Tässä sitä ihmetellään, miksi säännöissä täytyy aina olla sillä tiellä mitä FIA määrää, vaikka pitäisi tehdä kotimaista harrastetason autourheilua, näinhän viesti norsunluutornista aina kantautuu, kun näistä kysyy.
On aika kummallista että kaikissa muissa maissa saa meidän F-ryhmää vastaavissa luokissa käyttää toisen auton moottoria, lasikuituisia lokasuojia, polykarbonat ikkunoita, sekvential vaihteistoja jne.
Kaikilla näillä säännöillä muissa maissa luodaan edullisuutta ja samalla myös turvallisuutta, mutta meillä F-ryhmä on ilmeisesti niin vaarallinen luokka, ettei sille voida sallia mitään sellaista mitä muissa maissa.
Finn R on hyvä keksintö uutena ryhmänä, mutta mitä meillä tehdään sen eteen että se kehittyisi ? 2WD Finn R:n ikämäärittely saatiin sentään alaspäin vuoteen 2000 mutta kuutiotilavuusrajaa kun yritimme saada alle ja yli 1600 muotoon, niin se on jokin ihme ja kumma ettei näin voida tehdä.
Kerron tässä vain hauskan esimerkin Hollannista, jossa ajetaan BMW Compact M3 Cupia. Autoissa on kaikissa nelisylinterinen 2.3 litrainen M:n moottori, jonka tehot on rajattu 230 hp ihan teknisillä rajoitus säännöillä. Autoissa on Koni- tai Proflex alusta, E-30 M3 jarrut, M:n perä lukolla, ja Drenth 6 vaihteinen sekvential vaihteisto.
Mutta mikä parasta, autossa on sallittu lasikuituiset puskurit, luukut ja lokasuojat sekä polykarbonat ikkunat ja auton minimi paino on 950 kg. Eli selkeillä säännöillä rajoitettu moottorin virittäminen mutta auton alusta ja voimansiirto on todella hyvä ja auton paino on laitettu mahdollimman alas, joka on turvallisuusnäkökohtienkin kannalta katsottuna erittäin järkevää.
Mutta entä sitten meillä Suomessa.
Meillä painaa jo V1600 auto toistasataa kiloa enemmän kun em, sarjan BMW.
On aivan käsittämätöntä tämä hillitön raudan kantaminen autoihin niin rallissa kuin varsinkin rallisprintissä.
Jos halutaan puhua harrastamisen edullisuudesta, on kevyt kilpa-auto rajatuilla tehoilla yksi parhaista lähtökohdista tehdä edullisempaa ja turvallisempaa autourheilua.
Samalla saadaan nostettua huomattavasti harrastamiseen mielekkyyttä.
Näin asiat oli ennenkin ja silloin sillä Asconallakin ajettiin kovaa, vaikka ei tehoiltaan ollutkaan paras mutta ajettavuus ja oikeat painot loivat nopeutta osaavissa käsissä.
Kivaa harrastuskesää taas kaikille !
