Lisävalot

Muu autojen tekniikkaan liittyvä keskustelu, sähköt, lisälaitteet, turvallisuus yms.
Avatar
lauri00
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja lauri00 » 10.01.2014 18:14

Akk:sta sanottiin että yksi valo on yksi valo,sama Se montako lediä valossa on.se on tämän hetken sääntö eli 6 lisävaloa saa olla

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 10.01.2014 18:57

Miten toi menee kun noi ledit mitä minä katsoin ei näytä kun 600m?Mulla oli aikanaan sellaiset pistevalot jotka häikäisi paperin mukaan 1km.

Avatar
lauri00
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja lauri00 » 10.01.2014 20:01

Marko Tähkä kirjoitti:Miten toi menee kun noi ledit mitä minä katsoin ei näytä kun 600m?Mulla oli aikanaan sellaiset pistevalot jotka häikäisi paperin mukaan 1km.
Jos pisteellä näkee pisteen kilometriin, niin ainakin noilla Lazerer neljän patterilla näkee 30m leveelle aina 900m asti.
Ehkä tärkeempi ja ledin etu on se,että näkee tuohon 400m etäisyydelle 60m leveen valokeilan. Kestää vähän sladiakin eikä tarvi kattella pisteitä penkanreunalla.
Meidän eka kisakokemus tulee viikonpäästä Riihimäeltä, numerolla 111 varmaan lisävaloo tarvitaan pätkillä.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 10.01.2014 20:07

PIstä mulle yv miltä näytti meillä ihan vanhan aikaset.

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 10.01.2014 20:10

ignis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:
Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
Autojen tekniset määräykset ja ART. 254 eritysmääräykset ryhmälle N kohta 6.8 sähkölaitteet löytyy lause joka alkaa näin:

"Lisävalojen asentaminen releineen on sallittu edellyttäen että lisävalaisimien kokonaismäärä ei ylitä kuutta..."

Sama lause löytyy myös ryhmän A sekä historicin määräyksistä. V1600:a saa näköjään käyttää kahdeksaa valaisinta...

E: tuo V1600 kohta on näköjään niin että rallissa alkuperäiset valot tulee säilyttää ja valoja saa yhteensä olla kahdeksan eli lisävaloja se sama 6 kpl kun muissakin...

Ralli on reteetä ja rallin erivapaus kumoaa nuo, siksihän ne on laadittu. Turha luulo että siellä eri ryhmien välillä aletaan kuutioimaan millä saa ajaa ja millä ei.

Avatar
vastaalkaja
B-junnu
B-junnu
Viestit: 20
Liittynyt: 22.12.2010 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja vastaalkaja » 10.01.2014 20:45

gnis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
niin se maailma muuttuu ja muisti heikkenee

Avatar
lauri00
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja lauri00 » 10.01.2014 21:15

Marko Tähkä kirjoitti:PIstä mulle yv miltä näytti meillä ihan vanhan aikaset.
Koitetaan saada Youtubeen vertailuvideoo lähipäivinä.
Jos käytät naamakirjaa niin sivuiltamme saat nopeiten tietoo noista Lazereista.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 10.01.2014 21:17

vastaalkaja kirjoitti:gnis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
niin se maailma muuttuu ja muisti heikkenee
Heikkenee niin paljon ettei muista edes mitä on muistanut :lol: Sääntö on ollut varmaan 1965 vuoden Montesta asti tuo max 6 kpl. Voi olla että luulen niin ? Vai olisko että muistan niin ? Mutta kuiteskin sääntö on niin. Se löytyy kirjasta eikä sitä kumoo Trafin erivapaus sen enempää kuin että muistaa niin. :mrgreen:

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja 1770 » 10.01.2014 21:24

Jone: rallin erivapaus kumoaa tieliikennesäännöt, ei ryhmäsääntöjä. Tekniikan lajiryhmässä on otettu toistaiseksi sellainen kanta, että nämä led-lisävalot ovat sallittuja ja niissä ei lasketa "polttimoiden" määrää. Sääntökirjaa tarkasti luettaessa (art. 251 kohta 2.6) näiden valojen käyttö näin runsain määrin ei olisi mahdollista. Tämä kanta lajiryhmässä otettiin sen tähden, että FIA ei ole vielä tehnyt omia led-valoja koskevia sääntöjään. Kun FIA saa säännöt tehtyä, tulee näitä valoja varmasti markkinoille sääntöjen mukaisina. Tällöin asiaa tutkitaan lajiryhmässä uudestaan. Tässä on hyvä esimerkki siitä, että tekniikka kehittyy nopeammin kuin säännöt. Mutta huomioikaa kaikki nyt valoja ostavat, että ei ole 100% varma, että nyt hankkimanne valot ovat tulevan säännön mukaisia ja siten niiden käyttö voi olla tulevaisuudessa sääntöjen vastaista.

Olli Toivonen

Avatar
lauri00
B-junnu
B-junnu
Viestit: 31
Liittynyt: 27.06.2007 00:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja lauri00 » 10.01.2014 21:33

Normaalien halogeenipolttimoiden teho 55W kuulostaa suuremmalta kuin xenonpolttimon 35W, on silti xenonpolttimo noin kolme kertaa kirkkaampi. Eli käytännössä halogeenipolttimo vain kuluttaa enemmän tehoa pienemmällä valomäärällä. Valoteho määritellään SI-järjestelmän lumen (lm) yksiköllä. Kun 55-65W halogeeni tuottaa n. 700-1000lm, niin 35W xenon tuottaa n. 3000lm.
LED valoissa kannattaa verrata lumen lukemaa, uskoisin että 6000 lumenen teho LED valossa jää kahdelle Xenonille joissa lumenet samaa luokkaa. Eroa syntyy kun 4 x Xenon = 12000 lumenee ja sen tilalle laitetaan 4 x LED patterit ja lumenet nousee melkein 28000 lumeneen.
Hintaakin noilla toki on, mutta jokainen ajakoon haluamillaan valoilla.

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja ignis » 10.01.2014 22:06

JoneLampinen kirjoitti:

Ralli on reteetä ja rallin erivapaus kumoaa nuo, siksihän ne on laadittu. Turha luulo että siellä eri ryhmien välillä aletaan kuutioimaan millä saa ajaa ja millä ei.
Onpahan mielenkiintoinen tapa tulkita sääntöjä... Näköjään se että osaa ne ulkoa ei takaa sitä että ne vielä ymmärtäisi...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 10.01.2014 22:16

Frog kirjoitti:
vastaalkaja kirjoitti:gnis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
niin se maailma muuttuu ja muisti heikkenee
Heikkenee niin paljon ettei muista edes mitä on muistanut :lol: Sääntö on ollut varmaan 1965 vuoden Montesta asti tuo max 6 kpl. Voi olla että luulen niin ? Vai olisko että muistan niin ? Mutta kuiteskin sääntö on niin. Se löytyy kirjasta eikä sitä kumoo Trafin erivapaus sen enempää kuin että muistaa niin. :mrgreen:
No eipä niitä varmaan tuota kuutta kuuppaa enempää ole kellään ollutkaan, URK-500:lla kun ajettiin junnuässämmää 1995 oli 6kpl PIAA H4 100/100W halogeeneillä eli 1200W polttimoita oli päällä ja näki niin perkeleesti eikä kukaan saivarrellu mitä siellä sääntökirjassa lukee.

Avatar
JoneLampinen
KV
KV
Viestit: 308
Liittynyt: 03.09.2007 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja JoneLampinen » 10.01.2014 22:26

ignis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Ralli on reteetä ja rallin erivapaus kumoaa nuo, siksihän ne on laadittu. Turha luulo että siellä eri ryhmien välillä aletaan kuutioimaan millä saa ajaa ja millä ei.
Onpahan mielenkiintoinen tapa tulkita sääntöjä... Näköjään se että osaa ne ulkoa ei takaa sitä että ne vielä ymmärtäisi...
Siis kyllähän Tarvainen on ihan kuningas kun löysi säännön että 6kpl lisävaloja on ihan maksimi, oletko koskaan nähnyt autoa mihin niitä sais laitettua vielä enemmän ja onko siitä vastaavaa hyötyä?

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja ignis » 10.01.2014 22:58

JoneLampinen kirjoitti:
ignis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Ralli on reteetä ja rallin erivapaus kumoaa nuo, siksihän ne on laadittu. Turha luulo että siellä eri ryhmien välillä aletaan kuutioimaan millä saa ajaa ja millä ei.
Onpahan mielenkiintoinen tapa tulkita sääntöjä... Näköjään se että osaa ne ulkoa ei takaa sitä että ne vielä ymmärtäisi...
Siis kyllähän Tarvainen on ihan kuningas kun löysi säännön että 6kpl lisävaloja on ihan maksimi, oletko koskaan nähnyt autoa mihin niitä sais laitettua vielä enemmän ja onko siitä vastaavaa hyötyä?
Sori hei oikeesti kun paljastin ettet osaakkaan sääntöjä ulkoa niinkuin uhosit. Älä välitä, en minäkään osaa. Kyllä siihen tottuu... Kyse ei ole siitä kuinka paljon mahtuu tai on hyötyä vaan siitä että sinä väitit ihan täyttä paskaa. Kuten todettua erivapaus koskee tieliikennelakia mutta ryhmien tekniset määräykset on edelleen voimassa. Tuon pitäisi olla aika perus juttu jopa sun tasoiselle kartturille.
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Lisävalot

Viesti Kirjoittaja Frog » 10.01.2014 23:31

JoneLampinen kirjoitti:
Frog kirjoitti:
vastaalkaja kirjoitti:gnis kirjoitti:
JoneLampinen kirjoitti:

Osasin aktiiviaikoina tuon kirjan ulkoa ja en tätäkään ihan väärin muistanu..
niin se maailma muuttuu ja muisti heikkenee
Heikkenee niin paljon ettei muista edes mitä on muistanut :lol: Sääntö on ollut varmaan 1965 vuoden Montesta asti tuo max 6 kpl. Voi olla että luulen niin ? Vai olisko että muistan niin ? Mutta kuiteskin sääntö on niin. Se löytyy kirjasta eikä sitä kumoo Trafin erivapaus sen enempää kuin että muistaa niin. :mrgreen:
No eipä niitä varmaan tuota kuutta kuuppaa enempää ole kellään ollutkaan, URK-500:lla kun ajettiin junnuässämmää 1995 oli 6kpl PIAA H4 100/100W halogeeneillä eli 1200W polttimoita oli päällä ja näki niin perkeleesti eikä kukaan saivarrellu mitä siellä sääntökirjassa lukee.
Enduro kuski Hanhinen kun osallistui Päitsille Kotarilla sen ajan valoilla ! Oli Ruotsalainen Husse kuski perässä pitkät päällä ! Esa Näkyi varjona Kotarin omissa valoissa. Siitä oppineena ja ralliin siirtyneenä pisti Saabiin sellaset lisikset, että kun ajoi Skodan kiinni pätkällä ja räpsäs pitkät päälle niin Skodasta paloi kannentiiviste. :lol:

Vastaa Viestiin