Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
-
htr
- KV

- Viestit: 539
- Liittynyt: 08.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja htr » 11.12.2010 14:01
RossRauni kirjoitti:"...kahen tunnin jono..."
Kerroppas, kuinka 6-7 autoa saa aikaiseksi "kahen tunnin jonon"!
Kun noita letkun päässä olevia pistooleitakin vaaditaan neljä kappaletta.
letku ja neljä pistoolia
En oo kyllä koskaan nähny

-
petepee
- KV

- Viestit: 707
- Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja petepee » 11.12.2010 14:30
htr kirjoitti:
letku ja neljä pistoolia
En oo kyllä koskaan nähny

No se on just sellanen adapteri millä saa TimppaRintasen auton tankattua,siis ei se ollutkaan hänen auto mutta sellainen on olemassa ehkä ja joulun jälkeen mennään kattomaan millanen reikä siinä on mistä koitetaan tankata jos akk vaan sallii ...
-
Masta
- A-Junnu

- Viestit: 128
- Liittynyt: 09.01.2006 00:00
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Masta » 11.12.2010 15:25
:D
Joo, mutta aatelkaas käänteisessä universumissa missä oltais aina tankattu kilpuritkin huoltsikoilla (niinkuin suurinpiirtein kaikki maailman autot nytkin) ja yhtäkkiä Harrastuksentappokeskusjärjestö kieltäisi sen.
Kyllä olisi täysin mahdotonta ja liian kallista ostaa omia kannuja ja tynnyreitä ja vielä saada 200 ukkoa niitä vielä kuskaamaan joka kisaan...
Pottoaineen täydennys polttoainejakulupisteistä voi vaikka onnistuakkin, niin ylivoimaisen mahdottomalta se kuulostaakin.

-
LBRT
- A-Junnu

- Viestit: 87
- Liittynyt: 31.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja LBRT » 11.12.2010 15:37
Jos pelkkä kilpa-auton tankkaaminen normi huoltoasemalta ja normi polttoaineella aiheuttaa näin suuren ongelman niin olisko parasta lopettaa koko kilpa-autoilu????

-
jjp-racing
- A-Junnu

- Viestit: 88
- Liittynyt: 02.10.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jjp-racing » 11.12.2010 18:13
laittaisko joku videon pätkän kun tankkaatte fia:n liittimellä varustetun auton mittarilla ja varsinkin s2000 fiesta olis hyvä esimerkki auto eiks liittimet sijaitse kapiinin puolella siinä autossa niin loppuu tuo väittely jos siihen saadaan normi ajassa aine tankkiin niin silloin kaikkiin muihinkin muuten tää tankkaus huolto asemilla on aivan p.........tä kun äskön tos kävin tankilla paikallisella nesteellä niin puol tuntia meni kun oli kassoille jonot kun kuulema ois iso potti taas lotossa mut eikai sitä lottoa kisa viikonloppuisin ole!!!
-
anssi67
- Yleinen

- Viestit: 176
- Liittynyt: 05.12.2004 00:00
- Paikkakunta: HELSINKI
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja anssi67 » 11.12.2010 20:00
laittaisko joku videon pätkän kun tankkaatte fia:n liittimellä varustetun auton mittarilla ja varsinkin s2000 fiesta olis hyvä esimerkki auto eiks liittimet sijaitse kapiinin puolella siinä autossa niin loppuu tuo väittely jos siihen saadaan normi ajassa aine tankkiin niin silloin kaikkiin muihinkin muuten tää tankkaus huolto asemilla on aivan p.........tä kun äskön tos kävin tankilla paikallisella nesteellä niin puol tuntia meni kun oli kassoille jonot kun kuulema ois iso potti taas lotossa mut eikai sitä lottoa kisa viikonloppuisin ole!!!
Jos jätettäisiin ne S2000 Fiestan tankkausjutut niille jotka sellaisella ajaa, vai oletko tulossa itse sellaisella johonkin kisaan?
AMG Mersut ja tehtaan Porschet tankaan tällaisella systeemillä Saksassa
http://europeanmotornews.com/wp-content ... 509por.jpg
voit kopioida omaan S2000 Fiestaasi jolla olet kysymyksestäsi päätellen osallistumassa johonkin kisoihin Suomessa. Ja jos et onnistu itse niin M-Sport voi tehdä autoosi sellaisen systeemin että onnistut tankkaamaan sen myös huoltoasemalla.
Liettuassa kilpaillessani polttoaine maksettiin etukäteen sisään huoltoasemalle joka antoi siitä myös alennusta! Arvion mukaan mitä sitä kuluu ja loppu palautettiin sitten rahana tilille, mittarilla oli henkilöt kirjaamassa mittarilta tiedot ja kilpailu numerot jonka mukaan laskutettiin. Ei nää niin vaikeita ole, onneksi nämä asiat suunnittelevat ne henkilöt joilla on siihen kykyä, vai luuletteko että tarkoituksena on vaikeuttaa kilpailua????
-
jiihoo1
- Yleinen

- Viestit: 152
- Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja jiihoo1 » 11.12.2010 20:30
Liettuassa on ehken hieman vähemmän kilpailijoita... Ja ei näitä aina suunnittele ihmiset joilla on kykyä.. Nykyisellään kun katsoo AKK:N henkilökuntalistaa niin kovin vähän on enää oikeita autourheilutaustan omaavia henkilöitä töissä...
Tällä systeemillä mennään ens vuonna, mutta silti ihmetyttää miksi toimivaa systeemiä pitää mennä muuttamaan? on kuitenkin melko monta "JOS" kohtaa enemmän kuin aiemmin.
ja kun katsoi kuvia tuosta AKK:n prototyypistä, en tiedä kuinka paljon kuvan mittasuhteet valehtelee mutta kuvittelis äkkiseltään että pistoolista tulee aika paljon enemmän tavaraa kuin tuon (ehkä?) 25mm letkun vetokyky on? olis tosiaan kiva nähdä koekäytöstä vaikka videooo, kun ja jos toimii, Great, mutta jos tankkaus menee trattiin liruttelemiseks pimeässä kontissa.. ei se ainakaan nopeuta asiaa...
Ja ssti sitten vielä ne muut asiakkaat... vieläkään en usko tavan kyläläisten ihan hirveesti riemastuvan ralliautoletkasta siinä omalla tebiksellä...
kun ny vaan ei sattus mitään...
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 11.12.2010 20:36
Meillä (tai siis Rally Drive Finlandilla) on ajatuksena käyttää ihan samanlaista systeemiä kuin on käytetty tänäkin vuonna eli tuota proton alutrattia vastaa vaikka Shellin 50 litran pytty, josta bensa pumpataan pienellä paineella käsipumpulla tankkiin ihan tavalliseen tapaa. Erona aiempaan on se, että pytty on tyhjä ja siinä on kannessa iso aukko, josta pyttyä täytetetään mittarin pistoolista samalla, kun siitä pumpataan bensaa tankkiin. Silloin tavallinen tankkaus (joku 30-40 litraa) kestää enintään pari minuuttia ja täystankkauskin (50-60 litraa) menee alle kolmessa. Sama pumppu käy omista pytyistä tankkaamiseen esim. Tunturissa, joskin silloin meillä on pytyissä tietysti 98:t valmiina eikä noihin bensankuljetusastioihin ole tietenkään tehty mitään täyttöaukkoja.
Etuna on, ettei tarvitse teettää trattia eikä hankkia toisia FIA-liittimellisiä letkuja. Tuossa säästää jokusen satasen eikä uusi systeemi maksa käytännössä mitään, jos käsipumppu on ennestään olemassa ja onhan se, jos tankissa on ollut FIA-liittimet. Niinikään yksikin tankkaaja riittää, joskin meillä niitä varmaan on kaksi (kuten näitä adapterisysteemejäkin), kun RDF:n huollossa on useampia autoja, jotka saattavat tulla tankkaukseen liki peräkkäin.
Toinen etu käsipumpulla verrattuna painovoimalla toimivaan systeemiin on tankkausaika. Painovoimalla tankattaessa aikaa kuluu suunnilleen tuplat ja joissakin tapauksissa (ilman tankin vaahtojen tai liittimien sijoituksen rustaamista) jopa selvästi enemmän. Maassa seisova väliastia on myös selvästi turvallisempi kuin tuollainen käsissä/sylissä kannateltava avoastia.
- hannulehessaari
-
jjp-racing
- A-Junnu

- Viestit: 88
- Liittynyt: 02.10.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jjp-racing » 11.12.2010 21:11
onko teillä sit rakennettu teline autoon sille pumpulle ja pytylle jos se on huolto kieltoaluetta niin ulkopuolinen apu on kielletty vai onko tässäkin poikkeus pataus!!!
-
JiiKoo
- A-Junnu

- Viestit: 130
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja JiiKoo » 11.12.2010 21:27
jjp-racing kirjoitti:onko teillä sit rakennettu teline autoon sille pumpulle ja pytylle jos se on huolto kieltoaluetta niin ulkopuolinen apu on kielletty vai onko tässäkin poikkeus pataus!!!
Säännöissä on kyllä sallittu yhden avustajan käyttö tankatessa, joten eiköhän ne vermeet tule sieltä.
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 11.12.2010 21:28
jjp-racing kirjoitti:onko teillä sit rakennettu teline autoon sille pumpulle ja pytylle jos se on huolto kieltoaluetta niin ulkopuolinen apu on kielletty vai onko tässäkin poikkeus pataus!!!
Tankkaushan tapahtuu omista pytyistä tankkausalueella, jossa kaikki muut autoon kohdistuvat toimet kuin tankkaus on kielletty. Tai sitten tankkaus tapahtuu tiekirjaan merkityllä huoltoasemalla ja jos se on huoltokieltoaluetta, niin autoon saa tankata vain niitä bensoja, mitä siinä kuljetetaan. Nyt on kuitenkin niin, että kilpa-autot on tarkoitus tankata tuolla huoltoasemalla, että matka jatkuu. Eikä bensoja sen paremmin kuin tankkausvälineitäkään tarvitse kuljettaa kilpa-autoissa.
Olen jo aiemminkin todennut, että kansallisella säännöllä kielletään "kisabensat" ja siirrytään huoltoasemilla tapahtuvaan tankkaukseen. Säännöllä ei pyritä estämään MM-kelpoisten N-ryhmäläisten, kuten ei muidenkaan autojen kilpailemista Suomessa.
- hannulehessaari
-
hannulehessaari
- WRC

- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Viesti
Kirjoittaja hannulehessaari » 11.12.2010 21:45
JiiKoo kirjoitti:jjp-racing kirjoitti:onko teillä sit rakennettu teline autoon sille pumpulle ja pytylle jos se on huolto kieltoaluetta niin ulkopuolinen apu on kielletty vai onko tässäkin poikkeus pataus!!!
Säännöissä on kyllä sallittu yhden avustajan käyttö tankatessa, joten eiköhän ne vermeet tule sieltä.
En kyllä muista rallin säännöissä tuollaista yhden avustajan kohtaa enkä pikaisella etsimisellä sellaista mainintaa löytänytkään. Silloin, kun pistooli työnnetään suoraan tankkiin tai täyttöputkeen eli valtaosassa autoja, käy tankkaaminen auton omalta miehistöltä helposti. Sensijaan nuo FIA-liittimilleset tarvitsevat käytännössä yhden tai kaksi (ainakin, jos esillä olleen protosuppilo on käytössä) tankkaajaa. Tosin käytännössä varmaan useat autokunnat sopivat toistensa kanssa "kimppajärjestelyistä" ja monen auton voimin liikkeellä olevat firmat hoitavat tankkaajilla useita autoja.
- hannulehessaari
-
jjp-racing
- A-Junnu

- Viestit: 88
- Liittynyt: 02.10.2005 00:00
Viesti
Kirjoittaja jjp-racing » 11.12.2010 21:52
no onneks itellä ei ole fian liittimiä mut tällä hän nyt saadaan se vanha perinteinen huolto miesten oma ralli taas mukaan tai tietysti sulla on oma hultomies siellä mittarin luona odottamassa kun muut on siellä huoltoalueella näinhän se kaikilla ja kukaan huoltomies ei paria kepua halua välillä ja kuppi kuumaa siinä odotellessa niin olipa kylän ainoolla huoltamolla pienet jonot siinä vaiheessa
-
JoneLampinen
- KV

- Viestit: 308
- Liittynyt: 03.09.2007 00:00
Viesti
Kirjoittaja JoneLampinen » 11.12.2010 22:16
Onko tämä oikeasti näin vaikeaa,miten työ kotona pärjäätte noitten autojenne kanssa????Ite en ole vuosiin käyny huoltsikalla sisällä maksamassa bensoja,eikä sitä vaadita kilpailijoiltakaan.Nuo turvatankkihössötykset on lukusinänsä ja täysin turhia kun nykypirsseissä tankit on pääsääntöisesti ohjaamon ulkopuolella.Mutta niillä ajavilla on joko varaa/resursseja raahata tankkausdelegaatio myös normimittarille.Harrastajalle tämä on kädenojennus ja edelleenkin tasapuolistaa kilpailullista puolta kun rahamiehetkin joutuu ajamaan köyhän tuliliemellä.Sama kuin rengas-sääntökin jo toistakautta,loistava keksintö.