Yksityyppi polttoaine kaikkeen kansalliseen autourheiluun

Kuumimmat huhut, viimeisimmät juorut ralliin, sprinttiin, rallicrossiin, jokamiesluokkaan ja kaikkeen muuhun autourheiluun liittyen...
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Aikansa kutakin

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 20.12.2010 22:02

MJT kirjoitti:Kun uuden säännön talvipyörät tulivat, silloin ne maksoivat 150 euroa kpl, ja silloinkin sanottiin että ne on kalliita.
Silloin myös sanottiin, että ne kestävt 3 kertaa enemmän kun vanhan säännön renkaat, joten ne tekevät harrastamisesta halvempaa.
Nyt maksaa yksi pyörä jo noin 350.00 euroa kpl.
Mikä nyt on halpaa jos ensimmäisen kahden ek:n aikana tuhotaan neljä pyörää kun ja jos voisi ajaa siviili talvipyörillä sen ekan siirtymän, satelliitti huolto vaihtaisi pätkän lähdössä piikit alle, sen jälkeen ajetaan ek ja taas vaihdetaan siviilipyörät jne, eli koko ajan vaihdetaan pyöriä jäähtymään jotta saadaan ne kestämään.
Eikö enää harrastaja itse saa tehdä työtä sen eteen että säästäisi rahojaan ?



TR

Valitettavasti olet väärässä. Ei kaikki ole kanssasi samaa mieltä. Muutokset onnistuvat varmasti ja renkaatkin kestävät nykyisin paremmin. Meilläkin menossa jo ainakin kolmas talvi samojen BF:n kanssa. Sehän riippuu myös autosta , renkaan kulutus meinaan. Jos ei ole voimaa ei kulu renkaatkaan. Ns ruåtsinsääntö toi siihen parannuksen. Polttoaine sääntö on hyvä. Meillä kun kulutus on ollut pientä, pakko säästää kun ei ole rahaa, on tankattu kotona yksipäiväisiin kisoihin. Useampipäiväisissä jouduttu tietysti tankkaamaan tavallista 98 tai 95 saatavuuden mukaan. Kaakkois-rallissa ei muistettu tankata kotona, eikä Vehkalahdella ollut kuin 95:sta. Siitä vaan tankkiin ja meni täysillä.
Kyllä tulevaisuus näyttää nyt valoisammalta kuin aikaisempien käytäntöjen kanssa. Ei muuta kuin pumppubensaa tankkiin.

Vielä saataisiin todellsta säästöä kun luokkia vähennettäisiin ja sallittaisiin vain V1600 tai 1400 trophy autot. Ei kuluisi gummit eikä tiet polttoaineesta puhumattakaan. Autotehtaatkin ovat asian huomanneet ja anoivat FIAlta luokituksien jatkoa mm. VW Pololle, Citroën Saxolle , Skoda Felicialle sekä myös muutamille muille. Lista löytyy FIA:n sivuilta
[/quote]



Säästö olisi vielä isompi, jos ei sallittaisi mitään autoja, vaan laitettaisiin pillit pussiin. Niinikään silloin säästäisivät kaikki. Jos vain V1600 tai 1400 trophy autot sallittaisiin, ei MJT säästäisi mitään, vaan säästöt menisivät niille "rahamiehille", jotka nyt ajavat kalliilla nelareilla. :)

Kun on tarjolla useampi luokkia, voi jokainen valita kukkarolleen sopivimman tavan harrastaa, joskin jonkinverran alkupääomaa pitää löytyä jos haluaa ajaa omalla eikä vuokrapelillä.

Historic autojen etu on siinä, ettei niihin tule uusia luokituksia vuosittain. Tosin on niihinkin tullut sääntömuutoksia, jotka mahdollistavat lisärakentelun ja penkit, vyöt ja tankit vanhenevat, vaikkei ajaisikaan. Minullakin meni hiilaripenkit, vyöt ja ATL:n tankki juuri vanhoiksi kolmen nolla-autokeikan kulutuksella. Mutta eipä niitä ole tarvis uusia, kun ajot ovat omalta kohdaltani ajettu joka tapauksessa, enkä enää uusi kilpailijalisenssiänikään terveyssyistä.

Kaikissa luokissa voi ajaa sydämensä kyllyydesta omilla äärirajoilla ja pitää hauskaa kisaamalla oman tasoistensa kilpakumppanien kanssa.

- hannulehessaari

Ps. Nuo Misukat tai BFG:t ovat tosi kestäviä renkaita. Minullakin on samat piikkirenkaat ollut ajamatta jo neljä talvea.

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 22.12.2010 23:11

Nyt tuli vastaus !

Minun osalta tämä valitusprosessi on tältä erää sitten tässä.

EU- lainsäädännön ja FIA:n mukaan, jos et kuulu Suomalaiseen autourheiluseuraan ja et omista Suomalaista kilpailijalisenssiä, voit ajaa ihan minkään maan lisenssillä haluat ja kuulua saman maan autourheiluseuraan, eikä sinun tarvitse muuttaa kyseiseen maahan asumaan eikä olla sielä kirjoilla.
Tähän ei AKK voi mitään, koska Suomalainen EU kansalaisena voi tehdä päätöksen edustamastaan urheilumaasta täysin itse, tähän ei näin ollen tarvita AKK:n lupaa, koska AKK:n valta eikä mahti riitä määräämään kansalaisten tekemisiä, jotka eivät kuulu sen piiriin.

Minulla on nyt Ruotsin lisenssi ja kuulun Ruotsalaiseen autourheiluseuraan ja siihen ei nyt AKK voinut tehdä mitään.
Silti asun edelleen Suomessa ja olen kirjoilla täällä myös ihan niin kuin ennenkin.

Eli se siitä AKK:n valehtelemisesta kun sanoivat minulle että kaikissa tilanteissa tarvitaan AKK:n lupa.

Nyt saan sitten harrastaa rauhassa, voimme tankata oman kilpa-automme omilla tankkauslaitteilla ja rallin ilmoittautuminenkin maksaa vain murto-osan Suomen ensi kauden ilmoittautumismaksuista.
Autojen sääntöihin ei myöskään ole tulossa mitään muutoksia ja jos haluamme, voimme laittaa jopa sekventiali laatikon autoon.
Jopa renkaat ovat tuolla naapurissa edullisemmat ja palkinnot ihan jotain muuta kun niitä perinteisiä.
Kun saan tuon oman auton kuntoon, ( V1600 ) se tulee olemaan lukkoperällä ja lisäsäiliö monitoimi alustalla luokan alkuperäismaan sääntöjen mukaan.

Mutta !

En minä ole täällä valittamalla tietoisesti valittanut, vaan koittanut saada päättävätkin tahot ymmärtämään, että harrastamiseen luodut ja luotavat säännöt on nykysuuntauksella jokin sellainen asia mikä ei tule edistämään harrastamista.
Miksi olisin koskaan kirjoittanut täällä, jos en olisi yritänyt saada tätä kulutekijöiltään edukkaammaksi ja nimenomaan sellaiseksi, että kaikki olisi harrastajaystävällistä ja hauskaa ja kivaa tekemistä, mitä se ei näköjään täällä tule enää koskaan olemaan.
Eli olen siis vain kirjoittanut harrastamisen ja harrastajien puolesta.

Pyydän mitä kohteliaimmin anteeksi niiltä ketä olen harrastajista loukannut, koska mitään pahaa en ole koskaan kenellekkään tarkoittanut !

Tällaiselle viittäkymppiä lähestyvälle kaverille 19 vuoden ajotauon jälkeen on ihan sama missä ajaa, ja jos nyt voin jatkaa harrastamistani rallin parissa Ruotsissa iloisella mielellä ja hyvällä fiiliksellä, se minulle suotakoon.

T: Timppa Rintanen

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ignis » 23.12.2010 06:30

Rallimax kirjoitti: ...se tulee olemaan lukkoperällä ja lisäsäiliö monitoimi alustalla...

...saada tätä kulutekijöiltään edukkaammaksi...
Jep Jep...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 23.12.2010 13:12

ignis kirjoitti:
Rallimax kirjoitti: ...se tulee olemaan lukkoperällä ja lisäsäiliö monitoimi alustalla...

...saada tätä kulutekijöiltään edukkaammaksi...
Jep Jep...


No joo !

Ihan vain tiedoksi, lukkoperä säästää voimansiirtoa ja renkaita sekä tekee ajamisesta turvallisempaa + että opit mm, etuvetoisella ajamaan- säätämään auton oikein.
Monitoimialusta on jo nyt sallittu Suomessa, joskin siinä ei saa olla kuin yksi säätö käytössä kilpailujen aikana.
Eikä monitoimialusta ole kulutekijän nosto, koska kuka käskee ostaa 8000.00 euron alustan ( Reiger )

TR

Avatar
ignis
KV
KV
Viestit: 656
Liittynyt: 18.12.2005 00:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ignis » 23.12.2010 13:33

Rallimax kirjoitti:

No joo !

Ihan vain tiedoksi...

TR
On minullakin kokemusta V1600 autoista eikä pelkästään kuulopuheita...

Kun kerran kyseessä on vakio luokka niin en ymmärrä miksi siihen lukkoa tarvitaan? Trophy luokan vehkeitä kun saa samaan hintaa ja niihin voi sitten laittaa lukkoa ja iskaria ihan sen mukaan kun ***** kestää. Kun kerran haluat edullisuutta niin ei oikein meikäläisen päähän sovi että pitää laittaa lukko ja säiliö-iskarit. Niitä kun ei joka autoon tonnilla saa... Ei edes kahdella... Tuolla torilla on myytävänä Polon vanhat iskarit(3-tie Profelx) ja pyynti 2500€. Mutta kai se edullisuus on suhteellista...
Missä vaiheessa on päässyt käymään niin kierosti että miehelle on kasvanut omatunto?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 23.12.2010 22:15

huhhuh kirjoitti:Aihe oli siis yksityyppi polttoaine... mutta voin kertoa, että nykyajan nastarenkaat kestävät siirtymää vaikka satoja kilometrejä.

Sitten toinen rinnakkainen akk; yrittäkääpä perustaa, kuka haluaa laittaa toimistot ja henkilökunnan ja ottaa miljoonan riskin ? Siitä vaan. Samalla voi yrittää saada Ranskasta valtuudet järjestää sen alaisia kilpailuja.
Siitä vaan.

Parempi tapa on asiallisesti yrittää vaikuttaa sääntöihin lajiryhmien kautta. On varmaan huomattavasti helpompi tapa ja halvempi.

Kaikki voi puhua ja uhota uudesta akk:sta, mutta kyllä se jää puhe asteelle.
ERKKI ON VIISAS MIES, SIKSI Tässä puhutaan pelkkäÄ asiaa. Näin pitää menetellä.

HYVÄÄ JOULUA JA ALKAAVAA KILPAILUKAUTTA 2011.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Subbe penkissä

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 23.12.2010 22:36

Meidän Subbe kävi penkissä 98E bensalla ja 34 millin kurkulla. Huipputeho pysyi samana (220 KW) kuin kisabensalla 33 millin kuristimella ja huippuvääntö putosi noin 5% (570 vs 600 Newtonia). Alavääntö putosi jonkin verran ja siis koko käyttöalue siirtyi ylemmäs. Yläpäässä tehot riittävät nyt korkeammille kierroksille, joten on odotettavissa jopa vaihdehuippujen nousua. Ajaminen muuttunee vähän, mutta tuskin sitä sen kummemmin parin vedon jälkeen huomaakaan. Koneeseen jäi periaatteellista kiristämisvaraa jonkin verran, mutta emme halunneet lähteä muutamaa Newtonia hakemaan riskejä kasvattamalla.

EK:lla ja treeneissä pumppubensa säästää noin 3 euroa kilometrille ja siirtymillä noin 60 senttiä per km. Tankissa edelleen FIA-liittimet ja tankkausvälineenä jo jossain edellä kuvaamani käsipumpullinen väliastia, jolloin tolpalla kuluu aikaa parisen minuuttia, jolloin meidän automme tankkauksen ei pitäisi aiheuttaa ruuhkanpoikasiakaan.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että koko bensajuttuun liittyi turhaa takkuilua ja sääntöjen tiedoitussekoilua, mutta mitä olen kisajärjestäjiltä ja huoltamonpitäjiltä kuullut, niin kaikki jutut alkaa olla mietittyjä, joten ei muuta kuin ajelemaan.

- hannulehessaari

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 23.12.2010 22:49

Ei AKK:n lupaa tartte kipailuun, sehän on jo tullut selväksi. Nyt voi jopa kyläyhteisö (vaikki yksi henkilö) järjestää Autokilpailun halutessaan. Hommaa vaan tarvittavat vakuutukset luvat jne.. Viime vuonna yriitin ésittää Sanginjoen jäälle että tekisin harjoittelupaikan autourheilijoille niin eiköhän heti jokui AUTOurheilija intoutunut (Rallinetin lukija)´( onko ympäristöluvat kunnossa ettei vaan alueen rallitoiminta siitä kärsi, miten joen jäällä ajaminen vaikuttaa tiellä saataviin lupiin.. Pitää sitten ajaa tiellä ja sellainenkin löytyy...
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
peteracing
KV
KV
Viestit: 675
Liittynyt: 21.08.2004 00:00
Paikkakunta: kemi

Pari huomiota noista ruotsin kisoista..

Viesti Kirjoittaja peteracing » 25.12.2010 23:22

meinasin olla hiljaa mutten pystynyt.. pakko kommentoida muutamalla sanalla noita ruotsin kisoja,käytän timpan viimeistä tekstiä muistilappuna.
1. Ruotsiinhan on tulossa ihan piakkoin myös Hans pakko (2012??)sekä ajovarusteuudistus
2.Autot ovat jossain määrin vielä tarkemmin ongelmissa kuin meidän äffäläiset..esim leimalliset turvatankit ja sammutus järjestelmät TIETYISSÄ KILPAILUISSA JA SARJOISSA. Myös kyläkisoissa on tullut sanomista minun escortissa olevasta asconan tankista.
3. Ilmottautuminen toki halvempaa kuin suomessa,MUTTA esimerkiksi ajanottosysteemit puuttuu lähes täysin. pätkäajat ja sijoitukset saa tietää pahimmassa tapauksessa viikon päästä kun täällä ne voi kartturi lukee jo siirtymällä. Ja paljonko halvemmaksi tulee raahata vehkeet aina vieraaseen maahan?? ja paljon maksaa auton vakuutus vieraaseen maahan?
4.ainakin viimeviikolla misukka oli halvempi suomessa.. jos timppa tietää ruotsissa jonku edullisen rengasliikkeen voisit varmaan vihjaista muillekki?

Molemminpuolin rajaa on kyllä ajeltu ja aina on ollu himskutin kivaa.. mutta ei se ruotsi mikään harrastajan taivas ole. mielummin ajan suomen kisoja. päiväunena kyllä kiinnostavaa ajaa ilmaiseksi vakioautolla jossa 3-tie alusta ja seq.laatikko :roll:
power is nothing without control...

Avatar
js1
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 58
Liittynyt: 20.09.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja js1 » 26.12.2010 00:25

Pakko kommentoida...
Itse viime kesänä ruotsissa yhden historic-rallin ajaneena täytyy todeta,että ajan-otto toimi kyllä ihan esimerkillisesti niinkun kaikki muutkin järjestelyt.Laivamatkat oli hinnaltaan varsin kohtuulliset ja koska ilmottautuminen oli "puoli-ilmainen" väittäisin kilpailun kustannuksien olleen halvemmat,kuin esim.suomen historic-sarjakilpailun ajamisessa.Heidän hans-suunnitelmista en tiedä,mutta ruotsalaiset harmittelivat suomen penkkisääntöä koska siksi eivät voi(halua)ajaa suomessa.Heillä ei siis Fia-sääntöä istuimissa,eikä järkevää hankkia kalliita penkkejä siksi,että ajaisi kisan,kaksi suomessa.Paikalliset näyttivät myös ajelevan lenkkareissa,sandaaleissa,ilman alus-asuja jne.Autot ei ehkä ihan luokkarin mukaisia,mut ajamaan pääsee meidänkin vehkeillä ja kivaa oli!SUOSITTELEN!!!

basso
KV
KV
Viestit: 542
Liittynyt: 10.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja basso » 27.12.2010 12:23

MrSpoon kirjoitti:Viime vuonna yriitin ésittää Sanginjoen jäälle että tekisin harjoittelupaikan autourheilijoille niin eiköhän heti jokui AUTOurheilija intoutunut (Rallinetin lukija)´( onko ympäristöluvat kunnossa ettei vaan alueen rallitoiminta siitä kärsi, miten joen jäällä ajaminen vaikuttaa tiellä saataviin lupiin.. Pitää sitten ajaa tiellä ja sellainenkin löytyy...
Se olin minä. Huoli liittyi nimenomaan siihen alueeseen. Siellä kun on kaikenlaista naturaa sun muuta. Ei se alueen aktiivikäyttö ainakaan helpota luvitusta, näin voisin veikata.

Nyt kun tässä on rallia taas järjestellyt, on tullut muistutuksia niin ELY:ltä kuin erinäisiltä valtion yhtiöiltäkin, että joskus on väärään paikkaan menty sudittelemaan. Joku idiootti on mennyt reenaamaan pätkälle ilmoittutumisensa jälkeenkin ja vetää siellä vielä kolarin. Tämän takia useampikin uusi pikis on nyt jäämässä vain haaveisiin. Iso kiitos hänelle.

Eli muistathan Jari tulevaisuudessakin, että maailmassa on eri tavalla ajattelevia ihmisiä. Niin mukavaa kuin se olisikin, itse ei aina ole absoluuttisesti oikeassa.

Itse aiheeseen. Mukava pian nähdä miten tankkaukset Mäntsälässä sujuvat.
If in doubt - flat out

Avatar
MrSpoon
KV
KV
Viestit: 627
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MrSpoon » 27.12.2010 13:24

Ei täälläpäässä ole natura-alueita. ne natura sunmuut luonnonsuojelualuteet on siellä Oulunpäässä jossa on ajettu rallia vuosikymmeniä. Kyläläisiltä jotka omistaa ranta-alueita kohdassa johon rataa suunnitelin niin ei ollut valittamista kunhan ajetaa päiväaikaan ja ainoastaan LAUANTAINA. mutta antaa olla en ala maksamaan lupia jollekkin ympäristöpiirille että muut saisi ajaa auraamallani radalla. Alunpitäin tätä ehdotin kun tuli kyselyjä autourheilijoilta että missä vois treenata, mut reenatkaa missä haluatte. Ei kannatte tosiaan auttaa.
PS Sain aikanaan luvat pilpajärvelle 10km pätkän "reenitíeksi" jos olis ollut sen verran talkooporukka Oulun alueella että olis ajettu muutama kuorma jotain vanhaa tienpohjaa pintaan jotta olis montut saatu piiloon. Ei olis paljoa vaadittu mut kun ei ole Oululaisilla ralliautoilla talkoohenkiä luvalliseen reenaamiseen niin en ihmettele jos pätkiä sitten vetelevät missä sattuu.
Eniten vahinkoja sattuu kotona, eli käy vieraissa...

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 29.12.2010 19:11

"Minulla on nyt Ruotsin lisenssi ja kuulun Ruotsalaiseen autourheiluseuraan ja siihen ei nyt AKK voinut tehdä mitään. "

On nyt Ruotsin lisenssi, mihin? Ei ainakaan autourheiluun! Eli olet unta nähnyt tai tuotat taas Kekkilää... Smör!

Avatar
Rallimax
Yleinen
Yleinen
Viestit: 289
Liittynyt: 26.02.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja Rallimax » 31.12.2010 00:08

RossRauni kirjoitti:"Minulla on nyt Ruotsin lisenssi ja kuulun Ruotsalaiseen autourheiluseuraan ja siihen ei nyt AKK voinut tehdä mitään. "

On nyt Ruotsin lisenssi, mihin? Ei ainakaan autourheiluun! Eli olet unta nähnyt tai tuotat taas Kekkilää... Smör!


Toivottavasti sinäkin Pyry elät erittäin onnellisena tuon ruskean kielesi kanssa AKK:n puolesta, jossa pojat osaa Bilteman ja Ikean luettelon paremmin ulkoa kun tietävät mitkä on Suomessa harrastajien murheet tai yleensäkään mikään, mikä koskisi oikean suuntaisen autourheilun tekoa. Vaikka toisaalta täytyyhän se Kellokukantiellä saada aika kulumaan mahdollisimman hyvin vaikka em, luetteloita lukemalla 5000 euron kuukausipalkalla, kun ei ole muutakaan tekemistä.

Jos olet niin helv.... tietävä, kerro nyt ensin, onko esimerkiksi Suomessa muka tehty autourheilua oikean suuntaisesti ja kaikki paikat on täynnä tyytyväisiä autourheilun harrastajia, kun tämäkin foorumi on täynnä suorastaan surullisia harrastajia, rivit rakoilee pahemmin kun koskaan ennen jne.
Vai onko nyt taas tehty sääntöjä oikein kun esim, AKK:n luoma SE ERITTÄIN JÄRKEVÄ nuortenluokan uusi sääntö ( ei kaksilitraisia ) tuotti ihan juuri sen määrän kilpailijoita ensikaudelle nuortenluokkaan kun asian oikealta kantilta tietävät ennustikin ?
( ja luku jäi kauas AKK:n esittämistä ennusteista )
Jos sinä olet Pyry olet oikeasti noin viisas kun aina väität, sinulla on varmaan ratkaisu siihen, että täällä foorumeissa loppuu kaikki valitus, ja jos ei ole, eikö ole parempi pitää ihan vain huolta omista asioista.

Luuletko muuten minua niin tyhmäksi etten hoida näitä asioita niin, että AKK ei voi asialle mitään tai etten ole jo aikoja sitten aika kovienkin tahojen kanssa varmistanut miten saa Ruotsin lisenssin ihan normaalin juridiikan mukaan, jossa ei tarvita AKK:sta minkäänlaista lupaa.

TR

Avatar
jiihoo1
Yleinen
Yleinen
Viestit: 152
Liittynyt: 07.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja jiihoo1 » 31.12.2010 02:57

On nyt Ruotsin lisenssi, mihin? Ei ainakaan autourheiluun! Eli olet unta nähnyt tai tuotat taas Kekkilää... Smör![/quote]
Ei oikein kuulosta enää ns.AKK:n virallisen edustajan puolelta kovinkaan "ammatimaiselta" saati korektilta kielen/sanankäytöltä... alkaa olla sellasta pikkupenskojen "kakkahousu kakkahousu" tyyliä... Mikäli haluaa saada jonkinlaista, ei nyt niinkään kunniotusta mutta edes vakavasti otettavuutta niin tuollainen kielenkäyttö ei liene perusteltua, vaikka kuinka olisi eri mieltä.... Pätee varmaan kumpaakin taistelijaan,(haistattelijaan?), jäitä hattuun ja antakaa asioiden, ei harrastajien riidellä....
kun ny vaan ei sattus mitään...

Vastaa Viestiin