Vetoomus varustesäännön muuttamiseksi

Rata-autoiluun liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Re: kilpaileva yhdistys

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 10.12.2009 01:41

leppis kirjoitti:Onhan parisenkymmentä vuotta sitten Pirkkalassa perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena oli luoda vaihtoehto suomalaiseen halvempaan autourheiluun ja kilpailujenjärjestämiseen. Siihen yhteen tiedotteeseen se sitten jäikin. Yhdistys on edelleen rekisterissä.


Joskus liikku huhu että olisi saanut nykyiseen kattojärjestöön ikuisen porttikiellon, jos tähän uuteen järjestöön olisi liittynyt. Todenperäisyyttä en mene vannomaan. Sillä oli jokin nimikin ja ettei vain ollut jotkut nettisivutkin?

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: hans

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.12.2009 02:54

PetriH kirjoitti:Mielikuva:
Liian suuri avokypärä ja HANS, pysähdys 150kmh vauhdista suoraan.


Sitä mä vaan, että endurancessa käytettäisiin samaa kypärää usealla ajajalla, on vaarallistakin, ellei hengenvaarallista.

Ongelmia tulee valvonnan kanssa, jos tämä yhtälö toteutuu, että kuljettajalla liian suuri kypärä ja hans.

Noh, nuo on edessä vasta 1,5 vuoden päästä, mutta katotaan nyt ens kesä ensi, josko jo jollaki olis hans käytössä.

Näytti olevan hyvin ilmoittautumisia ens vuoren ähvä cuppiin!!
Taisin mainita siitä, että samoja varusteita voi käyttää, jos on samankokoiset päät ja niskat. Ja toinen juttu on se, että HANS tulee enduranceen vasta 2012, jonka kauteen on 2.5 vuotta eikä 1.5 vuotta aikaa.

Kypärän kokoa suhteessa pään kokoon ei esim. katsastuksessa varmisteta tänäänkään ja koko tiimillä voi olla vääränkokoiset kypärät, vaikka ne olisivat jokaisella omat. Eli tilanne ei muuttuisi miksikään niiden kohdalla, joilla päässä ei kypärän ja hupun alla ole mitään. Esittämäni ajatuksen tarkoitus on auttaa rahapulaan, muttei tyhmyyteen. :-)

- hannulehessaari

Avatar
Masapee
Ralli.net Admin
Ralli.net Admin
Viestit: 1757
Liittynyt: 01.01.2003 00:00
Paikkakunta: Tampere

Re: kilpaileva yhdistys

Viesti Kirjoittaja Masapee » 10.12.2009 08:50

ripez12r kirjoitti:
leppis kirjoitti:Onhan parisenkymmentä vuotta sitten Pirkkalassa perustettu yhdistys, jonka tarkoituksena oli luoda vaihtoehto suomalaiseen halvempaan autourheiluun ja kilpailujenjärjestämiseen. Siihen yhteen tiedotteeseen se sitten jäikin. Yhdistys on edelleen rekisterissä.


Joskus liikku huhu että olisi saanut nykyiseen kattojärjestöön ikuisen porttikiellon, jos tähän uuteen järjestöön olisi liittynyt. Todenperäisyyttä en mene vannomaan. Sillä oli jokin nimikin ja ettei vain ollut jotkut nettisivutkin?
Tuollaisen paperin löysin aiheeseen liittyen arkistoni kätköistä...
AKK:n monopoli murtui
Matti Partanen
- Ralli.net admin -

Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja numppa » 10.12.2009 09:29

En vastaa foorumin kuvakyselyihin,ota yhteyttä s-postilla
rallyphotofinland@gmail.com
www.rally-media.com

Avatar
Kleemola
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 54
Liittynyt: 22.08.2005 00:00

Re: Ajopuku ja Hans

Viesti Kirjoittaja Kleemola » 10.12.2009 10:48

hannulehessaari kirjoitti: HANS ja siihen sopiva kypärä tulevat 2012. Niiden tilalle esitetty pakollinen kauluri ei ole mahdollinen. Kauluria ei ole missään tarkemmin standardoitu eikä sitä liene turvallisuustestattukaan yhtenäisellä tavalla. Jos joku osaa sanoa, mistä löytyisi luotettavaa tietoa kaulurin turvallisuusvaikutuksista, niin voisi laittaa viestiä. Ei AKK voi mennä määräämään pakolliseksi turvavarusteeksi tällaista asustetta, jota ei ole tarkemmin standardoitu eikä testattu. Sen verran siitä voi sanoa, että siitä ei ole mitään turvaa tapauksissa, joissa HANS voi estää vakavan niskavamman.

-hannulehessaari
Sehän on jo pakollinen turvavaruste.

Otetaas pätkä 2009 sääntökirjaa,

JOKAMIEHENLUOKAN SÄÄNNÖT

10.10. Ajoasu
Vähintään yksiosainen tulelta suojaava ajoasu Liite J
kohdan XIII mukaisesti. Lisäksi pakollisia ovat reiättömät
nahkaiset tai tulelta suojaavat käsineet sekä varrelliset
nahkaiset tai tulelta suojaavat ajojalkineet sekä kaulassa
pidettävä niskatuki
. Hans-niskatuen käyttö on sallittu ja
se korvaa silloin perinteisen niskatuen.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Ajopuku ja Hans

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.12.2009 14:01

Kleemola kirjoitti:
hannulehessaari kirjoitti: HANS ja siihen sopiva kypärä tulevat 2012. Niiden tilalle esitetty pakollinen kauluri ei ole mahdollinen. Kauluria ei ole missään tarkemmin standardoitu eikä sitä liene turvallisuustestattukaan yhtenäisellä tavalla. Jos joku osaa sanoa, mistä löytyisi luotettavaa tietoa kaulurin turvallisuusvaikutuksista, niin voisi laittaa viestiä. Ei AKK voi mennä määräämään pakolliseksi turvavarusteeksi tällaista asustetta, jota ei ole tarkemmin standardoitu eikä testattu. Sen verran siitä voi sanoa, että siitä ei ole mitään turvaa tapauksissa, joissa HANS voi estää vakavan niskavamman.

-hannulehessaari
Sehän on jo pakollinen turvavaruste.

Otetaas pätkä 2009 sääntökirjaa,

JOKAMIEHENLUOKAN SÄÄNNÖT

10.10. Ajoasu
Vähintään yksiosainen tulelta suojaava ajoasu Liite J
kohdan XIII mukaisesti. Lisäksi pakollisia ovat reiättömät
nahkaiset tai tulelta suojaavat käsineet sekä varrelliset
nahkaiset tai tulelta suojaavat ajojalkineet sekä kaulassa
pidettävä niskatuki
. Hans-niskatuen käyttö on sallittu ja
se korvaa silloin perinteisen niskatuen.
Kappas vaan. Kuten totesin, en tunne jokkista yhtään. Ilmaisuni on huono. Toki sääntöihin voi laittaa mitä vaan. Ihan typeriäkin sääntöjä pystytään tekemään ja jopa painamaan ne sääntökirjaan. Yritin sanoa, että AKK:n ei pitäisi tehdä sääntöä, jonka sisältö ei ole yksikäsitteinen. Nyt kaulansa ympärille pitää laittaa jotain, jota kutsutaan niskatueksi. Missään ei ole sanottu, millainen tämän pitää olla, että sillä saavutettaisiin haettu turvallisuusvaikutus eikä vehkeestä ole vaaraa käyttäjälleen. Säännössä on kauluri rinnastettu HANS-tukeen, mikä mielestäni on osoitus siitä, että säännönlaatija ei ole perillä siitä, miten HANS toimii ja millaisissa tilanteissa se estää vakavien vammojen syntymiset tai vaihtoehtoisesti kaulurin vaikutukset ovat vieraita.

Peräänkuulutin edellä jotain tutkimustuloksia tai kontrolloituja testejä kaulurista, kun muistaisin yhden sellaisen joskus lukeneeni, mutta en sitä ainakaan tähän hätään löytänyt. Eli ehkä säännönlaatijalla on ollut jotain "mutua" täsmällisempääkin käytössään. Se ei kuitenkaan poista sitä säännön puutetta, että "kauluri" voi olla millainen tahansa eli sellainenkin, joka lopulta on jopa vaarallinen käytössä. Erilaisia kaulureita on löytyy netistäkin kymmenittän. Minä en olisi laittanut sääntöön kauluria pakolliseksi saati vaihtoehdoksi HANSille, mutta en niiden käyttöä olisi kieltänytkään. Haluan kuitenkin korostaa, että en tunne jokkista omakohtaisesti, joten tämä on sellainen "kevyt" mielipide.

Kauluria käytetään amerikassa (siellä on autoilla kilpailtu pidempään ja monimuotoisemmin kuin missään muualla, vaikka maa onkin kehitysmaan tasolla todellisen autourheilun eli "rallin" suhteen :-) ) lajeissa, joissa kuljettajaan kohdistuu yllättäviä voimia eri suunnista. Demolition derby eli romuralli on yksi tällainen laji. Siinä törmäysnopeudet ovat sen verran kuin autot peruuttamalla kulkevat. Monster kisoissa niitä on niinikään käytetty. Uskon, että meillä kotimaassakin on jokkiksessakin saatu kokemuksia tuen vaikutuksesta niskan "venähdysten" estämisessä. Ilman tietoa en tuomitse kauluria hyödyttömäksi, mutta suurinopeuksisissa nokkatörmäyksissä kauluri ei estä kaularangan venymää ja vähennä siitä aiheutuvia vammoja, minkä HANS tekee. Jos kauluri olisi ratkaisu samaan asiaan kuin HANS, ei HANSia olisi tarvinnut kehittääkään, vaan NASCAR kuskit ja Schumi sekä Kimi vetäisivät rundia kauluri kaulassa, kuten Lööppikin sitikassaan.

HANSin vaikutus katon kautta pyörittöessä tai sivusuuntaisissa törmäyksissä on melko vähäinen. Tämä johtuu siitä, että kehittäjällä oli mielessä autot, joissa oli "pitkäkorvaiset" kuskin penkit. Jos katsotaan, mistä HANS tuli, niin lähtökohtana oli NASCAR kilpurit. Sellaisen penkin korvia voi vilkaista vaikka: http://www.auto123.com/en/multimedia/videos/929676. HANSilta ei odotettu eikä tarvittu toimivuutta sivuttaisosumissa, kun pään liike oli jo muuten siinä suunnassa rajoitettu. F1:ssä penkki on tavallaan "osa koria" ja korvat ovat istuinaukon (nykyisin) korotetut reunat. WRC kuskeilla on kaikilla korvalliset penkit.

Johtuen HANSin suunnittelulähtökohdista, on sen antama suoja sivuttaisvoimien kohdalla vähäinen. Korvallinen penkki täydentää HANSinkin ajamaa suojaa niskavammojen syntymiselle. Rallissa korvallinen penkki on todella tarpeen, jos haluaa suojata itseään. Ilman sitä ei pidä mennä siihen harhaan, että nyt pää ja niskat ovat suojassa (eikä toki sen kanssakaan). Vanha tai siis nykyinen penkkistandardi ei "tunne" korvallista penkkiä, joten sellaisen määrääminen pakolliseksi olisi sama kuin tuon kaulurisäännön kohdalla. Silloin kelpaisi korvat kuin korvat ja ne eivät välttämättä ole kaikissa penkeissä riittävästi suojaavia. Uusi "advanced" -standardi penkeistä on jo olemassa ja sen mukaisiin penkkeihin kuuluu korvat, jotka silmämääräiseti tarkasteltuina näyttävät aika pitkiltä. Sen pohjalta on mahdollista tehdä sääntö, jolla määrätään pakollisiksi (tai suositellaan) standardin mukaiset istuimet. Ja 100% varmasti tällainen sääntö tulee koskemaan ralliautoja jo lähivuosina, vaikka kilpailijoilla ei olisi varaa näitä hankkia. Autourheilulla ei nimittäin ole varaa niskavammoihin monestakaan syystä. Toivottavasti säännönlaatija osaa kuitenkin miettiä riittävästi joustoja ja siirtymäaikoja sellaisten luokkien ja kilpailumuotojen kohdalla, jossa turvallisuusvaikutus on vähäisin. Eihän meillä ole menty jalankulkijoiden kypäräpakkoon, vaikka kypärä voisi pelastaa vuosittain aika monenkin jalankulkijan hengen.

Aikoinaan "pilli-Klubia" mainostettiin, että siinä oli filtteri jo ennenkuin se keksittiinkään". Ja olihan siellä pillissä pumpulitukko, jonka tarkoituksena oli estää tupakanmurujen valuminen pilliosaan ja sieltä polttelijan suuhun, eikä niinkään suodattaa mitään. HANS keksittiin jo kolmisenkymmentä vuotta sitten a samaan tarkoitukseen on mitä erilaisempia kehitelmiä. Tehokkaimmissa versioissa kuskin kypärä on kiinnitetty auton "koriin", jolloin ainakin pää jää autoon, vaikka kuski sieltä lähtisikin.

Ohessa muutamia linkkejä, joista näkyy tätä kirjoa ja näitä löytyy vaikka kuinka paljon lisää nettiä kaivelemalla. (Amerikassa ajettavissa "midget" -autpjen kisoissa volttisarjat muistuttavat jokkis-videoilta joskus näkemiäni. EHkä niihin kehitetyistä ratkaisuista voisi löytyä uutta näkemystä asiaan. Toki meillä menneään FIA -standardien mukaan ja Amerikassa taas jokainen pellepeloton voi kehitellä ja joissain lajeissa käyttääkin, mitä ikinä lystää.)

http://www.isaacdirect.com/#
http://www.speedwaysafetyequipment.com/ ... raint.html
http://www.ispseats.com/id121.html
http://www.pitstopusa.com/SearchResult. ... oryID=1061

- hannulehessaari

Avatar
ripez12r
Yleinen
Yleinen
Viestit: 194
Liittynyt: 19.09.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ripez12r » 10.12.2009 15:07

Aika kovaa peliä on ollut. Näköjään huhut pitivät paikkansa että kurinpalautusta oli tulossa, mutta sitä saikin toinen osapuoli.

Lainaus 1:
"Toimenpidepyynnön tekijä on informoinut Kilpailuvirastoa sitä, että AKK on viraston päätöksen jälkeen kevätkaudella 2003 julkaissut verkkosivuillaan tiedotteen, jonka mukaan AKH:n järjestämillä kilpailuilla ei ole AKK:n hyväksyntää ja kilpailuilta puuttuvat vastuu- ja lisenssivakuutukset. Tiedotteensa lopussa AKK-Motorsport ilmoittaa, että "AKK-Motorsport ryhtyy lisäksi toimenpiteisiin liittomme ja jäsenyhdistystemme jäseniä kohtaan, mikäli he osallistuvat kyseisiin tapahtumiin" (www.akk-motorsport.fi/2067.html).

Lainaus 2:
"SLU on ilmoittanut Kilpailuvirastolle 28.5.2004 olleensa yhteydessä AKK:n pääsihteeriin, joka on ilmoittanut, että tiedotteen sisältö on tullut asiallisesti kumotuksi 1.1.2004 voimaan tulleilla sääntömuutoksilla, että vastaavansisältöisiä tiedotteita ei tämän jälkeen ole annettu ja että toimenpidepyynnössä mainittu tiedote poistetaan välittömästi AKK:n tiedotehistoriasta. Kilpailuvirasto on 7.6.2004 käynyt AKK:n kotisivuilla ja todennut, että näin on myös menetelty."

Avatar
ariwalk
KV
KV
Viestit: 587
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja ariwalk » 10.12.2009 20:15

ILVES-Joe kirjoitti:Vaikkakin hieman arvostelen ja kyseenalaistan AKK:n toimintaa niin joukkopako AKK:sta ja/tai "kilpailevan" organisaation perustaminen ei ole järkevää.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.

Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
mitenni ei ole järkevää? itse voisin maksaa reilusti enemmän esim. lisenssistä jos sais paremman vakuutuksen sekä ei tarttis noita tavaroita uusia joka vuos, millon mikäkin roipe pitää uusia.

mielestäni esim ralli.netissä on varsin selkeästi ilmoitettu kannasta noiden hanssien yms sääntöuudistusten suuhteen, ja jos se on jollekkin epäselvä niin suurinosa tuntuu olevan vastaan. mutta miten tämä näkyy akk:n sivuilla. ei mitenkään. eli ei seurata suomen suurinta ralli-foorumia mitenkään. onhan sieltä joskus tullut jotain palautetta ja varsin nopeastikkin, mutta tässä asiassa ollaan kun kusisukassa.

miten tässä maassa voi kukaan harrastaa ainaka tätä lajia jos 20 000e vaatii saada kasaan edes jonkinnäkönen setti jos tyhjistä lähetään. tietysti voihan sitä 20-vuotiaana alkaa säästää ni pääsee ehkä 40-vuotiaana alottaa, mutta mites sit maailmalle mennää?

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja MJT » 10.12.2009 20:46

ILVES-Joe kirjoitti:Vaikkakin hieman arvostelen ja kyseenalaistan AKK:n toimintaa niin joukkopako AKK:sta ja/tai "kilpailevan" organisaation perustaminen ei ole järkevää.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.

Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
Olen kanssasi samaa mieltä. Jäsenistö voi parantaa olemassa olevaa organisaatiota, jos se haluaa. Valitettavasti suurin osa vain arvostelee nykyistä järjestöä, eikä vaikuta asioihin, muuten kuin valittamalla näillä sivuilla. Johan tuolta aikaisemmin löytyi jo lähes 10 vuotta sitten perustettu varjoorganisaatio. Ei muuta kuin tyytymättömät joukolla sinne ja valitushan loppuu silloin, ainakin toistaiseksi tai sitten ei. Eihän kukaan ole koskaan täysin tyytyväinen.

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 10.12.2009 21:24

Ei mennyt muistikuva kuin toistakymmentä vuotta pieleen. Tosin löysin tänään ko. paperin.
Eräs aktiiviharrastaja kartturi totesi tänään illalla, että hän on hankkinut kaikki uudet turvavarusteet. Luita on murtunut ja jalkoja palanut. Hän totesi, että ei tule koskaan istumaan ralliautoon ilman asianmukaisia turvavarusteita tulevaisuudessakaan. Ihan oman turvallisuuden tähden. Senverran on ollut pyöritystä. Ja on ihan meriittiä muutaman vuoden takaa.

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 10.12.2009 21:41

"Johan tuolta aikaisemmin löytyi lähes 10 vuotta sitten perustettu varjo-organisaatio."

Ko yhdistys on perustettu jo 30 (korjattu) vuotta sitten, yhdistysrekisterissä ensimmäinen merkintä näkyy olevan 29.3.1979.

Vanha organisaatio herätetty henkiin nimen- ja sääntöjen muutoksella 31.1.2001, kun SS-autojen tulipellin siirto tuli kielletyksi. Yhtään kisaa tms eivät saaneet aikaiseksi.

Silloisille AKK:n jäsenseuroille tuli kysely toiminnan aloittamisesta. Vastata sai nimettömästi, mutta kyselylomakkeen taakse oli lyijykynällä laitettu seuran AKK:n jäsennumero. :lol:

Avatar
leppis
WRC
WRC
Viestit: 1839
Liittynyt: 31.03.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja leppis » 10.12.2009 22:15

Ai se meni niinkin paljon metsään. Muutin 2.5.1979 Tampereelle. Jotain kähinää muistan, mutta ei koskenut minua, niin ei muistiinpanoja, vain muistikuvia.

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Odysseija

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 10.12.2009 23:19

RossRauni kirjoitti:"Johan tuolta aikaisemmin löytyi lähes 10 vuotta sitten perustettu varjo-organisaatio."

Ko yhdistys on perustettu jo 40 vuotta sitten, yhdistysrekisterissä ensimmäinen merkintä näkyy olevan 29.3.1979.

Vanha organisaatio herätetty henkiin nimen- ja sääntöjen muutoksella 31.1.2001, kun SS-autojen tulipellin siirto tuli kielletyksi. Yhtään kisaa tms eivät saaneet aikaiseksi.

Silloisille AKK:n jäsenseuroille tuli kysely toiminnan aloittamisesta. Vastata sai nimettömästi, mutta kyselylomakkeen taakse oli lyijykynällä laitettu seuran AKK:n jäsennumero. :lol:
Yhtään en muista noita 40 vuoden takaisia asioita. Minulla on viikonpäivät, kuukaudet ja vuodet ihan sekaisin, kun olen eläkkeellä ja kaikki päivät on samanlaisia. Voisiko joku kertoa, mikä vuosi nyt on meneillään, jos neljäkymmentä vuotta sitten oli 1979?

AKH:lla näyttää olleen ihan hyviä tavoitteita, mutta se on niin, että jos kiinnostusta järjestöpuuhiin ei löydy, niin alkuinnostuksen jälkeen homma lässähtää. Minä en kertakaikkiaan usko uuden keskusjärjestön perustamisen ratkaisevan ongelmia yhtään pidemmällä aikajänteellä, jos ei lyhyelläkään. Yksi syy miksei näin käy on se, että järjestön toimintaa ei saada käyntiin. Jos energiaa järjestöasioihin ei ole niin sitä ei ole uusissakaan ympyröissä.

AKK:n asema on vahva kuin muinaisen Troijan. Sitä ei voi vallata eikä muuttaa ulkoapäin, vaan on toimittava kuin Odysseus, jos haluaa isoa muutosta. Hän pääsi Troijaan soturijoukkonsa kanssa puuhevosen masussa. Sieltä sitten yöllä hiipivät avaamaan kaupungin portit niiden takana odottaville joukoilleen.

Jos harrastajat ovat kyllääntyneitä AKK:n nykyiseen linjaan ja toimintaan, pitää heidän saada nykyisten vallanpitäjien asemasta päättävissä elimissä omille asioilleen riittävä kannatus, jotta pääsevät päättämään ja muuttamaan toiminnan linjauksia. Tämä on järjestön rakenteesta johtuen erittäin vaikea operaatio etenkin, kun vallanpitäjät ovat sementoineet asemansa jopa hieman epätavallisin menettelyin.

- hannulehessaari

tenutappi

Re: Odysseija

Viesti Kirjoittaja tenutappi » 11.12.2009 00:23

hannulehessaari kirjoitti:
vallanpitäjät ovat sementoineet asemansa jopa hieman epätavallisin menettelyin.

- hannulehessaari
Understatement of the day.

Väkeähän siellä tulee ja menee ku Stockan ovista :)

Ei vaan, ihan oikeasti ei taida olla Suomen kevyimpiä veneitä soutaa toi sirkus..

Minkä takia muuten noilta rataukoilta ei ikinä oo kuulunu niin kovaa vastustusta vaikka radoilla on sammuttimia ku Madonnan konsertissa ja silti tarvii olla tulikalsarit? Vai onko menny vaan ohi korvien?

Avatar
RossRauni
Yleinen
Yleinen
Viestit: 284
Liittynyt: 28.08.2006 00:00

Viesti Kirjoittaja RossRauni » 11.12.2009 09:01

Kiitti tarkennuksesta, vaihdoin kalkulaattoriin paristot.

Ja annan vaihdossa laskutehtävän tuolta F-Cupin puolelta:

"Tammikuun lopussa ajettavan Nuutajärven Lasirallin aikaan tulee kuluneeksi päivälleen 37 vuotta siitä, kun allekirjoittanut ajoi Sveitsin Talvirallissa toisen junnucupin –kilpailunsa."
...
"Voi olla, että joku muistelee ja muistaa tätä kisaa vuonna 2047 samalla lailla kuin minä vuoden 1972 kisaani. "

2010 - 1972 = ainakin 37 8O

Terveisin toinen eläkeläinen

Vastaa Viestiin