuneilla 4 wd luokituksille oma luokka .
Tämä sulkee pois vain Escortit ja pallolamppu Starletit ja Ladat.
Eikös tarkoitus ole ajattaa vanhaa ja uutta F ryhmää samaan aikaan, mutta eri luokissa.

TTJ
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 66
Liittynyt: 13.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja TTJ » 28.10.2005 17:36

robu84 kirjoitti:Saakohan siinä tulevassa äffä systeemissä sitten alkaa vetelemään ikääntyvillä nelikoilla? olisihan se ihan kivaa jos olisi joku luokka näillekkin (olen jossain kilpailuissa nähnyt, esim nuutajärven lasiarallissa taisko olla 2003 sellasen luokan) jossa esim -96 ja vanhemmat nelikot saisivat ryömiä, esim vanhalla mazda 323 4wd turbo tai celicalla 80 luvun lopulta vois olla kiva ajaa sellasessa ryhmässä/luokassa jossa olisi tasaväkisempää? vai olisko ihan turha lisä?
Jos olisikin vanhoille nelikoille oma luokka useammin kisoissa niin aivan varmasti myös niiden määrät lisääntyisivät.Nyt on vähän tyhmää ajaa kisaa kun heti lähdössä tietää että ne kuusi evo mitsua menee menojaan ja meille jää vain statistin rooli :cry: Ainut keino päästä pokkaamaan on edellä ajavien keskeyttämiset

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 28.10.2005 17:59

TTJ kirjoitti:
robu84 kirjoitti:Saakohan siinä tulevassa äffä systeemissä sitten alkaa vetelemään ikääntyvillä nelikoilla? olisihan se ihan kivaa jos olisi joku luokka näillekkin (olen jossain kilpailuissa nähnyt, esim nuutajärven lasiarallissa taisko olla 2003 sellasen luokan) jossa esim -96 ja vanhemmat nelikot saisivat ryömiä, esim vanhalla mazda 323 4wd turbo tai celicalla 80 luvun lopulta vois olla kiva ajaa sellasessa ryhmässä/luokassa jossa olisi tasaväkisempää? vai olisko ihan turha lisä?
Jos olisikin vanhoille nelikoille oma luokka useammin kisoissa niin aivan varmasti myös niiden määrät lisääntyisivät.Nyt on vähän tyhmää ajaa kisaa kun heti lähdössä tietää että ne kuusi evo mitsua menee menojaan ja meille jää vain statistin rooli :cry: Ainut keino päästä pokkaamaan on edellä ajavien keskeyttämiset
Näinhän oli juuri 2000-luvun alkupuolella, mutta taidettiin lopettaa osallistuja pulan vuoksi.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Jankos
KV
KV
Viestit: 417
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Jankos » 28.10.2005 19:31

Sammy kirjoitti:
markomartini kirjoitti:Kaikki vanhat luokitukset 1, 2 ja 4-ryhmän ajokit historickiin vain.
n ja a vanhentuneet luokitukset omaavat f-ryhmään.
Ja iso N ja iso A vanhentuneilla 4 wd luokituksille oma luokka .
Tämä sulkee pois vain Escortit ja pallolamppu Starletit ja Ladat.
Eikös tarkoitus ole ajattaa vanhaa ja uutta F ryhmää samaan aikaan, mutta eri luokissa.
Ööö eikös se rajaa pois vain escortin. Ainakin lada on kanttilamppuisena a-ryhmäläinen ja eikös starlettiakin ole ollut a-ryhmäläisenä...

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 28.10.2005 22:42

Tyhmä kysymys: Onko joku tsekannu asian, että tänäpäivänä F- ryhmän kilpureilla mennään kovempaa kuin esim. 10 vuotta sitten ??????

Vastaa Viestiin