Vetoomus varustesäännön muuttamiseksi
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Aivan oikein!
Mutta vaarana on,ettei pian löydy täällä Kiteelläkään niitä Transitissa nukkujia,
jos kehitys kehittyy tätä menoa...
On vain SM-porukka ja sitten niitä ,joilla perstasku kestää ajella,eli 50 000-
100 000 ekeä vuodessa laittaa palamaan..
Mistähän niitä maailmanmestareita sitten AKK kehittää,jos esim. valmennusryhmään pääsy edellytti 2 vuotta sitten 30 000 euron vuosibudjettia?
No,jäi sitten menemättä,olisi muut näytöt riittäneet,rahat ei...!
Tässä näyttä olevan nykykehityksen tie..
Mutta vaarana on,ettei pian löydy täällä Kiteelläkään niitä Transitissa nukkujia,
jos kehitys kehittyy tätä menoa...
On vain SM-porukka ja sitten niitä ,joilla perstasku kestää ajella,eli 50 000-
100 000 ekeä vuodessa laittaa palamaan..
Mistähän niitä maailmanmestareita sitten AKK kehittää,jos esim. valmennusryhmään pääsy edellytti 2 vuotta sitten 30 000 euron vuosibudjettia?
No,jäi sitten menemättä,olisi muut näytöt riittäneet,rahat ei...!
Tässä näyttä olevan nykykehityksen tie..
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 20.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Etsintäkuulutukseni oli ehkä turhan provosoiva ja takaa ajan sitä että AKK:ssa olisi huomioitava perusharrastajia paremmin, alkaisiko matka huonompaa kohden jos organisaatiossa selkeästi eriytetään harrastajat ja maailman radoille ja pikataipaleille tähtäävät?
Onhan esim. jääkiekossa monta eri tasoa ja organisaatiot niille, aluksi pelataan juniorijoukkueissa, sitten Suomi-sarjassa ja lopuksi liigassa.
Mentäisiinkö ojasta allikkoon vai parempaan vastaavan suuntaisella toiminnalla autourheilussa?
Onhan esim. jääkiekossa monta eri tasoa ja organisaatiot niille, aluksi pelataan juniorijoukkueissa, sitten Suomi-sarjassa ja lopuksi liigassa.
Mentäisiinkö ojasta allikkoon vai parempaan vastaavan suuntaisella toiminnalla autourheilussa?
- Sheikki
- Yleinen
- Viestit: 186
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Ei voi kun ihailla Hannun kirjallista ulos antia. Tekstissä on kiteytetty juurikin se ajtusmaailma minkä takia meikäläinenkin on yrittänyt 16v tiettyä organisaatiota nilkoille potkia. Elämää on kansallisellakin tasolla ja jopa siellä puskissa.
Aina siitä kansainvälisestä touhusta ei ole harrastajille hyötyä.
Ainakin ko. aikana on aina ihmetelty ja haaveiltu esim. crossi puolelle katsojia. No katsojien puute taitaa pitkälti johtua siitä, että meillä ei sm tason kaverit ole sankareita tai vaikka olis sankareita, niin ei ainakaan kukaan niitä tunne. Tämä johtunee siitä, että jatkuvalla syötöllä on maailmalla tosi sankareita taistelemassa maailman mestaruuksista. Esim. Ruotsalaiset katsojat "joutuvat" tyytymään niihin kansallisiin ja ne löytyykin sitten sieltä omilta moottori stadioneilta.[/list]
Aina siitä kansainvälisestä touhusta ei ole harrastajille hyötyä.
Ainakin ko. aikana on aina ihmetelty ja haaveiltu esim. crossi puolelle katsojia. No katsojien puute taitaa pitkälti johtua siitä, että meillä ei sm tason kaverit ole sankareita tai vaikka olis sankareita, niin ei ainakaan kukaan niitä tunne. Tämä johtunee siitä, että jatkuvalla syötöllä on maailmalla tosi sankareita taistelemassa maailman mestaruuksista. Esim. Ruotsalaiset katsojat "joutuvat" tyytymään niihin kansallisiin ja ne löytyykin sitten sieltä omilta moottori stadioneilta.[/list]
- Trophy
- KV
- Viestit: 450
- Liittynyt: 05.05.2004 00:00
- Viesti:
[quote="vturunen"]
On vain SM-porukka ja sitten niitä ,joilla perstasku kestää ajella,eli 50 000-
100 000 ekeä vuodessa laittaa palamaan..
Jos tuollaisia rahoja tarvittaisiin niin tuskin kukaan "normaali" harrastaja ajaisi SM-sarjaa tai Suomi Cup:ia enää ollenkaan. Perustelkaa nyt tyhmälle miten helvetissä tommosia rahoja voi mennä jos vain haluaa harrastaa???
Todistettavasti ajettu kolme kautta Trophy / V1600 luokassa kaikkine keskeytyksineen ja voin vakuuttaa että jos auton hankintahintaa ei lasketa budjettiin (niinkuin ei pidäkkään), niin sarjan ajaa ILMAN Tunturia, n 4000 egeen. Tuossa summassa on ilmot, majoitukset (ei välttämättä halvimmat) renkaat, huollon ruoat, jne.
Jos ei ole euroakaan hankittuna ja on työtön yksinhuoltaja, niin lajin valinta saattaa olla mennyt pieleen...
On vain SM-porukka ja sitten niitä ,joilla perstasku kestää ajella,eli 50 000-
100 000 ekeä vuodessa laittaa palamaan..
Jos tuollaisia rahoja tarvittaisiin niin tuskin kukaan "normaali" harrastaja ajaisi SM-sarjaa tai Suomi Cup:ia enää ollenkaan. Perustelkaa nyt tyhmälle miten helvetissä tommosia rahoja voi mennä jos vain haluaa harrastaa???
Todistettavasti ajettu kolme kautta Trophy / V1600 luokassa kaikkine keskeytyksineen ja voin vakuuttaa että jos auton hankintahintaa ei lasketa budjettiin (niinkuin ei pidäkkään), niin sarjan ajaa ILMAN Tunturia, n 4000 egeen. Tuossa summassa on ilmot, majoitukset (ei välttämättä halvimmat) renkaat, huollon ruoat, jne.
Jos ei ole euroakaan hankittuna ja on työtön yksinhuoltaja, niin lajin valinta saattaa olla mennyt pieleen...
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Eihän SM:ssä ketään "normaaliharrastajaa" ajakaan. Tänä vuonna taisi olla noin 20 tai vähän alle kilpailijaa, jotka kiersivät kaikki osakilpailut. Harrastajia on kuitenkin satoja. Ison N-ryhmän auton bensakulut ovat noin 12 kertaiset Trophy-autoon verrattuna (kalliimpi bensa ja kulutus jossain 70-75 L/100km EKlla ja 15-25 siirtymällä). Jos ostaa kaikki ensi kaudella kisoihin sallitut renkaat, niin rahaa menee noin 20.000 euroa. Vakuutukset, korjaukset, osien säännöllinen vaihtotarve, jne. menee samaa rataa. Huollossakin pitää olla osaavaa väkeä, koska autot särkyvät myös kesken kisan ja sitä rataa.Trophy kirjoitti:vturunen kirjoitti:
On vain SM-porukka ja sitten niitä ,joilla perstasku kestää ajella,eli 50 000-
100 000 ekeä vuodessa laittaa palamaan..
Jos tuollaisia rahoja tarvittaisiin niin tuskin kukaan "normaali" harrastaja ajaisi SM-sarjaa tai Suomi Cup:ia enää ollenkaan. Perustelkaa nyt tyhmälle miten helvetissä tommosia rahoja voi mennä jos vain haluaa harrastaa???
Todistettavasti ajettu kolme kautta Trophy / V1600 luokassa kaikkine keskeytyksineen ja voin vakuuttaa että jos auton hankintahintaa ei lasketa budjettiin (niinkuin ei pidäkkään), niin sarjan ajaa ILMAN Tunturia, n 4000 egeen. Tuossa summassa on ilmot, majoitukset (ei välttämättä halvimmat) renkaat, huollon ruoat, jne.
Jos ei ole euroakaan hankittuna ja on työtön yksinhuoltaja, niin lajin valinta saattaa olla mennyt pieleen...
Sarjassa ajaa kavereita, joiden tavoitteena on Suomen mestaruus ja kansainväliset kilpakentät sekä niitä, jotka haluavat nauttia keskinäisestä kilpailusta sen lopun porukan välillä ja ajaa nuotista nelarilla. Kaikille on kuitenkin yhteistä, että rahaa palaa ja paljon. Toiset polttavat sponssien rahoja ja toiset omiaan.
Minusta Trophy ja V1600 ovat todella hyviä luokkia harrastaa rallia. Sponsseja voi näihin olla vaikeampi löytää, mutta eipä budjettikaan paisu niin kovin isoksi. Yleisökään ei ehkä kovin arvosta, mutta joskus autoja ajaneet tietävät, että touhu on ihan täyttä kisaamista. Yksi kaverini, joka ajaa ensi vuonna SM:ssä Skoda S2000:lla ajoi yhden rallin hisse Trabantilla ja totesi kisan jälkeen, että ihan tosissaan ja limitillä piti vetää koko ajan. Näin se on, että peli kuin peli, niin niiden rajojen hakeminen on aina yhtä hauskaa ja jännittävää.
- hannulehessaari
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Supersankari saa paikan!
No emmä nyt tiedä noista kiteytyksistä, sellaista jorinaa (Elisa voi laittaa rahat tililleni :D ). Sen voin kyllä sanoa, etten minä yritä ketään nilkkoihin tai ylemmästkään potkia, vaan tavoitteeni ovat paljon "ylevämmät".Sheikki kirjoitti:Ei voi kun ihailla Hannun kirjallista ulos antia. Tekstissä on kiteytetty juurikin se ajtusmaailma minkä takia meikäläinenkin on yrittänyt 16v tiettyä organisaatiota nilkoille potkia. Elämää on kansallisellakin tasolla ja jopa siellä puskissa.
Aina siitä kansainvälisestä touhusta ei ole harrastajille hyötyä.
Ainakin ko. aikana on aina ihmetelty ja haaveiltu esim. crossi puolelle katsojia. No katsojien puute taitaa pitkälti johtua siitä, että meillä ei sm tason kaverit ole sankareita tai vaikka olis sankareita, niin ei ainakaan kukaan niitä tunne. Tämä johtunee siitä, että jatkuvalla syötöllä on maailmalla tosi sankareita taistelemassa maailman mestaruuksista. Esim. Ruotsalaiset katsojat "joutuvat" tyytymään niihin kansallisiin ja ne löytyykin sitten sieltä omilta moottori stadioneilta.[/list]
Kotimaisen rallin yksi ongelma on nimenomaan kaikille tuttujen sankareiden puuttuminen näistä kisoista. Silloin 1970 luvun alussa ajoin kaksi SM-kisaa, joista toisessa voitin Timo Mäkisen ja toisessa hävisin Hannu Mikkolalle. Timo keskeytti ja Hannulla oli ihan eri luokan auto kuin minulla, joskin autoja vaihtamallakin voittajan nimi meidän kisassamme olisi ollut Hannu ... ja valitettavasti sukunimetkin olisivat olleet samassa järjestyksessä ja aikaero samaa luokaa :( . Oli kuitenkin harrastelijalle hieno kokemus ajaa samassa kisassa maailman huippujen kanssa. Jokainen suomalainen tunsi nuo aikansa sankarit nimeltä. Ja kyllä tänäänkin vielä nimet Juha Kankkunen, Tommi Mäkinen ja Marcus Grönholm ole tuttuja valtaosalle suomalaisista ja Mikko Hirvonenkin siirtyy piakkoin samaan kastiin.
MM tasolla ajavat kovimmat kuskit ja sinne pääsyä kyttäävät ajavat enimmäkseen ulkomailla, jolloin kotimaan kisoihin jäävät tavallaan divarissa ajavat "wannabe international" kuskit. Eipä silti tuossa joukossa on kovan luokan vetomiehiä, joista osalla voi olla tulevaisuudessa menestystä KV-kuvioissakin, jos ajotaidon lisäksi kaikki muu tarvittava onnistuu nappiin. Mutta vaikka maassa olisi muutama satatuhatta ihmistä, jotka näiden nimet tunnistavat, on se vielä kaukana supertähtien tunnettuudesta.
Ilman superkuskeja eivät kisat tule koskaan saamaan kovin suurta yleisöä paikan päälle eikä televisioiden ääreenkään. Se on ihan sama, miten selkeä luokkajako SM:ssä on, jos koko homma ei sytytä. Televisiolajina ralli on yhtä pitkästyttävä kuin murtomaahiito tai pikemmin kuin jokin hiihtomaraton. Televisiossa nähtävät parilähdöllä ajettavat yleisö-ek:t taas eivät ole rallia.
Yleisön mielenkiinnottomuus sitten heijastuu myös sponssirahaan ja sitä kautta yhteen ja toiseen seikkaan. SM:n ilmettä on yritetty kirkastaa, mutta tänäkin vuonna kirkastuminen näkyi lähinnä Tunturin Formula-kisoissa ja Mikkelissä, jossa Kimi oli ajamassa. Kimi on taas tulossa Tunturiin, muttei SM:ään, koska WRC:t ajavat Suomi cupissa. Yhtä kaikki, huomioarvo tulee olemaan huikea, joskin sitä seuraava "krapula" voi vaivata SM:ää pitkään. MM-sarja saa Kimistä melkoisen piristysruiskeen, mikä sinänsä on hieno juttu.
Toisaalta ei SM:n suurin ongelma ole sittenkään suuren yleisön kiinnostu, vaan eräänlainen aneemisuus ja jopa kuskien mielenkiinnon puute. Se puolestaan voi johtua siitä, että leikki on niin kallista, että pelkkä mielenkiinto ei auta edes alkuun. Voi toki mielenkiinnon puute olla ihan mielenkiinnon puutettakin.
- hannulehessaari
Ps. Tutkimuksethan osoittavat,että suomalaiset ovat kiinnostuneet autourheilusta, mutta se ei näy kansallisten rallien tasolla. Jos kysytään 100 suomalaiselta, kuka on Juha Salo, niin yksi tai kaksi saattaa sillä hetkellä muistaa. Heistäkin toinen on sitä mieltä, että Salo on rallin Suomenmestari. Kolmas on siinä huulilla ja kun autetaan sen verran, että kerrotaan asian liittyvän autourheiluun, niin ilme kirkastuu ja vastaaja toteaa: "Ai niin se entinen Formula-kuski". Ja Juha kuitenkin edustaa kotimaisen rallin terävintä sekä tunnetuinta huippua. Käytän Juhan nimeä tässä pelkästään havainnollistamiseen, eikä kyse ole millään muotoa hänen persoonastaa saatika mistään hänen viakseen tulkittavasta asiasta.
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
Kyllä meillä ainakin homma tyssää siihen,ettemme saa tarvittavaa summaa kokoon SM-sarjaan.Voi olla hyvin monella muullakin sama tilanne,että mieluummin sitten ajetaan kansallisia kisoja vaikka useampia.
Ja kuten kerroit,ei tuo SM-n näkyvyys kyllä kovin kummoista ole suurelle kansalle ja vähenee varmaan,kun kuskien määrä tippuu..luokassaan enää muutama.
Jotain tarttis tehrä...ellei sitten ollutkin tarkoitus pudottaa harrastajat sieltä pois kuleksimasta.Moni kilpailijakin kyllä tykkäisi ajaa,kun olisi hyvin osallistujia joka luokkaan,tuleehan niin kunnon kapina,taistelua sekunneista.
Ja kuten kerroit,ei tuo SM-n näkyvyys kyllä kovin kummoista ole suurelle kansalle ja vähenee varmaan,kun kuskien määrä tippuu..luokassaan enää muutama.
Jotain tarttis tehrä...ellei sitten ollutkin tarkoitus pudottaa harrastajat sieltä pois kuleksimasta.Moni kilpailijakin kyllä tykkäisi ajaa,kun olisi hyvin osallistujia joka luokkaan,tuleehan niin kunnon kapina,taistelua sekunneista.
- emppu
- KV
- Viestit: 667
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
Tänä vuonna on AKK:lta ostettu reilut 11000 kilpailijalisenssiä, maksettu siinä sivussa myös jäsenen liittoverokin. Näillä varoilla katetaan melkein 70% liiton kuluista. Tuleva varustestandardi aiheuttaa katoa harrastajissa/kilpailijoissa, nimenomaan niistä Pertti Perusharrastajissa.
Vuoteen 2012 mennessä katoaa tuosta määrästä pahimassa mahsollisessa uhkakuvassa noin 3000 lisenssiä, rahassa laskien noin reilut 300000 euroa. kadonneiden kilpailijoiden myötä katoaa muutakin tuloa. Jollain sekin aukko tuloissa pitää kattaa.
Nyt jo kuulemma on liiton henkilöstö minimitasolla, henkilöstöä ei siis voi vähentää.
On hankittava lisää varoja, mutta mistä? Sen voi jokainen itsessään miettiä mitkä maksut nousevat. Siis kenen maksamat.
Tuon stanadrin voimaantulon olisi voinut porrastaa järkeenkäyvästi.
Niin että perusharrastajalle olisi ollut saatavilla jo käytettyä varustetta.
Onneksi varustekauppiaita sikiää lisää - ehkä kilpailu tuo hintoja alaspäin.
Hannu Lehessaari tuolla aikaisemmin kirjoitetussa opasti mielestäni hyvin tuota HANSsin hankintaa ja sen sopivuutta kullekkin.
Tälläistä opastusta olisin kaivannut liitoltammekin, mutta mitä on saatu?
Viimeisimmässä liiton lehdessä on erään tiedon mukaan jopa 5-vuotta vanhaa tietoa tuosta HANS-tuesta.
Jos tuo HANS tulisi enemmän porrastettuna mukaan kaikkiin lajeihin, olisi sen hankinta jä käyttö paremmin HANSkassa.
Nyt tulee käymään niin että se hankitaan kiireessä, juuri ennen koitosta -kun varmistuu että pelit on iskussa ja muukin rahoitus kunnossa. Saattaa käydä niinkin että hankinta epäonnistuu ja euroja valuu kuin kusi lumeen.
Toisin toisen etu ja ensimmäsien tappio.
Vuoteen 2012 mennessä katoaa tuosta määrästä pahimassa mahsollisessa uhkakuvassa noin 3000 lisenssiä, rahassa laskien noin reilut 300000 euroa. kadonneiden kilpailijoiden myötä katoaa muutakin tuloa. Jollain sekin aukko tuloissa pitää kattaa.
Nyt jo kuulemma on liiton henkilöstö minimitasolla, henkilöstöä ei siis voi vähentää.
On hankittava lisää varoja, mutta mistä? Sen voi jokainen itsessään miettiä mitkä maksut nousevat. Siis kenen maksamat.
Tuon stanadrin voimaantulon olisi voinut porrastaa järkeenkäyvästi.
Niin että perusharrastajalle olisi ollut saatavilla jo käytettyä varustetta.
Onneksi varustekauppiaita sikiää lisää - ehkä kilpailu tuo hintoja alaspäin.
Hannu Lehessaari tuolla aikaisemmin kirjoitetussa opasti mielestäni hyvin tuota HANSsin hankintaa ja sen sopivuutta kullekkin.
Tälläistä opastusta olisin kaivannut liitoltammekin, mutta mitä on saatu?
Viimeisimmässä liiton lehdessä on erään tiedon mukaan jopa 5-vuotta vanhaa tietoa tuosta HANS-tuesta.
Jos tuo HANS tulisi enemmän porrastettuna mukaan kaikkiin lajeihin, olisi sen hankinta jä käyttö paremmin HANSkassa.
Nyt tulee käymään niin että se hankitaan kiireessä, juuri ennen koitosta -kun varmistuu että pelit on iskussa ja muukin rahoitus kunnossa. Saattaa käydä niinkin että hankinta epäonnistuu ja euroja valuu kuin kusi lumeen.
Toisin toisen etu ja ensimmäsien tappio.
- vturunen
- Yleinen
- Viestit: 191
- Liittynyt: 23.08.2005 00:00
- Sheikki
- Yleinen
- Viestit: 186
- Liittynyt: 01.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
No emmä nyt tiedä noista kiteytyksistä, sellaista jorinaa (Elisa voi laittaa rahat tililleni ). Sen voin kyllä sanoa, etten minä yritä ketään nilkkoihin tai ylemmästkään potkia, vaan tavoitteeni ovat paljon "ylevämmät".
Tällänen Pertti Perusjuntti kun ei alan piireissä pyöri, niin joutuu pysymään sielä ruohonjuuri tasolla ja kun sieltä ei nilkkoja korkeammalle ylety, vaikka intoa olisikin. :D
Tällänen Pertti Perusjuntti kun ei alan piireissä pyöri, niin joutuu pysymään sielä ruohonjuuri tasolla ja kun sieltä ei nilkkoja korkeammalle ylety, vaikka intoa olisikin. :D
- leppis
- WRC
- Viestit: 1839
- Liittynyt: 31.03.2004 00:00
kilpaileva yhdistys
Onhan parisenkymmentä vuotta sitten Pirkkalassa perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena oli luoda vaihtoehto suomalaiseen halvempaan autourheiluun ja kilpailujenjärjestämiseen. Siihen yhteen tiedotteeseen se sitten jäikin. Yhdistys on edelleen rekisterissä.
-
- A-Junnu
- Viestit: 50
- Liittynyt: 20.07.2004 00:00
- Paikkakunta: Koskenkorva
- Viesti:
Vaikkakin hieman arvostelen ja kyseenalaistan AKK:n toimintaa niin joukkopako AKK:sta ja/tai "kilpailevan" organisaation perustaminen ei ole järkevää.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.
Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.
Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Ajopuku ja Hans
Vetoomuksessa on pari, kohtaa joissa toivotaan tiukempaa valvontaa. Sitten sääntökohdat, joihin haetaan muutosta ovat ajoasu ja HANS (kauluripakoksi).
Ensi vuonna eli 2010 on tulossa kalsarit, huppu ja sukat, joita saa vähän yli satasesta viiteensataan ihan maun ja massin mukaan. Noiden luulisi hyvin pidttyinä kestävän pitkään, jos kuski pysyy mitoissaan.
Ajoasu on tulossa vuonna 2011 ja sekin kestää harrastajakäytössä ties miten pitkään em. kohdan varauksella. Noita yksikerrospukuja en tunne, joskin itselläni saattaa jopa olla sellainenkin. Minusta "Nomex -puku" tulikalsareilla olisi lajin (endurancea tunnen kavereiden kautta, jokkiksesta en sano mitään) luonteen huomioiden luultavasti ihan kelpo vaihtoehto. Eihän nuo autot mitään Formuloita ole" ja radalla lienee palokalusto ja auttajat helpommin paikalla kuin esim. rallissa. Jossain vaiheessa vanhat kaavut kuitenkin pitää uusia, mutta ehkä siinä olisi parinkin vuoden lisäsiirtymä tässä lajissa ollut kohdillaan. Loputtomiin ei kuitenkaan voida pitäytyä vanhaan koska muuten niitden tilalle hankittaisiin jatkuvasti uusia samanlaisia. No minä en valitettavasti tätä asiaa päätä.
HANS ja siihen sopiva kypärä tulevat 2012. Niiden tilalle esitetty pakollinen kauluri ei ole mahdollinen. Kauluria ei ole missään tarkemmin standardoitu eikä sitä liene turvallisuustestattukaan yhtenäisellä tavalla. Jos joku osaa sanoa, mistä löytyisi luotettavaa tietoa kaulurin turvallisuusvaikutuksista, niin voisi laittaa viestiä. Ei AKK voi mennä määräämään pakolliseksi turvavarusteeksi tällaista asustetta, jota ei ole tarkemmin standardoitu eikä testattu. Sen verran siitä voi sanoa, että siitä ei ole mitään turvaa tapauksissa, joissa HANS voi estää vakavan niskavamman. Jos minä saisin tämän asian päättää, niin kieltäisin kaulurit endurancessa, mutta vaatisin HANSit. HANS voi pelastaa kovissakin törmäyksissä kaularangan vammalta ja jopa kuolemalta. Nyt ei varmaan kukaan valita sitä, etten minä päätä tätä asiaa. Yritän kuitenkin alla löytää jotain konsteja, joilla vaimennetaan tämän rahallista vaikutusta, jos siihen on tarvetta.
HANSin tuloa pehmentää, että uuden kypärästandardin tullessa, kansallisesti hyväksyttyjä HANS kypäriä tulee käytettyinäkin markkinoille ja ne ovat suhteellisen tuoreitakin.
Juttelin juuri tänään yhden rallihemmon kanssa, joka joutuu hankkimaan HANS vehkeet jo Tunturiin. Hänen edullisin tarjouksensa oli ollut karvan alle 1000 euroa lasikuitu HANSista ja Peltorista mikrofoneineen ja kuulokkeineen. On sekin rahaa, en minä sitä sano, mutta se on vähemmän kuin olisin odottanut (endurancessahan ei tarvittane kuulokkeita eikä mikrofonia). Endurancen puolella on aikaa kaksi ja puoli vuotta aikaa yrittää saada rahat kasalle ennen 2012 sesongin alkua. HANS palikkaa ei tarvitse käyttää kuin sen, joka on ajovuorossa (Näin olen ymmärtänyt, ettei koko tiimi ole autossa jatkuvasti). Jos on tasapaksuilla niskoilla varustettu porukka, niin eihän siinä tarvita kuin yksi pulikka tai enintään kaksi. (Tottunut laittaa HANSin paikoilleen yhtä nopeasti kuin vetäisee hanskat käteen).
Kypäriäkään ei tarvita kuin pari kolme, jos joukkueella ei ole kaikenkokoisia päitä. Huppu riittänee hygieniasuojaksi. Tämä tietysti edellyttää, että katsastuksessa ei vaadita kaikilta omaa HANS-palikkaa ja kypärää.
En laita noita säästövinkkejä ehdotuksina uusiksi lajisäännöiksi, vaan ihan niitä varten, joilla harrastus on "leikkaamassa kiinni", mutta halu päästä vetämään kova. Silloin ei voi aina harrastaa tyylillä, mutta parempi "köyhäillä kilpailussa" kuin snobbailla katsomossa. :D :D :)
-hannulehessaari
Ensi vuonna eli 2010 on tulossa kalsarit, huppu ja sukat, joita saa vähän yli satasesta viiteensataan ihan maun ja massin mukaan. Noiden luulisi hyvin pidttyinä kestävän pitkään, jos kuski pysyy mitoissaan.
Ajoasu on tulossa vuonna 2011 ja sekin kestää harrastajakäytössä ties miten pitkään em. kohdan varauksella. Noita yksikerrospukuja en tunne, joskin itselläni saattaa jopa olla sellainenkin. Minusta "Nomex -puku" tulikalsareilla olisi lajin (endurancea tunnen kavereiden kautta, jokkiksesta en sano mitään) luonteen huomioiden luultavasti ihan kelpo vaihtoehto. Eihän nuo autot mitään Formuloita ole" ja radalla lienee palokalusto ja auttajat helpommin paikalla kuin esim. rallissa. Jossain vaiheessa vanhat kaavut kuitenkin pitää uusia, mutta ehkä siinä olisi parinkin vuoden lisäsiirtymä tässä lajissa ollut kohdillaan. Loputtomiin ei kuitenkaan voida pitäytyä vanhaan koska muuten niitden tilalle hankittaisiin jatkuvasti uusia samanlaisia. No minä en valitettavasti tätä asiaa päätä.
HANS ja siihen sopiva kypärä tulevat 2012. Niiden tilalle esitetty pakollinen kauluri ei ole mahdollinen. Kauluria ei ole missään tarkemmin standardoitu eikä sitä liene turvallisuustestattukaan yhtenäisellä tavalla. Jos joku osaa sanoa, mistä löytyisi luotettavaa tietoa kaulurin turvallisuusvaikutuksista, niin voisi laittaa viestiä. Ei AKK voi mennä määräämään pakolliseksi turvavarusteeksi tällaista asustetta, jota ei ole tarkemmin standardoitu eikä testattu. Sen verran siitä voi sanoa, että siitä ei ole mitään turvaa tapauksissa, joissa HANS voi estää vakavan niskavamman. Jos minä saisin tämän asian päättää, niin kieltäisin kaulurit endurancessa, mutta vaatisin HANSit. HANS voi pelastaa kovissakin törmäyksissä kaularangan vammalta ja jopa kuolemalta. Nyt ei varmaan kukaan valita sitä, etten minä päätä tätä asiaa. Yritän kuitenkin alla löytää jotain konsteja, joilla vaimennetaan tämän rahallista vaikutusta, jos siihen on tarvetta.
HANSin tuloa pehmentää, että uuden kypärästandardin tullessa, kansallisesti hyväksyttyjä HANS kypäriä tulee käytettyinäkin markkinoille ja ne ovat suhteellisen tuoreitakin.
Juttelin juuri tänään yhden rallihemmon kanssa, joka joutuu hankkimaan HANS vehkeet jo Tunturiin. Hänen edullisin tarjouksensa oli ollut karvan alle 1000 euroa lasikuitu HANSista ja Peltorista mikrofoneineen ja kuulokkeineen. On sekin rahaa, en minä sitä sano, mutta se on vähemmän kuin olisin odottanut (endurancessahan ei tarvittane kuulokkeita eikä mikrofonia). Endurancen puolella on aikaa kaksi ja puoli vuotta aikaa yrittää saada rahat kasalle ennen 2012 sesongin alkua. HANS palikkaa ei tarvitse käyttää kuin sen, joka on ajovuorossa (Näin olen ymmärtänyt, ettei koko tiimi ole autossa jatkuvasti). Jos on tasapaksuilla niskoilla varustettu porukka, niin eihän siinä tarvita kuin yksi pulikka tai enintään kaksi. (Tottunut laittaa HANSin paikoilleen yhtä nopeasti kuin vetäisee hanskat käteen).
Kypäriäkään ei tarvita kuin pari kolme, jos joukkueella ei ole kaikenkokoisia päitä. Huppu riittänee hygieniasuojaksi. Tämä tietysti edellyttää, että katsastuksessa ei vaadita kaikilta omaa HANS-palikkaa ja kypärää.
En laita noita säästövinkkejä ehdotuksina uusiksi lajisäännöiksi, vaan ihan niitä varten, joilla harrastus on "leikkaamassa kiinni", mutta halu päästä vetämään kova. Silloin ei voi aina harrastaa tyylillä, mutta parempi "köyhäillä kilpailussa" kuin snobbailla katsomossa. :D :D :)
-hannulehessaari
- hannulehessaari
- WRC
- Viestit: 1557
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Re: kilpaileva yhdistys
Jos kilpailijoista olisi toimimaan järjestössä aktiivisesti, ei heillä olisi ehkä tarvettakaan perustaa uutta järjestöä. Eli nämä hankkeet ovat tuomittuja näivettymään. Minä en usko, että edes kilpailijayhdistys (lausunnot, kilpailijoiden "etujärjestö") on toteuttamiskelpoinen näissä ympyröissä ainakaan yleisemmin. Sellainen ei olisi välttämättä edes protestiksi luettava, vaan ihan hyödyllinen kanava tuoda asioita esiin.leppis kirjoitti:Onhan parisenkymmentä vuotta sitten Pirkkalassa perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena oli luoda vaihtoehto suomalaiseen halvempaan autourheiluun ja kilpailujenjärjestämiseen. Siihen yhteen tiedotteeseen se sitten jäikin. Yhdistys on edelleen rekisterissä.
En halua arvostella kilpailijoita järjestöaktivisuuden vähäisyydestä, koska olen itsekin mahdollisimman huono ja laiska järjestöihminen, millä tarkoitan sitä, etten ota juurikaan osaa toimintaa. Tämä nyt vaan on näin.
- hannulehessaari
-
- Yleinen
- Viestit: 274
- Liittynyt: 18.05.2004 00:00
- Viesti:
hans
Mielikuva:
Liian suuri avokypärä ja HANS, pysähdys 150kmh vauhdista suoraan.
Sitä mä vaan, että endurancessa käytettäisiin samaa kypärää usealla ajajalla, on vaarallistakin, ellei hengenvaarallista.
Ongelmia tulee valvonnan kanssa, jos tämä yhtälö toteutuu, että kuljettajalla liian suuri kypärä ja hans.
Noh, nuo on edessä vasta 1,5 vuoden päästä, mutta katotaan nyt ens kesä ensi, josko jo jollaki olis hans käytössä.
Näytti olevan hyvin ilmoittautumisia ens vuoren ähvä cuppiin!!
Liian suuri avokypärä ja HANS, pysähdys 150kmh vauhdista suoraan.
Sitä mä vaan, että endurancessa käytettäisiin samaa kypärää usealla ajajalla, on vaarallistakin, ellei hengenvaarallista.
Ongelmia tulee valvonnan kanssa, jos tämä yhtälö toteutuu, että kuljettajalla liian suuri kypärä ja hans.
Noh, nuo on edessä vasta 1,5 vuoden päästä, mutta katotaan nyt ens kesä ensi, josko jo jollaki olis hans käytössä.
Näytti olevan hyvin ilmoittautumisia ens vuoren ähvä cuppiin!!