Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipiteitä?

Kaikki muu keskustelu mikä ei kuulu muille foorumiosastoillemme! Esim. linkkivinkit, ilmoitukset vioista, kehitysehdotukset yms keskustelu. Sana on vapaa!
Vastaa Viestiin
Avatar
Puskavasen
Viestit: 4
Liittynyt: 09.10.2007 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Puskavasen » 29.09.2011 16:55

Ei rallista saada "ulosajottomia" vaikka kuinka haluttaisiin.Kyllä pimeät rallit on ainoo järkevä ratkaisu tavallisille harrastajille,joilla ei oo heittää joka ralliin miljoonia.Ajaa sen mitä näkee tai mitä persaus kestää.Merkkaukseen sen verran kantaa että missä on pelto takana/hidas paikka ei merkkiä.Missä on kova kyyti ja kivee/puuta takana/alta pois paikka huomio yms.Ugh olen puhunut taas.
Mutta täytyy kyllä sanoa että tämä foorumi on muuttunut uuden sukupolven myötä todelliseksi itkumuuriksi..... :roll:

Avatar
vturunen
Yleinen
Yleinen
Viestit: 191
Liittynyt: 23.08.2005 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja vturunen » 29.09.2011 17:25

viljami76 kirjoitti:Täällä on varmaan paljon katsojia ja uskon että jokunen palomies/muuten asian tietävä. Heinolan autopaloon ja Jämin Escortin sammutukseen liittyen olisi varmaan hyvä kerrata sammutustekniikka. Olikos se jotenkin niin että lyhyitä painalluksia, ei sammutinta kertapainalluksella tyhjäksi. Ja sammutus liekkien lisäksi palon alapuolelta eli moottoritilassa moottorin alta ja öljypohjan puolelta. Menikö ihan pieleen?
No juu...tuo kahden kilon sammutin tyhjenee tosi nopeesti,muistaakseni n.10s.,jos koko ajan painaa.Konepelti raolleen,ettei saa silmilleen liekkejä ja siitä välistä lakaisevalla liikkeellä,jaksottain painaen, yrittäen kohdistaa liekkien juureen.Jos vielä jauhetta pullossa,voi maskin välistäkin yrittää. (Tosiasiassa yhdellä pullolla ei kovin isoa paloa saa sammumaan.)Kun liekkejä ei näkyvissä .,konepelti auki,varoen leimahdusta ja savun ,höyryn hälvettyä vielä seurata tilannetta.
Kerran vuoteen olis hyvä harjoitella vaikka kotona ihan jossain astiassa palavan nesteen sammutusta,kummasti käsiala paranee.Parashan olisi jos vaikka seura kutsuisi ammattipalomiehen opastamaan harjoitusta.Noita harjoitussammuttimia jää isommilta laitoksilta,(kunnat,kaupungit,esim.) kun 10vuotta tulee valmistuspäivästä,
useinkaan ei 6 kilon pulloa kannata laittaa katsastukseen,koeponnistukseen.
Ja parasta noissa harjoituksissa on,että oppii toimimaan maltilla,(ihmeellistä kyllä silloin sammuukin nopeammin),eikä paniikki iske liekkien näkemisestä.
Näin meitä yritettiin opastaa,kun olimme nuoria ja niin viisaita :P

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Frog » 29.09.2011 17:27

Joox kirjoitti:Jos romua tulee paljon samassa paikassa, merkkien asettamisessa pitää olla joku virhe tai virheitä.
Tehdyt virheet pitää analysoida ja pyrkiä korjaamaan. Näin en ole kuullut koskaan tehtävän.
Vai onko joku kuullut että olisi joku instanssi joka tutkisi tällaiset tapaukset? Jos on käsitelty niin kovin salaisesti näitäkin asioita käsitellään.
Kyllä niitä "paikkoja" ja tapauksia ainakin ennen tutkittiin + katseltiin ihan videolta lajiryhmässä. Siitä on henkilökohtaista kokemusta ! siis ei ole mutu juttu 8O
P.S. Aika voimattomia siellä ollaan kun äijät vetää hanssit kaulaan+kypäränpäähän ja rupee sysään tulosta :oops:

Avatar
japa66
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 79
Liittynyt: 27.02.2011 07:56

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja japa66 » 29.09.2011 18:04

Frog kirjoitti:
Joox kirjoitti:Jos romua tulee paljon samassa paikassa, merkkien asettamisessa pitää olla joku virhe tai virheitä.
Tehdyt virheet pitää analysoida ja pyrkiä korjaamaan. Näin en ole kuullut koskaan tehtävän.
Vai onko joku kuullut että olisi joku instanssi joka tutkisi tällaiset tapaukset? Jos on käsitelty niin kovin salaisesti näitäkin asioita käsitellään.
Kyllä niitä "paikkoja" ja tapauksia ainakin ennen tutkittiin + katseltiin ihan videolta lajiryhmässä. Siitä on henkilökohtaista kokemusta ! siis ei ole mutu juttu 8O
P.S. Aika voimattomia siellä ollaan kun äijät vetää hanssit kaulaan+kypäränpäähän ja rupee sysään tulosta :oops:
Kyllä ainakin Jämin nelosen onnettomuuspaikalle saapui turvatarkkailijat ja jo siinä paikalla katsoivat kuvaajien kamerasta tilantee. Oma muistikorttinikin on vielä heidän hallussaan.... Sitä en tiedä miten/kenelle hoitavat valmiin raporttinsa.
"Kun henki on vahva niin vähäkin työ, riittää maailman luomiseen" Juice Leskinen

Joox
Yleinen
Yleinen
Viestit: 227
Liittynyt: 16.08.2011 02:40

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Joox » 29.09.2011 18:17

Frog kirjoitti:
Joox kirjoitti:Jos romua tulee paljon samassa paikassa, merkkien asettamisessa pitää olla joku virhe tai virheitä.
Tehdyt virheet pitää analysoida ja pyrkiä korjaamaan. Näin en ole kuullut koskaan tehtävän.
Vai onko joku kuullut että olisi joku instanssi joka tutkisi tällaiset tapaukset? Jos on käsitelty niin kovin salaisesti näitäkin asioita käsitellään.
Kyllä niitä "paikkoja" ja tapauksia ainakin ennen tutkittiin + katseltiin ihan videolta lajiryhmässä. Siitä on henkilökohtaista kokemusta ! siis ei ole mutu juttu 8O
P.S. Aika voimattomia siellä ollaan kun äijät vetää hanssit kaulaan+kypäränpäähän ja rupee sysään tulosta :oops:
Hyvä kun käsitellään.
Onko käymässä näin? Oletetaan että on turvallista tehdä tulosta kun on kaikki mahdolliset varusteet kaulassa ja päällä. Otetaan liikaa riskejä.
Vauhdit ja kiihtyvyydet on nouseet huomasti. Onko näitä otettu huomioon tarpeeksi vakavasti merkkejä laitettaessa. Merkkejähän asetellaan siviilivauhdeista, joskus täysin ilman ajokokemusta. Täytyy myöntää että en ole asettanut yhtään merkkiä, enkä tule asentamaankaan. Osaaminen ja tarpeeksi suuri ymmärtämys puuttuu. Ymmärrän sen itse.

Frog
WRC
WRC
Viestit: 1181
Liittynyt: 26.12.2009 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Frog » 29.09.2011 18:44

Tilannehan on sellainen että niitä merkkejä kylvettiin tossa lähivuosina ihan liikaa ja niiden tarkoitus sumeni laittajilta sekä kilpailijoilta, merkin tarkoitus on kertoa vastassa olevasta vaarasta tai kohteesta joka voi vioittua auton osuessa siihen ! Mutta merkki ei tarkoita koskaan nopeutta millä paikka voidaan ohittaa ! Vaan sen sovittaa kuljettaja itse omien kykyjen ja käytössä olevan vauhdin mukaan.

Avatar
Marko Tähkä
KV
KV
Viestit: 488
Liittynyt: 30.12.2006 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Marko Tähkä » 29.09.2011 20:59

Kun kuuntelee lähtöpaikalla kuskien puheita, niin lähes kaikki lähtevät voittamaan luokkansa. Mihin on hävinneet ne jotka ajavat vain sen vuoksi, että kiva kun pääsee vähä vetää kovempaa.Tuntuu siltä, kun katsoo pitemmältä aikaväliltä näitä sattuu useampi tapaus lyhyellä aikavälillä ja sitten on taas rauhallisempaa kun loukkaantumiset tuovat pienen kuolemanpelon,lajin vaaroista olisi ehkä hyvä puhua enemmän,eikä vain silloin kun sattuu jollekin pahasti.Voittamisen tahto tuntuu olevan liian kova tänä päivänä.

JHannula
Viestit: 14
Liittynyt: 02.03.2011 20:41

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja JHannula » 29.09.2011 21:15

Ulosajoja on sattunut läpi vuosikymmenten rallissa niin Suomessa kuin muuallakin ja niin varmasti tulee tapahtumaan vastaisuudessakin. Frogin mainitsema merkkauslinja on aina aika ajoin noussut ralleissa tapetille. Kultaista keskitietä on kaiketi mahdoton löytää. Toiset vain ottavat enemmän riskejä ja luottavat puhtaasti merkkien sanelemaan linjaan, ja toiset lukevat merkkien lisäksi enemmän tietä ja ympäristöä.

Vuosikymmenten aikana merkkilinja on kulkenut useasti laidasta laitaan. Pahimpina tapauksina muistettaneen heijastimet ja muovipussit, joilla eräs valvoja reittiä merkkasi. Kun sitten yhdessä rallissa valvojan oma arviokyky petti, syntyi merkittäjääneessä mutkassa todella paljon romua. Ulosajoa kuljettaja EI KOSKAAN voi laittaa muu tahon piikkiin pimeissä ralleissa kuin itsensä. Päätös tien suunnan muutoksesta ja siihen tarvittavasta varautumisesta on aina kuskin kontolla. Jos jokin asia tie luonteessa "herättää kellot" pitää silloin reagoida. Tuntuu, että tätä nykyä on unohdettu se tosi asia, että aina tulee eteen se nypylä, joka kääntyy. Monet asiat voivat tukea päätöstä tehtäessä sitä seikkaa, että nyppylä menee suoraan( sähkölinjat, metsän linja, aukko, yms.), mutta riskin valinnasta ottaa aina kuljettaja.

Jos on halukkuus riskienottoon kasvanut, niin samoin on muuttunut koko laji. Vielä 80-luvun loppupuolella kisoissa harva autoista pysyi nipussa koko kisan ajan. Käyntihäiriöt ja muut tekniset viat olivat joka päiväistä leipää. Useat autot olivat budjetin alapäästä, ja vain harvoilla oli allaan tosi tehokkaita Opeleita, Fordeja, Vfts:ä tms. Suurin osa kilpailijoista aloitti uransa käytetyillä kilparenkailla ja muutoinkin pito-ominaisuudet olivat TODELLA lasten kengissä nykypäivään verrattuna. Alustoista, tai pikemminkin niiden puutteesta on kaiketi edes turha aloittaa keskusteluja. Pahat spoorihypyt kun olivat usein takuuvarmoja loppupään lähtijöiden "pelipaikkoja". Tuohon aikaan myös valtion teille eksyttiin vain harvoin. Poikkeuksena olivat Pohjanmaan ja Itä-Suomen kilpailut, jotka jo silloin tunnettiin vauhdikkaista poluistaan.

Jos tilannetta verrataan siis nykypäivään on meno jotain aivan muuta. Valtiontiet ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus. Pienille teille, kun ei järjestäjän perstasku yksinkertaisesti anna varaa mennä. Huippupidon tarjoavat renkaat ovat kaikkien ulottuvilla ja ne yhdessä erittäin kehittyneiden alustojen ja huippujarrujen kera repivät tiet niin pahoin rikki, että yhtälö ei toteudu. Vapaat alustat ovat tuoneet mukanaan suunnattoman paljon joustovaroja, jotka taasen ovat mahdollistaneet suuret leikkaamiset, ja painonsiirron. Mutkanopeudet ovatkin nousseet merkittävän paljon viimeisten vuosikymmenten aikana. Samalla myös ulosajot tapahtuvat näin kovemmista vauhdeista kuin aiemmin. Enää, kun ei töksypaikkoja juurikaan reiteillä ole. Useat rallitiet ovat olleet myös remonttien kohteena, ja varmaa on se, että perusparannusten yhteydessä monet mutkaisetkin tiet ovat kokeneet muodonmuutoksen tai jopa oikaisun. Loivemmat mutkat ovat myös osaltaan syynä keskinopeuksien nousuun.

Mistä löytää sitten ratkaisu ongelmaan?

Jos vastaus olisi helppo, asia tuskin nousisi palstoille. Jo aiemmin ehdotetut toimet niin renkaiden, alustojen kuin tehojen rajoittamisen suhteen ovat varmasti osaltaan varteenotettavia vaihtoehtoja. Tosin ulosajo EI varmastikaan ole kuutioista kiinni, mutta totta on sekin puoli, että vauhti tappaa. Ja mitä kovempi tuo vauhti ulosajossa on, sitä mahdollisempi on suuri vahinko. Totuuden nimissä rallikilpailuissa on mukana paljon kalustoa, joidenka kori on jo parhaat päivänsä nähnyt. Nämä 30-40 vuotta vanhat yksilöt on usein jo monissa mittelöissä kolhittu ja sen jälkeen uudelleen kasattu. Nykypäivän uudempien päivitysten myötä tekniikka on päivitetty tehojen, jarrujen, alustan ja renkaiden puolelta uudenaikaiseksi, mutta kori ei yksinkertaisesti enää ole ajan tasalla.

Vaikka turvalaitteet ovat viime vuosina ottaneet huikeita askeleita eteenpäin, on jossain asioissa vielä parannettavaa. Kysynkin seuraavaa?

Miksi autoissa, joihin ns. Wrc-putki on mahdollista laittaa, sitä ei ole asennettu vahvistamaan auton heikointa kohtaa?

Miksi rakenteellisesti ei AKK.n puolelta ole mahdollistettu kardaanitunnelin muokkaamista ja tätä myöden penkien tiputtamista juuri pohjan tasoon pois katon luota?


Miksi sivulaseja ei voi korvata hyväksytyllä pleksimuovilla lisävahinkojen välttämiseksi?



Lisäksi ihmettelen suuresti, miksi vastarinta uusille muutoksille on niin suuri? Jos kaikki suostuvat rengas-,alusta- tai reittikokeiluun, onhan peli silloin kaikille sama. Ilman kokeilua spekulaatio siitä, mikä toimii ja mikä ei, on turhaa ja ennen kaikkea se ei vie asiaa milliäkään eteenpäin. Viime vuosien vakavat turmat, Jämi-ralli viimeisimpänä, ovat avaneet keskustelun turvallisempien rallien tiimoilta, mutta juuri mitään konkreettista ei keskustelun pohjalta ole syntynyt. Ralli on alunperin nimetty kestävyyskilpailuksi, joka on testi kalustoa ja miehistöä varten. Miksei rallissa voisi siis palata nykymuotoisesta sprintti-tyylisestä muodosta taaksepäin aikaan, jolloin autojen tuli kestää monimuotoisia rallitaipaleita. Tällöin muullakin kuin huippuvauhdilla olisi kisassa merkitystä.

jo 30-vuotta rallia penkalta seurannut

Jussi Hannula

markokal

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja markokal » 29.09.2011 21:29

En todellakaan halua arvostella hienojen kilpailujen järjestäjiä / reittivastaavia mutta esimerkiksi Jämillä yhteensä 2 tai 3 huomiomerkkiä niihin pahimpiin kurveihin koko rallin matkalle ei välttämättä olisi ollut liikaa. Itse kaadoin ja osuimme siihen ulkokurvin puuhun Jämin nelosella kartanlukijalle vakavin seuraamuksin. Toisin kuin nuottikisoissa ulosajon syyhän on likipitäen aina se että kuski tekee itse sen virhearvion vauhdin suhteen ajaessaan tuntemattomalla tiellä liian kovaa mutkaan

tää on foxhole racing median mielestä "itkemistä kuljettajalta"...ihan puistattaa

wery slippery

Avatar
2000
Yleinen
Yleinen
Viestit: 262
Liittynyt: 02.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja 2000 » 30.09.2011 01:09

Itse en ymmärrä merkkejä ollenkaan, minusta pitäis olla merkit vaan todella pahoissa pudotuksissa ja jos mahdollista päätyä jokeen ym. olis sit pakko nostella enemmän koska mitään pahojakaan paikkoja ei olis merkitty ja jäis se merkintälinjasta mussuttaminen! Kyllä kuskin ja kartturin täytää tietää että jos ajetaan kilpaa aina tulee joskus ulosajoja ja voi sattu pahemminki, jos ei ymmärrä niin ehkä suosittellen lajin vaihtoa! Ja noista alustan ja renkaiden heikentämisestä olen erimieltä, nyt elätään 2011 vuotta eikä -80 lukua kyllä autojen pitää olla siitä kehittyneempiä! Tää on vähän sama asia kuin harrasteralli ensin mussutetaan et pitäis saada paljon halvemmaksi kaikki ja sit kun on mahdollisuus niin kaikilta loppuu kiinnostus!
Ralli on vauhtilaji ja sellaisena sen pitää pysyäkin!
Ja ennenkuin rupee mussuttaan turvallisuudesta kannattaa katsoa omasta autosta onko tehty kaikki mitä pystyy turvallisuuden eteen, kaaret, penkit, penkkien kiinnitys, vyöt, hans ym. sillä estetään jo paljolti uusien loukkaantumisien synty!
Enkä todellakaan toivo kenellekään loukkaantumista mutta aina kun ajetaan sellainen mahdollisuus on ja paljo suurempi riski siviililiikentees kuin rallissa!

Avatar
markot
A-Junnu
A-Junnu
Viestit: 113
Liittynyt: 18.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja markot » 30.09.2011 08:54

Tuossa katoin yhden kuljettajan inkkaria Jämi rallista (EK2). Tultiin tähän rypöpaikkaan ja kartturi totesi että ei tiedä mihin tie menee, ota vauhti pois. Kuski otti vauhdin pois ja matka jatkui.

Avatar
hhf
Viestit: 9
Liittynyt: 12.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja hhf » 30.09.2011 19:35

Tutkijalautakunnat voisivat tosiaan julkaista tutkimuksiaan. Joku voisi ehkä ottaa opiksi julkitulleista virheistä. Esim. Oliko onnettomuusautossa omatekoiset vai n.s luokitellut kaaret ja mikä aiheutti niiden pettämisen?
Joskus kun auto menee n.s "paalauskuntoon", niin tutkikaapas luokiteltujen kaarien seinämävahvuuksia. Yllättävän ohutta tavaraa ja saumojakin löytyy.

Avatar
Riesa
Yleinen
Yleinen
Viestit: 156
Liittynyt: 20.11.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja Riesa » 30.09.2011 20:26

hhf kirjoitti:Tutkijalautakunnat voisivat tosiaan julkaista tutkimuksiaan. Joku voisi ehkä ottaa opiksi julkitulleista virheistä. Esim. Oliko onnettomuusautossa omatekoiset vai n.s luokitellut kaaret ja mikä aiheutti niiden pettämisen?
Joskus kun auto menee n.s "paalauskuntoon", niin tutkikaapas luokiteltujen kaarien seinämävahvuuksia. Yllättävän ohutta tavaraa ja saumojakin löytyy.

Itse muutamassa "rypöpaikassa" olleena olen havainnut sen että autoissa joissa on luokitellut kaaret, on suurempi mahdollisuus sattua. Näin kauniisti sanottuna.
On meinaa monessa "vanhassa" autossa sellaiset kaaret etten istuisi kyytiin vaikka ovatkin luokitellut. Ennemmin istun epävarman kuljettajan kyytiin, jos autossa on kaaret kunnossa.

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja MJT » 30.09.2011 21:50

Whiz kirjoitti:Mitenkäs nuo Kromimolybdeeni kaaret?
Ainakin parissa tosi pahassa lipassa ne ovat antaneet periksi
luvattoman paljon.

Osaako joku kertoa onko oma epäilykseni sinnepäinkään.
En ole asiaa sen paremmin tutkinut mutta äkkiseltään näyttää siltä että kromon vetolujuus olis "mahtava" mutta miten silloin kun tulee terävä isku? Varmaan kaikki on nähnyt esim. Koirikiven crossi Volvon kuvat, Kaaret ovat V-muodossa taipuneet, siis lontolla...terävä vekki keskellä putkea.

Muutenkaan en laittaisi putkea jota saa pellisaksilla leikellä autooni, edes linkin tangoiksi.
CrMo kaarien seinämävahvuudet 1.5 mm. Siksi ne antavat periksi. Vetomurtolujuus kylläkin jotakin 2 kertaa Fe 35. Hyvin usein MM-kisojen ulosajossa leikki on loppunut kun turvakehikko antanut periksi. Autolla ei siis enää saa ajaa ennen kehikon entrausta. Onko joku nähnyt jokkisautoista että kaariputki olisi taipuessaan haljennut, vaikka siellä on yleisesti käytössä saumallinen putki? Harvemmin edes taipunut. Eli riittävän seinämäpaksuuden omaava saumallinen putki on aivan yhtä vahva kuin saumaton ohutseinämäinen teräsputki .

Avatar
MJT
WRC
WRC
Viestit: 1046
Liittynyt: 21.05.2004 00:00

Re: Miksi sattuu pahoja loukkaantumisia rallissa ,mielipitei

Viesti Kirjoittaja MJT » 30.09.2011 22:05

Joox kirjoitti:Jos romua tulee paljon samassa paikassa, merkkien asettamisessa pitää olla joku virhe tai virheitä.
Tehdyt virheet pitää analysoida ja pyrkiä korjaamaan. Näin en ole kuullut koskaan tehtävän.
Vai onko joku kuullut että olisi joku instanssi joka tutkisi tällaiset tapaukset? Jos on käsitelty niin kovin salaisesti näitäkin asioita käsitellään.
Kyllä kaikki tällaiset asiat käsitellään. Onnettomuustapauksissa "selvittelylautakunta" tekee selvitykset ja tutkimukset. Vältämättä ne eivät ole tarkoitettu kaiken kansan tietoisuuteen. Tiedot menevt mm. Valvojaraporttien mukana lajiryhmiin ja niistä pidetään kyllä asianmukaisia tilastoja AKK:ssa. Merkintälinjaan ei näissä asioissa käsittääkseni puututa. Kuljettajanhan pitää ajaa sen mukaan mitä näkee. Parempi kun ei olisi mitään merkkejä (?) Ehkä vahingot vähenisivät?

Vastaa Viestiin