Vetoomus varustesäännön muuttamiseksi

Rata-autoiluun liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 11.12.2009 10:27

RossRauni kirjoitti:Kiitti tarkennuksesta, vaihdoin kalkulaattoriin paristot.

Ja annan vaihdossa laskutehtävän tuolta F-Cupin puolelta:

"Tammikuun lopussa ajettavan Nuutajärven Lasirallin aikaan tulee kuluneeksi päivälleen 37 vuotta siitä, kun allekirjoittanut ajoi Sveitsin Talvirallissa toisen junnucupin –kilpailunsa."
...
"Voi olla, että joku muistelee ja muistaa tätä kisaa vuonna 2047 samalla lailla kuin minä vuoden 1972 kisaani. "

2010 - 1972 = ainakin 37 8O

Terveisin toinen eläkeläinen
Kuten pyysin, kaipaan tietoa siitä, mikä vuosi ja vuodenaika on nyt meneillään. Tuo Nuutajärven virhe oli kyllä tiedossa hetimiten, mutta asemani eikä valtuuteni eivät riitä sitä korjaamaan. Liekö sitten jotain valtaapitävien salaliittoa tämäkin :D

- hannulehessaari

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 11.12.2009 11:16

ariwalk kirjoitti:
ILVES-Joe kirjoitti:Vaikkakin hieman arvostelen ja kyseenalaistan AKK:n toimintaa niin joukkopako AKK:sta ja/tai "kilpailevan" organisaation perustaminen ei ole järkevää.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.

Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
mitenni ei ole järkevää? itse voisin maksaa reilusti enemmän esim. lisenssistä jos sais paremman vakuutuksen sekä ei tarttis noita tavaroita uusia joka vuos, millon mikäkin roipe pitää uusia.

mielestäni esim ralli.netissä on varsin selkeästi ilmoitettu kannasta noiden hanssien yms sääntöuudistusten suuhteen, ja jos se on jollekkin epäselvä niin suurinosa tuntuu olevan vastaan. mutta miten tämä näkyy akk:n sivuilla. ei mitenkään. eli ei seurata suomen suurinta ralli-foorumia mitenkään. onhan sieltä joskus tullut jotain palautetta ja varsin nopeastikkin, mutta tässä asiassa ollaan kun kusisukassa.

miten tässä maassa voi kukaan harrastaa ainaka tätä lajia jos 20 000e vaatii saada kasaan edes jonkinnäkönen setti jos tyhjistä lähetään. tietysti voihan sitä 20-vuotiaana alkaa säästää ni pääsee ehkä 40-vuotiaana alottaa, mutta mites sit maailmalle mennää?
Ihan sen verran vastaan, että luen Ralli.net:ä lähes jokapäivä ja melko usein myös kommentoin. Tiedän myös että niin lukee AKK:n toimiston väki sekä muut hallituksen jäsenetkin. Vetoomuksen lähettäjille on kirjaillisesti ilmoitettu että vetoomus on vastaanotettu ja käsitellään seuraavassa Hallituksen kokouksessa. Vetoomuksen sisältöön en saa ottaa enkä myöskää ota kantaa ennen sitä.

Ariwalk:lle ihan sen verran sanoisin, että ei voi tehdä johtopäätöstä siitä mikä on yleinen mileipide näistä turvavarusteasioista sen perusteella mitä aiheesta on ralli.net:n kirjoitettu. säännöllä on runsaat joukot myös puolustajia.
www.rdfgroup.fi

"it gets faster from here..."

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Odysseija

Viesti Kirjoittaja MJT » 11.12.2009 22:54

[Minkä takia muuten noilta rataukoilta ei ikinä oo kuulunu niin kovaa

vastustusta vaikka radoilla on sammuttimia ku Madonnan konsertissa ja

silti tarvii olla tulikalsarit? Vai onko menny vaan ohi korvien?[/quote]

Niitä on täytynyt pitää ratakisoissa jo NIIN kauan että ne kuuluvat asiaan. Muistelen että itse käytin ainakin jo -70 luvulla ja ne olivat silloin jo pakollisia varusteita.

Avatar
Pilkunviilaaja
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 104
Liittynyt: 10.01.2009 00:00

Re: Odysseija

Viesti Kirjoittaja Pilkunviilaaja » 12.12.2009 12:07

MJT kirjoitti:[Minkä takia muuten noilta rataukoilta ei ikinä oo kuulunu niin kovaa

vastustusta vaikka radoilla on sammuttimia ku Madonnan konsertissa ja

silti tarvii olla tulikalsarit? Vai onko menny vaan ohi korvien?
Niitä on täytynyt pitää ratakisoissa jo NIIN kauan että ne kuuluvat asiaan. Muistelen että itse käytin ainakin jo -70 luvulla ja ne olivat silloin jo pakollisia varusteita.[/quote]


Totta turiset, MJT. Aika jännä ero on ollut eri lajien välillä... 80-luvun alussa muistan myös käydyn melkoista polemiikkia, kun AKK:n norsunluutornin väki keksi yllättäin vaatia YKSIOSAISEN ajoasun!!! Ennenkuulumatonta!!! Ystävänikin joutui uusimaan puvun, josta ei edes valo pimeällä näkynyt läpi... :D

Rehellisesti tunnustan, että omat pennoset ei ole tässä keskustelussa kiinni, koska minun harrastus on viime ajat ollut järjestää kilpailuja muille ja omat kilvanajot lienee jo ajettu.

Mutta tulesta minulla on omakohtaisia kokemuksia, varsin kalliitakin sellaisia. Jos joku ei sattuisi tietämään, niin tuli on pirun kuumaa. Toisaalta tiedän, että esim bensapalo leviää todella räjähdysmäisesti ohjaamossa. Jos tällöin tulen ja ihosi välillä on ohut yksikerrossuoja, niin esim 10 sekuntia päästä autosta ulos voi olla liian pitkä aika. Ei paljoa jäähdytä, vaikka näköyhteyden päässä olisikin sammutin.. Eli kyllä minun mielestäni sen kankaan kuidun laadulla tietenkin on merkityksensä, mutta ei saa unohtaa keskustelussa myöskään sitä kankaan määrän suojaavaa vaikutusta. Tarkkaan en ole pukustandardeja läpi käynyt, mutta arvaan, että 2000 standardissa vaatimukset ovat tiukemmat = paremmat, kuin edeltävässä -86 standardissa.

Käytännön kyssäri: Oletko koskaan joutunut ottamaan joulukinkkua uunista pois? Jos kyllä, niin valitsitko tähän tehtävään ohuet vai paksut patalaput? 8O Tuo uunipelti on tässä tapauksessa käsissäsi noin 3-4 sekuntia ja sen pintalämpötila on vain noin sata astetta...

Kaikesta huolimatta oikein hyvää ja turvallista Joulun odotusta. Ollaan varovaisia myös siellä joululiikenteessä, missä niitä turvavarusteita meillä harvemmin on päällä...

Avatar
jaki
Yleinen
Yleinen
Viestit: 197
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja jaki » 12.12.2009 13:37

rassunisti kirjoitti: Merkkiluokat ovat kuolleet ( kaikki paitsi minit, ennen oli viisi merkkiluokkaa), näissä merkkiluokissa pystyi kokeilemaan rata-autoilua ilman että kalustossa oli kiinni omakotitalon hinta.
Tsot, tsot, mihikäs unohdit XtremeBMW:t?
Se kyllä täyttää kaikki esittämäsi vaatimukset. Ja, jos ajaa niillä vielä kansallisissa kisoissa, se ei edes ole kovin kallista.

OT: jossakin kommentissa manattiin kansallisten sankareiden puutetta, jotta kotimaiset lajit kiinostaisivat yleisöä. Olen sanonut monta kertaa, että ehkä parasta mitä kotimaiselle moottoriurheilulle voisi käydä olisi se, etää F1:ssä ei ajaisi yhtään Suomalaista. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin 8O

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Vaivaako krapula?

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 12.12.2009 14:55

jaki kirjoitti:
rassunisti kirjoitti: Merkkiluokat ovat kuolleet ( kaikki paitsi minit, ennen oli viisi merkkiluokkaa), näissä merkkiluokissa pystyi kokeilemaan rata-autoilua ilman että kalustossa oli kiinni omakotitalon hinta.
Tsot, tsot, mihikäs unohdit XtremeBMW:t?
Se kyllä täyttää kaikki esittämäsi vaatimukset. Ja, jos ajaa niillä vielä kansallisissa kisoissa, se ei edes ole kovin kallista.

OT: jossakin kommentissa manattiin kansallisten sankareiden puutetta, jotta kotimaiset lajit kiinostaisivat yleisöä. Olen sanonut monta kertaa, että ehkä parasta mitä kotimaiselle moottoriurheilulle voisi käydä olisi se, etää F1:ssä ei ajaisi yhtään Suomalaista. Niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin 8O
En varsinaisesti manannut, vaan totesin ajan myötä tapahtuneen muutoksen. Tarkkaanottaen meillä on kansallisia sankareita, mutta he vaan eivät ajele kansallisissa kisoissa kuin poikkeustapauksissa. Tämä tietty johtuu siitäkin, että joku MM-sarjan tallikuskin homma on jo sellaisenaan täysipäivätyö. Kimin esiintyminen muutamissa rallikisoissa osoittaa hyvin, kuinka mielenkiinto kansallistakin rallia kohtaan kasvoi median ja yleisön keskuudessa. Mikkelin kisassa oli huoltoalueellakin yleisöä jopa tungokseen asti, joskaan ei joka "kojun" edessä. Mediaakin tapahtuma kiinnosti erilailla kuin muut vastaavat kisat.

"Silloin joskus" ne maailman parhaat suomalaiset rallikuljettajat kilpailivat ihan säännöllisesti kotimaan kisoissa, jolloin kiinnostus lajia kohtaan pysyi vakaana (ei se silloin yksin tästä johtunut, mutta se on toinen tarina). Jos superstarat nyt vain käväisevät kotimaassa, mielenkiinto ponnahtaa huippuunsa, mutta seurauksena voi olla paha "krapula", jolloin viisari puolestaan heilahtaa toiseen suuntaan ja kokonaissaldo onkin nolla tai negatiivinenkin. Yhtäkaikki Kimi on hyvä piristys rallille juuri tähän saumaan ja vastareaktio eli krapula on sitten toinen juttu.

- hannulehessaari

Avatar
hannulehessaari
WRC
WRC
Viestit: 1557
Liittynyt: 17.05.2004 00:00

Re: Odysseija

Viesti Kirjoittaja hannulehessaari » 12.12.2009 15:44

Pilkunviilaaja kirjoitti:
MJT kirjoitti:[Minkä takia muuten noilta rataukoilta ei ikinä oo kuulunu niin kovaa

vastustusta vaikka radoilla on sammuttimia ku Madonnan konsertissa ja

silti tarvii olla tulikalsarit? Vai onko menny vaan ohi korvien?
Niitä on täytynyt pitää ratakisoissa jo NIIN kauan että ne kuuluvat asiaan. Muistelen että itse käytin ainakin jo -70 luvulla ja ne olivat silloin jo pakollisia varusteita.

Totta turiset, MJT. Aika jännä ero on ollut eri lajien välillä... 80-luvun alussa muistan myös käydyn melkoista polemiikkia, kun AKK:n norsunluutornin väki keksi yllättäin vaatia YKSIOSAISEN ajoasun!!! Ennenkuulumatonta!!! Ystävänikin joutui uusimaan puvun, josta ei edes valo pimeällä näkynyt läpi... :D

Rehellisesti tunnustan, että omat pennoset ei ole tässä keskustelussa kiinni, koska minun harrastus on viime ajat ollut järjestää kilpailuja muille ja omat kilvanajot lienee jo ajettu.

Mutta tulesta minulla on omakohtaisia kokemuksia, varsin kalliitakin sellaisia. Jos joku ei sattuisi tietämään, niin tuli on pirun kuumaa. Toisaalta tiedän, että esim bensapalo leviää todella räjähdysmäisesti ohjaamossa. Jos tällöin tulen ja ihosi välillä on ohut yksikerrossuoja, niin esim 10 sekuntia päästä autosta ulos voi olla liian pitkä aika. Ei paljoa jäähdytä, vaikka näköyhteyden päässä olisikin sammutin.. Eli kyllä minun mielestäni sen kankaan kuidun laadulla tietenkin on merkityksensä, mutta ei saa unohtaa keskustelussa myöskään sitä kankaan määrän suojaavaa vaikutusta. Tarkkaan en ole pukustandardeja läpi käynyt, mutta arvaan, että 2000 standardissa vaatimukset ovat tiukemmat = paremmat, kuin edeltävässä -86 standardissa.

Käytännön kyssäri: Oletko koskaan joutunut ottamaan joulukinkkua uunista pois? Jos kyllä, niin valitsitko tähän tehtävään ohuet vai paksut patalaput? 8O Tuo uunipelti on tässä tapauksessa käsissäsi noin 3-4 sekuntia ja sen pintalämpötila on vain noin sata astetta...

Kaikesta huolimatta oikein hyvää ja turvallista Joulun odotusta. Ollaan varovaisia myös siellä joululiikenteessä, missä niitä turvavarusteita meillä harvemmin on päällä...[/quote]


Ei tämä minullekaan ole enää ihan omakohtainen kysymys ja meidän tallin Subarulla kilpailtaessa pojilla koko ajan ollut kaikki ensi vuonna vaadittavat vehkeet ja vähän enemmänkin turvavarusteita. Itse asiassa tulikalasareita lukuunottamatta ne olivat jo F-ryhmäläisellä kisattaessa päällä.

Tuli on kuumaa, tottakai ja jos auto syttyy kunnolla palamaan, niin mahdollisimman hyvä suojaus on silloin paikallaan. Tosin, voisi ajatella, että parempi olisi, jos auto ei syttyisikään tai palo saataisiin tukahtumaan hetimiten. Sammutusjärjestelmää, jota voi käyttää vaikka juuttuisi autoon, ei ole kuitenkaan vaadittu pakollisena.

Suojautuminen liekeiltä on niinikään aina kompromissi. Kolmikerrosajoasun ja tulikalsareiden paloturvallisuutta voi parantaa laittamalla useamman paidan ja kalsarit sinne alle. Ja löytyyhän sellaisia öljypalopukuja, jotka suojaavat jopa läpi tavallisen autopalon. Toki ne ovat kankeita päällä ja estävät rattiliikkeitä, mutta jos nyt katsotaan vain tulelta suojautumista. Johonkinhan se raja on vedettävä ja säännön mukaanhan sitä pitää mennä. Onko raja nyt sitten "oikeassa paikassa" on kysymys, josta voidaan keskustella.

En minä turvallisuuden lisäämistä vastusta, vaan ihan päinvastoin. Koska kuitenkin kaikki siihen liittyvät asiat ovat jollain tapaa kompromisseja, niin koko hommaa pitäisi katsoa kokonaisuudessaan ja asettaa asiat tärkeysjärjestykseen. Ei paljoa auta istua tulikalsarit jalassa, kun ihan sääntöjen mukaisilla, mutta rallikäyttöön liian hieveröisillä kaarilla vedetään puuta päin. Eikä HANS pelasta niskavammoilta, jos osuma tulee liiaksi sivusta (HANS taitaa toimia tarkoitetulla tavalla, jos kiihtyvyys (hidastuvuus) suuntautuu max. 30 asteen kulmassa pituusakselilta). On toki rallissa ja vieläpä varsin suurilla nopeuksillakin noita nokkaosumia, joissa HANS auttaa ja niinpä sen käyttö on täysin perusteltua. Nokkaosumia yleisempiin kylkiosumiin ja kaadoissa pyörimisiin ei HANS anna juurikaan suojaa, mutta korvallinen penkki antaa suojaa niissäkin. Ja kyllähän nekin aikanaan tulevat pakollisiksi, mutta onko näiden pakollisuuksien järjestys oikea ja perusteltu.

Minä väitän, että ainakin FIA sukkia ja kaksikerroshuppua tärkeämpää kokonaisturvallisuuden kannalta olisi tehdä paremmat kaaret pakollisiksi. Tavan kaarista pystyy tekemään turvalliset, melkein sukkien ja hupun hinnalla :D Jos rahat riittää, niin sitten voi hankkia sukatkin, mutta tärkeysjärjestys on tämä.

Sanonta:"Turvallisuudesta emme tingi" on ihan soopaa, koska turvallisuuden kohdalla tehdään kompromisseja paitsi, jos kilpaileminen kokonaan lopetetaan. Jos kaarien turvallisuudesta tingitään, jotta saadaan neljä tulelta suojaavaa kerrosta kuskin päälle ja tulisukat jalkaan, niin onhan tuo "tinkimättömyys" jossain määrin hurskastelua. Kun kokonaisturvallisuutta tarkastellaan on onnettomuustyyppien esiintymismäärillä ja potentiaalisten vammojen vakavuudella tietty iso merkitys, kun tehdään valintoja. Vaikka kuoliaaksi palamien on pahempi juttu, niin sellaista tapahtuu niin harvoin, että suojautumien ei ole ykkösasia. Mikä sitten olisi, jääköön jossain muussa yhteydessä ruodittavaksi.

Toivottavasti kinkust saadaan turvallisesti uunista ja jokainen saa viettää rauhallisen Joulun sikansa ja perheensä seurassa

- hannulehessaari

Avatar
emppu
KV
KV
Viestit: 667
Liittynyt: 01.05.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja emppu » 13.12.2009 12:10

Tavallisen harrastajan vaikutus mahdollisuudet on sääntöihin on heikot, yhtä heikot kun periaatteessa kenenkään muunkaan järjestötoimijan seuroissa. Sen huomaa siitäkin että seurat ei ota kantaa sääntöihin, ainakaan virallista tietä. On pelkoa olla eri mieltä kun liitto. On kyllästymistä kun kannanotoilla ei mikään kuitenkaan muutu.
Valmistelut kun tehdään pääsääntöisesti suljettujen ovien takana, niihin vaikuttaminen kentältä on tosi olemattomien mahdollisuuksien summa. Säännöt tuodaan valmiina hyväksyttäviksi. Keskustelua ei käydä avoimesti. Ei edes perustella miksi ja miten on tähän päädytty.

Uudessa verkkolehdessä http://www.autourheilu.fi/lehti/
on juttu Enemmän ja Avoimemmin http://www.autourheilu.fi/lehti/24547.aspx
Parannusta on siis luvattu. Olisi olettanut että ajovarusteasiasta olisi ollut perusteluja ja ohjeistusta – mutta ei. Usko ja petyn että niitä ei koskaan saadakkaan.

Olisi todella suonut että tästä ajovarustestandardista olisi käyty avoin keskustelu, ennen päätöksien nuijimista. Tuotu perustelut esiin miksi. Nyt on taas käynyt niin että liitto on hampaissa. Tälläisiä pitäisi välttää, se pitäisi teitää kyllä liitossakin..
Miksi hakemalla haetaan konfilktejä – en ymmärrä. Liitto on monen lajin keskittymä, edellyttääkö se sen että kaikki lajit nähdään samanlaisina, sitäkin ihmettelen.
Kussakin lajissa on omat erityispiirteensä ja ongelmansa. Ei kaikissa voi olla näin suurta turvallisuusvajetta että standardi kohdistuu samanlaisena kaikkiin lajeihin.

Julkikuvaa kiillotetaan, silotellaan, ei aina kyllä oikeassa paikassa. On olemassa turvallisuusongelmia joihin ei haluta puuttua. Esimerkiksi jos rallissa ajetaan EK:lla ulos. Autolla saa jatkaa kilpailua, ajaa jopa yleisellä tiellä, muun tielläliikkujan seassa. Entäs jos esimerkiksi ulosajossa vaurioitunut ohjauslaitteiston osa rikkoontuu lopullisesti, auto ajautuu jalankulkija päälle. Mitäs sitten? Tämä voi tapahtua jo erikoiskokeellakin, yllättävässä paikassa, paikassa jossa yleisö olettaa että ei voi tapahtua mitään.

Turvallisuusongelmaa löytyy ratojenkin puolelta. Joillain radoilla pelastushenkilöstö on sijoitettu rata-alueelle. Joillain suomen alueilla ei pelastushenkilöstöä saa jalkautumaan rata-alueelle edes aseella uhaten. Istuvat autoissaan kaukana mahdollisista tapahtumapaikoista. Ammattiavun saanti mahdolliselle onnettomuuspaikalle kestää.

Ralleissa lisääntyneiden vauhtien myötä on vakavat kylkiosumat lisääntyneet. Merkkilinja ailahtelee. Jossain kisoissa on merkkiä ja siimaa kuin Jukolan maalissa. Jossain ei pahoissakaan paikoissa.

Ei auta alusasut eikö HANSssit jos jalankulkija loukkaantuu tai kyljestä sisään tullut puu vammauttaa kuljettajan. Ei auta jos radalla ratatuomari on ainoa ensiapu.

Avatar
rassunisti
Viestit: 5
Liittynyt: 31.07.2007 00:00

Viesti Kirjoittaja rassunisti » 13.12.2009 16:54

.
[/quote]
Tsot, tsot, mihikäs unohdit XtremeBMW:t?
Se kyllä täyttää kaikki esittämäsi vaatimukset. Ja, jos ajaa niillä vielä kansallisissa kisoissa, se ei edes ole kovin kallista.[quote][/quote]

Tätä se ikä teettää, pahoitteluni BMW-luokan unohduksesta.

ILVES-Joe
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 50
Liittynyt: 20.07.2004 00:00
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe » 13.12.2009 20:57

ariwalk kirjoitti:
ILVES-Joe kirjoitti:Vaikkakin hieman arvostelen ja kyseenalaistan AKK:n toimintaa niin joukkopako AKK:sta ja/tai "kilpailevan" organisaation perustaminen ei ole järkevää.
Mielestäni kannattaisi käyttää jo toiminnassa olevaa organisaatiota paranneltuna siten että huomioitaisiin harrastajatason porukkaa enemmän.

Mistä niitä mestareita tulee??
Harrastajistahan niitä tulee kunhan ensin harjoitellaan kansallisella tasolla ja kun taito on opeteltu ja kokemus riittää niin sitten noustaan ylemmälle tasolle.
mitenni ei ole järkevää? itse voisin maksaa reilusti enemmän esim. lisenssistä jos sais paremman vakuutuksen sekä ei tarttis noita tavaroita uusia joka vuos, millon mikäkin roipe pitää uusia.
Voihan sen paremman vakuutusturvan ottaa siltä "omalta vakuutusyhtiöltä" ja erittäin suositeltavaa se onkin kun tutkii tuon lisenssivakuutuksen korvaus summia.

Mieti millainen työsarka ja rahasumma menee uuden organisaation perustamiseen.
Ensinnäkin on kehitettävä säännöt yhdistykselle, sitten ohjeistus joka vastaa AKK:n sääntökirjaa, suoraa kopiointiahan ei saa tehdä koska sääntökirjassa ja sen sisällössä on joku tekijänoikeus suoja tai vastaava (lain paremmin tietävät varmaan osaa selvittää tarkemmin asian)
Sitten pitäisi saada eri viranomaisten kanssa neuvotella vaatimukset kilpailujen järjestämisen suhteen ja taasen ei voisi käyttää AKK:lla käytössä olevia asioita vaan olisi kehitettävä omat.

Jokainen joka on ollut mukana perustamassa jonkinlaista rekisteröityä yhdistystä tietää mitä se vaatii ja kokonaan uuden autokilpailuorganisaation luominen varovaisesti arvioidenkin vaatii yli satakertaisen työmäärän puhumattakaan rahasummista.

Miksi siis keksiä pyörä uusiksi?

Avatar
131rally
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 72
Liittynyt: 07.05.2004 00:00
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

releet

Viesti Kirjoittaja 131rally » 14.12.2009 22:35

Joskus on tullut ralliakin ajettua ja nykyään tuota enturanssia. Tuo pukusäännön muuttuminen on persikasta esim. omalta kohdaltani koska;
- ajopuku ostettu Vekulta uutena 2004, yksikerros, menee hylkyyn, vaihdoin yksikerroksiseen kun edellinen Sparco (2v vanha silloin) oli monikerros ja arvelin että kuumahan siinä tulee radalla
- Autoracingilta tuli alusasu/sukat 2004, mutta niissä ei ole FIA hyväksyntää, Nomexia kaikki, uusiin
- Peltorin kypärä ostettu n. 2002 uutena. Ei HANS kiinnikkeitä joten vaikka kypärä kävisi muutoin niin uusiin menee
- Kengät Pirkan korkeavartiset, ei FIA hyväksyntää, uusiin menee
- Hanskat ovat FIA hyväksytyt.

Kamppeet eivät siis ole vanhat (minun mielestäni) ja ne ovat hyväkuntoiset ja valmistettu paloa hidastavista materiaaleista. Kuten joku jo tuossa aiemmin selitti ei alusasun edes ole välttämätöntä olla Nomexia. Esim. palomiesten käyttämät asema-asut jotka toimivat lisäkerroksina, ne hianot siniset kollege pöxyt, ovat ihan puuvillaa. Tärkeämpää kuin alusasun materiaali on, että se ei sula ja asu on kuiva jolloin se ei kiehu.

Se kuinka johonkin uhkaan kannattaa varautua on tarkkaan harkittava. Esim. jos puolustuksen uhkia mietimme niin Hornet laivue pitäisi olla mieluummin 1000 konetta jotta sillä olisi jotain mahdollisuuksia punakonetta vastaan. Polkupyöräilyssä kuolee enemmän ihmisiä kuukaudessa kuin autourheilussa kymmenessä vuodessa. Kuitenkaan pyöräilijät eivät liiku jääkiekkovarusteissa pitkin katuja. Jalankulku se vasta onkin vaarallista ja eivät käytä edes FIA hyväksyttyä kypärää, HERRANEN AIKA!

Tulisikin siis miettiä millä muutoksella saadaan paras tulos suhteessa sijoitettuun pääomaan. Pitäisi tutkia mitkä asiat aiheuttavat suurimmat uhkat autourheilijan terveydelle. Onko esim. HANSin vaikutuksia tutkittu puolueettomissa testeissä, onko uhrien kotiinselviytymistä selvitetty? Onko AKK tehnyt analyysin tapahtuneista onnettomuuksista?

Joskus kun AKK lehdessä oli artikkeli aikoinaan turvallisuudesta olin yhteydessä ko. artikkelin kirjoittajaan kun mielestäni siinä oli näkemys vino. Hän toivoi että kirjoittaisin näkemykseni lehteen, pyysin käyttööni aiempien vakavien onnettomuuksien tutkimusraportit jotta ei tarvitse kirjoittaa asioista joihin ei ole perehtynyt riittävästi. No, niitä ei tietenkään annettu luettavaksi...

Siviiliammatissani olen 12 vuotta hoitanut vakavasti vammautuneita onnettomuuksien uhreja, myös liikenneonnettomuuksissa. Olen tänä aikana törmännyt kerran liikenneonnettomuuteen jossa uhri paloi pahoin autoon (itse asiassa oli auton alla), tosin myös pää oli amputoitunut leukaluusta ylöspäin. Ihminen kuolee liikenneonnettomuudessa yleensä pään ja kaularangan vammoihin, kovista hidastuvuuksista tai tylpästä vammasta johtuviin sisäelin, ja suurten verisuonien vammoihin. Vakavia loukkaantumisia tulee rangan ja lantion vammoista. Lisäksi sairaalaan kuolee paljon ihmisiä monielinvaurioon, useiden elinjärjestelmien vaurioitumisen yhteisvaikutus on usein tappava. Se mitä olen lehtien sivuilta motorsportti kuolemista lukenut niin useimmiten niissä on käynyt niin että mennään katto edellä kiinteään esteeseen. Ehdotin jo joskus v.2000 mm. F-ryhmän autoihin parempia minimikaaria koska ne olisivat helpoin ja kustannustehokkain tapa pelastaa ihmisiä. Ehdotuksiani (jotka joskus kirjoitin Ralli.nettiinkin mutta on niin vanha juttu ettei taida löytyä enää koko foorumilta):
- Kattoristikot tms. rakenteet
- Päänvieren kolmiotuennat
- tuulilasin viereiset kolmiotuennat
- katsastuksessa erityistä huomiota päänsijaintiin suhteessa kattoputkiin, ettei pää pääse putkien yläpuolelle
- kevyt kypärä
- venyttämättömät (ei kaadetut-törmätyt vyöt)
- pääkaaren alaosat yhdistävä putki
- turvavyöt oikeassa kulmassa hartioilta taakse
- tupladiagonaalit
- ikkunaverkko

mm. noilla säästetään oikeasti elinvuosia. Jos ne minun palavat pirka-kengän kengännauhat aiheuttavat palovammat jalkapöytään mutta kaularanka on murtunut kolmesta kohtaa niin hei, mitä väliä? Hans tuki ei estä puun tunkeutumista päälakeen. Hans auttaa vain estämällä pään massan aiheuttamaa kaularangan venytystä. Hintaan suhteutettuna tavallinen karting-kaulatuki ajaa saman asian. Ja 50 hornettia riittää ihan hyvin. Samoin pyöräillessä se kevyt kypärä.

Avatar
jarisalo
Viestit: 14
Liittynyt: 07.10.2004 00:00
Paikkakunta: HOLLOLA

Viesti Kirjoittaja jarisalo » 15.12.2009 08:47

Eihän se noin käy, sillä tuohan on liian hyvin ajateltu, eikä maksa p.skaakaan...

Avatar
seppo
KV
KV
Viestit: 420
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja seppo » 15.12.2009 09:52

jarisalo kirjoitti:Eihän se noin käy, sillä tuohan on liian hyvin ajateltu, eikä maksa p.skaakaan...
Miten niin ei maksa?? Kyllä nuo muutokset maksaa merkittävästi enemmän kuin 2010-2012 siirtymäajalla pakollisiksi tulevat turvavarusteet? Ja tuonkin ehdotuksen mukaisessa menee merkittävissä määrin myös turvavarusteita uusiksi jokatapauksessa sekä todella moneen autoon tulee sellaisia muutoksia joita moni varmasti vastustaa kalleuden ja hankalan toteutuksen takia? Ei sillä etteikö 131rally kirjoita asiaa noista turvakaarimuutoksista.
www.rdfgroup.fi

"it gets faster from here..."

Avatar
numppa
KV
KV
Viestit: 592
Liittynyt: 07.03.2005 00:00

Viesti Kirjoittaja numppa » 15.12.2009 10:14

131rallyn ehdotukset olivat itsellä viimeisessä autossa jonka tein ralliin,vain tuo ikkunaverkko jäi laittamatta paikoilleen koska katsastusmies sen kielsi.
http://kuvablogi.com/nayta/825346/

Olisi kiva tietää mihin perustuu sääntö että pääkaariputken alla ei saa istua. Kartturin penkki oli yleensä siten että selkänoja oli kaariputken kanssa samalla tasolla,tämä ei useammallekkaan katsastusmeihelle kelvannut vaan penkki oli kallistettava pykälän verran eteenpäin.
Eikös siinä kaaren alla ole kaikkeista turvallisin olla kun autoa rullataan pitkin peltoa?
En vastaa foorumin kuvakyselyihin,ota yhteyttä s-postilla
rallyphotofinland@gmail.com
www.rally-media.com

Avatar
Tuomo
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 92
Liittynyt: 30.04.2004 00:00

Viesti Kirjoittaja Tuomo » 15.12.2009 11:07

www.motorsportmemorial.org ja sinne hakusanaksi special stage

Vastaa Viestiin