ÖÖ.Olikos muuten escotistakin joku austraalia-versio myös A:n papereilla?Jankos kirjoitti:Ööö eikös se rajaa pois vain escortin. Ainakin lada on kanttilamppuisena a-ryhmäläinen ja eikös starlettiakin ole ollut a-ryhmäläisenä...Sammy kirjoitti:Tämä sulkee pois vain Escortit ja pallolamppu Starletit ja Ladat.markomartini kirjoitti:Kaikki vanhat luokitukset 1, 2 ja 4-ryhmän ajokit historickiin vain.
n ja a vanhentuneet luokitukset omaavat f-ryhmään.
Ja iso N ja iso A vanhentuneilla 4 wd luokituksille oma luokka .
Eikös tarkoitus ole ajattaa vanhaa ja uutta F ryhmää samaan aikaan, mutta eri luokissa.
F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
- northwest
- KV
- Viestit: 832
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Tampere
-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
ÄF 2
Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattoo
niin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattoo

"Tuhatsatayksitoista"
-
- WRC
- Viestit: 1096
- Liittynyt: 29.05.2004 00:00
saa tehdä nelivetoautosta poistamalla etu tai takavedon, Lancia on tuolla naapurin hallinpihalla ja odottelee uusia napoja1770 kirjoitti:Luinkohan F2 säännöt oikein. Nelivedon SAA muutta etu- tai takavetoiseksi. Eli onkohan oikea tulkinta, että F2-ryhmässä on nelikot sallittu?

"Tuhatsatayksitoista"
- 1770
- A-Junnu
- Viestit: 74
- Liittynyt: 17.05.2004 00:00
- emk67
- KV
- Viestit: 356
- Liittynyt: 29.04.2004 00:00
- Paikkakunta: Jääli
Re: ÄF 2
Ei varmaan kannate tonkia runkonumeron lähistöltä hitsi saumaasaxspeed kirjoitti:Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattooniin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja


Eläkeläinen
- gtdriver
- WRC
- Viestit: 965
- Liittynyt: 09.03.2005 00:00
- Viesti:
Nonniin poijaat!
Tuli tänään AKK:n lehti ja siinä oli vakio-luokan sekä F2-luokan säännöt.
Mitäs porukka on mieltä näistä? Heittäkääs vähän spekulaatiota uusista luokista!
Mitäs porukka on mieltä näistä? Heittäkääs vähän spekulaatiota uusista luokista!

- SJJ
- Yleinen
- Viestit: 164
- Liittynyt: 24.05.2004 00:00
- Paikkakunta: Sipoo
- Viesti:
F2 <1600cm3
Ei löydy monta autoja Suomessa tähän F2 alle 1600 cm3 luokkaan paitsi kaikki trophy 1400 autot kuten Suzukit , Favoritit, Citikka AX, Daihatsu ja Pösö 106.
Tuleeko tästä luokasta uusi Trophy luokka ennen kun saadaan ensimmäiset V1600 autot mukaan. 


- Charter
- Yleinen
- Viestit: 251
- Liittynyt: 01.07.2005 00:00
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Vanhat äffäläiset pois kilpailuista
Jos näin kävisi(jota AKK suunnittelee) niin aika monelta loppuisi harrastaminen ja jäisi kallista kalustoa pelto autoixi.Eipä olisi suomessa enää rallin HARRASTAJIA,vaan raha miehet ajaisivat omaa sarjaansa.Täytyy vaan toivoa;että näin ei tule käymään...ettei esim.omaan harrastus välineeseen sijoitetut eurot menisi "hukkaan"!
:o

- auvinen
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.06.2006 00:00
Re: ÄF 2
nostetaas vanhaa aihetta ku löyty mielenkiintosta jutustelua :) mitähän lie tämänpäivän luvut ku noista luvuista on jo kulunut se 7 vuotta. ihan vaan mielenkiinnosta ja siitä että ite sitä mieltä että nää ykkös/välikopat ja tarletit/geeteet sun muut ovat vaan niitä "oikeita" kilpa-autoja jotka kuuluu kisoihin ainakin näin penkanpäältä katsoessasaxspeed kirjoitti:Lukekaas uudestaan ne säännöt ja vaikka taas uudestaan, auton KV luokitus on pitänyt päättyä 95 tai myöhemmin niin silloin voit rakentaa F 2 luokkaan auton, ja jos päättyy nyt vuoden vaihteessa niin on pakko tehdä F 2 säännoilla esim Megane, seat, .... Ja vanhoilla ajetaan jos ne kestää samoilla tämän päivän säännöillä. Sitten pikku faktoja kuinka paljon noita vanhoja autoja rallaa vielä siis -05 Staroja 175, Eskoja 290, Corolla GT 79,
Ascona B 65, Astra 45, Manta 23, M3 33, Kent Esko 29, Kadett 16 v 27, Golf 16 V 1,8 21, 2.0 3, kun noita lukuja kattooniin ihmetellä täytyy miten noi vanhat ralliratsut pysyy vuodesta toiseen kunnossa ? Siis noi oli äffän lukuja

-
- Viestit: 14
- Liittynyt: 29.01.2012 10:02
Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen:
Mielestäni on hyvä että AKK yrittää muokata lajia turvallisemmaksi. Valitettavasti usein se näkyy niin että suosituimmat harrastelija luokat häviää ja tilalle tulee ns merkkiluokkia. Henk kohtaisesti en pidä tästä. Ja AKK on jo pari kertaa möhlinyt tehdessään näitä luokka uudistuksia...
Mutta tosi asia on että nykyiset Äffäläiset on järjettömän nopeita vehkeitä suhteessa niiden ikään ja alkuperäiseen tarkoitukseen. (esim eskortit ja starletit) Myöskin rahamäärät mitä niihin laitetaan ovat järjettömiä ja autossa on niin paljon eri high tech.
Muistelkaapas 90luvun alun A ja F autoja. Isälläni silloin oli tosi tehokas askona, missä vakio jarrut ja alusta(pienin muutoksi). Mut eihän vehje mennyt kun max 160km/h. Mitäs nyky 2litraiset menee?
No joka tapauksessa, uudistukset on hyväksi kunhan ne tehdään oikein. Minä ainakin pidän lajin harrastelija ystävällisyydestä ja haluan että erilaisia autoja on paljon viivalla... :)
Mielestäni on hyvä että AKK yrittää muokata lajia turvallisemmaksi. Valitettavasti usein se näkyy niin että suosituimmat harrastelija luokat häviää ja tilalle tulee ns merkkiluokkia. Henk kohtaisesti en pidä tästä. Ja AKK on jo pari kertaa möhlinyt tehdessään näitä luokka uudistuksia...
Mutta tosi asia on että nykyiset Äffäläiset on järjettömän nopeita vehkeitä suhteessa niiden ikään ja alkuperäiseen tarkoitukseen. (esim eskortit ja starletit) Myöskin rahamäärät mitä niihin laitetaan ovat järjettömiä ja autossa on niin paljon eri high tech.
Muistelkaapas 90luvun alun A ja F autoja. Isälläni silloin oli tosi tehokas askona, missä vakio jarrut ja alusta(pienin muutoksi). Mut eihän vehje mennyt kun max 160km/h. Mitäs nyky 2litraiset menee?
No joka tapauksessa, uudistukset on hyväksi kunhan ne tehdään oikein. Minä ainakin pidän lajin harrastelija ystävällisyydestä ja haluan että erilaisia autoja on paljon viivalla... :)
- Rallimax
- Yleinen
- Viestit: 289
- Liittynyt: 26.02.2005 00:00
Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
Tässä sitä ihmetellään, miksi säännöissä täytyy aina olla sillä tiellä mitä FIA määrää, vaikka pitäisi tehdä kotimaista harrastetason autourheilua, näinhän viesti norsunluutornista aina kantautuu, kun näistä kysyy.
On aika kummallista että kaikissa muissa maissa saa meidän F-ryhmää vastaavissa luokissa käyttää toisen auton moottoria, lasikuituisia lokasuojia, polykarbonat ikkunoita, sekvential vaihteistoja jne.
Kaikilla näillä säännöillä muissa maissa luodaan edullisuutta ja samalla myös turvallisuutta, mutta meillä F-ryhmä on ilmeisesti niin vaarallinen luokka, ettei sille voida sallia mitään sellaista mitä muissa maissa.
Finn R on hyvä keksintö uutena ryhmänä, mutta mitä meillä tehdään sen eteen että se kehittyisi ? 2WD Finn R:n ikämäärittely saatiin sentään alaspäin vuoteen 2000 mutta kuutiotilavuusrajaa kun yritimme saada alle ja yli 1600 muotoon, niin se on jokin ihme ja kumma ettei näin voida tehdä.
Kerron tässä vain hauskan esimerkin Hollannista, jossa ajetaan BMW Compact M3 Cupia. Autoissa on kaikissa nelisylinterinen 2.3 litrainen M:n moottori, jonka tehot on rajattu 230 hp ihan teknisillä rajoitus säännöillä. Autoissa on Koni- tai Proflex alusta, E-30 M3 jarrut, M:n perä lukolla, ja Drenth 6 vaihteinen sekvential vaihteisto.
Mutta mikä parasta, autossa on sallittu lasikuituiset puskurit, luukut ja lokasuojat sekä polykarbonat ikkunat ja auton minimi paino on 950 kg. Eli selkeillä säännöillä rajoitettu moottorin virittäminen mutta auton alusta ja voimansiirto on todella hyvä ja auton paino on laitettu mahdollimman alas, joka on turvallisuusnäkökohtienkin kannalta katsottuna erittäin järkevää.
Mutta entä sitten meillä Suomessa.
Meillä painaa jo V1600 auto toistasataa kiloa enemmän kun em, sarjan BMW.
On aivan käsittämätöntä tämä hillitön raudan kantaminen autoihin niin rallissa kuin varsinkin rallisprintissä.
Jos halutaan puhua harrastamisen edullisuudesta, on kevyt kilpa-auto rajatuilla tehoilla yksi parhaista lähtökohdista tehdä edullisempaa ja turvallisempaa autourheilua.
Samalla saadaan nostettua huomattavasti harrastamiseen mielekkyyttä.
Näin asiat oli ennenkin ja silloin sillä Asconallakin ajettiin kovaa, vaikka ei tehoiltaan ollutkaan paras mutta ajettavuus ja oikeat painot loivat nopeutta osaavissa käsissä.
Kivaa harrastuskesää taas kaikille !
On aika kummallista että kaikissa muissa maissa saa meidän F-ryhmää vastaavissa luokissa käyttää toisen auton moottoria, lasikuituisia lokasuojia, polykarbonat ikkunoita, sekvential vaihteistoja jne.
Kaikilla näillä säännöillä muissa maissa luodaan edullisuutta ja samalla myös turvallisuutta, mutta meillä F-ryhmä on ilmeisesti niin vaarallinen luokka, ettei sille voida sallia mitään sellaista mitä muissa maissa.
Finn R on hyvä keksintö uutena ryhmänä, mutta mitä meillä tehdään sen eteen että se kehittyisi ? 2WD Finn R:n ikämäärittely saatiin sentään alaspäin vuoteen 2000 mutta kuutiotilavuusrajaa kun yritimme saada alle ja yli 1600 muotoon, niin se on jokin ihme ja kumma ettei näin voida tehdä.
Kerron tässä vain hauskan esimerkin Hollannista, jossa ajetaan BMW Compact M3 Cupia. Autoissa on kaikissa nelisylinterinen 2.3 litrainen M:n moottori, jonka tehot on rajattu 230 hp ihan teknisillä rajoitus säännöillä. Autoissa on Koni- tai Proflex alusta, E-30 M3 jarrut, M:n perä lukolla, ja Drenth 6 vaihteinen sekvential vaihteisto.
Mutta mikä parasta, autossa on sallittu lasikuituiset puskurit, luukut ja lokasuojat sekä polykarbonat ikkunat ja auton minimi paino on 950 kg. Eli selkeillä säännöillä rajoitettu moottorin virittäminen mutta auton alusta ja voimansiirto on todella hyvä ja auton paino on laitettu mahdollimman alas, joka on turvallisuusnäkökohtienkin kannalta katsottuna erittäin järkevää.
Mutta entä sitten meillä Suomessa.
Meillä painaa jo V1600 auto toistasataa kiloa enemmän kun em, sarjan BMW.
On aivan käsittämätöntä tämä hillitön raudan kantaminen autoihin niin rallissa kuin varsinkin rallisprintissä.
Jos halutaan puhua harrastamisen edullisuudesta, on kevyt kilpa-auto rajatuilla tehoilla yksi parhaista lähtökohdista tehdä edullisempaa ja turvallisempaa autourheilua.
Samalla saadaan nostettua huomattavasti harrastamiseen mielekkyyttä.
Näin asiat oli ennenkin ja silloin sillä Asconallakin ajettiin kovaa, vaikka ei tehoiltaan ollutkaan paras mutta ajettavuus ja oikeat painot loivat nopeutta osaavissa käsissä.
Kivaa harrastuskesää taas kaikille !

- auvinen
- Viestit: 5
- Liittynyt: 21.06.2006 00:00
Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
eikö kellään tämänpäivän lukuja noista äffäläisistä?? :)
- Mopoilija
- WRC
- Viestit: 3125
- Liittynyt: 25.07.2004 00:00
- Viesti:
Re: F2 ja F-ryhmän vanhemman kaluston uusiminen
http://www.tenab.net/rafu/lkm2011.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tumpelorallysport.com/
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli
http://www.arosolutions.com
------------------------
"Must drive carefully, there´s some corner here and there..." - Gigi Galli