Ei muuten tuo turvallisuusosuuskaan toimi loppuun asti.Masapee kirjoitti: Jostakin syystä tekniikkaosuus ei näy aivan loppuun saakka, katsotaan saadaanko sitä mistään kaivettua näkyviin.
Ralli.net livefoorumi
-
Jankos
- KV

- Viestit: 417
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jokioinen
Re: Ralli.net livefoorumi
Ei tiedolla, ei taidolla, vaan Vakiokipolla :D
-
korkki60
- B-junnu

- Viestit: 41
- Liittynyt: 11.04.2011 15:34
Re: Ralli.net livefoorumi
Kiitos keskustelioille!
Päällimmäisenä keskustelusta jäi mieleen akk:n "uusi" avoin linja, Onhan siitä merkkejä ollut mutta nyt se tuotiin voimakkaasti esiin. Nyt se on kentästä kiinni kuinka aktiivisesti asioita ajetaan eteenpäin. Onhan toi akk:n AIKASEMPI salamyhkäsyys jättäny asenteen että turha sinne on mitään ehdottaa kun ei sitä kuitenkaa huomioida, nyt vaan kentänkin pitää unohtaa menneet ja alkaa elää sen mukaan mitä akk:n uusi hallitus ajaa.
Erityis maininta lajipäälliköstä, aikasemmin kun kaverin kanssa on puhunut niin kaveri on ollu kyllä niin kuutamolla että ei mitään järkee, mutta nyt on tosiaan kotiläksyjä tehty ja kasvettu siihen pallille missä nyt istuu, tiesi mistä puhuu.
Harrasterallin asioista selvisi se, että ei tosiaan ole mitään uutta siinä konseptissa, ei ainakaan semmosta pystytty kertomaan useista pyynnöistä huolimatta. Täällä on moneen kertaan kerrottu harrasterallin toimesta kuinka "kohta" rävähtää jotain suurta ja hienoo, aina on vastaus et "siitä sit myöhemmin" minusta se on harhaanjohtamista! ja sekottaa kenttää vaan turhaan, tommonen turhanpäivänen huutelu ei todella edistä yhtään mitään. Luulisi että toi jos mikä olisi ollut oikea paikka kertoa "uudistuksista".
Harrasterallihan on saanut paljon hyvää aikaseksi eikä asiat varmaan olisi lähteneet muuttumaan ilman harrasterallin painostusta, nyt vaan pitäisi herätä siihen että asiat on alkaneet muuttumaan ja pitäisi muuttaa toiminta mallia. Mennä akk:n kanssa sorvaamaan harrastajaystävällistä konseptia, sieltä pöydän äärestä varmasti pystyy vaikuttamaan asioihin paremmin kun hakkaamalla päätä seinää rallinetissä!
Sama kävi ilmi JR:N toiminnasta..
Todella toivon että harrasterallin ja jokkisracen porukka jaksaa pitää järjestöt pystyssä. Jäisi se "uhka" sinne että voidaan hoitaa asiat myös ilman akk:ta jos alkaa näyttää siltä, että ollaan kellokukantiellä menossa ihan mettään. Se vaikuttamisen mahdollisuus siellä akk:ssa tommosilla järjestöillä on aivan toista luokkaa kuin yksittäisellä harrastajalla, nämä ovat loistavassa asemassa siellä "neuvottelupöydässä" (käyttäkää hyväksi ansaitsemanne neuvotteluasema!!!)
Muuten toi ei johda mihinkää!
Päällimmäisenä keskustelusta jäi mieleen akk:n "uusi" avoin linja, Onhan siitä merkkejä ollut mutta nyt se tuotiin voimakkaasti esiin. Nyt se on kentästä kiinni kuinka aktiivisesti asioita ajetaan eteenpäin. Onhan toi akk:n AIKASEMPI salamyhkäsyys jättäny asenteen että turha sinne on mitään ehdottaa kun ei sitä kuitenkaa huomioida, nyt vaan kentänkin pitää unohtaa menneet ja alkaa elää sen mukaan mitä akk:n uusi hallitus ajaa.
Erityis maininta lajipäälliköstä, aikasemmin kun kaverin kanssa on puhunut niin kaveri on ollu kyllä niin kuutamolla että ei mitään järkee, mutta nyt on tosiaan kotiläksyjä tehty ja kasvettu siihen pallille missä nyt istuu, tiesi mistä puhuu.
Harrasterallin asioista selvisi se, että ei tosiaan ole mitään uutta siinä konseptissa, ei ainakaan semmosta pystytty kertomaan useista pyynnöistä huolimatta. Täällä on moneen kertaan kerrottu harrasterallin toimesta kuinka "kohta" rävähtää jotain suurta ja hienoo, aina on vastaus et "siitä sit myöhemmin" minusta se on harhaanjohtamista! ja sekottaa kenttää vaan turhaan, tommonen turhanpäivänen huutelu ei todella edistä yhtään mitään. Luulisi että toi jos mikä olisi ollut oikea paikka kertoa "uudistuksista".
Harrasterallihan on saanut paljon hyvää aikaseksi eikä asiat varmaan olisi lähteneet muuttumaan ilman harrasterallin painostusta, nyt vaan pitäisi herätä siihen että asiat on alkaneet muuttumaan ja pitäisi muuttaa toiminta mallia. Mennä akk:n kanssa sorvaamaan harrastajaystävällistä konseptia, sieltä pöydän äärestä varmasti pystyy vaikuttamaan asioihin paremmin kun hakkaamalla päätä seinää rallinetissä!
Sama kävi ilmi JR:N toiminnasta..
Todella toivon että harrasterallin ja jokkisracen porukka jaksaa pitää järjestöt pystyssä. Jäisi se "uhka" sinne että voidaan hoitaa asiat myös ilman akk:ta jos alkaa näyttää siltä, että ollaan kellokukantiellä menossa ihan mettään. Se vaikuttamisen mahdollisuus siellä akk:ssa tommosilla järjestöillä on aivan toista luokkaa kuin yksittäisellä harrastajalla, nämä ovat loistavassa asemassa siellä "neuvottelupöydässä" (käyttäkää hyväksi ansaitsemanne neuvotteluasema!!!)
Muuten toi ei johda mihinkää!
- markomartini
- KV

- Viestit: 803
- Liittynyt: 29.03.2004 00:00
- Viesti:
Re: Ralli.net livefoorumi
Tässä tekstissä oman vahinko tilanteen perusteet josta korvattu rallikilpailussa ja sen mukaan myös liikenne vakuutus toiminut että terveisiä vaan Turun suuntaan.
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö 1 (2)
Rekisteröimättömien kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin käytettävien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
Rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuudesta ilmenneiden
epäselvyyksien johdosta selvennämme asiaa. Lainsäädäntö ei ole muuttunut tältä osin.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan
on otettava liikenteeseen käytettävälle ajoneuvolle liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuuteen
ei vaikuta se onko ajoneuvo rekisteröity vai ei.
Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan mm. liikenteelle tarkoitetut
tiet ja alueet, talojen piha-alueet sekä muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan
yleensä liikkua; mm. maastoalueet.
Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa
tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella
kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti.
Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella
tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle
estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät
täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat
yleensä vailla eristystä.
Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa
tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi
niitä varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturmavakuutus/lisenssivakuutus taikka kilpailun
järjestäjällä olisi vastuuvakuutus, kuuluu vahinko liikennevakuutuksesta korvattavaksi,
mikäli se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa.
Korvaukset liikennevakuutuksesta suoritetaan liikennevakuutuslain ja sen nojalla annettujen
ohjeiden sekä vahingonkorvauslain mukaisesti. Liikennevakuutuslain korvauspiiriin
kuuluvat sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Henkilövahinkokorvauksiin ovat
oikeutettuja kaikki liikenneonnettomuudessa vahinkoa kärsineet – myös vahingon aiheuttanut
kuljettaja. Liikennevakuutuslain mukaisesti henkilövahinkokorvauksissa ei ole
markkamääräistä ylärajaa. Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa, jos esimerkiksi
moottoriajoneuvon kuljettaja tai muu vahingon kärsinyt on itse aiheuttanut vahingon tahallaan
tai törkeällä tuottamuksella sekä rattijuopumustapauksissa että rikostapausten
yhteydessä.
Moottoriajoneuvojen välisissä liikennevahingoissa korvausperusteena on yleensä kuljettajan
tuottamus eli huolimattomuus tai varomattomuus. Syyllisen ajoneuvon liikenne
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö/Kim Kalpio 2 (2)
vakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen vahingot. Oman ajoneuvon vaurioita ei
korvata omasta liikennevakuutuksesta.
Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain
mukaisiksi vahingoiksi. Esimerkiksi kilpailu, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat
eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät tai muu kuin ajoneuvolla ajettaessa sattunut
tapaturma.
Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse liikennevakuutuksen
määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat
vaihdella yhtiökohtaisesti.
Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot
Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus,
joka myös perii korvauksia varten korotetut vakuutusmaksut niiltä moottoriajoneuvojen
omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa. Lain mukaan
vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ja haltija jäävät ilman korvausta samoin
kuin kuljettaja, joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää ettei ajoneuvolla ollut liikennevakuutusta.
Jos liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, on Liikennevakuutuskeskus lain mukaan
velvollinen perimään hyvikkeen ajoneuvon omistajalta tai haltijalta laiminlyönnin
ajalta. Tällä hetkellä sovellettavan käytännön mukaan hyvike on enintään neljän kuukauden
ajalta 3-kertainen ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2-kertainen verrattuna
normaalimaksuun. Vahinkotapauksissa vastaavat kertoimet ovat enintään neljän kuukauden
ajalta 6 ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2.
Nykytilanne
Nykyisen sekavan vakuuttamistilanteen johdosta liikennevakuutusala ja moottoriurheilun
keskusjärjestöt ovat keskustelleet mahdollisista tarpeista selkeyttää ohjeita ja lainsäädäntöä
kilpailu- ja harjoitustilanteiden osalta. Toistaiseksi sekä vakuutusalan että
moottoriurheilun harrastajien ja kilpailijoiden tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.
Lisätietoja liikennevakuuttamisesta antaa Lauri Linna / Liikennevakuutuskeskus puh.
040 450 4591.
Ystävällisin terveisin
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Vakuutus- ja oikeusyksikkö
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö 1 (2)
Rekisteröimättömien kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin käytettävien ajoneuvojen liikennevakuuttaminen
Rekisteröimättömien ajoneuvojen liikennevakuuttamisvelvollisuudesta ilmenneiden
epäselvyyksien johdosta selvennämme asiaa. Lainsäädäntö ei ole muuttunut tältä osin.
Liikennevakuutuslain mukaan moottoriajoneuvon pysyvän omistajan tai pysyvän haltijan
on otettava liikenteeseen käytettävälle ajoneuvolle liikennevakuutus. Vakuuttamisvelvollisuuteen
ei vaikuta se onko ajoneuvo rekisteröity vai ei.
Liikennevakuutuslaissa tarkoitetuiksi liikennealueiksi katsotaan mm. liikenteelle tarkoitetut
tiet ja alueet, talojen piha-alueet sekä muut alueet, joissa moottoriajoneuvolla voidaan
yleensä liikkua; mm. maastoalueet.
Liikennevakuutuslain 2 §:n 4 kohdan mukaan moottoriajoneuvo ei ole liikennevakuutuslaissa
tarkoitetussa liikenteessä, kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella
kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin.
Lainkohdan soveltaminen edellyttää eristämis- ja käyttötarkoituksen täyttymistä samanaikaisesti.
Liikenteestä eristetyksi alue katsotaan silloin, kun se on suljettu aitauksella
tai muutoin konkreettisesti sekä kun muun liikenteen ja ulkopuolisten pääsyn alueelle
estää jatkuva aukoton vartiointi. Käytännössä esimerkiksi motocross-radat harvoin
ovat liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla eristettyjä alueita edes kilpailun aikana
puhumattakaan harjoitusten aikana. Samoin useat moottori- ja kartingradat eivät
täytä liikennevakuutuslain tarkoittamia eristämiskriteereitä. Myös varikkoalueet ovat
yleensä vailla eristystä.
Motocross- ja ratamoottoripyörien yms. käyttäminen edellä kerrotuissa tilanteissa on liikennevakuutuslaissa
tarkoitettua ajoneuvon liikenteeseen käyttämistä, minkä vuoksi
niitä varten on otettava liikennevakuutus.
Käytännössä kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksessa käytettävä ajoneuvo voi olla
vailla liikennevakuutusta vain silloin, kun käyttö rajoittuu edellä kerrotulla tavalla eristetylle
ja vartioidulle alueelle, josta ajoneuvo siirretään lastina pois.
Vaikka ajoneuvon kuljettajalla olisi tapaturmavakuutus/lisenssivakuutus taikka kilpailun
järjestäjällä olisi vastuuvakuutus, kuuluu vahinko liikennevakuutuksesta korvattavaksi,
mikäli se on sattunut liikennevakuutuslaissa tarkoitetussa tilanteessa.
Korvaukset liikennevakuutuksesta suoritetaan liikennevakuutuslain ja sen nojalla annettujen
ohjeiden sekä vahingonkorvauslain mukaisesti. Liikennevakuutuslain korvauspiiriin
kuuluvat sekä henkilö- että omaisuusvahingot. Henkilövahinkokorvauksiin ovat
oikeutettuja kaikki liikenneonnettomuudessa vahinkoa kärsineet – myös vahingon aiheuttanut
kuljettaja. Liikennevakuutuslain mukaisesti henkilövahinkokorvauksissa ei ole
markkamääräistä ylärajaa. Korvaus voidaan kuitenkin evätä tai alentaa, jos esimerkiksi
moottoriajoneuvon kuljettaja tai muu vahingon kärsinyt on itse aiheuttanut vahingon tahallaan
tai törkeällä tuottamuksella sekä rattijuopumustapauksissa että rikostapausten
yhteydessä.
Moottoriajoneuvojen välisissä liikennevahingoissa korvausperusteena on yleensä kuljettajan
tuottamus eli huolimattomuus tai varomattomuus. Syyllisen ajoneuvon liikenne
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS 13.11.2001
Vakuutus-ja oikeusyksikkö/Kim Kalpio 2 (2)
vakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen vahingot. Oman ajoneuvon vaurioita ei
korvata omasta liikennevakuutuksesta.
Lisenssivakuutus täydentää liikennevakuutusta tilanteissa, joita ei katsota liikennevakuutuslain
mukaisiksi vahingoiksi. Esimerkiksi kilpailu, jossa liikennevakuutuslain tarkoittamat
eristämis- ja käyttökriteerit täyttyvät tai muu kuin ajoneuvolla ajettaessa sattunut
tapaturma.
Liikennevakuutus on aina ajoneuvokohtainen. Jokainen vakuutusyhtiö määrittää itse liikennevakuutuksen
määräytymisperusteet. Näin ollen vakuutusten hinnat saattavat
vaihdella yhtiökohtaisesti.
Vakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot
Liikennevakuuttamattoman ajoneuvon aiheuttamat vahingot korvaa Liikennevakuutuskeskus,
joka myös perii korvauksia varten korotetut vakuutusmaksut niiltä moottoriajoneuvojen
omistajilta, jotka ovat laiminlyöneet vakuuttamisvelvollisuutensa. Lain mukaan
vakuuttamattoman ajoneuvon omistaja ja haltija jäävät ilman korvausta samoin
kuin kuljettaja, joka tiesi tai jonka olisi pitänyt tietää ettei ajoneuvolla ollut liikennevakuutusta.
Jos liikennevakuutuksen ottaminen on laiminlyöty, on Liikennevakuutuskeskus lain mukaan
velvollinen perimään hyvikkeen ajoneuvon omistajalta tai haltijalta laiminlyönnin
ajalta. Tällä hetkellä sovellettavan käytännön mukaan hyvike on enintään neljän kuukauden
ajalta 3-kertainen ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2-kertainen verrattuna
normaalimaksuun. Vahinkotapauksissa vastaavat kertoimet ovat enintään neljän kuukauden
ajalta 6 ja neljän kuukauden ylittävältä ajalta 2.
Nykytilanne
Nykyisen sekavan vakuuttamistilanteen johdosta liikennevakuutusala ja moottoriurheilun
keskusjärjestöt ovat keskustelleet mahdollisista tarpeista selkeyttää ohjeita ja lainsäädäntöä
kilpailu- ja harjoitustilanteiden osalta. Toistaiseksi sekä vakuutusalan että
moottoriurheilun harrastajien ja kilpailijoiden tulee kuitenkin noudattaa voimassa olevaa
lainsäädäntöä.
Lisätietoja liikennevakuuttamisesta antaa Lauri Linna / Liikennevakuutuskeskus puh.
040 450 4591.
Ystävällisin terveisin
LIIKENNEVAKUUTUSKESKUS
Vakuutus- ja oikeusyksikkö
-
Joox
- Yleinen

- Viestit: 227
- Liittynyt: 16.08.2011 02:40
Re: Ralli.net livefoorumi
Minäkin kiitän uutta avoimempaa linjaa. Jo nyt on nähtävissä avoimuus kannattaa. Pahat virheet pystytään välttämään ainoastaan avoimuudella ja yhteistyöllä.korkki60 kirjoitti:Kiitos keskustelioille!
Päällimmäisenä keskustelusta jäi mieleen akk:n "uusi" avoin linja, Onhan siitä merkkejä ollut mutta nyt se tuotiin voimakkaasti esiin.
Erityis maininta lajipäälliköstä, aikasemmin kun kaverin kanssa on puhunut niin kaveri on ollu kyllä niin kuutamolla että ei mitään järkee, mutta nyt on tosiaan kotiläksyjä tehty ja kasvettu siihen pallille missä nyt istuu, tiesi mistä puhuu.
Todella toivon että harrasterallin ja jokkisracen porukka jaksaa pitää järjestöt pystyssä. Jäisi se "uhka" sinne ...
Lajipäällikkö on hyvä, kun muutkin lajipäälliköt olisivat näin oppivaisia. Taitaa olla turha toivo.
Kiitokset jokkisväelle ja harrasterallille. Ilman näiden toimintaa avoimuudesta olisi vain kaino toive ilmassa.
Tätä "järjestäytymätöntä" porukkaa koitettiin saada ruotuun nykypäivään ei sopivilla keinoilla. Se koitui koko autourheilun onneksi. Kiitos!
Toki paljon on avoimia kysymyksiä. Työtä siis riittää, yhdessä tehtävää.
- Marko Tähkä
- KV

- Viestit: 488
- Liittynyt: 30.12.2006 00:00
Re: Ralli.net livefoorumi
Akk;n suhtautuminen harrastajiin on varmasti muuttunut olkoon sitten kenenkin ansiota,mielestäni nyt ollaan päästy järkevään yhteyteen jos kaikki on niin kuin sanottu mutta itseäni tuossa keskustelussa jäi hämmästyttämään se kun jokkisrace esitti akk;n kavereille kysymyksen toimitsijoiden sanktijoista niin kundit katselivat vaan toisijaan eivätkä antaneet suoraa vastausta kyllä tai ei.Harrasterallin osalta jäi sellainen mielikuva että kundit oli vähä niinku käsijarrupäällä mikä varmasti olikin oikein kun nykyään ei kannata ensituntumalta luottaa kenenkään sanomisiin,kaiken kaikkiaan hyvä juttu kun saadaan näin hyvä keskustelu aikaiseksi ja juontaja oli kyllä ajan tasalla liekkö ollu kallis mies.