Penkkien käyttöikä 59 kk vaiko 5 vuotta?

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Mikä sinun kalenterisi resoluutio on?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 31.12.2009 18:17

mattski kirjoitti:No joo, ei sulla kyllä ole kaikki himassa :wink:

Elämä ja lainsäädäntö menee päivämäärien mukaan,autohommissa on vähän eri juttu, resoluutio on kuukausipohjaista.
Nämäkin hommat voi ymmärtää väärin jos haluaa, mutta taas järjen käyttö
sallittu. Oma järki kannattaa muuntaa normaaliin ymmärrykseen eikä saivarteluun ja sääntöjen pilkun nussimiseen väärään asentoon.

Rupee sinäkin ajattelemaan kuten normaalit ihmiset, niin elämä helpottuu.

Hyvää uutta vuotta 2010.
Uudessa standardissa tuo resoluutioksi kutsumasi menee vuoden tarkkuudella, mutta esimerkissä valmistuspäivät ovat päivälleen:

The maximum usable life of an FIA homologated seat will be 10 years from the year of manufacture. For example, a seat manufactured on 1 January 2012 will be “Not valid after 2022”; likewise, a seat manufactured on 31 December 2012 will be “Not valid after 2022”.

Näin siis näissä "autohommissa" kalenteria luetaan. Minusta voisit jättää ymmärtämisestä, järjestä ja ajattelusta kirjoittamisen niille, joille nuo asiat ovat omakohtaisesti tuttuja. Toki täytyy myöntää, että jos olisin aina ajatellut "kuten muut", joutuisin vieläkin tekemään työtä elantoni eteen. Muiden tavoin kannattaa ajatella vain silloin, kun se on järkevää. Mutta keskimäärinhän kaikilla ihmisillä on älyä, järkeä ja kaikkea muutakin yhtä paljon ja elämämme on yhtä helppoa. 8O

- hannulehessaari

Avatar
mattski
B-junnu
B-junnu
Viestit: 27
Liittynyt: 05.12.2008 00:00

Viesti Kirjoittaja mattski » 31.12.2009 18:52

Moi,


Anteeksi jos loukkasin.

Avatar
veekuusi
Viestit: 13
Liittynyt: 11.06.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekuusi » 13.01.2010 19:39

Ihmettelen kun suurimpaan osaan Suomen kilpa-autoista
tarvitsee ostaa uusi penkki viiden vuoden välein,niin samaan
aikaan on ainakin kaksi rataluokkaa Suomessa , missä
penkin voi tehdä itse. Näillä autoilla ajetaan samoilla
radoilla ja yhtä kovaa kuin luokissa missä vaaditaan
FIA penkki. Eikä sitä itse tehtyä penkkiä edes vaadita tekemään
uudestaan viiden vuoden välein, vaan saat ajaa sillä vaikka
maailman tappiin saakka.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Tulkinta on 60 kuukautta eli 5 vuotta.

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 22.01.2010 16:34

AKK:n sivuilla on tiedotteessa 1/2010 kerrottu:

FIA istuinstandardi
FIA on julkaissut uuden istuinstandardin FIA standard 8862/2009, joka astuu voimaan välittömästi. Kyseinen standardi vaatii paremman sivuttaissuojan, kuin vanha standardi. Myös standardin vaatima käyttöaika on pidempi kuin vanhan standardin. Se on nyt valmistusvuoden jälkeen 10 seuraavaa vuotta.

Samalla tarkennetaan myös vanhan standardin 8855/1999 käyttöaikaa. Se on nyt viisi vuotta valmistuskuukauden jälkeisestä kuukaudesta laskien. Esim. jos istuimen valmistuskuukausi on tammikuu 2009, on viimeinen käyttökuukausi 2014 tammikuu.


Eli tässä käytyyn keskusteluun viitaten JAN2005 istuinta saa käyttää vielä JAN2010 eli tämän kuun loppuun asti. Standardi tai sääntö ei sinänsä ole muuttunut, mutta tulkinta on nyt toinen ja sääntöä vastaava ja vieläpä julkisesti kerrottukin, joten tekniikan lajiryhmä hoiti tämän sinänsä pienen asian näiltä osin kohdilleen.


- hannulehessaari

Ps. Yksi sääntömuutos on ainakin minulta jäänyt etukäteisinformaation osalta huomaamatta tai huomasin sen FIA säännöissä keltaisella merkittynä ja tarkistettuani se löytyi myös AKK:n kirjasta. Eli kohtaan 252 Yleiset määräykset, alakohtaan 7.3. on tullut lisäys:

Kaikki varaosat ja työkalut on kiinnitettävä joko etuistuimen
takapuolelle tai alle.


Ainakin meidän autossa oli pulttipyssy omalla paikallaan kartturin jalkakaukalossa ja Leatherman kaaressa nipparilla, mutta nyt molemmat on sijoitettu istuinten taakse. Sinänsä pikkujuttu, mutta tekemällä muutokset ennen kisoihin menoa voi välttyä turhalta sanailulta katsastuksessa.

htr
KV
KV
Viestit: 539
Liittynyt: 08.05.2004 00:00

Re: Tulkinta on 60 kuukautta eli 5 vuotta.

Viesti Kirjoittaja htr » 23.01.2010 11:18

[quote="hannulehessaari"]AKK:n sivuilla on tiedotteessa 1/2010 kerrottu:

FIA istuinstandardi
FIA on julkaissut uuden istuinstandardin FIA standard 8862/2009, joka astuu voimaan välittömästi. Se on nyt valmistusvuoden jälkeen 10 seuraavaa vuotta.

Eli onko nyt käyttöikä uudella "stanulla" 10 vai 11 vuotta?
2011 vuosi on 2010 vuonna valmistuneen penkin seuraava vuosi ja kymmenen vuotta sen jälkeen. Eli onko 2010 vuonna valmistunut penkki käyttökelpoinen vielä vuoden 2021??

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Tulkinta on 60 kuukautta eli 5 vuotta.

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 23.01.2010 11:36

htr kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:AKK:n sivuilla on tiedotteessa 1/2010 kerrottu:

FIA istuinstandardi
FIA on julkaissut uuden istuinstandardin FIA standard 8862/2009, joka astuu voimaan välittömästi. Se on nyt valmistusvuoden jälkeen 10 seuraavaa vuotta.

Eli onko nyt käyttöikä uudella "stanulla" 10 vai 11 vuotta?
2011 vuosi on 2010 vuonna valmistuneen penkin seuraava vuosi ja kymmenen vuotta sen jälkeen. Eli onko 2010 vuonna valmistunut penkki käyttökelpoinen vielä vuoden 2021??


Ei. Leima on voimassa valmistusvuoden eli 2010 ja kymmenen sen jälkeistä vuotta eli 2011-2020, jolloin se on "NOT VALID after 2020". Laskennallisesti tästä tulee penkkien "keski-iäksi" 10 vuotta, jos oletetaan, että penkkejä valmistetaan tasaisesti ympäri vuoden ja myös että penkin käyttö loppuisi tasaisesti viimeisen vuoden aikana. Tuo käyttöraja alkaa käytännössä olla jo sellainen, että käytön lopettamisen voi tehdä penkin käyttömäärien ja kunnon perusteella, joskin joku voi tietysti ajella vain kerran vuodessa. Jos penkki on ollut kovemman puoleisessa onnettomuudessa, niin "leima vanhenee" saman tien, eikä penkkiä saa käyttää.

Standardista löytyy FIA:n sivuilta lisää tietoa (ranskaksi ja englanniksi) ja oikein esimerkki käyttöiän laskemisesta, joskin minusta suomenkielinen sääntö kertoo asian yksikäsitteisesti ja kattavasti ilman esimerkkiäkin.

http://argent.fia.com/web/fia-public.ns ... g_Seat.pdf

- hannulehessaari

Avatar
tapsee
Viestit: 6
Liittynyt: 17.05.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Tulkinta on 60 kuukautta eli 5 vuotta.

Viesti Kirjoittaja tapsee » 31.01.2010 20:47

[quote="hannulehessaari"]AKK:n sivuilla on tiedotteessa 1/2010 kerrottu:

FIA istuinstandardi
FIA on julkaissut uuden istuinstandardin FIA standard 8862/2009, joka astuu voimaan välittömästi. Kyseinen standardi vaatii paremman sivuttaissuojan, kuin vanha standardi. Myös standardin vaatima käyttöaika on pidempi kuin vanhan standardin. Se on nyt valmistusvuoden jälkeen 10 seuraavaa vuotta.

Samalla tarkennetaan myös vanhan standardin 8855/1999 käyttöaikaa. Se on nyt viisi vuotta valmistuskuukauden jälkeisestä kuukaudesta laskien. Esim. jos istuimen valmistuskuukausi on tammikuu 2009, on viimeinen käyttökuukausi 2014 tammikuu.


Eli tässä käytyyn keskusteluun viitaten JAN2005 istuinta saa käyttää vielä JAN2010 eli tämän kuun loppuun asti. Standardi tai sääntö ei sinänsä ole muuttunut, mutta tulkinta on nyt toinen ja sääntöä vastaava ja vieläpä julkisesti kerrottukin, joten tekniikan lajiryhmä hoiti tämän sinänsä pienen asian näiltä osin kohdilleen.


- hannulehessaari

Iltaa!

Penkki asiaa tässä on ihmetelty..

Asiaa 59, 60 kk vai 5 vuotta koskeva tiedote löytyy AKK:n sivuilta nyt, mutta missä oli tuo sama tieto painettuna mustalla valkoiselle esim. Iisalmirallin päivänä tämän vuoden tammikuussa?

Onneksi tuo nyt on kuitenkin selvää eikä ihmisille tule turhia kustannuksia sääntöjen tulkittavuuden takia.

En halua tässä osoittaa ketään syyttävällä sormella, mutta mutta..

Nimim. Autossa penkkileima JAN/2005 ja ajaminen evättiin tammikuussa 2010 penkin vanhaksi menemisen takia.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Tulkinta on 60 kuukautta eli 5 vuotta.

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 31.01.2010 21:11

tapsee kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti:AKK:n sivuilla on tiedotteessa 1/2010 kerrottu:

FIA istuinstandardi
FIA on julkaissut uuden istuinstandardin FIA standard 8862/2009, joka astuu voimaan välittömästi. Kyseinen standardi vaatii paremman sivuttaissuojan, kuin vanha standardi. Myös standardin vaatima käyttöaika on pidempi kuin vanhan standardin. Se on nyt valmistusvuoden jälkeen 10 seuraavaa vuotta.

Samalla tarkennetaan myös vanhan standardin 8855/1999 käyttöaikaa. Se on nyt viisi vuotta valmistuskuukauden jälkeisestä kuukaudesta laskien. Esim. jos istuimen valmistuskuukausi on tammikuu 2009, on viimeinen käyttökuukausi 2014 tammikuu.


Eli tässä käytyyn keskusteluun viitaten JAN2005 istuinta saa käyttää vielä JAN2010 eli tämän kuun loppuun asti. Standardi tai sääntö ei sinänsä ole muuttunut, mutta tulkinta on nyt toinen ja sääntöä vastaava ja vieläpä julkisesti kerrottukin, joten tekniikan lajiryhmä hoiti tämän sinänsä pienen asian näiltä osin kohdilleen.


- hannulehessaari

Iltaa!

Penkki asiaa tässä on ihmetelty..

Asiaa 59, 60 kk vai 5 vuotta koskeva tiedote löytyy AKK:n sivuilta nyt, mutta missä oli tuo sama tieto painettuna mustalla valkoiselle esim. Iisalmirallin päivänä tämän vuoden tammikuussa?

Onneksi tuo nyt on kuitenkin selvää eikä ihmisille tule turhia kustannuksia sääntöjen tulkittavuuden takia.

En halua tässä osoittaa ketään syyttävällä sormella, mutta mutta..

Nimim. Autossa penkkileima JAN/2005 ja ajaminen evättiin tammikuussa 2010 penkin vanhaksi menemisen takia.
Tuota hylkyä ei olisi tarvinnut niellä sellaisenaan, sillä se perustui sellaiseen säännön tulkintaa, jota ei pystytä asianmukaisesti perustelemaan. Kuten jo ketjun avauksessa totesin, ei asia ole yleisesti rahalliseti iso, mutta yksittäistapauksissa turhat kustannukset väärästä tulkinnasta saattavat muodostua isoiksi. Tulkinnan olisi pitänyt olla julkinen ja kirjallinen, vaikka olisi ollut vääräkin, koska silloin olisi vältytty näiltä "oikeusmurhilta".

Olen pahoillani puolestasi, jos olet vahinkoa kärsinyt, mutta pääasia on, että asia on nyt kunnossa ja tiedossa. Ehkä tästä opitaan jotain jolloin samanlaisissa asioissa osataan toimia jatkossa fiksummin ja avoimemmin.

- hannulehessaari

Avatar
bmx
Viestit: 9
Liittynyt: 07.11.2004 00:00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja bmx » 02.02.2010 17:52

Joo iisalmen katsastuksessa ei ikävä kyllä ollut juuri aikaa keskustella hylkäyksestä kun lähtöön oli niin vähän aikaa. Erimielisyyshän meille jäi asiasta katsastuksen kanssa. Pohjoisen kilpailuissa on kuitenkin tämän kuskustelun mukaan hyväksytty kisaan vastaavan ikäisiä istuimia.

Olen soitellut asiasta akk:lle ja iisalmen kisan järjestäjälle ja kumpikin kieltäytyy korvaamasta osallistumismaksua.

Eniten tässä asiassa harmittaa vielä, että kumpikaan ei myönnä tehneensä asiassa mitään virhettä.

No onneksi tulkinta on nyt tästä eteen päin kuitenkin säännön mukainen.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Viesti Kirjoittaja Frog » 02.02.2010 19:03

bmx kirjoitti:Joo iisalmen katsastuksessa ei ikävä kyllä ollut juuri aikaa keskustella hylkäyksestä kun lähtöön oli niin vähän aikaa. Erimielisyyshän meille jäi asiasta katsastuksen kanssa. Pohjoisen kilpailuissa on kuitenkin tämän kuskustelun mukaan hyväksytty kisaan vastaavan ikäisiä istuimia.

Olen soitellut asiasta akk:lle ja iisalmen kisan järjestäjälle ja kumpikin kieltäytyy korvaamasta osallistumismaksua.

Eniten tässä asiassa harmittaa vielä, että kumpikaan ei myönnä tehneensä asiassa mitään virhettä.

No onneksi tulkinta on nyt tästä eteen päin kuitenkin säännön mukainen.
Harmillista että näin on käynyt! Ei ole ensimmäinenkerta kun tulkinta on huomattu "vääräksi" ja sitten on tulkintaa muutettu, mutta jo annettu rangaistus on edelleen voimassa eikä kukaan suostu korjaamaan eikä myöntämään virhettä :twisted:
Iisalmessa oli muutenkin kaikki asiat 100% kunnossa ettei heillä ole tarvetta hyvitellä yhtään mitään :wink:

tenutappi

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 02.02.2010 20:54

--

Avatar
Willhart
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 14.06.2005 00:00

kertokaa nyt joku

Viesti Kirjoittaja Willhart » 21.02.2010 22:59

kertokaa nyt joku varma tieto penkistäni

Jakkara on Sparkon REV Plus

FIA 8855-1999
JUL ja 07

(siis suomeksi 7kk 2007)

onko penkissä "virtaa" vielä ajaa vai menekö ostamaan uuden?

jotenkin nää säänöt on B-junnulle liian vaikeet...

kiitos ja anteeks

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 21.02.2010 23:11

2012 Heinäkuun jälkeen joudut penkki kauppaan.
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: kertokaa nyt joku

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 21.02.2010 23:30

Willhart kirjoitti:kertokaa nyt joku varma tieto penkistäni

Jakkara on Sparkon REV Plus

FIA 8855-1999
JUL ja 07

(siis suomeksi 7kk 2007)
onko penkissä "virtaa" vielä ajaa vai menekö ostamaan uuden?
jotenkin nää säänöt on B-junnulle liian vaikeet...
kiitos ja anteeks
Älä turheen pyytele anteeksi! Penkissäsi on vielä "virtaa" leiman puolesta aina heinäkuun 2012 loppuun asti eli runsaat kaksi vuotta. Leiman puolesta penkkiä ei siis ole tarvis uusia.

Jos tunnet penkin historian luotettavasti ja se on ollut normaalissa käytössä ja on ehkä verhoiluiltaan ja kiinnikkeiden kierteiltään eikä penkin runko taivuteltaessa/koputeltaessa pidä ylimääräisiä ääniä ja tuntuu tukevalta, niin silloin se on kunnoltaankin varmaan OK. Eri juttu sitten, jos penkki on ollut koemman puoleisessa ulosajossa tai useammassa. Tällöin tarkistus on tehtävä perusteellisemmin tai jos ulosajo on ollut raju, niin ainakin minä hylkäisin penkin, jos en pystyisi varmistumaan penkin kunnosta ja poistaisin siitä VALID merkinnän. Eli kunto on toinen tekijä, minkä pitäisi vaikuttaa päätökseen uusimisesta.

Kolmas tekijä on penkin sopivuus kropallesi. Jos olet hankkinut penkin uutena itsellesi eikä muotosi ole juurikaan muuttuneet tässä parissa vuodessa, niin silloin REV Plus on varmaan "istuva ostos". Jos taas penkki on tullut autonoston myötä, niin silloin penkin istuvuudesta pitää varmistua. REV Plus on Sparcon sivuston mukaan 3 senttiä väljempi. Mitä se sitten tarkoittaakaan? Ilmeisesti se on tuon 3 senttiä perus REViä leveämpi istuinosaltaan ja jos olet kapeaa mallia, penkki voi olla liian väljä. Plus on "HANS -kelpoinen" eli siinä on korkeammat vöiden läpiviennit, joten siinä suhteessa ei pitäisi olla ongelmia. Varsin peruspenkkinä ajoasento tai penkin asentaminen autoon kuin autoon ei varmaan ole muutenkaan ongelmallista.

Minä pidän REVissä suorastaan puutteena "korvien" puuttumista. Ne tulevat ajan myötä jossain vaiheessa varmaan pakollisiksi ainakin rallikäytössä (uusi penkkistandardi edellyttää päätä suojaavia korvia). Tämä kannattaa huomioida viimeistään penkkiä uusittaessa ellei sitten jo yhtenä uusimista puoltavana argumenttina.

- hannulehessaari

Avatar
Willhart
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 14.06.2005 00:00

joo...

Viesti Kirjoittaja Willhart » 22.02.2010 00:06

penkin historiaa en tunne mutta ollut katukäytössä ja ostin sen netistä.
nuo koputukset ja vääntelyt tajusin kyllä katsoa heti kun sain penkin.
ja muutenkin se oli todella hyvässä kunnossa.

Ja istuma asenton saan hyväksi (vaikka auto on starlet)
ja sen väljyyteen tulee niin... ehkä se on vähän väljä mutta senhän voi laitaa kartturin paikalle kun ne on tunnetusti aika lihavia...

+ eräs Yleisessä ajava sano mulle joskus että koskaan ei saa lähtee ajamaan pelkän auton huollon / tarkistamisen jälkeen aina pitää säätää vähän vaikka vain istuma asentoa muuttaa sitä ei tiedä vaikka se olis parempi

Vastaa Viestiin