Pilkunviilaaja kirjoitti:MJT kirjoitti:[Minkä takia muuten noilta rataukoilta ei ikinä oo kuulunu niin kovaa
vastustusta vaikka radoilla on sammuttimia ku Madonnan konsertissa ja
silti tarvii olla tulikalsarit? Vai onko menny vaan ohi korvien?
Niitä on täytynyt pitää ratakisoissa jo NIIN kauan että ne kuuluvat asiaan. Muistelen että itse käytin ainakin jo -70 luvulla ja ne olivat silloin jo pakollisia varusteita.
Totta turiset, MJT. Aika jännä ero on ollut eri lajien välillä... 80-luvun alussa muistan myös käydyn melkoista polemiikkia, kun AKK:n norsunluutornin väki keksi yllättäin vaatia YKSIOSAISEN ajoasun!!! Ennenkuulumatonta!!! Ystävänikin joutui uusimaan puvun, josta ei edes valo pimeällä näkynyt läpi... :D
Rehellisesti tunnustan, että omat pennoset ei ole tässä keskustelussa kiinni, koska minun harrastus on viime ajat ollut järjestää kilpailuja muille ja omat kilvanajot lienee jo ajettu.
Mutta tulesta minulla on omakohtaisia kokemuksia, varsin kalliitakin sellaisia. Jos joku ei sattuisi tietämään, niin tuli on pirun kuumaa. Toisaalta tiedän, että esim bensapalo leviää todella räjähdysmäisesti ohjaamossa. Jos tällöin tulen ja ihosi välillä on ohut yksikerrossuoja, niin esim 10 sekuntia päästä autosta ulos voi olla liian pitkä aika. Ei paljoa jäähdytä, vaikka näköyhteyden päässä olisikin sammutin.. Eli kyllä minun mielestäni sen kankaan kuidun laadulla tietenkin on merkityksensä, mutta ei saa unohtaa keskustelussa myöskään sitä kankaan määrän suojaavaa vaikutusta. Tarkkaan en ole pukustandardeja läpi käynyt, mutta arvaan, että 2000 standardissa vaatimukset ovat tiukemmat = paremmat, kuin edeltävässä -86 standardissa.
Käytännön kyssäri: Oletko koskaan joutunut ottamaan joulukinkkua uunista pois? Jos kyllä, niin valitsitko tähän tehtävään ohuet vai paksut patalaput?

Tuo uunipelti on tässä tapauksessa käsissäsi noin 3-4 sekuntia ja sen pintalämpötila on vain noin sata astetta...
Kaikesta huolimatta oikein hyvää ja turvallista Joulun odotusta. Ollaan varovaisia myös siellä joululiikenteessä, missä niitä turvavarusteita meillä harvemmin on päällä...[/quote]
Ei tämä minullekaan ole enää ihan omakohtainen kysymys ja meidän tallin Subarulla kilpailtaessa pojilla koko ajan ollut kaikki ensi vuonna vaadittavat vehkeet ja vähän enemmänkin turvavarusteita. Itse asiassa tulikalasareita lukuunottamatta ne olivat jo F-ryhmäläisellä kisattaessa päällä.
Tuli on kuumaa, tottakai ja jos auto syttyy kunnolla palamaan, niin mahdollisimman hyvä suojaus on silloin paikallaan. Tosin, voisi ajatella, että parempi olisi, jos auto ei syttyisikään tai palo saataisiin tukahtumaan hetimiten. Sammutusjärjestelmää, jota voi käyttää vaikka juuttuisi autoon, ei ole kuitenkaan vaadittu pakollisena.
Suojautuminen liekeiltä on niinikään aina kompromissi. Kolmikerrosajoasun ja tulikalsareiden paloturvallisuutta voi parantaa laittamalla useamman paidan ja kalsarit sinne alle. Ja löytyyhän sellaisia öljypalopukuja, jotka suojaavat jopa läpi tavallisen autopalon. Toki ne ovat kankeita päällä ja estävät rattiliikkeitä, mutta jos nyt katsotaan vain tulelta suojautumista. Johonkinhan se raja on vedettävä ja säännön mukaanhan sitä pitää mennä. Onko raja nyt sitten "oikeassa paikassa" on kysymys, josta voidaan keskustella.
En minä turvallisuuden lisäämistä vastusta, vaan ihan päinvastoin. Koska kuitenkin kaikki siihen liittyvät asiat ovat jollain tapaa kompromisseja, niin koko hommaa pitäisi katsoa kokonaisuudessaan ja asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ei paljoa auta istua tulikalsarit jalassa, kun ihan sääntöjen mukaisilla, mutta rallikäyttöön liian hieveröisillä kaarilla vedetään puuta päin. Eikä HANS pelasta niskavammoilta, jos osuma tulee liiaksi sivusta (HANS taitaa toimia tarkoitetulla tavalla, jos kiihtyvyys (hidastuvuus) suuntautuu max. 30 asteen kulmassa pituusakselilta). On toki rallissa ja vieläpä varsin suurilla nopeuksillakin noita nokkaosumia, joissa HANS auttaa ja niinpä sen käyttö on täysin perusteltua. Nokkaosumia yleisempiin kylkiosumiin ja kaadoissa pyörimisiin ei HANS anna juurikaan suojaa, mutta korvallinen penkki antaa suojaa niissäkin. Ja kyllähän nekin aikanaan tulevat pakollisiksi, mutta onko näiden pakollisuuksien järjestys oikea ja perusteltu.
Minä väitän, että ainakin FIA sukkia ja kaksikerroshuppua tärkeämpää kokonaisturvallisuuden kannalta olisi tehdä paremmat kaaret pakollisiksi. Tavan kaarista pystyy tekemään turvalliset, melkein sukkien ja hupun hinnalla :D Jos rahat riittää, niin sitten voi hankkia sukatkin, mutta tärkeysjärjestys on tämä.
Sanonta:"Turvallisuudesta emme tingi" on ihan soopaa, koska turvallisuuden kohdalla tehdään kompromisseja paitsi, jos kilpaileminen kokonaan lopetetaan. Jos kaarien turvallisuudesta tingitään, jotta saadaan neljä tulelta suojaavaa kerrosta kuskin päälle ja tulisukat jalkaan, niin onhan tuo "tinkimättömyys" jossain määrin hurskastelua. Kun kokonaisturvallisuutta tarkastellaan on onnettomuustyyppien esiintymismäärillä ja potentiaalisten vammojen vakavuudella tietty iso merkitys, kun tehdään valintoja. Vaikka kuoliaaksi palamien on pahempi juttu, niin sellaista tapahtuu niin harvoin, että suojautumien ei ole ykkösasia. Mikä sitten olisi, jääköön jossain muussa yhteydessä ruodittavaksi.
Toivottavasti kinkust saadaan turvallisesti uunista ja jokainen saa viettää rauhallisen Joulun sikansa ja perheensä seurassa
- hannulehessaari