Kleemola kirjoitti:hannulehessaari kirjoitti:
HANS ja siihen sopiva kypärä tulevat 2012. Niiden tilalle esitetty pakollinen kauluri ei ole mahdollinen. Kauluria ei ole missään tarkemmin standardoitu eikä sitä liene turvallisuustestattukaan yhtenäisellä tavalla. Jos joku osaa sanoa, mistä löytyisi luotettavaa tietoa kaulurin turvallisuusvaikutuksista, niin voisi laittaa viestiä. Ei AKK voi mennä määräämään pakolliseksi turvavarusteeksi tällaista asustetta, jota ei ole tarkemmin standardoitu eikä testattu. Sen verran siitä voi sanoa, että siitä ei ole mitään turvaa tapauksissa, joissa HANS voi estää vakavan niskavamman.
-hannulehessaari
Sehän on jo pakollinen turvavaruste.
Otetaas pätkä 2009 sääntökirjaa,
JOKAMIEHENLUOKAN SÄÄNNÖT
10.10. Ajoasu
Vähintään yksiosainen tulelta suojaava ajoasu Liite J
kohdan XIII mukaisesti. Lisäksi
pakollisia ovat reiättömät
nahkaiset tai tulelta suojaavat käsineet sekä varrelliset
nahkaiset tai tulelta suojaavat ajojalkineet sekä
kaulassa
pidettävä niskatuki. Hans-niskatuen käyttö on sallittu ja
se korvaa silloin perinteisen niskatuen.
Kappas vaan. Kuten totesin, en tunne jokkista yhtään. Ilmaisuni on huono. Toki sääntöihin
voi laittaa mitä vaan. Ihan typeriäkin sääntöjä pystytään tekemään ja jopa painamaan ne sääntökirjaan. Yritin sanoa, että AKK:n
ei pitäisi tehdä sääntöä, jonka sisältö ei ole yksikäsitteinen. Nyt kaulansa ympärille pitää laittaa jotain, jota kutsutaan niskatueksi. Missään ei ole sanottu, millainen tämän pitää olla, että sillä saavutettaisiin haettu turvallisuusvaikutus eikä vehkeestä ole vaaraa käyttäjälleen. Säännössä on kauluri rinnastettu HANS-tukeen, mikä mielestäni on osoitus siitä, että säännönlaatija ei ole perillä siitä, miten HANS toimii ja millaisissa tilanteissa se estää vakavien vammojen syntymiset tai vaihtoehtoisesti kaulurin vaikutukset ovat vieraita.
Peräänkuulutin edellä jotain tutkimustuloksia tai kontrolloituja testejä kaulurista, kun muistaisin yhden sellaisen joskus lukeneeni, mutta en sitä ainakaan tähän hätään löytänyt. Eli ehkä säännönlaatijalla on ollut jotain "mutua" täsmällisempääkin käytössään. Se ei kuitenkaan poista sitä säännön puutetta, että "kauluri" voi olla millainen tahansa eli sellainenkin, joka lopulta on jopa vaarallinen käytössä. Erilaisia kaulureita on löytyy netistäkin kymmenittän. Minä en olisi laittanut sääntöön kauluria pakolliseksi saati vaihtoehdoksi HANSille, mutta en niiden käyttöä olisi kieltänytkään. Haluan kuitenkin korostaa, että en tunne jokkista omakohtaisesti, joten tämä on sellainen "kevyt" mielipide.
Kauluria käytetään amerikassa (siellä on autoilla kilpailtu pidempään ja monimuotoisemmin kuin missään muualla, vaikka maa onkin kehitysmaan tasolla todellisen autourheilun eli "rallin" suhteen :-) ) lajeissa, joissa kuljettajaan kohdistuu yllättäviä voimia eri suunnista. Demolition derby eli romuralli on yksi tällainen laji. Siinä törmäysnopeudet ovat sen verran kuin autot peruuttamalla kulkevat. Monster kisoissa niitä on niinikään käytetty. Uskon, että meillä kotimaassakin on jokkiksessakin saatu kokemuksia tuen vaikutuksesta niskan "venähdysten" estämisessä. Ilman tietoa en tuomitse kauluria hyödyttömäksi, mutta suurinopeuksisissa nokkatörmäyksissä kauluri ei estä kaularangan venymää ja vähennä siitä aiheutuvia vammoja, minkä HANS tekee. Jos kauluri olisi ratkaisu samaan asiaan kuin HANS, ei HANSia olisi tarvinnut kehittääkään, vaan NASCAR kuskit ja Schumi sekä Kimi vetäisivät rundia kauluri kaulassa, kuten Lööppikin sitikassaan.
HANSin vaikutus katon kautta pyörittöessä tai sivusuuntaisissa törmäyksissä on melko vähäinen. Tämä johtuu siitä, että kehittäjällä oli mielessä autot, joissa oli "pitkäkorvaiset" kuskin penkit. Jos katsotaan, mistä HANS tuli, niin lähtökohtana oli NASCAR kilpurit. Sellaisen penkin korvia voi vilkaista vaikka:
http://www.auto123.com/en/multimedia/videos/929676. HANSilta ei odotettu eikä tarvittu toimivuutta sivuttaisosumissa, kun pään liike oli jo muuten siinä suunnassa rajoitettu. F1:ssä penkki on tavallaan "osa koria" ja korvat ovat istuinaukon (nykyisin) korotetut reunat. WRC kuskeilla on kaikilla korvalliset penkit.
Johtuen HANSin suunnittelulähtökohdista, on sen antama suoja sivuttaisvoimien kohdalla vähäinen. Korvallinen penkki täydentää HANSinkin ajamaa suojaa niskavammojen syntymiselle. Rallissa korvallinen penkki on todella tarpeen, jos haluaa suojata itseään. Ilman sitä ei pidä mennä siihen harhaan, että nyt pää ja niskat ovat suojassa (eikä toki sen kanssakaan). Vanha tai siis nykyinen penkkistandardi ei "tunne" korvallista penkkiä, joten sellaisen määrääminen pakolliseksi olisi sama kuin tuon kaulurisäännön kohdalla. Silloin kelpaisi korvat kuin korvat ja ne eivät välttämättä ole kaikissa penkeissä riittävästi suojaavia. Uusi "advanced" -standardi penkeistä on jo olemassa ja sen mukaisiin penkkeihin kuuluu korvat, jotka silmämääräiseti tarkasteltuina näyttävät aika pitkiltä. Sen pohjalta on mahdollista tehdä sääntö, jolla määrätään pakollisiksi (tai suositellaan) standardin mukaiset istuimet. Ja 100% varmasti tällainen sääntö tulee koskemaan ralliautoja jo lähivuosina, vaikka kilpailijoilla ei olisi varaa näitä hankkia. Autourheilulla ei nimittäin ole varaa niskavammoihin monestakaan syystä. Toivottavasti säännönlaatija osaa kuitenkin miettiä riittävästi joustoja ja siirtymäaikoja sellaisten luokkien ja kilpailumuotojen kohdalla, jossa turvallisuusvaikutus on vähäisin. Eihän meillä ole menty jalankulkijoiden kypäräpakkoon, vaikka kypärä voisi pelastaa vuosittain aika monenkin jalankulkijan hengen.
Aikoinaan "pilli-Klubia" mainostettiin, että siinä oli filtteri jo ennenkuin se keksittiinkään". Ja olihan siellä pillissä pumpulitukko, jonka tarkoituksena oli estää tupakanmurujen valuminen pilliosaan ja sieltä polttelijan suuhun, eikä niinkään suodattaa mitään. HANS keksittiin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten a samaan tarkoitukseen on mitä erilaisempia kehitelmiä. Tehokkaimmissa versioissa kuskin kypärä on kiinnitetty auton "koriin", jolloin ainakin pää jää autoon, vaikka kuski sieltä lähtisikin.
Ohessa muutamia linkkejä, joista näkyy tätä kirjoa ja näitä löytyy vaikka kuinka paljon lisää nettiä kaivelemalla. (Amerikassa ajettavissa "midget" -autpjen kisoissa volttisarjat muistuttavat jokkis-videoilta joskus näkemiäni. EHkä niihin kehitetyistä ratkaisuista voisi löytyä uutta näkemystä asiaan. Toki meillä menneään FIA -standardien mukaan ja Amerikassa taas jokainen pellepeloton voi kehitellä ja joissain lajeissa käyttääkin, mitä ikinä lystää.)
http://www.isaacdirect.com/#
http://www.speedwaysafetyequipment.com/ ... raint.html
http://www.ispseats.com/id121.html
http://www.pitstopusa.com/SearchResult. ... oryID=1061
- hannulehessaari