F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
northwest
KV
KV
Viestit: 832
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » 29.10.2005 15:02

Jankos kirjoitti:
Sammy kirjoitti:
markomartini kirjoitti:Kaikki vanhat luokitukset 1, 2 ja 4-ryhmän ajokit historickiin vain.
n ja a vanhentuneet luokitukset omaavat f-ryhmään.
Ja iso N ja iso A vanhentuneilla 4 wd luokituksille oma luokka .
Tämä sulkee pois vain Escortit ja pallolamppu Starletit ja Ladat.
Eikös tarkoitus ole ajattaa vanhaa ja uutta F ryhmää samaan aikaan, mutta eri luokissa.
Ööö eikös se rajaa pois vain escortin. Ainakin lada on kanttilamppuisena a-ryhmäläinen ja eikös starlettiakin ole ollut a-ryhmäläisenä...
ÖÖ.Olikos muuten escotistakin joku austraalia-versio myös A:n papereilla?

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

ÄF 2

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 29.10.2005 17:11

Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattoo 8O niin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1770 » 29.10.2005 17:22

Luinkohan F2 säännöt oikein. Nelivedon SAA muutta etu- tai takavetoiseksi. Eli onkohan oikea tulkinta, että F2-ryhmässä on nelikot sallittu?

Avatar
JM
WRC
WRC
Viestit: 1413
Liittynyt: 09.02.2004 00:00
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja JM » 29.10.2005 17:29

Ainakin on saanut muuttaa... Turbo kans pois ja viivalle. Mitähän lie kuuluu sillekin F-ryhmän etuvetoiselle Lancia Delta Integralelle nykyään? Menestystarinaa siitä ei ainakaan tullut.

saxspeed
WRC
WRC
Viestit: 1096
Liittynyt: 29.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja saxspeed » 29.10.2005 18:46

1770 kirjoitti:Luinkohan F2 säännöt oikein. Nelivedon SAA muutta etu- tai takavetoiseksi. Eli onkohan oikea tulkinta, että F2-ryhmässä on nelikot sallittu?
saa tehdä nelivetoautosta poistamalla etu tai takavedon, Lancia on tuolla naapurin hallinpihalla ja odottelee uusia napoja :lol:
"Tuhatsatayksitoista"

Avatar
1770
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 74
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja 1770 » 30.10.2005 14:04

Sehän on tietenkin selvä, että nelikosta voi tehdä F2 auton kuten on voinut tehdä F-ryhmäläisenkin. F-ryhmässä TÄYTYY poistaa etu- tai takaveto. F2 säännöissä ei mainita vetotavasta mitään! Ainoastaan SAA poistaa etu- tai takavedon. Eli voiko F2-ryhmässä ajaa nelivetoisella ??????

Avatar
emk67
KV
KV
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2004 00:00
Paikkakunta: Jääli

Re: ÄF 2

Viesti Kirjoittaja emk67 » 30.10.2005 17:01

saxspeed kirjoitti:Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattoo 8O niin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja
Ei varmaan kannate tonkia runkonumeron lähistöltä hitsi saumaa :lol: :lol:
Eläkeläinen

Avatar
gtdriver
WRC
WRC
Viestit: 965
Liittynyt: 09.03.2005 00:00
Viesti:

Nonniin poijaat!

Viesti Kirjoittaja gtdriver » 31.10.2005 16:00

Tuli tänään AKK:n lehti ja siinä oli vakio-luokan sekä F2-luokan säännöt.
Mitäs porukka on mieltä näistä? Heittäkääs vähän spekulaatiota uusista luokista! :lol:

Avatar
SJJ
Yleinen
Yleinen
Viestit: 164
Liittynyt: 24.05.2004 00:00
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

F2 <1600cm3

Viesti Kirjoittaja SJJ » 03.11.2005 10:26

Ei löydy monta autoja Suomessa tähän F2 alle 1600 cm3 luokkaan paitsi kaikki trophy 1400 autot kuten Suzukit , Favoritit, Citikka AX, Daihatsu ja Pösö 106.

:?: Tuleeko tästä luokasta uusi Trophy luokka ennen kun saadaan ensimmäiset V1600 autot mukaan. :?:

Avatar
Charter
Yleinen
Yleinen
Viestit: 251
Liittynyt: 01.07.2005 00:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Vanhat äffäläiset pois kilpailuista

Viesti Kirjoittaja Charter » 10.11.2005 23:31

Jos näin kävisi(jota AKK suunnittelee) niin aika monelta loppuisi harrastaminen ja jäisi kallista kalustoa pelto autoixi.Eipä olisi suomessa enää rallin HARRASTAJIA,vaan raha miehet ajaisivat omaa sarjaansa.Täytyy vaan toivoa;että näin ei tule käymään...ettei esim.omaan harrastus välineeseen sijoitetut eurot menisi "hukkaan"! :twisted: :o

Avatar
auvinen
Viestit: 5
Liittynyt: 21.06.2006 00:00

Re: ÄF 2

Viesti Kirjoittaja auvinen » 04.06.2012 19:58

saxspeed kirjoitti:Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattoo 8O niin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja
nostetaas vanhaa aihetta ku löyty mielenkiintosta jutustelua :) mitähän lie tämänpäivän luvut ku noista luvuista on jo kulunut se 7 vuotta. ihan vaan mielenkiinnosta ja siitä että ite sitä mieltä että nää ykkös/välikopat ja tarletit/geeteet sun muut ovat vaan niitä "oikeita" kilpa-autoja jotka kuuluu kisoihin ainakin näin penkanpäältä katsoessa :lol:(ei vara kisata ite) niissä on vaan sitä jotain mikä kuuluu ralliin.

re japi
Viestit: 14
Liittynyt: 29.01.2012 10:02

Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Viesti Kirjoittaja re japi » 07.06.2012 08:32

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen:

Mielestäni on hyvä että AKK yrittää muokata lajia turvallisemmaksi. Valitettavasti usein se näkyy niin että suosituimmat harrastelija luokat häviää ja tilalle tulee ns merkkiluokkia. Henk kohtaisesti en pidä tästä. Ja AKK on jo pari kertaa möhlinyt tehdessään näitä luokka uudistuksia...

Mutta tosi asia on että nykyiset Äffäläiset on järjettömän nopeita vehkeitä suhteessa niiden ikään ja alkuperäiseen tarkoitukseen. (esim eskortit ja starletit) Myöskin rahamäärät mitä niihin laitetaan ovat järjettömiä ja autossa on niin paljon eri high tech.

Muistelkaapas 90luvun alun A ja F autoja. Isälläni silloin oli tosi tehokas askona, missä vakio jarrut ja alusta(pienin muutoksi). Mut eihän vehje mennyt kun max 160km/h. Mitäs nyky 2litraiset menee?

No joka tapauksessa, uudistukset on hyväksi kunhan ne tehdään oikein. Minä ainakin pidän lajin harrastelija ystävällisyydestä ja haluan että erilaisia autoja on paljon viivalla... :)

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 07.06.2012 11:42

Tässä sitä ihmetellään, miksi säännöissä täytyy aina olla sillä tiellä mitä FIA määrää, vaikka pitäisi tehdä kotimaista harrastetason autourheilua, näinhän viesti norsunluutornista aina kantautuu, kun näistä kysyy.

On aika kummallista että kaikissa muissa maissa saa meidän F-ryhmää vastaavissa luokissa käyttää toisen auton moottoria, lasikuituisia lokasuojia, polykarbonat ikkunoita, sekvential vaihteistoja jne.
Kaikilla näillä säännöillä muissa maissa luodaan edullisuutta ja samalla myös turvallisuutta, mutta meillä F-ryhmä on ilmeisesti niin vaarallinen luokka, ettei sille voida sallia mitään sellaista mitä muissa maissa.

Finn R on hyvä keksintö uutena ryhmänä, mutta mitä meillä tehdään sen eteen että se kehittyisi ? 2WD Finn R:n ikämäärittely saatiin sentään alaspäin vuoteen 2000 mutta kuutiotilavuusrajaa kun yritimme saada alle ja yli 1600 muotoon, niin se on jokin ihme ja kumma ettei näin voida tehdä.

Kerron tässä vain hauskan esimerkin Hollannista, jossa ajetaan BMW Compact M3 Cupia. Autoissa on kaikissa nelisylinterinen 2.3 litrainen M:n moottori, jonka tehot on rajattu 230 hp ihan teknisillä rajoitus säännöillä. Autoissa on Koni- tai Proflex alusta, E-30 M3 jarrut, M:n perä lukolla, ja Drenth 6 vaihteinen sekvential vaihteisto.
Mutta mikä parasta, autossa on sallittu lasikuituiset puskurit, luukut ja lokasuojat sekä polykarbonat ikkunat ja auton minimi paino on 950 kg. Eli selkeillä säännöillä rajoitettu moottorin virittäminen mutta auton alusta ja voimansiirto on todella hyvä ja auton paino on laitettu mahdollimman alas, joka on turvallisuusnäkökohtienkin kannalta katsottuna erittäin järkevää.

Mutta entä sitten meillä Suomessa.
Meillä painaa jo V1600 auto toistasataa kiloa enemmän kun em, sarjan BMW.
On aivan käsittämätöntä tämä hillitön raudan kantaminen autoihin niin rallissa kuin varsinkin rallisprintissä.
Jos halutaan puhua harrastamisen edullisuudesta, on kevyt kilpa-auto rajatuilla tehoilla yksi parhaista lähtökohdista tehdä edullisempaa ja turvallisempaa autourheilua.
Samalla saadaan nostettua huomattavasti harrastamiseen mielekkyyttä.

Näin asiat oli ennenkin ja silloin sillä Asconallakin ajettiin kovaa, vaikka ei tehoiltaan ollutkaan paras mutta ajettavuus ja oikeat painot loivat nopeutta osaavissa käsissä.

Kivaa harrastuskesää taas kaikille ! :P

Avatar
auvinen
Viestit: 5
Liittynyt: 21.06.2006 00:00

Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Viesti Kirjoittaja auvinen » 28.06.2012 20:51

eikö kellään tämänpäivän lukuja noista äffäläisistä?? :)

Avatar
Mopoilija
WRC
WRC
Viestit: 3125
Liittynyt: 25.07.2004 00:00
Viesti:

Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mopoilija » 28.06.2012 21:58

http://www.tenab.net/rafu/lkm2011.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli

Vastaa Viestiin