MJT kirjoitti:Kun uuden säännön talvipyörät tulivat, silloin ne maksoivat 150 euroa kpl, ja silloinkin sanottiin että ne on kalliita.
Silloin myös sanottiin, että ne kestävt 3 kertaa enemmän kun vanhan säännön renkaat, joten ne tekevät harrastamisesta halvempaa.
Nyt maksaa yksi pyörä jo noin 350.00 euroa kpl.
Mikä nyt on halpaa jos ensimmäisen kahden ek:n aikana tuhotaan neljä pyörää kun ja jos voisi ajaa siviili talvipyörillä sen ekan siirtymän, satelliitti huolto vaihtaisi pätkän lähdössä piikit alle, sen jälkeen ajetaan ek ja taas vaihdetaan siviilipyörät jne, eli koko ajan vaihdetaan pyöriä jäähtymään jotta saadaan ne kestämään.
Eikö enää harrastaja itse saa tehdä työtä sen eteen että säästäisi rahojaan ?
TR
Valitettavasti olet väärässä. Ei kaikki ole kanssasi samaa mieltä. Muutokset onnistuvat varmasti ja renkaatkin kestävät nykyisin paremmin. Meilläkin menossa jo ainakin kolmas talvi samojen BF:n kanssa. Sehän riippuu myös autosta , renkaan kulutus meinaan. Jos ei ole voimaa ei kulu renkaatkaan. Ns ruåtsinsääntö toi siihen parannuksen. Polttoaine sääntö on hyvä. Meillä kun kulutus on ollut pientä, pakko säästää kun ei ole rahaa, on tankattu kotona yksipäiväisiin kisoihin. Useampipäiväisissä jouduttu tietysti tankkaamaan tavallista 98 tai 95 saatavuuden mukaan. Kaakkois-rallissa ei muistettu tankata kotona, eikä Vehkalahdella ollut kuin 95:sta. Siitä vaan tankkiin ja meni täysillä.
Kyllä tulevaisuus näyttää nyt valoisammalta kuin aikaisempien käytäntöjen kanssa. Ei muuta kuin pumppubensaa tankkiin.
Vielä saataisiin todellsta säästöä kun luokkia vähennettäisiin ja sallittaisiin vain V1600 tai 1400 trophy autot. Ei kuluisi gummit eikä tiet polttoaineesta puhumattakaan. Autotehtaatkin ovat asian huomanneet ja anoivat FIAlta luokituksien jatkoa mm. VW Pololle, Citroën Saxolle , Skoda Felicialle sekä myös muutamille muille. Lista löytyy FIA:n sivuilta[/quote]
Säästö olisi vielä isompi, jos ei sallittaisi mitään autoja, vaan laitettaisiin pillit pussiin. Niinikään silloin säästäisivät kaikki. Jos vain V1600 tai 1400 trophy autot sallittaisiin, ei MJT säästäisi mitään, vaan säästöt menisivät niille "rahamiehille", jotka nyt ajavat kalliilla nelareilla. :)
Kun on tarjolla useampi luokkia, voi jokainen valita kukkarolleen sopivimman tavan harrastaa, joskin jonkinverran alkupääomaa pitää löytyä jos haluaa ajaa omalla eikä vuokrapelillä.
Historic autojen etu on siinä, ettei niihin tule uusia luokituksia vuosittain. Tosin on niihinkin tullut sääntömuutoksia, jotka mahdollistavat lisärakentelun ja penkit, vyöt ja tankit vanhenevat, vaikkei ajaisikaan. Minullakin meni hiilaripenkit, vyöt ja ATL:n tankki juuri vanhoiksi kolmen nolla-autokeikan kulutuksella. Mutta eipä niitä ole tarvis uusia, kun ajot ovat omalta kohdaltani ajettu joka tapauksessa, enkä enää uusi kilpailijalisenssiänikään terveyssyistä.
Kaikissa luokissa voi ajaa sydämensä kyllyydesta omilla äärirajoilla ja pitää hauskaa kisaamalla oman tasoistensa kilpakumppanien kanssa.
- hannulehessaari
Ps. Nuo Misukat tai BFG:t ovat tosi kestäviä renkaita. Minullakin on samat piikkirenkaat ollut ajamatta jo neljä talvea.