Yksityyppi polttoaine kaikkeen kansalliseen autourheiluun
- ripez12r
- Yleinen
- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Yksityyppi polttoaine kaikkeen kansalliseen autourheiluun
En löytänyt tästä mitään keskustelua, joten avasin sitten uuden aiheen.
http://www.autourheilu.fi/lehti/24794.aspx
Lainaus: "Sääntöasioissa suurena valmistelukokonaisuutena edessä on tulevaisuuden polttoainelinjaukset jossa ollaan menossa yksityyppiseen pumppubensaan koko autourheilussa."
Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaan harrastajalle loppujen lopuksi. En ole vielä nähnyt yhtään tapausta jossa "yksityyppinen" tuote halventaisi harrastusta. Tarjouksia nähtävästi kysellään ja huhujen mukaan tämä sääntö astuu voimaan jo ensi vuonna! Onko tämä sitten totta, sitä en osaa varmaksi sanoa.
Oma näkemys on kuitenkin se että hinta ei tule ainakaan halpenemaan, kun kaikkien on kuitenkin ostettava polttoaineensa samalta toimittajalta. Miten tätä sitten valvotaan, väriainetta tankkiin, kuitit ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjälle, polttoainenäytteet, järjestäjän järjestämä tankkauspaikka, jossa kaikki käyvät, vai miten?
Mikä tässäkin säännössä on sitten se tärkein pointti, kysyy tietämätön?
Onko jollain parempaa tietoa tästä?
Nyt näiden sääntöjen muokkaaminen alkaa jo mennä siihen että ennenkuin säännöt hyväksytään, pitää kattojärjestön järjestää harrastajien kesken äänestys.
http://www.autourheilu.fi/lehti/24794.aspx
Lainaus: "Sääntöasioissa suurena valmistelukokonaisuutena edessä on tulevaisuuden polttoainelinjaukset jossa ollaan menossa yksityyppiseen pumppubensaan koko autourheilussa."
Mitä tämä sitten tulee tarkoittamaan harrastajalle loppujen lopuksi. En ole vielä nähnyt yhtään tapausta jossa "yksityyppinen" tuote halventaisi harrastusta. Tarjouksia nähtävästi kysellään ja huhujen mukaan tämä sääntö astuu voimaan jo ensi vuonna! Onko tämä sitten totta, sitä en osaa varmaksi sanoa.
Oma näkemys on kuitenkin se että hinta ei tule ainakaan halpenemaan, kun kaikkien on kuitenkin ostettava polttoaineensa samalta toimittajalta. Miten tätä sitten valvotaan, väriainetta tankkiin, kuitit ilmoittautumisen yhteydessä järjestäjälle, polttoainenäytteet, järjestäjän järjestämä tankkauspaikka, jossa kaikki käyvät, vai miten?
Mikä tässäkin säännössä on sitten se tärkein pointti, kysyy tietämätön?
Onko jollain parempaa tietoa tästä?
Nyt näiden sääntöjen muokkaaminen alkaa jo mennä siihen että ennenkuin säännöt hyväksytään, pitää kattojärjestön järjestää harrastajien kesken äänestys.
- HellHammer
- KV
- Viestit: 469
- Liittynyt: 12.07.2004 00:00
- ripez12r
- Yleinen
- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.
- huhhuh
- Yleinen
- Viestit: 206
- Liittynyt: 08.06.2004 00:00
- Viesti:
Onko asiaa mietitty kaikkien autojen osalta. On nimittäin super 2000 autot ja osa wrc autoista joidenka boksit on lukittu ja niitä ei voi säätää tavalliselle bensalle, eikä koottoreita ole rakennettu pumppupensalle.
SM rallin kustannukset omalla 4- veto autolla ovat (ilman auto kulumisia ja vahinkoja minimi 6-8 tuhatta euroa per ralli, ja jos bensassa säästetään muutama satanen se ei koko budjettia paljon heilauta alaspäin.
Toinen seikka on, että useat moottorit on rakenettu juuri korkealaatuiselle kisabensalle ja jos muutetaan pumppupensaan, kestääkö moottorit säätöjenkään jälkeen enää niin kauan eli saadaanko todellisia kustannus säästöjä.
Jos kysymys on kustannus säästöistä, vapautetaan rangas sääntö vapaaksi. Hyviä lähes ajamattomia renkaita voisi käyttää harraste tasolla vaikka nyt Fin-R 4- vetoluokassa mutta nyt täytyy ostaa aina uusia järjestäjän määräämiä renkaita. (Minullakin olisi uusia renkaita tallissa mutta niillä ei saa ajaa Suomessa )
Kohta kaikki ajetaan Eestissä.
SM rallin kustannukset omalla 4- veto autolla ovat (ilman auto kulumisia ja vahinkoja minimi 6-8 tuhatta euroa per ralli, ja jos bensassa säästetään muutama satanen se ei koko budjettia paljon heilauta alaspäin.
Toinen seikka on, että useat moottorit on rakenettu juuri korkealaatuiselle kisabensalle ja jos muutetaan pumppupensaan, kestääkö moottorit säätöjenkään jälkeen enää niin kauan eli saadaanko todellisia kustannus säästöjä.
Jos kysymys on kustannus säästöistä, vapautetaan rangas sääntö vapaaksi. Hyviä lähes ajamattomia renkaita voisi käyttää harraste tasolla vaikka nyt Fin-R 4- vetoluokassa mutta nyt täytyy ostaa aina uusia järjestäjän määräämiä renkaita. (Minullakin olisi uusia renkaita tallissa mutta niillä ei saa ajaa Suomessa )
Kohta kaikki ajetaan Eestissä.
- JM
- WRC
- Viestit: 1413
- Liittynyt: 09.02.2004 00:00
- Paikkakunta: Nokia
Mielenkiinnolla odotelen lopputulemaa. Parhaan persuksennuolijan/maasuttajan menovesilä porukka tulevaisuudessa kisaa. Toivottavasti ei käy niin, että vaikkapa Shellin V-Power muuttaa nimensä kisojen yhteydessä Shell AKK Rally-poweriksi. Litrahinnan voi vaikka kaksinkertaistaa ja silti se voi olla vähän nykyisiä Racing bensoja halvempaa.ripez12r kirjoitti:Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.

- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Viimeksi kun tätä koitettiin niin yksikään polttoaineketju ei ollut halukas ottamaan sitä...
Tiedä sitten onko tilanne yhtään muuttunut, mutta miksi ei voitaisi vain kieltää kisabensat ja siirtyä pumppubensaan... Ei ihan kaikkialla Suomessa ole yhdellä ketjulla tarjota kaikkille samat mahdollisuudet. Ymmärrän ton että nuo WRC/S2000 vaatii sen kisabensan, Suomessa ne vaan on aika mitätön osa koko kilpakalustosta... Ja ainahan aikojen saatossa on lisäaineita käytetty.
Tiedä sitten onko tilanne yhtään muuttunut, mutta miksi ei voitaisi vain kieltää kisabensat ja siirtyä pumppubensaan... Ei ihan kaikkialla Suomessa ole yhdellä ketjulla tarjota kaikkille samat mahdollisuudet. Ymmärrän ton että nuo WRC/S2000 vaatii sen kisabensan, Suomessa ne vaan on aika mitätön osa koko kilpakalustosta... Ja ainahan aikojen saatossa on lisäaineita käytetty.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
- gtdriver
- WRC
- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
Tämähän tarkoittaa sitä, että ilmottautumisen yhteydessä on
ilmoitettava kilpailunjärjestäjälle, paljonko aikoo kuluttaa polttoainetta kisan
aikana. Huollossa sitten on tankkauspisteet, josta järjestäjän viralliset
tankkaajat suorittavat tankkauksen ennalta ilmoitetuissa erissä. Se on sitten
oma häpeä, jos olet laskenut kulutuksen väärin tai heittänyt ylimääräistä
lenkkiä ennen katsastusta.
ilmoitettava kilpailunjärjestäjälle, paljonko aikoo kuluttaa polttoainetta kisan
aikana. Huollossa sitten on tankkauspisteet, josta järjestäjän viralliset
tankkaajat suorittavat tankkauksen ennalta ilmoitetuissa erissä. Se on sitten
oma häpeä, jos olet laskenut kulutuksen väärin tai heittänyt ylimääräistä
lenkkiä ennen katsastusta.

-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Bensaa
On ihan sama millä ajetaan, ei se kallimpaa kuiteskaan ole kuin nyt kisabensa. mutta miksi sekin busines/raha pitää kierrättää kattojärjestön kassaan ? kilpailijat eivät tule tästäkään hommasta hyötymään yhtään mitään, niin kuin kävi rengas asioissakin.
Minkä MM kilpailun muuten Ketomaa on ajanut Pirellin maksamana ? eikös se ollut palkinto SM kullasta
Kilpailijat maksavat ja rikastuttavat jotain tahoa ! ja se ei ole Robinhood.
P.S. toivottavasti sinne Eestiin lähtis muitakin!!!
Minkä MM kilpailun muuten Ketomaa on ajanut Pirellin maksamana ? eikös se ollut palkinto SM kullasta
Kilpailijat maksavat ja rikastuttavat jotain tahoa ! ja se ei ole Robinhood.
P.S. toivottavasti sinne Eestiin lähtis muitakin!!!
- Rintsu
- Yleinen
- Viestit: 195
- Liittynyt: 27.05.2004 00:00
Re: Bensaa
Ei oo Jari kauheesti vielä kerinnyt ajamaan palkintorallia, katsos kausi alkaa vasta ens viikonloppuna Ruotsista. Älkää nyt piltit herravihassanne ihan mahdottomiksi ruvetko, rupee menemään ne ns. puurot & vellit sekaisin.Frog kirjoitti:
Minkä MM kilpailun muuten Ketomaa on ajanut Pirellin maksamana ? eikös se ollut palkinto SM kullasta
Kilpailijat maksavat ja rikastuttavat jotain tahoa ! ja se ei ole Robinhood.
P.S. toivottavasti sinne Eestiin lähtis muitakin!!!
Ja mitä tulee yksityyppipumppubensaan, onko järkeä hakata rahaa johonkin kisabensaan, kun ajetaan vaikka f-cupia? Kalsarit on kalliita, mutta kun on toivoa parista nyyttonista, ni johan tilaillaan Elfiä sun muuta kisabensaa.
Se on hyvä että Eestissä saa vetää, pelillä kuin pelillä ja ihan miten huvittaa, eikä lama paina....
-
- WRC
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 26.12.2009 00:00
Re: Bensaa
Ei se piltti mitään halpaa oleRintsu kirjoitti:Frog kirjoitti:
Ja mitä tulee yksityyppipumppubensaan, onko järkeä hakata rahaa johonkin kisabensaan, kun ajetaan vaikka f-cupia? Kalsarit on kalliita, mutta kun on toivoa parista nyyttonista, ni johan tilaillaan Elfiä sun muuta kisabensaa.
Se on hyvä että Eestissä saa vetää, pelillä kuin pelillä ja ihan miten huvittaa, eikä lama paina....

- MJT
- WRC
- Viestit: 1046
- Liittynyt: 21.05.2004 00:00
Käsittääkseni suurin osa normaalipumppubensiinistä ajetaan Nesteen jalostamolta, vaikka myydään muulla merkillä. ST 1:llä ilmeisesti omaa tuontia jonkin verran. Muiden kohdalla todennäköisesti olematonta, TB?ripez12r kirjoitti:Niin aluksi sen kanssa ymmärsin, mutta sen AKK lehden pääkirjoituksen mukaan tulisi olemaan vain yksi toimittaja kuten esimerkiksi Neste. Keneltäkään muulta toimittajalta ei saisi ostaa polttoainetta mihinkään kansalliseen autokilpailuun.HellHammer kirjoitti:Onkohan tässä kuitenkin kyse siitä, että ns.kisabensaa ei enää saa käyttää, vaan siirrytään ihan tavalliseen bensaan, mitä saa ihan joka asemalta.
Eli tuskin tuottaa tulevaisuudessa ongelmia.
- ripez12r
- Yleinen
- Viestit: 194
- Liittynyt: 19.09.2004 00:00
Toivottavasti sillä ei ole vaikutusta, mutta
Yksityyppi polttoaineen ollessa kyseessä voi polttoaineen hinta jopa nousta +20-50%/litra. Perusteluna tälle tulisi (ehkä) sopimustekniset asiat kuten laaduntarkkailu (näytteiden otto), seuranta yms. Polttoaineen hinnan nousu kuitataan sillä että on se kuitenkin paljon halvempaa kuin kisabensa, vaikka 80-90% suomalaisesta autourheilusta ajetaan muutenkin pumppubensalla. Kuten otsikosta ja akk:n pääkirjoituksesta näkee, tämä ei tule koskemaan pelkästään sarjoja, vaan ihan kaikkia autourheilutapahtumia Suomessa.
Otetaan pari esimerkkiä:
Kilpailija on saanut paikalliselta huoltamolta sponsorina polttoaineet kilpailuihin (normaali 98E). Huoltamo myy jonkin muun kuin polttoaine säännön määräämän toimittajan polttoainetta, esimerkiksi shell, teboil tai vastaavan.
Kilpailija ei voi ottaa vastaan polttoainetta ja huoltamoyrittäjä ei anna tukea rahallisesti. Kilpailija ostaa tämän jälkeen omalla rahalla kaiken polttoaineen määrätyltä toimittajalta.
Toinen esimerkki:
Shellillä on menossa kampanja, myydään 98E:tä 1€/litra, mutta kun sitä ei voida ostaa vaan on ostettava viereiseltä toimittajalta yksityyppi polttoainetta kalliimmalla.
Edellä mainitut esimerkit ovat vain oletuksia tulevasta. Valitettavan usein nämä ovat vain menneet juuri tällä tapaa. Kuluttaja ei ole voittanut tässä mitään, ainoastaan sopimuksen tekijä.
Jos jollakulla on oikeata tietoa tästä, niin kertokaa ettei tule vääriä olettamuksia.
[/quote]
Yksityyppi polttoaineen ollessa kyseessä voi polttoaineen hinta jopa nousta +20-50%/litra. Perusteluna tälle tulisi (ehkä) sopimustekniset asiat kuten laaduntarkkailu (näytteiden otto), seuranta yms. Polttoaineen hinnan nousu kuitataan sillä että on se kuitenkin paljon halvempaa kuin kisabensa, vaikka 80-90% suomalaisesta autourheilusta ajetaan muutenkin pumppubensalla. Kuten otsikosta ja akk:n pääkirjoituksesta näkee, tämä ei tule koskemaan pelkästään sarjoja, vaan ihan kaikkia autourheilutapahtumia Suomessa.
Otetaan pari esimerkkiä:
Kilpailija on saanut paikalliselta huoltamolta sponsorina polttoaineet kilpailuihin (normaali 98E). Huoltamo myy jonkin muun kuin polttoaine säännön määräämän toimittajan polttoainetta, esimerkiksi shell, teboil tai vastaavan.
Kilpailija ei voi ottaa vastaan polttoainetta ja huoltamoyrittäjä ei anna tukea rahallisesti. Kilpailija ostaa tämän jälkeen omalla rahalla kaiken polttoaineen määrätyltä toimittajalta.
Toinen esimerkki:
Shellillä on menossa kampanja, myydään 98E:tä 1€/litra, mutta kun sitä ei voida ostaa vaan on ostettava viereiseltä toimittajalta yksityyppi polttoainetta kalliimmalla.
Edellä mainitut esimerkit ovat vain oletuksia tulevasta. Valitettavan usein nämä ovat vain menneet juuri tällä tapaa. Kuluttaja ei ole voittanut tässä mitään, ainoastaan sopimuksen tekijä.
Jos jollakulla on oikeata tietoa tästä, niin kertokaa ettei tule vääriä olettamuksia.
[/quote]
- seppo
- KV
- Viestit: 420
- Liittynyt: 30.04.2004 00:00
Tilannehan on siis kesken ja sen takia ei kannattaisi murehtia ihan hirveästi tässä vaiheessa. Asia sinällään on ollut julkinen että ns. pumppubensaan mennään ja siitä on tiedotettu jo aikoja sitten. Sen myös voi sanoa että kaikki merkittävät polttoainetoimittajat ovat olleet kiinnostuneita. Asiasta tiedotetaan sitten kun on valmistä käsissä. Tavoitteena on jokatapauksessa monen muun seikan lisäksi myös kustannussäästöt.