Sääntömuutokset 2009
- jupu
- A-Junnu

- Viestit: 102
- Liittynyt: 21.06.2006 00:00
- Paikkakunta: Rauma
- Viesti:
Kyllä kai kaikissa ruiskunohjaimissa on ohjaus myös pumpulle, en ainakaan ole nähnyt/kuullut moisesta laitteesta jossa tuota ei olisi... mutta kaikki on mahdollista. Lisäksi monessa sytytyspääteasteessa on myöskin pumpun ohjaus singnaali... ja jos ei noilla löydy niin sitten vaan "öljykellosta" :)
Ei Hoppaa saa Hoputtaa ! www.jrrteam.net
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Eihän tuohon tarvita kun joku 80 luvun ruiskuauton pa-pumpun rele. Ja käy myös kaasariautoon ja on myös suositeltava vaikkei pakollinen. Auto katollaan, virrat päällä ja konehuone täynnä bensaa...
Niihin tulee yleensä tieto sytytykseltä ja startilta. Eli ei tarvi kummoistakaan "sähkömiestä" tuon kytkemiseen... Releitä löytyy mm. Opel, Volvo, Fiat, Lancia, ym....
Niihin tulee yleensä tieto sytytykseltä ja startilta. Eli ei tarvi kummoistakaan "sähkömiestä" tuon kytkemiseen... Releitä löytyy mm. Opel, Volvo, Fiat, Lancia, ym....
- piippalakki
- Yleinen

- Viestit: 210
- Liittynyt: 26.07.2004 00:00
muutokset
kerrankin sääntömuutoksia mitkä ei ole aiheuttanut rutinaa että liian kallista 
Ralli on reteetä :=)
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
No laitetaan sitten sellainen sääntömuutos joka aiheuttaa rutinaa :).
Ei ole ralleissa enää luokkia A-ryhmäläiselle alle 1600 ja alle 2000cc autoille... Itsellä molempiin luokkiin autot, mutta luokat hävis... Jaa eikö oo kallista muuttaa autot F-ryhmää, niin että niillä edes kehtais ajaa...
Jossain tiedotteessa sanottiin että kaikilla autoilla voi edelleen ajaa entiseen malliin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Eihän täällä maassa ole edes luokkaa missä voisi ajaa vaikka Punto KitCarilla tai S1600:sella!! Ny ne alkaa olemaan halpoja tuolla etelänmaissa, mutta täällä niillä ei saa ajaa..
Miksi??
Ei ole ralleissa enää luokkia A-ryhmäläiselle alle 1600 ja alle 2000cc autoille... Itsellä molempiin luokkiin autot, mutta luokat hävis... Jaa eikö oo kallista muuttaa autot F-ryhmää, niin että niillä edes kehtais ajaa...
Jossain tiedotteessa sanottiin että kaikilla autoilla voi edelleen ajaa entiseen malliin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Eihän täällä maassa ole edes luokkaa missä voisi ajaa vaikka Punto KitCarilla tai S1600:sella!! Ny ne alkaa olemaan halpoja tuolla etelänmaissa, mutta täällä niillä ei saa ajaa..
Miksi??
- ariwalk
- KV

- Viestit: 587
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
eihä tolle alle 1600 oo ollu aikasemminka luokkaa.mikahele kirjoitti:No laitetaan sitten sellainen sääntömuutos joka aiheuttaa rutinaa :).
Ei ole ralleissa enää luokkia A-ryhmäläiselle alle 1600 ja alle 2000cc autoille... Itsellä molempiin luokkiin autot, mutta luokat hävis... Jaa eikö oo kallista muuttaa autot F-ryhmää, niin että niillä edes kehtais ajaa...
Jossain tiedotteessa sanottiin että kaikilla autoilla voi edelleen ajaa entiseen malliin, mutta kuinkas sitten kävikään.. Eihän täällä maassa ole edes luokkaa missä voisi ajaa vaikka Punto KitCarilla tai S1600:sella!! Ny ne alkaa olemaan halpoja tuolla etelänmaissa, mutta täällä niillä ei saa ajaa..
Miksi??
noi puntot ei oo kyllä halpoja ylläpitää, ja toisekseen niitä ei oteta ku ne o vanhoja ni niillä vois jopa harrastaa ni ei se käy akk ideologiaa.
- mikahele
- Yleinen

- Viestit: 237
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Kyllä ainakin itse olen ajanut ryhmässä A alle 1600cc.. Ei sitä nyt ihan viimevuosina varmaan ole ollut, mutta sitten on ajettu samalla autolla alle 2000cc autojen kanssa. Nyt vaan puuttuu sekin luokka...ariwalk kirjoitti: eihä tolle alle 1600 oo ollu aikasemminka luokkaa.
noi puntot ei oo kyllä halpoja ylläpitää, ja toisekseen niitä ei oteta ku ne o vanhoja ni niillä vois jopa harrastaa ni ei se käy akk ideologiaa.
Minulta löytyy kyllä S1600 Punton varaosakuvasto ja hinnasto, eikä ne osat mitenkään kovin kalliita ole. Moni siviili Punton osa maksaa Delta-Autossa enemmän mitä kilpaosa...
-
-AP-
- Yleinen

- Viestit: 214
- Liittynyt: 18.08.2008 00:00
- Paikkakunta: Pyhtää, Kymenlaakso
Mahtaako noita OMPin leikkureita löytyä suomalaisilta tarvikemyyjiltä? Kuka on OMPin maahantuoja? Motoral?Jepje kirjoitti:Tilasin tollasia:
http://cgi.ebay.co.uk/DB-459-OMP-EMERGE ... m153.l1262
- 2310
- B-junnu

- Viestit: 24
- Liittynyt: 29.10.2005 00:00
- Viesti:
- saaspe-t
- A-Junnu

- Viestit: 76
- Liittynyt: 22.06.2004 00:00
- Paikkakunta: Valkeakoski
Kaasarikone jossa on sähköpumppu on yhtä vaarallinen rysäyksessä kuin ruiskuauto. Jos pumppu painaa bensaa ja kohonneula ei pidä esim auton katollaan ollessa, tulee sitä bensaa konehuoneeseen. Kaasareissa saattaa olla ylivuotoon jopa aukot. Ja on ne letkuvauriot mahdollisia sielläkin. Ruiskuautossa paketti on tiiviimpi muutenkin.jama78 kirjoitti:Soitin tossa juuri akk:hon Jari Saariolle ja kysyin bensa pumppu hommasta! Eli sääntö ei koske kaasari PELEJÄ![]()
:D :D Säännöstä ei vielä ole annettu virallista tiedotetta mutta on tulossa
![]()
Laitan kyllä omaan kaasarikoneiseen autoon tuon öljykelloreleen, maksaa 5 euroa. On ollut ennenkin mielessä mutta tuurilla on menty. Sääntö laittoi ajattelemaan omaa turvallisuutta, vaikka rele ei olekkaan pakollinen.
Petri
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
Ja kai nyt sitten kaikkien bensaletkujenkin on oltava teräspunosta:
Art. 253.3.2:
"Polttoaine-, voiteluöljy- ja paineistettujen hydrauliikkaöljylinjojen
asennus tulee tehdä seuraavasti:
• Taipuisien linjojen liittimet tulee olla kierteillä, puristeella
tai itsekiristyviä liitoksia ja linjan päällä tulee
olla kulutusta ja tulta vastaan suojaava kerros"
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
Ja kai nyt sitten kaikkien bensaletkujenkin on oltava teräspunosta:
Art. 253.3.2:
"Polttoaine-, voiteluöljy- ja paineistettujen hydrauliikkaöljylinjojen
asennus tulee tehdä seuraavasti:
• Taipuisien linjojen liittimet tulee olla kierteillä, puristeella
tai itsekiristyviä liitoksia ja linjan päällä tulee
olla kulutusta ja tulta vastaan suojaava kerros"
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- Mopoilija
- WRC

- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Niin eikös A-ryhmän säännöt juuri salli ne alumiinipellit...? Ainakin semmoset monella on.Spoileri kirjoitti:Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
-
Beemwee
- A-Junnu

- Viestit: 106
- Liittynyt: 05.04.2007 00:00
Ei varmaan kellään muulla kun minulla ole ollut vielä konepelti vetästävä vaijerilla auki ja takakontti luukun napista, kun alkuperäiset lukitukset on ollut toimivat näiden lisälukitusten lisäksi.
Mutta tämmöinen tekstimuoto nyt löyty muuttuneen tämänvuoden kirjaan.
III Art.253 Turvallisuusmääräykset, kohta 5. Lisälukituslaitteet.
(2008) ....alkuperäiset lukitukset voidaan tällöin poistaa.
(2009) ....alkuperäiset lukitukset tulee tehdä toimimattomiksi tai ne tulee poistaa.
Mutta kuten sanottu ei taitanut aiheuttaa toimepiteitä kellään muulla kuin minulla
Mutta tämmöinen tekstimuoto nyt löyty muuttuneen tämänvuoden kirjaan.
III Art.253 Turvallisuusmääräykset, kohta 5. Lisälukituslaitteet.
(2008) ....alkuperäiset lukitukset voidaan tällöin poistaa.
(2009) ....alkuperäiset lukitukset tulee tehdä toimimattomiksi tai ne tulee poistaa.
Mutta kuten sanottu ei taitanut aiheuttaa toimepiteitä kellään muulla kuin minulla
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi
Niin, mutta tämä SS -sääntö sallii vain sen hunajakennohässäkän. Olikohan ennen sprintin lajisäännöissä se alumiinihomma. Pitää tsekata.Mopoilija kirjoitti:Niin eikös A-ryhmän säännöt juuri salli ne alumiinipellit...? Ainakin semmoset monella on.Spoileri kirjoitti:Eikös ennen ollut jossain kohdassa sääntö näistä sprinttivehkeiden ovipahveista, että saa korvata millin alulla? Mihinkäs se jäi? Tarkoittaako tämä nyt sitten sitä, että on oltava joko vakiot tai tollaset ihme mitkälie systeemit? Sanokaa, että olen väärässä.
SS 4.1.4:
"Ovien eristävän materiaalin poisto sallitaan edellyttäen
että oven ulkonäkö ei muutu (koskee 2-ovisissa myös
takasivuikkunan alapuolista aluetta). Ryhmän A sääntöjen
mukainen komposiittirakenne (art 255.5.7.3.4)
voi korvata ovipaneelin ja sivutörmäyssuojan, sekä
kaksiovisessa mallissa takasivuikkunan alapuolella olevan
paneelin."
"Täysillä sisään ja paareilla ulos!!" (Saku Vierimaa)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
Toyota Starlet 2T-B r.SS (tulossa 4T-B)
Toyota Corolla GT r.F (telakalla)
- Spoileri
- KV

- Viestit: 523
- Liittynyt: 24.02.2011 18:58
- Paikkakunta: Lemi