Yksityyppi polttoaine kaikkeen kansalliseen autourheiluun

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Vastaa Viestiin
Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Yksityyppi polttoaine kaikkeen kansalliseen autourheiluun

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 08.02.2010 15:27

En löytänyt tästä mitään keskustelua, joten avasin sitten uuden aiheen.

http://www.autourheilu.fi/lehti/24794.aspx

Lainaus: "Sääntöasioissa suurena valmistelukokonaisuutena edessä on tulevaisuuden polttoainelinjaukset jossa ollaan menossa yksityyppiseen pumppubensaan koko autourheilussa."

Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaan harrastajalle loppujen lopuksi. En ole vielä nähnyt yhtään tapausta jossa "yksityyppinen" tuote halventaisi harrastusta. Tarjouksia nähtävästi kysellään ja huhujen mukaan tämä sääntö astuu voimaan jo ensi vuonna! Onko tämä sitten totta, sitä en osaa varmaksi sanoa.

Oma näkemys on kuitenkin se että hinta ei tule ainakaan halpenemaan, kun kaikkien on kuitenkin ostettava polttoaineensa samalta toimittajalta. Miten tätä sitten valvotaan, väriainetta tankkiin, kuitit ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjälle, polttoainenäytteet, järjestäjän järjestämä tankkauspaikka, jossa kaikki käyvät, vai miten?

Mikä tässäkin säännössä on sitten se tärkein pointti, kysyy tietämätön?

Onko jollain parempaa tietoa tästä?


Nyt näiden sääntöjen muokkaaminen alkaa jo mennä siihen että ennenkuin säännöt hyväksytään, pitää kattojärjestön järjestää harrastajien kesken äänestys.

Avatar
HellHammer
KV
KV
Viestit: 469
Liittynyt: 12.07.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja HellHammer » 08.02.2010 15:34

Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 08.02.2010 15:38

HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.
Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.

Avatar
huhhuh
Yleinen
Yleinen
Viestit: 206
Liittynyt: 08.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja huhhuh » 08.02.2010 15:40

Onko asiaa mietitty kaikkien autojen osalta. On nimittäin super 2000 autot ja osa wrc autoista joidenka boksit on lukittu ja niitä ei voi säätää tavalliselle bensalle, eikä koottoreita ole rakennettu pumppupensalle.

SM rallin kustannukset omalla 4- veto autolla ovat (ilman auto kulumisia ja vahinkoja minimi 6-8 tuhatta euroa per ralli, ja jos bensassa säästetään muutama satanen se ei koko budjettia paljon heilauta alaspäin.

Toinen seikka on, että useat moottorit on rakenettu juuri korkealaatuiselle kisabensalle ja jos muutetaan pumppupensaan, kestääkö moottorit säätöjenkään jälkeen enää niin kauan eli saadaanko todellisia kustannus säästöjä.

Jos kysymys on kustannus säästöistä, vapautetaan rangas sääntö vapaaksi. Hyviä lähes ajamattomia renkaita voisi käyttää harraste tasolla vaikka nyt Fin-R 4- vetoluokassa mutta nyt täytyy ostaa aina uusia järjestäjän määräämiä renkaita. (Minullakin olisi uusia renkaita tallissa mutta niillä ei saa ajaa Suomessa )

Kohta kaikki ajetaan Eestissä.

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja JM » 08.02.2010 16:07

ripez12r kirjoitti:
HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.
Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.
Mielenkiinnolla odotelen lopputulemaa. Parhaan persuksennuolijan/maasuttajan menovesilä porukka tulevaisuudessa kisaa. Toivottavasti ei käy niin, että vaikkapa Shellin V-Power muuttaa nimensä kisojen yhteydessä Shell AKK Rally-poweriksi. Litrahinnan voi vaikka kaksinkertaistaa ja silti se voi olla vähän nykyisiä Racing bensoja halvempaa.

8)

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 08.02.2010 16:42

Viimeksi kun tätä koitettiin niin yksikään polttoaineketju ei ollut halukas ottamaan sitä...

Tiedä sitten onko tilanne yhtään muuttunut, mutta miksi ei voitaisi vain kieltää kisabensat ja siirtyä pumppubensaan... Ei ihan kaikkialla Suomessa ole yhdellä ketjulla tarjota kaikkille samat mahdollisuudet. Ymmärrän ton että nuo WRC/S2000 vaatii sen kisabensan, Suomessa ne vaan on aika mitätön osa koko kilpakalustosta... Ja ainahan aikojen saatossa on lisäaineita käytetty.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
Ali
Yleinen
Yleinen
Viestit: 198
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Ali » 08.02.2010 17:10

Pakkohan AKK.n on saatava rahastaa sopimuspolttoaineesta niin kuin SM-sarjan sopimus renkaistakin....kartelli-mafia meiningiks menee, just niin ku eräs jo totesikin että Eestiin vaan, sielä on kaikki paremmin!! 8)

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 08.02.2010 17:26

Tämähän tarkoittaa sitä, että ilmottautumisen yhteydessä on
ilmoitettava kilpailunjärjestäjälle, paljonko aikoo kuluttaa polttoainetta kisan
aikana. Huollossa sitten on tankkauspisteet, josta järjestäjän viralliset
tankkaajat suorittavat tankkauksen ennalta ilmoitetuissa erissä. Se on sitten
oma häpeä, jos olet laskenut kulutuksen väärin tai heittänyt ylimääräistä
lenkkiä ennen katsastusta. :lol:

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Bensaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.02.2010 18:04

On ihan sama millä ajetaan, ei se kallimpaa kuiteskaan ole kuin nyt kisabensa. mutta miksi sekin busines/raha pitää kierrättää kattojärjestön kassaan ? kilpailijat eivät tule tästäkään hommasta hyötymään yhtään mitään, niin kuin kävi rengas asioissakin.

Minkä MM kilpailun muuten Ketomaa on ajanut Pirellin maksamana ? eikös se ollut palkinto SM kullasta :wink:

Kilpailijat maksavat ja rikastuttavat jotain tahoa ! ja se ei ole Robinhood.

P.S. toivottavasti sinne Eestiin lähtis muitakin!!!

Avatar
kaaos
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 20.01.2008 00:00

Bensa

Viesti Kirjoittaja kaaos » 08.02.2010 19:47

Voiskohan ST1 ketjun RE85 etanolibensa liittyä asiaan???

Avatar
Rintsu
Yleinen
Yleinen
Viestit: 195
Liittynyt: 27.05.2004 00:00

Re: Bensaa

Viesti Kirjoittaja Rintsu » 08.02.2010 20:19

Frog kirjoitti:
Minkä MM kilpailun muuten Ketomaa on ajanut Pirellin maksamana ? eikös se ollut palkinto SM kullasta :wink:

Kilpailijat maksavat ja rikastuttavat jotain tahoa ! ja se ei ole Robinhood.

P.S. toivottavasti sinne Eestiin lähtis muitakin!!!
Ei oo Jari kauheesti vielä kerinnyt ajamaan palkintorallia, katsos kausi alkaa vasta ens viikonloppuna Ruotsista. Älkää nyt piltit herravihassanne ihan mahdottomiksi ruvetko, rupee menemään ne ns. puurot & vellit sekaisin.

Ja mitä tulee yksityyppipumppubensaan, onko järkeä hakata rahaa johonkin kisabensaan, kun ajetaan vaikka f-cupia? Kalsarit on kalliita, mutta kun on toivoa parista nyyttonista, ni johan tilaillaan Elfiä sun muuta kisabensaa.

Se on hyvä että Eestissä saa vetää, pelillä kuin pelillä ja ihan miten huvittaa, eikä lama paina....

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Bensaa

Viesti Kirjoittaja Frog » 08.02.2010 20:32

Rintsu kirjoitti:
Frog kirjoitti:


Ja mitä tulee yksityyppipumppubensaan, onko järkeä hakata rahaa johonkin kisabensaan, kun ajetaan vaikka f-cupia? Kalsarit on kalliita, mutta kun on toivoa parista nyyttonista, ni johan tilaillaan Elfiä sun muuta kisabensaa.

Se on hyvä että Eestissä saa vetää, pelillä kuin pelillä ja ihan miten huvittaa, eikä lama paina....
Ei se piltti mitään halpaa ole :wink: ja F-ryhmässä se kisabensa on kielletty 2010 alkaen 8)

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 09.02.2010 06:31

ripez12r kirjoitti:
HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.
Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.
Käsittääkseni suurin osa normaalipumppubensiinistä ajetaan Nesteen jalostamolta, vaikka myydään muulla merkillä. ST 1:llä ilmeisesti omaa tuontia jonkin verran. Muiden kohdalla todennäköisesti olematonta, TB?
Eli tuskin tuottaa tulevaisuudessa ongelmia.

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 09.02.2010 09:18

Toivottavasti sillä ei ole vaikutusta, mutta

Yksityyppi polttoaineen ollessa kyseessä voi polttoaineen hinta jopa nousta +20-50%/litra. Perusteluna tälle tulisi (ehkä) sopimustekniset asiat kuten laaduntarkkailu (näytteiden otto), seuranta yms. Polttoaineen hinnan nousu kuitataan sillä että on se kuitenkin paljon halvempaa kuin kisabensa, vaikka 80-90% suomalaisesta autourheilusta ajetaan muutenkin pumppubensalla. Kuten otsikosta ja akk:n pääkirjoituksesta näkee, tämä ei tule koskemaan pelkästään sarjoja, vaan ihan kaikkia autourheilutapahtumia Suomessa.

Otetaan pari esimerkkiä:
Kilpailija on saanut paikalliselta huoltamolta sponsorina polttoaineet kilpailuihin (normaali 98E). Huoltamo myy jonkin muun kuin polttoaine säännön määräämän toimittajan polttoainetta, esimerkiksi shell, teboil tai vastaavan.

Kilpailija ei voi ottaa vastaan polttoainetta ja huoltamoyrittäjä ei anna tukea rahallisesti. Kilpailija ostaa tämän jälkeen omalla rahalla kaiken polttoaineen määrätyltä toimittajalta.

Toinen esimerkki:
Shellillä on menossa kampanja, myydään 98E:tä 1€/litra, mutta kun sitä ei voida ostaa vaan on ostettava viereiseltä toimittajalta yksityyppi polttoainetta kalliimmalla.

Edellä mainitut esimerkit ovat vain oletuksia tulevasta. Valitettavan usein nämä ovat vain menneet juuri tällä tapaa. Kuluttaja ei ole voittanut tässä mitään, ainoastaan sopimuksen tekijä.

Jos jollakulla on oikeata tietoa tästä, niin kertokaa ettei tule vääriä olettamuksia.

[/quote]

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 09.02.2010 17:33

Tilannehan on siis kesken ja sen takia ei kannattaisi murehtia ihan hirveästi tässä vaiheessa. Asia sinällään on ollut julkinen että ns. pumppubensaan mennään ja siitä on tiedotettu jo aikoja sitten. Sen myös voi sanoa että kaikki merkittävät polttoainetoimittajat ovat olleet kiinnostuneita. Asiasta tiedotetaan sitten kun on valmistä käsissä. Tavoitteena on jokatapauksessa monen muun seikan lisäksi myös kustannussäästöt.
www.rdfgroup.fi

"it gets faster from here..."

Vastaa Viestiin